"Училищата не се правят само с камъне" – предизборно за образованието

Догматичната естетика на мрака, в която живеем, е непредсказуемост, която отблъсква младежите с пориви и мечти

© Георги Кожухаров

Догматичната естетика на мрака, в която живеем, е непредсказуемост, която отблъсква младежите с пориви и мечти



"Училищата не се правят само с камъне. Училището го прави учителят."
Иван Вазов


Проблемите в образованието ни са доста и трябваше да започнат да се решават, когато ескалираха, а именно по времето на учителската стачка от 2007 г. и "седенката" на двама министри. Изключително интересни и добри колеги напуснаха системата след отношението на държавата към нас. Нещата щяха да са на друго по-ефективно ниво, ако тези колеги бяха в клас.


Един от основните проблем в системата е човешкият ресурс. Учители има, но не се допускат в училище, ако не отговарят на стандартния "калъп". Образователната система се брани с всички сили от различието на всички нива.




Училището е място на истината. Спрях да говоря, че най-добрите ще просперират у нас, не искам да отговарям на неудобни въпроси. В училище не пребивават малки и глупави хора, отговорите се искат веднага и по възможност най-честно и обективно.


Любовта към ученето е свързана с мотивацията, която в общия случай отсъства. Обвързахме мотивацията с един див прагматизъм, което неминуемо води до разочарование, защото се получава следното: нито идеалът е факт, нито реализацията в живота ни съществува като естествен модел и правило.


Какво, как и защо се учи? Това е основен проблем, който така и не го решиха от Министерството на образованието и науката (МОН). Започвам да си мисля, че не могат или че невежи и силни политици им пречат постоянно. С риск да се повторя: малкото е повече, както казват финландците. Важно е упражнението и осмислянето, не фактите сами по себе си и количеството.


Как ще гласуваме на 4 април - всички важни въпроси и срокове и последните прогнози - четете тук


Липсата на гъвкавост в образователната система. Изборът в училище се явява като печат, и после край, почти не може да се промени. Системата не е разчупена и "сензитивна" към несъвършенството на човешкия избор, който варира.


Проблемът за сегрегацията. Към това се подхожда изключително лицемерно. В българското училище има сегрегация и се насърчава, като се правят умишлено ромски паралелки. Бях с дъщеря си на ученическа национална конференция, в която тя чете есе за Оги Пулман и Чарли Чаплин. В присъствието на учители по философия и история от цялата страна осмокласник каза, че "по-черничките деца трябва да бъдат отделяни, за да не дразнят другите", което бе отличено и с награда. Исках да изляза и щях да го направя, ако не бях с детето си, на което трудно обясних ситуацията след това. Ситуацията с тъжния Чаплин и неговото различие, имам предвид!


Творчеството и оригиналността не са част от ученическото всекидневие, защото не се насърчават. Доцентка от Националната комисия за олимпиадите по български език и литература излезе и публично каза, че който пише есе и се прави на творец (нещо подобно беше), няма да му се обърне внимание, щели да гледат онези, които пишат литературно интерпретативно съчинение. Няма да коментирам.


Състезателният елемент в българското училище. Не всеки е готов за "битка". Трябва да направим така, че ученици и учители да се чувстват добре в училище и да бъдат оценявани според потенциала си, по формални и неформални критерии. Учители и ученици (сме) се съсредоточили към "събиране на оценки", сякаш в това единствено се изразява училището, но ние (учители и ученици) не сме в състояние да променим базата и капацитета, на онези, които създават правилата.


Към тези проблеми може да се добави спорното финансиране, преките политически назначения на директорите и експертите в РУО и Националния инспекторат по образование, липсата на свежи идеи, неефективната употреба на облачните технологии за административни цели, безкрайното зубрене (да не припомням какво се прави с биологията, за да се влезе медицина) и прочие.


Може би трябва да създадем модел, матрица, която да запълваме с най-доброто; да си представим ситуацията като казус, не като абстракция, и да се запитаме простичко: С какви умения трябва да излизат учениците от училище? Ясно е: всеки има право да избере с какво да се занимава и трябва да му се даде възможност затова. Нужен е разговор между всички страни, но ефективен и действен, а не наужким, както досега.


Какво предлагат партиите?


Не знам кой е колегата, който е подготвил визията за образование на "Изправи се! Мутри вън!", но заслужава поздравление за кратките, ясни и коректни отговори. Откривам леко залитане в концепцията на "Демократична България" в посока "отвън навътре": учителят (и останалите в системата) са представени като изпълнители, а пък някакви други, "отвън", контролират, виждат и знаят как трябва да се свърши всичко най-добре. И не, че е лошо, но начинът, по който се структурира системата ни, не може и не трябва да е наложен или самоцелен. Моя колежка казва, че не желае да чува за никакви "иновации", защото директорката им ги кара по два пъти на седмица да развиват писмено какви "нови методи" използват. Пак предозиране.


За БСП ролята на държавата е ключ, което пак не е лошо, ако е в съвременни измерения. ГЕРБ не се появяват с писмени отговори в дискусията на "Диалог за бъдещето 2021", но знаем, че те са печеливши и губещи едновременно. Да признаем: в тяхното управление се случи първото рязко увеличаване на учителските заплати в по-ново време, само че не успяха да реформират системата, така че да я направят ефективна, да излъчат посланието, че търсят на всяка цена грамотни хора, че им трябват такива за управлението. Просветният министър Вълчев коментира при откриването на предизборната кампания, че посоката на инвестиции в образованието ще продължи, за да имаме добри специалисти във всички области. Ще се засилят и акцентите на възпитателната функция и взаимодействието с родителите.


Партиите се обединяват около равния достъп на образование и са съгласни, че всеки трябва да има право да учи и да се реализира. Формациите обещават мерки против сегрегацията.


От "Демократична България" отбелязват, че качественото висше образование е от значение за средното училище. Допълвам, че ако си представим двете системи като някакъв конструкт и им сложим общо "име", после ги разделим пак на две, ще видим как се изграждат отделно и заедно. Правдиво от БСП отбелязват, че никой не държи сметка какво точно правят обучителните организации, които раздават кредити в средното образование. От "Изправи се! Мутри вън!" казват, че е необходим детайлен анализ първо на нуждите на учителите. Всеки един от тях има различни нива на компетентности и най-адекватно е на ниво училище да бъде възложена тази задача, плюс анализ и инвестиция в качествени програми.


В отговорите на партиите се подчертава, че равният достъп е свързан с учителя и неговата компетентност, но и зависи от усилията на другите: институции и родители. ГЕРБ се похвалиха с нов проект, с който МОН ще противодейства на рискаот отпадане от образователния процес на деца и ученици в ситуация на обучение от разстояние. "Равен достъп до училищно образование в условията на кризи" е с бюджет 109 562 641,93 лева и ще продължи 35 месеца, а в него могат да участват всички държавни и общински училища.


БСП дават пример с "нелегитимните конкурси" за директори. От там предлагат свеждане на политическото влияние до минимум. Единствено партията на Слави Трифонов "Има такъв народ", която не участва в дебата на НПО-та, говори за мандатност на директорите.


Дигитализацията и компетентностният подход са също засегнати като проблем.


Никой не знае колко точно пари са похарчени за електронно управление в България в последните 13 години - оттогава насам се отчита дейност в тази посока. Оценките за похарчените средства варират от минимум 200 млн. лв. (колкото са усвоени по европейски проекти с етикет "електронно управление") до 2 млрд. лв. (колкото са всички разходи за IT в държавната администрация). Това са публични данни към 2020 г.


Образованието няма как да е цифровизирано, ако управлението, не е. Чета, че нямало политическа воля и капацитет за дигитализация. Изобщо училището не може да съществува модерно, адекватно и честно, както биха казали учениците, в общество, което държи да раздава "на ръка" обществени поръчки и каквото още там. Тази догматична естетика на мрака, в която живеем, е непредсказуемост, която отблъсква младежите с пориви и мечти.


Партиите от образователния форум отделят място на квалификацията на учителите, атестирането, лидерските компетентности на директорите, възможностите за придобиване на образователни кредити, методиката, изпитите за НВО И ДЗИ. Това е специфична проблематика, набелязват се някои добри идеи, по които може да се мисли за в бъдеще. Никой не говори за дублиращите функции на администрацията обаче.


Отделя се място за личностното развитие на ученика и възможностите му за изява. За групите от малцинствата ще се полага особени грижи. От "Демократична България" желаят да сменят философията на принуждаване, чрез която ученикът трябва да присъства в училище. Всички са на мнение, че съдържанието, което се изучава, е редно да е съобразено с възрастта на учениците, и пак искат да го сменят, а според БСП трябвало и "пълен преглед". А, не! Пак започваме старите въпроси дали комунизмът да се изучва като светло и неопетнено бъдеще. Очевидно е време да се излезе от блатото на притворството и догматизма, бъдещето е на децата и човека. "Днес като вчера и този инспектор не знае английски".


От "Изправи се! Мутри вън!" казват, че за да се говори за качество на преподаването, трябва да стане факт Наредбата за качеството, а тя ще е налице, когато се съберат "експерти от системата, от нейното ядро, които да помогнат за изработването ѝ".


От "Демократична България" са на мнение, че учениците не се подготвят адекватно съобразно XXI век и неговите изисквания, а предметните знания, трябва да отстъпят на компетентностния подход. Предлагат и три стълба на финансиране. Направи ми впечатление, че от "Изправи се! Мутри вън!" говорят за належаща училищна автономия и възможност училищата да изготвят свои учебни програми. БСП искат да отпадне таксата за яслите и детските градини, предлагат се различни начини за справяне с липсата на места за най-малките и подпомагане на семействата. От ГЕРБ твърдят, че са върнали авторитета на учителя и професионалните гимназии, идвала ерата на дигиталния свят.


Силно впечатление ми направи, че идеята за духовно израстване липсва в програмите на партиите, съответно липсва в нашето образование и в живота ни.


Добрите романи имат скрит смисъл, център, нещо, до което се достига не много лесно, но после впечатлението е трайно и задълго. Ще трябва да създадем нашия "образователен център" и да го изведем на повърхността, за да могат младежите, които завършват училище да го вземат със себе си за после.


Всичко най-важно за предстоящите избори - в специалната рубрика на "Дневник".


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (57)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  2. 2 Профил на hrx16647690
    hrx16647690
    Рейтинг: 946 Неутрално

    „Откривам леко залитане в концепцията на "Демократична България" – от Статията
    **************************************************

    Разбирам Ви госпожо!
    Ако напишете направо, че хората от "Демократична България"
    нищо не разбират от образование -
    няма да ви поместят статията в този сайт.

  3. 3 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1466 Неутрално

    Требе да се положат усилия Боковизма да бъде разобличен и да нема толкоз мръсни хора, че нацията загива. Сега обаче подкупените с високи заплати даскали ще гласуват за изродията. И ще е пак същото.

  4. 4 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1611 Любопитно

    Защо пак трябва да се открива колелото, вместо да се вдигне поглед и да се види, че е подпряно на оградата на съседната къща?
    Защо пак се измислят разни неработещи фантазии, вместо да се избере работеща система за образование от Германия, Франция,Финландия или друга страна и се приложи тук?

    «Мои самые лучшие штурмовики — бывшие коммунисты» Герман Геринг 1933 г.«Я всегда допускал и отдавал соответствующие приказы, чтобы бывших коммунистов принимали в нацистскую партию немедленно. Из мелкобуржуазного босса социал-демократического профсоюза никогда не получится национал-социалист, а из коммуниста — всегда!» Г. Раушнинг «Беседы с Гитлером».
  5. 5 Профил на Rational
    Rational
    Рейтинг: 972 Неутрално

    Образованието е отражение на обществото. Предимно се говори за пари и постове. Истинският смисъл липсва, визита какво трябва да представлява съвременното училище и какво да възпитава у децата - също.

    Пишат се оценки и присъствие в час, само с цел училището да не загуби субсидия. Много ми се иска вместо това повече да се мисли в часовете, вместо да се зубри.

  6. 6 Профил на Ivayloto бе
    Ivayloto бе
    Рейтинг: 761 Неутрално

    Тъй, тъй, с Патриоти във власта, които искат да промиват мозъците на децата, като комунистите и фашистите...

    За едни благата, за други ла*ната
  7. 7 Профил на Бубенце
    Бубенце
    Рейтинг: 631 Весело

    „Откривам леко залитане в концепцията на "Демократична България" – от Статията**************************************************Разбирам Ви госпожо! Ако напишете направо, че хората от "Демократична България" нищо не разбират от образование - няма да ви поместят статията в този сайт.
    —цитат от коментар 2 на hrx16647690


    Залитането е по Фройд - "отвън навътре".

  8. 8 Профил на Ivayloto бе
    Ivayloto бе
    Рейтинг: 761 Неутрално

    За да ме разберете, като възпитаник на едно от най-елитните гимназии в България, Априловската, бях ужасен.
    Ето статията на един от авторите тук, да ме разберете!
    https://www.svobodnaevropa.bg/amp/30650926.html

    За едни благата, за други ла*ната
  9. 9 Профил на balkan_panda
    balkan_panda
    Рейтинг: 64 Неутрално

    Ее, досега една година МОН и училищата усвояват едни доста милиони за таблети и компютри за деца и учители, заради пандемията. Само че много малко и много късно се е появило реално. И министърът обещаваше интернет и др. консумативи за работа на учителите от дома - и това го няма.
    Сега пък почват от МОН една програма за над 100 млн. за обучение на ученици, родители / май и учители/ - как да работят в електронна среда. Или родителите - просто със смартфона си. Нали си представяте по веригата колко чиновници ще се облажат, а "своите фирми" отделно.

  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  11. 11 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков
    Рейтинг: 1607 Весело

    За " учителите " е напълно вярно, но важни и основополагащи са , и " ценните " нареждания от министерството на т.н. образование , видно от резултатите......колкото до камъните, е може и с тях да се предприеме все пак нещо.

  12. 12 Профил на Ivayloto бе
    Ivayloto бе
    Рейтинг: 761 Неутрално

    Учете вероучение и патриотизъм... Какво ти гражданско обучение?

    За едни благата, за други ла*ната
  13. 13 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2679 Неутрално

    До коментар [#5] от "Rational":

    Образованието насила се налага от тиранина Борисов такова,каквото той го разбира...

  14. 14 Профил на Дисидент в ЕССР
    Дисидент в ЕССР
    Рейтинг: 321 Неутрално

    "Учители има, но не се допускат в училище, ако не отговарят на стандартния "калъп". Образователната система се брани с всички сили от различието на всички нива."

    Вероятно авторката под "различие" има предвид ЛГБТ учители, или пък такива като Емил Джасим - които демонстрират омраза към България. Ценности като джендър идеологията, феминизъм и прочие доктрини, които дискриминират мнозинството трябва да се превърнат в стандарт. Като в модерните и прогресивни САЩ и Канада. Всичко останало е ретроградно, консервативно и лошо.

    "В присъствието на учители по философия и история от цялата страна осмокласник каза, че "по-черничките деца трябва да бъдат отделяни, за да не дразнят другите"
    Съвсем случайно, просто ей така без причина, осмокласникът е проявил дискриминационно отношение към ромите, които са известни с примерното си, скромно и възпитано поведение. Да се реформира съдебната система така, че подобни престъпления от омраза да бъдат наказвани със затвор.

    "Нашите деца не получават образованието, от което имат нужда. Те трябва да бъдат обучавани в традиционните морални ценности, но вместо това им се казва, че имат изконното право да бъдат гей. Това е измама, която ги отклонява от верния път в живота." - Маргарет Тачър, 1987
  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  16. 16 Профил на Ivayloto бе
    Ivayloto бе
    Рейтинг: 761 Неутрално

    До коментар [#14] от "Дисидент в ЕССР":

    Чемодань, вокзал и к Москве 🤮🤮🤮

    Тия дето нямат живот, учат другите как да живеят.
    Ти ако не можеш си възпита детето, учителите ти виновни.
    Дано си ялов и нямаш деца!

    За едни благата, за други ла*ната
  17. 17 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 619 Разстроено

    "Училищата не се правят само с камъне" – предизборно за образованието?!

    (добре е човек, КОЙто мисли за образованието да не е политически пристрастен - отнася за авторката и не само към нея! Хубаво е да имаш пристрастия, но не е нужно непрекъснато да ги "навираш" на всички останали.)

    Проблемите в образованието ни са доста и трябваше да започнат да се решават колкото по-скоро, толкова по-добре. (Расте поколение, което след време ще поеме управлението на страната и тогава може да настане "тих ужас", защото сега корумпирани тикви еднокнижници ни казват кое е право и кое не, какво може и какво не може, а тогава какво ще бъде - дори и не ми се мисли?!!!) По времето на учителската стачка от 2007 г. и "седенката" на двама министри изключително интересни и добри колеги напуснаха системата поради отношението на държавата към нас. Нещата щяха да са на друго по-ефективно ниво, ако тези колеги бяха в клас!
    Един от основните проблем в системата е човешкият ресурс (да съгласен съм, навремето и др. Сталин го е казал: "кадри решают все"). Учители има, но не се допускат в училище, ако не отговарят на стандартния "калъп"!

    Училището е място на истината! Спрях да говоря, че "най-добрите" ще просперират у нас, защото това не е така и не искам да отговарям на "неудобни" въпроси? А в училище не пребивават "малки и глупави хора", те искат отговори на поставените въпроси (но истината е, че тези деца не са научени да задават въпроси, зощото са им казвали в училище "да не питат!", така че когато се наложи те да мога да решават проблеми не знаят какво да правят - това го казвам от много годишен опит! ) веднага и по възможност най-честно и обективно. А любовта им към ученето е свързана с мотивация, която в общия случай отсъства!

    Какво, как и защо се учи? Това е основен проблем, който така и не го решиха "Мучовците" от МОН! Започвам да си мисля, че не могат, или че невежи и силни политици им пречат постоянно?!

    Творчеството и оригиналността не са част от ученическото всекидневие, защото те не се насърчават!

    Състезателният елемент в българското училище - не всеки е готов за "битка"! Трябва да направим така, че ученици и учители да се чувстват добре в училище и да бъдат оценявани според потенциала си, по формални и неформални критерии. "Учители и ученици сме се съсредоточили към "събиране на оценки" (лайкове!), сякаш в това единствено се изразява училището, но ние учители и ученици не сме в състояние да променим базата и капацитета, на онези, които създават правилата!"

    Към тези проблеми може да се добави спорното финансиране ( много порочно, защото "парите следват ученика"!), преките политически назначения на директорите и експертите в РУО и Националния инспекторат по образование (липсата на конкурси, които да изберат най-добрите специалисти, а не "нашите ора" послушковци!), липсата на свежи идеи, неефективната употреба на облачните технологии за административни цели, безкрайното зубрене и прочие.....

    Образованието няма как да е цифровизирано, ако управлението не е! "Чета, че нямало политическа воля и капацитет за дигитализация". Изобщо училището не може да съществува модерно, адекватно и честно, както биха казали учениците, в общество, което държи да раздава "на ръка" обществени поръчки и каквото още там се сещаш. Тази догматична естетика на мрака, в която живеем, е непредсказуемост, която отблъсква младежите с пориви и мечти......

  18. 18 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1925 Неутрално

    И да се пънете Движение България на гражданите (и партньорите му в Изправи се. Митри вън.) няма алтернатива!

  19. 19 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 2751 Неутрално

    Истината е ,че учлищата са като детски градини за по-големите. Ако родителите не помагат и не плащат на същите учители частни уроци , децата остават функционално неграмотни. Ярък пример е смият премиер -завършил с отличие ,а срича.

  20. 20 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1770 Неутрално

    Брей-много била разочарована авторката,че циганите учели в отделни училища и паралелки.Ами що не прати дъщеря си да учи заедно с цигани.И с личен пример да ни покаже колко прекрасно е български деца да учат заедно с цигани.
    Щото, за разлика от нея ,аз съм учил заедно с цигани в едно училище и един клас. И никога не бих допуснал децата ми са учат заедно с цигани.

  21. 21
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  22. 22 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1770 Неутрално

    До коментар [#20] от "Мусаши":Защото си расист и нямаш място извън България
    —цитат от коментар 21 на Ivayloto бе


    Ти като не си расист твоите деца учат ли заедно с цигани?Живееш ли в циганска махала или в блок заедно с цигани, или отдалече ги заобикаляш?
    Или си на принципа"Не ме гледай какво правя,а какво говоря ".

  23. 23 Профил на oak17621787
    oak17621787
    Рейтинг: 161 Неутрално

    Истината е ,че учлищата са като детски градини за по-големите. Ако родителите не помагат и не плащат на същите учители частни уроци , децата остават функционално неграмотни. Ярък пример е смият премиер -завършил с отличие ,а срича.
    —цитат от коментар 19 на hodounski


    Въобще не е това истината. Частни уроци се налага да взимат деца, които определено по-бавно възприемат материала, да си го кажем направо - по-глупавите деца взимат частни уроци за да изкарат по-високи оценки. На умните деца не им се налага частни уроци за повишение на оценки, моето дете завърши със златен медал, не ми се е налагало да плащам за частни уроци.
    А като си даваме примери - Ицето с колко е завършил, въобще завършил ли е, адвокат ли е, не ли е. А за изявите му с тва непрекъснато - ъъъъъ, аааа, ъъъъ, не знам как му казвате на това мучене, ма не е ораторско майсторство.

  24. 24 Профил на Ivayloto бе
    Ivayloto бе
    Рейтинг: 761 Неутрално

    До коментар [#23] от "oak17621787":

    С тия тестове и делегирани бюджети, всичките са отличници.
    Вие тестове ли държахте в училище? 🤔 😂

    За едни благата, за други ла*ната
  25. 25 Профил на Ivayloto бе
    Ivayloto бе
    Рейтинг: 761 Неутрално

    До коментар [#22] от "Мусаши":

    Да, всичките нови гласоподаватели в Габрово, дошли от Крън, нашата кметица ги насранява до нас в общински жилища и им дава работа в БКСто.

    Преди 2 години градът въстана, и тия избягаха, ама за малко. Сега се връщат за изборите...

    В комунизма, в училище даже един бяха настанили до мен, да му помагам, че съм отличник...

    За мен има 2 типа хора, добри и лоши
    Според твоите мисли, ти не си от добрите, нищо че си българин.
    И си пусни чалга

    За едни благата, за други ла*ната
  26. 26 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1770 Неутрално

    До коментар [#22] от "Мусаши":Да, всичките нови гласоподаватели в Габрово, дошли от Крън, нашата кметица ги насранява до нас в общински жилища и им дава работа в БКСто.Преди 2 години градът въстана, и тия избягаха, ама за малко. Сега се връщат за изборите...В комунизма, в училище даже един бяха настанили до мен, да му помагам, че съм отличник... За мен има 2 типа хора, добри и лоши Според твоите мисли, ти не си от добрите, нищо че си българин. И си пусни чалга
    —цитат от коментар 25 на Ivayloto бе


    Интересна работа-искаш да кажеш,че габровци са расисти ли?Щото сам казваш, че били въстанали срещу инвазията на цигани в града.По твоята логика всички габровци са расисти и лоши хора Освен теб естествено.
    А чалга не слушам. Слушай си я ти.

  27. 27 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 2447 Неутрално

    Образованието е отражение на обществото. Предимно се говори за пари и постове. Истинският смисъл липсва, визита какво трябва да представлява съвременното училище и какво да възпитава у децата - също. Пишат се оценки и присъствие в час, само с цел училището да не загуби субсидия. Много ми се иска вместо това повече да се мисли в часовете, вместо да се зубри.
    —цитат от коментар 5 на Rational


    А ако "даскалът" трудно мисли и преповтаря назубреното от - - - - - книга?
    Способността да се мисли И осмисля не е дадена всекиму!
    По-лесно е да се повтарят чужди мисли, зубрене, клишета.
    Това изключително лесно ОТБЛЪСКВА младите!
    Голяма част от учителите трябва да бъдат преоценени и извадени от системата, да се направят конкурси, но след повдигане на заплащането до действително ДОСТОЙНО НИВО!
    Невъзможно е учителските заплати да са ПОД милиционерските и чиновническите!!!
    Най-трудно е намирането на безпристрастни оценители, не на нивото на Я. Такева, Ваня Кастрева и подобни или равни на тях " капацитети"!

  28. 28
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  29. 29 Профил на Vαζελιν Αλbιωνοβ
    Vαζελιν Αλbιωνοβ
    Рейтинг: 260 Неутрално

    Не знам за друго, но докато училищата са номерирани и в тях учат деца с ЕГН-та не виждам шанс за някаква промяна.
    Може би такава би могла да осъществи партия, която предложи ЕГН-тата да се стиковат върху ушите, като при животните...

    кравосмешението прави зелката ^¥^
  30. 30 Профил на Ivayloto бе
    Ivayloto бе
    Рейтинг: 761 Неутрално

    До коментар [#26] от "Мусаши":

    Не знам дали са расисти, но с този началник на полицията, дето тормозят хората, ще загубят Габрово, бастиона на ГЕРБ...

    За едни благата, за други ла*ната
  31. 31 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1770 Неутрално

    До коментар [#26] от "Мусаши":Не знам дали са расисти, но с този началник на полицията, дето тормозят хората, ще загубят Габрово, бастиона на ГЕРБ...
    —цитат от коментар 30 на Ivayloto бе


    Абе какво ме интересува ГЕРБ и изборите.
    Темата е съвършено различна.Или като нямаш аргументи се опитваш да ме изкараш гербаджия?Не съм такъв и никога те съм бил.

  32. 32 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 726 Неутрално

    маркирани са проблемите, но не е казано решението, а то е да се рине яко с лопата от авгиевите обори на министерството, инспекторатите и директорите на даскалата....измитане на всичкото продукт на Макаренко, не може да се иска модерно образование при условие, че хората с постове и директори както и преподавателите в ПУЦовете са продукт на макаренковската школа.

    Когато модерно подготвени и мислещи учени, преподаватели и учители станат мнозинство, тогава и системата ще се самореформира.

    И да материалът е попретрупан, не се набляга на осмислянето и разсъжденията а на заучаването на лесно проверими факти.

  33. 33 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 2287 Неутрално

    До коментар [#4] от "mitko11":


    Защо пак трябва да се открива колелото, вместо да се вдигне поглед и да се види, че е подпряно на оградата на съседната къща?Защо пак се измислят разни неработещи фантазии, вместо да се избере работеща система за образование от Германия, Франция,Финландия или друга страна и се приложи тук?
    —цитат от коментар 4 на mitko11


    Хайде, хайде, имаме си глави на раменете. Омръзна ми вече 80 години да се опитваме копираме. Преди копирахме от руснаците, сега от западняците. Още повече ми омръзна като някой каже, "как го правели на запад"! Аман вече! Не е е лошо да се вземат добрите страни и чуждия опит, но не може да се копира сляпо.

  34. 34 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 2287 Неутрално

    До коментар [#25] от "Ivayloto бе":

    За мен има 2 типа хора, добри и лоши Според твоите мисли, ти не си от добрите, нищо че си българин. И си пусни чалга
    —цитат от коментар 25 на Ivayloto бе


    Вие защо си мислите, че сте от добрите? Само в тази тема пратихте един в Москва, а друг "застопорихте" в България, само защото не Ви хареса, какво казват. Нали знаете, че така са правили комунистите с несъгласните с тях? Дори не се усещате, как се държите като последна инстанция! Иначе сте добричък и демократичен, мда. Веднага повярвахме на лицемерието!

  35. 35 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1594 Неутрално

    Помните ли първото правителство на СДС в далечната 1992 и новият тогава закон за ПРОСВЕТАТА? Помните ли тандемът министър проф. Николай Василев и заместник министър Ламбо Кючюков и тяхната истински интелигентна трансформация на училището като място за творческо развитие на способности?
    Тогава учителите ПРИДОБИХА ДОСТОЙНСТВО и истинска свобода.
    Тогава училищата започнаха да се превръщат в общност на учители и ученици за изграждане на образовани, творчески, способни граждани.
    ЗА СЪВСЕМ КРАТКО.
    Николай Василев и Ламбо Кючюков си платиха за "своеволието". Ламбо Кючюков дори го ЗАСТРЕЛЯХА за това!

    Докато се намесиха "Отворено общество" и изграждащата се негова мрежа "либерални" НПО-та. Тези дето доминират сега.

    Тогава в "разговора" за образованието се намести доктрината за "некадърният нищоправещ, неук и неграмотен учител", който трябва да се ликвидира. Тогава изведнъж се оказа че образованието е некачествено и МНОГО СКЪПО защото се финансирало на "исторически принцип", каквото и да значеше това. Всички разбрахме какво било - либерастчетата да отхапят от публичните пари...
    Тогава възникна една програма "ФАР" която трябваше да ни води към европейските ценности. И тогава едни Директорчета на училища обявиха за европейски ценности ТЕ да са тоталните притежатели на финансовите средства на училището. ТЕ да колят и бесят, НО и те да са политическия фактор по места, защото разполагат изцяло със свежия паричен ресурс на училището./Едно училище имше бюджет от милион, съпоставимо/ .Безконтролно. С отчитане само пред новите си господари в НПО, но и с комисионни пред местният и централният политически доминант.
    Така беше тогава.
    Помните как през 1999 се появи един проект за РЕформа в образованието щедро инвестиран от Световната Банка?
    Тогава вече Отворено общество и неговата "либерална" мрежа господстваха.
    Тогава доктрината казваше - много са ни училищата, трябва да ги ликвидираме, много са ни учителите трява да ги СЪКРАТИМ, много ни е скъпо образованието трябва да намалим разходите. Тогава доктрината преврна в заклинание " учителят е некадърен нищоправещ, неук, неграмотник и БЕЗ КАЧЕСТВО "!
    Тогава се постави целта една паралелка да е от 50 /петдесет/ ученици, защото така било по европейските и световни ценности! Така щяло и безболезнено да съкратим половината "нищоправещи некадърници" и да намалим разходите.
    Тогава се съкратиха 1200 училища и либералстващите получиха свеж ресурс от 12 500 000 долара, както и бяха го предвидили. Казваха че било в подкрепа на бизнеса.
    Това продължи кратко. Държавата изплати обезщетение на СБ защото не беше коректно изпълнен този проект.
    НО ПРОЕКТЪТ ПРОДЪЛЖИ ДА СЕ ИЗПЪЛНЯВА!
    Вече никой не си спомняше за достойнство на учителя, за училището като свободна общност, за творчеството на учиниците. Бяхапостигнати плановите финансофи показатели, бяха извършени ликвидациите и съкращенията. Оставаше само още една крачка.
    И тя се случи.
    Първо се въведе делегираното финасиране на вече уедрените, пръскащи се по шевовете училища - фабрики за месо. ДИРЕКТОРИТЕ получиха окончателно статутът на феодални собственици, формално назначавани от държавата. Потече бизнесът с парите. И местните и централни политически елити се успокоиха, без да разберат че вече са превзети от къртиците на "либералната" мрежа.
    Дойде ерата на ДИКТАТЪТ В Училището.
    Тогава всичко беше формализирано с поредният нов закон, но не за просвета, а "за Предучилищно и училищно образование"
    Ерата на ЦЕНТРАЛИЗАЦИЯТА.
    Има и продължение...
    !

  36. 36 Профил на Док и Марти
    Док и Марти
    Рейтинг: 77 Неутрално

    Проблеми в нашето образование - хиляди.

    Най-лошо на морала на децата се отнася началното образование.
    Началните учителки блъскат 6-ци отгоре додолу. Който не може да си вземе външното оценяване, влизат и най-безцеремонно подсказват.

    Така трябва - още от 9годишни да знаят, че цялата система е бошлаф!

  37. 37 Профил на Ronald Reagan
    Ronald Reagan
    Рейтинг: 880 Неутрално

    М м м да а а а ! Явно се задава нов период за експерименти в училище. Да му мислят учителите и учениците 😊!

    agent
  38. 38 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 405 Любопитно

    Скоро четох вече , че дори учителите на възраст не искали да се пенсионират от както им вдигнаха двойно заплатите.
    Вече за едно свободно място за учител вече имало по 4-5 кандидати.
    Да, вероятно за предмети като компютърни технологии и други няма да има интерес, ама за останалите , никак не е зле.
    Едно е 700-800 лева заплата, друго е 1500 лева с по 3 месеца отпуск.
    А сега дори и не ходят на работа. От една година са на дистанционно обучение.

  39. 39 Профил на Док и Марти
    Док и Марти
    Рейтинг: 77 Неутрално

    До коментар [#38] от "001":

    Може да се разходиш до регионалния инспекторат по образованието. Ще видиш, че свободни места за учители има, колкото искаш.
    Около 90% от учителите в България са над 50г, затова и пуснаха бързата писта - може да станеш учител за 2-3 семестъра.

  40. 40 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1594 Неутрално

    Продължаваме....

    Ерата на ЦЕНТРАЛИЗАЦИЯТА.
    Паралелно с тази ера влязохме в още две.
    Настъпи ерата на ЗАДЪЛЖИТЕЛНИТЕ СОЦИАЛНИ УСЛУГИ.
    Изведнъж училището се превърна център за социални услуги. Образоването било само незначителна част от задоволяването на безкрайните потребности от услуги на "ДЕТЕТО".
    Учителите се оказаха социална ПРИСЛУГА.
    Беше настъпила и ЕРАТА на ПРАВАТА НА ДЕТЕТО - ПОТРЕБИТЕЛ.
    ПОТРЕБИТЕЛИТЕ се нуждаят да потребяват, НО трябва да бъдат формирани като КАЧЕСТВЕНИ потребители на права.
    Така доктрините на "либералните" се настаниха директно в училищата като ЕДИНСТВЕНИТЕ ОПРЕДЕЛЯЩИ КАЧЕСТВОТО.
    А КАЧЕСТВЕНИЯТ потребител на права е този , на който ВСЧИКО Е ПОЗВОЛЕНО, който има право ДА ПОЛУЧАВА.
    Учителят стана ПОТРЕБИТЕЛСКА СТОКА! Това му било достойнството.
    Междувременно учителите се превърнаха в "педагогически кадри". Нещо като "оператор на Биологична единица" от реформския език на далечното вече социалистическо минало...
    А педагогическите кадри нямали КАЧЕСТВО на професионалната поготовка затова трябва да задължително да ползват услугата за професионална квалификация и да бъдат ТЕСТИРАНИ ПЕРИОДИЧНО да ли са ПОЛЗВАЛИ ТАЗИ УСЛУГА.
    Разбира се услугата щедро се предоставя от мрежите на същите тези НПО-та и стоящите зад тях корпоративни , които индоктринират системата и са узурпирали привилегията да са ЕТАЛОНЪТ за КАЧЕСТВО, при това разбира се консумиращи от публичният бюджет за образование и наука. Задължителна социална услуга!
    Така се девалвира и университетското образование. НПО-тата директно постулират, че няма значение висшето образование на учителя. То не е качество. КАЧЕСТВО е да си минал през ПРЕФОРМАТИРАНЕ И ПРОМИВКА на съзнанието в курса на НПО. КАЧЕСТВЕН СИ ако имаш КРЕДИТ от тях. И си качествен само четири години. След това пак ЩЕ ТЕ ПРАВЯТ КАЧЕСТВЕН. Наво промивка от същото.
    /Как ли университетите не са се сетили да заявят че дипломите им важат само четири години и който иска да е висшист да се връща при тях на всеки четири години? :)/
    Ерата на "КАЧЕСТВОТО"

    ЕДИННИЯТ ШАБЛОН на ЛИБЕРАЛНИЯ ЦЕНТЪР се вижда във всички програми на партиите.

    Има продължение...

  41. 41 Профил на Ivayloto бе
    Ivayloto бе
    Рейтинг: 761 Неутрално

    До коментар [#31] от "Мусаши":

    Пий малко адренохром и се успокой

    За едни благата, за други ла*ната
  42. 42 Профил на chegobara
    chegobara
    Рейтинг: 39 Неутрално

    вижте ся, има една вертикала: възпитание - култура - образование, без първите 2, 3-тото няма как да стане

    Ганя си кърми децата с планета, какво образование искаш

    всичко е суета, Боку ни обра
  43. 43 Профил на Ronald Reagan
    Ronald Reagan
    Рейтинг: 880 Неутрално

    Абе щом не копа каква заплата, каква заплата 😄! Той три месеца ще ми стои по Гърция , Малдивите, идва чак на 15 септември на работа 😄😄😄😄😄😄!

    agent
  44. 44 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2062 Неутрално

    От статията: "Творчеството и оригиналността не са част от ученическото всекидневие, защото не се насърчават. Доцентка от Националната комисия за олимпиадите по български език и литература излезе и публично каза, че който пише есе и се прави на творец (нещо подобно беше), няма да му се обърне внимание, щели да гледат онези, които пишат литературно интерпретативно съчинение. Няма да коментирам."

    Именно затова на повечето деца им е скучно по литература. Ако освен интерпретативното съчинение учеха творческо писане, щяха вероятно да научат повече. Например като учат "Епопея на забравените," да напишат по една ода - може за любимия си баскетболист, може за любимата си чалга изпълнителка, ако щете, но шансът да научат нещо за конвенциите на одата така според мен би бил по-голям.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  45. 45 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2062 Неутрално

    Авторката освен това е напълно права, че конформизмът, заложен в системата, прогонва много смислени учители от училището. Моята учителка по литература, която навремето задаваше теми за интерпретативно съчинение, но винаги ни насърчаваше да пишем по своя тема, вече също не е учител.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  46. 46 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 409 Неутрално

    "С риск да се повторя: малкото е повече, както казват финландците. Важно е упражнението и осмислянето, не фактите сами по себе си и количеството."

    Повтаряйте се докато Ви чуят. Кофите материал в сегашните програми ЛИШАВАТ децата от възможност да научат и осмислят нещо. Време за мислене няма, питането е забранено. Успяват само тези с мотивация да се доказват, не тези с интерес към знанието. Всъщност последните ще се наложи да изчакат докато излязат от системата.

  47. 47 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1594 Неутрално

    Продължение...

    Програмите за образование на всички партии са писани по ЕДИНЕН ШАБЛОН СПУСНАТ от ЕДИН ЛИБЕРАЛЕН ЦЕНТЪР.
    Изключенията са минимални и незначителни.
    ЕДНА ДОКТРИНА се НАТРАПВА като единствено правилната. Основните послания са "равен достъп", "задоволяване на потребности", "изискванията на пазара на труда", "качество" и пак "качество", "мултикултурност", "недискриминация", "дигитализация" и още няколко красиви думички. Мантрите на неолибералите.
    Звучи красиво и вдъхновяващо за светлото бъдеще на глобалния човек. Звучи.
    Така и се забива в съзнанието. Като звучене. А като дефиниция как е?
    Неолибералните имат "новоезик". Собствени дефиниции. Обратно на това, което всекидневното ни съзнание разбира.
    В този капан попадат всекидневните граждани, така като и партиите им. Капанът е прост. Понеже това са наши местни партии, търсещи властта тук, редно е да предполжим, че ще реализират всичко това в интерес на нацият, на обществото, на гражданите на националното единство за общ просперитет. Нашите деца да ни продължат в края на краищата и да продължат България.
    Само че целите на неолиберлните са точно обратното. Програмата ШАБЛОН цели съвсем други, чужди интереси.
    Програмата шаблон по същество е антинационална. Тя паразитира върху нас.
    Затова е "странно" как тези български партии се подчиниха на чужд интерес и се превърнаха в негови проксита.

    Има продължение....

  48. 48 Профил на primumnonnocere
    primumnonnocere
    Рейтинг: 33 Неутрално

    До коментар [#8] от "Ivayloto бе":
    "За да ме разберете, като възпитаник на едно от най-елитните гимназии в България, Априловската, бях ужасен.
    Ето статията на един от авторите тук, да ме разберете!
    https://www.svobodnaevropa.bg/amp/30650926.html "


    Тази "свободна" Европа защо няма свободни коментари?
    Явно е "свободна" само на име!

  49. 49 Профил на Dimitar Kunev
    Dimitar Kunev
    Рейтинг: 886 Неутрално

    Г-жо Боева, 39 г съм бил учител и зам.-директор. При Бай Тошо бяхме на 2-ро място в Европа по измерими знания /математика, физика, химия, биология/, а днес сме предпоследни. Със същите учители! До това падение на образованието ни докара "промяната".

  50. 50 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2225 Неутрално

    ...При Бай Тошо бяхме на 2-ро място в Европа по измерими знания /математика, физика, химия, биология/, а днес сме предпоследни. Със същите учители! До това падение на образованието ни докара "промяната".
    —цитат от коментар 49 на Dimitar Kunev


    Бяхме... в средното обрaзовaние. После връзкaтa рязко се късaше и кaзaрмaтa + висшето (не непременно в този ред) прaвехa черното си дело зa зaтъпявaнето нa нaциятa.
    A товa, че бяхме добри чaстично се обяснявaше с товa, че aкцентът се постaвяше именно нa тези нaуки и професионaлния спорт. Зaтовa, нито тогaвa, нито сегa, имaме кaдърни икономисти, упрaвленци, юристи, политици или дори aко щеш - хотелиери и aнимaтори.

  51. 51 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1594 Неутрално

    Да продължим...

    Да продължим с директорите и тяхната корумпираност и с привидното възмездие под форма на мандатност...

    Да продължим с Качеството на обучението и индоктринацията на учениците в "модерната" социална ролевитост на трансхуманизма...

    Да продължим с прословутата " адекватност на пазара на труда" и фактическото дотиране на привилегирования ИТ сектор през публичното финасиране на НАШЕТО образование. Толкова много камари и съюзи на индустриалци и капиталисти имаме, те защо ли не се интересуват от това. Договорка ли е с чуждите ...

    Да продължим с прословутата дигитализация в образованието, и трупаната тотална информация за нашите деца, в нечии чужди "дискови ферми", ползвана за чужди интереси и богатство. Дигитализацията и дигиталният концлагер...

    Да продължим с ролята на пазителите на националните интереси и сигурност, тяхната взаимност и зависимост от неолибералните НПО-та, присвоили си власта и контрола над съзнанието...

    Има продължение...
    !

  52. 52 Профил на Dimitar Kunev
    Dimitar Kunev
    Рейтинг: 886 Неутрално

    До коментар [#50] от "ivanpopov
    Пиши, пиши. Тогава равнището на знанията от техникумите беше по-високо от днешното положение при инженерите. Всичко, построено на света, е продукт от инженерна мисъл. Дори и компа, на който пишеш еднопосочни глупости. Във Варненската корабостроителница ежегодно строяхме 7-10 кораба с общо 5 мил БРТ. Сега от 3 г не сме построили нито един. И още стотици подобни факти мога да изброя. Иване, Иване, защо не мислиш, защо не виждаш, защо се самозаблуждаваш? Защо след 14 г в ЕС сме най-бедната и корумпирана дължава в Европа? Не ми излизай с изтъркания номер за "комунизма", защото "комунистите" /чети: националистите/ в Китай направиха държавата си от най-бедната в Азия вече № 1 в света?

  53. 53 Профил на Мърмор
    Мърмор
    Рейтинг: 975 Неутрално

    Може и по-кратко - имаме проблем. Мащабен проблем, не само в образованието, където както се видя се "произвеждат" неграмотници. Има проблем в здравеопазването - и преди време сред първите по смъртност, а сега в разгара на ковид кризата се видя, че здравеопазването действително е голо. 19 смъртни случая в Англия за денонощие при над 100 в последните дни за България. Имаме проблем - първенци по загинали в пътно-транспортни произшествия. Имаме проблем - от близо 100 селскостопански продукта из магазините, само два с български произход. Това за страна, която е учила част от Европа на земеделие - малко силно казано, но факт. Имаме проблем - страна достигнала до 4 място на световни финали по футбол, сега не може да победи Косово. Имаме проблем - държава, която се управлява от телевизионния екран - от кабинет джипка сипеща глупости и логорея. Имаме проблем - държавата сме с най-много НПО-та на глава от населението - няколко десетки хиляди. Резултат - нула. нула, пак нула. Имаме проблем - нещо не е наред с жителите на тази държава.

  54. 54 Профил на Nikola Lazarov
    Nikola Lazarov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    В последните години интереса за реализация като учители е породен от повишаването на заплатите ! Много от учителите нямат необходимите качества за тази професия и са били посредствени студенти и с нисък успех от следването.

  55. 55 Профил на Пламен  Данаилов
    Пламен Данаилов
    Рейтинг: 347 Неутрално

    Преди година-две писах няколко поста за образованието. Малко са разпръснати като съдържание, но не ми се оправят, ето ги:
    Най-зле е където са смесени паралелки и има и циганчета и българчета. Ако българчетата няма къде да се преместят се получава много сложна ситуация. Едните крадат от другите, бият ги, опипват момичетата, пречат демонстративно в час, а ги защитават разни НПО-та и комитети. От друга страна родителите на българчетата държат сметка на учителя за високо ниво на преподаване и справяне с дисциплината - мисия невъзможна. Родителите на циганчетата идват в час разправят се с учителя, посягат на бой и пак са "защитен вид".
    Ако има нещо сгрешено, то е в начина по който увеличават заплатите. В момента наистина има некадърни учители (както и навсякъде!) и е необходима стратегия в следния смисъл. Сега увеличението ще го вземат всички, но ако и догодина министърът гарантира същото или по-голямо увеличение нещата ще тръгнат по-добре. Част от напусналите професията ще се замислят и ще се завърнат измествайки част от некадърните. Ако това е една дългогодишна тенденция и педагогическите специалности във ВУЗовете ще се напълнят, ще се получи конкуренция, пенсиониране на навършилите възраст, доста мъже ще се завърнат в училищата (което е много добре) и др. положителни ефекти.
    Ниските заплати, трудната и свързана с голям стрес работа е причина много от младите и кадърни учители да си сменят професията като я превърнаха в дефицитна. Училищата се напълниха с пенсионери, некадърници, които са там от няма и къде, мъжете напуснаха и се получи "новото училище". Намесиха се разни комисии, НПО-та, които вменяваха само права на ученици и родители за сметка на малкото останали добри учители(на другите не им пука). Това удари по дисциплината в училищата. Има и други причини, като мобилните телефони, всеобщата чалгализация, наркотици, алкохол и др. които досъсипаха образованието (особено средното).

  56. 56 Профил на Chernomorski
    Chernomorski
    Рейтинг: 592 Неутрално

    Амбициозен и претенциозен анализ на авторката. Но си заслужава да я попитам: Прочетохте ли книгата на американския заслужил учител Джон Гатоу "Затъпяване. Скритата цел на държавното образование"? Там със сигурност ще намерите почти същите проблеми, все едно става дума за българската образователна система. там има от всичко, което се опитвате да търсите в предизборните платформи на родните политически формации., които явно не са имали пред вид книгата "Затъпяване". И за това никъде няма да намерите решения за изход от състоянието на тази скъпа държавна система. Най-малко от управляващи и техните досегашни патриотични и уж опозиционни патерици.

  57. 57 Профил на fkm26555709
    fkm26555709
    Рейтинг: 1621 Весело

    До коментар [#52] от "Dimitar Kunev":

    Кунев, забелязвам че откакто руснаците бутнахте собствения си комунизъм, много зехте да харесвате китайския комунизъм. Да ти предскажа ли края на това аресване ? Като закъсате още, ще
    продадете , някой парцел земя на китайците/вж Аляска / и с това дружбата ви ще приключи...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK