Не виждам за кого да гласувам

Не виждам за кого да гласувам

© Дневник



"Като читател имам един въпрос - как да гласувам, че да не ми е зле..."
26 февруари 2013г.


Само няколко дни след като Бойко Борисов подаде оставка и политиците преминаха в режим "извънредни избори", част от избирателите усетиха липсата на алтернатива за вота на 12 май. Тя се засили през следващите седмици, когато стана ясно, че на политическото поле няма да има истински нов играч със смислена програма (вместо розови обещания) или поне със силен лидер. От протестите пък се появиха няколко формации със странни партньори, забъркаха се в скандали, разпадаха се и също не успяват да предложат кауза освен най-общото, че са "срещу всички и всичко". 


"Май няма за кого да се гласува"
"Не знам за кого ще гласувам"
"За първи път не знам какво да правя"
"Разкажи ми за изборите, трябва да се ориентирам какво да правя" 
"Кога бяха тези избори. Понеже няма за кого да гласувам този път, не се интересувам"
"И аз не знам"




През март докато разработвахме специалния сайт на "Дневник" и съдържанието, което си заслужава да предложим на читателите за Избори 2013, много често някой от екипа разказваше за поредния разговор с приятел, роднина, далечен познат, някой от чужбина, някой от другия край на България, някой във фризьорския салон, някой...който споделя, че не открива за кого да даде гласа си.


И не става дума за хора, на които им е безразлично или нямат гражданска позиция. Напротив. А за хора, за които гласуването е важно, но наистина не знаят кого да изберат, защото не искат да правят (голям) компромис. И никой от политическите играчи не им помага. 


Повечето от хората, с които говорихме, не са били на протестите, но споделят много от причините за зимното недоволство на българите, следят внимателно случващото се, четат, анализират. Повечето от тях са от хората, които ако чуят предизборно обещание за работни места, данъци итн. - няма да го приемат с облекчение, а ще зададат въпроси Как? Защо? 


Тогава решихме, че си заслужава в изборния сайт да имаме специално място за такава дискусия, споделяне, съвети, дори нещо като групова терапия. Така се роди идеята за кампанията "Не виждам за кого да гласувам". Докато я тествахме, установихме, че кръгът на разочарованите и невиждащи политическа алтернатива е все по-голям. Част от партийните междуособици в последните седмици също го разшириха.


В началото на април публикувахме резултати от проучването на "Алфа рисърч" (правено между 22 и 27 март), което показа, че 30% от българите към онзи момент няма да гласуват, а 28% се колебаят...Може грубо да обобщим, че очевидно над 50% не виждат за кого. Дали политическата кампания ще успее и как ще промени това, ще разберем от прогнозните проучвания, които се очакват в началото на май. 


Разработихме кампанията "Не виждам за кого да гласувам" заедно с невероятня екип на "Агитпроп" - вижте клипа:


Едно от предизвикателствата сега е кой ще говори открито за проблема "няма за кого" (в България все още има свенливост или дори страх, особено сред публичните личности и хора с позиции, които не са наети в нечия кампания/листа, да говорят открито за политическите си възгледи и пристрастия). 


Започваме темата с четири стратегии за разочарования избирател, които не са предложение за действие, а показват какви са ефектите от всяка от тях: 


За гъби на 12 май
С бяла бюлетина
Глас за протеста
За малките партии 


В специалната тема "Не виждам за кого" ще намирате цялото съдържание по темата - мнения, прогнози, анализ на програмите, представяне на кандидати и се надяваме освен да сме ви полезни, да ви провокираме да се включите с позиция, мнение, въпроси, коментари по темата. (Във форума или на [email protected]). 


Защото както и да решите да гласувате на 12 май, най-важното е да направите информиран избор. 


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK