"Нямаме избор": Гласуването на българите в Германия на 14 ноември (отново) ще е трудно

Снимката е личен архив на Антоанета Тончева.

© Антоанета Тончева

Снимката е личен архив на Антоанета Тончева.



И опашки, и по-ниска избирателна активност на изборите за парламент и президент на 14 ноември в секциите в Германия очакват както доброволци по организацията на вота, така и Централната избирателна комисия (ЦИК). Българските избиратели там ще бъдат поставени в поне две възможни, но не особено приятни ситуации. Първата е да пътуват, ако в техния град няма секция. Втората, която може да е част и от първата, е да чакат на опашка, защото местата за гласуване ще са по-малко. И двете по всяка вероятност ще откажат част от избирателите.


Въпреки че българският изборен кодекс дава възможност да се разкриват автоматично секции там, където се е гласувало през последните пет години, това няма да се случи на много места в Германия. Причината е в ограничения, наложени от местните власти на предстоящите избори да има секции само на до 40 адреса, извън дипломатическите и консулските служби.


За изборните доброволци, които до голяма степен организират гласуването, ограничаването на адресите за секции води и до нови предизвикателства в търсенето на помещения, съобразени със строго контролираните в Германия противоепидемични мерки срещу разпространението на коронавируса.


Повече секции, но в Германия този път надали




За да няма опашки и часове наред чакане за гласуване, по-предишното Народно събрание в краткия си живот въведе автоматично разкриване на секции на местата, където в последните 5 години на избори са гласували поне 100 човека, както и че нова секция може да се разкрива, ако има подадени поне 40 заявления за дадено място. Отделно, секции има във всяко дипломатическо или консулско представителство, отпадна и ограничението за до 35 секции в страни извън Европейския съюз.


В следствие на това за изборите на 11 юли бяха обявени рекордните 784 секции в чужбина, 116 от които в Германия (трета по брой секции след Великобритания и Турция). Ситуацията на 14 ноември обаче ще е различна, защото Министерството на външните работи разпространи съобщение, позовавайки се на нота от германска страна, че секциите там може да бъдат на не повече от 40 адреса, като в тях не са включени дипломатическите и консулските представителства.


Щом Германия налага тази квота, е напълно законно ние да се съобразим с нея. Нямаме избор. Това са условията на задачата и тя не е никак приятна.


Цветозар Томов,

член и говорител на ЦИК


В съобщението не се цитират мотиви за решението на федералните служби, но България трябва да се съобрази с него, защото в Изборния кодекс е записано, че "секции се разкриват след разрешение на приемащата страна", обясни пред "Дневник" говорителят и член на ЦИК Цветозар Томов.


Адрес срещу секция, или какво практически означава ограничението


В информацията на външното министерство изрично се посочва, че решението на Германия ограничава адресите, но не и броя на секциите. Това теоретично означава, че секциите отново може да са 116 (или повече), но трябва да са съсредоточени на по-малко адреси. Въпрос на решение на ЦИК, външното министерство и изборните доброволци обаче е дали има смисъл на даден адрес да има повече секции, след като е неизвестно колко хора биха пътували до мястото.


Към ограничението от 40 адреса не се числят дипломатическите и консулските служби, но това не е особено облекчение за организацията, той като те не са много. Освен това, част от помещенията на мисиите в Германия не са достатъчно големи, за да може да се организира гласуване в тях.


В други случаи пък, заради големите български общности, дипломатическата или консулската служба сама по себе си няма да е достатъчна: "В Берлин, Мюнхен, Щутгарт има много гласуващи българи и само посолството и консулствата не могат да поемат всички. Респективно, изхабяваме и адрес на тези места", обясни пред "Дневник" говорителят на ЦИК Цветозар Томов.


Задачата не позволява намирането на идеално решение. Търсим оптимално с оглед на тези условия. 


Цветозар Томов,

член и говорител на ЦИК


Справка на "Дневник" показва, че сред 116-те секции на изборите на 11 юли едва десет са били в посолства и консулства.


Най-много тогава са били секциите в Берлин - общо осем на шест адреса. В Германия се е гласувало общо в 84 населени места, като в Мюнхен напр. е имало шест секции на четири адреса (едната е в консулството), във Франкфурт на Майн - четири секции - всички на консулски адрес, в по три секции са можели да гласуват българите в Бремен, Дюселдорф, Хамбург и Щутгарт.


Кои секции ще отпаднат


"Дневник" разполага със списък с предложения на външното министерство кои секции да останат на изборите на 14 ноември. Логично, в него са големите градове, но и места като Папенбург, Равенсбург или Дитценбах (с население между 30 хил. и 50 хил. души), като там е имало секции и на изборите през юли. Според външното министерство предложените градове и секциите в тях са съобразени с избирателната активност и броя българи в отделните провинции.


Сравнение на проекто-секциите за 14 ноември със секциите от изборите на 11 юли, сочи, че населените места ще са с около 50 по-малко. Окончателното решение в кои градове и какво ще е разпределението на секциите по адреси ще вземе ЦИК, затова и редакцията не публикува работния списък.


"Трябва да отчетем къде са гласували най-много българите в Германия на изборите, кои са адресите, на които може да се сложи повече от една секция, какви са логистичните възможности по места. Интересували сме се и какво е географското положение на местата, защото, ако е в пограничен район и в Германия не може да има секция заради ограничението, хората да гласуват извън територията на страната", обясни Цветозар Томов.


Неизвестно: има ли смисъл от подаване на заявления


Заради ограниченията в адресите, където може да има секции, ЦИК трябва в близките дни да реши и как ще постъпи за подаващите заявления за откриване на нови секции в Германия. Платформата за това (не само за федералната република, но и за всички живеещи в чужбина) все още не е отворена - известен е само крайният срок, до който могат да се подават заявленията: 19 октомври.


Възможността за разкриване на нови секции също бе дадена с промените в изборния кодекс, направени от 45-тото Народно събрание. Изискването за откриване на нова секция е да има подадени 40 заявления. В същото време заради многото секции, които би следвало да бъдат отново (поне частично заради ограниченията) разкрити за изборите на 14 ноември, защото в тях са гласували повече от 100 души, "няма да имаме свободни квоти за разкриване на други секции", смята Томов.


"Когато отворим платформата, трябва да вземем решение как живеещите в Германия да си упражнят правото на подаване на заявление. Но е пълна безсмислица да се събират заявления за нови места, след като знаем, че няма да ги разкрием, колкото и да се съберат", казва членът и говорител на ЦИК.


Ограниченията, доброволците и мечтата за дистанционно гласуване


Мартин Чилев е доброволец в изборната организация за провинция Северен Рейн-Вестфалия. Казва, че в областта има около 90 хил. българи и вече има очакване, че поне две от секциите, които е имало на изборите на 11 юли, на 14 ноември няма да съществуват заради новите ограничения - в Гелзенкирхен (там през юли са гласували 106 избиратели според протокола в ЦИК) и в Мьонхегладбах (гласували - 333). По думите му това ще доведе до отлив на избиратели.


"Хората трябва да се качат на колата и да пътуват половин-един час и много от тях решават да не го направят", смята Чилев. Въпреки това, той е на мнение, че заради това, че парламентарните и президентските избори са "две в едно", а и защото "сезонът не е отпускарски", интересът към изборите ще е по-голям, в сравнение с вота на 11 юли и ще има опашки от избиратели.


Крайно време е България да поеме сериозна грижа за дистанционно гласуване, поне извън страната. Така ще бъдем независими.


Мартин Чилев,

изборен доброволец


По думите му, възможността за дистанционно гласуване би спестила значителни държавни средства, които сега се влагат за командироване на служители, които да следят за изборния процес - особено в ситуация като предстоящата за избори "две в едно", когато престоят в чужбина по всяка вероятност продължава около две седмици - седем дни преди парламентарните избори и първия тур на президентските и нови седем преди очаквания втори на тур на вота за държавен глава.


"Мисля, че тази година в условията на продължаваща пандемия от коронавирус, и на германските власти им дойде доста в повече да имаме ние за трети път избори", смята Антоанета Тончева, която на доброволни начала се занимава с организирането на избори от седем години. Пред "Дневник" тя обясни, че намирането на помещения, особено ако се очаква те да поемат по-голям поток от избиратели заради ограничените възможности, е много сложна задача, предвид изискванията за безопасност срещу разпространението на коронавируса.


Възможността, от която всички сме лишени, за дистанционно, неприсъствено гласуване  - или по пощата, или електронно, води до всички тези проблеми. А не е толкова невъзможно!


Антоанета Тончева,

изборен доброволец


"Има изисквания на един човек да се осигури пространство от десет квадратни метра. При нас в Регенсбург голяма семинарна зала, която използваме, е около 100 кв. м., а прилежащото фоайе е около 100 кв. м. Тоест, ние можем да имаме седемчленна комисия и трима избиратели едновременно", обяснява Тончева.


Това е малка част от листа с обстоятелства, които трябва да съобразят доброволците, по възможност със съдействието на представителите на външното министерство - към задачите се добавят и координацията около машините и бюлетините за гласуване (при очаквани президентски избори в два тура, логистиката е още по-сложна, защото машините следва да се преинсталират), канцеларските материали, цената за наем на помещенията.


През уикенда или до понеделник ще се разбере къде се разкриват секции автоматично, заради 100 гласували на предните избори, а според хронограмата на ЦИК окончателното определяне на броя секции във всяко място извън страната се очаква на 23 октомври.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (93)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3118 Весело

    какъв е точно проблемът да се гласува по пощата? Електронно, то се е видяло, скоро няма да има, но по пощата да няма....

  2. 2 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 3818 Неутрално

    Дистанционно гласуване, дистанционно гласуване, дистанционно гласуване!!!

    И по пощата!!!!!!

    Следващият парламент да оправи тези неща!

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  3. 3 Профил на save_knforest
    save_knforest
    Рейтинг: 676 Неутрално

    Радващо е, че доброволците /шапка им свалям за това, което правят/ от една от най-големите ни диаспори поставя въпроса за дистанционното гласуване. На ход са политиците, ама там има сериозен отпор от некомпетентни ахмаци.

  4. 4 Профил на goofy
    goofy
    Рейтинг: 358 Неутрално

    Това за общо 40-те секции пък ако не е приумаца на Маркус Зьодер, съизобретателят на ГЕРБ, пък на.

    Иначе решението е ясно: гласуване по пощата за съгражданите ни зад граница! Немците в чужбина гласуват единствено по този начин.

  5. 5 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1914 Неутрално

    ,,И опашки, и по-ниска избирателна активност на изборите за парламент и президент на 14 ноември в секциите в Германия очакват както доброволци по организацията на вота, така и Централната избирателна комисия (ЦИК). Българските избиратели там ще бъдат поставени в поне две възможни, но не особено приятни ситуации. Първата е да пътуват, ако в техния град няма секция.”

    За някои изборите са всеки път по-голям и по-голям тормоз!

  6. 6 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3891 Неутрално

    В Германия допълнителното пътуване е пречка. А в България защо не гласуват? Отиване, гласуване и връщане отнема половин час, но пак не гласуват.

  7. 7 Профил на vagabond66
    vagabond66
    Рейтинг: 2110 Весело

    До коментар [#6] от "Vlado Nikolov":


    В Германия допълнителното пътуване е пречка. А в България защо не гласуват? Отиване, гласуване и връщане отнема половин час, но пак не гласуват.
    —цитат от коментар 6 на Vlado Nikolov


    Защото не искат!
    А, защо не искат?!?
    "Това е въпросът!"

  8. 8 Профил на save_knforest
    save_knforest
    Рейтинг: 676 Весело

    Троловете на Герб и ДПС/МВМРО веднага почнахте да цъкате минуси...елементарни в своята посредствена предвидимост.

  9. 9 Профил на hrx16647690
    hrx16647690
    Рейтинг: 875 Неутрално

    какъв е точно проблемът да се гласува по пощата? Електронно, то се е видяло, скоро няма да има, но по пощата да няма....
    —цитат от коментар 1 на boevbisser


    Не може да се гарантира тайната на вота


    До коментар [#1] от "boevbisser":

  10. 10 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2105 Весело

    Нарочно немците възпрепятстват гладуването -страх ги е ИТН да не получи мнозинство.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  11. 11 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2105 Весело

    До коментар [#1] от "boevbisser":

    Имаше един виц, за един пиян, дето вървял по улицата и си пеел "Пиян съм аз, пиян, мечтая си да пр.ъдна" по някое време взел да си пее "На.сан съм аз, на.ран, мечтата ми се сбъдна".
    Така беше с увеличеният брой секции, гласуването с машините -така ще бъде и с по пощата и с онлайна. И пак няма да се оправсаят очакванията за победа на умни и културни градски елити 😉
    Аз лично приветствам всяка форма на гласуване.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  12. 12 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1914 Неутрално

    Гласуването и в частност високата избирателна активност са резултат тогава, когато на политическата сцена има хора с морал!
    Всеки провал в политиката се наказва с ниска избирателна активност!

  13. 13 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1914 Неутрално

    …А НИЕ СЕ НАГЛЕДАХМЕ НА ПРОВАЛИ….

  14. 14 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3118 Весело

    До коментар [#11] от "DDR":

    Не знам дали от машините, дали от какво, но недействителните бюлетини почти изчезнаха - всъщност затова точно дойдоха машините. С гласуването по пощата същото - ще се забавим, но току виж.... Не е нормално това - 1.5 милиона гласоподаватели в чужбина, гласуват само 180 000.

  15. 15 Профил на AModoMio
    AModoMio
    Рейтинг: 3114 Неутрално

    . На ход са политиците, ама там има сериозен отпор от некомпетентни ахмаци.
    —цитат от коментар 3 на save_knforest


    Решиха да правят промени набързо без да обмислят добре. Поне за чужбина можеше да обмислят по-добри варианти.

    "Ако ние нямахме взаимоотношения с политиците щяхме да бъдем една банда от чакали. Или една обикновена банда и щяхме да бъдем анулирани." Тото Риина след атентатите
  16. 16 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3891 Любопитно

    До коментар [#7] от "vagabond66":

    Тогава да няма рев и сълзи, че вота в чужбина променял резултатите.

  17. 17 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3117 Любопитно

    До коментар [#1] от "boevbisser":

    Ви изборите в САЩ видяхте ли?!А, анулираните за президент в Австрия?!

  18. 18 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3117 Любопитно

    До коментар [#14] от "boevbisser":

    Недействителни бюлетин няма при машините.На екрснчето не можеш да рисуваш членове.Във Венецуела няма ндейсрвителни гласове също.Ама това ли Ви е успеха-даннакарате стотици хиляди да не гласуват заради вашите машинки.И не става дума за ромите.Те ще влязат в употреба,когто е необходимо.За справка-машини ма само в държави с неграмотно население!

  19. 19 Профил на uvtest
    uvtest
    Рейтинг: 2496 Неутрално

    ""Хората трябва да се качат на колата и да пътуват половин-един час и много от тях решават да не го направят"

    Ти да видиш!!! Много загрижените за съдбата на Родината гастарбайтери, не можели да пътуват половин-един час, та да гласуват! Затуй трябвало да им се осигури дистанционно гласуване, та да не губили от скъпоценното си време, докато определят бъдещето на живеещите тук, в България.

  20. 20 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3117 Любопитно

    До коментар [#16] от "Vlado Nikolov":

    В Германия поне половината български граждани са роми.Няма НИКОГА да гласуват ни за Бойкикев,ни за Кире и Асан.Ама ,умнокрасивите синпредставят,че в Дуибург живят само фенове на Ицката.Няма да им уври главата!

  21. 21 Профил на vagabond66
    vagabond66
    Рейтинг: 2110 Весело

    До коментар [#14] от "boevbisser":


    До коментар [#11] от "DDR":Не знам дали от машините, дали от какво, но недействителните бюлетини почти изчезнаха - всъщност затова точно дойдоха машините. С гласуването по пощата същото - ще се забавим, но току виж.... Не е нормално това - 1.5 милиона гласоподаватели в чужбина, гласуват само 180 000.
    —цитат от коментар 14 на boevbisser



    А ми недействителните бюлетини изчезнаха,
    защото няма опция за "недействителна" при машините.
    Ако на хартията задраскаш, подчертаеш, отбележиш
    двама кандидати, то гласът ти не показва избор
    и бюлетината става -"недействителна"!
    Не си произвел "глас".
    Същият е резултата и когато "гласуваш" за никой
    или не избираш "никой"!
    Тогава само повишаваш изборната активност
    но "гласът" ти е заминал в кошчето и не си избрал нищо!
    Единственото, което правят такива хора,
    когато участват в изборите
    е да си губят времето,
    като си разкарват интимните части до секцията и обратно!
    При машините обаче няма опция "сбъркал"!
    Ако не си отбелязал твоя кандидат, а друг,
    "гласът" ти е действителен и щеш или не щеш си избрал другия.
    Няма как да гласуваш за двама!

  22. 22 Профил на volarok
    volarok
    Рейтинг: 2079 Неутрално

    Българите в чужбина масово гласуват протестно, т.е. за Славчо. Иначе не биха отишли да гласуват или биха гласували с "не подкрепям никого" - то е същото. А Славчо в два парламента доказа, че не може да бъде политик и държавник. Ето защо, няма голяма полза от техните гласове.

  23. 23 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1914 Неутрално

    До коментар [#19] от "uvtest":

    Има доста НАГЛОСТ в коментарите ти!
    Какъв ти е на тебе проблемът всеки път се питам?
    Как може да плюеш по хората за които единствената възможност да работят в момента е чужбина?
    Ти живял ли си сред чужди, работил ли си с другоезични и в други държави за да се произнасяш толкова багло, че ба нашите сънародници в чужбина не им било пукало за Родината?
    Много си тъп! Честно!

  24. 24 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1914 Неутрално

    А относно машинният вот- ДА!
    Той гарантира най-верните резултати!

  25. 25 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3118 Весело

    До коментар [#18] от "wre501051215":

    В Щатите са неграмотни, така ли? И между другото, клетите американци, че и германците, гласуват и по пощата, интересно как там има тайна на вота, пък у нас - няма. Да че чудиш и маеш какви чудеса по белия свят....

  26. 26 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1517 Неутрално

    До коментар [#22] от "volarok":

    От всеки глас, който не е купен има полза без значение за кого е даден. Защото идеята е хората да са максимално представени. А за опростяване на управлението е въведена 4% бариера у нас, при някой първия получава допълнителни депутати и т.н. Но всеки знае колко хора представлява или по-точно каква група са зад него. За това и Орешарски беше обречен, няма представителност и всякакви идеи на партии с 5-10% резултат да управляват. Може идеите да им са идеални, но пак няма да стане.

  27. 27 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4411 Любопитно

    Интересно, от 116 секции само преди няколко месеца а сега само 40 защото Немците не давали.... И какво стана с равноправието и "всички са равни" в ЕС? Идеално оправдание за ЦИК и защо друга държава регулира изборите в Бг????

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  28. 28 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1914 Неутрално

    До коментар [#19] от "uvtest":

    Ако не бяха европомощите и заплатите на гастарбайтерите в чужбина-за 30 години в тая държавица НИЩО НЯМАШЕ ДА СЕ ПРОМЕНИ!
    С тези олигарси които ни окрадоха с престъпната приватизация…. България щеше да е пустинята Сахара

  29. 29 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1914 Неутрално

    До коментар [#27] от "padrino":

    …някой си прави гаргара с правото на българите да гласуват…

  30. 30 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 5951 Неутрално

    До коментар [#6] от "Vlado Nikolov":

    В България ще има и допълнителна пречка, ръстът на заболеваемост и смъртност при коронавируса може да откаже хората да отидат в секциите, да не се заразят. Единственият стимул в България е, че вотът е мажоритарен за президент.

  31. 31 Профил на vagabond66
    vagabond66
    Рейтинг: 2110 Весело

    До коментар [#16] от "Vlado Nikolov":


    До коментар [#7] от "vagabond66":Тогава да няма рев и сълзи, че вота в чужбина променял резултатите.
    —цитат от коментар 16 на Vlado Nikolov


    Аз лично не разбирам,
    защо наистина е този рев?!?
    Не виждам особени разлики
    в гласуването в чужбина и във България!
    Ама, който е недоволен от резултата,
    е нормално да недоволства.

  32. 32 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 1211 Весело

    какъв е точно проблемът да се гласува по пощата? Електронно, то се е видяло, скоро няма да има, но по пощата да няма....

    —цитат от коментар 1 на boevbisser


    Не може да се гарантира тайната на вота
    —цитат от коментар 9 на hrx16647690


    Да бе, да😃! И как точно става това? 10 проверяващи бюлетините бачкащи в една стая си записват егн'то на всеки гласувал и за коя партия е гласувал, и после дават данните "на който трябва". И гербаджиите проверяват по егн всеки който постъпва на държавна работа: Гласувал за герб/Д(п)С/бкп (АКА бсп) - приет си, за друга партия-нЬет!

    А НАПаджиите, цацаратурата (и другите ведомства) почват да тормозят гласувалите (и тяхните роднини) за други партии😃

    Май НЕ Е това проблемът, а "МАСОВОТО купуване" на гласове от ромската и турската общности в чужбина😃!


    До коментар [#9] от "hrx16647690":

    THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
  33. 33 Профил на vagabond66
    vagabond66
    Рейтинг: 2110 Весело

    До коментар [#22] от "volarok":


    Българите в чужбина масово гласуват протестно, т.е. за Славчо. Иначе не биха отишли да гласуват или биха гласували с "не подкрепям никого" - то е същото. А Славчо в два парламента доказа, че не може да бъде политик и държавник. Ето защо, няма голяма полза от техните гласове.
    —цитат от коментар 22 на volarok


    А във България не гласуваха ли за Славчо?!?

  34. 34 Профил на Ogre
    Ogre
    Рейтинг: 316 Неутрално

    Превантивна статия за бъдещата нищожна избирателна активност, която ще има. Активност, получена от българите в чужбина, срещу мащабно лобиране в защита на "техните интереси", огромно количество пари за машини и персонал, огромен медиен интерес. ДБ направо се предобриха да защитават това безценно право за гласуване в чужбина. И защото на никого там не му пука, пак ще има слабо ходене до урните.

  35. 35 Профил на Pomak
    Pomak
    Рейтинг: 735 Неутрално

    Има избори, няма за кой да гласуваме.
    Мда
    И за какво да чакам на опашка !!!???
    Като за портокали преди 90-та.
    Нема да стане

  36. 36 Профил на volarok
    volarok
    Рейтинг: 2079 Неутрално

    До коментар [#33] от "vagabond66":
    "А във България не гласуваха ли за Славчо?!?"
    _______________
    Не, гласуват за Бочко, което е още по-голяма трагедия.

  37. 37 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 539 Неутрално

    Общите работници в чужбина я гласуват 10 процента я не . Бях три години в Испания и ги нарежете и ги видях пред очите ми .Масово се бачка в строителството за 1000 евро на месец , при наеми в евро и всичко друго в евро . Отделно от това , масово нямат коли .

    Горд българин с три години стаж в Испания .
  38. 38 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5984 Неутрално

    До коментар [#4] от "goofy":

    Маркус Зьодер е министър председател на Бавария и не пее на федерално ниво.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  39. 39 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5984 Неутрално

    Идеално оправдание за ЦИК и защо друга държава регулира изборите в Бг?
    —цитат от коментар 27 на padrino

    Немците не регулират изборите в "Бг", а изборите за български парламент и президент в "Ге", в собствената си държава. И така пише в закона: "секции се разкриват след разрешение на приемащата страна".

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  40. 40 Профил на hrx16647690
    hrx16647690
    Рейтинг: 875 Весело

    Да бе, да😃! И как точно става това?
    —цитат от коментар 32 на МОЙШЕ ТОЛКОЗ


    Преди да се запечата плика, всеки показва на купувача на гласове,
    че е гласувал за Дем.БГ и тогава си получава парите.

    Евреите може да са най-хитрите, ама и тука си имаме „умни и красиви“

    До коментар [#32] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":

  41. 41 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3117 Неутрално

    До коментар [#25] от "boevbisser":

    Мдаа,в гетата са неграмотни.Или мислиш,че в САЩ са само индивиди като герооте на Уил Смит или Дензъл Уошингтън?!

  42. 42 Профил на constatator
    constatator
    Рейтинг: 1640 Неутрално

    До коментар [#27] от "padrino":
    Интересно, от 116 секции само преди няколко месеца а сега само 40 защото Немците не давали.... И какво стана с равноправието и "всички са равни" в ЕС? Идеално оправдание за ЦИК и защо друга държава регулира изборите в Бг????"" "" "" "".

    Може би германците не разбират защо ние българите за срок от 8 месеца ще провеждаме за трети път избори за парламент. А и предполагам, че за германците са важни и ограничителните мерки за Ковид 19.

  43. 43 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3117 Неутрално

    До коментар [#25] от "boevbisser":

    В САЩ няма такива машиини,като нашите венецуелки.Там машините само броят хартиени бюлетини.Има хартиени бюлетини.Които моат да се преброят наново.Както се е случвало.Например при избора на Буш.Младши срещу Ал Гор.Пак не си в час!

  44. 44 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 539 Неутрално

    Като са се регистрирали три пъти по малко че живеят в Германия , ще има и три пъти по малко секции . Логично е . Тия числа дето ги развяват по медиите , колко българи имало в чужбина са лъжи .Отделно от това , тези на 8 часов договор са още по малко .

    Горд българин с три години стаж в Испания .
  45. 45 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3117 Неутрално

    До коментар [#28] от "Аз съм българче обичам наште планини зелени":

    Това ДАЛЕЕЕЧ не е вярно.Е ,за нвкой в смолвнско село-помощите от роднини в Чужбина са важни,но за България като цяло,това е нищо.Важни са за някои партийки,които тук ,на място не могат да намерят гласове.Само за това са важни.

  46. 46 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5984 Неутрално

    До коментар [#19] от "uvtest":

    Я се качи на колата рано в неделя и пътувай два часа 150 км, търси после къде да паркираш, виси после още два часа на опашка с мургави и ухаещи екзотични типове, карай обратно още два часа и да видим как ще ти се работи в понеделник. А в Германия се работи.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  47. 47 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3117 Неутрално

    До коментар [#29] от "Аз съм българче обичам наште планини зелени":

    Имст право,но аз нямам задължение да им осигурявам урна до тоалетната,вляво.В Дуибург,например.Който иска-да заповяда там,където е регистриран по адрес.Както е в Германия,нспример.

  48. 48 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3809 Любопитно

    ""Хората трябва да се качат на колата и да пътуват половин-един час и много от тях решават да не го направят"Ти да видиш!!! Много загрижените за съдбата на Родината гастарбайтери, не можели да пътуват половин-един час, та да гласуват! Затуй трябвало да им се осигури дистанционно гласуване, та да не губили от скъпоценното си време, докато определят бъдещето на живеещите тук, в България.
    —цитат от коментар 19 на uvtest


    Ти лично колко ще...."пътуваш" за да гласуваш?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  49. 49 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3117 Неутрално

    До коментар [#34] от "Ogre":

    Има и друго.Българите в Чужнина ще гласуват за Слафчо.Когато той тук беше "Господин Трифонов" ,беше добре да се гласува в Чужбина.Ама сега Слафчо е враг ,о не е добре да има гласове от Чужнина.Фурнаджийски лопати.Няма стратегия ,няма правила.Само за Съмишленика гледат.

  50. 50 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3117 Неутрално

    До коментар [#36] от "volarok":

    Затова предлагам-да се гласува само ,ако си третонпоколение Червена Семка.Така ще печели винаги БСП,а ДеБъ/ППППП (Кире/Асан) ще са втори!

  51. 51 Профил на Дария Колев
    Дария Колев
    Рейтинг: 2416 Любопитно

    Причината е в ограничения, наложени от местните власти на предстоящите избори да има секции само на до 40 адреса, извън дипломатическите и консулските служби.
    ____________________________________________________

    Премиерът Янев що не се скара на Меркел?

    Може ли Германия да ограничава български секции, при положение България е член на ЕС?

  52. 52 Профил на Дария Колев
    Дария Колев
    Рейтинг: 2416 Любопитно

    До коментар [#19] от "uvtest":Я се качи на колата рано в неделя и пътувай два часа 150 км, търси после къде да паркираш, виси после още два часа на опашка с мургави и ухаещи екзотични типове, карай обратно още два часа и да видим как ще ти се работи в понеделник. А в Германия се работи.
    —цитат от коментар 46 на Незнайко в Слънчевия град


    Правили сме го много пъти, един път гласувахме в Бон, 360 км в една посока и поне 3 пъти в Мюнхен, 230 км в една посока!

    Когато човек е политически ангажиран разстоянията са небензахе!

  53. 53 Профил на K2doors
    K2doors
    Рейтинг: 631 Неутрално

    Аз ще гласувам в Мюнхен или Щутгард,герберите трябва да бъдат изчегъртани!!

  54. 54 Профил на Lazar Petrov
    Lazar Petrov
    Рейтинг: 585 Неутрално

    гласуването по пощата или електронно е против конституцията и това е много правилно. По никъкв нечин не се гарантира честния вот. Само един пример - ако се позволи гласуване по е-емейл или поща всички цигани ще продадат гласа си много по-лесно. Също така няма как да се контролира и гласуване под натиск - примерно работници в германия - шефа ги вика пред него на компютъра и гласува вместо тях иначе обратно в България. Или пък мъж заповядва на жена си. И т.н.
    Единствено се гласува - в изборна секция, в тъмната стая - сам, без камери, без свидетели. Дали с машина или бюлетина - това вече е чисто техническата част.

  55. 55 Профил на uvtest
    uvtest
    Рейтинг: 2496 Неутрално

    [quote#48:"Храбър"][/quote]

    Около 20 мин., пеша.Защо питаш?

  56. 56 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2105 Весело

    До коментар [#46] от "Незнайко в Слънчевия град":

    Демокрацията и свободата изискват жертви и активно участие в процеда. На който му тежи или му е трудно, после да не мрънка. Няма кой да свърши неговата работа.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  57. 57 Профил на uvtest
    uvtest
    Рейтинг: 2496 Неутрално

    До коментар [#46] от "Незнайко в Слънчевия град":

    Навремето, като избухва балканската война, хиляди българи си зарязват работата или учението в Европа, и идват да помагат на майката-родина.Сега, много загрижени за Отечеството, ама не могат да жертват няколко часа от времето си.Айде стига.

  58. 58 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2252 Неутрално

    Ех защо българире в Германия не са сирийци или поне афганистанци?!?

  59. 59 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5984 Любопитно

    До коментар [#57] от "uvtest":

    Защо сравнявате избори за парламент през 2021 г с балканските войни? Това е нелепо.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  60. 60 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3891 Весело

    До коментар [#31] от "vagabond66":

    Както казваме у нас - на кривия Хой и козината му пречи.

  61. 61 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5984 Весело

    До коментар [#52] от "Дария Колев":

    Небензахе, ако има зин!

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  62. 62 Профил на dokoro
    dokoro
    Рейтинг: 705 Неутрално

    До коментар [#18] от "wre501051215":

    И ние сме държава с голям процент неграмотно население.
    Голям процент от ромите ( циганите), родени след 1984, не могат да четат.

  63. 63 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1914 Неутрално

    Представата на нашите политици за управлението на страната е че келепира е само да додрапат до парламента да станат депутати..
    От там нататъка се размиват в пространството и в общият сбор от едни 240 такива ,,избранници”… и стават всички едно цяло- без идеи, без приоритети и цели.

  64. 64 Профил на Atanas Yankov
    Atanas Yankov
    Рейтинг: 771 Неутрално

    Много български граждани са ниско образовани,без родолюбие...замърсяват природата,нямат дълъг хоризонт.
    Гета,роми,соц.слаби,зависими...
    Еволюцията и Времето ще реши проблема.
    Нашия или Техния....тик так

  65. 65 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7692 Неутрално

    Ами, ако за Нова година направим още едни избори и толкова няма да има.

  66. 66 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1914 Неутрално

    До коментар [#47] от "wre501051215":


    Ме кой си ти та да им ,,осигуряваш”?
    ДЪРЖАВАТА НИ Е ДЛЪЖНА да им осигури условия, които да им дадат такива възможности както възможностите които е осигурила на другите хора в Бг.

  67. 67 Профил на Stoil Stoilov
    Stoil Stoilov
    Рейтинг: 48 Неутрално
  68. 68 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3117 Неутрално

    До коментар [#54] от "Lazar Petrov":

    Тъмна Стаичка вече няма в България.Няма и избори.Не се гласува вече.Генерира се вот.И който гю"генерира" ,а това е частна фирма.Печели.

  69. 69 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2836 Неутрално

    До коментар [#54] от "Lazar Petrov":

    Така е. Тези начини на гласуване се прилагат в държави с утвърдена демокрация, където купуването на гласове е непознато явление.
    Във Франция, например гласуването по пощата е било отменено преди много време, тъй като вотът от Корсика е бил тежко манипулиран.
    Представям си какво би станало в България.

  70. 70 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3117 Неутрално

    До коментар [#59] от "Незнайко в Слънчевия град":

    Не сравнява избири с войни,сравнява морал и мотивация на българите,отишли на Гурбет и Учене преди 100 години,с днешните.

  71. 71 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3117 Неутрално

    До коментар [#62] от "dokoro":

    Не могст,ама имат смартфони.Смятате ли,пе машинките ще ги затруднят?!

  72. 72 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3117 Неутрално

    До коментар [#63] от "Аз съм българче обичам наште планини зелени":

    Навсякъде са такива,да ти разваля илюзиите.

  73. 73 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3117 Неутрално

    До коментар [#66] от "Аз съм българче обичам наште планини зелени":

    Аа,не ти е ДЛЪЖНА да ти осигури урна до тоалетната в Дуисбург.Или на Паралия Катерини,където плакнеш морни сланини в Бяло Море!

  74. 74 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 1211 Весело

    Да бе, да😃! И как точно става това?

    —цитат от коментар 32 на МОЙШЕ ТОЛКОЗ


    Преди да се запечата плика, всеки показва на купувача на гласове,
    че е гласувал за Дем.БГ и тогава си получава парите.

    Евреите може да са най-хитрите, ама и тука си имаме „умни и красиви“

    До коментар [#32] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":
    —цитат от коментар 40 на hrx16647690


    Да се разбЕрем: Което аз твърдя е че е малце трудно друг човек/институция да рзбЕре какво си гласувал-т.н. "тайна на вота". Това ОСВЕН ако сам не покажеш някому какво си гласувал в бюлетината, преди да я вкараш в плика и да я пратиш по пощата.

    А за това че "купуването" на гласове при гласуване по пощата е МНОГО по лесно-май сме съгласни, нали😃

    А относно хитростта на евреЙте не ми се дискутира. Но е факт че тук няма много случаи на фалшификации. А гласуваме по най примитивния начин: Всяка партия си има стандартна по големина бюлетина, разликата е само в буквите напечатани на нея. Е, при масурестите (с го'УЕЕЕЕЕЕми бради) може някой да гласува с чужда лична карта (вместо болен, или на гости в друг град) и толкоз!

    До коментар [#40] от "hrx16647690":

    THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
  75. 75 Профил на kzj35678888
    kzj35678888
    Рейтинг: 152 Неутрално

    Трябва да се гласува, за да изчегъртаме Румбата Радев и комунягите от БСП, ДБ и ИТН.

  76. 76 Профил на герб е мафия
    герб е мафия
    Рейтинг: 931 Весело
  77. 77 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1914 Неутрално

    До коментар [#73] от "wre501051215":

    Морните сланини ги плакнат някъде по курортите тея 240 горе.
    Хората едва свързват двата края.

  78. 78 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1914 Неутрално

    До коментар [#73] от "wre501051215":


    Едно от задълженията на държавата е да даде възможност и създаде условия за протичането на нормален изборен процес.
    В противен случай ВСИЧКИ КОИТО ПОЛУЧАВАТ ЗАПКАТИ ЗА ТОВА ДА НАПУСНАТ ТОПЛИТЕ СТОЛЧЕТА

  79. 79 Профил на goofy
    goofy
    Рейтинг: 358 Неутрално

    До коментар [#4] от "goofy":Маркус Зьодер е министър председател на Бавария и не пее на федерално ниво.
    —цитат от коментар 38 на Незнайко в Слънчевия град


    Тъй, а Хорст Зеехофер от коя партия е? Партиен член именно на CSU си призна, че са участвали в проектирането на ГЕРБ.

  80. 80 Профил на ygo11542256
    ygo11542256
    Рейтинг: 559 Неутрално

    До коментар [#79] от "goofy":

    Че то това никога не било тайна.

  81. 81 Профил на ygo11542256
    ygo11542256
    Рейтинг: 559 Неутрално

    Иначе, да си дойдат тук и да гласуват.

  82. 82 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1975 Весело

    Умилително е това как крайно родолюбивите български гастарбайтери не успяват да усетят разликата между българските и немските пощенски услуги!
    Във всичко друго - заплатите, колите, жизнения стандарт са усетили разликите между България и Германия, ама точно в пощите - не!
    Готино;)

    Мараба, С-ДС доносници!
  83. 83 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1975 Любопитно

    До коментар [#73] от "wre501051215":Едно от задълженията на държавата е да даде възможност и създаде условия за протичането на нормален изборен процес.
    —цитат от коментар 78 на Аз съм българче обичам наште планини зелени


    Друже, би ли обяснил вменяемо кой плаща пенсиите на онези пенсионери, чиито наследници са българските гастарбайтери по света? Гастарбайтерите? Или плащащите данъците си в България български граждани? И ако живеещите в БГ плащаме пенсията и на твоите родители-пенсионери, поради какви причини условията за гласуване на гастарбайтерите по местоживеене трябва да са аналогични на тези за българите в родината?

    Мараба, С-ДС доносници!
  84. 84 Профил на Libra
    Libra
    Рейтинг: 15 Разстроено

    Тъжен съм. Ще намалеят гласовете за чалгаря, който изчегърта два парламента. А те са се надявали да срути и трети и да се кефят отстрани на сеира.

  85. 85 Профил на goofy
    goofy
    Рейтинг: 358 Неутрално

    До коментар [#82] от "Манчо":

    С българските пощи не съм имал никога проблеми. Както с писма от чужбина, така и с такива от страната. Забавяне е имало, но не и недоставени писма. Отделно адресатът няма да е някакво забутано кътче, а съответния РИК в областния център.

  86. 86 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1975 Весело

    С българските пощи не съм имал никога проблеми.............Забавяне е имало,
    —цитат от коментар 85 на goofy


    Много добре! Пробвай сега да се самопростреляш и в другия крак!

    Мараба, С-ДС доносници!
  87. 87 Профил на goofy
    goofy
    Рейтинг: 358 Неутрално

    [quote#86:"Манчо"][/quote]

    Ако пък смяташ, че немските пощи са безотказно точни, значи не си пращал или чакал там писмо.

  88. 88 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1975 Весело

    [quote#86:"Манчо"]
    —цитат от коментар 87 на goofy
    Ако пък смяташ, че немските пощи са безотказно точни, значи не си пращал или чакал там писмо.[/quote]

    А, пак се застреля в крака!
    Човече, та ти имаш принципи! Поздравления!

    Мараба, С-ДС доносници!
  89. 89 Профил на goofy
    goofy
    Рейтинг: 358 Неутрално

    [quote#88:"Манчо"][/quote]

    Какво те притеснява теб, не мога да разбера? Пощенското гласуване при немците е отворено за период от 6 седмици преди денят на изборите. Колкото и да се късат да закъсняват, за 6 седмици която и да е поща по света ще домъкне едно писмо от точка А до Б. Ако искаш да е от днес гарантирано за утре, има DHL, TNT и прочие.

  90. 90 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1975 Весело

    [quote#88:"Манчо"]
    —цитат от коментар 89 на goofy
    Какво те притеснява теб, не мога да разбера? Пощенското гласуване при немците е отворено за период от 6 седмици преди денят на изборите. Колкото и да се късат да закъсняват, за 6 седмици която и да е поща по света ще домъкне едно писмо от точка А до Б. Ако искаш да е от днес гарантирано за утре, има DHL, TNT и прочие. [/quote]

    Притесняват ме не точно пощите, а комбинацията от пощенски служители-българи и българи-гласоподаватели. Подобни комбинации доказано работят криво. Така че......

    Мараба, С-ДС доносници!
  91. 91 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3117 Неутрално

    До коментар [#77] от "Аз съм българче обичам наште планини зелени":

    Пишеш глупости.И сериозно-лятото мобеше дс отидеш на юоре в Гърция и да гласуваш,а на млре в България не можеше да гласуваш.Бабикян-Радева работа!

  92. 92 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3117 Неутрално

    До коментар [#78] от "Аз съм българче обичам наште планини зелени":

    Всеки кма възможност да гласува.

  93. 93 Профил на руски трол
    руски трол
    Рейтинг: 71 Неутрално

    Абсолютна глупост е 1000 секции в чужбина, най-малкото нито една друга държава не го прави и всички ни се смеят.
    Но това е с уникални глупаци като цветозар томов 20 години в ЦИК и някакви други австралопитеци, които са в цик само да откраднат нещо...

    люта цензура кипи в дневник, прокопи май ще взема властта...




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK