
© Георги Кожухаров
Евгений Кондев (л) и Ивайло Бегов
Преди дни "Дневник" показа сградата с най-висок атриум в света, която отвори врати в Пекин - 45-етажната Leeza Soho, проектирана от покойната Заха Хадид. Това, което остана скрито е, че 3D визуализацията, с която дизайнерската концепция за кулата бе показана пред света, е дело на български екип.
Зад 3-минутното видео стоят Евгений Кондев и Ивайло Бегов и тяхното студио за архитектурна визуализация Cosmoscube, а музиката е създадена от Стоян Бозов. Евгений и Ивайло разказват за пътя си от студентската скамейка до работата за Zaha Hadid Architects като на шега. В привидно безметежната им история обаче пропускат цената на израстването - дългите часове работа, състезанието със самия себе си, напрежението и изтощението, защото, както казват, "това не е интересно". А отговорът кое е интересното е мигновен - това, което остава.
От студентското общежитие до едно от най-престижните архитектурни бюра в света
Евгений Кондев и Ивайло Бегов се запознават, докато учат архитектура в София. Срещата им обаче не е в университета, а в коридора на студентското общежитие, където са съседи по стая. Към онзи момент Евгений, който е по-голям, вече работи за известна компания за визуализации. Разказите му амбицират Ивайло и той започва да работи по портфолиото си, за да се присъедини след време към екипа. Търсенето на свободата е в основата на това двамата да се насочат към архитектурните визуализации.
"В УАСГ се влиза с рисуване и математика. После обаче приложението на архитектурата в България се оказва малко по-особено, свързано с разкарване по общини, спазване на Закона за устройството на териториите и проблематики на административно равнище. А това не са типичните артистични неща, които тийнейджърът си мисли, когато избира да учи тази специалност. При визуализацията остава по-скоро рисуването и има малко повече свобода", казва пред "Дневник" Ивайло Бегов.
Същото желание за свобода обаче временно разделя пътищата на бъдещите съдружници и когато Ивайло започва работа в компанията за визуализации, Евгений напуска. Все пак връзката остава и няколко години по-късно двамата решават да отворят собствена фирма. И макар този процес също да отнема време и да е съпроводен с прекъсвания, искрата е запалена и през 2015 г. студиото им Cosmoscube отваря врати. Днес в него работят 20-ина души в два офиса - в София и в Пловдив, а дейността им накратко Ивайло описва така: "Правим картинки на сгради, които още не са построени, за да може хората, които не разбират от архитектурен чертеж, да си представят как ще изглеждат. А тези хора са важни - това са купувачите, общини или държавни институции, които трябва да издадат разрешителни, например".
Колко хиляди часа са нужни за 3 минути и откъде е музиката
Зад близо трите минути, които разкриват къде се намира и как изглежда "усуканата" 46-етажна кула с най-високия атриум в света, стоят стотици часове работа на екипа на студиото и в пъти повече - на компютрите. Защото цялостният ефект се постига с куп детайли - от отразяването или пропускането на светлината от фасадата, през реалистичната заобикаляща среда, до движенията на триизмерните човешки фигури.
"От 3D програмата до гледането на видеото има голям процес и един от най-дългите е ренденето (последният етап от компютърната обработка на цялата кодирана информация, така че видеото да стане готово за гледане - бел.ред.). И това отне по час за всеки фрейм. В една секунда има 25 фрейма - над 3 хиляди фрейма в цялото видео. Това са над 3 хиляди часа, ако се работи на един компютър, но ние имаме 50 машини, по които се рендеше", разказва Ивайло Бегов.
Музиката към видеото също се оказва предизвикателство, след като екипът установява, че не е достатъчно да купи някоя от готовите мелодии, предлагани от специализираните библиотеки. И тук създадените контакти са решаващи и в работата се включва Стоян Бозов, композитор, аранжор и тонрежисьор. След години на участия в чужбина и три албума с група "Йерихон", той се връща в България, завършва тонрежисура и създава собствено студио. Работи по различни аранжименти и звукозаписи, създава дори музика за видеоигри, а един от последните му проекти е аранжиментът на новата песен на Васил Найденов "На случайна гара".
© Георги Кожухаров Музиката във видеото е дело на Стоян Бозов
"Всичко в България е шуробаджанащина", смее се Стоян и разказва как с него се свързал Евгений и му изпратил още незавършеното видео. След няколко разговора и уточняване на детайли работата започва, а най-голямото предизвикателство се оказва да създаде музика, която да отговаря на действието във видеото и същевременно - на огромния списък с изисквания на архитектите.
"Всяка част от видеото има свое темпо, свое настроение и трябва да създадеш музика, която да съвпада ритмически с това. В началото подходих с голям контраст, но впоследствие се наложи да намаля интензивността, без да разбутам темпото", разказва Стоян и обяснява какви са рисковете: "Може да се случи така, че да започнем да се въртим в омагьосан кръг - аз да пипна нещо, обаче това може да наложи те да променят видеото и да се вкараме в един безкраен процес".
За пазара в България и предизвикателствата в чужбина
Има ли пазар за подобни архитектурни визуализации в България - краткият отговор е "трудно може да се намери". "Като цяло нашият пазар е специфичен. Защото това са едни пари, които се отделят от общия бюджет на проекта за неговата визуална част. Визуалната част я изискват хора, които имат определен стандарт. В България такъв стандарт не е въведен - никъде не се казва: Има изисквания за проекта да има картинки, които да отговарят за нещо. И архитектурните студиа често си ги правят сами", казва Ивайло Бегов.
"Нивото на работа в България е добро, хората работят добре. Но, за общата среда в Англия и в Австралия законът задължава да се правят фотореалистични образи. Там хората са израснали ментално, цялото население. Там няма да ти позволят да направиш 60-етажна сграда до малки сгради. И гледат как се слива твоята сграда с околната среда, дали ѝ отговаря, дали отговаря на изискванията за визия на съответния квартал, просто хората си вършат работата", добавя Евгений Кондев.
Двамата определят работата си като прекалено интензивна, но признават, че не могат да си позволят да забавят темпото. На външния пазар се конкурират и с други български фирми, и с такива от Централна Европа, Украйна, Румъния, също и Китай. "Това са страни, които дават близки цени. В Китай обаче са милиони. Там компании като нашата са съставени от хиляда души и имат собствени сгради", разказва Ивайло. "Нивото, което се изисква, е високо. И ако не го покриваш, няма да ти се получи. Това е и офис култура, и да си разбираш от работата, но само това не е достатъчно - трябва да разбираш и това, което другите правят, и да си конкурентноспособен, и да си гъвкав, и да работиш много", добавя той, "За да те гледат като един от тях, трябва да покриеш много високо ниво, да се докажеш. А после, трябва да отговаряш на стандарта, който си задал в началото, да не се успокояваш, да не сваляш летвата."
"Нашето работно време започва, когато започне и свършва, когато свърши, отнема по 12 часа и повече", добавя Евгений и казва, че в момента една от най-големите му трудности е да обясни на малкото си дете защо отделя толкова много време, за да "прави картинки на къщи", вместо да си е вкъщи. И за двамата на дневен ред е как да намерят баланс между работата и намирането на повече време за семейството.
А за това какво се е променило в годините от първите им професионални стъпки досега Евгений се шегува: "Мащабът стана по-голям, компютрите харчат повече рам". "Изменят се собствените ти възприятия за работата, която вършиш", добавя вече сериозно Ивайло, "Започваме да гледаме на работата си като на нещо, което е ценно, и искаме да го правим за хора, за които е ценно."
Norman Granz
Рейтинг: 2590 НеутралноНа подобни българи можем само да сваляме шапка.
НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.За един архитект да работи в студиото на покойната Заха Хадид е като за аниматор да бъде нает в Дисни, или за оперен певец да завършие мастърклас при Кири те Канава.
Тепърва ще се чува за тези момчета, браво!
1gmbh1
Рейтинг: 479 НеутралноДо коментар [#1] от "Norman Granz":
"На подобни българи можем само да сваляме шапка.""
Така е!
Много тънка работа, изпипана прецизно, творчески и в същото време деликатно семпла,
без каквото и да е грандоманско отношение към материята.
Заслужени поздравления.
Radosveta Koleva
Рейтинг: 284 Неутрално"Изменят се собствените ти възприятия за работата, която вършиш", добавя вече сериозно Ивайло, "Започваме да гледаме на работата си като на нещо, което е ценно, и искаме да го правим за хора, за които е ценно."
Всяка работа щом се върши е ценна. Визуализацията на сгради е 50% от цялата работа. А в техния случай работата им е не просто полезна, а безценна, защото е високо професионална.
И естествено гордост е, че са българи и именно от България са започнали своя стартъп.
Big Muzzy
Рейтинг: 1516 НеутралноНе е ли редно,както при всеки успех на българин, да кажем:
Мачкайте Гена и Иво! Удри Бозов!
Big Muzzy
Рейтинг: 1516 НеутралноНе е ли редно,както при всеки успех на българин, да кажем:
Мачкайте Гена и Иво! Удри Бозов!
Virgin
Рейтинг: 727 НеутралноАма те не работят в студиото на Заха Хадид, а изпълняват поръчки за визуализация.
Добре са се справили със задачата, но за мен статията е проява на комплексарщина.
Хората по света проектират и строят впечатляващи неща, за нас остава да се гордеем, че има българи, които са направили визуализацията за някой проект.
penetrating
Рейтинг: 5918 НеутралноБраво!
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertНаистина чудесна работа. Предполагам, ме го правят и с български продукт, един от най-добрите на световния пазар :)
Tuta Nota
Рейтинг: 284 ВеселоАбе работили за Заха Хадид, голяма работа!
Life is Sunshine, Lollipops And Rainbows!!!ЦвЦв и сие какви работи са поръчали на Артекс да построят и визуализират, в Изток, Диянабад и Изгрев. Чакам да видя виедеото на небостъргача в Лозенец. Апропо, кой е истинският собственик на Артекс, би трябвало да има такъв вече. Не беше случайна цялата тази акция преди време.
Браво на младежите!
pilgrim.epsylon
Рейтинг: 290 Неутрално"Евгений се шегува: "Мащабът стана по-голям, компютрите харчат повече рам"
RAM = random access memory. И изобщо не се шегува.
Константин Антонов
Рейтинг: 8 РазстроеноВече писах при предишната публикация в Дневник, че ако има нещо действително впечатляващо за нас - българите - това е участието на дългогодишния член на екипа на Заха Хадид и неин представител на мяст по време на цялото строителство на сградата в Пекин - българския архитект Калоян Еревинов, и ще е добре да научим нещо лично от него за целия строителен процес и огромната отговорност, с която с чест се справи.
K.A.Жалко, че колегите, създатели на филма знаят много добре името на арх.Еревинов, но го премълчават, както се полага за очевидна реклама и себеизтъкване.
Radosveta Koleva
Рейтинг: 284 НеутралноСтрахотна презентация - от-до. И много подходящо нюансирана в стил китайският изток в завършек, което напълно кореспондира с величието на сградата - уникална е!
PavelCZ
Рейтинг: 1810 НеутралноБраво на момчетата. Пробили са на високо конкуретнен и динамичен пазар. Сега ще е борба да оцелеят на него.
E PLVRIBVS VNVMОктавиан
Рейтинг: 676 Неутралноа според мен доста посредствена сграда и безлично представяне. Откакто почина голямата архитектка студиото представя предимно формални творби без особена дълбочина, каквато владееше Заха.
за мен няма нищо нередно в редакцията на този вестник, като изключим, че е честно читателите да знаят, вестник с новини ли четат или сводки на политическа фондация с неясно финансиране и подизпълнител - псевдоопозиционна партия с ръководство произлизащо от тежката номенклатура на бкп, както и позиция за културата, която врагува с автентичната българска култура в интерес на други страни? Долу БКП и герберската болест! Долу комсомолската имитацията на преса!Alexander97
Рейтинг: 3103 НеутралноДо коментар [#6] от "Virgin":
Ама те не работят в студиото на Заха Хадид, а изпълняват поръчки за визуализация.
Добре са се справили със задачата, но за мен статията е проява на комплексарщина.
Хората по света проектират и строят впечатляващи неща, за нас остава да се гордеем, че има българи, които са направили визуализацията за някой проект.
Прощавай, от студиото на Заха ли пишеш, та така минимализира работата на българи, наети от същото това студио? 😀
dokoro
Рейтинг: 605 НеутралноДо коментар [#1] от "Norman Granz":
Колегите са независимо студио за рендери, визуализации и 4Д презентации.
Могат да приемат поръчки отвсякъде. В случая от горепосочената фирма.
Явно са добри.
За нашия пазар може би скъпи.
Роси
Рейтинг: 8236 НеутралноРадваме се на всеки успех на българи, където и да са по света.
silverman
Рейтинг: 781 НеутралноСградата е страхотна, а визуализацията уникална!
the only easy day was yesterday
Рейтинг: 284 НеутралноМного са идеите на този свят както и талантите но признанието идва след реализацията а пътя до там е още по трънлив и бодлив.
Mariaм
Рейтинг: 261 НеутралноБраво! Още по-големи успехи и постижения!
maribo2005Тази новина ми оправи настроението за седмицата.
the only easy day was yesterday
Рейтинг: 284 НеутралноИзкуството в България е като рисуваш в стила на Пикасо или Рембранд значи си втория Пикасо или Рембранд - примери много ето тук в архитектурата се вижда вече успешно Заха Хадид. Браво големи таланти !
Ако обаче погледнете кога същата Хадид проектира първата си сграда надявам се ще разберете колко трудно е да си нает от инвеститор за проект на дори и малка сграда и какви са шансовете да си оценен. В Изкуството ако не правиш "Революция" не правиш изкуство.
Голяма грешка в България е че за да станеш архитект или за да учеш архитектура трябва да си много добър в математика нещо което не само че не се е изисквало някога на запад но е вредно защото мозъкт на един математик и съвършенно тазличен от мозъка на един артист било то художник или композитор (музикант).