Кои са българите, показали на света най-новата сграда на Заха Хадид

Евгений Кондев (л) и Ивайло Бегов

© Георги Кожухаров

Евгений Кондев (л) и Ивайло Бегов



Преди дни "Дневник" показа сградата с най-висок атриум в света, която отвори врати в Пекин - 45-етажната Leeza Soho, проектирана от покойната Заха Хадид. Това, което остана скрито е, че 3D визуализацията, с която дизайнерската концепция за кулата бе показана пред света, е дело на български екип.


Зад 3-минутното видео стоят Евгений Кондев и Ивайло Бегов и тяхното студио за архитектурна визуализация Cosmoscube, а музиката е създадена от Стоян Бозов. Евгений и Ивайло разказват за пътя си от студентската скамейка до работата за Zaha Hadid Architects като на шега. В привидно безметежната им история обаче пропускат цената на израстването - дългите часове работа, състезанието със самия себе си, напрежението и изтощението, защото, както казват, "това не е интересно". А отговорът кое е интересното е мигновен - това, което остава.


От студентското общежитие до едно от най-престижните архитектурни бюра в света


Евгений Кондев и Ивайло Бегов се запознават, докато учат архитектура в София. Срещата им обаче не е в университета, а в коридора на студентското общежитие, където са съседи по стая. Към онзи момент Евгений, който е по-голям, вече работи за известна компания за визуализации. Разказите му амбицират Ивайло и той започва да работи по портфолиото си, за да се присъедини след време към екипа. Търсенето на свободата е в основата на това двамата да се насочат към архитектурните визуализации.




"В УАСГ се влиза с рисуване и математика. После обаче приложението на архитектурата в България се оказва малко по-особено, свързано с разкарване по общини, спазване на Закона за устройството на териториите и проблематики на административно равнище. А това не са типичните артистични неща, които тийнейджърът си мисли, когато избира да учи тази специалност. При визуализацията остава по-скоро рисуването и има малко повече свобода", казва пред "Дневник" Ивайло Бегов.


Същото желание за свобода обаче временно разделя пътищата на бъдещите съдружници и когато Ивайло започва работа в компанията за визуализации, Евгений напуска. Все пак връзката остава и няколко години по-късно двамата решават да отворят собствена фирма. И макар този процес също да отнема време и да е съпроводен с прекъсвания, искрата е запалена и през 2015 г. студиото им Cosmoscube отваря врати. Днес в него работят 20-ина души в два офиса - в София и в Пловдив, а дейността им накратко Ивайло описва така: "Правим картинки на сгради, които още не са построени, за да може хората, които не разбират от архитектурен чертеж, да си представят как ще изглеждат. А тези хора са важни - това са купувачите, общини или държавни институции, които трябва да издадат разрешителни, например".

Пробив на чуждестранния пазар на практика няма, защото от самото начало те работят предимно с чужденци. В началото - с американци, без името им да се появява директно по проектите, а постепенно намират клиенти в Англия, Германия, Австралия, Израел. Контактът с хората, естествено, е най-важната брънка от веригата, а контактът с българи изиграва роля за работата им за архитектурното бюро на Заха Хадид. Българин, който работи по Leesa Soho в Пекин е жури в конкурс за библиотека на Варна, където Cosmoscube прави визуализациите за един от кандидатите - арх. Георги Кътов. Проектът остават втори, но Евгений и Ивайло пишат до всички членове на журито, представяйки дейността на студиото си. След шест месеца мълчание от Zaha Hadid Architects им пишат, че "правим една висока сграда" и така идва първият им общ проект - нощна 3D визуализация, подчертаваща светлинните ефекти на кулата. "Нашата картинка тогава е започнала да се върти из офисите им и после се стигна и до работата ни по видеото", разказва Ивайло.



Колко хиляди часа са нужни за 3 минути и откъде е музиката


Зад близо трите минути, които разкриват къде се намира и как изглежда "усуканата" 46-етажна кула с най-високия атриум в света, стоят стотици часове работа на екипа на студиото и в пъти повече - на компютрите. Защото цялостният ефект се постига с куп детайли - от отразяването или пропускането на светлината от фасадата, през реалистичната заобикаляща среда, до движенията на триизмерните човешки фигури.


"От 3D програмата до гледането на видеото има голям процес и един от най-дългите е ренденето (последният етап от компютърната обработка на цялата кодирана информация, така че видеото да стане готово за гледане - бел.ред.). И това отне по час за всеки фрейм. В една секунда има 25 фрейма - над 3 хиляди фрейма в цялото видео. Това са над 3 хиляди часа, ако се работи на един компютър, но ние имаме 50 машини, по които се рендеше", разказва Ивайло Бегов.


Музиката към видеото също се оказва предизвикателство, след като екипът установява, че не е достатъчно да купи някоя от готовите мелодии, предлагани от специализираните библиотеки. И тук създадените контакти са решаващи и в работата се включва Стоян Бозов, композитор, аранжор и тонрежисьор. След години на участия в чужбина и три албума с група "Йерихон", той се връща в България, завършва тонрежисура и създава собствено студио. Работи по различни аранжименти и звукозаписи, създава дори музика за видеоигри, а един от последните му проекти е аранжиментът на новата песен на Васил Найденов "На случайна гара".


Музиката във видеото е дело на Стоян Бозов

© Георги Кожухаров

Музиката във видеото е дело на Стоян Бозов


"Всичко в България е шуробаджанащина", смее се Стоян и разказва как с него се свързал Евгений и му изпратил още незавършеното видео. След няколко разговора и уточняване на детайли работата започва, а най-голямото предизвикателство се оказва да създаде музика, която да отговаря на действието във видеото и същевременно - на огромния списък с изисквания на архитектите.


"Всяка част от видеото има свое темпо, свое настроение и трябва да създадеш музика, която да съвпада ритмически с това. В началото подходих с голям контраст, но впоследствие се наложи да намаля интензивността, без да разбутам темпото", разказва Стоян и обяснява какви са рисковете: "Може да се случи така, че да започнем да се въртим в омагьосан кръг - аз да пипна нещо, обаче това може да наложи те да променят видеото и да се вкараме в един безкраен процес".


За пазара в България и предизвикателствата в чужбина


Има ли пазар за подобни архитектурни визуализации в България - краткият отговор е "трудно може да се намери". "Като цяло нашият пазар е специфичен. Защото това са едни пари, които се отделят от общия бюджет на проекта за неговата визуална част. Визуалната част я изискват хора, които имат определен стандарт. В България такъв стандарт не е въведен - никъде не се казва: Има изисквания за проекта да има картинки, които да отговарят за нещо. И архитектурните студиа често си ги правят сами", казва Ивайло Бегов.


"Нивото на работа в България е добро, хората работят добре. Но, за общата среда в Англия и в Австралия законът задължава да се правят фотореалистични образи. Там хората са израснали ментално, цялото население. Там няма да ти позволят да направиш 60-етажна сграда до малки сгради. И гледат как се слива твоята сграда с околната среда, дали ѝ отговаря, дали отговаря на изискванията за визия на съответния квартал, просто хората си вършат работата", добавя Евгений Кондев.


Двамата определят работата си като прекалено интензивна, но признават, че не могат да си позволят да забавят темпото. На външния пазар се конкурират и с други български фирми, и с такива от Централна Европа, Украйна, Румъния, също и Китай. "Това са страни, които дават близки цени. В Китай обаче са милиони. Там компании като нашата са съставени от хиляда души и имат собствени сгради", разказва Ивайло. "Нивото, което се изисква, е високо. И ако не го покриваш, няма да ти се получи. Това е и офис култура, и да си разбираш от работата, но само това не е достатъчно - трябва да разбираш и това, което другите правят, и да си конкурентноспособен, и да си гъвкав, и да работиш много", добавя той, "За да те гледат като един от тях, трябва да покриеш много високо ниво, да се докажеш. А после, трябва да отговаряш на стандарта, който си задал в началото, да не се успокояваш, да не сваляш летвата."


"Нашето работно време започва, когато започне и свършва, когато свърши, отнема по 12 часа и повече", добавя Евгений и казва, че в момента една от най-големите му трудности е да обясни на малкото си дете защо отделя толкова много време, за да "прави картинки на къщи", вместо да си е вкъщи. И за двамата на дневен ред е как да намерят баланс между работата и намирането на повече време за семейството.


А за това какво се е променило в годините от първите им професионални стъпки досега Евгений се шегува: "Мащабът стана по-голям, компютрите харчат повече рам". "Изменят се собствените ти възприятия за работата, която вършиш", добавя вече сериозно Ивайло, "Започваме да гледаме на работата си като на нещо, което е ценно, и искаме да го правим за хора, за които е ценно."

Коментари (20)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3469 Неутрално

    На подобни българи можем само да сваляме шапка.

    За един архитект да работи в студиото на покойната Заха Хадид е като за аниматор да бъде нает в Дисни, или за оперен певец да завършие мастърклас при Кири те Канава.

    Тепърва ще се чува за тези момчета, браво!

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  2. 2 Профил на gmbh
    gmbh
    Рейтинг: 2292 Неутрално

    До коментар [#1] от "Norman Granz":

    "На подобни българи можем само да сваляме шапка.""

    Така е!
    Много тънка работа, изпипана прецизно, творчески и в същото време деликатно семпла,
    без каквото и да е грандоманско отношение към материята.
    Заслужени поздравления.

  3. 3 Профил на Radosveta Koleva
    Radosveta Koleva
    Рейтинг: 621 Неутрално

    "Изменят се собствените ти възприятия за работата, която вършиш", добавя вече сериозно Ивайло, "Започваме да гледаме на работата си като на нещо, което е ценно, и искаме да го правим за хора, за които е ценно."

    Всяка работа щом се върши е ценна. Визуализацията на сгради е 50% от цялата работа. А в техния случай работата им е не просто полезна, а безценна, защото е високо професионална.

    И естествено гордост е, че са българи и именно от България са започнали своя стартъп.

  4. 4 Профил на Big Muzzy
    Big Muzzy
    Рейтинг: 1235 Неутрално

    Не е ли редно,както при всеки успех на българин, да кажем:

    Мачкайте Гена и Иво! Удри Бозов!

  5. 5 Профил на Big Muzzy
    Big Muzzy
    Рейтинг: 1235 Неутрално

    Не е ли редно,както при всеки успех на българин, да кажем:

    Мачкайте Гена и Иво! Удри Бозов!

  6. 6 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 889 Неутрално

    На подобни българи можем само да сваляме шапка.За един архитект да работи в студиото на покойната Заха Хадид е като за аниматор да бъде нает в Дисни, или за оперен певец да завършие мастърклас при Кири те Канава. Тепърва ще се чува за тези момчета, браво!
    —цитат от коментар 1 на Norman Granz


    Ама те не работят в студиото на Заха Хадид, а изпълняват поръчки за визуализация.
    Добре са се справили със задачата, но за мен статията е проява на комплексарщина.
    Хората по света проектират и строят впечатляващи неща, за нас остава да се гордеем, че има българи, които са направили визуализацията за някой проект.

  7. 7 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 6356 Неутрално

    Браво!
    Наистина чудесна работа. Предполагам, ме го правят и с български продукт, един от най-добрите на световния пазар :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  8. 8 Профил на Tuta Nota
    Tuta Nota
    Рейтинг: 276 Весело

    Абе работили за Заха Хадид, голяма работа!
    ЦвЦв и сие какви работи са поръчали на Артекс да построят и визуализират, в Изток, Диянабад и Изгрев. Чакам да видя виедеото на небостъргача в Лозенец. Апропо, кой е истинският собственик на Артекс, би трябвало да има такъв вече. Не беше случайна цялата тази акция преди време.

    Браво на младежите!

    Life is Sunshine, Lollipops And Rainbows!!!
  9. 9 Профил на pilgrim.epsylon
    pilgrim.epsylon
    Рейтинг: 318 Неутрално

    "Евгений се шегува: "Мащабът стана по-голям, компютрите харчат повече рам"

    RAM = random access memory. И изобщо не се шегува.

  10. 10 Профил на Константин Антонов
    Константин Антонов
    Рейтинг: 8 Разстроено

    Вече писах при предишната публикация в Дневник, че ако има нещо действително впечатляващо за нас - българите - това е участието на дългогодишния член на екипа на Заха Хадид и неин представител на мяст по време на цялото строителство на сградата в Пекин - българския архитект Калоян Еревинов, и ще е добре да научим нещо лично от него за целия строителен процес и огромната отговорност, с която с чест се справи.
    Жалко, че колегите, създатели на филма знаят много добре името на арх.Еревинов, но го премълчават, както се полага за очевидна реклама и себеизтъкване.

    K.A.
  11. 11 Профил на Radosveta Koleva
    Radosveta Koleva
    Рейтинг: 621 Неутрално

    Страхотна презентация - от-до. И много подходящо нюансирана в стил китайският изток в завършек, което напълно кореспондира с величието на сградата - уникална е!

  12. 12 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1746 Неутрално

    Браво на момчетата. Пробили са на високо конкуретнен и динамичен пазар. Сега ще е борба да оцелеят на него.

    E PLVRIBVS VNVM
  13. 13 Профил на Октавиан
    Октавиан
    Рейтинг: 66 Неутрално

    а според мен доста посредствена сграда и безлично представяне. Откакто почина голямата архитектка студиото представя предимно формални творби без особена дълбочина, каквато владееше Заха.

  14. 14 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1607 Неутрално

    До коментар [#6] от "Virgin":
    Ама те не работят в студиото на Заха Хадид, а изпълняват поръчки за визуализация.
    Добре са се справили със задачата, но за мен статията е проява на комплексарщина.
    Хората по света проектират и строят впечатляващи неща, за нас остава да се гордеем, че има българи, които са направили визуализацията за някой проект.

    Прощавай, от студиото на Заха ли пишеш, та така минимализира работата на българи, наети от същото това студио? 😀

  15. 15 Профил на dokoro
    dokoro
    Рейтинг: 841 Неутрално

    До коментар [#1] от "Norman Granz":

    Колегите са независимо студио за рендери, визуализации и 4Д презентации.
    Могат да приемат поръчки отвсякъде. В случая от горепосочената фирма.
    Явно са добри.
    За нашия пазар може би скъпи.

  16. 16 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8019 Неутрално

    Радваме се на всеки успех на българи, където и да са по света.

  17. 17 Профил на silverman
    silverman
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Сградата е страхотна, а визуализацията уникална!

  18. 18 Профил на the only easy day was yesterday
    the only easy day was yesterday
    Рейтинг: 1121 Неутрално

    Много са идеите на този свят както и талантите но признанието идва след реализацията а пътя до там е още по трънлив и бодлив.

  19. 19 Профил на Mariaм
    Mariaм
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Браво! Още по-големи успехи и постижения!
    Тази новина ми оправи настроението за седмицата.

    maribo2005
  20. 20 Профил на the only easy day was yesterday
    the only easy day was yesterday
    Рейтинг: 1121 Неутрално

    Изкуството в България е като рисуваш в стила на Пикасо или Рембранд значи си втория Пикасо или Рембранд - примери много ето тук в архитектурата се вижда вече успешно Заха Хадид. Браво големи таланти !
    Ако обаче погледнете кога същата Хадид проектира първата си сграда надявам се ще разберете колко трудно е да си нает от инвеститор за проект на дори и малка сграда и какви са шансовете да си оценен. В Изкуството ако не правиш "Революция" не правиш изкуство.
    Голяма грешка в България е че за да станеш архитект или за да учеш архитектура трябва да си много добър в математика нещо което не само че не се е изисквало някога на запад но е вредно защото мозъкт на един математик и съвършенно тазличен от мозъка на един артист било то художник или композитор (музикант).





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK