Откъс от "Големият регрес: Международен дебат за духовната ситуация на времето"

Откъс от "Големият регрес: Международен дебат за духовната ситуация на времето"

© ИК КХ



Излезе книгата "Големият регрес: Международен дебат за духовната ситуация на времето" /издателска къща "Критика и Хуманизъм"/. Тя съдържа 15 есета от автори - признати авторитети в социалните науки. Това са: Арджун Ападурай, Зигмунт Бауман (последен текст на мислителя преди смъртта му), Давид ван Рейбрук, Донатела дела Порта, Славой Жижек, Ева Илуз, Иван Кръстев, Бруно Латур, Пол Мейсън, Роберт Мизик, Панкаж Мишра, Оливер Нахтвай, Сесар Рендуелес, Нанси Фрейзър, Волфганг Щреек. Съставител е Хайнрих Гейзелбергер.


Откъс от "Големият регрес: Международен дебат за духовната ситуация на времето"

© ИК

Българското издание се появи заедно с оригиналното немско издание и с издания на още 13 езика.
Преводите от немски, английски, френски и испански са на Теодора Карамелска, Цвета Цанева, Ася Захариева, Антоанета Колева, Атанас Игов, Теодора Цанкова, Паула Ангелова.


Това е книга, чиито текстове са дописвани "в крак с времето" и събитията му, буквално до последния момент преди отпечатването й, посочват от издателството. Сборникът поставя началото на дебат, замислен да бъде световен и разрастващ се тепърва. Мрежата започва да се конструира в момента чрез книгата на различни езици и чрез интернет портала на два езика www.thegreatregression.com и www.diegrosseregression.com.




"Симптоми като тероризъм, миграция, популизъм, национализъм и ксенофобия, демагогски дискурс на висшите нива на публично управление, но също и тяхното осмисляне, било от експерти, било от мейнстриймните медии, било в социалните мрежи от широки публики показват, както казва съставителят на книгата, че сме свидетели на "падане под определен праг на цивилизованост", което е било немислимо само допреди година-две. Какво предстои? Какви са възможните стратегии за справяне с болестта? Какви диагнози поставяме и не бъркаме ли в самоувереността си, че "всичко ни е ясно", що се отнася до врящото гърне на случващото се, в което се намираме?


Анализите са изключително разнопосочни, търсят различни обяснителни контексти, сочат в различни посоки за "кардиналната заплаха". Те се сблъскват дори помежду си като политически пристрастия на своите автори – създават точно онази атмосфера, каквато е необходима за начало на истински дебат", отбелязват от издателската къща.


От "Критика и хуманизъм" предоставиха на "Дневник" четири миниоткъса. Един от авторите - професор Волфганг Щреек от Института за изследване на обществото "Макс Планк", Германия, ще пристигне в София, за да разговаря с българската публика и да встъпи в дебата заедно с български анализатори. Събитието е на 4 май от 18,30 ч. на улица "Будапеща" 1 в Гьоте-Институт - съорганизатор на събитията около книгата.


Зигмунт Бауман
"Симптоми в търсене на един обект и едно име"
/откъс/


Днес чувстваме, че срокът на годност на всички онези способи и стратегеми, които до неотдавна сме смятали за ефективни, ако не и за елементарни, когато е ставало дума за устояване и справяне с опасностите на кризите, е изтекъл или в момента изтича. Но разполагаме с доста смътна идея с какво да ги заменим – ако изобщо разполагаме с някаква идея за това. Надеждата да поставим историята под нашето човешко управление и произтичащата от тази надежда решимост да го направим напълно се изпариха в хода на един процес, при който следващите един подир друг скокове и преминавани граници в човешката история започнаха да съперничат по своята неочакваност и неконтролируемост с природните катастрофи, а дори и успяха да ги надминат.


Ако все още вярваме в "прогреса" (въпрос, който изобщо не е получил окончателно решение), то сега сме склонни да го виждаме като смес от благословия и проклятие, при което проклятията неотстъпно се увеличават, а благословиите стават все по-малко и ни спохождат на все по-дълги периоди. Ако нашите неотдавнашни предшественици все още са вярвали в бъдещето като най-безопасно и обещаващо място, в което да инвестират надеждите си, то ние сме склонни да проектираме в него преди всичко нашите разнородни страхове, тревоги и предчувствия: за нарастващия недостиг на работни места, за намаляването на доходите, което снижава жизнените ни шансове (нашите собствени и на децата ни), за все по-голямата несигурност на достигнатите от нас социални позиции и за временността на жизнените ни постижения, за все по-разширяващата се пропаст между средствата, ресурсите и уменията, с които разполагаме, и огромната важност на предизвикателствата, пред които сме изправени.


Над всичко, ние чувстваме как контролът над собствения ни живот се изплъзва от нашите ръце и ни свежда до статуса на пионки, местени насам-натам в някаква игра на шах, разигравана от незнайни играчи, които са безразлични към потребностите ни, ако не и направо враждебни и жестоки към тях, и уви, напълно готови да ни пожертват в преследването на собствените си цели. Мисленето за бъдещето, което до не толкова отдавна го свързваше с повече комфорт и по-малко неприятности, днес е склонно най-често да ни внушава ужасяващата ни заплаха да не би да бъдем определени или класифицирани като неспособни и неподходящи за някаква задача, да ни бъде отречена нашата ценност и отнето достойнството ни и поради тази причина да бъдем маргинализирани, изключени и изхвърлени като негодни.
(превод Антоанета Колева)


Славой Жижек
"Популисткото изкушение"
/откъс/


Популистката левица твърде бързо приема основната предпоставка на врага си: универсализмът приключи, захвърлен като безжизнен политически и културен двойник на безродния глобален капитал и технократските му финансови експерти. Причината за това преоткриване на национализма е очевидна – възходът на десничарския националистически популизъм в Западна Европа, който в момента е най-мощната политическа сила, която пропагандира защитата на интересите на работническата класа и едновременно с това – най-мощната политическа сила, която може да породи истински политически страсти. И така, идеята е: защо да трябва левицата да изостави това поле на националистически страсти на радикалната десница, защо да не си "възвърне la patrie [родината] от Националния фронт"? Не може ли радикалната левица да мобилизира същите тези националистически страсти като могъщо оръжие срещу основния факт на днешното глобално общество, който е все по-необузданото господство на безродния финансов капитал?


Щом приемем този хоризонт, самият факт, че критиката на брюкселската технокрация от гледна точка на националния суверенитет, орязан от анонимни брюкселски бюрократи, което е основната характеристика на днешната радикална десница, се превръща в основание за левичарски патриотизъм.


Съществено важно е да отбележим една характеристика, споделяна от политически коректното зачитане на отделните идентичности и антиимигрантската омраза към другите: страха, че дадена единична идентичност ще бъде погълната от безименната универсалност на един глобален Нов световен ред. Когато консервативните националисти изтъкват, че просто искат за собствената си държава (за германците, французите, британците) същото право на идентичност, каквото искат за себе си сексуалните и етническите малцинства, това напълно лицемерно искане въпреки всичко казва нещо вярно, а именно – че е нужно да се отиде отвъд всички форми на идентичностна политика – десничарска или левичарска.
(превод: Атанас Игов)


Волфганг Щреек
"Завръщането на изтласканите като начало на края на неолибералния капитализъм"
/откъс/


Неолиберализмът дойде с глобализацията, или глобализацията – с неолиберализма; така започна Големият регрес. През 70-те години за капитала на възстановените индустриални общества беше важно да се измъкне от положението на национално домашно животно, в което трябваше да прекара десетилетията след 1945 г. Беше дошло време за сбогуване с опустелите трудови пазари, застоя на производителността, спадащите печалби и ставащите все по-претенциозни синдикати на зрелия, управляван от държавата капитализъм. Пътят към бъдещето, към нова експанзия, каквато е по сърцето на всеки капитал, водеше навън: към все още неуправлявания, за щастие, свят на безграничната глобална икономика, в която вече не пазарите са включени в държавите, а държавите – в пазарите.


Неолибералният обрат стоеше под знака на нова богиня на име TINA – There Is No Alternative. Дългата редица на нейните жреци и жрици стига от Маргарет Тачър през Тони Блеър до Ангела Меркел. Този, който искаше да служи на TINA, на фона на празничните напеви на обединените икономики на всички страни, трябваше да признае изригването на капитала в света както като природосъобразна, така и като общополезна необходимост, и всячески да допринесе за разчистването на всички препятствия по пътя му. Езически практики като контрола над движението на капитала, държавните помощи и други подобни трябваше да бъдат открити и премахнати; никой повече не биваше да се изплъзва от "глобалното състезание" и да се изляга в своего рода национален хамак. Споразуменията за свободна търговия трябваше да отворят пазарите и да ги защитават от намесата на държавата; на мястото на националните правителства трябваше да се появи global governance, а социалната държава – да отстъпи пред държавата на конкуренцията от новата ера на капиталистическото рационализиране.
(превод Теодора Карамелска)


Пол Мейсън
"Преодоляване на страха от свобода"
/откъс/


От 2008 г. насам е ясно, че ако не изоставим неолиберализма, глобализацията ще се разпадне. С Брекзит и избирането на Доналд Тръмп този процес вече е започнал.


Фаталното привличане, каквото неолиберализмът упражни над елита и над две поколения високообразовани икономисти, бе в неговото привидно съвършенство. По своето икономическо съдържание той потвърди представата, че капитализмът е по същество пазарът, оцеляване на най-приспособения и малко държава. По политическата си форма той пасва идеално на сърцевинното либерално-демократично допускане: че ние всички сме просто граждани, не работници или бизнес босове, и че всички наши права са предимно индивидуални, не колективни.


Дори сега – с падането на Ренци, с препъващия се към края на своя мандат Оланд, с Шойбле, изискващ още повече остеритет в Гърция – социалният и политическият елит на неолибрализма дори не е и започнал да поставя под въпрос тази есенциалистка нагласа. Вместо това е започнало пропукване в противоположната посока. Авторитарният популизъм, който мобилизира малцинство от гласоподаватели от работническата класа в Европа, е в същността си призив към деглобализация. Неговата реакционна природа не е само в предпочитанията му към расизма, ислямофобията и социалния консерватизъм, а в абсолютното му невежество за сложността на задачата
(превод Ася Захариева)


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (36)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 294 Неутрално

    Нужна е изгради глобална ценностна система, която може да се припознае от всички.
    Тя трябва да се разположи над религиите, над регионалния национал-популизум и да се насочи към човека и неговите нужди.
    Днешният цивилизационен модел в Еропа е станал възможен благодарение на светската същност на държавите, съгласието за зачитане на човешките права и издигането на образованието и придобиването на професионална квалификация като основен приоритет.
    Най-голямата заплаха за цивилизацията е настъпващата религия.

  2. 2 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 294 Неутрално

    Нужна е глобална ценностна система, която може да се припознае от всички - надрелигиозна, надетническа, наднационал-популистка, базирана на зачитане на човешките права, върховенството на закона и възможности за образование и съзидателен труд. Религиите да се "задраскат" като източник на "духовност" и да се заложи на класическата литература и философията.

  3. 3 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 1035 Неутрално

    Нужна е изгради глобална ценностна система, която може да се припознае от всички.Тя трябва да се разположи над религиите, над регионалния национал-популизум и да се насочи към човека и неговите нужди.Днешният цивилизационен модел в Еропа е станал възможен благодарение на светската същност на държавите, съгласието за зачитане на човешките права и издигането на образованието и придобиването на професионална квалификация като основен приоритет.Най-голямата заплаха за цивилизацията е настъпващата религия.
    —цитат от коментар 1 на ruby: АТЕИЗЪМ - реалистичният поглед


    Съжалавям, но човешките нужди са безкрайно понятие. На някои от нас само краткия човешки живот пречи да налапат и прекарат през стомашно-чревния си тракт цялата планета со все живо върху нея. Докато съзнанието не надскочи материалното, няма спасение. Всъщност сме свидетели и на сриването на всички идеологии. А нови няма!
    Същността на проблема е, че човечеството(съвсем съзнателно!) беше подтикнато и избра развитието в материална посока, загърбвайки душевността. Ако двете вървяха ръка за ръка, нещата щяха да са по-други, както и нямаше да се стигне до такова овълчване, което наблюдаваме в момента. Предстоят много интересни 15г., и дано разплулото се в "благополучие" човечество да се освести и промени мисленето си!

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  4. 4 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 294 Весело

    До коментар [#3] от "traveler1":

    Не си спомням в приетата от ООН Харта за защита на човешките права да е посочено, че някои имат право да "налапат и прекарат през стомашно-чревния си тракт цялата планета со все живо върху нея".

  5. 5 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 1035 Неутрално

    До коментар [#3] от "traveler1":Не си спомням в приетата от ООН Харта за защита на човешките права да е посочено, че някои имат право да "налапат и прекарат през стомашно-чревния си тракт цялата планета со все живо върху нея".
    —цитат от коментар 4 на ruby: АТЕИЗЪМ - реалистичният поглед


    Ако знаеше основите на "човешкото" право, щеше да си наясно, че всичко което не е забранено, е разрешено. Друг въпрос е дали е морално, но това е критерии, който изобщо не е на мода последните десетилетияпък бих казал и столетия.
    Сега е важното да си FUN, инак си LUSER.
    С това мислене - до тук!

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  6. 6 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 294 Неутрално

    До коментар [#5] от "traveler1":

    Е хайде стига си дрънкал глупости. Прочети Хартата.
    И ти като поп не можеш да се концентрираш.

  7. 7 Профил на dr.web
    dr.web
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Значи вече сме в поредната мъртва точка на махалото, следователно идва времето когато на асцедента ще се появи новият Спилбърг и новият Лукас, които ще сътворят новите Междузвездни войни. А глобалният гражданин в мен казва още и следното: само дано, междувременно, не се и самоунищожим и не се изтребим като човешка цивилизация.

  8. 8 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 790 Неутрално

    До коментар [#2] от "ruby: АТЕИЗЪМ - реалистичният поглед":

    "Религиите да се "задраскат" като източник на "духовност" и да се заложи на класическата литература и философията."
    Правено е на два пъти-Френската и Октомврийската революции.Опазил ни Господ!

  9. 9 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 1035 Неутрално

    До коментар [#5] от "traveler1":Е хайде стига си дрънкал глупости. Прочети Хартата.И ти като поп не можеш да се концентрираш.
    —цитат от коментар 6 на ruby: АТЕИЗЪМ - реалистичният поглед


    Хубаво е, че четеш, лошото е, че си мислиш, че четеш най-правилното за теб.
    Ако си махнеш капаците, може и да видиш колко шарен и прекрасен е света, а човека за съжаление все повече се превръща в цирей, или още по-лошо - в кърлеж. Ама казват, че минавало. Вече няколко пъти се е случвало... :)

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  10. 10 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4611 Неутрално

    До коментар [#3] от "traveler1":

    Съгласен съм с теб освен с извода " накаран съвсем съзнателно". Природата на сапиенсите е ирационална, просо онези които продават използват нашите слабости а не ги насаждат.

    klimentm
  11. 11 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4611 Неутрално

    До коментар [#3] от "traveler1":

    Съгласен съм с теб освен с извода " накаран съвсем съзнателно". Природата на сапиенсите е ирационална, просо онези които продават използват нашите слабости а не ги насаждат.

    klimentm
  12. 12 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 1035 Неутрално

    До коментар [#3] от "traveler1":Съгласен съм с теб освен с извода " накаран съвсем съзнателно". Природата на сапиенсите е ирационална, просо онези които продават използват нашите слабости а не ги насаждат.
    —цитат от коментар 10 на klimentm


    А рекламата какво е? Купи това, Бъди еди какъв си(инак си лузър!), позволи си онова(сякаш без него съм свършил), че и имат наглостта да ми казват от телевизора, че не съм еди какъв си, ако не купя точно техния боклук...
    И да, ползват нашите слабости, че и ги задълбочават дори, щото е по - лесно да те мързи от колкото да се напънеш(примерно, не лично за Вас :) )

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  13. 13 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 868 Неутрално

    интересно изглежда, но едно е сигурно: фекализмите на Жижек няма да чета.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  14. 14 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1154 Неутрално

    "Ако нашите неотдавнашни предшественици все още са вярвали в бъдещето като най-безопасно и обещаващо място, в което да инвестират надеждите си, то ние сме склонни да проектираме в него преди всичко нашите разнородни страхове, тревоги и предчувствия"
    Много вярна констатация, ние се страхуваме от бъдещето, но тези страхове едва ли са характерни само за нашето време. Има един откъс от "Тес от рода Дърбървил", в който тя описва бъдешите дни като една върволица от дни и колкото по-далеч са те, толкова са по-плашещи и като че ли казват:"ние иваме, пази се!". Тези мрачни предчуствия са характерни за романтизма на 19 век. Така че ние не сме изобретили неигурността в утрешния ден и нямаме патент върху тази тенденция.

  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  16. 16 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 810 Неутрално

    Поредните алабализми.Да не би нашите родители и деди да са били по-сигурни по времето на комунизма, когато за един ден са губели спестеното от няколко поколения, вкарвали са ги по лагери и затвори, а някои са и избити.Или пък предците ни по време на войните .Днес се смята за голям героизъм да скандираш пред някоя държавна институция или посолство, а нашите деди са рискували живота си на бойното поле.Или нашите баби, които са губели децата си, защото медицината е била безпомощна или те не са имали достъп до нея.Ако се върнем назад в историята ще видим само едно-войни, масови епидемии и всякакви болести, които могат да те убият.Прекалено ревливи станаха хората.Прабаба е останала вдовица с 5 деца и сама ги е отгледала, а сегашните жени по едно дете гледат с един куп помощници и пак се оплакват.В момента живеем такъв живот за какъвто нашите предци само са си мечтали.

  17. 17 Профил на thepirineagle
    thepirineagle
    Рейтинг: 817 Любопитно

    До коментар [#13] от "abdelhaqq":
    Не мога да схвана Жижек нео-комунист ли го раздава или някаква форма на постмодерно левичарство?
    Иначе интересна компилация опитваща се да насочи вниманието към процеси,които вече са в пълен ход и последствия ,които малцина са очаквали....

  18. 18 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1459 Неутрално

    Съществено важно е да отбележим една характеристика, споделяна от политически коректното зачитане на отделните идентичности и антиимигрантската омраза към другите
    ..................
    Да, току що четох, в Хамбург приемат в болница пиян бежанец от Афганистан.
    Оня станал от леглото и изнасилил 15 г пациентка, лежаща в друга стая.
    http://www.bild.de/regional/hamburg/hamburg/missbrauch-in-klinik-51458398.bild.html
    А днес тръгна порцеса срещу бежанец от Алжир, пребил и изнасилвал 3 часа във входа на дома, където живеела студентка. Сега оназ е от 1 г в психиатрията.
    http://www.bild.de/regional/frankfurt/vergewaltigung/vergewaltigungsprozess-in-mannheim-51464242.bild.html

    nemo malus felix, minime corruptor.
  19. 19 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1534 Неутрално

    До коментар [#7] от "dr.web": '' само дано, междувременно, не се и самоунищожим и не се изтребим като човешка цивилизация.''

    Може би е по-добре за целостта на планетата, ако човеците се самоунищожат, преди да са затрили земята.

  20. 20 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 868 Неутрално

    До коментар [#17] от "thepirineagle":

    мисля, че е първото, мимикриращо под маската на второто.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  21. 21 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 1280 Весело

    "Симптоми като тероризъм, миграция, популизъм, национализъм и ксенофобия, демагогски дискурс на висшите нива на публично управление, но също и тяхното осмисляне, било от експерти, било от мейнстриймните медии, било в социалните мрежи от широки публики показват," че не не сме измислили нещо ново от Древния Египет насам.
    Ако не бяхме мигрирали, още щяхме да си хивеем някъде в централна Африка. Тероризмът е много по-малко оъколкото преди 40 години, например. Национализмът и ксенофобията са от библейски времена. За популзма в Елада и Древен Рим да не говорим... Мейнстриймът също го има отккто има писменост (може и от по-рано, но не знаем).
    Но мисля да прочта сборника. Интерсно ми е...

    Не поставям нищо - нищо, над преценката на собствения си разум.
  22. 22 Профил на axel
    axel
    Рейтинг: 574 Разстроено

    Странно ми е, че дори много интелигентни хора смесват две понятия от различни категории - либерализма, който е политическа платформа, с неолиберализма - икономическо учение. Смесването им води до неправилното обяснение на активните в момента процеси. За мен политическият либерализъм е висшата абстракция на идеята за свободата на духа и на мисълта. Според мен икономическият либерализъм (неолиберализмът) изплува от най-мрачните дълбини на човешката алчност. Икономическите резултати от неолиберализма за катастрофални за човечеството. Благодарение на него се създават такива огромни свободни капитали, че те по необходимост се превръщат в мръсни пари. С тях се купуват губернатори, депутати, сенатори и дори президенти. И последните създават закони в угода на мръсните, а те продължават да пазаруват политици от всякакъв ранг в обще по-големи количества и такарата запозчва да се върти все по-ускорено. Ключова дума Тръмп и неговата камарила министри. Сега те вече ще могат да си спестяват парите за посренците и ще оптимизират схемата на ограбването.
    Може би това е причината никой (от публикуваните по-горе откъси да не се впечатлява от огромното разтваряне ва имущественото неравенство чежду хора. Това според ме е основният елемент на разделението и омразата между богати и бедните по целиа свят. Този процес няма нищо общо с религиите (те всички са еднокво грабливи и лакоми. И само аз ли наблюдавам такова нерадостно бъдеще?! Нима пишещете по-горе не мижда и неанализират този процес. Не ми се се струва вероятно. Тотава закономерно възниква въпросът: Защо? Отговорът н този въпрос е взривоопасен. Никоя политика може да създава работни места и никога те го е правила (Дребните изключения само подкрепя правилото. На трудовите пазари се появява огробен брой безработно население, измествано непрекъснато то високите технологии. Това се нарича технологична бецработица. Наемните работници непрекъснато обеднява, намалява съвкупното търсене, което води до намалямане на продажбите , респ. до навалява не икономическия растеж. За пазарното стопанство това е равнозначно на смърт. Оразил ме Бог! Не съм марксист - половината ми живот мина при различните видове социализъм и наблюдавах отблизо възхода и падението му. Това не може да бъде моделът на бъдещето. Но сегашната форма на пазарно стопанство доказва, че е то достигна до границите на възможното си развитие. Правилно е, че човечеството няма друг мотив за развитие освен потреблението. Това също не може да създаде устойчив модел да бъдещето на света. Признавам, че и аз нямам идея за бъдещото устойчива развитие на света, защото, ако го имах, щях сигурно да съм носител на някоя Нобелова награда... Освен това имам повече спочениу отколкото мечти...

    „Gesagt heißt nicht immer gehört, gehört heißt nicht immer verstanden, verstanden heißt nicht immer einverstanden, einverstanden heißt nicht immer angewendet.“
  23. 23 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4078 Неутрално

    МОЧА имени Ленина

    Не регрес.
    Прогрес на материализма и емпириокритицизма!

    Ново поколение партенки.
    Ххибридни!
    Масов тираж.

    Инак е същото.
    Високопарна интектоялова реч в стил агент Местан Доган.
    Първо критиката. За хуманизъм - ако остане време.

    "Излезе книгата "Големият регрес: Международен дебат за
    духовната ситуация на времето"

    /издателска къща "Критика и Хуманизъм"/.

    Тя съдържа 15 есета от автори - признати авторитети в социалните науки.
    Българското издание се появи заедно с оригиналното немско издание и с издания
    на още 13 езика.

  24. 24 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2265 Неутрално

    Не съм запознат с (целите или част) от останалите виждания и се надявам да са що-годе представителни за книгата, но дори и това, което е публикувано, щв си позволя да сравня проблема и начина на неговото разглеждане, с това което се обговаря и дори реагира на световното затопляне.
    По силата на разглеждане на период от година две, но дори да е и десетки години, т.е. абсолютно кратковременно от гледна точка на човешката история и развитието на обществено-икономическите отношения, се изкават съждения, произнасят се присъди и се дават съвети какво да се направи, та нещата да се "оправят".
    Просто е несериозно, да не споменаваме думата научно.
    Основната причина, според мен за отсъплението на цивилизацията ( ако въобще има такова, зашото не знам кой, с какъв уред и по каква методика ги е измерил) е добре определена във фразата на последния цитиран автор:

    " Неговата реакционна природа не е само в предпочитанията му към расизма, ислямофобията и социалния консерватизъм, а в абсолютното му невежество за сложността на задачата"

    А ако случайно искате да видите и някакво друго и доста по интегрално мнение за какво става по принцип по света и какви процеси се развиват, ви препоръчвам книгата Кратка история на всичко от Кен Уилбър ( съвременен философ), издадена и у нас, намира се и на английски.

  25. 25 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2265 Неутрално

    До коментар [#1] от "ruby: АТЕИЗЪМ - реалистичният поглед":

    Съгласен съм с необходимостта от някаква нова, глобална визия за света, но не виждам защо трябва да е атеистична.
    Ще приведа само един кратък довод - в момента в който тази нова визия/теория или каквото там се обяви като атеистична, не само няма да бъде приета, но и дружно ще бъде отхвърлена и атакувана от всички съществуващи религиозни теории, без значение дали са добри.лоши, силно или слабо разпространени - т.е. няма как да съществува, без наличие на някаква нова и много силна власт, която да я наложи с огън и меч, което мисля, че не целта на упражнението:).
    Освен това не е и нужна, напротив необходима е визия/теория/ теза, която да ни обединява около принципи, които не носят на никой нещо лошо, поне според мен.

  26. 26 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2265 Неутрално

    До коментар [#3] от "traveler1":
    "Същността на проблема е, че човечеството(съвсем съзнателно!) беше подтикнато и избра развитието в материална посока, загърбвайки душевността."

    Не знам дали съзнателно, поне като цялостна система сме били подтиквани към материалната, а не духовната посока, но един по внимателен преглед на човешката история, ще покаже, че тези две, да ги наречем основни течения в развитието на обществата, са имали променливо надмощие една над друга и да искаме някаква пълна хармония, при това едновременно във всички части не света не е реалистично.
    Жалко е, за някои от нас, че попадат в една или друга фаза на взаимното разположение на духа и материята - клазвам за някои, понеже едни предпочитат духа, други материалното и винаги ще има недоволни.
    Иначе ако се замислим, не трябва да умираме от глад, но духовно богати, както и обратното, нали така.
    И е въпрос на шанс за всеки от нас, при това не днес, а винаги, преди в миналото и след нас в бъдещето, в каква точно фаза ще живеем, но мисля че и това не е чак толкова голям проблем, поне докато не попаднем в някаква супер тежко положение - война например или някакво тежко расово/полово и Бог знае какво преследване.

  27. 27 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2265 Неутрално

    До коментар [#12] от "traveler1":

    "А рекламата какво е? Купи това, Бъди еди какъв си(инак си лузър!), позволи си онова(сякаш без него съм свършил),"

    Това с рекалмата не е "да те накарат", а просто ти предлагат.
    Вярно че е доста агресивно и нахално, но е и си остава опция и дали ще я избереш, зависи само е единствено от това, което е самия човек - физика, психика, възпитание, мирогелд и т.н.
    Ето, това което чета написано от вас, ми показва, че на вас не ви действа и не могат да ви "накарат", същото мога да кажа и за себе си.
    Ако са много хората, които се поддават на това "каране", а те наистина са много, проблема е в не достатъчното, да не кажем много ниско ниво на образование, възпитание и въобще приемане на някакви цивилизационни норми от колкото може повече хора.
    Е, затова има ( имало е и ще има) елити, в смисъл духовни такива, които пък ще се борят за развитие на духовната част.
    Между другото, само благодарение на тях, вече разни не много хубави неща, като робство, ядене на човешко и някои по-дребни"лоши" такива са първо, поставени извън закона и второ, реално са доста редуцирани, което си е успех, нали така.

  28. 28 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2265 Неутрално

    До коментар [#16] от "mushashi":

    "Или нашите баби, които са губели децата си, защото медицината е била безпомощна или те не са имали достъп до нея.Ако се върнем назад в историята ще видим само едно-войни, масови епидемии и всякакви болести, които могат да те убият.Прекалено ревливи станаха хората...."

    Съгласен съм с вас и при това, не само у нас и не само в този период, са се случвали и се случват какви ли не лоши неща, но като цяло, при това на средно статистическо световно ниво се вижда, че живота се подобрява, средната продължителност расте ( да му мислят пенсионните системи:)), което означава, че се храним, грижим за здравето си една идея по-добре.
    Дори и войните (уж локални) и жертвите от тях намаляват и е въпрос на бъдеще, не без нашето и на следващите поколения усилия, да бъдат намалени, а защо не и забранени?
    Е, че няма да е утре е факт..но нали и днес се раждат деца, защо да не живеят и те една идея по-добре от нас.

  29. 29 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 810 Неутрално

    До коментар [#28] от "tsvetko_51":

    Точно.Нашите деца и внуци ще живеят много по-добре от нас.Увеличава се заплащането на труда.Медицината напредва,а специално в България поради демографският срив влизането в елитно средно училище и ВУЗ е много по-лесно отпреди.Намалява и безработицата.Всичко това е предпоставка за по-добър живот.

  30. 30 Профил на Ridiculous Върнете стария сайт!
    Ridiculous Върнете стария сайт!
    Рейтинг: 870 Неутрално

    До коментар [#21] от "Nil satis nisi optimum":

    Не бива да забравяш, че организацията на обществото по времето, за което говориш, е била съвсем друга. Както и населеността на планетата. Тъй че хайде да не размахваме подобни фрази, без да сме се замислили за това какво точно казваме.

  31. 31 Профил на Ridiculous Върнете стария сайт!
    Ridiculous Върнете стария сайт!
    Рейтинг: 870 Неутрално

    До коментар [#22] от "axel":

    Коментарът ти е много в духа на тезата, застъпена в последната книга на Зигмунд Бауман. Вероятно си я чел вече. Аз също мисля, че част от проблемите трябва да се търсят в тази посока - какво да се прави с времето и енергията на огромни човешки групи, които не са подготвени да живеят в съвременния свят, а и изглежда не са в състояние да се подготвят за него сами. Какви са начинанията, в които тези хора могат да вложат себе си, за да се чувстват нужни и принадлежащи? Каква е ролята на социалните институции в този процес?
    Ясно е, че с развитието на технологии много хора, които преди са имали нелоши професии стават "ненужни" и в същото време част от тях са стари и е късно да се преобучат, а геноцидът не е решение. Мисля, че това е и причината напоследък толкова настойчиво да се говори за базисен минимален доход, независимо от това дали човек работи. За съжаление за мен лично това не е решение, тъй като освен от това да се храни и да произвежда тор, човек има нужда някой да се нуждае от него, а работата удовлетворява тази нужда за много хора.
    Така че тепърва е нужно да се търсят гъвкави и човеколюбиви решения.

  32. 32 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 1280 Неутрално

    До коментар [#30] от "Ridiculous Върнете стария сайт!":

    До коментар [#21] от "Nil satis nisi optimum":Не бива да забравяш, че организацията на обществото по времето, за което говориш, е била съвсем друга. Както и населеността на планетата. Тъй че хайде да не размахваме подобни фрази, без да сме се замислили за това какво точно казваме.
    —цитат от коментар 30 на Ridiculous Върнете стария сайт!


    Не си прав. Ще ти дам примери от историята на Древния Рим, защото толзваш латински в ника си...
    Организацията на обществото е много същата. Основателите на САЩ и Френската република не крият, че копират римската организация. За нормалния римлянин ненаселените пространства в Северна Европа имат толкова значение, колкото за нормален лондончанин ненаселена Сахара. Не напразно в Рим са приети няколко закона, забраняващи двицението на колесни превозни редства в града през деня. За тероризма - масов и индивидуален няма смисъл да говорим. "Неравното" расзпределение на богатството е повече от очевидно. Синкретизмът и проникване на пелигии от изток са факт и тогава.
    Та нещо се е променило викаш?

    Не поставям нищо - нищо, над преценката на собствения си разум.
  33. 33 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1534 Неутрално

    До коментар [#29] от "mushashi": ''Нашите деца и внуци ще живеят много по-добре от нас.Увеличава се заплащането на труда.Медицината напредва''

    Каква самозаблуда - твоите деца ВЕчЕ живеят по-зле от тебе, а внуците ти ще живеят още по-зле. Но зависи дали за тебе е от значение какъв въздух дишат, каква вода пият и каква храна ядат те. Никакъв напредък на медицината няма да може да компенсира вредата от замърсените три жизненоважни субстанции - въздух, вода, храна.

  34. 34 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1534 Неутрално

    До коментар [#28] от "tsvetko_51":''редната продължителност расте ( да му мислят пенсионните системи:)), което означава, че се храним, грижим за здравето си една идея по-добре.''

    Хм, това е измамна статистка и заключение. Сегашната повишена продължителност на живота НЕ отразява АКТУАЛНИЯ начин на хранене, здравеопазване и.т.н., а тези отпреди доста години. За да се види как днешните условия се отразяват върху продължителността на живота, ще трябва да изчакаме двайсетина години. Аз смятам, че ще започне да намалява или ако се задържи на същото ниво, то ще бъде за сметка на огромните усилия и разходи в медицината и здравното обслужване.

  35. 35 Профил на Ridiculous Върнете стария сайт!
    Ridiculous Върнете стария сайт!
    Рейтинг: 870 Неутрално

    До коментар [#30] от "Ridiculous Върнете стария сайт!":
    —цитат от коментар 32 на Nil satis nisi optimum


    Мислех, че говориш за времето на миграцията ни от Африка преди няколко десетки хиляди години. Когато държави просто не е имало.

  36. 36 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 1035 Неутрално

    Странно ми е, че дори много интелигентни хора смесват две понятия от различни категории - либерализма, който е политическа платформа, с неолиберализма - икономическо учение. Смесването им води до неправилното обяснение на активните в момента процеси. За мен политическият либерализъм е висшата абстракция на идеята за свободата на духа и на мисълта. Според мен икономическият либерализъм (неолиберализмът) изплува от най-мрачните дълбини на човешката алчност. Икономическите резултати от неолиберализма за катастрофални за човечеството. Благодарение на него се създават такива огромни свободни капитали, че те по необходимост се превръщат в мръсни пари. С тях се купуват губернатори, депутати, сенатори и дори президенти. И последните създават закони в угода на мръсните, а те продължават да пазаруват политици от всякакъв ранг в обще по-големи количества и такарата запозчва да се върти все по-ускорено. Ключова дума Тръмп и неговата камарила министри. Сега те вече ще могат да си спестяват парите за посренците и ще оптимизират схемата на ограбването.Може би това е причината никой (от публикуваните по-горе откъси да не се впечатлява от огромното разтваряне ва имущественото неравенство чежду хора. Това според ме е основният елемент на разделението и омразата между богати и бедните по целиа свят. Този процес няма нищо общо с религиите (те всички са еднокво грабливи и лакоми. И само аз ли наблюдавам такова нерадостно бъдеще?! Нима пишещете по-горе не мижда и неанализират този процес. Не ми се се струва вероятно. Тотава закономерно възниква въпросът: Защо? Отговорът н този въпрос е взривоопасен. Никоя политика може да създава работни места и никога те го е правила (Дребните изключения само подкрепя правилото. На трудовите пазари се появява огробен брой безработно население, измествано непрекъснато то високите технологии. Това се нарича технологична бецработица. Наемните работници непрекъснато обеднява, намалява съвкупното търсене, което води до намалямане на продажбите , респ. до навалява не икономическия растеж. За пазарното стопанство това е равнозначно на смърт. Оразил ме Бог! Не съм марксист - половината ми живот мина при различните видове социализъм и наблюдавах отблизо възхода и падението му. Това не може да бъде моделът на бъдещето. Но сегашната форма на пазарно стопанство доказва, че е то достигна до границите на възможното си развитие. Правилно е, че човечеството няма друг мотив за развитие освен потреблението. Това също не може да създаде устойчив модел да бъдещето на света. Признавам, че и аз нямам идея за бъдещото устойчива развитие на света, защото, ако го имах, щях сигурно да съм носител на някоя Нобелова награда... Освен това имам повече спочениу отколкото мечти...
    —цитат от коментар 22 на axel


    Мислим....как да кажа... доста еднакво, което между впрочем ме радва, защото явно не съм само аз. :) Все пак съм доста по-позитивно настроен за бъдещето, защото ние сме достигнали прага на пропадането и вече летим в пропастта, но рано или късно ще паднем на дъното и дано ударът да ни освести и да тръгнем в нова посока и измерение, с ново мислене и действие.
    Чакат ни много тежки времена, но такъв е живота. Трябва да изсърбаме попарата, която сме надробили. След това вярвам(ако сме единни!), че всичко ще е наред.

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK