Преходният парламент, или за пропуснатите възможности

Въпреки енергията на протестите от 2020 г., които искаха оставките на премиера и на главния прокурор, новоизбраният парламент не успя да материализира огромните обществени очаквания.

© Цветелина Белутова, Капитал

Въпреки енергията на протестите от 2020 г., които искаха оставките на премиера и на главния прокурор, новоизбраният парламент не успя да материализира огромните обществени очаквания.



Анализът е от блога на автора.


Когато на 4 април 2021 г. гласувахме за ново Народно събрание на иначе редовни избори, едва ли си мислехме, че упражнението ще има само месец живот. Напротив, новоизбраният парламент съсредоточи многобройни и разнообразни очаквания в обществото. В началото тези очаквания (очаквано) се разделиха по линията "ГЕРБ - анти-Герб". А и парламентът беше доста нов - над 120 нови депутати (повече от половината) не са били преди това нито в законодателната, нито в изпълнителната власт.


Очаквания на първо място имаха "старите партии". От ГЕРБ очакваха отново да формират правителството и да продължат управлението, започнало през 2009 г. От ДПС очакваха да не бъдат заклеймени (както ГЕРБ) като виновници за "захвата на държавата" и евентуално да участват в подкрепата за ново правителство. От БСП очакваха да бъдат припознати като най-последователната опозиция на ГЕРБ и евентуално да участват в подкрепата на едно ново правителство, което да ревизира управлението на ГЕРБ.




Новоизбраните партии в парламента също имаха очаквания. "Има такъв народ" (ИТН) влязоха в парламента с едно основно искане - реформа на Изборния кодекс и на финансирането на политическите партии, но също и ревизия на управлението на ГЕРБ. "Демократична България - обединение" (ДБ) очакваше ревизия на управлението на ГЕРБ и възстановяването на правовата държава. От "Изправи се! Мутри вън" (ИСМВ) очакваха най-вече ревизия на управлението на ГЕРБ.


Обществото очакваше начало на реформа, която да премахне "захвата на държавата" от частни интереси и използването на публичната власт за частно обогатяване и натиск върху политическите противници. Това, разбира се, включваше и ревизия на управлението на ГЕРБ, особено на такива скандали като този с "чекмеджето", "къщата в Барселона", изтеклите различни записи на необичайни квалификации и най-вече на подозирани, но прикривани заплахи в думите на Бойко Борисов. Обществото очакваше повече справедливост и по-малко неравноправие, повече упорита и смислена работа на институциите и по-малко самохвалство, повече работа и по-малко приказки.


Както обичайно обаче, в българските условия това стана само донякъде и дори доникъде.


Какво свърши най-късият парламент?


Най-много промени бяха направени в изборните правила:


- Въведе се 100% машинно гласуване в избирателните секции с над 300 души, като бюлетини ще се използват при възникване на технически проблем.


- Съставът на Централната избирателна комисия се намали от 20 на 15 членове, като се промени и съставът й, за да се представят новоизбраните в парламента партии.


- Създаден беше 32-ри многомандатен избирателен район "Чужбина" (макар времето да не стигна за методика, по която се определят мандатите за този район).


- Отпадна ограничението за разкриване на до 35 избирателни секции в държави извън Европейския съюз.


- Всяко населено място с над 100 граждани ще може да избира кмет.


Накратко бяха поправени множество неуредици и дори открити дискриминации в досегашното законодателство. Надеждата беше, че с промените изборният процес ще стане по-открит, по-малко заплашен от манипулации, по-малко в угода на продължаващата политическа хегемония на ГЕРБ. Пропорционалната избирателна система се запази, въпреки основното искане на ИТН и макиавелистката подкрепа за това от страна на ГЕРБ (двете заедно имаха мнозинство). Но според новия текст - само до следващите редовни избори за НС, без да се уточни, с какво точно ще бъде заменена.


Втората група от свършени работи на 45-тия парламент, макар и без съществени последици, заради краткия му живот, бях няколко временни комисии:


- Временна комисия по проверка за установяване на злоупотреби и нарушения при разходването на средства от Министерския съвет, министерствата, държавните органи, държавни предприятия и дружества с повече от 50 на сто държавно участие през последните 10 години (начело с Мая Манолова от ИСМВ).


- Временна комисия за изработване на проект на Правилник за организацията и дейността на Народното събрание и промени в Правилника за организацията и дейността на Народното събрание (начело с Христо Дочев от ИТН).


Първата комисия трябваше да направи ревизия на управлението на ГЕРБ, макар и непосилно като задача, имайки предвид 10-годишния период за това. Но тъкмо когато изслушваше свидетел по "скандала с чекмеджето", работата й беше прекъсната от представители на ГЕРБ с обичайните за този парламент надвиквания и всяване на хаос. Втората комисия нямаше никакво време да изработи нов правилник, който да върне парламентаризма в работата на парламента, като предотврати използването на различни процедурни хватки за предотвратяване на неудобни решения или въпроси към премиера и министрите.


Какво не успя да свърши 45-ият парламент?


Въпросът, който трябва да си задаваме, е как депутатите подредиха приоритетните въпроси, които новото Народно събрание трябваше да реши първо, преди всичко останало. Задачите в парламентарната агенда заемаха местата си в зависимост от активността на парламентарните групи (най-вече от "анти-ГЕРБ" страната), но не непременно в съответствие с обществените очаквания и нужди.


След като всички в този парламент казаха под една или друга форма, че животът му ще е кратък, забравиха да се заемат приоритетно с належащите въпроси. Например за евентуалната ревизия на бюджета заради заложените в него огромни разходи, включително и заради пандемията или за осигуряването на пенсионерските надбавки. Но също и заради осигуряването (техническо например) на изборния процес. Също така управлението на санитарната криза - нужни ли бяха нови законодателни правила или не.


Разбира се, изборните правила бяха приоритет, защото недоверието на обществото към изборите е достигнало опасни размери. Но защо например едно въведение, като избора на кметове в населени места над 100 души, с което броят на избираемите кметове би нараснал с над 1200, беше толкова належащо сега? И няма ли това да натовари следващия период с нови 1200 частични избори (кога влиза в сила тази разпоредба и кога се очаква да се организират тези избори?).


Но една съществена реформа новият парламент не успя да приеме - закриването на специализирания съд и на специализираната прокуратура. Причините за тази очаквана от много юристи и правозащитници реформа са на първо място в липсата на действителни основания за такива извънредни съдилища (като например трайни и особено опасни мафиотски и военизирани престъпни и терористични групировки, както мафията в Италия, ЕТА в Испания или ИРА в Северна Ирландия).


Но на второ място, този съд се използва в България твърде често за разправа с политически неудобните на правителството. Затова и Румъния закри своя специализиран съд през март 2021 г. Само че време за това не остана и нещата ще останат такива, каквито са. Но пък предложението ще дава повод на крепителите на ГЕРБ и на главния прокурор да обвиняват противниците си, че закривайки специализирания съд, работят в интерес на мафията, защото това ще спре водените срещу организираната престъпност дела. Сякаш редовните съдилища за нищо не стават?


Същото стана и с проекта за закриване на КПКОНПИ - комисията за отнемане на незаконно придобитото имущество, която се прояви като истински инструмент за натиск върху опоненти на правителството, вместо да бъде граждански инструмент срещу незаконното забогатяване.


Парламентът в крайна сметка не успя да предотврати поредицата удобни на правителството назначения във висшата администрация и концесионни решения в интерес на приближени фирми в последните дни от мандата му. Наложеният мораториум, атакуван от ГЕРБ пред Конституционния съд, не постигна намеренията си, защото не само не успя да спре такива решения на правителството в оставка, но блокира поредица от по-банални назначения.


Парламентът не успя да осъществи и ревизия на управлението на ГЕРБ, както защото времето беше твърде кратко, така и защото, вероятно, не всички от "партиите на протеста" наистина го искаха.


Защо стана така?


Въпреки енергията на протестите от 2020 г., които искаха оставките на премиера и на главния прокурор, новоизбраният парламент не успя да материализира огромните обществени очаквания. И причината не е в неговата разнородност и естествено трудното постигане на трайно правителствено мнозинство. Такова мнозинство, например, беше лесно постигнато при избора на председател на парламента, така че проблемът не е в иначе известните идейни различия между партиите.


Проблемът е, че "партиите на протеста", както обичайно (но дали и актуално) ги наричаме, попаднаха в "дилемата на затворника" и не можаха да излязат от нея. Надъхали се с недоверие една към друга, те просто отказаха да преговарят помежду си, дори просто отказаха и да общуват. Заявленията на почти всички от "анти-ГЕРБ" групата, че ще подкрепят правителство, предложено от ИТН, останаха без последствие. Недоверието беше (и остава) толкова голямо, че те не преговаряха, дори със същите съображения, с които не искаха да преговарят с ГЕРБ.


Мнозина наблюдатели смятаха, че единствено възможният компромис за едно правителствено мнозинство би бил на правителство, договорено от ИТН, ДБ и ИСМВ, подкрепено без участие в него от БСП. Това не се случи, но дали не би могло да се случи? Именно анализът на изпуснатите и нереализирани възможности би бил полезен в една ситуация, изглеждаща без изход.


Парадоксът на отминалата ситуация е и в това, че "сговорчиви" се оказаха другите две партии - ГЕРБ и ДПС. Разбира се и в двата случая ставаше дума за театрална сговорчивост. ДПС, като публично се освободи от един иначе "вечен" депутат - Делян Пеевски, сякаш казвайки: "Ние се променихме, дайте да се сговорим!" ГЕРБ, като предложиха за премиер Даниел Митов, очевидно "умен, красив, с опит, приет на Запад, с добри отношения на Изток", според думите на Бойко Борисов. И това след поредицата клетви на видните фигури на ГЕРБ, че никой друг не може да бъде кандидат за премиер, освен лидерът на партията. Разбира се, наред с Митов, беше предложен пълен състав на правителството (включително фигури, подали оставка заради обвинения за удобни фамилни назначения). Поканата за "сговаряне" беше от типа: "Имам предложение, но ти трябва да го приемеш".


Какви са рисковете на предсрочните избори?


Рисковете са първо в самия изборен процес. Доставката (навреме) на нови около 5000 машини за гласуване, например. Осигуряването на машинно гласуване в чужбина, също така. Много възможности за оспорване на процедурите и прехвърлянето на решенията към Административния съд. Най-сетне, опасността от множество възражения срещу изборните резултати и искания за касирането им.


Рискове има и от гледна точка на очакваните резултати. Едно единствено засега допитване на "Маркет линкс" от края на април 2021 г. почти изравнява очакваните резултати за ГЕРБ и ИТН, но без особена промяна за другите партии (е, ДБ излиза пред ДПС, но това го имаше и в проучванията преди 4 април 2021, макар да не се реализира). Това допитване дори предполага по-висока избирателна активност (60%).


Избори на 11 юли 2021 г. е много вероятно, напротив, да бъдат белязани от по-ниска избирателна активност (по много причини). Което обичайно подкрепя представителството на "старите" партии и накърнява гласовете за новите и със слаба инфраструктура партии. Трудно е да преценим ефекта от разочарованието на мнозина граждани от отказа на ИТН да опита да състави работещо правителство. Протестният вот е наличен, но не знаем накъде ще се ориентира и дали ще е най-вече към "партиите на протеста". Може, напротив, да вдъхне нова сила на очертаващия се нов "патриотичен фронт" (евентуално на ВМРО, НФСБ и "Воля"), който да прескочи бариерата и отново да е в парламента.


Но също така, какво ново правителствено мнозинство се очертава в евентуално новия 46-ти парламент? Може ли (отново) да имаме ГЕРБ с "патриотите" (и вече прикачения СДС)? Или отново ИТН ще решат, че нямат достатъчно мнозинство (дори заедно с ДБ и ИСМВ), без евентуалната подкрепа на БСП? И така да имаме отново избори, но вече през септември или октомври? Заедно с президентските избори?


Е, ако искаме да експериментираме с електоралната демокрация, току виж накрая решим, че май е по-добре "да дойде Годо". И да се удивим, че той ще дойде, но онова, което ще направи, няма да се хареса никому.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (28)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 3083 Весело

    Да наистина - много пропуснати възможности !

    За да си напълнят някои джобовете ...

  2. 2 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1548 Неутрално

    За мен равносметката от това НС е следната:

    (1) Недомислен ИК, който създава заплаха за редовното и честно провеждане на следващите избори

    (2) Правила за бонусите към депутатските заплати от които реално нямаше нужда

    (3) Откровено лобистки проектозакон в полза на Юбер (който не успя да мине)

    (4) Панаирджийско шоу организирано от Мая с цели и задачи сходни на друга такава медийна продукция организирана от нея (Костинброд)

    (5) Хронично болното "момче' дето го повали "несъществуващ" вирус - подозирам, че няма да успее да излезе от карантината и след следващите избори та ще ни ощастливява чрез Фейсбук

    Това е добро preview за това какви са целите, амбициите и възможностите на отделните политически сили и техните лидери.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  3. 3 Профил на debruckere
    debruckere
    Рейтинг: 1246 Неутрално

    В крайна сметка всички, които през годините критикуваха скоростната и предизборна смяна на изборните правила (в това число и управляващата ОПГ ГЕРБ), всъщност направиха приоритетно точно това-предизборно смениха правилата. При това водени от чисто свои си политически цели-да си увеличат резултата на предстоящия вот.
    Всичко друго остана на заден план

  4. 4 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1548 Неутрално

    До коментар [#2] от "Николов":

    Пропуснах:

    (6) Проектозакон, който би закрил делата в специалните съдилища и би освободил наложените имуществени запори - което изглежда част от кампанията "Спаси олигарх!"

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  5. 5 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3042 Весело

    Да видим сега какво ще направи служебното правителство. А ако противниците на ГЕРБ не искат да изглеждат като каращи се пред гастронома лелки и в следващия парламент, не е лошо до изборите да подготвят програма минимум от 5-10 законопроекта, които да бъдат гласувани, даже ако няма редовен кабинет. Иначе - Герб като нищо може да се върне, е, не на бял кон, но може.
    Хубав текст, въобще Антони Тодоров е от умерените анализатори и поне аз го харесвам.

  6. 6 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3216 Неутрално

    До коментар [#5] от "boevbisser": Антони Тодоров е от умерените анализатори

    А точно умерените анализатори (здравия разум) са най недолюбвани от радикалната секта "реформатори".

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  7. 7 Профил на Дария Колев
    Дария Колев
    Рейтинг: 4298 Неутрално

    Това народно събрание се занимаваше само с предизборна борба, беше реваншистки настроено с комисия от типНароден съд, от друга страна лидера на ИТН Трифонов разочарова най-много. Отказа се от всички точки на референдума, не ходи на работа като депутат, бил болен, но от каква болест никой не разбра!

  8. 8 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 4000 Неутрално

    Единствено Манолова се опита да върши нещо, може би не очаква да влезе в следващия парламент, другите чакат 50% - мисия невъзможна. През юли може би ще влязат "патриотите", с тях Слави положително ще се разбере, но само ако има повече гласове, а това е невъзможно според мен - администрацията е около 20%, жените пенсионерки харесват Борисов лично, циганският вот ще има значение.

  9. 9 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 1750 Неутрално

    "Когато на 4 април 2021 г. гласувахме за ново Народно събрание на иначе редовни избори, едва ли си мислехме, че упражнението ще има само месец живот."
    ................
    Прав е авторът! Такъв напън имаше за властта, а когато я получиха, се уплашиха.

  10. 10 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3105 Неутрално

    Като за 100 милиона прахосани за избори май не си е струвало :)

  11. 11 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4412 Неутрално

    Като за 100 милиона прахосани за избори май не си е струвало :)
    —цитат от коментар 10 на realguru


    Викаш по-еФтинко би било да не правим изобщо избори, а? Ако може Борисов - премиер завинаги и Цецка - майка на нацията, пей сърце!

  12. 12 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1656 Неутрално

    Антони беше много симпатичен като преподавател по политическа философия от френската левичарска школа!
    За съжаление като анализатор на реалната българска политика е в ляво от нулата...!

  13. 13 Профил на emil
    emil
    Рейтинг: 2033 Неутрално

    "този съд се използва в България твърде често за разправа с политически неудобните на правителството"

    Такива като Цветан Василев, Васил Божков - Черепа и Иво Прокопиев с наложени запори от 200 милиона до милиард. Питам се защо ли такива са неудобни на властта? Сигурно са дисиденти.

    ТОВА КОЕТО ХРИСТО И РАДАН НЕ МОЖАХА ДА ГО СВЪРШАТ С ГЕРБ СЕГА ЩЕ ГО ПРОБВАТ 5 ГОДИНИ ПО-КЪСНО С БСП, СЛАВИ ТРИФОНОВ И МАЯ МАНОЛОВА. НАСЛУКА.
  14. 14 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2744 Весело

    Какво направи отиващият си парламент?
    Отговор: почти нищо.

  15. 15 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 1750 Весело

    Какво направи отиващият си парламент?Отговор: почти нищо.
    —цитат от коментар 14 на pamela


    Направи си заплатата 10 000 лв.

  16. 16 Профил на n_kukaleva
    n_kukaleva
    Рейтинг: 1361 Весело

    Освен всичко изброено пропуснаха да покажат и с най-зрелищните си изяви, че са влезнали в парламента с чистата идея да работят за избирателите! А зрелищата бяха в изобилие но няма да ни липсват!

  17. 17 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4412 Неутрално

    [quote#15:"4ort"][/quote]

    "Направи си заплатата 10 000 лв."

    Лъжа!

  18. 18 Профил на Santos
    Santos
    Рейтинг: 1239 Любопитно

    Пропуснатите възможности са най-вече за прекрасния младеж от Учиндол, олицетворение на „българската мечета“ (то няма да има само „американска мечта“, ние да не сме по-улави, я!) – от продажба на мартеници в подлеза на ЦУМ до връчване на мандат за съставяне на правителство! И не само това – всички други партии, даже и ГЕРБ, бяха готови да подкрепят това правителство! Само че прекрасният младеж се уплаши и взе да носи от девет кладенеца вода, само и само да не поема отговорности, да не изпълнява обещанията си и да не става за кашмер на стари години (че вече е на 54 лазарника), нищо че е правил цял живот другите политици за кашмер – то не беше Иван Костов, то не беше дедо цар, то не беше и Баце! Даже от дедо цар е взел репликата: „Когато му дойде времето!“ и сега го имитира пред журналистките. Само че вече, за негово огромно съжаление, няма да му „дойде времето“! Тези, които гласуваха за него, са до такава степен разочаровани, че не искат вече и да чуят за учиндолска власт и правителство, така че на 11-ти юли само шепа хора ще гласуват за него! Не вярвате ли? Ха, запишете си какво съм ви писал днес, два месеца преди това и дали пък няма да изляза прав! Записахте ли си? Нещо да питате?

  19. 19 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 1750 Неутрално

    [quote#15:"4ort"]
    —цитат от коментар 17 на vassilun
    "Направи си заплатата 10 000 лв."Лъжа![/quote]

    Чак и МаяМа ще се изчерви от такава лъжа.

  20. 20 Профил на Хай Буй
    Хай Буй
    Рейтинг: 1361 Неутрално

    Това НС показа ясно едно нещо. ИТН не са в състояние да управляват. г-н Тошко доказа, че е привърженик на крумовите закони, относно журналистите.
    г-н Трифонов доказа, че го е страх и/или срам да отиде дори 1 ден на работа. Както и, че излъга публично за Ковид-19.
    Като цяло, ИТН доказаха, че лъжат брутално за предизборните си отношения.
    Самият г-н Трифонов, в интервю за БНР, не успя самият себе си да се определи в политическият спектър ляво-дясно. Все пак, трудно призна, че е практичен. В историята сме наблюдавали множество фурнаджийски лопати с този етикет - практичност.

    г-н Иванов доказа, че ще обслужва лобистки закони и чужди интереси.
    ДПС доказаха, че са в топли отношения с ДБ.
    г-ца Мая не доказа нищо ново, освен претоплени манджи - нови костинбродски афери, скандали, крясъци, неадекватно поведение и тотална неадекватност.
    г-н Хаджигенов доказа, че е готов да се жертва да бъде министър на нещо или поне да шефства в някоя митница.

  21. 21 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1600 Неутрално

    Според мен нямаме данни за разпределението на мненията в страната на базата на социологическо проучване как се оценява от избирателя работата на НС и партиите в него, но това ще се разбере сравнително бързо от проучванията преди и от резултатите след изборите. Така изброените от автора пропуснати възможности са всъщност хипотетични, а не реалистични.
    За ИТН няма какво да коментирам, те бяха и си оставят тъмното конче - не ни е ясен произхода, не знаем какви са им предварително заявените намерения ( освен въпросното изчегъртване) и дали въобще ще се опитат да ги съществят. Ако отговора е "да" с какъв човешки ресурс смятат да го правят.
    Да вярваш на ГЕРБ, ДПС и БСП, че те са се "прескундили" ( премятане през глава с цел наместване на онова в главата) и са станали от вълк ( в някои случаи по-скоро хиена) на агънце, е нещо повече от наивност, бие на глупост. Вярно е, че Мая получи възможност да ни досажда от телевизора до степен да накара човек да не го пуска. И остана ДБ, които по съвсем понятни причини, нямаха дори теоретична възможност да направят нещо.
    За това дередже според мен партиите (стари и нови) нямаха в случая вина - ние, а не някой друг ги подреди по този начин.
    Какъв или дали въобще някакъв колективен извод ще си извадим, ще научим на 12-13 юли, но според мен по- добър е шанса да достигнем колективен имунитет от Кобид-а, нежели да ни посети колективния разум.

  22. 22 Профил на xso16686927
    xso16686927
    Рейтинг: 586 Неутрално

    Кога аутсайдерите са имали възможности, освен да се осерат? Парламент на хаоса, невежеството и безсмислието, продиктувани от злобата и омразата на един фелдфебел., последван от мутри, хиперпростаци и екземпляри с раздвоение на личността.

  23. 23 Профил на pyn
    pyn
    Рейтинг: 446 Неутрално

    До коментар [#2] от "Николов":Пропуснах:(6) Проектозакон, който би закрил делата в специалните съдилища и би освободил наложените имуществени запори - което изглежда част от кампанията "Спаси олигарх!"
    —цитат от коментар 4 на Николов


    А ти що не ходиш да си ебеш мамата проста а даваш "мнения" бе дебил смотан...

  24. 24 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7220 Неутрално

    До коментар [#2] от "Николов":

    То, нищо чудно, че сме все последни по всичко. С такива дълбокомислени изводи, няма как да е другояче.

  25. 25 Профил на dlagnikov
    dlagnikov
    Рейтинг: 801 Неутрално

    Напоителен текст, който нищо ново не ни говори.

  26. 26 Профил на st0rmbringer
    st0rmbringer
    Рейтинг: 86 Неутрално

    До коментар [#5] от "boevbisser": Антони Тодоров е от умерените анализатори

    А точно умерените анализатори (здравия разум) са най недолюбвани от радикалната секта "реформатори".
    —цитат от коментар 6 на дерибеев


    Мдаа... вече се оформя профила на привържениците на ДБ и останалите от тази секта...

    Общо взето, това са не особено успешни градски хора, с прилично образование, но предимно на книга, без покритие. Поради което като правило се занимават с нещо съвсем различно. Спомените им от съветското робство, известно още и като "соц", са смътни и не особено осъзнати като част от обществения модел. На декларативно ниво са против комунизма и неговото наследство, но подсъзнателно изпитват носталгия по мизерното, но осигурено равенство в нищетата на соца. За своите житейски провали, естествено, обвиняват не себе си, а държавата, управляващите, властта, "системата", "моделът ГЕРБ" и т.н. Те настояват за "реформи", които обаче си представят като "изчегъртване", "ликвидиране" и изобщо някакъв вид революционни действия, включително и посредством нещо като "нов народен съд". Които не би трябвало да бъдат възпирани от подробности като законност.

    Този радикализъм, понастоящем обязден от хора като Слави, Бойкикев, МаяМа и пр., беше внимателно отглеждан и обгрижван от различни лица и кръгове, все свързани с комунистическата ДС и ускорено фашизираща се под ръководството на КГБ и Путин Русия. Като всеки радикализъм, той изключва всякаква форма на диалог. И това вече е факт. Както в обществото, така и в НС. Само че отказът от диалог в едно общество е отказ от демокрацията като обществено усройство. Това е своего рода курс към въоръжена борба. Няма какво да се лъжем - единственото препятствие пред някаква форма на гражданска война в момента е фактът, че водачите и участниците в този своеобразен джихад срещу ББ и ГЕРБ са парникови краставици и изключителни страхливци. Но е въпрос на време да се пръкне някой харизматичен откачалник, който да е достатъчно луд да вдигне не юмрук, а калашник над главата си...

  27. 27
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  28. 28 Профил на xso16686927
    xso16686927
    Рейтинг: 586 Неутрално

    До коментар [#26] от "ST0RMBRINGER":

    За съжаление "харизматичният" вдигна юмрук само за сондаж, сега се е насочил и към калашника - обгражда се с фелдфебели и ДС ченгета, като заявката му за диктатура от руско-фашистки тип вече е налице. Този изроден от българщината екземпляр вече доведе страната до катастрофа на нейния исконно демократичен модел, но опианен от олигархична подкрепа няма намерение да се спре докато катастрофата не стане необратима. Основното указание от Кремъл е пълната политическа, икономическа и конституционна дестабилизация на България - този е дневният му ред, с който се надява да въдвори президентска диктатура по Путински образец, с главна цел страната да се върне в орбитата на Русия. За радост обаче народът няма да позволи на когото и да е завръщането към деспотизма на един живеещ в миналото Евразийски съюз - просто свободата на съвестта вече е по силна от всякакви тоталитарни въжделения, а и не е сам в исконният си цивилизационен избор.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK