"Седем пъти огледай, веднъж назначавай" – за рокадите във властта

Министърът на финансите в служебния кабинет представя екипа си. "Пътят към добро управление и професионална администрация е дълъг, но затова пък тежък."

© Лили Тоушек

Министърът на финансите в служебния кабинет представя екипа си. "Пътят към добро управление и професионална администрация е дълъг, но затова пък тежък."



В първите си работни дни служебното правителство направи кадрови смени. Назначи нови зам.-министри, смени ръководството на Агенцията за инвестиции, Националната агенция за приходите, Агенция "Митници" и главния секретар на МВР. Рокадите предизвикаха множество коментари. "Дневник" предлага няколко мнения от "Фейсбук" и БНР без претенция за изчертателност.


Николай Слатински, професор по международна и национална сигурност:


Трябва седем пъти да се оглеждат хората и един път да се назначават. Някои от новите назначения ме смущават, а 1-2 ме огорчават.




Не знам колко свобода е дал президентът на министрите, но е нужно много да се внимава в подбора.


В България има обвързаности и зависимости, които понякога приличат на преплетени свински черва.


А проблемът е също и в това, че президентът е външен за политиката човек. Военните професионалисти поради характера на дейността си имат по-малко социални контакти, познават относително по-малко знаещи и можещи в други дейности, в някаква степен са изолирани от обществото. Освен това президентската институция стои особено и леко отдалечено от политическите кръгове и резервоари от кадри.


Опасявам се, че това е предпоставка при множеството промени във висшите етажи на администрацията президентът понякога да бъде подвеждан при избора на специалисти.


Да не говорим, че служебното правителство се свързва тясно с президента, той обира луфтовете и негативите, той носи главната отговорност, а от психологията на групите знаем, че когато някой отгоре носи главната отговорност, участниците в групата са склонни към повърхностни, емоционални, прибързани или користни решения - нали контрата ще остане не у тях, а е онзи отгоре!


Евгений Кънев, доктор по икономика:


Много пъти досега се е сменяла властта през Прехода и много пъти е играла административна метла. Ние сме една от малкото държави в Европа, в която всяка системна партия има собствена администрация. И това на фона на острия дефицит на квалифицирани кадри. Единствено Костов опита със специален закон да създаде професионална администрация, който обаче беше един от първите променени закони от царското правителство, за да вградят Лучано и неговите покровители в държавата.


Това е и една от трагедиите ни - че не успяхме като в Европа да изградим независима от политиците професионална администрация, чрез която да функционират ефективно институциите.


Така и сега - няма как да се върви напред без да се сменят вградените бушони и калинки по партийна, родствена и клиентелистка линия.


Но! Забелязвам вече назначения, които се отличават единствено, че уж са от "нашите".


Хората трябва да знаят, че партиите срещу ГЕРБ се делят на две групи: такива, които искат само да сменят ГЕРБ и да бъдат на негово място и такива, които се борят срещу модела ББ.


И случайно или не - сега се правят назначения на хора и на двете групи.


Така че пътят към добро управление и професионална администрация е, както се казваше в казармата - дълъг, но затова пък тежък.


Иванина Манчева, икономист:


Изненада ме изборът на Румен Спецов за директор на НАП, той не е известен извън териториалната дирекция на НАП в Добрич, където е работил, и в Централно управление. Спецов няма достатъчно управленски опит, а това може да се окаже важно.


Дискусионна е идеята на служебния финансов министър да се постигнат за 2 месеца значителни успехи в събираемостта на данъците. Асен Василев дава ясен сигнал, който е политически, че той разчита на тази събираемост и смята, че има огромни скрити резерви в НАП. Даде ясно да се разбере, че не е доволен от досегашното ръководство.


Нормално е един министър да избере за тези позиции хора, на които има доверие, друг е въпросът доколко лично ги познава.


Васил Гарнизов, социален антрополог и политолог:


Тезата на президента Румен Радев е, че това е едно балансирано правителство, като той е положил някакви усилия в тази посока с назначаването на проф. Велислав Минеков и д-р Стойчо Кацаров и Кирил Петков на министерски постове - хора, които са участвали на протести през различни периоди.


Вторият ясен знак е, че ще се гледа под лупа управлението на Борисов и този знак идва от министъра на вътрешните работи Бойко Рашков, който знаем, че беше несъгласен и с действията на Борисов и на МВР, както и с политиката на прокуратурата.


Сега въпросът е, че като че ли балансът е изгубен, защото това е твърде ляво, твърде червено правителство. Това го разбирам, защото Радев беше издигнат от левицата, а в някакъв смисъл той сега вече е в предизборна кампания и отново ще очаква да бъде подкрепен от левицата. Но правя уточнение, че аз не казвам, че това е правителство на Нинова. Това вероятно има нещо да ни каже за начина на своето преизбиране, той ще иска да бъде подкрепен от много широка лява коалиция, но това пак няма да стане с изключване на Нинова.


Това, което може да направи служебен кабинет, е да осветли някои големи сделки, които са били подозирани в корупция, като една от тях, според него, е проектът "Южен поток". Обаче назначените за служебни министри на енергетиката и на финансите, дават знак, че те няма да направят ревизия на предшествениците си, както в енергетиката така и при корупционните схеми в хазарта.


Не очаквам тези въпроси сега да се решават публично, а по-скоро зад кулисите. Във МРРБ също има какво да се разследва, като например програмата за санирането, както и оперативните програми в областта, но очакванията, които им възлага президентът Румен Радев са нереалистични, крайно малко е времето, за да събереш достатъчно качествени доказателства и да ги предадеш на прокуратурата и да получиш подкрепа от нея.


Силвия Петкова, адвокат:


Според Галя Димитрова, вече бивш изпълнителен директор на Националната агенция за приходите, за уволнението ѝ няма никакви мотиви и било явно политическо решение.


Така де. Изтичането на данните на 6 милиона български граждани не е нито основание за оставка, нито за уволнение. Даже е учудващо как още тогава не беше повишена направо в министър на финансите. Все пак ... особени заслуги.


Страхил Делийски, политолог:


Можеше да се очакват кадрови промени в министерствата и агенциите, на фона на заявките на президента и на служебния кабинет. Различните гледни точки определят това като промяна за добро или реваншизъм. Рокадите могат да продължат, особено при някакви излезли информации при проверките в институциите.


Освен ако не са замислени като някакъв комуникационен фойерверк. Нека да се случват тези неща, но фокусът би трябвало да е на друго място - изборите.


Не е възможно служебният кабинет да направи дълбока ревизия, но трябва да установи какво е състоянието в държавата. Ако усилията на служебното правителство са насочени към добри и ефективни управленски практики, свързани с провеждането на изборите, от това ще спечелят и президентът, и кабинетът, и обществото.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK