Парламентът да върне независимостта на послушните регулатори

Депутатите да положат усилия за възстановяване и изграждане на демократичната институционална инфраструктура – БИПИ предлага Единни правила за избор

© Цветелина Николаева, Капитал

Депутатите да положат усилия за възстановяване и изграждане на демократичната институционална инфраструктура – БИПИ предлага Единни правила за избор



Българският институт за правни инициативи отправи предложение за промяна в Правилника за организацията и дейността на Народното събрание (ПОДНС), с което да се въведат Единни правила за прозрачен избор на независимите регулатори. За принципност и създаване на Етичен кодекс на народния представител се обявиха и 17 авторитетни неправителствени организации в своя декларация. Заглавието е на "Дневник".


По конституция българският парламент не само пряко изразява суверенитета на народа чрез предоставената му законодателна инициатива, но има и решаваща роля за ефективното разделение и взаимно въздържане на трите власти в страната. Най-важният инструмент за това са правомощията на парламента, самостоятелно или на квотен принцип с други институции, да избира и назначава някои административни ръководители на органи от изпълнителната и съдебната власт. Такива например са инспекторите и Главният инспектор на Инспектората при Висшия съдебен съвет, 11 от членовете на Висшия съдебен съвет (т. нар. парламентарна квота), управителят на БНБ, управителят на НЗОК, председателя и членовете на Сметната палата, Омбудсманът и др.


Чрез акта на избор на ръководители или ръководни органи на институции от най-различен порядък и сфера на дейност, Народното събрание оказва значително влияние върху формирането на конкретните секторни политики, задава политическия заряд за легитимиране на управлението на тези институции. Процедурата по назначаване на техните ръководители следва да бъде




решаващ момент за потвърждаване на интегритета, мотивацията и експертизата на кандидатите


за управленски позиции. Подобна процедура е от изключителна необходимост за повишаване прозрачността и следователно доверието в парламента, за възстановяване на диалога между обществото и институциите, за усъвършенстване на демократичния политически процес.


Повече от две десетилетия обаче конституционният модел в Република България не успява да наложи и утвърди единна демократична традиция при тези назначения. Твърде често при процедурите по назначаване не се спазват основополагащи стандарти, на които следва да се опира всяка процедура, свързана с кадруването в публичните институции, а именно:


Публичност


Прозрачност


Обективност


Равнопоставеност


Предвидимост на избора


Отчетност на назначаващия орган


Липсата и неспазването на тези принципи заплашва ефективността на механизма за баланс между властите в държавното управление и ерозира доверието в парламента.


Българският институт за правни инициативи извършва систематичен мониторинг на изборите на еднолични и колективни органи от страна на Народното събрание в контролните, надзорни и регулаторни органи от 2014 г. насам.


Заключението ни от наблюдаваните над 60 процедури за избор е, че въпреки малките стъпки към повече публичност и прозрачност от 42-ото Народно събрание насам все още процедурите за избор, които извършва Народното събрание страдат от дефицити като


липса на прозрачност, на конкурентност, на задълбочен професионален дебат


за състоянието на сектора и органа, за който се извършва избор, липса на обособена проверка за почтеността на кандидатите, ограничено включване на професионалните, браншови, синдикални и неправителствени организации в процедурата и в обсъждането. Парламентът се проваля да наложи принципите на меритокрацията при изборите, които провежда, и вместо да избира професионалисти в регулаторите, оставя впечатление, че чрез партийни квоти се създава политическо вмешателство в работата на независимите регулатори.


Досегашните състави на Народното събрание демонстрират пренебрежение и към мандатите на органите, като към момента най-крещящ пример е с мандата на главния инспектор и инспекторите в ИВСС, както и Комисията за защита на личните данни. Европейската съдебна практика описва състояние на изпреварващо послушание (anticipatory obedience) - това е поведение на вземащите решения от името на независими органи, което се ориентира спрямо волята на тези, които трябва да регулират.


Такова послушание се осигурява именно чрез държане в неведение на висшите държавни служители


за техния мандат - дали и кога той ще бъде предсрочно прекратен или пък оставен неограничено във времето, какъвто е случаят с Комисията за защита на личните данни.


В духа на описаното от нас е и мнението на Конституционния съд на Република България, който счита, че мандатността е основен стълб на правовата и демократична държава, като това е изрично посочено и в Решение 13/2010 г. на Конституционни съд на Република България от 2010 г.: "Мандатността е механизъм установен от Конституцията или от закон, за демократично конституиране, устройство и функциониране на държавните органи чрез предоставянето им на определени правомощия за определен период от време. Това е способ за отразяване на политическата воля на народа (суверена) при конституирането им и осъществяването на тази воля. Затова мандатността се определя като защитен механизъм на демокрацията."


С това писмо представяме на Вашето внимание Единни правила за издигане на кандидатури, представяне и публично оповестяване на документи, изслушване на кандидати, подготовка за избор и избор на органи по действащото законодателство. Тяхната цел е да се създаде специален раздел в ПОДНС, чрез който да се завишат стандартите при избора на независими регулатори.


Считаме, че обществените очаквания и гражданската енергия в момента поставят пред народните представители в 45-ото Народно събрание високата и отговорна мисия да възстановят принципа за разделение на властите и да положат усилия за възстановяване и изграждане на демократичната институционална инфраструктура.


Оставаме на разположение и имаме готовност да окажем експертна помощ на комисията.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на pro_bono
    pro_bono
    Рейтинг: 513 Неутрално

    Спокойно,калинките от ГЕРБ'а дебнат!

  2. 2 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7033 Неутрално

    А как ще изчистят досегашните послушници. Те по роднински са назначавани.

  3. 3 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2821 Неутрално

    Т.е. от тях нищо да не зависи :)

  4. 4 Профил на Мариана Кълвачева
    Мариана Кълвачева
    Рейтинг: 813 Неутрално

    Изброените там публичност, прозрачност и т.н. са следсвия.
    Ще го повторя - следствия.
    Първото са парите !
    Проверете им приходоизточниците.
    Примерно, ако на Нидялку му спрат доларите и край, спуска кепенците, а Ива ще ходи да лае в гората.
    Всички пари, влизащи в медиите трябва да са чисти, да идват не от чужбина и да не са подаяния и издръжка от правителството.
    А, и да са им платени данъците.

    кратък
  5. 5 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1049 Неутрално

    "ГЕРБ продължава да бъде основен носител на порочния управленски модел "Борисов" и опитите за лансиране на фасаден състав на Министерския съвет от подставени лица по никакъв начин не променя този факт."
    - това е, във всичко и за всичко! Чистене му е макята!

  6. 6 Профил на aspet
    aspet
    Рейтинг: 77 Неутрално

    Чистотата е здраве, даже ще трябва да се дезифенкцира след тях.
    Ако може да се напръска и с нещо против калинки.

  7. 7 Профил на johnniewalker
    johnniewalker
    Рейтинг: 928 Неутрално

    Но първо да разкара некадърниците на ГЕРБ назначени по всички тези регулатори.

  8. 8 Профил на Дария Колев
    Дария Колев
    Рейтинг: 5335 Любопитно

    За принципност и създаване на Етичен кодекс на народния представител се обявиха и 17 авторитетни неправителствени организации (НПО) в своя декларация.
    ______________________________________________________________________

    Цялата власт в ръцете на НПО?

  9. 9 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5062 Неутрално

    "Парламентът да върне независимостта на послушните регулатори"

    Настоящите са деградирали вече и се подчиняват на "силните на деня". Трябва и здрава чистка.

  10. 10 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 2780 Весело

    До коментар [#8] от "Дария Колев":

    Не ! Вся власт калинкам

  11. 11 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3812 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Колко повече...
    Регулатори сраснати с "изпълнителна" власт,
    независима от Закона и воля контрол на парламенти.
    Твърде послушна за монополи и менти.
    Некои монополи датиращи от преди Новата ера 1989
    Демократичната, от в ера им стара, тоталиристична.

    Повече независимост против Закона?
    Повече за Корупционен им фонда?

    "Парламентът да върне независимостта на послушните регулатори",
    Български институт за правни инициативи





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK