Учителят, според когото историята трябва да се учи спрямо проблемите

Александър Кертин

© Анелия Николова

Александър Кертин



Александър Кертин е учител по история. От няколко години вече не преподава, но както се казва - бивш учител няма.


Спомя си, че избира професията, защото обича да споделя това, което знае. В университета влиза с оценка 5.50, а за изпита се подготвя по начин, за който днес казва, че вече не е достатъчен за учене - чете, чете, чете от един учебник по кратка история на България, като "човек, който се опитва да избяга от казармата". От казармата не успява да избяга.


Започва да преподава през 1974 г. И така цял живот. Преди да се пенсионира, преподава във Втора английска гимназия "Томас Джеферсън" в София. Преди години е отличен в конкурса на БНТ "Най-добрият учител, който познавам".




"Учителската професия става по-трудна, тъй като източниците на информация, които се считат за източник на знание от хората, са много по-мощни. Реално учителят днес е много по-необходим, отколкото във времето, когато можеше да се учи само от един учебник.


Днес е невъзможно без учител


Според Кертин сега повече от всякога е нужен водач при ползването на информация.


"Вместо да се разбира, че ролята на учителя става все по-сложна и трудна, и той да получава необходимото не само като заплата, той получава обратното - всеки учи учителя какво трябва да прави. Това е ужасно - когато дигиталната демокрация се превръща във власт на мнозинството. Точно от това са се страхували либералите - от диктатурата на мнозинството", казва Кертин. Според него увеличението на учителските заплати е необходимо, но то не може да реши от раз проблемите.


"Един учител трябва да работи с по-малко ученици в клас. В един клас има всякакви деца с всякакви потребности и всякакви интелектуални възможности. Така не може да има учебен процес - той е полвинчат, много трудно върви. Ако се разделят учениците от един клас в два, това значи, че ще трябват повече пари за всичко", казва Кертин. По думите му е нужно поне 6% от БВП да се дават за образование, както и да се създаде национален съвет за образование, в който университетски преподаватели и учени да изготвят стратегически програми за развитие на образованието.


"Директорската длъжност трябва да се раздели на две - мениджър и педагогически директор. За избора на педагогическия директор глас трябва да имат и учителите. Той трябва да бъде авторитет", казва Кертин.


Как да познаваме историята


Според Кертин е нужна продължителна и постоянна квалификация и преквалификация на учителите по история, но е необходимо и учениците да могат да възприемат. "Възприемането на историята се управлява по-скоро от думи, които засягат националното достойнство, отколкото от теоритиците. Възприемането й зависи повече от медийни провокации, отколкото от редуцирания вариант, който се преподава на съответните ученици".


За патриотизма твърди, че е приватизиран като понятие. "Патриот е понятие, което означава човек, който защитава общата воля, властта на гражданите. Понятието "патриот" идва от Френската революция и "марширува" през Европа заедно с "Марсилезата". Понятието "патриот" е приватизирано от хора, които изповядват един тип национализъм, който се е откъснал от своята история и корени. Същото се получава при либерализма", казва Кертин.


И според учителя историята се повтаря и има процеси, които могат да бъдат познати само ако познаваме историята. "Не можем да знаем как влияят новите средства за информация, но можем да знаем как от условията на демокрация се преминава в нещо друго, което не е смесица от аристокрация и демокрация, както е казал Аристотел; или смесица от демократични институции и плутократичен режим на управление чрез и в името на парите. В миналото има такива периоди, има аналогични процеси. Затова от проблем в настоящето трябва да се изучава историята, както е казал Люсиен Февр. Няма ли проблем, тогава има разкази и компилация", казва Кертин.


През 1990 г. той пише статия в "Пулс" със заглавие "Демократизъм, "фасадна" демокрация, бонапартизъм", в която прогнозира: "Доколкото сегашната ситуация възпроизвежда стари политически нагласи, стереотипи и народопсихологически особености, има вероятност демократичният ни устрем да се отклони към някаква модификация на бонапартизма, без дори да усетим това...нека не се позоваваме на демократичната идея така, сякаш нейната реалност е някаква единна, непроменяема субстанция, вградена във всеки българин...".


Как се пишат учебниците


Учебниците трябва да са ориентирани проблематично, а не да бъдат хронологична компилация от разкази. "Когато в историята на всекидневието (една урочна единица) се говори за съжителство, скачат патриотите и казват, ама как турското робство е съжителство. Хората са съжителствали на една територия, а не политически. Учебниците трябва да бъдат ориентирани проблемотематично", дава пример учителят.


Историкът е основен автор на учебник за профилирана подготовка по история за 12 клас "Историята и нейните употреби: нации и национални държави на Балканите през модерната и съвременната епоха", както и е работил върху електронните ресурси на учебници по история за 6 и 8 клас (на "Анубис" и на "Булвест"), където чрез мултимедия се обяснява съответно за спецификите на Средновековието и как са се формирали нациите.


Ние, Балканите и Европа


"В анкетата по македонския и балканските въпроси от 1910 г. Яворов се изказва в полза на балканска федерация и добавя: "Тя ще дойде само като налагаща се воля на един силен. Между другите балкански държави само България има всички географически и етнически условия и морални сили да стане - за сметка на Турция - желаната сила, налагаща своята воля. Това е нейната задача пред историята". Но между желанието и възможностите има разлика. Не виждам друга нация, която има по-ниско национално самочувствие, за да приеме България за лидер. Кого ще лидираме румънци, сърби или гърци?", казва Кертин. По думите му ако се запази конюктурата и има международна подкрепа, страната ни може да играе роля при евроинтеграцията на Западните Балкани.


Преди това обаче трябва да се избавим от вътрешните си проблеми. "Националната ни идентичност е силно разфокусирана. Имаме четири функциониращи, исторически формирани ядра и не можем да постигнем консенсус за каквото и да е било. Вижте делението русофили и русофоби. Елитът има такъв разнобой и той дава резултат в политическите битки", казва историкът.


"Ако се запази тази тенденция в развитието на Европа, а аз мисля, че трябва да бъде коригирана, тогава в Европа ще започнат да се проявяват някои явления, които са прогностично описани от Шпенглер в "Залеза на Запада". Но аз мисля, че Европа има възможности да се коригира някаква инерция. Какво може да стане? Пореден опит за това да се изгради светът на основа на нещо, което се смята за универсално.


Творците на ЕС са французи и германци - германците влизат, за да се избавят в известен смисъл от самите себе си; французите са идеолозите на ЕС. А това са онези, които смятат, че което е френско, е универсално. Има много хора, които казват, че това вече не е така. Сред тях е и - светла му памет - Цветан Тодоров, който казва, че френският език не е универсален. Същото се отнася за всичко останало. Трябва да се даде шанса да се мисли върху местни, локални, национални специфики, които да бъдат реабилитирани. Не искам да се меся в областта на икономиката, но това не означава етнически национализъм. Това означава модерен национализъм, при което се връща малко от ролята на гражданите, които са носители на суверинитета в противовес на бюрократичното управление".


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 448 Неутрално

    "Един учител трябва да работи с по-малко ученици в клас. В един клас има всякакви деца с всякакви потребности и всякакви интелектуални възможности. Така не може да има учебен процес - той е полвинчат, много трудно върви."

    Така е. Затова родителите се стремим децата ни да попаднат в училище, където класовете са формирани след сравнително подбор от деца с приблизително равни интелектуални способности. Харчат се луди пари от най-ранна възраст за частни уроци, школи, и от тази наша слабост добре се възползват търгашите в българското образование. И съответно правят всичко възможно това да не се промени.

    No Pain No Gain
  2. 2 Профил на пустиняк
    пустиняк
    Рейтинг: 715 Неутрално

    Историята е конюнктурна наука. Пише се от силните на деня и в последствии се интерпретира от изградените масови представи.

    Чайка - вожд и учител на Цацаров & Гешев. "Русия е наш враг и окупатор. Управляваната от нея пета колона вероятно днес може да бъде по-опасна и от открита агресия." Саломе Зурабишвили, президент на Грузия
  3. 3 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1430 Неутрално

    Ако искаме да сме " в час" с тенденциите в съвременното образование е необходим интердисциплинарен подход.
    Важно е децата да учат история в контекст и във връзка с други обществени науки.
    Само по този начин ще се превърнат от "ехо" на текстовете, които четат и ги карат да възпроизвеждат механично без да разбират и осмислят в мислещи и креативни млади хора!

  4. 4 Профил на gullwing
    gullwing
    Рейтинг: 625 Неутрално

    Историята у нас има този проблем, че истинската се различава драстично от преподаваната. И това е резултат от стратегическо решение, съзнателно взето на държавно равнище веднага след Освобождението. Решението е историята в училище да се ползва като основа за воено-психологическата подготовка на населението за война със съседните народи.

    С тази цел е била създадена огромна взаимосвързана система от лъжи (видове лъжа са измислици; изопачаване на истината; криене на истински факти), която и до днес се преподава в българските училища и университети.

    Днес тази система се пропуква под влияние на два фактора: променена международна политическа среда и интелектуално израстване на самата българска общност. Поради това все по-трудно е да се подържа въпросната система от лъжи, дори и на училищно равнище. Появяват се все повече сериозни публикации, които се занимават с тази проблематика.

    В тази връзка винаги препоръвам "Роля на историята в българската история" на https://ids777.wordpress.com/

  5. 5 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3687 Любопитно

    Понятието "патриот" идва от Френската революция и "марширува" през Европа заедно с "Марсилезата". Понятието "патриот" е приватизирано от хора, които изповядват един тип национализъм, който се е откъснал от своята история и корени.
    ==========
    Най лошото е ,че като инфо , това се преподава в средните училища по света .
    Феномена 1789 се изучава като епохално развитие в полза на човечеството !
    В чипа на милиарди млади мозъци се поставя идеологически вирус , съпътстващ ги пожизнено .

    Bukalemun
  6. 6 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3330 Неутрално

    До коментар [#4] от "gullwing":

    Почти навсякъде в по—голяма или в по малка степен има такава манипулация. За мене беше голяма изненада да прочета в чешки учебник по история, чр Първата република съзнателно е чехизирала русините от Закарпатската област, защото е била много изостанала а те там са наливали пари, за да се изравни нивото и понеже нищо не е за Бог да прости, са решили да ги чехизират. Отчитат, че не са успели по няколко причини: 1. Започват инвестиции първо в инфраструктура и комунални служби (болници, училища, кметства, театри и т.н.) а инвестициййте в икономиката изостават.2 Не дават обещаната автономия на областта. 3. Много избързват с налагането на чешкия в администрацията.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  7. 7 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1877 Неутрално

    "модерен национализъм, при което се връща малко от ролята на гражданите, които са носители на суверинитета в противовес на бюрократичното управление".

    Има доста мисъл в това изречение.
    Впечатляващо.

    Panta rhei....
  8. 8 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 635 Неутрално

    кво следва, Андрей Пантев?

    Birds of a feather flock together.
  9. 9 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 721 Неутрално

    До коментар [#5] от "eti mehter":

    "Феномена 1789" се разглежда положително заради Декларацията за правата на човека и гражданина, на която се базира цялата текуща правна система на развитите държави. Знам, че като ердоганист доста от нещата в нея не ти харесват, но цивилизованият свят е на друго мнение.

  10. 10 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    До коментар [#6] от "DDR": За мене беше голяма изненада да прочета в чешки учебник по история, чр Първата република съзнателно е чехизирала русините от Закарпатската област

    През 80-те години пък у нас Радио София планираше да прави предаване за "Чехите в България".

    /не се чете/
  11. 11 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3330 Неутрално

    До коментар [#10] от "Тони Шнайдера":

    Почти всички чехи от България, които са се заселили навремето из днешна монтамска област са били след девети изселени, за да запълнят дупките в Судетите. И двете държави са се отнесли много некоректно с тях. Разговарял съм с такива хора (вече мнооого възрастни ) все още незабравили напълно български.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  12. 12 Профил на WOI
    WOI
    Рейтинг: 1119 Неутрално

    "Понятието "патриот" е приватизирано от хора, които изповядват един тип национализъм, който се е откъснал от своята история и корени. Същото се получава при либерализма."

    "...това не означава етнически национализъм. Това означава модерен национализъм, при което се връща малко от ролята на гражданите, които са носители на суверинитета в противовес на бюрократичното управление."

    Напълно съм съгласен! Но относно тезата във втория цитат, тази роля на гражданите няма как да им се върне, ако те - пардон, ние - сами не си я върнем. Твърде много българи се прехласват по царя- (генсека-, премиера-) бащица, мъжа с железния юмрук, микромениджъра, който огрява навсякъде, "човека от народа", който се изказва просто и категорично по сложни и нюансирани теми - накратко: по бонапартизма. А Свободата изисква постоянна гражданска ангажираност, критичност, принципност и последователност, поемане на отговорност, уважение към правата на другите, начетен дебат и смелост да признаеш, вкл. пред себе си, собствените си грешки.

    Кертин е страхотен учител - и като педагог, и като историк, и като мислител, способен да вдъхнови интереса на учениците.

    “Better racy and sexy than racist and sexist!”
  13. 13 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1190 Разстроено

    Мъдър човек.Малко са такива.Твърде малко.

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  14. 14 Профил на THE CONCEPTUAL PENIS AS A SOCIAL CONSTRUCT
    THE CONCEPTUAL PENIS AS A SOCIAL CONSTRUCT
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Като възпитаник на Втора английска мога най-отговорно да заявя, че г-н Кертин бе нестандартен учител по история и почитател на ... стегнати гърди.

    (mic drop)

    #killwhitey
  15. 15 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3062 Неутрално

    ВИИ Маркс имени Лелина

    Тоз учител, където е тръгнал, от там се завърна и пак ще се връща
    почетния директор на Интернационален исторически музей...

    Целенасочено.
    Имаш цел - измисляш и добре заучаваш подходяща история. :)

    "Учителят, според когото историята трябва да се учи
    спрямо проблемите"

  16. 16 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3062 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Има едно добро помагало, сред много:

    The Timetables of History, by Bernard Grun.

    Книгата е съставена и редактирана от международен колектив,
    в началото от германци.

    Информацията "тръгва" 5000 години преди Новата ера
    и е подредена фактологично/хронологично,
    в 7 колони със заглавия:

    History, Politics
    Literature, Theater
    Religion, Philosophy, Learning (Education)
    Visual Arts
    Music
    Science, Technology, Growth
    Dayly Life.

    Стига до към края на 20ти век.
    Навярно има по-нови издания.

    До коментар [#3] от "selqnin":

    Ако искаме да сме " в час" с тенденциите в съвременното образование е необходим интердисциплинарен подход.

    Важно е децата да учат история в контекст и във връзка с други обществени науки.

    Само по този начин ще се превърнат от "ехо" на текстовете, които четат и ги карат да възпроизвеждат механично без да разбират и осмислят в мислещи и креативни млади хора!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK