Доколко могат да бъдат манипулирани парламентарните избори

Доколко могат да бъдат манипулирани парламентарните избори

© Велко Ангелов



Секции в опасност.


Така наричат местата за гласуване, в които рискът от някакъв тип манипулации на вота е висок. Институтът за развитие на публичната среда (ИРПС) е направил инструмент на базата на данни от предишни избори, според който такива са 1730 секции. Най-много "секции в риск" има в районите на Хасково (141), Бургас (134), Добрич и Шумен (106).


Основните възможности за манипулиране на резултатите на изборите са контролираният вот, включително и чрез купуване на гласове, и измами от страна на секционните избирателни комисии, обясниха изборни експерти пред "Дневник". Сред начините на косвено влияние са и всички стимули като увеличение на заплащането и привилегии за служителите в държавната администрация, добавките за пенсионери и други социални помощи. А сред въпросителните преди вота в неделя е дали се е повишила цената на глас с нарасналата конкуренция между политически играчи.




За размера на купения вот и манипулациите има различни предположения, както и за тяхното влияние върху резултатите (особено на местни избори), а според социолози и политолози само чрез висока избирателна активност може да се намали влиянието на контролираните гласове и злоупотребите.


Колко е купеният вот


"Много е трудно да се оцени мащабът на това явление", смята социологът Цветозар Томов. Според изборния експерт Стоил Стоилов вотът може да се контролира чрез директно заплащане на избирателите, чрез фамилно-родови класови зависимости, от работодател, който може да оказва натиск върху служителите си да гласуват по определен начин.


Важни въпроси и отговори за парламентарни избори 2021 - четете тук


По наблюдения на асоциация "Прозрачност без граници" на парламентарните избори през 2017 г. нарушенията, включващи различни форми на контролиран вот, са 18.21%, а през 2014 г. - 15.98% от всички нарушения.


"В секциите, в които има рязка смяна на предпочитанията от избори на избори, т.е. на едни избори има 200 гласа за една партия, а на други - нито един глас за нея, може да се допусне, че причината е контролиран вот. Тоест някой масово е мотивирал хората с пари или чрез контрол да гласуват по определен начин", обяснява Цветозар Томов.


По негови наблюдения на парламентарните избори през 2017 г. предположения за контролиран вот има за:

800 от общо 12 хил. секции


с около 250 хил. избиратели.


Според социолога става въпрос за около 7% от всички секции, но този вот тежи много повече, тъй като когато една секция се купи, избирателната активност се вдига. "Купеният вот не може да реши изборите, но може да повлияе съществено в конкуренцията. От избори на избори това явление се разширява", коментира Томов.


Как се контролира гласуването


Възможността в изборния ден в тъмната стаичка да се влиза с предварително попълнена бюлетина, а празната да се изнася за следващ гласоподавател, на практика би трябвало да не е възможна, смятат експертите. Причината за това е, че от няколко години на бюлетините има уникален номер в два екземпляра, единият от който се къса преди гласуването, а другият - след сравняване след това. Такава манипулация все пак може да се направи, ако номерът на бюлетината се къса от членовете на секционната избирателна комисия така, че да не се чете.


Според Изборния кодекс заснемането на бюлетината е забранено, а санкцията е 1000 лв. На практика обаче гласоподавателят влиза с личния си багаж, в т.ч. и мобилен телефон, в тъмната стаичка и би могъл да заснеме как е гласувал.


Според изборни експерти голяма част от купуването на гласове е в ромски махали. Има сигнали за списъци с контролирани избиратели. "Брокерите на гласове често седят около секциите, събират си хората, съпровождат ги и ги чакат да излязат. Тази измама става пред очите на всички", обяснява Цветозар Томов.


Има ли манипулации при броене на бюлетините


При отчитането на резултатите от парламентарните избори също може да има манипулации. Според експерти и партийци основните възможности за измами са при броенето на бюлетините или чрез манипулиране на данните в протокола с резултатите.


По методическите указания на Централната избирателна комисия бюлетините ще се броят само от един от членовете на избирателната комисия, определен предварително с нейно решение, като на отделни купчини трябва да се наредят действителните бюлетини с вот за всяка партия или коалиция, гласовете "Не подкрепям никого", както и недействителните бюлетини.


Според експерти има две основни възможности за манипулации:

в купчината за определена партия да се слагат и други бюлетини;


бюлетини за някои от партиите да се драскат умишлено с химикалка, което ги прави недействителни.


Според експертите при броенето на бюлетините обикновено няма измами, но могат да се допуснат технически грешки. Социологът Цветозар Томов е на мнение, че причина за растящия в последните години процент на недействителните гласове (7% на последните избори) е начинът на броене на бюлетините и умишлени действия.


Изборният експерт Стоил Стилов смята, че ако има видеонаблюдение или се вадят и показват контролно бюлетини от различните купчини, за да се види, че няма манипулации, съмненията ще отпаднат.


Манипулации като некоректно броене и унищожаване на бюлетини обаче на практика няма как да останат незабелязани от застъпниците и наблюдателите, които могат да следят целия процес. Ако видят некоректност при броенето или опит за манипулация, те могат да направят забележка, но нямат право да се намесват в работата на секционната избирателна комисия. Единствено нейните членове са компетентни да определят кой глас е действителен и кой - не.


Според изборния експерт Стоил Стоилов вниманието е концентрирано върху това дали една бюлетина е действителна или не, но много грешки и некоректност има и при отчитането на преференциите за кандидатите за депутати от съответната листа.


Може ли да се манипулира машинният вот


Според експертите гласуването с машини елиминира възможността за недействителни гласове. Макар и устройствата да са одитирани, има теоретична възможност за манипулации чрез хакване - например да се измени таймерът и в машината да се вкарат гласове преди началото на изборния ден и в самия му край; или всеки пети или десети глас да бъде интерпретиран от машината като глас за определена партията чрез някакъв алгоритъм.


Според методическите указания на Централната избирателна комисия разписките, които машината вади след гласуване, няма да се броят, а резултатът ще се отчита само чрез данните в отпечатания от устройството в края на изборния ден протокол.


"Не машинният протокол е официалният документ, а протоколът, който комисиите попълват, и това отваря възможности за манипулации", смята Цветозар Томов.


Може ли да се фалшифицира протоколът


Преди тези избори протоколът, в който секционните избирателни комисии попълват резултатите от гласуването, предизвика реакции, че е сложен, и спорове между партиите. Има много опасения за грешки при попълването му, тъй като сега в него ще трябва да се попълват резултатите и от гласуването с бюлетини, и от машинния вот.


От протокола отпадна информация за броя на неизползваните бюлетини и за дописаните в списъка избиратели, което според експерти намалява възможността измамите да бъдат хванати.


"В избирателните списъци фигурират имена на живеещи в чужбина българи. В Източните Родопи има немалко случаи, в които хора, които не би трябвало да се гласували, се водят гласували и където се дописват съмнително много на брой имена", коментира Цветозар Томов.


Според Стоил Стоилов е скандално, че няма да има информация за неизползваните бюлетини. Той смята, че като не се броят неизползваните бюлетини, се увеличава възможността някой да замени с тях бюлетини от урната.


Иначе след попълването на резултатите всички членове на секционната избирателна комисия подписват изборния протокол, който се ксерокопира и раздава на заинтересованите в секцията лица, но само трима от тях - обикновено председател, зам.-председател и секретар, участват в предаването му в районната комисия, за която се тръгва в изборната нощ. Според експерти, ако се направи някаква промяна по пътя към районната комисия, това няма как да остане незабелязано.


"Понякога стават грешки. И когато резултатът не излиза при попълване на контролите, т.е. се разминава математически, резултатът се поправя чрез задраскване на гласове на по-малки партии или прибавяне на някой глас към по-големи, защото знаят, че никой няма да отвори да брои. Това обикновено се прави от тричленката", смята Цветозар Томов.


Районната избирателна комисия има право да върне протокола за поправки, ако в него има фрапиращи грешки. Тези корекции обаче отново трябва да бъдат подписани от всички. Ново броене на бюлетините се прави само ако фабричните номера в долния ъгъл на протокола са различни на различните листи. Тогава бюлетините се броят от всички членове на секционната комисия в присъствие на районната.

Доколко могат да бъдат манипулирани парламентарните избори

© Велко Ангелов


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (90)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2768 Весело

    За който спечели - не са манипулирани, за който загуби - манипулирани са, за който знае че ще загуби - отсега твърди че са манипулирани.

  2. 2 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1843 Неутрално

    А този Институт за развитие на публичната среда, истински институт ли е или сдружение между Ненчо и Генчо от Петърч!? Не че имам нещо против Генчо и Ненчо, стига да не се представят за Институт.

  3. 3 Профил на nij50393132
    nij50393132
    Рейтинг: 1840 Неутрално

    В пространството се говори за 200-250 лв за глас. Такова наддаване не е имало!

  4. 4 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4274 Неутрално

    Айде пак, водеща новина, още от първият ден на седмицата, в която са изборите. А на другарите от Института за развитие на публичната среда бих им спестил времето за анализи, просто трябва да попитат Мая Костинбродская.

    Старши подофицер Сава Геров, Първа пехотна софийска дивизия, герой, за когото се знае твърде малко... Вечна му памет!
  5. 5 Профил на Дария Колев
    Дария Колев
    Рейтинг: 5477 Неутрално

    Според експерти и партийци основните възможности за измами са при броенето на бюлетините или чрез манипулиране на данните в протокола с резултатите.
    _______________________________________________________

    Тази възможност е налична само в някои малки избирателни секции, където няма достатъчно застъпници на основните политически партии!

    Иначе това е една психоза, раздухвана от противниците на ГЕРБ, които после така ще оправдават загубите си!

  6. 6 Профил на Дария Колев
    Дария Колев
    Рейтинг: 5477 Весело

    За който спечели - не са манипулирани, за който загуби - манипулирани са, за който знае че ще загуби - отсега твърди че са манипулирани.
    —цитат от коментар 1 на Deaddark


    Точно!

    И ДБ, понеже знае, че няма да мине 4%, отсега иска видеоконтрол на броенето, като че ли ако се контролира ще им се вдигнат гласовете!

  7. 7 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 1062 Неутрално

    На тези избори ще има доста купен вот по махалите. Тренировката беше на местните избори и се се видя, че тиквите и калинките имат ресурс.

    "Свободата започва там, където свършва невежеството." Виктор Юго.
  8. 8 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 1902 Неутрално

    Добро утро, българи! Как сте, пихте ли кафе? Aaaa, браво! Kaфе трябва да се пие. Чака ни цяла трудова седмица - трябва да сме бодри и с бистър ум, за да осигурим кефлийското настроение на Доган на 04.04 вечерта. Човекът разчита на нас, от 30 години никога не сме го подвеждали, освен излагацията с Костов през 1997-2001. Какво ще кажете, всеки от нас да сподели с още 10 приятели следната мисъл:

    1) "Бате, като чух как кметицата на Красно село е раздавала на хората вегетарианско обедно меню, баш на обяд месце да нямат на масата, се заканих поне 100 пъти да гласувам за ГЕРБ или директно за ДПС. Когато излезе записът с пачките и кюлчетата, сори бате, но веднъж като съм обещал пред себе си да гласувам за ГЕРБ, думата ми на две не става. Аз съм учен от майка си и баща си на честност и постоянство! Не мога да наруша обета със себе си!"

    Настроение: кефлийско

  9. 9 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    Тая година колко ще са недействителните бюлетини - 20%?
    В корумпираната ни дръжавичка сигурно и секционните комисии се подкупват. За пари майка си забравят, че една партия ли нема да загърбят....

  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  11. 11 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2768 Неутрално

    До коментар [#6] от "Дария Колев":

    Не съм силен е политиката, но ДБ оплюха бай Иван - а той е търпелив, ще им го върне на изборите. След като искат да са една шЪпа хора, ще бъдат една шЪпа.

  12. 12 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1970 Неутрално

    Изборите се "манипулират" далеч преди изборният де - чрез клиентелните мрежи и зависимости на мнозина от работа, доходи, социални помощи!!!
    В деня на изборите обикновено не се случва нищо значимо в тази посока!!!

  13. 13
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  14. 14 Профил на Драгомир Дончев
    Драгомир Дончев
    Рейтинг: 196 Весело

    Доколко могат да бъдат манипулирани ли? Ами да речем, че на последните местни избори бях притежател на копие от изборен протокол в който надлежно, в секцията "Намерени в урната" пишеше черно на бяло (с думи) "100 лева"
    Още да обяснявам ли?

  15. 15 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1414 Неутрално

    Оф, почна се.

    Подготвя се почвата за обяснения защо "простия" народ пак избра "шайката".

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  16. 16
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  17. 17 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2768 Весело

    До коментар [#8] от "cinik":

    Само с плюене не става, бай Иван няма да си смени вота само 'щото друг да седне в депутатското кресло.

    Добро утро, плебс - ние те плюем, ти обаче гласувай за нас, 'щото си т*п кат' г*з.

    След изборите:
    Подсмърчане и хлипане:
    - Как така, не е честно, ние го навряхме бай Иван на кучето в г*за, той ни прати под опашката на коня.

  18. 18
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  19. 19 Профил на todor._89
    todor._89
    Рейтинг: 865 Весело

    "Манипулации като некоректно броене и унищожаване на бюлетини обаче на практика няма как да останат незабелязани от застъпниците и наблюдателите, които могат да следят целия процес."
    Значи този плач на лилавия красивитет за онлайн излъчване е предизборен популизъм и опит да се превърне изборния процес в шоу. По коалиционната БСТВ ли мислят да го излъчват!?

    Мазохист съм.Минусите ви ми докарват оргазми.
  20. 20 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2768 Весело

    До коментар [#18] от "nij50393132":

    Чичо Адолф и чичо Хайнрих трябва. А чичо Пол по телевизора.

  21. 21
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  22. 22 Профил на parcaleste
    parcaleste
    Рейтинг: 651 Неутрално

    Отговорът е елементарен и гласи: докато стадото спи - доколкото си искат.

  23. 23 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5723 Весело

    От миналото лято тук упорито се втълпява тезата, че изборите ще бъдат манипулирани.
    Това твърдение вече е повторено на 100 пъти и вече стана историческа истина, още преди самото евентуално събитие още да се е случило...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  24. 24 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5723 Неутрално

    До коментар [#23] от "Незнайко в Слънчевия град":

    *над 100 пъти

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  25. 25 Профил на валчан
    валчан
    Рейтинг: 471 Весело

    В информационно обслужване има мишленце Боко му дава сиренце.

  26. 26 Профил на Мърмор
    Мърмор
    Рейтинг: 1043 Неутрално

    Изборите в България са били купувани от Освобождението насам. Разликата е в мащабите на финансирането, с което е разполагал и разполага Бай Ганьо. Този на Алеко е минавал тънко - яденето и пиенето за юнаците в една кръчма. Този от джипката разполага с бюджета на държавата. Пък вие си коментирайте "гнилите" секции. Кокошкарският вот в тях е жалък в сравнение с това, което Ганьо, Бочоолу и Дочоолу пласираха - обществени средства, под благовидна форма, за лично замезване. Получава им се. При толкова коментиращи!

  27. 27
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  28. 28 Профил на Ronald Reagan
    Ronald Reagan
    Рейтинг: 993 Неутрално

    Дълги години съм се занимавал с избори и като председател на комисия и като член на РИК. Винаги основния проблем е бил, че партиите изпращат Сульо и Пулю за членове. От там многото грешки, на хора които не знаят с какво се захващат. За наблюдателите да не говорим.
    Наличен български материал би казал Деди 😊!

    agent
  29. 29 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 1849 Весело

    Колкото да не влезе грантополучателя в Народното събрание. Май вече е ясно, че няма да се случи, та всеки ден ще четем по една статия как това е понеже изборите са "манипулирани".

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  30. 30 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2140 Неутрално

    Напълно могат. СИК, ЦИК, и там хора работят, па и ИО брои бюлетините...колко да могат?

  31. 31 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3558 Неутрално

    " 8.00 от общо 12 хил. секции с около 250 хил. избиратели."


    Четвърт милион, добре напазарувани и контролирани човешки души ! По консервативни оценки ! Всъщност, колко добре са купени наистина ? За къшей хляб тези хора решават съдбата на нацията си в полза на един престъпен модел и на прословутия шкаФ.........Национална трагедия !

  32. 32 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2140 Неутрално

    До коментар [#3] от "nij50393132":

    Тънко ви будалкат с това купуване на гласове, а манипулациите са другаде. Знаеш каква логистика трябва, за да купиш 100 хиляди гласа?

  33. 33 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7212 Неутрално

    До коментар [#7] от "stein":

    Ами, парите от бюджета са у тях. Борисов сума милиони пръсна да купува гласове.

  34. 34
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  35. 35 Профил на pppat
    pppat
    Рейтинг: 221 Гневно

    Малко математика - Раздадени са 3 милиарда лева на Автомагистрали без търг, конкурс, ЗОП.
    Най-малко 10% се връщат обратно - 300 милиона. По 100 лв на глас - .....


  36. 36 Профил на Dark
    Dark
    Рейтинг: 1307 Неутрално

    С ОПГ ГРОБ всичко е възможно. Да, България може повече

  37. 37 Профил на Северозападнал
    Северозападнал
    Рейтинг: 1123 Неутрално

    Имам информация за хванати гласове във Факултета и Филиповци. Платени са от ДБ. Те по-далеч от там не ходят. Така че, решили са, че там им е шанса.

  38. 38 Профил на Северозападнал
    Северозападнал
    Рейтинг: 1123 Неутрално

    До коментар [#37] от "Северозападнал":

    А....пропуснах. И в кв. Христо Ботев !

  39. 39 Профил на Ганьо фурийката
    Ганьо фурийката
    Рейтинг: 10 Неутрално

    Гигантската манипулация на ГЕРБ е в ход.

  40. 40
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  41. 41 Профил на Ганьо фурийката
    Ганьо фурийката
    Рейтинг: 10 Неутрално

    Фалшифицирани протоколи, мъртви души, подменени гласове - ГЕРБ са по-зле и от комунистите.

  42. 42 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 935 Неутрално

    Не знам доколко, но много !!!

  43. 43 Профил на Ciaran
    Ciaran
    Рейтинг: 577 Неутрално

    До коментар [#6] от "Дария Колев": Трол гнусен, поне измисли нещо смислено. Ако искаш видеоконтрол и го получиш няма причина да се оплакваш ако си загубил. Само че в трол фабриката сте толкова прости че не може да се сетиш за това.
    —цитат от коментар 10 на wqc45512416


    Олеле, какъв вопъл на наранената (от сега) лилява душа. А "Трол Гнсен" наполедък е най - близката до реалността дефиниция на вас, дето следвате максимата : Една лъжа повторена 1000 (10 000) пъти става Истина.
    Като статийка по-горе....

  44. 44 Профил на rdb41527334
    rdb41527334
    Рейтинг: 582 Неутрално

    Вашия сайт маниполира изборите като постоянно публикува активни мероприятия на държавна сигурност като това със шкафчета. То е като костинбродската афера.

  45. 45 Профил на rdb41527334
    rdb41527334
    Рейтинг: 582 Неутрално

    До коментар [#39] от "jkg28646271":

    Руски троле, поне смени репликата. Проявете малко както е модерно да се казва креативност.

    Може някой път вместо гигнтска маниполация да кажеш приметно огромна измама....

    Много ниско качество опорки.

  46. 46 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков
    Рейтинг: 3700 Любопитно

    Нищо по-различно неможе да се направи от досега правеното...е разбира се няма защо да се връщаме още през 90-91-ва на м.в. , ама КОЙ знае.......

  47. 47 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3243 Неутрално

    До коментар [#3] от "nij50393132":

    В пространството се говори за 200-250 лв за глас. Такова наддаване не е имало!
    —цитат от коментар 3 на nij50393132


    Не виждам нищо чудно. За да купи гласовете на пенсионерите Бойко Борисов раздаде по 50 лв. на месец, като нагласяше броя на месеците спрямо очакваната дата на изборите.

    Накрая станаха 9 месеца и 450 лв. на калпак.

    250 лв. е напълно коректна сума за плащане на една вноска вместо 450 лв. разсрочено на 9 месечни вноски.

  48. 48 Профил на Cv St
    Cv St
    Рейтинг: 433 Неутрално

    Айде.. видяхте , че Бойко ще ви бие като куцо пиле домат и се почна..моя глас не е краден - аз и моето семейство както и съседи гласуваме за ГЕРБ !

  49. 49 Профил на Petio Petkov
    Petio Petkov
    Рейтинг: 73 Неутрално

    Румънците преди последните парламентарни избори решиха въпроса с "фабрикуването" на недействителни бюлетини, като с поправка в Изборния кодекс признаха за действителни бюлетините с правилно маркирана една партия, независимо от драсканици по тях. Ние сякаш целим да увеличаваме недействителните бюлетини, ограничавайки дори цвета на химикалката, с която са маркирани.

  50. 50 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1970 Неутрално

    До коментар [#33] от "Роси":

    Не се прави така!!!
    Схемата е друга - бюджета има общо, доколкото той захранва клиентелните мрежи, през които се прави "гимнастиката" к "купуването" на избиратели, което се прави доста преди изборният ден, но разбирам, че за вас това е сложно и си търсите проста обяснителна схема, която по правило е погрешна...
    Кой колкото може...!

  51. 51 Профил на 1107
    1107
    Рейтинг: 974 Неутрално

    Ако избирателите знаят какво искат( добро образование, правосъдие, прозрачно управление итнт) , изборите не могат да бъдат манипулирани.
    Но ако избирателите правят своя избор, като си изберат някой, дето да ги "оправи", резултатите ще са все като тия, дето наблюдаваме. Дори да бъде избран способен, честен , упорит, той бързо ще се отдаде на пороците, след като се убеди è никой не му търси сметка и никой всъщност не иска нито реформи, нито успехи. Щото успехите си имат цена и тя трябва да се плаща.

  52. 52 Профил на isidro
    isidro
    Рейтинг: 278 Неутрално

    Пак отрано оправдания защо останахме неразбрани отново сме около чертата. Сутринта един десен партиен лидер обясни как иска да даде шанс на Маяма и Слави, иначе е против задкулисието... Не е остър или прави собствени си електорат на неостър? Май е второто, ама знае ли човек. То не бяха катарзиси, метаморфози и пр.

  53. 53 Профил на Chicho_Gosho
    Chicho_Gosho
    Рейтинг: 665 Весело

    Айде.. видяхте , че Бойко ще ви бие като куцо пиле домат и се почна..моя глас не е краден - аз и моето семейство както и съседи гласуваме за ГЕРБ !
    —цитат от коментар 48 на Cv St


    Прав си - малоумници колкото искаш :):)

    Но е факт, че такова предлагане на пари срещу глас не е имало никога - в Област Благоевград ситуацията е следната:
    - най-много предлага Цв. Цв. и Републиканци за БГ - по 200 лева на глас!
    - след това се "класира" СлавитУ с по 150 лева на глас.
    - след това са гербиджа със 120 лева на глас;
    - след това са ВМРО с по 100 лева на глас,
    - БСП завалиите предлагат едва 80 лева на глас и не вярвам да успеят да купят нещо сериозно, като количество ...

    А откъде знам ли - един познат е редовен участник в тези схеми и служи като посредник между партии и купени гласове от години и твърди, че при всички избори прави по 1 средно-годишна заплатка за няколко дни :):):)
    А защо не го арестуват ли? Защото е полицай и играе в играта с шефа на управлението :):):)

  54. 54
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  55. 55 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2992 Неутрално

    "Макар и устройствата да са одитирани, има теоретична възможност за манипулации чрез хакване - например да се измени таймерът и в машината да се вкарат гласове преди началото на изборния ден и в самия му край; или всеки пети или десети глас да бъде интерпретиран от машината като глас за определена партията чрез някакъв алгоритъм."
    *
    Хайде не на нас тия! Ако одитът на кода и тестването са направени съобразно спецификациите машините ще работят както би се очаквало. Има достатъчно специалисти да направят одит и тестване.
    Местата за хакване са мрежата или флашка.
    Ако системата няма интерфейс за мрежа, а флашката се съхранява достатъчно добре, хакване няма да има.
    Обаче важното е да се поддържа подозрението, че и машинното гласуване може да се опорочи.
    На практика машинното гласуване е по-добре защитено от измами, а освен това създава доста затруднения на неграмотните и полуграмотните. Ако пък имената на партиите и коалициите се дават в разбъркан ред без номера, тогава ще се ограничи до минимум купения вот.
    Пита се тогава защо не се направят предложения да има изцяло машинен вот, а се иска вот по пощата, който открива невероятни възможности за измама? Май че целта ае да се хвърля прах в очите на хората, след като има лесно и ефективно решение за ограничаване на измамите и купения вот.



  56. 56 Профил на diq55699032
    diq55699032
    Рейтинг: 1479 Неутрално

    "Доколко могат да бъдат манипулирани парламентарните избори"

    Ми доколкото Христо и Мутри вън кажат че са, Здравче. Не е ли?

  57. 57 Профил на nij50393132
    nij50393132
    Рейтинг: 1840 Неутрално

    До коментар [#47] от "Един препатил":

    Да де, ама не ги ваксинира и сега ги плаши да отидат да гласуват. Тия пари утекоха в канала май?

  58. 58 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2768 Весело

    До коментар [#55] от "pamela":

    Машинно гласуване и то ако се разбърква реда, пречи на гласуването с канапа.

  59. 59 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2992 Неутрално

    До коментар [#58] от "Deaddark":

    И аз това казвам. Защо не се настоява за изцяло машинно гласуване, а се търси под вола теле с предложения, откриващи път за нови и нови измами?

  60. 60 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2768 Весело

    До коментар [#59] от "pamela":

    Борба с всички средства за депутатските кюфтета.

  61. 61 Профил на Deadpudding
    Deadpudding
    Рейтинг: 662 Весело

    Значи ако лошият кандидат спечели значи има манипулация, все пак 70% подкрепяха протестите според определен автор. И на нашата партия е гарантирано присъствието в парламента. Тръмп е расист и там манипулация е невъзможна, така че е добре да се знае!

    This is the place where puddings die.
  62. 62 Профил на ART
    ART
    Рейтинг: 469 Неутрално

    Тук се забравя купения пенсионерски вот. От няколко месеца пенсионерите са захранвани с по 50 лева, като шарани в язовир. На изборите ще има голям пенсионерски улов. Чувам ги как си говорят:

    - И да гласуваш за Бойко. Той ни даде по 50 лева към пенсията. Само той мисли за нас .....

    Това е чиста проба купуване на гласове. Най голямото в историятя на изборита в България. И не са само пенсионерите.

    Парадоксът е, че за това плащаме всички ние.

    А пенсионерите да забравят за 50 - те лева след изборите. Те са до изборите.

  63. 63 Профил на Cv St
    Cv St
    Рейтинг: 433 Неутрално

    До коментар [#54] от "Chicho_Gosho":
    Ами аз знам 4 езика и съм завършил със отлична оценка образованието си . За кои хора говориш, нямам си на идея. Само ще ти кажа , че проблема не е във хората, които избират 12 години ГЕРБ, а във опозицията , която 12 години не можа да предложи нищо по-добро. Търси проблема някъде другаде , а не във Герб. Иначе излиза, че аз съм виновен , че избирам по-малкото зло , или , че аз не виждам ясна алтернатива , а я има ? Не , пич , няма нито алтернатива , нито по-малко зло.

  64. 64 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2484 Неутрално

    Товa мaнипулирaне, от money pool ли идвa?

  65. 65 Профил на stanchopansa
    stanchopansa
    Рейтинг: 506 Весело

    ЦИК обявиха, че вече са готови с резултатите, но все пак ще изчакат да минат изборите, за да ги съобщят.

  66. 66 Профил на TzZar
    TzZar
    Рейтинг: 1077 Неутрално

    До коментар [#1] от "Deaddark":
    ако искаха да няма такива твърдения, най малкото което трябваше да направят е да премахнат над милион мъртви души от списъците
    Нито е сложно нито е скъпо, като машинно гласуване, отваряне на секции в чужбина и т,н. Има ли желание има и начин, но желание нулево затова ще се говори за манипулации

    Тиква под наем.
  67. 67 Профил на iln16577057
    iln16577057
    Рейтинг: 233 Весело

    Над 80-90 % са манипулирани, ето защо - ГЕРБ, БСП, ВМРО, ДПС са с изключително купен вот, накои по-малки, лицемерно манипулативни партии са основно с роднински клиентелски и приятелски избиратели. Тук-там някой с идеи за нас избирателите - докато влезе в парламента и седне на трапезата, след това отваря уста и лапа, тъпче, слуша, пак лапа, слуша, пак тъпче, колкото може / добре че не е колкото иска.

  68. 68 Профил на Chicho_Gosho
    Chicho_Gosho
    Рейтинг: 665 Весело

    До коментар [#54] от "Chicho_Gosho":Ами аз знам 4 езика и съм завършил със отлична оценка образованието си . За кои хора говориш, нямам си на идея. Само ще ти кажа , че проблема не е във хората, които избират 12 години ГЕРБ, а във опозицията , която 12 години не можа да предложи нищо по-добро. Търси проблема някъде другаде , а не във Герб. Иначе излиза, че аз съм виновен , че избирам по-малкото зло , или , че аз не виждам ясна алтернатива , а я има ? Не , пич , няма нито алтернатива , нито по-малко зло.
    —цитат от коментар 63 на Cv St


    Тук, за съжаление, си прав ... :):) Оттеглям думите си :) Но алтернатива има, защото по-зле, отколкото е сега, няма как да стане, т.е. всичко останало, освен бсп-то, гербиджа и дпс-то, поне засега е алтернатива някаква и ако случайно се докопа до власт, съмнява ме, че нещата ще са по-зле от сега. ... Не пропускай факта, че сме най-изостаналата във всяко едно отношение държава в ЕС, и че гербиджа не направи нищо, за да промени това, дори Румъния, която 2007г.,, при влизането ни в ЕС бе по-назад от нас, сега е на километри пред нас .... Да не говорим за хаоса в здравеопазването, покрай отказаните 2 млн. дози на Пфайзер от министър Ангелов средата на януари 2021г. ... Така че алтернатива на злото винаги има, защото в момента най-голямото зло е точно гербиджа ... И да, виновен си, че не го осъзнаваш, а твърдиш, че си интелигентен човек ... Има важна максима - глупак за глупака гласува, т.е. какъв ще си, ако си дадеш гласа за глупака, който ни управлява в момента? :):) Реторичен въпрос :);):)

  69. 69 Профил на Billy Pilgrim
    Billy Pilgrim
    Рейтинг: 1892 Неутрално

    Общо взето инструменти за манипулиране на изборите има колкото си щеш и властта няма да се посвени да ги използва. А разбрах че в Щатите всеки гласувал получава от машината хартийка която му позволява след това да провери дали наистина гласа му е отчетен, колко пък да е трудно да направим и тук така. Само дето “прозападните” герп никак не им изнася да възприемат тези практики, щото ако се появят 50 човека дето имат листче което полазва че са гласували за дадена партия в една секция а в секцията са отчетени само 10 гласа за тази партия всичко лъсва на секундата.

  70. 70 Профил на TzZar
    TzZar
    Рейтинг: 1077 Весело

    До коментар [#63] от "Cv St":
    само четири ли брат, аз зная повече, свински, агнешки,телешки ако щете змийски, човешкия не го броя, но и крокодилски и тези от лама и камила са много добри. Въобще да знаеш езици не е трудно, виж да можеш да четеш и пишеш и говориш е друга работа. Ако ще си мерим пикалата, аз ползвам седем,но това няма никакво отношение за кого гласувам. Не е важно колко и какво знаеш , а как и за какво го ползваш, самия факт че гласувате за мафиотско управление Ви прави функционално неграмотен, ако ще и пет университета да сте завършили. Сигурен съм че си някаква калинка, назначена на топло местенце в някоя изсмукана от пръстите държавна агенцийка , кротко усвояващ заплатка след заплатка и най големия Ви ужас е да не сменят благодетеля който те е пробутал .

    Тиква под наем.
  71. 71 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2992 Неутрално

    До коментар [#55] от "pamela":

    И още нещо в подкрепа на изцяло машинния вот:
    - Не се брои на ръка и няма опасност от добавяне, махане или зачеркване на бюлетини
    - Протоколите направо се отпечатват на принтер като доказателство за гласуването
    - Нищо не се внася на ръка, т.е. вероятността от нарочни и неволни грешки намалява
    - Резултатите се получават бързо и с най-висока достоверност

  72. 72 Профил на nebido
    nebido
    Рейтинг: 823 Неутрално

    Безпардонно и безочливо беше купуването на гласове в ромските квартали на София от ГЕРБ.
    Това ясно личи от протоколите.
    Единственият начин една партия да неутрализира купеният вот е тя също да излезе на пазара и да купува, за да не изостава от своите конкуренти.

  73. 73 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1155 Неутрално

    Няколко постулата.
    Колкото повече хора гласуват, толкова повече се обезценява купения глас. С две думи прави дългосрочни кампании, че има смисъл от гласуването.
    Ако ползваш застъпниците, като форма за купени гласове, логично е друг с повече пари да ти ги вземе.
    Избягвай спуснати кандидати от София, защото местните се обезверяват и за този който купува цели комисии живота става по-лесен.
    Плащай яко на социолозите, винаги е важно да си по-напред. Народопсихологията е да следва по-силния и този който има шанс. В тези избори Слави го направи най-добре.

  74. 74 Профил на Анти Шишковци
    Анти Шишковци
    Рейтинг: 511 Неутрално

    До коментар [#6] от "Дария Колев":

    Винаги са ми били интересни девойки с мустаци, които обожават, според тях, мъжкари с чекмеджета или мъжкари шишанета. Оня с каскета сигурно и той ти е любимец. Възможно е да си хибридна - да си мечтаеш близост и с русата амбиция, която иска власт, заради самата власт.

  75. 75 Профил на yjh45671608
    yjh45671608
    Рейтинг: Неутрално

    "Макар и устройствата да са одитирани, има теоретична възможност за манипулации чрез хакване - например да се измени таймерът и в машината да се вкарат гласове преди началото на изборния ден и в самия му край; или всеки пети или десети глас да бъде интерпретиран от машината като глас за определена партията чрез някакъв алгоритъм."*Хайде не на нас тия! Ако одитът на кода и тестването са направени съобразно спецификациите машините ще работят както би се очаквало. Има достатъчно специалисти да направят одит и тестване. Местата за хакване са мрежата или флашка. Ако системата няма интерфейс за мрежа, а флашката се съхранява достатъчно добре, хакване няма да има. Обаче важното е да се поддържа подозрението, че и машинното гласуване може да се опорочи.На практика машинното гласуване е по-добре защитено от измами, а освен това създава доста затруднения на неграмотните и полуграмотните. Ако пък имената на партиите и коалициите се дават в разбъркан ред без номера, тогава ще се ограничи до минимум купения вот.Пита се тогава защо не се направят предложения да има изцяло машинен вот, а се иска вот по пощата, който открива невероятни възможности за измама? Май че целта ае да се хвърля прах в очите на хората, след като има лесно и ефективно решение за ограничаване на измамите и купения вот.
    —цитат от коментар 55 на pamela


    Един път да съм ИЗЦЯЛО съгласен с тебе!

    И преди съм писал- смесване на машинно и обикновено гласуване в една секция е нон-сенс.

    За да се постигне ефектът от машинното гласуване, трябва да се въведе като единствен метод за гласуване, там където ще се прилага.

    Отделно, не виждам проблем ако в една секция има само машинно гласуване да се направи и контролно броене на разписките - защо ги има и защо се събират отделно, ако няма да ги броят?

    Защо не се въведе машинно гласуване изцяло?

    Ами вижте демографията от последните избори:

    Цигани:

    1 място - Дпс
    2. място герб

    Гласували с начално и основно образование
    1 място - Дпс
    2 мяясто - герб

  76. 76 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 1006 Неутрално

    Гербаджиите са отчаяни, а ДПС си го правят традиционно, така че, да, манипулации ще има. Между другото, току-що получих сигнал от Виктория-Гастеиз, страна на Баските, Испания, че председателят на местната избирателна комисия Ахмед Баталов дори не е български гражданин, а само испански.

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  77. 77 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2768 Неутрално

    До коментар [#64] от "ivanpopov":

    Manipulate - нагласяне, стъкмяване, натаманяване. Управление.

  78. 78 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2031 Неутрално

    Всяка партия да си пази гласовете, а не да се вайкат.
    И като всички знаят, че се продават гласове, колко осъдени има за тия мошенничества?

  79. 79 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3243 Неутрално

    До коментар [#62] от "ART":

    Че тези 50 лв. за пенсионерите са най-големият опит за купуване на гласове в нашата история е ясно.

    Нека си припомним, че първоначално те бяха за три месеца - август, септември и октомври. Защото Борисов се беше подплашил, че ще подава оставка и ще има предсрочни избори през ноември.

    След това станаха до март защото се чу, че изборите ще бъдат на 28 март.

    Да, но изборите бяха насрочени за 4 април и Борисов спешно взе решение да има по 50 лв. и за април. Даже бюджета на ДОО промени.

    Какво по-очевидно доказателство, че целта не е да се помага на пенсионерите, а да се купят гласовете им?

    Но сега се задават два весели момента.

    Единият е, че сред пенсионерите върви слух, че ако Бойко остане ще започне да удържа по 50 лв. от пенсиите. Затова било по-добре да не се гласува за него. "Той ги даде до изборите, ама после ще ни ги прибере". БСП по места усилено работят в тази насока "Как, бе? Сигурно е, наште от София казаха, че ще ги вземе!"

    А другият е, че много възрасни хора не са разбрали какво стана с Цветанов и се готвят да гласуват за него мислейки си, че пак гласуват за Борисов. Хората на Цветанов по места усилено работели те пък в тази посока - "Гласувайте за Цветанов, да помага на Бойко срещу душманите!"

  80. 80 Профил на pppdaemon
    pppdaemon
    Рейтинг: 507 Неутрално

    Аз съм секретар на СИК. Няма как председателят, зам. председателят и секретарят да задраскват и да добавят гласове. Протоколът има чернова и белова, докато черновата не излезе, не се преписва на беловата, а в този процес участват всички членове на СИК, които са предложени от различни партии. В края на изборния ден, след попълване на беловата на протокола и подписване от всички членове, избирателният списък с подписите на гласувалите се затваря в отделен плик, протоколът и копие от черновата - в друг плик, а черновата, заедно с бюлетините, оригинала на черновата и печата на СИК се затварят в чувал (сортирани в пакети), които е запечатан с хартиена лента за еднократна употреба. Освен това на сградата, където е СИК се обявява публично копие от оригиналния протокол.Т.е. ако някой реши да манипулира данните по пътя между СИК и РИК има много повече от един начин това нещо да бъде хванато. Председател, зам. председател и секретар трябва да представляват различни кандидати.

  81. 81 Профил на pppdaemon
    pppdaemon
    Рейтинг: 507 Неутрално

    "Макар и устройствата да са одитирани, има теоретична възможност за манипулации чрез хакване - например да се измени таймерът и в машината да се вкарат гласове преди началото на изборния ден и в самия му край; или всеки пети или десети глас да бъде интерпретиран от машината като глас за определена партията чрез някакъв алгоритъм."*Хайде не на нас тия! Ако одитът на кода и тестването са направени съобразно спецификациите машините ще работят както би се очаквало. Има достатъчно специалисти да направят одит и тестване. Местата за хакване са мрежата или флашка. Ако системата няма интерфейс за мрежа, а флашката се съхранява достатъчно добре, хакване няма да има. Обаче важното е да се поддържа подозрението, че и машинното гласуване може да се опорочи.На практика машинното гласуване е по-добре защитено от измами, а освен това създава доста затруднения на неграмотните и полуграмотните. Ако пък имената на партиите и коалициите се дават в разбъркан ред без номера, тогава ще се ограничи до минимум купения вот.Пита се тогава защо не се направят предложения да има изцяло машинен вот, а се иска вот по пощата, който открива невероятни възможности за измама? Май че целта ае да се хвърля прах в очите на хората, след като има лесно и ефективно решение за ограничаване на измамите и купения вот.
    —цитат от коментар 55 на pamela


    Лесното и ефективно решение е изборите да се провеждат през Интернет, а СИК да бъдат само точка за достъп до интерфейса на изборите за хората, които нямат компютри, смартфони и интернет. В Естония са го направили, предлагат системата си за електронно управление безвъзмездно на други държави, а ние те първа откриваме топлата вода...

  82. 82 Профил на валчан
    валчан
    Рейтинг: 471 Неутрално

    Забравяме за купените гласове в Пловдив . ББ не даде ли милиони за стадионите на Локо и Ботев.

  83. 83 Профил на evpetra
    evpetra
    Рейтинг: 1235 Неутрално

    В пространството се говори за 200-250 лв за глас. Такова наддаване не е имало!
    —цитат от коментар 3 на nij50393132


    Хайде, бе! Къде ги дават тези пари?

  84. 84
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  85. 85
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  86. 86 Профил на Raymond.Feeney
    Raymond.Feeney
    Рейтинг: 27 Неутрално


    В пространството се говори за 200-250 лв за глас. Такова наддаване не е имало!

    —цитат от коментар 3 на nij50393132


    Хайде, бе! Къде ги дават тези пари?
    —цитат от коментар 83 на evpetra


    Що, ти какво си мислеше че става на свободния пазар? Бандитите Борисов и Божков се надцакват, а от друга страна потенциалните патерици на Борисов -- МВРО итн

  87. 87 Профил на Beverly96
    Beverly96
    Рейтинг: 9 Неутрално

    За който спечели - не са манипулирани, за който загуби - манипулирани са, за който знае че ще загуби - отсега твърди че са манипулирани.
    —цитат от коментар 1 на Deaddark


    що си не глеаш тайните айпита да ти са чуди чиляк

  88. 88 Профил на Beverly96
    Beverly96
    Рейтинг: 9 Неутрално

    Дълги години съм се занимавал с избори и като председател на комисия и като член на РИК. Винаги основния проблем е бил, че партиите изпращат Сульо и Пулю за членове.
    —цитат от коментар 28 на Ronald Reagan


    тоест, такива като теб?

  89. 89 Профил на Beverly96
    Beverly96
    Рейтинг: 9 Неутрално

    До коментар [#3] от "nij50393132":

    Тънко ви будалкат с това купуване на гласове, а манипулациите са другаде. Знаеш каква логистика трябва, за да купиш 100 хиляди гласа?
    —цитат от коментар 32 на uq


    много добре, ако поразгледаш сайта на ЦИК, рискуваш и ти да научиш

  90. 90
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK