Защо за гражданите е добре партиите да са в криза

Кадър от мартенския протест под наслов "Да изметем боклука" пред парламента

© Красимир Юскеселиев

Кадър от мартенския протест под наслов "Да изметем боклука" пред парламента



На 12 май за сърцето на избирателите ще се борят два вида партии. Това са старите, които харесват статуквото, и новите или претендиращите да са нови, които искат да променят реда. Старите не предлагат нищо повече от това, което вече са пробвали.


БСП и ДПС говорят за някаква форма на коалиционно правителство, каквото вече са прилагали и са си ''взели уроци''.  От ГЕРБ настояват, че са се поучили от грешките си, допуснати през предсрочно прекратения мандат, и искат пълно мнозинство и еднопартийно управление, каквото вече имаше. РЗС пак даде заявка, че ще предизвиква скандали в кампанията. "Атака" отново "освобождава" българите. Все изпитани рецепти, гарантирали им преди успех. Вероятно пак ще им донесат, поне на повечето.


Интересното обаче е дали българското общество ще се опита




да разбърка познатата подредба


Дали ще подкрепи, при това с достатъчно гласове, малки партии, за да развали уюта на големите? Ако се съди по социологическите сондажи - едва ли. Поне не сега, на 12 май, въпреки исканията за промяна.


Очевидно е, че за да има промяна в България, трябва новите партии така да разхвърлят къщичката на старите, че да предизвикат криза в порочната система на управления, дошли след различни проценти на представителство, но по същество - без разлика.


Защо криза? Защо е полезна политическата криза?


Партиите и партийната система имат две лица. От една страна, партиите са структури на властта. От друга - те са представители на гражданското общество. Осъществявайки функциите си като представители на властта, партиите създават дълготрайни промени в социалната структура, които целят преизбирането им във властта. Като представители на гражданското общество с всеки избори те формират партийната система. Тази система възпроизвежда социално-икономическите разделения във всяко общество, оформени от властта. Защото всяка власт преразпределя ресурси.


За да има промяна в социалния статус на гражданите, трябва промяна в партийната система и правилата, по която тя работи.


Трябват нови правила


Естественият извод, който може да се направи, е, че за да благоденстват гражданите като представители на различните социални класи и за да наложат промяна в социалния профил, трябва да има промяна в партийното представителство. А промените в партийната система стават по дефиниция само след криза в нея.


Защо благоденствието на гражданите минава през кризата и нещастието на партиите?


Партиите са посредници между гражданите и властта, между обществото и държавата. Проблемите на гражданите стигат до партиите по различните комуникационни канали, които те създават, и след това вкарват тези проблеми в държавните институции за решение. Когато няма криза, това означава, че всичко е наред. Ако всичко е наред, партиите не могат да идентифицират проблеми. Тогава за тях е по-изгодно да действат по същите правила, които са им донесли успех в предходните избори. Да направят същата неясна кампания, избягваща персонални дебати. Това е по правилото, че когато в политическия живот нещо работи, по-добре да не се цели то да стане перфектно, тъй като рискът да се влоши е неизчислим. Ако подкрепата за Бойко Борисов се увеличава, за какво му е нужно да влиза в преки дискусии?


Почти всички партии на статуквото бележат ръст в доверието според представителните социологически проучвания. Как да очакваме промяна? Каква промяна, след като обществото по никакъв начин не наказа формациите, представени в предишния и в предишните парламенти, когато отшумя недоволството от януари и февруари. Сега партиите на статуквото са доволни, а се очаква и висока избирателна активност, която прикрива кризата на доверие в тях. А тази криза е проблемът.


Въпреки напудрените обещания за широки граждански листи сред кандидат-депутатите пак има главно стари лица, пак има и спорни личности. Разбираемо е при тази електорална форма на ГЕГБ, БСП, ДПС и т.н. Защо да гонят дивото, след като питомното се оказва печелившо. Това е причината да няма и нови форми на общуване на кандидатите за политици с избирателите. Наблюдаваме същата скучна и некреативна кампания, каквато сме свикнали да виждаме.


И защо изобщо да очакваме, че старите партии ще променят нещо за добро, че ще подобрят положението на хората, след като ще ги вкараме пак в Народното събрание?! Там ще са почти същите депутати, които си знаем, те ще излъчат /евентуално/ правителство, каквото сме виждали...


И така до следващия път, когато и да е той. Докато обществото не разбере, че кризата не е добра за старите партии, но е добра за него.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (84)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Euronymous
    Euronymous
    Рейтинг: 845 Неутрално

    Криво разбрана демокрация в България

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    From the depths of Norway , take out your crop pain and feel the true evil !
  2. 2 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1266 Неутрално

    Отговарям на въпроса в заглавието без изобщо да съм чел статията: защото партиите са вредни креатури на политически и икономически престъпници.

    Колкото повече те са в криза толкова по-добре за хората по същата логика по която колкото по-болен е душманина толкова по-свободно диша народа.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  3. 3 Профил на Трезвен
    Трезвен
    Рейтинг: 1316 Весело

    Това са първите избори от 24 години насам, на които няма нарочен месия.

    Това е прогрес- 1 сантиметър от дъното. След още 24 години българите може и да разберем, че само ние можем да си решим проблемите.

  4. 4 Профил на Рубиконан от Балъкимерия
    Рубиконан от Балъкимерия
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    [quote#0:"статията"]за сърцето на избирателите ще се борят два вида партии[/quote]
    Може да са два вида партии, обаче ще се борят за едно - и не непременно сърцето, а - с Ваше позволение - з@дника на избирателите, или поне за портфейла в задния им джоб

    [quote#0:"статията"]Партиите са посредници между гражданите и властта, между обществото и държавата[/quote]
    Е, да, но нашите "посредСТВЕНици" много високи комисиони взимат за услуги с много ниско качество... Тук трябва да се поработи, струва ми се!

  5. 5 Профил на nsu16354744
    nsu16354744
    Рейтинг: 419 Весело

    [quote#3:"Трезвен"]Това са първите избори от 24 години насам, на които няма нарочен месия. [/quote]

    Забележката ти е повече от уместна , Но

    НЕ бързай , рано е за "Белият Кон"

    има време , матряла ще се съспенсира в последния момент ,

    за повече "мотивация"

    Месията ще е единственият Неоплют досега ,
    демек всичко Ново е добре забравено Старо

  6. 6 Профил на zdra4
    zdra4
    Рейтинг: 665 Неутрално

    Спорно меко казано, еле пък краят
    "Докато обществото не разбере, че кризата не е добра за старите партии, но е добра за него."

  7. 7 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 1944 Неутрално

    Защо за гражданите е добре партиите да са в криза
    ____________
    Каква криза бе и без да крадат партиите получават милиони !
    Петрорната коалиция е изключително агресивна и се стреми да запази статуквото!
    Което значи 100% остават чуждите монополи и търговски картели !
    Честито на поробените!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  8. 8 Профил на Трезвен
    Трезвен
    Рейтинг: 1316 Весело

    До коментар [#5] от "Decadente":

    Ми не съм съгласен, защото има един момент в който сценария се изчерпва. Дори Холивудските сериали се изчерпват след 2-3 сезона.

    Имахме обещания за Швейцария на Балканите, поле всички щяха да са милионери- оказа се, че такива ще има, но само няколко и то на кредит. После се изигра картата със спомена по Н.В. Царя и последния път като сме имали държава, като бе изцедена и последната възможност под формата на коалиция. Най-накрая дойде пожарникаря с белия кон, който бе създаван 10 години.

    Това е, следва дълъг период на избори през две години. От 20-те до края на 2-рата световна сме го имали тоя период, както и мин.председатели които са били начело за по 3 месеца. Не е толквоа зле, 30-те си остават златното време за нас през 20-ти век.

  9. 9 Профил на Дневник:Анкета за или против новият сайт
    Дневник:Анкета за или против новият сайт
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Тази статия е една от онези при, която се налага се авторът, или някой в пъти по умен от мен, да обеснява, какво е искал да каже лирическият герой.
    Та, този факт иде да подскаже, слабостта на (без)смисъла на написаното.
    Много метафора, разхвърляни мисли , слаби и клиширани съждения, а и беден речник.
    В подкрепа на думите ми са последните такива на автора :

    "И така до следващия път, когато и да е той. Докато обществото не разбере, че кризата не е добра за старите партии, но е добра за него."

    Що я писахте тази статия, като този ще ви е епилогът !?!?!?

    Да мразиш е сериозно занимание. Имаш ли толкова време, да се "забавляваш" с това ?!?
  10. 10 Профил на nsu16354744
    nsu16354744
    Рейтинг: 419 Весело

    [quote#8:"Трезвен"]най-накая дойде пожарникаря с белия кон, който бе създаван 10 години. [/quote]

    новият спасител е с повече от 10 год стаж

    и си го виждал много пъти , просто не ти се вЕвра , че БГ-ецът е толкова късопаметен!

    няма избори без Бял Кон , както и няма население-помнещо повече от "три минути"...........
    иначе Как ще стане ?

  11. 11 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 541 Весело

    Преструктуриране, Авторе,
    Партийната ни система се нуждае от дълбоко Преструктуриране.
    От него бягат партиите, защото то ще покаже в пълната му голота, все по-драстичното Несъответствие между тях и дълбоко променената Структура на обществото, което имаме.
    Случили го веднаж, по-нататък ще му е "по-лесно"...

  12. 12 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    "Докато обществото не разбере, че кризата не е добра за старите партии, но е добра за него."

    След тази поанта бих препоръчал на Цветозар Вълков да се юрне сред полето на "посредниците" и да основава нова партия. Та да ни каже как новото ще отмени "старото", па и да ни даде хоризонтите на новите политики.
    Между другото, тази с новото я играем вече 23 години. И в СДС бяхме нови(еле пък и глупави), после нови бяха НДСВ, нови бяха и ГЕРБ...
    Ако Цветозар Вълков бе казал, че кризата във властта носи облаги на гражданите щях да се съглася. Най-силните управления(еднопартийните) се оказаха най-немощни и водещи до тежка последици за гражданите. Слабите управления, коалиционите, се оказаха къде по-успешни.
    Когато гражданите разберат, че концентрацията на власт в едни ръце води до това, за тяхна сметка тя и тези ръце да правят каквото си искат, тогава смисленият дебат за функциите на "посредниците" между власт и граждани ще добие нова стойност. Иначе, плачът за "новите" партии е смешен на фона на случилото се.

    Ecrasez l’infâme
  13. 13 Профил на Grizacha ot Razgrad
    Grizacha ot Razgrad
    Рейтинг: 583 Гневно

    ДВЕСТА ПРОЦЕНТА герб ЩЕ КУПИ ИЗБОРИТЕ И ЩЕ ПОДМЕНИ ВОТА.НЯМА ДА МИНЕ И МЕСЕЦ И НАРОДА ЩЕ ИЗЛЕЗЕ НА УЛИЦАТА.

  14. 14 Профил на Лукс  на Прокопиеви и Плевнелиев в село Баня"
    Лукс на Прокопиеви и Плевнелиев в село Баня"
    Рейтинг: 635 Неутрално

    Това е и моето разбиране

    Навремето когато на хокей играеха СССР и Чехословакия винаги виках за чехите, които играеха добре, но ония бяха терминатори и отгоре на всичко ги подпираха съдиите.

  15. 15 Профил на nikero
    nikero
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Ще си позволя да коригирам автора - партиите, които ще се яват на изборите през май са два вида- партии на статуквото и партии стремящи се да се превърнат в част от статуквото.
    Прав е за едно- БСП и ГЕРБ трябва да бъдат изритани от удобните ниши, които са заели, като единствени алтернативи една на друга. Нито БСП е левица, нито ГЕРБ е антикомунистическа десница. Монополизирали са съответния вид реторика.

  16. 16 Профил на Чичи (Ice Man's fan)
    Чичи (Ice Man's fan)
    Рейтинг: 654 Неутрално

    До коментар [#3] от "Трезвен":

    Много добре казано.
    Подкрепям мнението Ви напълно.

    Πάντα χωρεῖ καὶ οὐδὲν μένει
  17. 17 Профил на supebo
    supebo
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#12] от "Graf":
    Ех Графе, ако имаше и кой да те слуша, но не би! Сганта пак ще си избере слънцето и ще се почесва нервно по главата след половин година.

    Една любов, една страна, една България
  18. 18 Профил на virtual brain
    virtual brain
    Рейтинг: 1021 Неутрално

    До коментар [#15] от "nikero":
    Перфектно казано! Това е истината.
    И все пак има алтернативни гласове и партии против статуквото, но те са задушавани и заливани с компромати от бранителите. Най-много се харчат популистките беззъби взаимни нападки на ГЕРБ и БСП. Така се печели чалга-избирателя, който е мнозинство.

    АФтентично десен екоталибан, гей, толераст, платен грантаджия и соросоид-жълтопаветник от кръга "агнешки главички".
  19. 19 Профил на soul
    soul
    Рейтинг: 443 Неутрално

    Кефи ме резултата от анкетата, ама надали!

    „Тази смрад, която изпускаме, поражда около Русия презрение към нас, недоверие, нелюбов. " Никита Михалков
  20. 20 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1221 Разстроено

    До коментар [#12] от "Graf":

    Докато обществото не разбере"

    -Нека сме наясно и да бъдем откровени-ще разбере тази част от обществото,която е информирана/тя всъщност си е винаги наясно/,но по-голямата част от"матриала"как ще разбере,като няма информация или не я получава от правилните хора и средства и тя е толкова деформирана,че резултата ще е неприемлив и за осведомените,тъй като гласуват всички.
    Оглупели и озверели от глад и безнадеждност,голямата част от съгражданите ни ще гласуват за който им даде или обещае нещо,за който го излъже нагло или заплаши безкомпромисно,или след колебание-за статуквото.
    Като имам предвид характера на ГЕРБ,очаквам фрапираща фалшификация на изборите,купуване на гласове и от други партии,несъществуващи гласове.
    Надеждата ми в изборите е нищожна.Очаквам месеци на политически гърчове и озверени протести.
    Аз ще гласувам с 27.

  21. 21 Профил на bokko
    bokko
    Рейтинг: 531 Гневно

    Внимание гласуването е фалшиво можеш да гласуваш и 1000 пъти .Това е поредната измама

  22. 22 Профил на ilokay
    ilokay
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#2] от "Боби Колев":

    Чукчито не иска да е читател, то иска да е писател!

  23. 23 Профил на Realistka
    Realistka
    Рейтинг: 1316 Весело

    На "Карниградска" е обявена гражданска мобилизация. Цъкат не само чиновничките, но и семействата им.(съпрузи, деца, внуци). Включена е и администрацията на Червения кръст(като братска организация), по линия на съпругите...Ха-ха-ха!

    The best way out is always through Robert Frost
  24. 24 Профил на Realistka
    Realistka
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    До коментар [#14] от "moni56":

    А чехите викаха: "Ваши танки - наши шайби"! Много ми харесват чехите. Винаги.

    The best way out is always through Robert Frost
  25. 25 Профил на СВОБОДЕН
    СВОБОДЕН
    Рейтинг: 520 Неутрално

    ОТКРИ АМЕРИКА .
    САМО БОЙКОТЪТ МОЖЕ ДА ДОВЕДЕ ТАЯ КРИЗА.
    НО ТЯ НЯМА ДА Е ПАРТИЙНА ,ЗАЩОТО ТОВА НЕ СА ПАРТИИ , А ДЪРЖАВНА .
    ТОЯ НАРОД ,90 % ,НЕ СИ ЗНАЕ ИНТЕРЕСА .
    ЗАБЛУЖДАВА СЕ ДРУГ ЩЕ ПОМИСЛИ ЗА НЕГО .
    НЯМА . ПО СКОРО , ВИЕ ЩЕ ПОМИСЛИТЕ ЗА СЪСЕДА КОЙТО ВИ МРАЗИ ,ТЕ ВИ ПРЕЗИРАТ И ИМ ДОСТАВЯ УДОВОЛСТВИЕ ДА ВИ МАЧКАТ .
    ЗНАЯТ ЧЕ НЕ ЗАВИСЯТ ОТ ВАС . САМИ СЕ "ИАБИРАТ".
    БОЙКОТ ,БОЙКОТ , БОЙКОТ , ДРУГО НЕ МОЖЕТЕ.!!!!!!!!!

    СВОБОДЕН
  26. 26 Профил на sandoy
    sandoy
    Рейтинг: 479 Неутрално

    И така до следващия път, когато и да е той. Докато обществото не разбере, че кризата не е добра за старите партии, но е добра за него.

    WTF???

    Гласувайте!
  27. 27 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 948 Неутрално

    Работещи при демокрация варианти за представителство не са много.Между властта и гражданите посредници са основно партии и групи за натиск.Партиите са за предпочитане.Проблема е,че в България партиите нямат ясно разграничени виии за управлението от една страна,както и ,че голяма част от избирателите са фокусирани върху личности и резултати,не върху действия.Властта воже единствено да предприеме или да се въздържи от действия.Резултатите са плод на поведението на субектите и средата. Не държавата плаща заплати,а бизнеса.И това,което държавата плаща,го прави с парите на гражданите,така че аз искам да прочета законопроектете,които ще станат закони ,ако дадена партия получи мнозинство,проектобюджет и толкова.Държавата повче не може,значи и партиите не могат.

  28. 28 Профил на hagan
    hagan
    Рейтинг: 532 Весело

    егати статиите да не се пишат в централата на ДСБ
    всички ДСБари от страната в сайта

  29. 29 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Проблемът е по- сложен и многостранен..Не може еднозначно да се каже: новите са по- добри или обратно ..
    1.Има очевидна ЛИПСА на нови идеи в партийте , бидейки вече в ЕС- ние ,българите .
    2.Има липса на ЛИЦА- интелигентни, с нови виждания и дори...на хора с харизма, възприемани с удобрение ..
    3.Имаме стари , вече силни икономически групировки -политици , заедно с криминални ..
    4.Имаме недействаща, стара, корумпирана Съдебна система ..
    5.Имаме , вече , много тежки условия - за НОВИ, почтени,честни групи от граждани - искащи да образуват , създадат партия- трябва - поне милион лева :) А те- пак идват от кримитата..
    6.Имаме ЛОШ материал - особено за водачи - на партийте ..Негодни, недостойни , посредствени люде- занимаващи
    се с политика ..Хамелеони , безпринципни , безидейни , корумпирани и т.н. ТОВА е ВАЖНОТО ..
    7.По стара комуно традиция - безропотни , посредствени депутати , машини за гласуване - подчинени на също посредствени "водачи"..Българското службогонство..Лапай и не мисли...
    8.Проблемът НЕ е в коалиция или не - да управляваш ..Проблемът е НОВИ , качествени лидери, хора с идеи , харизма , професионалисти , мислещи за общото благо ..Проблемът е , че като НАРОД не можем или нямаме личности , които да увличат поне половината народ- граждани - с конкретни цели и идеали ...
    Проблемът , че 'селският" егоизъм",дребнавост , интересчийство- са водещи в националното ни управление ..
    Т.е. , пак опираме до качеството на българския ГЕН, уви ...

    BIG AL
  30. 30 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1316 Весело

    До коментар [#15] от "nikero":

    Нито БСП е левица, нито ГЕРБ е антикомунистическа десница. Монополизирали са съответния вид реторика.:)))
    ...........................
    Прав си ,..Но какъв да е изходът ???
    Пропаганда или политическа реклама срещу тях - а тя , рекламата , струва ПАРИ - сега и днес :)

    BIG AL
  31. 31 Профил на marquis
    marquis
    Рейтинг: 583 Неутрално

    Е, това е представителна извадка на по-интелигентната част от обществото и на технически грамотните политически централи, които са мобилизирали свои, нарочни лица да им гласуват - такива биха били резултатите, ако хората, които са до нейде грамотни и знаещи съставяха корпуса на суверена, но за дълбоко съжаление - това не е така. Тук са и една огромна част от гласовете на платените агитатори, които срещу обещание за бъдещо развитие са гласували. Единственото, което ме притеснява, че ГЕРБ е универсилизирала присъствие във всички аспекти на живота ни и с пари е закупила гласовете на около 300 души, които са гласували за тях, защото друго обяснение няма %-та им, не може да съществуват умни и образовани хора, които да са за мракобесния фашизъм на кликата Борисов-Цветанов, това противоречи на всяка логика - останалите резултати са реалистични.

    "Vernunft wird unsinn, wohltat plage."
  32. 32 Профил на nikero
    nikero
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#30] от "BIG AL":

    Да влезе в парламента поне една партия, чиято програма е изменение на конституцията в частта - парламент и в дял Съдебна власт. При близката задаваща се нова политическа криза да придобие легитимност призива за свикване на ВНС. Промени ли се конституцията в посока по-голям граждански контрол върху депутатите, включително посредством отзоваване, партиите сами ще се принудят да се реформират и вслушват в настроенията на избирателя.

  33. 33 Профил на lo_ridah
    lo_ridah
    Рейтинг: 733 Неутрално

    N.27
    Не е хич сложно.

    Eff U Greta
  34. 34 Профил на bobhunter
    bobhunter
    Рейтинг: 708 Неутрално

    В България трябва да имаме две партии: една лява, да защитава интересите, на хората които немогат сами да си организират живота и една дясна за хората, които могат сами да организират производство и печелят, на които държавата най- често само им пречи и гледа по всякакъв начин да ограби спечеленото от тях. У нас понятиета дясно, ляво, организатори (капиталисти) и експлоатирани (вечно недоволни и алчни за чуждото) са напълно объркани. Българските богаташи понастоящем са представители най- вече на мафията. Те са забогатяли чрез държавата и за сметка на държавата. Докато капиталистите най- често са най- усърдните, неуморни труженици на обществото, българските богаташи не знаят изобщо какво е труд. Те никога не биха и помислили да се трудят. Те знаят само да вземат, а съзнанието им е ангажирано единствено от мисълта, откъде биха могли да чопнат нещо, ей така наготово. Докато не си оправим обществото, ще имаме избирателни бюлетини над 1м дълги, изпълнени с партии, зад които никой не стои и нищо не значат!

  35. 35 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 828 Неутрално

    [quote#29:"BIG AL"]Проблемът е по- сложен и многостранен..Не може еднозначно да се каже: новите са по- добри или обратно .. [/quote]
    -Така е.Освен БСП,ДПС и СДС и още няколко по-малки,които функционират още от 1989 г. всички останали са повече или по-малко нови,по-нови и най-нови партии.А извън парламента на опашка са се наредили още по-нови.И какво от това? Една нова партия може да бъде нова със стари идеи или още по-лошо- със нови идеи= на нови глупости.В България вече има около 400 партии.Може би сме на първо място по брой партии на глава от населението,а в други страни са се оказали достатъчни само няколко.И те са стари или още по-стари.Не всяко новаторство води до прогрес.

  36. 36 Профил на mr. wonderworld.
    mr. wonderworld.
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Не щем БСП и ДПС на власт!

    Точка!

    Колкото и Графа да реди сълзи за коалиции!

    In my Wonderworld each sleeping vision is so real.
  37. 37 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 828 Разстроено

    "Защо за гражданите е добре партиите да са в криза"

    -Такава теза е откровена глупост.Когато партиите са в криза,в криза е цялата политическа система,а от там и държавата и обществото.Само криза на простотията би била полезна за гражданите,ама...Тя трудно настъпва в БГ.

  38. 38 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1413 Неутрално

    Би било добре, ако на изборите се признаваха гласовете само на читателите на "Дневник"

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  39. 39 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 948 Неутрално

    [quote#32:"nikero"] влезе в парламента поне една партия, чиято програма е изменение на конституцията в частта - парламент и в дял Съдебна власт[/quote]
    Дявола както винаги е в детайлите.Проблема с парламента не е в Конституцията,а в парламентарния правилник.Например дивотията първо и второ четене в сегашния и вид.Първо се приема даден закон в цялост,след това члн по член,и тогава с внасяне на поправка в подходящ момент се вкарват текстове,които противоречат на целите на съответния закон.Проблемите на съдебната власт са в устройствените и процесуалните закони,не в Конституцията.

  40. 40 Профил на lyubos
    lyubos
    Рейтинг: 376 Любопитно

    "Осъществявайки функциите си като представители на властта, партиите създават дълготрайни промени в социалната структура, които целят преизбирането им във властта."

    Много красиво формулирано. Недалеч от истината даже! Но звучащо като разбирането на млад комсомолец за властта и политиката. Заместете партии с класи и получавате верния отговор. Подобно схващане ни води до под кривата круша. А нюанса с кризата като движещ фактор ми говори, поне на мен, за много Хегелиански подход-теза, анти-теза и накрая, ойларипи, синтез и нов етап в човешкатите взаимоотношения.

    Все си мисля, че топката е в нашето поле, на гражданите, които всячески се мъчим да ремонтираме пробитото корито на наследената комунистическа държава с ашладисани демократични корупционни практики.

    http://stefanovl.wordpress.com/

  41. 41 Профил на R VMarkov
    R VMarkov
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Спокойно, в България ще настъпи постоянна политическа криза.

    http://bulgaria-mmt.blogspot.com/2013/03/blog-post_27.html

  42. 42 Профил на Polusa
    Polusa
    Рейтинг: 583 Неутрално

    На 12 май за сърцето на избирателите ще се борят два вида партии.
    ------------------------------
    Ако тези ДВА ВИДА партии ЗНАЯТ, че изберателите се делят на ДВА ВИДА ИЗБЕРАТЕЛИ, тоес на ПОБЕДИТЕЛИ и ПОБЕДЕНИ, то те щяха да се ПРЕКРЪСТЯТ на "Партия на ПОБЕДИТЕЛИТЕ и Партия на ПОБЕДЕНИТЕ". Е тогаз ще видим, "Кон боб ядели и Магаре еджемия пър-или".

    Истина, Енергия и Мотивация на Сила, която Градим за България, не е Материя и не е Емоция!
  43. 43 Профил на biggeorge
    biggeorge
    Рейтинг: 426 Разстроено

    Интересен анализ!
    Предложихме задължително гласуване и смесена избирателна система - 120 пропорционални депутати и 120 мажоритарни независими депутати, но предложението ни не беше прието!
    Партиите нямат никаква сметка от подобни реформи!

    Мото: Живей и остави другите да живеят!
  44. 44
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  45. 45
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  46. 46 Профил на Finland
    Finland
    Рейтинг: 658 Неутрално

    [quote#3:"Трезвен"]Това са първите избори от 24 години насам, на които няма нарочен месия. [/quote]

    2005-та също нямаше.

  47. 47 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#36] от "mr.wonderworld":

    Отекохте у канализацията...
    От където с маршова стъпка изпълзяхте. Лошото е, че върнахте ДПС на власт.
    Уф, забравих. Никога не сте махали ДПС от властта. http://www.blitz.bg/news/article/193545
    http://www.vbox7.com/play:60a03627

    Ecrasez l’infâme
  48. 48 Профил на conservativebg
    conservativebg
    Рейтинг: 374 Неутрално

    [quote#46:"Finland"]

    Това са първите избори от 24 години насам, на които няма нарочен месия. - цитат на коментар #3 от “Трезвен”


    2005-та също нямаше. [/quote]

    1997 имаше, но не беше фалшив.

  49. 49 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 1525 Неутрално

    Българската политическа система е боклук - омотана във всякакви мафиотски интереси и клиентелизъм. Затова колкото повече нещата се движат от Брюксел, толкова по добре.

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  50. 50 Профил на LegalEagle
    LegalEagle
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#9] от "nuzzo":

    Ами вземи напиши ти нещо? Ама да е смислено, не като тоя коментар. Пък ще те четем, ще те критикуваме.

  51. 51 Профил на LegalEagle
    LegalEagle
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#49] от "Boyant(Още малко и Швепс)":

    На Брюксел им пука за бълграското благоденствие. Не могат да спят.

  52. 52 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 1525 Неутрално

    До коментар [#51] от "LegalEagle":

    Пука им парите им да не потъват по джобовете на олигарси, пука им техните бюра по труда да не се наводнят с гладни българи, или пък по тротоарите им да шестват бг джебчии и просяци, както и им пука България със своята икономика да не е непрекъснато в тежест на общия бюджет.

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  53. 53 Профил на Дневник:Анкета за или против новият сайт
    Дневник:Анкета за или против новият сайт
    Рейтинг: 531 Неутрално

    До коментар [#50] от "LegalEagle":

    С факта на коментара ви към мен, вие харесвате или не написаното от мен. В случая не го харесвате. Така направих и аз, коментирах автора на статията, като изразих моето НЕ харесване с нея, не с автора. Та какво повече..... ?!?!

    п.п. Аз нямам самочуствието на журналист, щато първо това не ми е професия, и второ самооценката ми за тези ми (професионални) възможности е ниска. Но, смятам, че ако някой смята себе си за професионалист в дадена област, в случая журналистиката, трябва да покаже нещо повече от съставяне на прости метафористичне изречения.
    Така трябва да сме взискателни към всеки и всичко, в конкретна област(дейност), както и да очакваме останалите да са взискателни и от нас, когато твърдим, че сме нещо или някой, в някаква област(дейност).

    Да мразиш е сериозно занимание. Имаш ли толкова време, да се "забавляваш" с това ?!?
  54. 54 Профил на fras
    fras
    Рейтинг: 476 Неутрално

    За да има промяна в социалния статус на гражданите, трябва промяна в партийната система и правилата, по която тя работи.
    --------------------------------------------------
    Докато преобладаващата част от хората смятат, че горното е вярно, ще са си бедни и нещастни.
    Социалният статус на всеки човек зависи изключително от постоянно и системно полаганите лично от него усилия. Постоянно, през целия живот.
    Смятащите, че е достатъчно веднъж на 4 години да гласуват за някакви титани-спасители, грешат. Да не казвам, че са идиоти !

  55. 55 Профил на dete_na_prehoda
    dete_na_prehoda
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Ха ха, съдейки по анкетата тук - ДПС са готови отписани... ама нали ще си купят няколко ромски села и квартали, та да не ги мислим, ясно е защо в социологическите проучвания ги водят третата "сигурна" партия за парламента. Иначе - докато не се промени мисленето на хората, и положението няма да се промени. Протести се организират, правителства падат, но наближава изборно време - и овцете пак гласуват за вълците. Аз, лично, съм се нагледал и ще дам гласа си за СДС, вярвам, че ако някой наистина има желание за промяна към по-добро в държавата ни - то това са те!

  56. 56 Профил на karakolq
    karakolq
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Всичко вече е, предопределено.До като им дава пари държавата за да си правят избори, до като им плаща държавата на партиите за да се издържат .......... все така ще е!
    Нама как да се смени вече каквото и да е - ТЕ СИ ГЛАСУВАТ "ДЕМОКРОТИЧНО", КАКВОТО ИМ Е ИЗГОДНО.
    Ако народа е, излязъл на улиците, ....... НАТИСК ОТ УЛИЦАТА - не можело и било "недемократично".
    И така до края на света и кундено меги ще имаме и кристалинки и калинки и бойковци и костовци............ До края на света ЕС И ГОЛЕМИТЕ БРАТЯ, така ни казват да я караме - ДЕМОКРАТИЧНО................
    Няма по-добра форма на управление.ИМА ама....... КРАНЧЕТО ДА СЕ ЗАТВОРИ И ПАРИТЕ ЗА ПАРТИИ ДА ОТИВАТ ЗА ГЛАДНИ И БОЛНИ...........
    КОГА ?????????????

  57. 57 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 541 Весело

    До коментар [#12] от "Graf":
    Не пращай Автора напосоки, Колега.
    Това, за което говориш, няма да стане с "нова" партия. За такава требе Революция, а тази дума е отдавна мръсна.
    Промяната, от която се нуждае обществото ни днес, може да бъде осъществена и от партия, която спечели най-високото му доверие, за Конституционна реформа и Смяна на днешния политически модел с Двуполюсен.
    Едва тогава и нови партии ще се заформят около двата полюса на реалната им, Партийно-политическа отговорност за Управлението на Държавата и общите ни дела в нея. Днес и в този Модел, те не познават "подобна" в полагащия им се обем...
    Като тъй, Авторът само докосва "топлото" и не е виновен...

  58. 58 Профил на валентин николов
    валентин николов
    Рейтинг: 1406 Неутрално

    Констатацията в заглавието е достойна за човек, който не е излизал от село. За гражданите е добре да са образовани и интелигентни. Ако някой пише подобни глупости, значи не е нито едното, нито другото.

  59. 59
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  60. 60 Профил на go666o
    go666o
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Много интересна статия и още по интересна анкета !? Значи Костов с ДСБ и Зелените , съществуват като избор , а истинската демократична коалиция СДС - НЕ , най вероятно се намира в графата "други" ?! Още по скандални са обаче резултатите най-много гласове явно събира Костов, което е абсурдно и нереално! Направих си изводите чии интереси се обслужват с тази статия! Аз ще си гласувам за СДС с № 10

  61. 61 Профил на The Core
    The Core
    Рейтинг: 740 Любопитно

    Автора, какво си пушил?

    Или си паднал от Марс, та сънуваш тамошната политическа система!?

    Ние обичаме да сме сред природата, защото тя няма мнение за нас! Ницше
  62. 62 Профил на 4u4o
    4u4o
    Рейтинг: 683 Неутрално

    [quote#19:"soul"]Кефи ме резултата от анкетата, ама надали! [/quote]
    Тая анкета е толкова манипулирана, че няма на къде повече . ДПС с целия си изборен апарат и 0.69% , да, бе, да!
    Хеле па ДСБ и Гаргамел с 28%!? Смех!

  63. 63 Профил на n_kukaleva
    n_kukaleva
    Рейтинг: 1013 Неутрално

    Резултатите в анкетата наистина са интересни, но не са ориентир за реалните изборни резултати. И все пак -гласувайте! Само така после можете да осъждате и критикувате нашите избраници.

  64. 64 Профил на райничка цветкова
    райничка цветкова
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Компрадорщината на българският политически елит е в основата на днешната мизерия. Така става в страните където политиците обслужват чужди интереси. В главите им има само пачки,българите и България ги няма там. Гласувайте неуважаеми сънародници.

  65. 65 Профил на Хит®ата Св®ака ;)
    Хит®ата Св®ака ;)
    Рейтинг: 576 Любопитно

    [quote#3:"Трезвен"]Това са първите избори от 24 години насам, на които няма нарочен месия. [/quote]

    Ами Пръмова?

    Mафията е опасна за Вашето здраве!!! Мафията убива!!!
  66. 66 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1117 Неутрално

    Авторът твърде наивно вярва на "новите" партии. Може ли да ги изброи кои наистина са нови? Ама наистина нови а не тези дребосъци които се навъртат около държавната трапеза за мечтаната държавна субсидия и които отдавна ги знаем. Ако са водени от самопровъзгласилите се за "лидери" на протеста видяхме ги кои са и колко струват. Но разбирам го автора, трябва да начука определеният брой натискания на клавишите за да си получи хонорара.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  67. 67 Профил на goblenka
    goblenka
    Рейтинг: 636 Неутрално

    До коментар [#66] от "Fred":

    Въпросът ти е правилен, но... Все пак, трябва да намерим алтернатива на старите партии. Нямаме време. Ако не се справим, ще изгубим още 4 години от живота си. Както знаем, той не е безкраен!

    goblenka
  68. 68 Профил на goblenka
    goblenka
    Рейтинг: 636 Неутрално

    До коментар [#63] от "n_kukaleva":

    И, за кого препоръчваш да гласуваме? В темата за изборите имаше много интересни коментари. Мен ме интересуваше методиката за превръщане на гласовете в мандати и тяхното разпределение. Оказа се, че избирателите, които не са гласували, или са гласували за не преминалите бариерата, остават без представителство. Оказа се, че няма реален вариант едни избори да се обявят за невалидни, поради ниска активност. Оказа се, че всичко е пазар и разпределение, където избирателите не са предвидени като реално правоимащи... Та, за кого препоръчваш да гласуваме?

    goblenka
  69. 69 Профил на принцът
    принцът
    Рейтинг: 531 Весело

    Аз пък не съм съгласен с автора, че тази или онази партия може да промени социалното положение на средностатистическия избирател. Истината е, че вместо да променя положението на 'този' и 'онзи' братовчед, партиите би следвало да съблюдават спазването на курса, който са поели (ляво/дясно, други) докато нещата в държавата се случват кристално прозрачно, честно и бързо, доколкото това зависи от всяка една агенция, министерство, община и т.н.
    Усещането, че никой в държавната администрация и общините не го боли за въпросите, по които трябва да отговаря е най-голямата спънка. Тук мисля, че президента най-добре го е казал: "Работещи институции" му е майката.

    Светът не е толкова прост, колкото ни се иска.
  70. 70 Профил на goblenka
    goblenka
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Сигурно големи спецове са ми сложили минусите. Защо не се аргументират? Нямаме време за заяждане. Кой колкото и както може, нека да помогне за достигане до ясни отговори на спешните въпроси.

    goblenka
  71. 71 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3667 Неутрално

    Какво значи "партиите са в криза"!?
    Има криза на идеите и затова партиите са в криза!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  72. 72 Профил на svilen_k
    svilen_k
    Рейтинг: 217 Гневно

    Аз бих гласувал единствено за СДС! Защо ги няма в анкетата ???

  73. 73 Профил на 1984
    1984
    Рейтинг: 660 Неутрално

    много доносници много нещо и няма оттърване, това е проблема на БГ

    BG e мини империя на злото.
  74. 74 Профил на Горгона Медуза
    Горгона Медуза
    Рейтинг: 479 Неутрално

    ДСБ на първо място? Даже водят ГЕРБ и БСП. Това ми се струва нереално, наистина. Аз гласувах за "друга", защото партията, която съм си избрала не присъства тук. Сложете всички партии, какво значи "други"?

  75. 75 Профил на n_kukaleva
    n_kukaleva
    Рейтинг: 1013 Неутрално

    До коментар [#68] от "goblenka":Аз съм направила своя избор и винаги го правя без да се влияя от подсказки и препоръки; също така никога не препоръчвам на някой своя избор. Всеки сам трябва да направи избора си, моята препоръка е да се гласува и пак да се гласува!

  76. 76 Профил на goblenka
    goblenka
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Ако от това печели статуквото, каква е ползата?

    goblenka
  77. 77 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1117 Неутрално

    [quote#67:"goblenka"]Все пак, трябва да намерим алтернатива на старите партии. [/quote]
    Опита показва, че 23г вече се люшкаме от един "спасител" към друг. А може би решението е не да сменяме "спасителите" а да изградим система която да не позволява политиците да правят каквото си искат?

    Малко отклонение. Когато бяха първите предварителни избори в СДС на входа на блока ме срещнаха съседите. Знаеха че съм от СДС, спряха ме и ме попитаха "Кога ще се оправим?". А аз им отговорих "Ще се оправим когато се научим да си избираме управниците. И второ което е 100 пъти по-важно от първото - когато се научим да ги озаптяваме".

    Това е решението. Втората му част е много трудна но без нея сме обречени. А не търсенето на поредният спасител както внушава статията. Този път не Царя или ББ а щели да бъдат "малките партии". Няма разлика защото модела е един и същ - те правят каквото си искат а ние мълчим.

    PS Впрочем замисляте ли се защо след първите предварителни избори СДС/Костов веднага ги спря? Може би защото НИЕ определяхме кои ще са кандидат-депутати?

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  78. 78 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Статията, която ни е прадложеа за коментар, е толкова объркана и неточна, че от това повече няма накъде. Ето, наример там е казано:

    "Естественият извод, който може да се направи, е, че за да благоденстват гражданите като представители на различните социални класи и за да наложат промяна в социалния профил, трябва да има промяна в партийното представителство. А промените в партийната система стават по дефиниция само след криза в нея."

    Не е ясно - за партийна система ли става дума или за политическа. Защото ако е партийна, казаното изобщо не е вярно. Защото за да се промени радикално социалната насоченост на управлението на една държава е необходима рационална смяна на политическата система. Освен това в статията се приемат за еквивалентни понатия "партийна система" и "партйно представителство", което всъщност изобщо не е вярно.

    Впрочем, казаното по-горе не е чак толкова важно.Защото естествено е огромното мнозинство от хората да не гласува за малки нови партийки. Защото ако една политическа партия има привлекателна политическа програма и е убедила хората да ѝ повярват, че ако спечели изборите наистина ще я изпълни, тя бързо ще порастне и ще стане голяма. Така че хората ще бъдат принудени да гласуват за голяма, а не за малка политическа партия. А ако няма такава програма или ако не може да убеди хората да ѝ повярват, че наистина ще изпълни своята програма, то тогава защо те ще трябва да гласуват за такава партия? Само защото е малко ли?

    Та въпросът е: защо е необходима цяла статитя за да бъде зададен един толкова глупав въпрос?

  79. 79 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 636 Неутрално

    До коментар [#77] от "Fred":

    Вие сте по принцип прав: За да се оправим, трябва да сменим системата (политическата система). Проблемът е в това, че ние, обикновените хора от народа, не можем пряко да я свалим и да си изградим друга. А трябва да си изберем хора, на които да гласуваме власт, за да могат те да я сменят. А това може да се направи само по два начина:

    Първият начин: Да станем политици, да си създадем политическа партия, която по принцип да отрича действащата политическа система, да гласуваме за нея, а тя да извърши прехода на държавата от една политико-икономическа управленческа система към друга: такава, каквато на нас ни харесва. Така например е направил Хитлер през 1919 - 1933 година. Което съвсем не означава, че трява непременно да създаваме нацистка или изобщо диктаторска партия, за да направим такава смяна.

    Вторият начин: Подготвяме народа за въоръжена революция, повеждаме го и разгромяваме нашия класов враг така, както са направили французите през 1789 - 1793 година и руснаците през 1917 - 1922 година. И си създаваме такава политико-икономическа управленческа система, каквато си искаме.

    Други начини за сега не са открити. Чрез избори това не може да стане по друг начин, освен по първия. Защото, както е сега при нас, народът избира не това, което иска, а измежду това, което му предлагат, при изборите се спазва закон, създаден от тези, които още са или са били част от управленческия елит, а те създават такива закони, които винаги са в тяхна изгода и в наша вреда. Защото след сато сме ги избрали, ние не можем ефективно да контролираме как те ни управляват. А по създадените от тях закони те не са длъжни да изпълнят дори и това, което са ни обещали, за да ги изберем.

    За съжаление, така е!!!!! Помисли и ще бъдеш принуден да се съгласиш.

  80. 80 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 541 Неутрално

    До коментар [#77] от "Fred":

    Естественият процес на Промяната, която днес мислим, е сам посебе си, интензивно търсене мястото на Обществото в него. Той е възможен само като Дебат в него, за нова Конституция. Ние похабяваме тази ключова теза в проблематиката на общия ни живот.
    Новите партии могат да покълнат само в средата на най-широк Обществен дебат за Промяна на основния закон, този за Модела.
    Нека не заиграваме с понятията за Система и нейният Модел, Системата е една, а моделите й са повече от един. Търсим този, през който да сещаме своето единение в реално Общество. Днес го нямаме...

  81. 81 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1617 Любопитно

    Със старите нов дом не знам дали ще се получи.

    Предразсъдъците са за ограничените.
  82. 82 Профил на goblenka
    goblenka
    Рейтинг: 636 Неутрално

    До коментар [#77] от "Fred":

    Ами, говорим за едно и също! Въпросът е, как да ги озаптяваме, как да си върнем правото сами да редим листите, да имаме предварителни, вътрешни избори, да контролираме темите в политиката и посоките, да отзоваваме депутатите, загубили доверието ни.... Изборите на 12.май няма да отговорят на нито един от тия въпроси. А, от тия, които ни губят времето съм дълбоко отвратена! Особено от Станишев, Бинев, Кунева и ДПС, като цяло. Около Станишев също има едно съзвездие, което ми докарва остри спазми и желание да повръщам: Манолова, Овчаров, Нинова, Петков... И ГЕРБ не са цвете, но някак си, по-дишам с Борисов. Въпреки това, не го искам за Премиер.

    goblenka
  83. 83 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1117 Неутрално

    Имам мечта която едва ли ще се сбъдне. То дори не е мечта а просто така, желание да си поема малко въздух. Да се изпокарат в новият парламент, да не могат да направят правителство, да вдигнат ръце и да ни оставят на служебното правителство за 1-2 години пък после ще му мислим пак. То и без това сега в тази криза никак не е приятно да си правителство и премиер.

    Макар че е доста рискован вариант, пак могат да ни спретнат посред зима едни "протести". Докато не се унищожи руската агентура тук така ще е а това е много, много трудна задача почти безнадеждна.

    А ББ няма да е премиер или ако ще е такъв ще е за много кратко. Той самият го заяви, ще се кандидатира за следващият президент. Дали ще го направи никой не знае но е признак че не е очарован от премиерстването. Впрочем дава признаци и че няма да се поколебае да остане в опозиция. Хубаво си е да си опозиция, само критикуваш и плюеш.

    А за ГЕРБ направо се учудвах колко дълго време ББ успя да ги предпази от разцепване. За негово съжаление стана в най-неподходящият момент. То не е разцепване, просто няколко боклука решиха да се разсмърдят за последно. Но няма начин вътре да няма недоволни, все пак някои остават далеч от трапезата. Единственото което ги спира е че добре разбират че без ББ те са едно кръгло нищо. Но ако се намере някой който да ги купи голяма воня ще се разнесе.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  84. 84 Профил на goblenka
    goblenka
    Рейтинг: 636 Неутрално

    До коментар [#83] от "Fred":

    И аз съм така.

    goblenka




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK