За дигиталната предизборна кампания и аналоговите политици

През последните години за реклами, свързани с политика, избори и социални въпроси, у нас са платени 1 058 386 евро за 35 249 публикации.

През последните години за реклами, свързани с политика, избори и социални въпроси, у нас са платени 1 058 386 евро за 35 249 публикации.



Колко струва един "Фейсбук" лайк? И дали инвестицията си струва? От социалната мрежа, отдавна подгрята от премиера и управляващите като място за произвеждане на новини, партиите се възползваха масово по време на кампанията - всяка според възможностите си. Наблюденията показват, че част от формациите "си отглеждаха" последователите във Фейсбук месеци и години преди самата кампания, а други наваксваха в последния момент и с помощта на спонсорирани публикации. Публична, или поне партийна тайна е, че някои от рекламираните кандидат-депутати сами определят себе си като аналогови и никога не са влизали в социалната мрежа. Други не само лично поддържат профилите си, но са изключително активни във всекидневието, дори извън кампания.


"Фейсбук" дава възможност за доста по-евтина от медийната реклама - срещу няколко евро. Така десетки политици са отделили по стотина евро, за да могат постовете им да бъдат видими не само за техните приятели и последователи, но и за още няколко хиляди избиратели. За публикация, финансирана със 100 евро, са заложени 15-20 хиляди показвания на екрана на потребители и обещават, че потенциално могат да достигнат до 1 милион души. Има и статистиката какъв процент мъже и жени са видели конкретната реклама във всяка възрастова група.


Как ще гласуваме на 4 април - всички важни въпроси и срокове и последните прогнози - четете тук




"Фейсбук" страницата Ads library осигурява прозрачност на рекламирането и изразходените от формациите средства и дава възможност да се провери колко са похарчили партиите и отделни кандидати за по-широка популярност. Данните показват, че през последните години за реклами, свързани с политика, избори и социални въпроси у нас са платени 1 058 386 евро за 35 249 публикации. Водещо място за целия период заема Европейският парламент - 143 667 евро.


В началото на класацията по харчене на средства по време на предизборната кампания в социалната мрежа е "Има такъв народ". Това показват данните към 1 април. Над 33 хиляди евро за последните 30 дни са стрували платените публикации на Слави Трифонов и неговата партия. Сумата е дадена за над 400 реклами във "Фейсбук" и "Инстаграм", а партийната "Фейсбук" страница е създадена в началото на 2020 година.


Над 30 хиляди евро са платили от "Демократична България" - отделни формации от обединението и кандидат-депутати. Сумата е за последните 30 дни, но справка показва, че партиите от ДБ са отделяли средства за реклама във "Фейсбук" не само за предизборната кампания, по и през последните 2 години. Според справката, над 65 хиляди евро са дадени за този период например за спонсорирани публикации на "Да, България".


Над 11 хиляди евро са дали за реклама в социалната мрежа от "Републиканци за България". Страницата на партията е създадена през септември 2020-та. Част от парите са платени от бизнесмена Павел Вълнев.
Над 9000 евро за последните 30 дни е струвала кампанията на КОД на Петър Москов. Спонсорирани са публикации, свързани с медийни участия и предизборни прояви.


Над 3800 евро са дали от "Отровното трио" за кампанията. Страницата ву е създадена в началото на 2020-та, като от тогава за реклама в социалната мрежа за платени над 6400 евро.


Над 3400 евро са похарчили от НФСБ, което е нищо на фона на заделеното за медиите. Договори, сключени за медийна реклама, поставиха патриотичната коалиция Воля-НФСБ за първо място по похарчени средства - 1 115 147 лева.


3355 евро са платени за публикации на лидера на левицата Корнелия Нинова. Отделно има спонсорирани публикации от кандидат-депутати на БСП. Над 2500 евро са платени за ГЕРБ-СДС и отделни кандидати от коалицията.


Да грабнеш вниманието за 2 секунди


Анализи показват, че потребителят отделя средно по 2-3 секунди на дадена публикация в социалната мрежа и ако тя не привлече вниманието му, търси по-интересно за него съдържание. Както и че през мобилните си устройства ежедневно един човек средно "скролва" по 90 м информация. Това означава, че постовете трябва да бъдат особено атрактивни, за да привлекат внимание. Важна е визията, както и ясното послание, добре оформено в кратък текст.


Справят ли се партиите с тези изисквания? Някои да, някои не. Прави впечатление, че по публикациите в някои партийни страници работят професионални екипи, които изработват специално съдържание. Други обаче публикуват дълги политически речи и постове -тоест по-скоро копират съдържание, което би могло да има успех в традиционните медии, но не и във "Фейсбук". В социалната мрежа такава информация би могла да задържи вниманието само на най-запалените фенове на съответната формация.


Важно е също как при спонсорираните реклами е зададена аудиторията, до която те да достигнат - дали партиите знаят на кого говорят и кои са избирателите, с които потенциално биха могли да разширят подкрепата си, или просто рекламата, която плащат, ще бъде безмилостно "скролната" и няма да има никакъв ефект. Наблюдения показват, че се въртят платени публикации от кандидат-депутати, които трудно се разбира от коя формация са, къде са заснети и какво искат да кажат на избирателя. Тоест част от формациите влязоха в дигиталната кампания неподготвени, без ясна визия и заложиха повече на активността и непрекъснатото споделяне на информация, отколкото на внимателното прецизиране каква да бъде тя.


Формациите във "Фейсбук"


Бързо и евтино достигане до хиляди хора. Това са 2 от основните предимства на социалната мрежа. "Фейсбук" създаде увереността на масовия потребител, че почти всеки може да бъде медиа и да улови момента - негова знакова публикация да се превърне в споделяна от хиляди хора, да предизвика интереса на медии и реакция от институции за решаване на даден проблем. Друго предимство на мрежата е, че дава възможност за бързи анализи на резултатите от публикациите и промяна на стратегията, стига да има потенциал за това в екипите на кандидатите.


И онлайн, и в медийните изяви политиците не бяха особено изобретателни. Много от тях заложиха на онлайн разговори с избиратели. Или на отговаряне на техни въпроси, в отсъствието на самите избиратели. Последният слънчев неделен ден преди вота пък събра няколко формации в Южния парк в София, които раздаваха листовки и балони, бореха се за вниманието на гласоподавателите, и си правеха снимки за социалните мрежи.


"Има такъв народ" избраха да не участват в медии по време на кампанията и заложиха на "Фейсбук" и партийната телевизия. В социалната мрежа формацията представи видеа с експерти в различни области и очакваните критики към "играчите на статуквото". Вероятно от партията разчитат най-големият им коз да бъде концертът в последния ден от кампанията, макар и без публика.


"Фейсбук" изявите на "Демократична България" често имаха новинарски привкус, с множество включвания на живо по горещи теми и попадаха в потока от информация и в традиционните медии. Формацията е сред тези, които видимо са вложили усилия в подготовката на визуално съдържание за "Фейсбук".


При ГЕРБ темите, свързани с кампанията и предизборните прояви, неминуемо се преплитаха със сюжети от новинарския дневен ред и изявите на премиера и министри от кабинета. А кандидатите на коалицията ГЕРБ-СДС многократно използваха социалната мрежа за онлайн разговори с избиратели.


В политическия пейзаж имаше и "лирически отклонения" - например в постовете на Цвета Караянчева: "Снежна приказка ме застигна в Паничково в компанията на десетки храбри мъже и жени, дръзнали да се изправят срещу статуквото в община Черноочене". Или "В сърцето на Женда. Под навеса на една разбита автобусна спирка ме чакат хора с широки сърца, които се борят за хляба си с пот на челото."


Лидерът на СДС Румен Христов, коалиционен партньор на ГЕРБ, и в тази кампания отново показа специалните умения на неговото куче Тофи, което пука червени балони с надпис "Лъжите на БСП".


"Лодката на свободата" на БСП, която 4 дни пътува по Дунава беше едно от посланията-котви на предизборната кампания на левицата. Появиха се шеги, че социалистите са взели идеята от Христо Иванов, който миналото лято акостира с лодка на брега в парк Росенец. В предизборни изяви на БСП се виждаше и посланието "Гласувай машинно, спаси дърво!" В социалната мрежа столетницата заложи на традиционно съдържание. Едно от лирическите отклонения беше на кандидат-депутата Михаил Михалев, който рецитираше стихотворението на Вапцаров "Вяра" в силен снеговалеж.


"Републиканци за България" сутрин често започваха изявите си със тренировка на Цветан Цветанов. Едно от силните им послания беше професионално заснето видео за Павел Вълнев под мотото "Щом мога аз, можеж и ти!". И те, както и Изправи се! Мутри вън!" и Консервативно обединение на десницата активно използваха социалната мрежа, за да покажат срещи с избиратели, интервюта и разговори. От Изправи се! Мутри вън! Разпространиха изпълнение на китара на третия в листата им във Варна Димитър Костадинов. В неговия вариант на кавър на известна песен се пее за премиера Борисов, кюлчета и за това, че 11 години стигат. От КОД пък се определиха като "добрият градинар, който дава възможност на смисленото, на цъфтящото, на работещото".


Освен на срещи в много населени места и на участие в традиционните медии, ДПС заложи и на масивна "Фейсбук" кампания, без обаче да влага средства в спонсорирани публикации. В страниците на Движението в социалната мрежа се появиха видеа като "Бабо, имаш ли фейсбук?", рап парче за ДПС , както и кодирано послание от почетния председател Ахмед Доган - поздрав с песента "Калашников" на Брегович.


Дали социалните медии ще изместят традиционните?


Социалната мрежа осигурява на политиците пространство, свободно от медии и журналистически въпроси, в което могат необезпокоявани да говорят за каквото си искат. Така, усетили сладостта и възможностите на онлайн политиката, представители на различни формации все повече могат да прибягват до подобен тип говорене. Макар и често критикували политическите изяви от джипката на премиера Борисов, защо да не правят нещо подобно, но без джипка? Още повече сега, когато пандемията ограничи масовите и зрелищни предизборни прояви, на които партиите обикновено разчитаха, за да демонстрират политическа мощ, медиите и социалните мрежи се превърнаха в основния спасителен информационен пояс, с който посланията да достигнат до избирателите.


Инвестициите в традиционните медии обаче показват, че повечето формации все още залагат на познатото, за сметка на дигитално-неизвестното. И едното, и другото средство да комуникация си имат копче за изключване. И едното, и другото могат да бъдат ефективни и използвани правилно, за да постигнат партиите желания ефект. Или пък да тиражират слабостите на кандидатите и така да отблъснат избирателите.


Дали харесванията на публикации в социалната мрежа ще се превърнат в реални гласове за кандидатите на вота?


Някои да, някои не. Част от "Фейсбук" потребителите изобщо няма да отидат до урните. Вероятно резултатът би бил по-различен при електронно гласуване, когато всеки може да даде своя вот от мобилното си устройство или компютъра вкъщи. Цената на "Фейсбук" славата е ниска и си струва политиците да се пробват. Но може би, ако се проучат действията на потребителите по време на кампанията ще се окаже, че са скролвали много повече от 90 метра съдържание на ден, в опит да прескочат скучните политически реклами.


Дали нагласите на избирателите ще се повлияят от многобройните медийни и онлайн изяви? Или пандемично изстрадалият българин ще се окаже твърде изтощен от зрелища, в битката за хляба си? Кои от дигиталните и кои от аналоговите политици ще седнат на депутатските банки, ще стане ясно след вота в неделя. Тогава политическите отбори ще могат да изчислят и колко им е струвал един глас и един депутатски мандат.


Всичко най-важно за предстоящите избори - в специалната рубрика на "Дневник".


Надежда Василева е журналист с 20 години телевизионен опит, 16 от тях в Българската национална телевизия, като основен репортер в парламентарния и политическия екип. Отразявала е всички предизборни кампании през този период, както и последните президентски избори във Франция. Специализира дигитален маркетинг.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (30)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  2. 2 Профил на gr52
    gr52
    Рейтинг: 705 Неутрално

    Мдааа.... Зад безличните, интересни главно за колегите с по-развито от моето социално-икономическо мислене данни относно това, кой колко дал, за да го изкарат по-хубав, стои внушението: ИЦЕТО НЕ Е АНАЛОГОВ, ТОЙ Е ДИГИТАЛЕН ПОЛИТИК. Безаналогов, както казваше наш Путю.

    Навремето, когато и жаргоните, и терминологията бяха по-други, казваха: "АНИМАЦИОНЕН ГЕРОЙ". А китайците, в свещената простота на своето безкрайно дълго продължило Средновековие, употребяваха израза "КНИЖЕН ТИГЪР".

  3. 3 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3515 Весело

    Инвестициите в традиционните медии обаче показват, че повечето формации все още залагат на познатото, за сметка на дигитално-неизвестното.
    =======
    Това е и спецификата на балканския субект....да бъде трудно разшифрован предизборно..... :)....
    За разлика от по високо развитите западни общества.....където едни избори могат да бъдат развенчани даже месец по рано....
    Затова.....нека фейсбук пие една студена вода с бучка лед от водка.... :)
    От ретроградния Меркурий.....до знаменцето на Х. Иванов....мегдана е широк....
    Дерзай фейсбук....!.... Лесен хляб вече не остана.... :)

    Bukalemun
  4. 4 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 3291 Весело

    Аналоговата журналистика в ерата на дигиталните медии. Седят, пипат се по меките места и в следпоследния момент се сещат за работата, че и другите им виновни за това.

  5. 5 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3515 Неутрално

    До коментар [#2] от "gr52":

    ДИГИТАЛЕН ПОЛИТИК.
    ======
    ....е предсказуемия политик.....който може да ти обещае преди изборите дори тройна заплата.....понеже няма да ги спечели....
    А бе също както при дигиталната електроника...
    Или си нула (0)....или си единица (1)....

    А при аналоговата политика нещата са други....
    Между нулата и единицата можеш да си скатаеш цели три мандата.....
    Стига да му намериш цаката....!

    Bukalemun
  6. 6 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 3291 Весело

    До коментар [#5] от "eti mehter":

    Колега - при аналога е бяло квадратче и черно квадратче - де го видя този небинарен избор? Иначе си прав - като си и с тия и с ония - три мандата послушко ги изкарваш, че и още - Живков го разработи, ученика го осъвременява.

  7. 7 Профил на gr52
    gr52
    Рейтинг: 705 Неутрално

    До коментар [#5] от "eti mehter":

    Добро утро, Ети! :)

  8. 8 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3515 Весело

    До коментар [#7] от "gr52":

    🖐️

    Bukalemun
  9. 9 Профил на sarunka
    sarunka
    Рейтинг: 1035 Неутрално

    при дб е най -лесно за изчисление. определят се парите за всеки глас над 188161 (сбора на дб и дсб от 2017)
    вмро- не се явяват в същия формат (намален е), но приблизително за всеки глас над 150000
    слави и галева-не са се явявали на парламентарни избори
    герб, бсп и дпс като участници в парламента - при тях не само рекламата има значение
    при марешки - за всеки глас над 100000, но и там е условно, защото и симеонов и марешки 4 г. ги гледаме по тв-то

    Политиката на Дневник за администриране на форума е най-грозното лице на цензурата. Към съфоромците с най много плюсове. Кефи ли ви , че лоената топка ви ги блъска?
  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  11. 11
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  12. 12 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3515 Весело

    До коментар [#6] от "Deaddark":

    Съжалявам, колега....но не е така...

    🌫️.... Ето това е аналог....
    Нещо като....50 нюанса бяло.
    А опозицията казва обратното.... 50 нюанса черно...

    Bukalemun
  13. 13
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  14. 14 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2905 Неутрално

    Ще стане като вица за Иванчо когато обявил че Ленин е висок 1.50 и когато го питали откъде знае, той казал Тате каза че му е стигнал до гърлото и от там разбрал.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  15. 15 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 999 Весело

    От цялата статия разбрах, че едно американско еврейче е изкарало едни хубави пари от желанието на едни аналогови политици да се изкарат цифрови.

    Знанието е сила, информацията - власт
  16. 16 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 561 Любопитно

    За дигиталната предизборна кампания и аналоговите политици?!

    Колко струва един "Фейсбук лайк"? А дали инвестицията си струва?!
    От социалните мрежи отдавно подгрявани от премиер и управляващи като място за произвеждане на "фейк" новини, партиите се възползваха масово по време на кампанията всяка според възможностите си!?

    До коментар [#3] от "eti mehter":
    Инвестициите в традиционните медии обаче показват, че повечето формации все още залагат на познатото ("аналогово!"), за сметка на дигитално-(не)известното! (защото матреяла е такъв: "калпав", ниско грамотен и лесно манипулируем?!) Това си е и спецификата на балканския субект....да бъде трудно разшифрован предизборно..... :)?! За разлика от по високо развитите западни общества.....където едни избори могат да бъдат развенчани даже месец по рано.... Затова.....нека фейсбук, туйтър и инстаграм да пият по една "студена вода" с бучка лед от водка.... :) (ха-ха-ах!)
    От тиквения ретрограден Меркурий.....до "знаменцето" на Росенец с лодката за разходка на Х. Иванов....мегдана е широк...!

    Дерзай фейсбук..... Лесен хляб вече не остана! :)

  17. 17 Профил на Дон Кихот
    Дон Кихот
    Рейтинг: 1852 Весело

    "За дигиталната предизборна кампания и аналоговите политици"

    В България сега напира една шайка БЕЗАНАЛОГОВИ политици.
    Всеки от тях се "бори" срещу генезиса си.
    Чиито корени са в двете най-древни "П"- професии.

    -

  18. 18 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 3059 Неутрално

    толкова ли няма някой от дигитална агенция да направи анализ на фейсбук кампаниите, че бнт журналистка, която едва ли знае откъде се включвa компютъра да се налага да се замисля по тези теми така повърхностно

  19. 19 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 3291 Весело

    До коментар [#10] от "Моа Преател Тайпи":

    Какво за АйПи-тата, не си спомням да съм казвал нещо. Ти ги правиш врътките с Тор, ВПН и мултиакаунт. И онзи "Другия" също. Пайпа де се загуби!?
    До коментар [#11] от "Моа Преател Тайпи":

    Няма у СЗ кофти секции, но у областа - много, предимно малките населени места. Сиди нищо не ми говори, аз съм по хардуера, софтуера питай нЕкое Ай Ти (я свърши тази работа).

  20. 20 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 3291 Весело

    До коментар [#12] от "eti mehter":

    Колега, отварял ли сте аналогов програматор? Сега знам че говорите в преносен смисъл, но не е удачно сравнението. Досега никой не е открил и създал небинарен код. Черно или бяло, едно или нула, А или Б, все ДИлема. Виж в политиката избор има доста по-голям - там има нюанси на черното и бялото, различни произношения на А и Б, различни стойности на едно и нула.

  21. 21 Профил на chedeuvre
    chedeuvre
    Рейтинг: 706 Весело

    До коментар [#5] от "eti mehter":

    Поздравления, Ети.....Много точно...!!!!!!!!!!!!

  22. 22 Профил на nmy381005793
    nmy381005793
    Рейтинг: 200 Неутрално

    Избори 2021 с две думи,
    .Слави иска да преоткрие топлата вода, но по своему.
    .Корнелия Нинова да ви вземе и това което ви е останало.
    .Бойко Борисов не желае да се раздели с откраднатото,
    филиите с мас са в миналото, а правилото че “ най добрият афродизиак е власта “ е негово верою и не Методиев не се кръсти като Сатаната.
    .Христо Иванов и компания, трима в лодката ако не се брои кучето и политиката е за смелите.
    .Георги Първанов, мотели, хоспиталиери и спомени които няма кой да издаде.
    .Марешки и Симеонов, тиня, глутница, червеното и други хапчета.
    .Джамбазки балкански мистицизъм, Вълчан воевода, и Белгийски улуци.
    Румен Радев, ех Радев, Радев защо не си остана един “прост” летец.

  23. 23 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 3222 Весело

    Е, аз така и не си направих профил в социалните мрежи. Не виждам особен смисъл.
    А с политиците си се познаваме добре от години, известно ми е кой колко може, независимо какво обещава.
    А нови лица няма и няма. Като изключим Слави, обаче съдейки от изявите му от малкия екран едва ли може да ме спечели за каквато и да е кауза.

  24. 24 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1506 Неутрално

    Дали един човек е "аналогов", ако не "лайква" социалните режи или е дигитален, ако пуска лични снимки и текстове за общо ползване, нма как да е въпрос на толкова елементарен тест.
    Но е факт, че масата от хора са част от т.н. социални ( какво им е социалното, освен нездравото и бих казал клюкарско любопитство е друг въпрос) мрежи. А където има маса, там е и гаусовото разпределение на образовани, културни и не чак толкова от тази маса хора. Съответно това става място, терен, където може да се пазаруват "души" и веднага се появяват и желаещи да ги "купят". Очевидно е, че политиците са добре представени сред купувачите. Тръмп "управляваше" САЩ по този начин и за малко да изкяри и втори мандат, опитват се и много други, включително и наш баце.
    Нека не се заблуждаваме по изброените по-горе средства за реклами от автора. Основното влияние се разространва чрез текстове с "мнения", понякога с откровени лъжи или по завоалирани инсинуации и народа кълве.
    Така че, има търсене, има и предлагане, пазара е отворен, стоката е обичайната леко (или не съвсем) намирисваща на мухъл и е въпрос на вкус, кой какво ще си хареса.

  25. 25 Профил на SEAL
    SEAL
    Рейтинг: 1038 Неутрално

    Мисирки, що не питахте Слави откъде са му парите? Доган го финансира тоя лумпен фашистки

  26. 26 Профил на crq18506084
    crq18506084
    Рейтинг: 1229 Неутрално

    Отсъствието от (анти) социалните мрежи е признак за интелигентност.
    Обратното е Зукенбърг между теб и жена ти в леглото.
    Цифровизацията води гарантирано до инвалидизация на човешкия мозък.

  27. 27 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7710 Неутрално

    Дайте само партиите, които харчат бюджетни пари за реклама , от обществени поръчки или от еврофондове.

  28. 28 Профил на ART
    ART
    Рейтинг: 293 Неутрално

    Има и ново явление - черна политическа реклама в нета. Ползват я Републиканци за България. Виждаш някаква новина, която ти се вижда интересна. Цъкваш върху нея и те редиректват към дебелокожия Цветан Цветанов и лъжите му. Това ,ако го правя за фирмата си, много бързо ще бъда наказан и от клиентите и от Гугъл. Но за лъжливи политици с кожа на носорог може.

  29. 29
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  30. 30 Профил на wri351044860
    wri351044860
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Факт е, че Демократична България изглеждат най-добре подготвени във Фейсбук.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK