Дебатът между Радев и Герджиков: слабите и силните им страни

Герджиков избягваше ясни позиции за Борисов, Радев - за Русия.

© стоп кадър БНТ

Герджиков избягваше ясни позиции за Борисов, Радев - за Русия.



Анализът е препубликуван от "Дойче веле".


Каква е ролята на държавния глава в политическата система на страната - дали той трябва да е обединител на нацията? До този въпрос се сведе основният вододел в президентския дебат между Румен Радев и Анастас Герджиков.


Традиционното масово схващане е, че след като конституцията казва, че президентът "олицетворява единството на нацията", то той е длъжен да бъде неин обединител. Нищо подобно - този текст не е предписание, а описание. Нацията сама по себе си е налице, а президентът просто е нейното лице, нейната персонификация. Нацията е обединена или разединена и президентът я олицетворява такава, каквато е - обединена или разединена. Нито пък тя ще е единна по въпроса кое е най-адекватното ѝ лице.




Какъв трябва да бъде президентът?


От това олицетворение обаче проф. Герджиков, подобно на всички в тази папагалска традиция, изведе задължението президентът да е обединител на нацията. Което предполага държавният глава да е политически неутрален - теза, която Румен Радев отхвърли. Но изборът на президента е политически, той е част от политическия процес, който пък е партизиран. А политиката означава първо разделяне и борба между различни гледища. Надделяването може да включва обединение, но то е процес и никога не означава 100% обединение - иначе стигаме до "една нация - един фюрер".


Тезата за аполитичния обединител на нацията означава дистанциране от всички основни политически битки и, доведена докрай, води до обезличаване на държавния глава. Наистина, в предизборната си кампания по редица теми Герджиков избягваше да заеме ясни позиции, а в тв дебата практически занули позицията си за съдебната реформа, която нито било задължително да минава през промяна в конституцията, нито през смяна на главния прокурор. Но доколкото кандидат-президентът е участник в политическо състезание, той не може да е ничий, дори искрено да вярва, че е такъв. Най-малкото е зависим от тези, които го подкрепят или поне им дължи лоялност.


Затова Герджиков не можеше да се опази от упреците на Радев, че няма нощни шкафчета - петното върху лидера на политическата формация зад него се стеле и върху него. Нито можеше да отговори защо бившият вътрешен министър, отговорен за побоя над неговите студенти миналото лято, се движи с него из страната като част от кампанията му. А за да уязви действащия държавен глава, Герджиков неизбежно стигна до оправдание или възхвала на политики от управлението на Борисов, използвайки абсурдни упреци, че служебният кабинет на Радев е трябвало да предприеме мерки срещу повишаването цените на енергията още през август, когато всъщност пазарът беше спокоен.


Така идеята на Герджиков за президента като обединител на нацията се саморазобличи до абсурдното положение да претендира, че той не е част от предишното статукво, но същевременно да го защитава: "Може ГЕРБ и Бойко Борисов да са допуснали грешки, но са направили и добри неща, вие допускате само грешки". Контрата на Радев бе безпощадна: "Вие приехте да бъдете лицето на тези, които разграбиха България (...) Вие сте част от коалицията "Магнитски".".


Ако обединението на нацията не е изпразнен от всякакво съдържание лозунг, а политическа задача, то тогава националното политическо усилие с най-общ знаменател е осигуряването на законност, справедливост и просперитет за всички. Тъкмо като такъв обединител се заяви Радев. И даде ясно да се разбере, че това означава битка срещу, а не обединение с онези, които са превзели за себе си държавата. И съжали, че не е допринесъл режимът на Борисов да бъде свален по-рано. Ето тук Радев действително търпи упреците на Герджиков, че никога не признава грешките си. Но явно пилотските разбори на грешките са ирелевантни за ниво първи човек в държавата.


Радев се превърна в лидер на политическа борба едва в последните две години от мандата си. В първата половина от президентстването си той само се бранеше от ударите на Борисов, служейки му за боксова круша. Но това е нормален път на израстването на един политик и държавник, което вече е стигнало дотам, че 4 партии от левия до десния спектър го подкрепят за втори мандат. На подобно развитие и израстване в движение вероятно би бил способен и Герджиков.


Радев и темата "Русия"


Непризнаването на грешки или отказ от смяна или преформулиране на позиция обаче говори и за проблеми в развитието на политическото мислене на действащия президент. Радев говори кратко и с нежелание за позицията си за Крим и не я променя, за да не излезе, че се обръща на 180 градуса - нещо недопустимо за честта на един военен. Ядосаната реплика "Крим е руски, какъв да е!" може и да означава на езика на реалполитик, че фактическото положение е такова и няма какво да направим. Но то трябва да се изговори и на същия език да звучи например така: заради Крим дори САЩ не воюват, а Германия си строи Северен поток-2 - нищо че и двете го смятат за украински.


Вместо това обаче Радев задълбава още повече и когато става дума за погазването на човешките права в Русия, отговаря също "изолационистки": "Преди да хукнем да спасяваме демокрацията в другите страни, нека видим каква е тя у нас - на командно дишане".


Впрочем, Радев нито веднъж досега не взе отношение по репресиите срещу Алексей Навални. Но ако претендира да е голям държавник демократ и не от русофилия, а от прагматизъм е благосклонен към Кремъл, то би следвало да може да удържа едновременно две позиции. Една на справедливостта, чиито червени линии изискват поне признание: Русия анексира Крим, Навални е лидер на антипутинската опозиция и затова е в затвора. Другата позиция е на честността, колкото и нелицеприятна да е тя: България няма да се конфронтира открито с Русия, нито да търпи икономически загуби заради завладения Крим и затворения Навални.


Ако не може да удържа тези две измерения, политиката на Радев към Русия не би се различавала от тази на Борисов по резултат, който на думи не признава Крим за руски и защитава Навални, но строи "Балкански поток", купува ядрен реактор и не ще НАТО в Черно море.



Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (85)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ironhorse
    ironhorse
    Рейтинг: 711 Неутрално

    Заради глупавото изказване снощи на Радев за Крим, днес Полша е изразила пълна подкрепа на СРМ срещу България !!!
    Който гласува за Радев, гласува за 4-та национална катастрофа !!!

    Бойко Борисов и ГЕРБ са еманацията на корупцията и мафията в държавата.
  2. 2 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1569 Неутрално

    До коментар [#1] от "ironhorse":

    Какво е СРМ?

  3. 3 Профил на scott
    scott
    Рейтинг: 662 Неутрално

    който се яви на дебат губи.
    и това си е още от времето на "иване кажи си, те ше те разберат"......
    радев може би, ие гризне дръвцето. баце ва бел кон.

  4. 4 Профил на lig35561597
    lig35561597
    Рейтинг: 72 Неутрално

    То трябва да е ясно, че шапкар акъл няма. Когато господ е давал акъл, те са били на учение.
    Това особено важи за продуктите на Червената армия.

  5. 5 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 1186 Неутрално

    До коментар [#2] от "lz73":

    Мисля, че има предвид РСМ - Република Северна Македония.
    И двамата кандидати са разочарование. Нито един от тях не заслужава да е президент.

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  6. 6 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1484 Весело

    После защо няма правителство, ето резултата само от един дебат:
    1. Украйна извика българския посланик заради думите на Радев за Крим
    2. Турция привика българския посланик

    и още сме петък....
    Заглавията са от сайта на Дневник.

  7. 7 Профил на hocker
    hocker
    Рейтинг: 315 Неутрално

    Уж военен, а пък се простреля в крака на тоя дебат.

  8. 8 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1816 Неутрално

    Добре че погледнах под името на автора..... дойче веле и си спестих четенето.

    Русия- проказата на планетата Земя. Гребете роби, фараона ще кара водни ски!
  9. 9 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 805 Неутрално

    Дойче веле е собственост на ФРГ или на Газпром!?
    За една българска редакция питам!

  10. 10 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 2825 Весело

    В неделя ще стане ясно кой как се е представил, макар и да подозирам, че повечето избиратели отдавна са решили. На мен Радев ми беше доста по-убедителен, като изключим гафа му за Крим. Да видим.

  11. 11 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 805 Неутрално

    Най-добре за България е Герджиков да спечели!
    Нито съм му фен , нито пък на ГЕРБ , но трябва да има някаква форма на контрол и коректив, ако ще управляват ПП, ДБ, ИТН и БСП! Ако бяха спечелили ГЕРБ и ДПС - Радев да си остане!
    Абсолютната власт покварява и корумпира!

  12. 12 Профил на qid44693832
    qid44693832
    Рейтинг: 328 Неутрално

    На мястото на Герджиков бих попитал, дали гласовете от ДПС 2016, са различни от 2021

  13. 13 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 606 Неутрално

    Формално и юридически Крим е украински, фактически е територия, окупирана незаконно и анексирана от Русия. Това е ясно и на Радев, и на Герджиков, но позицията на Радев определено е глупава и губеща. За щастие не избираме президент на Украйна и по тази причина е по-важно отношението на кандидатите към голямото крадене на гербиджа. Тук Радев вижда ясно нещата, докато СУ под ръководството на Герджиков е сред получателите на финансова подкрепа и по тази причина на ректора му се налага да си затваря очите.

    "Свободата започва там, където свършва невежеството." Виктор Юго.
  14. 14 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1073 Неутрално

    Радев значи международни скандали и изолация. Този човек е вреден за държавата. През първия си мандат не правеше нищо и затова такива скандали нямаше. Както реши да каже и направи нещо, така започнаха скандалите.

  15. 15 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1073 Неутрално

    На мястото на Герджиков бих попитал, дали гласовете от ДПС 2016, са различни от 2021
    —цитат от коментар 12 на qid44693832


    На мястото на Герджиков пък аз бих запитала дали чувства вина за 150 трупа всеки ден вследствие на действията и бездействията на неговото правителство.

  16. 16 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 2638 Любопитно

    До коментар [#11] от "Dankol":

    Обърка ви схемите , спря кражбите ! Очертава се доста народ да влезе в затвора. В библията пише не КРАДИ , допълвам ! Не защитавай крадци .

  17. 17 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1073 Неутрално

    В неделя ще стане ясно кой как се е представил, макар и да подозирам, че повечето избиратели отдавна са решили. На мен Радев ми беше доста по-убедителен, като изключим гафа му за Крим. Да видим.
    —цитат от коментар 10 на boevbisser


    Вие, костоваците сте ясни. За радост, от вас вече нищо не зависи.

  18. 18 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1073 Неутрално

    Уж военен, а пък се простреля в крака на тоя дебат.
    —цитат от коментар 7 на hocker


    Този военен е паркетен такъв. Никога не е участвал в битка и затова не може да борави с оръжие.

  19. 19 Профил на zocho1
    zocho1
    Рейтинг: 870 Неутрално

    Най-добре за България е Герджиков да спечели! Нито съм му фен , нито пък на ГЕРБ , но трябва да има някаква форма на контрол и коректив, ако ще управляват ПП, ДБ, ИТН и БСП! Ако бяха спечелили ГЕРБ и ДПС - Радев да си остане! Абсолютната власт покварява и корумпира!
    —цитат от коментар 11 на Dankol


    Основната форма на контрол е в Парламента. Там и ГЕРБ, и ДПС са представени много добре.

  20. 20 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1073 Неутрално

    До коментар [#11] от "Dankol": Обърка ви схемите , спря кражбите ! Очертава се доста народ да влезе в затвора. В библията пише не КРАДИ , допълвам ! Не защитавай крадци .
    —цитат от коментар 16 на dejmos


    Щом са спрени кражбите, значи отсега нататък ще цъфнем и вържем. Само че вече 7 месеца ефектът е нулев, даже отрицателен. За 3тото тримесечие имаме нулев растеж, последни в Европа.

  21. 21 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2007 Неутрално

    Според Максим Бехар дебатът е бил излишен и скучен, заради начина, по който е проведен. Целият дебат е бил за минали събития, пълен с метафори. Без концепция за следващите пет години.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  22. 22 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 2825 Весело

    До коментар [#17] от "galapagas":

    Как е, гроздето е кисело, няма правителство, президенството се отдалечава с 200 ....

  23. 23 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 853 Неутрално

    Североизточния просто няма силни страни, извън казармата!!!

  24. 24 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 941 Неутрално

    “ че след като конституцията казва, че президентът "олицетворява единството на нацията", то той е длъжен да бъде неин обединител. Нищо подобно - този текст не е предписание, а описание”
    ——
    Хубу де, ако и да е “описание” кво описва? Няква не-реалност? Пък и за кво ви е изобщо този описателен, както видяхме с канадския казус, текст? Само му пречи на Радев

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  25. 25 Профил на Белият кон пак спука гума
    Белият кон пак спука гума
    Рейтинг: 20 Неутрално

    [quote#0:"Статията] Но ако претендира да е голям държавник демократ и не от русофилия, а от прагматизъм е благосклонен към Кремъл, то би следвало да може да удържа едновременно две позиции. Една на справедливостта, чиито червени линии изискват поне признание: Русия анексира Крим, Навални е лидер на антипутинската опозиция и затова е в затвора. Другата позиция е на честността, колкото и нелицеприятна да е тя: България няма да се конфронтира открито с Русия, нито да търпи икономически загуби заради завладения Крим и затворения Навални. [/quote]

    Абсолютно съм съгласен с този пасаж. Но дефакто Радев почти достигна до тази позиция: "Русия не може да ни нито модел за подражание, нито да ни е враг".

    И с това също съм съгласен.

    Всъщност и Радев и Герджиков бяха за прагматизъм спрямо Русия. За нищо повече или по-малко. България трябва да се придържа към общата позиция на ЕС и Нато и толкова.

    Казаков - и ТВОЙТА МАЙКА също!
  26. 26 Профил на hocker
    hocker
    Рейтинг: 315 Неутрално

    Поразително е обаче как най-яростните защитници на про-руския кандидат, който открито използва анти-турска реторика и се направи на ударен по въпроса с ваксинацията (А, ми то аз съм ваксиниран. Кога, къде, как – никой не знае), останаха "демократичните":

    Дневник
    Свободна Европа
    Дойче Веле

    Реакцията на Европейската комисия по фиаското с Крим, която тиражира БНТ и присъства във всички медии с някакво останало себеуважение, от Дневник не намират за достатъчно значима.

  27. 27
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  28. 28 Профил на Белият кон пак спука гума
    Белият кон пак спука гума
    Рейтинг: 20 Неутрално

    До коментар [#13] от "stein":

    Лично за мен по-важна тема от Крим беше, защо изхарчихме над 2 млрд. за самолети, които пристигат без наземно оборудване и без достатъчно комплектовка и ще стоят за красота.

    Ето, един простичък въпрос, на който Професора можеше да отговори, но така и не успя.

    Казаков - и ТВОЙТА МАЙКА също!
  29. 29 Профил на Галя Станчева
    Галя Станчева
    Рейтинг: 2852 Неутрално

    Поразително е обаче как най-яростните защитници на про-руския кандидат, който открито използва анти-турска реторика и се направи на ударен по въпроса с ваксинацията (А, ми то аз съм ваксиниран. Кога, къде, как – никой не знае), останаха "демократичните":ДневникСвободна ЕвропаДойче ВелеРеакцията на Европейската комисия по фиаското с Крим, която тиражира БНТ и присъства във всички медии с някакво останало себеуважение, от Дневник не намират за достатъчно значима.
    —цитат от коментар 26 на hocker


    Срамният гаф е неудобен, колкото и каквито и опити да правят да го омаловажат.

  30. 30 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 3382 Весело

    До коментар [#8] от "chichka":

    А не, този път има какво да се прочете.

    Не мога да виждам коментарите си и тези към мен, и не мога да отговарям, ако случайно не ги видя.
  31. 31 Профил на skitnik75
    skitnik75
    Рейтинг: 295 Неутрално

    Според Максим Бехар дебатът е бил излишен и скучен, заради начина, по който е проведен. Целият дебат е бил за минали събития, пълен с метафори. Без концепция за следващите пет години.
    —цитат от коментар 21 на etty1


    Максим Бехар иска по един гешефтарски начин да изкара нещата, за да не стане дума, че днес и вчера Турция и Украйна привикаха наши посланици и връчиха нота, а Еврокомисията нахока Радев за пълната издънка. Същият и е Иво незнамкойси. Опорката е "никой в България не го интересува Крим". Да, но българите ги интересуват бежанци.

  32. 32 Профил на Белият кон пак спука гума
    Белият кон пак спука гума
    Рейтинг: 20 Неутрално

    До коментар [#15] от "galapagas":

    Я отговори - КОЙ отказа квотите за ваксини за България, КОЙ направи Мангъров медийна звезда, КОЙ единствен в цяла Европа спря изцяло ваксинацията през февруари?

    Казаков - и ТВОЙТА МАЙКА също!
  33. 33 Профил на Георги Христов
    Георги Христов
    Рейтинг: 274 Неутрално

    Да обобщим - Радев с минус за Русия, Герджиков с минус за България. Ами честно казано мене повече(много повече) ме интересува България, така че минусът на Герджиков пряко ме касае, докато минусът на Радев за Крим нито ме засяга нито изобщо зависи от държави-джуджета като нас. Ако някой може да окаже натиск на Русия то това са другите велики сили, които се броят на пръстите на едната ръка. За разлика от този въпрос, то срещу мафията в България всички ние можем да окажем отпор в неделя на изборите!

  34. 34 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 2825 Любопитно

    До коментар [#33] от "Георги Христов":

    Точно така е и според мен, и започвам да мисля, че опитен вече политик като Радев по-скоро нарочно се изпусна за Крим. Външната политика никога, ама никога последните десетилетия не е решавала избори в България.

  35. 35 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 1607 Неутрално

    От публикацията разбрах , че по–хубав от Радев няма. И че авторът първи ще гласува в неделя за него.

  36. 36 Профил на Галя Станчева
    Галя Станчева
    Рейтинг: 2852 Неутрално

    От публикацията разбрах , че по–хубав от Радев няма. И че авторът първи ще гласува в неделя за него.
    —цитат от коментар 35 на stedim


    Ще гласуват, макар и с отвращение. Непредубедените видяха ясно кой е победител.

  37. 37 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 2825 Неутрално

    До коментар [#36] от "Галя Станчева":

    Ами аз съм от тези, които ще гласуват с отвращение за Радев като по-малкото зло - на първи тур гласувах за ДБ и Панов. Кой бил победител в някакъв дебат не е от значение - ти мислиш едно, аз друго, брои се победителят в самия балотаж. Та така.

  38. 38 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 2656 Неутрално

    При ограничените правомощия на президента дебат между кандидатите не е много добра идея. Какво има да дебатират за неща, които не зависят от тях?

    Може да има дебат за мястото и ролята на президента. Като в сегашния момент един такъв въпрос би бил много интересен предвид резултатите от изборите в неделя - как всеки от кандидатите вижда ролята на президента при консултациите, връчване на мандатите и въобще при съставянето на правителство и какво ще прави ако бъде избран.

    Да, ама не. Такъв дебат би бил смислен, но е невъзможен.

    Защото някакви много умни глави по причини, които са пълна мистерия са заложили в Конституцията почти тримесечен период между президентските избори и встъпването в длъжност на новоизбрания президент.

    В резултат на това ако Радев бъде избран той ще може и ще трябва. Но ако Герджиков бъде избран той няма да може, а Радев ще трябва.

    Какво мисли Герджиков няма да има никакво значение

    Има вариант ако Герджиков бъде избран Радев да му остави той да започне процедурата след встъпването си в длъжност. Тогава пък няма да има никакво значение какво мисли Радев.

    Ето затова единствено смисления и можещ да заитересова избирателите в момента дебат се оказва невъзможен.

  39. 39 Профил на Капабланка
    Капабланка
    Рейтинг: 475 Неутрално

    До коментар [#11] от "Dankol":

    Значи си съгласен с Герджиков, че прокурорът е ок, че няма нужда от съдебна реформа, че няма шкафчета с евро, така ли?!
    Радев е проруски и това е ясно, но наистина сериозния наш проблем в момента е завладяната държава от ГЕРБ и ДПС, а не толкова Крим. Плюс това - има ЕС, има НАТО, от които сме част - но не сме онези, които дори и да вземат позиция по този въпрос, можем да решим какво да се прави. Германия, Франция, САЩ, Великобритания - те са лидерите, които между дела и думи, също не са последователни.
    За мен няма никакво съмнение, че Крим е завладян неправилно и Русия е опасна, обаче дори този проблем да се реши, нашият - ще си остане, ако някой като Герджиков е президент!

  40. 40 Профил на ivailo igov
    ivailo igov
    Рейтинг: 305 Разстроено

    НИКОГА НЕ ГЛАСУВАМ ЗА ПРЕЗИДЕНТ , ГОВОЕРЕЩ И СЪСИПВАЩ ИМИДЖА НА БЪЛГАРИЯ ПРЕД СВЕТА !!! П Ф У !

  41. 41 Профил на ivailo igov
    ivailo igov
    Рейтинг: 305 Весело

    КРалят Е ГОЛ ! ДА жиВее радефф ! М А Й Т А П !?

  42. 42 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3093 Неутрално

    До коментар [#5] от "andreas_hofer":

    "И двамата кандидати са разочарование. Нито един от тях не заслужава да е президент."
    ==========
    Значи, толкова можем да изкихаме.
    Гледах и другите - не стават.
    На майтап гласувах за Луна на първи кръг, но място за майтапи в неделя няма да има.

    Еретик
  43. 43 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3093 Неутрално

    До коментар [#34] от "boevbisser":

    "Точно така е и според мен, и започвам да мисля, че опитен вече политик като Радев по-скоро нарочно се изпусна за Крим. Външната политика никога, ама никога последните десетилетия не е решавала избори в България."
    =============
    Човек винаги намира извинения за решенията си.

    Еретик
  44. 44 Профил на bgkurshum
    bgkurshum
    Рейтинг: 582 Неутрално

    Впрочем. този Навални не е лидер на антипутиновската опозиция, а присламчил се към нея хрантутник на чужди агенти. И е в затвора заради мошенничества с парите на спонсорите си, а не защото е опозиционер на Путин. Иначе милиони опозиционери на Путин щяха да са в руски затвори. Естествено е, че Радев не го споменава. Г-н Никой и в Русия и в българо-руските отношения.

    На 11.07. да изринем сикаджията и мутренската му шайка! Този път завинаги!
  45. 45 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1816 Неутрално

    До коментар [#30] от "hamiltonf":

    Какво да чета? Библиотекарските ченгета на Стоян Денчев са прецакани и изместени от ченгетата на ген. Стоименов! Имената говорят ли ти нещо?

    Русия- проказата на планетата Земя. Гребете роби, фараона ще кара водни ски!
  46. 46 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3368 Неутрално

    е, видяхте ли, че тия двамцата са един дол дренки?

    единствената причина за гласуване остава наказването на фатмака

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  47. 47 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3368 Неутрално

    До коментар [#15] от "galapagas":

    Герджиков бил имал правителство?

    леле колко съм изостанал от живота...

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  48. 48 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3368 Неутрално

    До коментар [#14] от "galapagas":

    всичко вредно за държавата (чиновниците) в повечето случаи е полезно за гражданите, макар и не винаги

    само дето фатмакът НЕ ПРАВИ НИЩО ВРЕДНО за държавата
    прави вредно за гражданите
    особено това се прояви чрез действията на пионката му Кацаров - отказ от вземане мерки срещу четвъртата вълна - голямо спестяване на пенсионни фондови (при все че около ЕДНА ТРЕТА от починалите са от възрастовата категория 45-55 годишни, поне такова е впечатлението на познати ми ПРАКТИКУВАЩИ, за разлика от съществото министър, лекари)

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  49. 49 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3368 Неутрално

    До коментар [#13] от "stein":

    позицията на Радев е логична... и показателна за това що за фигура на чия шахматна дъска е той

    пешка

    путинска

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  50. 50 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2007 Любопитно

    А според един професор Христов, не знам по какво, защото освен да се надува в грозни пуловерчета и да слага етикети, нищо смислено не съм чула или чела от него, Крим си е руски и гаф няма?

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  51. 51 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 2022 Неутрално

    Радев е подлога, той няма силни страни. Лицевите опори не са достатъчни за Президент! Радев е позор за България. Ако някой анексира наша територия, според пораженеца Радев, тя вече не е наша територия. И това е човека, който ще пази границите ни по време на конфликт?! Това противоречи на всякакъв здрав разум. Ако Левски и Ботев можеха да чуят "бълграския пРезидент" щяха да се обърнат в гроба! Радев е позор и опасен за България. Всеки друг е по-добре от него.

  52. 52 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 2022 Неутрално

    До коментар [#11] от "Dankol": Обърка ви схемите , спря кражбите ! Очертава се доста народ да влезе в затвора. В библията пише не КРАДИ , допълвам ! Не защитавай крадци .
    —цитат от коментар 16 на dejmos


    Нищо не е объркал. Радев е от БСП. БСП крадоха милиарди години наред и сега пак ще поемат властта чрез ПП и пак ще крадат милиарди! А в затвора за кражби на милиарди досега никой не е влязъл и няма да влезе. Това са си същите крадци, сменят се само шкафчетата, където ще отиват пачките.

    Радев е позор за България!
    Този човек е опасен за бъдещето ни и не бива да бъде преизбиран в никакъв случай!

  53. 53 Профил на Santos
    Santos
    Рейтинг: 1272 Любопитно

    После защо няма правителство, ето резултата само от един дебат:1. Украйна извика българския посланик заради думите на Радев за Крим2. Турция привика българския посланики още сме петък....Заглавията са от сайта на Дневник.
    —цитат от коментар 6 на stoiank


    Именно! Какви „силни“ страни да гледаме, след като няма такива? Това ли е прехваления „натовския“ генерал? М?

  54. 54 Профил на kaiser
    kaiser
    Рейтинг: 1484 Неутрално

    https://m.24chasa.bg/novini/article/10415568

    47 хиляди са гласували в анкета на 24 часа. 75% смятат, че Герджиков е победител в дебата.

    ДБ ВЪРНАХА БСП В УПРАВЛЕНИЕТО НА БЪЛГАРИЯ
  55. 55 Профил на accidental
    accidental
    Рейтинг: 1043 Неутрално

    Глупчо в парламентрните републики с министерски съвет за изпълнителна власт, Президента е като ЦАР идеята да е над партин, затова вота е мажоритарен. Както и да го усуквашс 1000 думи Герджийов е прав с пет

  56. 56 Профил на Иван Петров
    Иван Петров
    Рейтинг: 619 Неутрално

    Тъй като сме виждали само Радев досега, поради слаб контакт с академичните среди можем да кажем следното:
    Радев - слаби страни - корумпе на дребно, издигнало се посредством случайното си пребиваване на поста Президент на Реублика България до национален предател.
    Радев - силни страни - население от 80% дебили.

  57. 57 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 2390 Неутрално

    който се яви на дебат губи.и това си е още от времето на "иване кажи си, те ше те разберат"......радев може би, ие гризне дръвцето. баце ва бел кон.
    —цитат от коментар 3 на scott



    Репликата на Стоянов беше :
    « Иване, кажи ИМ, те ще те разберат . «
    Това « кажи си « беше интерпретация от часовите парцали, но устройва комундери и тъпунгери !

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  58. 58 Профил на Минувач
    Минувач
    Рейтинг: 617 Неутрално
  59. 59 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 6798 Неутрално

    Излиза,че българите харесват човек без твърдо мнение по важни за страната въпроси , без понятие от икономическите проблеми, на всичко отгоре, покрепен от ГЕРБ и ДПС.

  60. 60 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 2638 Любопитно

    По добре да видим какво хората са разбрали !
    Cпoрeд eкcпрecнo изcлeдвaнe нa "Coвa-Хaриc" зa дeбaтa мeжду прeтeндeнтитe зa прeзидeнт 43,2% пo-дoбрe ce e прeдcтaвил Румeн Рaдeв, cпoрeд 10% - Aнacтac Гeрджикoв, a 36,7% ca нa мнeниe, чe двaмaтa ca ce прeдcтaвили рaвнocтoйнo. Cъщecтвeнo пo-гoлямa чacт oт интeрвюирaнитe cмятaт, чe пo-пoзитивнo излъчвaнe e имaл дeйcтвaщият прeзидeнт (50% cрeщу 16% зa Гeрджикoв). Дeбaтът вoди дo извecтнa прoмянa в прeдвaритeлнитe нaглacи нa глacoпoдaвaтeлитe в пoлзa нa Румeн Рaдeв - 24% ca прoмeнили избoрa cи в пoлзa нa дeйcтвaщия прeзидeнт, 8% - в пoлзa нa Гeрджикoв, нo прeoблaдaвaщaтa чacт (68%) нe ca били пoвлияни oт дeбaтa. Изcлeдвaнeтo e нaпрaвeнo пo пoръчкa нa Dir.bg.
    Прeзидeнтът Рaдeв имa прeимущecтвo пo вcички прoблeмни oблacти нa дeбaтa, кaтo нaй-cилнo изрaзeнo тo e пo прoблeмaтикaтa нa нaциoнaлнaтa cигурнocт (58% нa 19% зa Гeрджикoв), oтнoшeниятa cъc Ceвeрнa Мaкeдoния (54% нa 21%), външнaтa пoлитикa, в чacтнocт oтнoшeниятa cъc CAЩ и Руcия (52% нa 24%), прoблeмитe c бeжaнцитe и мигрaнтитe (51% нa 22%), прoмeнитe в Кoнcтитуциятa (50% нa 30%); дeмoгрaфcкaтa кризa (50% нa 22%); aнтикризиcнитe мeрки (48% нa 25%);
    Oтнocитeлнo нaй-изрaвнeни ca прeцeнкитe зa прeдcтaвянeтo нa двaмaтa учacтници пo въпрoca зa въвeждaнeтo нa зeлeния ceртификaт (43% нa 33%) и прoблeмитe в здрaвeoпaзвaнeтo (45% нa 30%)

  61. 61 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 2390 Неутрално

    [quote#36:"Галя Станчева"][/quote]


    В един футболен мач, победителят се знае в края на 90-та минута, или след продълженията и дузпи, ако се стигне до там .
    Победит5лят от президентските избори, ще стане ясен и неоспорим вечерта на 21-ви ноември .

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  62. 62 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 2638 Весело

    До коментар [#53] от "Santos":

    Оберштурмбаннфюрер Santos - как се представя попечения тролетариат ? :)
    Като интелигентен началник не смятам да гласуваш за Герджик ага !? :))

  63. 63 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 2638 Весело

    До коментар [#58] от "Минувач":

    Кой ги чете тия !? Като имате БОЛ пари , харчете , ама след 21 .11. не знам трябва да се икономисва !? Във вестник ..."Труп" нямат ли анкета ?:))

  64. 64 Профил на Santos
    Santos
    Рейтинг: 1272 Любопитно

    До коментар [#62] от "dejmos":

    О, политическото акне, къде се загуби бре, агънце мило, унило? В Речник на българския език 2.0 - https://rbe.chitanka.info/?q=ГЕРДЖИК - „Герджик“ означава „Хубав, гиздав, спретнат“, нещо, което не може да се каже за изпружения военен пенсионер с брадавиците, нали? Ако в студиото имаше лост, направо щеше да размаже опонента си с коремни и лицеви опори! Така де, това много се цени в Брюксел, особено в централата на НАТО - при другите генерали! Или ще спориш с мен? Това първо и второ, простено ти е да не знаеш, защото си още политически пеленак, но има тайна на вота и точно пък на такива като теб, недовършени, няма да казвам за кого ще гласувам! Ясно ли е? Между другото, ти някога излизал ли си от България, живял ли си или учил ли си някъде навън?

  65. 65 Профил на nxl27679751
    nxl27679751
    Рейтинг: 646 Неутрално

    Куха рекламна статия на политагитатор. По-забавни са коментарите тук. Дори да не се беше състоял дебата умнокрасивите щяха да обяват Радев за победител. Те не разбраха колко аргумента Герджиков изтъкна за погубността на радевото управление. Генералът остана на нивото на шкафчето.

  66. 66 Профил на bozkata
    bozkata
    Рейтинг: 492 Неутрално

    Съчувствия за Румен Радев. Може би той е стойностен човек, но безпокойството идва от хората, които го заобикалят и съветват. Почти всички са личности свързани с мрачното минало - ДС и БКП. Поставя се въпроса, дали той ги е избрал или някой му ги е наложил?

  67. 67 Профил на Крадливото ромче
    Крадливото ромче
    Рейтинг: 2349 Неутрално

    В интервю за турска телевизия, свързано с предизборната кампания сред изселниците ни.

    „Само няколко години след Освобождението никой не е помнил Левски. Нито Бенковски, нито другите „балонджии“ на националното ни освобождение. Точно в този момент най-големият български писател Иван Вазов решава, че е време да се създадат национални икони, нещо като народни „супермени“, които да укрепят националното самосъзнание на българите в прясно създадената им държава. Икони, пред които народът да се кланя."
    Разказва професорът, превърнал се в кандидат на ГЕРБ на предстоящите избори, а по-преди е бил зам.-министър в кабинет на Борисов.

    Зове се Герджиков и най-малкото, което може да се каже за него е все под нулата и започва с национален предател!

    "Васил Левски е фалшив герой, раздут от Иван Вазов! Истинският е инж. Шевалас – строил пътища и железници, като Бойко Борисов."
    проф. Анастас Герджиков

    Този човек, осквернява националната памет на българската нация, но има наглостта да се кандидатира за президент!

    Комунистите са виновни!
  68. 68 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 1133 Весело

    "Дори да не се беше състоял дебата умнокрасивите щяха да обяват Радев за победител."

    То е ясно.
    Преди месец време имаше среща по енергийните въпроси на Радев и неговите министри с един определен олигархичен кръг...
    https://www.capital.bg/event/224

  69. 69 Профил на Santos
    Santos
    Рейтинг: 1272 Любопитно

    До коментар [#67] от "Крадливото ромче":

    @Крадливото ромче, ти за този професор ни разказваш, нали, душко - http://blife.eu/божидар-димитров-левски-е-фалшив-геро/ - „Божидар Димитров: ЛЕВСКИ Е ФАЛШИВ ГЕРОЙ, Раздут от Иван Вазов! Истинският е инж. Шевалас – СТРОИЛ ПЪТИЩА И ЖЕЛЕЗНИЦИ КАТО БОЙКО БОРИСОВ!“? Е, несръчен си като манипулатор! Неспособен, немощен, невзрачен! Да ти напомням ли, че в днешно време почти всеки може да търси в Интернет и че мисълта на Гьобелс, че „Една лъжа, повторена хиляда пъти, се превръща в истина“ е писана в други времена, когато не е имало световна мрежа? М? Или ти си от тези, които нищо старо не са забравили и нищо ново не са запомнили? Ще ни поясниш ли, @Крадливото ромче, или ще отидеш да прекопаеш градината на бащицата в ДрЪгалеФци?

  70. 70 Профил на Васик
    Васик
    Рейтинг: 595 Неутрално

    Герджиков нямаше силни страни и е изумително, че той не беше осъзнал очевидното, което Радев знаеше интуитивно или от опит - че този дебат е по телевизията и не са важни дипломите, а поведението и жестовете. Герджиков сам си изпроси дебата, но той се превърна в публично харакири. "Слезте от облаците" беше народняшки израз, който целеше да представи Герджиков като популист, но отнесен към военния пилот се превърна в смислова катастрофа, което Радев му каза на секундата. Не ми се говори повече в подробности, тъй като целият дебат се обобщава в последното ръкостискане и излизането на Радев като победител от студиото.

  71. 71 Профил на Васик
    Васик
    Рейтинг: 595 Неутрално

    Що се отнася до теорията на Стойнев, че първоначално Радев е бил боксова круша, тя е дълбоко невярна, тъй като сме гледали цяло поколение или две поколения политици, които се изказваха прибързано и радикално срещу Герб, след което акостираха точно в Герб. Примерно Биков, Атанас Семов - те бяха на приказки по-крайни от Радев, а сега къде са? Сега са по средата на нищото, макар че преди една година мислеха, че са хванали трамвай желание. Поведението на Радев през целия мандат беше обмислено и целенасочено и точно сега това изчакване на удобния момент му се отплаща стократно.

  72. 72 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 1133 Весело

    Едно му аресвам на Радев.
    Столетницата го избра, а той я погребва още жива...

  73. 73 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4005 Неутрално

    Нигал Алгафари , който преди месец предсказа , че БСП ще има 25 депутати в НС, днес прави прогноза , че Герджиков ще спечели с 53%. Прогнозите на Алгафари винаги са били верни и много точни.Той единствен предсказа параметрите на срива на БСП месец преди парламентарните избори. В прогнозата си за броя на депутатите на БСП сгреши само с една бройка.

  74. 74 Профил на galina georgieva
    galina georgieva
    Рейтинг: 1428 Неутрално

    До коментар [#3] от "scott":

    "радев може би, ие гризне дръвцето"

    Ами ако има мислещи хора в света, трябва,ноооо......

  75. 75 Профил на galina georgieva
    galina georgieva
    Рейтинг: 1428 Неутрално

    До коментар [#50] от "etty1":

    Я пак си помисли, така ли е?????

    https://www.24chasa.bg/novini/article/10416319

  76. 76 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2007 Весело

    До коментар [#75] от "galina georgieva":

    Тази статия на професора с пуловера, ако обичате, аз цитирам.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  77. 77 Профил на ivailo igov
    ivailo igov
    Рейтинг: 305 Любопитно

    Д Н Е С РАЗМИСЛЕТЕ Д О Б Р Е ! ПОД ЧИЙ ЮМРУК ИСКАТЕ ДА Ж И В Е Е Т Е !!!

  78. 78 Профил на Alexander Sidorov
    Alexander Sidorov
    Рейтинг: 47 Неутрално

    До коментар [#25] от "Белият кон пак спука гума":

    България трябва да има свое объективно и независимо мнение, ако иска да я зачитат "партньорите". Кой казал, че мнението на Германия е по-важно от мнението на България?

  79. 79 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2007 Любопитно

    До коментар [#37] от "boevbisser":

    Злото не се мери като картофи. Понякога под малката купчинка се крие вулкан.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  80. 80 Профил на poitoucharante
    poitoucharante
    Рейтинг: 783 Неутрално

    Почва с претенции за неква обективност, за да завърши като обичаен примитивен пропаганден бълвоч на дойчевото зеле. Кога ли ще разберат западняшките левундери, които плащат на тия, че такива дацзибао в бившите соц-страни имат обратен ефект? Маймуни с маймуни.

  81. 81 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 1415 Неутрално

    На мястото на Герджиков пък аз бих запитала дали чувства вина за 150 трупа всеки ден...
    —цитат от коментар 15 на galapagas

    - Аман от ПИКливи цитати!
    Единствената простотия, която Радев направи в тоя дебат, беше позицията му за Крим. Ако това изобщо е позиция. По всички останали точки Герджиков не можа да му стъпи на малкия пръст.

    Отнемане на имуществото на всеки, който не е жигосан с COVID "ваксина"!
  82. 82 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3013 Неутрално

    До коментар [#9] от "Dankol":

    Дойче Вле е толкова "дойче" ,колкото Свободна Еврооа е "Европа"

  83. 83 Профил на Rhapsody of Fire
    Rhapsody of Fire
    Рейтинг: 654 Неутрално

    И двамата не стават, но това е на "сергията". Друго няма.
    Да не гласуваш е най-глупавото.
    Съответно - определящи ще са не гласовете ЗА, а на тези които гласуват срещу по-голямото зло според тях, защото според мен в повечете случаи това ще е единствения мотив.
    Утре ще видим.

    Путинофилите и Тръмпанарите възприемат: Учтивия- за лицемер; Възпитания-за слабак;Толерантния-за гей; Културния-за лигльо; Разумния-за будала; Образования-за соросоид.
  84. 84 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 6798 Неутрално

    Факта, че Борисов стои зад него, вече прави Герджиков неприемлив. Той никога няма да излезе от сянката му и като го слушам, само ще изпълнява. Не става!

  85. 85 Профил на rdb41527334
    rdb41527334
    Рейтинг: 409 Неутрално

    ДБ гласува за "руски крим"





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK