
© Анелия Николова
Иван Митов Тодор Лилков Стоян Митов (от ляво на дясно) трима от хората зад проекта "Гражданите".
Как би трябвало да върви общуването между граждани и администрация през XXI век? Дигитално, разбира се. В България обаче то продължава да се случва така, както преди сто години – с преписки, писма, входящи номера и отговор, който ако въобще се получи, пристига след месеци.
Група младежи решават да променят това и предлагат на общините работещо решение за бързо общуване с хората, като всеки замесен знае докъде е стигнала работата по проблема и кой е наред да си свърши работата.
Приложението "Гражданите", тръгнало преди малко повече от две години, като апликация, имаща за цел да подобри трайно културата на пътя, от началото на този месец вече не е фокусирано само върху проблеми на пътя. Пилотно в пет общини в София - "Люлин", "Лозенец", "Витоша", "Красно село" и "Слатина" то осигурява пряката връзка между гражданите и хората, които трябва да наложат санкциите, или да вземат мерки за разрешаването на проблем в градската среда.
Точният сигнал до точния човек
През смартфон, таблет или компютър сигнал може да подаде всеки, като в зависимост от тематиката, той се насочва към отговорната институция. Така например сигналите за бездомни кучета отиват към общинската фирма "Екоравновесие", тези за изоставени автомобили към отговорните хора в дадения район, за неработещо осветление към дирекция "Транспортна инфраструктура" и така нататък. Разпределението става автоматично, в зависимост от избраната област на проблема.
© Скрийншот на първата страница на компютърната версия на
Чрез локацията, която всяко електронно устройство осигурява, сигналът стига до точната районна администрация, като попада както при хората, които трябва да вземат мерки по него, така и до техните ръководители. Съответно всеки ангажиран може да отбележи какво е свършил и какво предстои, а гражданите да се ориентират докъде е стигнало тяхното оплакване. Кметовете по райони имат различни правомощия, които им позволяват да видят какво се случва в техния район, кой работи по даден проблем, колко време отнема разрешаването на този проблем и така да могат да взимат информирани решения.
Администрациите отворени за промяна
Амбицията на създателите на "Гражданите" е платформата да се превърне в мястото, където гражданите, заедно с институции, бизнес и медии, разрешават ефективно социални проблеми. За начало целта е платформата да обхване всички 24 столични кметства в столицата, а в бъдеще и тези в останалите градове на страната. Кога и дали това ще се случи, зависи от това какво ще покаже тестовата работа в петте столични района в следващите два-три месеца.
Формата за подаване на сигнали.
Следващата стъпка е "връзването" на институциите, така че проблеми, които засягат служби на различно подчинение, да могат автоматично да се прехвърлят. Иван Митов, който е един от създателите на "Гражданите", отбелязва, че общото усещане е, че в кметствата и в органите на държавната администрация имат интерес от една по-директна комуникация с хората, но често просто не знаят как да я изградят. Затова младежите около проекта им предлагат работещо решение, което може да се ползва срещу месечен абонамент.
"Гражданите" вече повече от две години доказва, че върши работа, като благодарение на докладвани нарушения от потребители са наложени хиляди глоби по Закона за движение по пътищата, основно за неправилно паркиране. Пълната автоматизация на процеса все още обаче не е възможна, тъй като от съображение за сигурност, компютрите в КАТ нямат достъп до интернет.
Все още хартиена кореспонденция
Това е причината всички попълнени по електронен път сигнали за нарушения на пътя да се разпечатват и да се носят от човек от екипа до съответната служба на пътната полиция, но и това е голяма промяна и улеснение, както за активните граждани така и за полицаите. Преди "Гражданите" всеки заявител трябваше да дава показания и да пише сведения в Пътна полиция.
© Николай Дойчинов Всяка седмица към столичния КАТ поема сериозен заявителски материал, на база заснетите от потребителите нарушения на пътя.
Това ангажираше не само подателите на сигналите, но и полицаи, които се занимават с посрещането и даването на инструкции как се попълва хартиеното сведение. Скоро се очаква дигитализация през платформата на комуникацията между районната администрация и хората в пътна полиция относно изоставените коли.
В момента веднъж на месец работещите във всеки район в столицата изпращат официални писма до пътна полиция с искане за данните на собствениците на изоставените автомобили. Полицаите им отговарят също с официални писма на хартия, което е загуба на време и ресурси от двете страни докато през платформата тази комуникация може да става на момента през съобщения и отговори.
Създаване на общност
Създателите на "Гражданите" обаче имат много по-голяма амбиция от тази да са портал за разпределение на проблемите. Мисли се и за създаване на една общност, която обменя информация, организира събития и се обединява около каузи. Общност, която промотира и изгражда едно по-активно, отговорно и вежливо гражданско общество.
Фотогалерия: Докато нарушаваш правилата на пътя, някой те снима (част XVI) >
Има планове и за платформа за дебат, тъй като понякога само в дискусия, канализирана, с ясни, точни и конструктивни аргументи, могат да бъдат намерени причините за даден проблем. Част от опциите, които ще се добавят в следващите месеци са и организирането на петиции, с които гражданите ще могат да се обединяват за разрешаването на даден проблем.
Интересна функция на приложението е локализацията, която дава възможност на отбелязалите местоположението си потребители да получават информация за евентуални неудобства в близост – затварянето на улици, наличието на дупка на пътя, появата на сметище в градинката и други проблеми, докладвани от хора в квартала. Също така всеки гражданин може да подкрепи сигнал подаден от друг човек и така вместо и той да подава същият сигнал и да го дублира, ще получава известие при промяна на статуса.
Ако пък смята, че сигналът трябва да бъде изпратен до друга институция или бизнес, който е отговорен за неговото разрешаване, всеки гражданин може да предложи отговорна страна с бутона "#KОЙ", като по този начин препрати сигнала до нея заедно с предложение за разрешаването на проблема.
Фотогалерия: Докато нарушаваш правилата на пътя, някой те снима (част XV) >
Така цялата общност може да следи как върви решаването на задачата. Също се мисли за ползване на платформата от различните институции за предупреждения за предстоящия спирания на водата, тока или парното, адресиране на покани за промоции, събития и т.н.
От хоби към бизнеспроект
Основателите на платформата тестват различни бизнес модели, някои от които вече работят, за да може платформата да се самофинансира. Те вярват, че дългосрочна и устойчива промяна на средата, в която живеем, може да бъде постигната само и единствено, ако има бизнес модел, който да гарантира развитието на проекта в перспектива, както и неговата независимост.
© Николай Дойчинов Крайната цел е хартията да остане в миналото.
Монетаризирането е възможно, защото в наше време информацията е сила, а "Гражданите" разполагат с една от най-големите бази данни за погазвания на правилата на пътя в България. Вече вървят преговори със застрахователи, които да ползват информацията, за да преценят доколко рисков е потенциалният клиент.
Като вариант за издръжка, вече е въведена такса за фирми, които инвестират в подобряване културата на пътя и се информират за поведението на техните шофьори, така че да реагират бързо, при нарушения от тяхна страна. От опцията до момента са се възползвали компании със сериозен автопарк като "Спиди", "Виваком", "Уникомс", "Велеви Фарма", "Мундус Сървисиз АД", "ВИП Секюрити" и други.
Търсят се и други бизнес модели, като се мисли и за абонамент за граждани, който ще им позволява да добавят по повече от 3 регистрационни номера на МПС и повече от един адрес във функцията "Радар".
Освен бизнес моделите, преди 6 месеца платформата е събрала инвестиция и от ангел инвеститори, което е помогнало за разрастването на екипа от трима на осем човека. В допълнение, "Гражданите" има и двама съветници - Дъглас Аткин, който е част от висшия мениджмънт на Airbnb, и Женя Лазарова, която е дигитален консултант.
borkar
Рейтинг: 561 НеутралноБраво! Всяко средство помагащо в борбата срещу автомобилното оскотяване трябва да бъде подкрепяно!
penetrating
Рейтинг: 10640 НеутралноБраво. Да стане устойчиво и намери бизнес модел.
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertDimov
Рейтинг: 478 НеутралноМНОООГО добре. Момчетата ги забелязах още преди ок. 2 години. Знам, че търсят кадърен депутат да предложи промени в закони където трябва. Но в това НС май не разпознавам такъв.
VDКъм журналиста, написал статията: Правилният термин е "бизнес ангел", а не "ангел инвеститори".
tqh42306221
Рейтинг: 525 НеутралноПоредните умнокрасиви мисловни пърдежи.Ако смея да попитам-с какво нарушават правилата "Три момичета извършват ремонт на пътя" от снимка 6?На всеки може да му се случи автомобила му да угасне на пътя като труп.Да няма с кой да го изтика до оширение,да няма пари за пътна помощ и т.н. и да спре и да се опита да отстрани проблема отстрани.Не е правилно,но понякога друг вариант просто няма.Хайде да бъдем малко повече човеци и малко по-малко диванни критикарчета...
Мама,льотчика люблю,я без льотчик не магу.Он летает на высока,набывает на дълбока!tqh42306221
Рейтинг: 525 НеутралноПреди година в Мюнхен затънах в канавка заради непочистен път на завоя на входа на една фабрика. Вместо да дойдат умни и красиви фотографчета които да ме снимат правейки се на репортери що съм запушил пътя-спря още на първата минута един шваба,видя какво е положението,отиде до тях и се върна с един Спринтер 4x4.Даже и замалко да се обиди като му натиках в ръцете 20евро и така и не ги взема. Ся разбирате ли що ние ще си останем едни вечни криваци-критикарчета,а немците владеят Европа?
Мама,льотчика люблю,я без льотчик не магу.Он летает на высока,набывает на дълбока!tqh42306221
Рейтинг: 525 НеутралноА че не са сложили светлоотразителни жилетки и триъгълник е съвсем отделен въпрос и наистина е тъпо и може да им коства живота на самите тях.Но доколкото виждам критиката към снимката не е за това.
Мама,льотчика люблю,я без льотчик не магу.Он летает на высока,набывает на дълбока!The Core
Рейтинг: 782 НеутралноПърво трябва тояга за мърлячите.
Ние обичаме да сме сред природата, защото тя няма мнение за нас! НицшеПосле възпитание за всички.
Това, написаното е ОК, но по нашите земи е екзотика!
Като знам как ще се стресне някой общински служител от някой е-мейл ме напушва на смях!
buff
Рейтинг: 268 НеутралноРазбираме, как да не рязбираме. Като ти четем коментарите и ни става ясно 😉
buff
Рейтинг: 268 НеутралноАми то може да се случи на някой да няма пари за храна, но не съм чувал кражбата на храна да е приета. Правилата са си правила, г-н Андрешко.
Peni Nikol
Рейтинг: 9070 НеутралноХубава идея, крайно време е писма с вх.№ , разписки и фактури да отпаднат от хартиен носител.
tqh42306221
Рейтинг: 525 Неутрално[quote#9:"БХК-фен"][/quote]
Мама,льотчика люблю,я без льотчик не магу.Он летает на высока,набывает на дълбока!Правилата са за да направят битието по-уредено,а не за да налагат с гестаповски мерки нещо непременно на всяка цена.На всеки може да му се случи да закъса на пътя.И ти не си застрахован.Особено с новите коли бъкани с електроника...Андрешко не знам да е отрицателен герой в българския фолклор,така че не го намирам за обиден епитет-изстрела ти не уцели целта.Виж ника който сам си си надянал е далеч по-обиден.
tqh42306221
Рейтинг: 525 НеутралноТо като цяло в българската митология черни като дявола и хептен сатанизирани герои няма,каквито има при другите народи.Василий Българоубиец е прекалено отдавнашен и блед за целта.Кириак Стефчов е измислен герой.Може би "турчина" като събирателен образ но дори и на него се гледа като на комшията с който все пак се намира начин за общо съвсемстно съжителство.Цар Борис Трети,Г.Димитров,Живков,Костов са противоречиви-мразени от едни,но уважавани от други.
Мама,льотчика люблю,я без льотчик не магу.Он летает на высока,набывает на дълбока!tqh42306221
Рейтинг: 525 НеутралноСещам се за само един образ който е върло ненавиждан от почти 100% от българите.Ако днес изляза по улицата и интервюирам 100човека-"искате ли лидера на БХК да получи куршум в слепоочието?"-ти гарантирам че 99% от тях ще кажат че ако това някой ден стане ще вдигнат банкет.
Мама,льотчика люблю,я без льотчик не магу.Он летает на высока,набывает на дълбока!tqh42306221
Рейтинг: 525 НеутралноИ ще се радвам когато един ден Красимир Кънев за всичките му мизерии които направи си получи справедливото възмездие по законите на Дякона-"пращане при черните души,на място злачно и покойно".
Мама,льотчика люблю,я без льотчик не магу.Он летает на высока,набывает на дълбока!****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
ee3Si
Рейтинг: 254 НеутралноДо коментар [#14] от "tqh42306221":
Стига си спамил бе комплексар