Кристал и диаманти в Кан

Добре познатият от 1998 година насам престижен приз, представляващ деликатна палмова клонка от чисто злато върху подложка от кристал, тази година е обогатен.

© Regis Duvignau

Добре познатият от 1998 година насам престижен приз, представляващ деликатна палмова клонка от чисто злато върху подложка от кристал, тази година е обогатен.



Юбилейният 70-ти международен кинофестивал в Кан, който започва тази вечер подготвя луксозна изненада, която ще зарадва бъдещия й носител или носителка. Добре познатият от 1998 година насам престижен приз,
представляващ деликатна палмова клонка от чисто злато върху подложка от кристал, тази година е обогатен с допълнително инкрустирани диаманти. Така, красивото произведение на изкуството се превръща в едно от най-скъпите бижута, връчвани от международен филмов фестивал, а марката "Шопар" успешно затвърждава непоклатимия си престиж.


Кой обаче ще успее да го отнесе със себе си ще стане ясно на 28-ми май, когато международното жури и неговият председател Педро Алмодовар ще го обявят официално.


А дотогава то внимателно ще следи дълбочината на темите и оригиналността на филмовия език на 19 филмови заглавия, които в продължение на дванадесет дни ще нажежават страстите на публиката и специалистите.




Според Тиери Фремо, главен селекционер на фестивала "тазгодишното юбилейно издание е от особено значение и за престижа на самата Франция, особено в контекста на ожесточената политическа борба за избор на президент". "Журналистите не спират да ни питат, защо филмите, които избираме в конкурса, често са натоварени с политическо съдържание" – каза неотдавна Фремо пред представители на международната преса. "Отговорно
заявявам, че фестивалът в Кан отговаря на интересите и настроенията на създателите на филмите. И ако в тях има и политически послания, то е защото самите те са го поискали. Нашият фестивал има задължението и отговорността да отразява нагласите на творците."


Според вече оформилите се очаквания от страна на най-престижните световни издания тазгодишното издание на Кан вероятно ще надскочи и собствените си високи стандарти, най-вече заради струпването на имена от висока класа в официалния конкурс. Челно място сред тях заема австриецът Михаел Ханеке със своя "Happy Еnd", в който с помощта на любимите си Изабел Юпер, Жан-Луи Трентинян и Матийо Касовиц един от най-дълбоките режисьори на световното кино се завръща във Франция. Този път - за да покаже безразличието на буржоазна фамилия към бежанска трагедия, случваща се на километри от богаташкото им имение.


Поглед към "Кроазет".

© Regis Duvignau

Поглед към "Кроазет".


От своя страна легендарният французин Мишел Азанависиюс, успял да спечели "Оскар" за страната си с безмълвния си "Артистът", сега възкресява първите срещи с киното, но също и с любовта на неоспоримата легенда на Кан, швейцарецът Жан-Люк Годар ("Le Redoutable").


"Нелюбов" на Андрей Звягинцев, оценяван от мнозина като най-смелия руски режисьор на десетилетието, е също сред филмите, очаквани с огромно нетърпение. Любопитството към комплицираните отношения между двама развеждащи се родители, останали без капка привързаност към собственото си дете, е меко казано, феноменално.


Благодарение на независимия американец Ноа Бомбах и на неговия "The Meyerowitz Stories", в който раздиращите от конфликти членове на едно семейство трудно отпразнуват юбилея на велик, но застаряващ артист, по прочутия "червен килим" ще мине и неотразимият Дъстин Хофман.


От своя страна, впечатляващите с изящество и стил Никол Кидман и Кърстин Дънст ще дефилират в Кан като част от изпълнителките на най-новата историческа драма на София Копола, другата представителка на американското независимо кино. Нейният "The Beguilded" разказва трогателна история с млади пансионерки и ранен войник от времето на гражданската война в Америка през миналия век.


Винаги провокативният немски режисьор с турски корени Фатих Акин отново проявява острия си социален инстинкт и показва непоколебимостта на вдовица, решена да отмъсти за загубата на съпруга и сина си в кървав атентат. В първата си роля на немски език заедно с него по прочутата стълба на Кан ще се изкачи и Дайана Кругер. С "Роден" Жак Дойон от Франция публиката отново ще бъде насочена в романтичната връзка между гениалния скулптор Огюст Роден и талантливата му ученичка Камий Клодел, докато в меко казано провокативния си "L’amour double" Франсоа Озон ще вдигне завесата над непреодолимото привличане между депресивна жена и личния й психотерапевт.


С "Добро същество", често безпощадният украинец Сергей Лозница насочва погледа си към душата на самотна жена, принудена да напусне селото си, за да посети мъжа си в затвора. С "Луната на Юпитер" Корнел Мундруцо, който относително бързо успя да си спечели репутацията на еклектичен, но винаги изненадващ автор, най-неочаквано смесва бежанската тема с въображаема или действителна левитация.


Тиери Фремо, главен селекционер на фестивала, пред плаката с Клаудия Кардинале.

© Eric Gaillard

Тиери Фремо, главен селекционер на фестивала, пред плаката с Клаудия Кардинале.


Винаги саркастичният грък Йоргос Лантимос явно няма никакво намерение да се отдалечава от образа си на тотален абсурдист и в "Убийството на свещената сърна". С подобно постоянство най-вероятно ще "изненада" и считаната за една от най-нежните жени в световното кино Наоми Кавазе от Япония. Нейният "Към светлината" ще се вглъби във взаимоотношенията между постепенно губеща зрението си фотографка и младо момиче, откъснато от реалността.


Без точно да го е искал "Okja" на корееца Бон Джун-Хо се превърна в повод за сериозен скандал, с главен герой небезизвестната американска компания за разпространение на принципа на видео стрийминга "Нетфликс". Невинната на пръв поглед история за загрижеността на мило корейско момиче към огромно животинско създание, което всеки иска да изтръгне от сърцето й, защото вярва, че ще му донесе щастие, се оказа "костелив орех" за организаторите на фестивала. Само преди месец те тържествено обявиха, че се стремят към привличането на нови играчи от световната филмова индустрия, независимо от обстоятелството, че филмите им изобщо не достигат до киносалоните, където и да е по света. Френските разпространители веднага се разгневиха и обвиниха фестивала, че не защищава интересите и потребностите на родната публика, тъй като я лишава от възможността да гледа филмите от конкурса на национален екран. Това от своя страна принуди фестивала да направи официална декларация, обявявайки, че от догодина нито един филм, който не предвижда разпространение и в киносалони, няма да бъда селекциониран в официалния конкурс на Кан.


Това решение обаче по никакъв начин не засяга французина Арно Деплешан, чийто филм "Фантомите на Исмаил" открива фестивала, без обаче да се състезава в него. Още на следващия ден филмът, в който двете страхотни френски актриси Марион Котияр и Шарлот Генсбург правят компания на Матийо Амалрик и му помагат да се обърка в интимните си чувства, тръгва по екраните във Франция за "традиционната си среща със зрителите".


Грандиозният 24 метров плакат, тежащ не по-малко от 145 кг, на който прекрасната Клаудия Кардинале танцува върху покрива на сграда в Рим в края на петдесетте, вече е качен на централно място в "Двореца на киното" в Кан.
След броени часове, Моника Белучи, другата прекрасна италианка на "Кроазет", ще започне да пръска чар и сексапил като водеща на официалната церемония на едно от най-величавите културни събития на годината, а именно 70-тото издание на фестивала в Кан.


За пръв път от много години в конкурса на Кан - секция "Особен поглед" има и български филм - "Посоки" на Стефан Командарев. Четете за събитията на Кроазет в метатемата "Кино в Кан" и разказите на кореспондента Павлина К. Желева.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 840 Неутрално

    "марката "Шопар" успешно затвърждава непоклатимия си престиж."

    тя тъз марка в България от бая време непоклатимо и престижно се е затвърдила. като марка-майка на "лафка", "булгартабак"...

    בני אתה אני היום ילדתיך
  2. 2 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 3837 Неутрално

    До коментар [#1] от "abdelhaqq":

    Наистина, биха могли да го напишат с "д" накрая за да избегнат българската интерпретация. Явно липсва "културна чувствителност" :-)

  3. 3 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 935 Неутрално

    май ништо интиресно няма да има тази година в кан.на зле са фюлмите на зле.
    французоиска работа . пак както обикновено шумутевица покрай фюлмите . изобшто за искуството никои не го е еня-само некви тънки сметки баси на ниво бг прувинция





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK