На живо

Преговорите за кабинет: Личните карти с чип след шест месеца, без мокър печат и хартиени удостоверения

Преговорите за кабинет: Личните карти с чип след шест месеца, без мокър печат и хартиени удостоверения

© Продължаваме промяната



След шест месеца лични карти с чип, в който да се съдържа и електронен подпис, замяна на най-ползваните хартиени удостоверения с електронна услуга, създаване на ново министерство, което да отговаря електронното управление, както и създаване на инфраструктура за електронно гласуване в следващите две години - това са част от темите, по които "Продължаваме промяната", "БСП за България", "Има такъв народ" и "Демократична България" постигнаха съгласие по време на преговорите за "Електронно правителство" днес. Срещата, която бе водена от Асен Василев, започва в 16.00 часа и продължи до 21.00 часа.


Премахване на мокрия печат и сканираните документи, въвеждане на електронно правосъдие, подобряване на онлайн комуникацията между администрацията и гражданите и комуникацията вътре също са част от обещанията на потенциалните партньори след преговорите днес.


Сред обсъдените предложения, по които няма разногласия, са намаляване на административната тежест и премахване на корупционните практики. "Продължаваме промяната" предложи и намаляване на таксите, след като услугите станат електронни, както и за въвеждането на електронното управление да се използват и "Български пощи", които имат офиси и в селата.




Спорните въпроси бяха основно технически, в т.ч. по интеграцията на системите, свързаността на регистри и ползването на държавния облак.


"Дневник" представя хронология на ключовите моменти и видео от преговорите за електронно правителство.


За преговорите за икономиката, енергетиката, правосъдието, здравеопазването, земеделието и образованието четете тук, тук, тук, тук, тук и тук.

Накрая Любомир Каримански от "Има такъв народ" поиска мораториум за обществени поръчки, докато се сформира правителство. Апелът бе към Министерството на образованието и науката, което днес е обявило поръчка за 32 млн. лв. за дигитална платформа.

Ще има министерство, което отговаря за електроното управление

Единна структура като фронт офис на електронното правителство ще има, а в населените места ще се използват пощите - това е решението, около което се обединиха представителите на четирите партии.


Според Божидар Божанов не е нужно да има специално министерство, тъй като ще се губи време за писане на устройствени правилници, но е възможно да има министър без портфейл. Според Асен Василев и Любомир Каримански е добре да е министерство. БСП също подкрепи. Накрая бе решено да има ново министерство. Политически ангажимент на ниво премиер също ще има.


Преговорите за кабинет: Личните карти с чип след шест месеца, без мокър печат и хартиени удостоверения

© Надежда Чипева, Капитал

Въвеждане на електронно правосъдие чрез интеграция и въвеждане на семантична оперативна съвместимост са теми, по които има съгласие. Подобрена онлайн комуникация между администрация и граждани, както и вътре в администрацията, писане на комуникационна стратегия за новите услуги също са предложения без спор.

След две години ще има инфраструктура за електронно гласуване

Спор имаше и за въвеждането на електронното дистанционно гласуване. Според Божидар Божанов от "Демократична България" трябва да е първо пилотно, а Любомир Каримански каза, че трябва да е за следващите избори.


Димитър Данчев от БСП каза, че трябва да е много внимателно и да се съобрази с другите работни групи.


Накрая се реши до края на 2023 г. да се изгради инфраструктура за електронно дистанционно гласуване.


До нов спор стигнаха представителят на БСП Любомир Благоев и хора от другите партии по време на преговорите за електронно правителство. Според социалиста ако нещо е много скъпо, не е нужно да се прави, защото няма да работи. Александър Николов от "Има такъв народ" му отвърна, че намира "маана" на всичко.


"Как ще отпадне мокрия печат? Ролята му е да удостовери кой какво има да подписва", обяви Любомир Благоев. Според Асен Василев ролята на мокрия печат е "5 лева от гумаджийницата" и е крайно време да излезем от времето на Наполеон.


Постигна се съгласие, че да отпадне както мокрият печат, така и сканираните документи.

Преговарящите от "Продължаваме промяна", БСП, "Има такъв народ" и "Демократична България" вече разглеждат предложенията едно по едно. Съгласие има по следните точки - изграждане на ключови централизирани системи и регистри (до края на 2022 г.), в т.ч. електронизиране на регистри, централизиране на обществени поръчки и надграждане на държавния облак.


Според Асен Василев IT специалистите трябва да се извадят от министерствата и да преминат към евентуалното ново министерство.

Спор между Любомир Благоев от БСП и представителите на "Продължаваме промяната" дали най-често използваните удостоверения могат да бъдат заменени с електронни услуги за шест месеца. От "Продължаваме промяната" поискаха за този срок да се направят 20 от тях, а той обяви, че има много работа. Асен Василев му обясни, че е участвал в писането на софтуер и ако се работи, може да стане.

Лични карти с чип след шест месеца - договорено на преговорите за кабинет

За сигурна електронна идентификация в личната карта и в смартфон, която да бъде въведена за шест месеца, се договориха четирите формации в преговорите за бъдещо управление.


Според Любомир Каримански от "Има такъв народ" личната карта може да е с чип и да се съвместяват и други функции - например здравен статус.


В един перфектен сценарий бих се надявал в рамките на 2-3 години всяко едно звено да може да стартира услугата към клиента, каза Александър Николов от "Има такъв народ".


Асен Василев пита от името на баба Пена и обикновен потребител дали в чипа може да има и електронен подпис и получи положителен отговор.


Преговорите за кабинет: Личните карти с чип след шест месеца, без мокър печат и хартиени удостоверения

© Анелия Николова

Електронна идентификация за шест месеца, в т.ч. гражданите да имат личен електронен профил и да може да следи коя институция е имала техните данни - това според Георги Пенчев от "Продължаваме промяната" е ключова мярка за електронното управление.


Споделени услуги в администрацията, в т.ч. информационни и комуникационни технологии и счетоводство, въвеждане на единни системи за оптимизиране на процесите и други промени, които ще доведат до намаляване на административната тежест и на корупционните практики - това са част от предложенията на "Продължаваме промяната".


Според Калина Константинова наистина административното ниво трябва да е по-високо от агенция. От думите й се разбра, че визира предложенията за създаване на министерство.


Намаляване на таксите за услугите е друго предложение на "Продължаваме промяната".


Удобство, бързина, ефективност, прозрачност и проследимост и по-умни политики са целите на първата политическа сила, обобщи Георги Пенчев. Според него е ключово регистрите да бъдат централизирани и изнесени.

И БСП предлага Министерство на електронното управление

За БСП електронното управление е синоним на ефективно управление, каза Димитър Данчев. Според левицата трябва да има ново министерство - на административното развитие и електронното управление, но да е малко, компактно и ефективно работещо.


Преговорите за кабинет: Личните карти с чип след шест месеца, без мокър печат и хартиени удостоверения

© Анелия Николова


"Предстои да честваме 20 години официална работа по изграждане на електронното управление", каза Любомир Благоев, който се представи като инженер, който работи по въвеждането на електронното управление. По думите му обаче само са се усвоявали средства, но нищо не е изградено.


Първото предложение на левицата е да се промени начинът на работа по електронното управление. Сред идеите е киберсигурността обаче да е в МВР. Искат се и нормативни промени в различни посоки, в т.ч. и интегриране на регистри.


БСП не изложи много предложения, защото Любомир Благоев използва голяма част от времето да разказва какво не е направено, какво е остаряло и какъв е професионалният му път. Той каза още, че едно отиване в командировка от държавната администрация изисквало 14 подписа.

За да е успешна трансформацията, министър-председателят трябва да се ангажира с електронното управление, смята Любомир Каримански от "Има такъв народ".


Три показателя - ефективност, добро управление и ефикасност, са важни, за да функционира гладко системата.


И "Има такъв народ" предлага електронна идентификация на граждани. А за бизнеса - единен интегратор за кредитна информация.


Акцент в предложенията е и киберсигурността.

"Има такъв народ" иска Министерство на дигитализацията

Дигитализацията да е приоритет иска "Има такъв народ". Според Любомир Каримански трябва да има Министерство на дигитализация, в което да влезе и досегашната агенция "Електронно управление".


Електронно гласуване, намаляване на бюрокрацията и участие на гражданите на всички управленски нива - това са основните искания на "Има такъв народ".


Сред желаните цели са (1) облекчен режим на гражданите за електронни услуги, (2) подобряване на качеството на услугите и (3) по-добри условия за бизнес, за да се привлекат нови инвестиции.


Преговорите за кабинет: Личните карти с чип след шест месеца, без мокър печат и хартиени удостоверения

© Юлия Лазарова


Според Любомир Каримански чрез изкуственият интелект не само ще се намалят разходите, а и грешките в процеса на работа. Сред местата, в които би могъл да е полезен, за насрочване на срещи в институции, класифициране на спешни случаи в болници и пожарни и др.


Сред предложенията са подобряване на онлайн комуникацията между държавна администрация и граждани, но и между различни звена на администрацията. Но е нужна и съвременна дигитална култура, както и клиентски ориентиран подход.

Предлага се стандарт от три минути за услуга

Стандарт от три минути за постигане на услуги иска Иван Станев от ДСБ - друг представител на експертите на "Демократична България".


Според него с мерките ще се прекратят корупционните практики и значимо ще се намалят разходите. По думите му центърът за данни трябва да е на едно място в администрацията, а всички други да работят с тях.



Сред мерките, които Иван Станев предложи, са свързаността да стане чрез регистри, а не чрез документи, да се изградят общи каталози в облака и да се предоставят общи номенклатури.


Три мерки за реформа - да се обнови пътната карта на електронното управление, да се синхронизира с националните програми, в т.ч. и оперативни, както и да има единно ръководство на електронното управление, в т.ч. да се изгради единна административна структура.

Без талон, трудова книжка и разнасяне на документи иска "Демократична България"

Оптимизация при вписване на имот или издаване на лични документи чрез премахване на разнасянето на документи е една от мерките, които "Демократична България" предлага за електронното управление. Другата е заявяване на всички услуги по електронен път.


Важно предложение е отпадане на печатите и всички хартиени документи, в т.ч. стикери и талони, трудови книжки и др. И още две - електронно правосъдие, като се съберат системите в една, както пилотно въвеждане на електронното гласуване.


Според Божидар Божанков от "Да, България" трябва да се предвиди как се разпределят държавните такси, защото не може всяка администрация да се изживява като приходна.


Преговорите за кабинет: Личните карти с чип след шест месеца, без мокър печат и хартиени удостоверения


Мерките, което "Демократична България" предлага, са още (1) сигурна електронна идентификация чрез достъпна национална схема, но и частни доставчици, (2) отпадане на най-често използваните удостоверения и замяна с вътрешни административни услуги, (3) изграждане на ключови системи и регистри като за наказателна дейност, здраве, годишни отчети, гражданска регистрация и адресен регистър. Други мерки са (4) прозрачен и отчетен системен интегратор с каталог на услуги, но да не "летят едни пари между администрация и "Информационно обслужване", (5) централизирано закупуване на лицензи, (6) икономии от мащаба чрез държавен облак, (7) електронизиране на регистри чрез централизирана система, (8) създаване на звена за ръководене на проекти в администрацията, (9) създаване на длъжности - секретар по информационни технологии и секретар по информационна сигурност, каквито има в бизнеса. Сред мерките е и (10) централизирано предоставяне на процеси в общината. Освен това се предлага данните от регистрите да са налични в реално време.


Според Божидар Божанов на първо място трябва да има оперативната съвместимост, а сигурната електронна идентичност е условие за електронно управление по примера на Естония. По думите му "Електронно обслужване" трябва да има ключова роля, а трябва да се направи анализ дали да не бъде създадена Агенция за регистрите.

Преговорите за електронно правителство следете на живо в "Дневник".

Преговорите за електронното правителство ще води един от лидерите на "Продължаваме промяната" Асен Василев. От партията победител в разговорите ще участват бившият зам.-министър на икономиката от екипа на Кирил Петков - Калина Константинова, и Георги Пенчев, който е работил за служебното правителство.


От "БСП за България" в преговорите се включват бившият депутат Димитър Данчев и бившият директор на някогашната Държавната агенция за информационни технологии Пламен Вачков, както и инженерът Любомир Благоев и Иван Петков. Представителите на "Има такъв народ" са бившият председател на бюджетната комисия Любомир Каримански, както и Йордан Генчев и Александър Николов. От "Демократична България" в срещата участват избраният за депутат и IT специалист Божидар Божанов, Иван Лалев, Иван Станев от ДСБ и Христо Алмаджиев.


Разговорите трябваше да започнат в 15.00 часа, но тези за здравеопазване се проточиха, заради което се наложи отлагане.


За преговорите за икономиката, енергетиката, правосъдието, здравеопазването и земеделието четете тук, тук, тук, тук и тук.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK