
© Лили Тоушек
"Имайки предвид социологическите изследвания, които не дават голяма преднина на нито една от партиите и не показват, че ще има и по-висока избирателна активност, кара политическите субекти да пестят средства за реклама, още повече че се задават и местни избори в края на годината", сочи анализ на Института за развитие на публичната среда, коментира днес пред БНР Ива Лазарова от организацията. Според направения анализ за 20 дни от предизборната кампания са похарчени общо 1.3 млн. лв. без ДДС.
Като тенденция се отбелязва, че за разпространение на посланията си партиите все повече предпочитат социалните медии за сметка на традиционните. "Няма интерес сякаш към рекламата в медиите към този момент. Вероятно навлизането на социалните медии и видеоклиповете и кратки видеа, които се излъчват там, се използват като реклама от страна на участниците", е мнението на Лазарова.
Тя отбеляза, че няма интерес към двете големи частни телевизии. За първи път от 2014 г. насам те заемат задни места като предпочитани канали за комуникация.
Според Лазарова най-скъпа е рекламата на ГЕРБ-СДС и "Възраждане". "Те са разходвали малко над 250 хил. лв. за кампаниите в 40-те медии, които следим. Това не са огромни средства в сравнение с предишни кампании", уточни Лазарова.
Малко над 500 хил. лв. са средствата за медийни пакети, каза Лазарова. По думите й тази държавни средства за реклама се разходват. Не става ясно обаче договорите, подписани с медиите, дали са платени от медийни пакети.
"Продължава резистентността на ЦИК да направи публичен регистър за разходването на тези средства. Информация може да се получи от стенограмите, но това става със закъснение."
По думите й по-малките партии, които предимно използват медийните си пакети, харесват телевизия "Евроком", "Възраждане" също. От ГЕРБ традиционно разпределят средствата си по-равномерно - както към "24 часа" и "Труд", така и към различни телевизии и интернет платформи.