"Пиано екстраваганца" – фестивалът на фестивалите за седми път

Оперната прима Веселина Кацарова ще закрие фестивала

© Организаторите

Оперната прима Веселина Кацарова ще закрие фестивала



За седми път Людмил Ангелов доказва, че не е само световен пианист. Качествата на селекционер и добър организатор, които се таят в него, изведоха фестивала "Пиано Екстраваганца" сред очакваните и следените от меломаните (и не само), направен с много мисъл, подчертана елегантност и с изпълнители-звезди (съвсем не в шаблонизираната фразировка). Публиката може да види не само известни музиканти, до които се докосва само ако ги следи в чужбина, но и други, които вече е слушала, а сега се представят в нова светлина или с някакъв вид премиера. И в това издание (25 септември - 6 октомври) зад всеки избран изпълнител или автор има нещо любопитно, извън познанията на публиката.


Снощи (четвъртък) например тя се наслади на едно от китайските "чуда" – 18-годишния А Bu, който все още учи в престижната академия "Джулиард", но е най-младият носител на І награда на големия конкурс за пианисти и джазфестивал в Монтрьо, Швейцария. Паралелно с качествата си на джаз музикант и импровизатор, съчетава класиката. Формиран като класически пианист, той е от големите изпълнители на руския съвременен композитор Николай Капустин, който също съчетава джаза и класиката – всичко е записано, ноти и класическа форма, няма импровизация. Рециталът бе изцяло с негова музика, като повечето неща ще са първо изпълнение в България. По този начин се отбелязва рождението на Капустин, който през ноември става на 80 г..


Маестро Людмил Ангелов

© НБУ

Маестро Людмил Ангелов

След силното начало на един от най-младите, но вече наложили се по света пианисти Евгени Божанов, с камерен концерт Людмил Ангелов, Лана Тротовшек и Даниела Димова (пиано-цигулка-глас) днес, 29 септември, ще ни представят непознатия чешки композитор и диригент – Едуард Направник. Близък приятел на Чайковски, който изпитва към чеха уважение и респект. А младата италианска пианистка – Елоиза Кашо, ще демонстрира нивото на най-старата клавирна школа в света - Неаполитанската, като нейна възпитаничка, на 30 септември.




Руската клавирна школа пък ще бъде представена от пианиста-композитор Вячеслав Грязнов. В първата част на рецитала си на 3 октомври той ще изсвири 12-те трансцедентални етюди на Лист – едно от най-сложните и трудни неща в клавирната музика. Втората част на рецитала са виртуозни и красиви транскрипции върху известни оркестрови и други музикални произведения от руската класика, направени от него аранжименти за пиано.


Испанска програма ще ни представи пианистът, едновременно и талантлив диригент, Мелани Местре от Барселона. Ако първата част на 4 октомври ще е барокова музика – букет от малко познати сонати от различни краища на Иберийския полуостров, втората ще е със силен испански акцент.


Пиотр Вилежол

© Полски институт

Пиотр Вилежол


Веселина Кацарова ще закрие това издание на фестивала с камерен концерт в Софийската опера и балет. Ще музицират съвместно с артистичния директор на "Пиано Екстраваганца" Людмил Ангелов. Подобен рецитал не е правила в София. В първата част произведенията са отдалечени в епохите, но темата е една и съща – Ариадна. Едното е от Монтеверди, от най-старите автори в музиката, който пише ламенто - плачът - на Ариадна. Красиво произведение, обработено от Карл Орф – авторът на Кармина Бурана. Второто произведение по същата тема е от Хайдн – кантата за соло глас и пиано (обикновено в кантата има хор и оркестър). Във втората част 6-те песни от Берлиоз "Летни нощи" са от емблематични произведения от този жанр.


За да не звучи прекалено еднообразно, и да привлекат повече публика, организаторите търсят връзка и с другите жанрове. Намират я, разбира се, в джаза, жанр тръгнал от класическата музика (хармонията на джаза е класическата хармония). Връзката класика–джаз се търси не само в звученето, но е намерена и във формите. Например "Improludes" (импровизации във формата на прелюдии) бе заглавието на концерта, по последния му диск, на полския пианист и композитор Пьотр Вилежол, който умело преплете елементите от класиката и джаза.


Сред нововъведенията пък е съпътстващото събитие – премиерна прожекция на аржентинския документален филм "Sintiendo a Piazzolla", за меланхолията в музиката на световния маестро и връзката между епизоди от неговия живот и творбите му. За различния нов стил, с който Пиацола прави революция в света на тангото. Филмът се базира на достоверен фактологически материал. (кино Одеон, 18 ч., 5 окт.)


В това издание всички студенти от Националната музикална академия, по музика от Нов български университет и учениците от Националната музикална академия посещават концертите безплатно. Така организаторите смятат да привлекат младата аудитория. В тази насока е и продължението на образователния проект от миналата година - Денят на отворените врати "Приятели на пианото". Тогава, благодарение на дарителска кампания съвместно с фондация "Културни перспективи", бе закупен концертният роял Yamaha CFX, а сега всеки, който се запише, ще може да посвири на скъпия инструмент – "най-добрият концертен роял в България" по думите на маестрото, в Централния военен клуб на 1 октомври, Деня на музиката. От 10 до 19 ч. маестрото ще дава открити уроци, ще има срещи с психолог и с изявени пианисти, концерт на млади таланти. Както и присъждане на стипендия за 15-часов курс в НБУ, който Людмил Ангелов ще даде на талантлив млад пианист.


Тази година фестивалът гостува и във Варна – с програмата музикалният свят на Едуард Направник.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK