Носталгията по силната ръка

Огромна маса българи търсят спасение в една имагинерна "заедност" в доброто старо минало.

© Юлия Лазарова

Огромна маса българи търсят спасение в една имагинерна "заедност" в доброто старо минало.



Коментарът е от профила на автора във "Фейсбук". Заглавието е на "Дневник".


Приятел ме пита как е възможно при такива шокиращи проблеми на нашето общество, партиите на Промяната заедно да не могат да получат дори половината от местата в Народното събрание.


Според мен, причината е страхът от бъдещето на огромната маса българи ( особено 50+), които търсят спасение в една имагинерна "заедност" в славното или поне доброто старо минало на тяхната младост, което партиите на статуквото предлагат.




За патрЕотите и старите седесари - то е далечното преди 9.9.1944 г., за социалистите - близкото след 9.9.1944 г. Към тях спокойно можем да добавим и герберите. Защото поведенческият модел на лидера на ГЕРБ, прекрасно копиращ Тато, възбужда носталгия по силната ръка, която ще се погрижи и ги опази от предизвикателствата на живота.


Тези електорални предпочитания Срещу Промяната имат за своя база патриархалните или колективистичните стопански отношения - разбутани днес от европейската интеграция на нашата икономика и включването й в глобалните вериги за доставки - което създаде шокови ефекти върху по-старите поколения.


"Креативното рушене" по Шумпетер създаде огромна маса от хора по света, които живеят с тревога за утрешния ден и предпочитат, както казва Хамлет в своя прочут монолог "да търпят болежките на тоя свят, вместо да отлетят към други, за които нищо не знаят".


Винаги във времена на големи икономически промени това се е случвало. Преди години като кандидат за евродепутат обикалях България и преди един митинг в Червен бряг един човек се нахвърли на бой, защото Иван Костов бил приватизирал местния завод и той останал без работа. Към онова време, пострадалите от приватизацията отдавна бяха вече наказали Костов чрез царя, а СДС отдавна не беше партията на Костов. Но за много хора Промяната - която реално ни вкара в ЕС - беше зло в техния живот и се бореха срещу нея.


Да вземем пример и с икономическите последствия след Освобождението. (Тогава от Османската империя, а след 10.11.1989 г. - от СССР).


Нека цитирам по този повод блестящия български икономист Румен Аврамов:


"Примерът от непосредствената ни действителност, с натрапчивото идеализиране на комунистическия режим ясно го показва. Но той не е единствен. Всяко по-бързо и съществено разместване на пластовете в обществото е бивало съпровождано от появата на "губещи"слоеве, които са култивирали идеологията на реваншизма и носталгията.


Публично-частно партньорство
С код Dnevnik10 получавате поне 10% отстъпка
Купете

Класически е примерът с първите 20-ина следосвобожденски години, когато новите стопански условия съвършено изменят перспективата на възприятие на миналото. И точно на границата на ХIХ и ХХ в., в проникновена равносметка на fin de siecle, един от лидерите на Българското икономическо дружество (БИД) констатира:


"Ходящето мнение у сегашното наше общество е, че ний живеехме стопански по-добре до освобождението, отколкото след него. В това вярват не само по-старите хора, които изгубиха занаятите си поради настъпилите след освобождението стопанствени промени, но даже и ония от ръководящите наши интелигентни кръгове, които имат претенцията да не обосновават съжденията само с отделно стоящи факти".


Затова днес Промяната идва основно от младите - както винаги е ставало. А докато старите не чуят как животът им няма да пострада от тази Промяна - ще продължат да подкрепят Статуквото.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (66)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8208 Любопитно

    Ми и Славчо е от тая носталгия по силната ръка ...!

    [email protected]
  2. 2 Профил на К2
    К2
    Рейтинг: 2678 Неутрално

    Няма никаква носталгия по силна ръка. Ама никаква.

    SHADOWS of SOFIA
  3. 3 Профил на Paolo Di Canio
    Paolo Di Canio
    Рейтинг: 1292 Неутрално

    Никой от нищо не страда.
    В първия момент когато се появи истинска опозиция ще измете ГЕРБ.
    Както НДСВ отвя СДС, както ГЕРБ отвяха Тройната коалиция и пр.

    В момента няма достаъчно силна опозиция. Друг проблем няма и няма смисъл да се търси той в хората. Проблемът е в импотентните опозиционни усилия.

  4. 4 Профил на oak17621787
    oak17621787
    Рейтинг: 1443 Неутрално

    Маяма, Слави и Дончева - промяната в България.😁😁😁 В най-добрия случай, това сапартии на популистите. Ако всичките им мерки за подпомагане се осъществят България ще трябва да вземе 13 млрд заем. Поредния Анализ на промяната.😁😁😁

  5. 5 Профил на Драгомир Дончев
    Драгомир Дончев
    Рейтинг: 212 Неутрално

    Или просто на средностатистическия български избирател му писна от хаос и експерименти и предпочита да гласува за някаква стабилност пък била тя и със съмнителен морал...

  6. 6 Профил на К2
    К2
    Рейтинг: 2678 Неутрално

    Никой от нищо не страда. В първия момент когато се появи истинска опозиция ще измете ГЕРБ.Както НДСВ отвя СДС, както ГЕРБ отвяха Тройната коалиция и пр.В момента няма достаъчно силна опозиция. Друг проблем няма и няма смисъл да се търси той в хората. Проблемът е в импотентните опозиционни усилия.
    —цитат от коментар 3 на Paolo Di Canio


    Няма нищо по-хубаво от това в парламента всичко да става по-трудно. Избраниците да полагат сериозни усилия за постигнат желаното. Омръзна ми да гледам парламент като услужлив гумен печат.

    SHADOWS of SOFIA
  7. 7 Профил на oak17621787
    oak17621787
    Рейтинг: 1443 Неутрално

    Няма никаква носталгия по силна ръка. Ама никаква.
    —цитат от коментар 2 на К2


    Прав сте - партиите на промяната засега не успяват напълно да убедят хората, че просто не са партии на подмяната. И много се извинявам, ама освен ДБ, другите въобще за какво се борят, какви са идеите на ит.н. и Маяма, освен долу Герб.

  8. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  9. 9 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3939 Неутрално

    Хората имат нужда от “силна ръка”, политик който знае къде ги води и не прави компромиси. Другият вариант изслушва всички, иска да угоди на максимален брой хора и в крайна сметка тъпчем на едно място.

    Любовта ще спаси света!!!
  10. 10 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3350 Неутрално

    Чудя се ако на Автора му предложат постоянно място като лектор в ЦК на БсП, дали ще избере да пише за без пари във Фейсбук, щото ония са маскари.

  11. 11 Профил на edin slep
    edin slep
    Рейтинг: 651 Неутрално

    Юнаците борещи змейовете се смениха със супер герои за по-младите, а за порасналите има по някой герой като Борисов, който лично оправя проблеми, лично дава пари.

    Този образ го градиха почти 20 години - супермена, който решава проблемите. Човекът който дава пари на онези, които му се молят и му целуват ръка, онзи който изпраща хора да ловят снежинките във въздуха.

    Друго си е да има на кого да благодариш лично.

    preklara rara
  12. 12 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2168 Разстроено

    Поредният неуместен и неуспешен опит на "автора" да се направи на интересен...

  13. 13 Профил на irobot
    irobot
    Рейтинг: 608 Неутрално

    Проблемът наистина е, че отделни групи от обществото живеят в идеализирани версии на минали епохи и няма дебат за бъдещето. Преди 1944 сме кална селска страна от хора с груби порядки и тънък градски елит. След 1944 сме уж-индустриализирана страна от хора сложили за първи път обувки и заживели в бетонни гета. Миналото не е панацея и не трябва да търсим спасение в него. Политическият дебат трябва да загърби историята, да говори за проблематиката на българската идентичност и къде тя се намира в постмодерния свят на 21 век.

  14. 14 Профил на highspirited
    highspirited
    Рейтинг: 334 Неутрално

    От 2009г. изборите в България се фалшифицират. А който си мисли, че Герб имат такава подкрепа, каквито са резултатите на изборите е наивник.

  15. 15 Профил на serena
    serena
    Рейтинг: 592 Неутрално

    Брей, сега за сефте чувам, че Костов бил "наказан" - като как точно, че не спечелил изборите ли. А беше оставен да си живее спокойно въпреки зулумите, които извърши, хайде холан наказан бил, гледай ти!!!
    Не е проблем носталгия по силната ръка, дори и да я има. Проблемът е огромното недоверие у мнозинството, които живеем все още тук - недоверие към всеки, който реши да влезе в политиката, за да бори порочната система. Защото досега почти всеки, който е влязъл в политиката и във властовите институции, го е правил с цел облагодетелстване лично и на определени кръгове. А преди да бъде избран е дрънкал красиви приказки за борба с корупцията, прозрачно управление и т.н. Ние, избирателите, не ги пращаме там, за да крадат, а да вършат работа за обществото. Това е причината за това твърде дълбоко недоверие и само наистина почтени хора имат шанс след като свършат определена работа и започнат разумно да рушат тая гнусна система, да възвърнат доверието на народа към управниците. И нека ги гледаме какво правят, а не какво ни говорят.

  16. 16 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 1116 Неутрално

    Миналата година,през юни,закрихме аптека.Една година близо на помещението вися табела "Дава се под наем".И така до онзи ден.Кой ли се нанесе?Не е баничар,не е краставичар,не е кафе,не е ресторант,а най-ми е "Easy Pay".Когато доцент Георги Чанков говори за съотношение 85/15 на финансов спрямо промишлен капитал,става впрос за робство с което свикваме.Нали така?Вярно,едноличните търговци сега се мръщят, защото не получават 120 лв. към пенсиите си,които са 300 лева,а не 300.01 лв,но ще им мине.Ще свикнат.

  17. 17 Профил на Tsveta
    Tsveta
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Никой от нищо не страда. В първия момент когато се появи истинска опозиция ще измете ГЕРБ.Както НДСВ отвя СДС, както ГЕРБ отвяха Тройната коалиция и пр.В момента няма достаъчно силна опозиция. Друг проблем няма и няма смисъл да се търси той в хората. Проблемът е в импотентните опозиционни усилия.
    —цитат от коментар 3 на Paolo Di Canio


    Напълно подкрепям!
    Вместо да търсят гредата в своето око, те все народа им крив, че не могат да се доберат до властта.
    Те, като всички преди тях обещават как щом дойдат всичко ще се промени и не настъпи светлото бъдеще.
    Ако има нещо, на което никой не вярва - това е светлото бъдеще!
    Опозицията е трагедия, самата тя недодялана и до голяма степен политически импотентна, че един Баце е на власт цели 10 години!
    Смятай ти не можеш по никакъв начин да свалиш от власт Баце - проста тиква чела само Винету - значи си по-долу и от въпросната проста тиква и дори явно не си чел и Винету!

  18. 18 Профил на Tsveta
    Tsveta
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Светът и хората са такива - така е било, така и ще бъде.Колосалната Качествена и Количествена разлика между предишните десетилетия и столетия и днес е, че днес всеки който може и му стиска си хваща шапката и заминава на Запад - някъде по-далеч от тук. И така, за разлика от преди - все я няма критичната маса млади хора, които да катализират промените. Осатват по-старите, примириените и обезверените, които лесно се държат в летаргия и подчинение с трохите от ЕС проекти и кекавия ръст на икономиката.Организираната престъпна група Борисов-Пеевски-Гешев-Цацаров цъвти, големее и дебелее.
    —цитат от коментар 8 на mastikata


    Хахахаха - я я зарежет тая мантра!
    Основаната част от българите на Запад са си най-обикновени бачкатори - или не гласуваха те най-много за Слави Трифонов???

  19. 19 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 1814 Неутрално

    Никой от нищо не страда. В първия момент когато се появи истинска опозиция ще измете ГЕРБ.Както НДСВ отвя СДС, както ГЕРБ отвяха Тройната коалиция и пр.В момента няма достаъчно силна опозиция. Друг проблем няма и няма смисъл да се търси той в хората. Проблемът е в импотентните опозиционни усилия.
    —цитат от коментар 3 на Paolo Di Canio


    В Диканя НДСВ за силнна опозиция ли я броЙте?

  20. 20 Профил на mastikata
    mastikata
    Рейтинг: 758 Неутрално

    Тези, които няма с какво да се гордеят в настоящето - заравят глави като щрауси в миналото.

    Руснаците са вездесъщ пример, потвърждаващ тази максима със стигналото до абсурди митологизиране и идеализиране на т.нар. Отечествена война и славните петилетки на индустриални строежи и подобни алабализми и балалайки.

    И ние така - както винаги сме умалено копие на Русия и ще тънем в бедност, заблуди и депресия още десетилетия и десетилетия напред.

    Граждани бият ПРАСЕТА брат!
  21. 21 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 1814 Неутрално

    От 2009г. изборите в България се фалшифицират. А който си мисли, че Герб имат такава подкрепа, каквито са резултатите на изборите е наивник.
    —цитат от коментар 14 на highspirited


    Изборите 2009 как ги фалшифицира ГЕРБ?

  22. 22 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 1260 Разстроено

    "Затова днес Промяната идва основно от младите - както винаги е ставало. А докато старите не чуят как животът им няма да пострада от тази Промяна - ще продължат да подкрепят Статуквото."
    Докато младите разберат, че са ги употребили и захвърлили, и дойдат до изводите на старите като нас, които сме видели 2 и 200. Накрая остава само горчив привкус в устата.

    Нямам политически амбиции, мога даже да си го татуирам.
  23. 23 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1073 Неутрално

    "които търсят спасение в една имагинерна "заедност" в славното или поне доброто старо минало"
    Не е имагинерна. Тогава всички бяхме еднакво бедни и затова си помагахме. Дали си помагахме с кражби от държавата или не - не е важно. Сега който може краде колкото може само и единствено за себе си.

  24. 24 Профил на Ганьо  дъ Болкан фюри
    Ганьо дъ Болкан фюри
    Рейтинг: 162 Весело

    силната ръка да им казва какво да правят и да ги шляпка по дупето - комплекс, какво да правиш...

  25. 25 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 2021 Неутрално

    За съжаление е очевидно, че Партиите на Промяната (без ДСБ) са маши за президентско правителство и провеждане на нови избори при други правила. В моето семейство всички сме сини, но разговорите с съкварталците ме убеждават че те са или за БСП (стари свързани с БКП семейства) или за Герб. Интересното е, че някои хора свързани с репресивния апарат на БКП също подкрепят Герб. И като вземем и машите на президента - виждаме само трима участници - БКП, етнически вот на ДПС и синьото малцинство на ДБ. Хората искащи промяната отдавна са напуснали България ... и са постигнали промяна в различни степени и качества.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  26. 26 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1073 Неутрално

    Руснаците са вездесъщ пример, потвърждаващ тази максима със стигналото до абсурди митологизиране и идеализиране на т.нар. Отечествена война и славните петилетки на индустриални строежи
    —цитат от коментар 20 на mastikata


    Затова ли Кенеди нахъсваше американците да кацнат на луната преди края на десетилетието?

  27. 27 Профил на Dimitri Damianov
    Dimitri Damianov
    Рейтинг: 685 Неутрално

    До коментар [#3] от "Paolo Di Canio":

    Лично мнение. И аз смятам, че никой не страда от някаква носталгия. Тези, които са страдали, вероятно вече не са сред нас...

  28. 28 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 2021 Неутрално

    Проблемът наистина е, че отделни групи от обществото живеят в идеализирани версии на минали епохи и няма дебат за бъдещето. Преди 1944 сме кална селска страна от хора с груби порядки и тънък градски елит. След 1944 сме уж-индустриализирана страна от хора сложили за първи път обувки и заживели в бетонни гета. Миналото не е панацея и не трябва да търсим спасение в него. Политическият дебат трябва да загърби историята, да говори за проблематиката на българската идентичност и къде тя се намира в постмодерния свят на 21 век.
    —цитат от коментар 13 на irobot



    До коментар [#13] от "irobot":

    Прав сте, че миналото не е паницея. Но бъдещето много трудно се гради. Изграждането на стабилна средна класа изисква 40-60 години в зависимост от началния старт. А икономистите добре знаят, че демокрацията е реален факт само при определени условия ...
    Има тонове изследвания, които показват, че демокрацията е устойчива и се развива само в "златната среда" - на високите доходи за интелектуалния труд, на силната средна класа ( камбановидна доходна крива ), на минималния среден годишен доход от около 12-15 хил. долара (middle income trap), който ако една демокрация не може да прескочи (а повечето развиващи се страни не успяват), е осъдена да бъде претопена от автократичен или тоталитарен режим.
    (Средният годишен доход в България е около 8 хил. долара).

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  29. 29 Профил на kzj35678888
    kzj35678888
    Рейтинг: 389 Неутрално

    Тази статия е абсолютна боза.

  30. 30 Профил на irobot
    irobot
    Рейтинг: 608 Неутрално

    До коментар [#20] от "mastikata":

    Сблъсъкът е фундаментален и цивилизационен и той е запад-изток. Хибридните и информационни войни са само повърхността. Има две различни интелектуални традиции, две различни усещания за света и мястото на човека в него (емпирично-аналитично-научното срещу предопределеното от съдбата). Методичността, отчетливостта, проактивността и моралните стандарти в ежедневните действия на западната цивилизация за нас са просто някакви абстракции.

  31. 31 Профил на Alarmstufe Rot
    Alarmstufe Rot
    Рейтинг: 5760 Неутрално

    Боже, казва нелепост е тази статия. Авторът си измисля едно невярно твърдение и на неговата база изгражда стройна теория.

  32. 32 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 1438 Неутрално

    Хората имат нужда от “силна ръка”, политик който знае къде ги води и не прави компромиси. Другият вариант изслушва всички, иска да угоди на максимален брой хора и в крайна сметка тъпчем на едно място.
    —цитат от коментар 9 на hope


    Не, болшинството хора нямат нужда да бъдат "водени" от когото и да било, още повече от някаква "силна ръка". Виж овцете имат такава вродена потребност и доброволно следват чобанина.

  33. 33 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2786 Неутрално

    За герберите и другите русофили всъщност силната ръка е на Путин

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  34. 34 Профил на Alarmstufe Rot
    Alarmstufe Rot
    Рейтинг: 5760 Неутрално

    До коментар [#18] от "Tsveta":

    А, и за 💀 черепа 💀.

  35. 35
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  36. 36 Профил на Lovkya
    Lovkya
    Рейтинг: 831 Любопитно

    Евгений, какво “добро старо време” при онези 50+, та те са били почти деца през 89-та?
    А другите, уж помнещи отпреди 9-ти, дали към днешна дата изобщо помнят какво са закусвали, ако са живи, де...

  37. 37 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 2496 Гневно

    "партиите на Промяната "????? Автора има печатна грешка, никаква промяна не търсят, те искат ПОДМЯНА. Вижте как Маямата седна веднага в мерцедеса на НСО да я возят! Да не коментирав ХаджиБабикянДончева как искат с Ванко-2 да спасят Черепа от прокуратурата!

    Русия- проказата на планетата Земя.
  38. 38 Профил на Alarmstufe Rot
    Alarmstufe Rot
    Рейтинг: 5760 Неутрално

    Евгений, какво “добро старо време” при онези 50+, та те са били почти деца през 89-та?А другите, уж помнещи отпреди 9-ти, дали към днешна дата изобщо помнят какво са закусвали, ако са живи, де...
    —цитат от коментар 36 на Lovkya


    Абсолютно вярна забележка. Аритметиката определено не е силната страна на автора.

  39. 39 Профил на Умнокрасив гербераст от Позитано
    Умнокрасив гербераст от Позитано
    Рейтинг: 1221 Неутрално

    Г-н Кънев, обяснете на Вашия приятел, че българина няма никаква носталгия по силната ръка. Така наречените от него партии на промяната не получиха нужното доверие, защото не са никакви партии на промяната. Каква промяна може да се очаква от партията на шоумен известен с близките си контакти с всички знакови мутри на прехода? Каква промяна може да се очаква от партията на две от най-изявените остриета на бившата комунистическа партия? Учудващи са резултатите. Но не учудващо ниски, а учудващо високи.

  40. 40 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7635 Неутрално

    Ние имаме една хубава поговорка-От ума си тегли.

  41. 41 Профил на Turbofan
    Turbofan
    Рейтинг: 1452 Весело

    "Към тях спокойно можем да добавим и герберите"

    'Гербер' на умнокрасиво гьобелсов новговор е всеки извън джихадистката умнокрасива секта

    Facing Worlds
  42. 42 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 579 Весело

    Имам чувството, че г-н Евгений Кънев има носталгия по силната ръка на г-н Иван Костов... Или по не толкова силната ръка на г-н Росен Плевнелиев... Поне така ми звучи неговият статус във Фейсбук, любезно копиран от редакцията на Икономедия

    Бог да благослови Америка за България!
  43. 43 Профил на Turbofan
    Turbofan
    Рейтинг: 1452 Весело

    До коментар [#31] от "Alarmstufe Rot":

    "Авторът си измисля едно невярно твърдение и на неговата база изгражда стройна теория"

    Поредният обикновен ден в умнокрасиво пропагандия :)

    Facing Worlds
  44. 44 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 3113 Весело

    "Според мен, причината е страхът от бъдещето на огромната маса българи ( особено 50+), които търсят спасение в една имагинерна "заедност" в славното или поне доброто старо минало на тяхната младост, което партиите на статуквото предлагат."
    *
    Да бе, да! По-умните 50+ за няколко години се ориентираха в новата обстановка след промените. Колкото повече един човек е по-независим от властта, толкова по-добре.
    И плюс това причината може да не е, че хората не искат промяна, а че по една или друга причина не харесват и партиите/коалициите, които биха били алтернатива. Когато един човек е преживял промените в зряла възраст и е видял всякакви политически метаморфози, трудно може да бъде агитиран или манипулиран да гласува според желанието на агитаторите.
    Сега анти-ГЕРБ партиите в парламента имат мнозинство и след като искаха властта време е да направят и правителство.
    Започва да си мисля, че социолозите ни подготвят за несъставянето на правителство и нови избори. И искат да прехвърлат вината за това върху избирателите.

  45. 45 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 2021 Неутрално

    Носталгията по силната ръка - това е заглавие измислено от Дневник и е посочно ясно в началото. Авторът няма нищо със заглавието. Статията е интересна. Особено в частта за носталгията на обществото по отношение на управлението на Султана. Статията е и исторически преглед, затова и се споменава за носталгията за времето преди 1944.
    Две неша не са посочени от автора - много промени в България - Освобождение от Султана, поробване от Москва. Всичко гарнирано с 5 войни. А второто е, че средна класа се изгражда продължително 40/60 година. И последното - демокрацията вирее при средни доходи над 15 хиляда долара, а ние сме само на 8 хиляди годишно.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  46. 46 Профил на Lovkya
    Lovkya
    Рейтинг: 831 Неутрално

    Ако авторът беше положил тезата си на друга основа, а не върху клишето "Тато/здрава ръка", щях до известна степен да се съглася.
    Защото аз съм в групата 60+ и това, което най ми липсва от мрачните тоталитарни времена е, че имаше ясни правила и закони, които в огромната си част се спазваха.

  47. 47 Профил на irobot
    irobot
    Рейтинг: 608 Неутрално

    До коментар [#45] от "Сатана Ликующий":

    "А второто е, че средна класа се изгражда продължително 40/60 година. И последното - демокрацията вирее при средни доходи над 15 хиляда долара, а ние сме само на 8 хиляди годишно."

    Следователно въпросите пред нас трябва да са:

    - Какъв вид образование ни е нужно за да се включим пълноценно в глобалната икономика на 21-ви век като адекватни агенти с някакво съревнователно предимство. В момента такова нямаме, освен ниската цена на труда;
    - Как капиталът да се трупа и реинвестира на българска територия;
    - Какви обществени промени са нужни за ментално и културно сближаване със западния начин на работа и общуване;

    Всички други въпроси относно ханове, царе, князове, партийни секретари и мутри са просто един пушек който буди иронична усмивка на запад.

  48. 48 Профил на fmo211046145
    fmo211046145
    Рейтинг: 1008 Неутрално

    Няма никаква носталгия по силната ръка, това са пропаганди.
    Всеки нормален човек иска да живее нормално, и да разполага със свободите, които природата му е отредила.
    Единствено изкривените от комунистическа пропаганда хора могат да мислят така.

  49. 49 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1162 Неутрално

    “ Тези електорални предпочитания Срещу Промяната имат за своя база патриархалните или колективистичните стопански отношени”
    ——
    И подкрепящото свидетелство за това е, че някой щял бил да та бие щот Костов му бил затворил фабриката! Тия бисери на аналитичната мисъл, Женя, другаде им е мястото ... обозначено, обикновено, с човешка фигурка на вратата.

    И откъде го изкопа тоя кьопав превод на Хамлет? ... като си имаме тоя на В. Петров. За Шумпетер няма кво, чувал си го, се е нещо.

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  50. 50 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 2021 Неутрално

    До коментар [#47] от "irobot":

    ++++++

    Поздравления! Ето един конструктивен коментар. Аз съм бивш доцент, доктор в СУ и направо ще ви го кажа. Образованието е много скъп продукт. Знаете ли колко пари съм платил за образованието на детето ми. Огромни пари. Без пари образование няма. За да се конкурентноспособен трябва не само образование, трябват езици и адекватна работна среда - нещо като ускорителна лента на магистралите, където развиваш скорост за да се включиш в мейнстриима.
    Капитал може да се трупа в България, но не може да се реинвестира в масовия случай. Липсва промишленост и инвестиционни възможности.
    За културно сближаване и усвояване на западния обществен ред - за съжаление засега виждам като решение Терминал 2 с уан уей тикет

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  51. 51 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1073 Неутрално

    До коментар [#50] от "Сатана Ликующий":

    Прощавайте ме, но защо добавената стойност на един и същ продукт у нас е една, а в Западна Европа и САЩ - друга? Какво общо има това с образованието?
    И не сте прав, че без пари няма образование. С пари всеки може.

  52. 52 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 1092 Неутрално

    Не мисля, че някой има носталгия към тоталитарния подход. Но може би има някаква смътна идея, че не е зле начело да има силна личност. Дали ще е със силна ръка е друг въпрос.

    Сега, всички знаем клишето за безличния сив бюрократ и там дето си тананикаше симфония. Обаче с такива хора и такова управление може парадоксално да се окаже, че нещата са още по-тоталитарни. Само че зад това няма личност, само сухи, безлични бюрократски правила. Има много усложнен жаргон, има специфичен речник и специфични оптимизации. Всичко това се поднася като свобода, но всъщност е пълно с невидими ограничения.

    И на човек му идва да си избере личност, защото поне личността, ако не развие шизофрения, има някакви предсказуеи граници. Докато Системата може утре да реши да те смели на кайма и да те сервира на тези с по-малко привилегии, щото искат кайма.

  53. 53 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1139 Неутрално

    Добре ги реди авторът. Мислил съм по въпроса за силната ръка. Хората които милеят за нея, не искат да са граждани. Те искат да са поданици. Разбира се, трябва да поясня какво имам в предвид под гражданин. За мен, това е човек който ляга и става с мисълта че в голяма степен всичко зависи от изборите които прави, в личен и обществен план. Това го кара да бъде проактивен и изискващ. Да си гражданин означава да полагаш нееднократни усилия.

    ГЕРБ = Сборище от герберунгело-паралелепипедоиди с онбашия Бойка Мутрашенко начело.
  54. 54 Профил на Petia Nikolova
    Petia Nikolova
    Рейтинг: 814 Неутрално

    До коментар [#40] от "Роси":

    От главата си тегли - така ми е позната поговорката. Което може да се тълкува, че не е съвсем пълна със съдържание.

  55. 55 Профил на irobot
    irobot
    Рейтинг: 608 Неутрално

    До коментар [#51] от "Лео":

    Ето ви същата аналогия с две хипотетични фирми, без да намесваме национални идентичности и комплекси.

    Чистачката във фирма А работи 8 часа, почиства 100 квадрата и получава 3000 долара. Фирма А проектира интелектуален продукт сред водещите в своя клас и го изнася по цял свят.

    Чистачката във фирма Б работи 8 часа, почиства 100 квадрата и получава 300 долара. Фирма Б шие конфекция по поръчка и се състезава с Индонезия, Тунис и Камбоджа.

    Сменяме понятието "фирма" с "икономически профил на страната" и получаваме отговора защо за същото чистене в България цената е много по-ниска.

  56. 56 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 2021 Неутрално

    До коментар [#51] от "Лео":

    Образованието е изключитлно скъпа услуга. Затова в България качествено образование се получва само в елитни гимназии, а те са малко на брой - Американският Колеж. Немската Гимназия, Математическата и още няколко училища. За висшето образование - плачевно.
    Една съвременна лаборатория за физически изследвания струва колкото цели два български съвременни университети. Дори ЕС изостава от САЩ значително. В САЩ за наука и образование се събират годишно към 150 милиарда долара, в целия ЕС имаше към 70 милиарда.
    Знаете ли колко са студентските такси в САЩ. Различни, но отиват към 30-40000 $ годишно.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  57. 57 Профил на Antikelesh
    Antikelesh
    Рейтинг: 244 Неутрално

    До коментар [#13] от "irobot":

    Точно това липсва на съвременния български дебат - погледът в бъдещето- говорим какво е било преди 30 - 70 - 100 години-бием се в гърдите БУЛГАР БУЛГАР- но какво ще направим за бъдещето къде и как ще бъдем - колцина се опитват да мечтаят или анализират тъжно- уви тъжно

  58. 58 Профил на dlagnikov
    dlagnikov
    Рейтинг: 767 Неутрално

    "А докато старите не чуят как животът им няма да пострада от тази Промяна - ще продължат да подкрепят Статуквото."

    Ние старите целите сме в слух! Но уви, нищо не се чува!

  59. 59 Профил на piliferus
    piliferus
    Рейтинг: 446 Неутрално

    Глупости на търкалета. Причината партиите на протеста да нямат мнозинство са купените цигански гласове, за което само трите комунистически партии (Г, Т и С) имат пари. А става въпрос за поне 400 000 гласа.

  60. 60 Профил на konservator.bg
    konservator.bg
    Рейтинг: 876 Неутрално

    Като искаш силна ръка отиваш в Русия или в Китай, а най-добре в КНДР!

  61. 61 Профил на volarok
    volarok
    Рейтинг: 2593 Неутрално

    То и за силна ръка се иска акъл, какъвто банкянският оракул не притежава особено много. Силната ръка в мутренските среди не е съвсем подходяща в политиката. Като се прибави и вроденият страх и комплекси, картината се влошава още повече.

  62. 62 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1745 Неутрално

    Интересни разсъждения, базирани на грешна основа....т.е. ....глупости...
    На 50+ годишните живота ни мина в промени, от промени не ни е страх. Видели сме 2 и 200. Но това, което ни се предлага като промяна.....не е промяна. Видели сме ги, сърбали сме им попарата....... и точно, защото не сме носталгици НЕ ГИ ИСКАМЕ!
    Колкото до лозУнга в началото на статията, Дневник, ако се махнат символите си е точно по смисъла на библейското послание - КОГАТО ПРАВИТЕ НЕЩО, ПРАВЕТЕ ГО ТАКА, СЯКАШ ЗА ГОСПОДА ГО ПРАВИТЕ!.....

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  63. 63 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4100 Неутрално

    ВИИ Маркс имени В.И.Лелина

    https://www.dnevnik.bg/shimg/zx860y484_4201782.jpg

    Ако няма рима удари ма??

  64. 64 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4100 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Индианци в Русия и малко подобни имате нужда ;
    инак...

    Научете съвременната Българската дума "мнозинство".
    Самообучително.

    Мнозинство.
    Мнозинство.
    Мнозинство.

    Не е трудно.

    До коментар [#32] от "Индиана":
    Хората имат нужда от “силна ръка”, политик който знае къде ги води и не прави компромиси. Другият вариант изслушва всички, иска да угоди на максимален брой хора и в крайна сметка тъпчем на едно място.
    —цитат от коментар 9 на hope

    Не, болшинството хора нямат нужда да бъдат "водени" от когото и да било,
    още повече от някаква "силна ръка".
    Виж овцете имат такава вродена потребност и доброволно следват чобанина.

  65. 65 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2103 Любопитно

    Чудя се ако на Автора му предложат постоянно място като лектор в ЦК на БсП, дали ще избере да пише за без пари във Фейсбук, щото ония са маскари.
    —цитат от коментар 10 на blondofil


    Ако е достатъчно даровит и умен, от ЦК на БсП ще му плащат само и само да не пише за тях, пък било то и безплатно във Фейсбук...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  66. 66 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2103 Любопитно

    Глупости на търкалета. Причината партиите на протеста да нямат мнозинство са купените цигански гласове, за което само трите комунистически партии (Г, Т и С) имат пари. А става въпрос за поне 400 000 гласа.
    —цитат от коментар 59 на piliferus


    Аре пак ромите ви виновни. А негласувалите почти 50%, те са невинни, въпреки че само половината от тях да бяха пуснали бюлетина, и щяха да отвеят всичките купени, нагласени и добавени гласове. Едновременно с това "отвяване" на шмекериите, можеха да направят която партия си поискат водеща, с повече от половината депутати в парламента. Ха сега да ми обясниш, що тази негласувала сила, не видя сред кандидатите своята партия, за която да гласува.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK