Неизвестни ръкописи на Иван Хаджийски

Неизвестни ръкописи на Иван Хаджийски


Неизвестни ръкописи на Иван Хаджийски излязоха в книгата "Откъде започнахме ние" /издателство "Рива"/. Съставител на томчето е Тони Николов, който е открил ръкописите. В предговора философът и редактор на портала "Култура" Тони Николов описва находката:


"Машинално извадих избелелите страници от плика, прелистих ги и тогава – на втория или третия лист – погледът ми попадна на обратната страна на листа, напечатан върху бланка от кантората на Иван Хаджийски, адвокатъ, ул. "Царъ Асенъ" 11.
Просто не повярвах на очите си! Спомням си как бавно наредих неномерираните листчета на масата и на гърба на едно от тях отново съзрях името на Хаджийски. А на друго – "Битъ и душевностъ на нашия народъ" – изписано с големи букви, като заглавие.
И вече на края на третия ръкопис – "Откъде започнахме ние" – зад слепнали страници и защипан с телчета пасаж видях изписаното на пишеща машина име: Иванъ Хаджийски.
Наистина не беше за вярване: цели три ръкописа на Хаджийски (при това неизвестни?), след като от десетилетия изследователи проучват и най-малкия ред, останал от бащата на българската социология, издирвайки къде ли не пропадналата трета част на неговия шедьовър – "Бит и душевност на нашия народ"."


Неизвестни ръкописи на Иван Хаджийски




"Дневник" представя книгата с предоставения от съставителя откъс:


Из "Образ и сравнение"


Както виждаме, несполучливото сравнение вреди най-много с несъответните асоциации, с вредните посоки, които дава на вниманието, като вместо да подсилва основния образ, затуля го, смущава го. Тази вреда се чувства особено при дългите Омировски сравнения.


Един автор иска да изрази пустотата, настанала в душата на една изоставена жена. Дава тази жена привечер, зад потъмнелите от падащия мрак прозорци, и казва нещо подобно: "В душата й бе тъй глухо и пусто, като в стая, където е имало шумно пиршество, гостите са си отишли, светлините са угаснали". Това сравнение е нарушило всички изисквания за съответствие между новия образ и образа на сравнението. Първото сравнение е разностилно – вместо да разширява картината на описвания предмет, то ни препраща в един свят от представи, който няма нищо общо с основния образ. "Зала за пиршество, гости, пиршество" будят асоциации и чувства, които вместо да засилят образа на самотната, тъгуваща жена, го пръскат. Ако е имало нужда от сравнения, те е трябвало да се вземат от миналия живот на тази жена, както е направил Даскалов /С примери от книгата на Ст. Ц. Даскалов "Магдина чука" - подзаглавието на "Образ и сравнение" - бел.ред./, за да изрази мъката на дядо Генко пред срутената си къща.


Прочее, един съвет към всички пишещи:


Да се стремят да изхвърлят от съзнанието си думите "като" и "сякаш", за да ги употребяват само на място. Когато напишат една страница и я препрочетат, да задраскат всички сравнения, почващи с "като" и "сякаш", за да проверят не са ли излишни. От това произведението само ще спечели.


Нека свърша тези редове с няколко думи за изразното маниерничене. То представлява най-злокачественото нарушение на правилото за обективната правдоподобност на образа. Това са чисто и просто изразни идиотизми. За голямо съжаление това маниерничене, под влиянието на един криворазбран повик – повече образност! – се стреми да се наложи като литературен стил. С прояви на това нетърпимо маниерничене са пълни писанията и на най-добри иначе автори. И вместо образността на едно произведение да се дири в пълното възсъздаване на детайлите на действителността, тя се дири в разни сравнения и уподобявания, които вместо да отразят действителността, я изопачават по един нетърпим и идиотски начин.


Това маниерничене наистина дава образи, но тези образи нямат нищо общо с изобразяването на действителността.


Могат ли крясъци да се изплискват, поглед да пъпли, коптор от тухли да има широки рамене, вик да прошуми като буца пръст, вятър да има кокали? Всички тези образи толкова се различават по предметно съдържание и по асоциативни тежнения, че поставянето им в единство нарушава всички правила на изобразяването.


С тези кратки бележки исках да обърна внимание върху някои технически страни от изразното майсторство, без да се спирам на останалите въпроси, които поставя проблемът за художественото възсъздаване на действителността. Те по-скоро поставят въпроса, защото неговото цялостно разрешение е задача на специалистите литературоведи.

Ключови думи към статията:

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2349 Неутрално

    Книгите на Иван Хаджийски са голяма работа. Препоръчвам на всеки, който би желал да си обясни някои процеси в обществото като цяло.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  2. 2 Профил на пустиняк
    пустиняк
    Рейтинг: 687 Неутрално

    Един от цяля плеяда учени прославили предкомунистическа България в световните академични среди. 9-ти и следва тотално падение на академичното ниво. Съветски ботуш и изсмукани научни тези.

    Чайка - вожд и учител на Цацаров & Гешев. Не съм ЗА пРезидента а ПРОТИВ мафията и беззаконието да управляват в България!
  3. 3 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5814 Неутрално

    Интересно, къде е бил плика с напечатаните листове?

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  4. 4 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 868 Неутрално

    До коментар [#3] от "penetrating":

    ...на битака в Орландовци?

    בני אתה אני היום ילדתיך
  5. 5 Профил на solange
    solange
    Рейтинг: 294 Неутрално

    До коментар [#3] от "penetrating":
    От Портал "Култура":
    "Честно казано, нямах никакво предчувствие в онази есенна вечер преди около година, когато минавайки край едно кафене в центъра на София по прозореца ми почука столичен антиквар. Срещите между любителите на миналото са винаги подчинени на случайността; затова влязох, поздравих го и си поръчах едно кафе. Заприказвахме се, после той посегна към голямата си кожена чанта, с която е неразделен, като ми предложи да хвърля едно око на една-две книги и някакви картички. Нищо особено. И тъкмо се готвех да си тръгвам, когато в опит да привлече вниманието ми, той измъкна отнякъде обемиста картонена папка с връзки и ми я подаде с думите: „Виж тук няма ли нещо за теб”. Развързах я с усещането, че си губя времето. Най-отгоре имаше някакви сметкоразписки и отчети, по-надолу се виждаха купища нагънати изрезки от вестници и пожълтели листове, всичко в насипно състояние. Затворих папката и я бутнах към него с думите, че днес не ми се рови толкова дълбоко в историята. Той обаче упорстваше и пак я сложи пред мен, настоявайки, че вътре имало архив, който бил прибрал от битака преди трийсетина години. Книгите отдавна продал, а папката така си останала, на дъното имало и ръкописи..."

  6. 6 Профил на solange
    solange
    Рейтинг: 294 Неутрално

    Хаджийски е непознат на много хора, защото не се изучава в училище. Препоръчвам горещо, чете се леко ;-)

  7. 7 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 868 Неутрално

    До коментар [#5] от "solange":

    хехе, явно на майтап съм познал за битака.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  8. 8 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5814 Неутрално

    До коментар [#4] от "abdelhaqq":
    До коментар [#5] от "solange":
    До коментар [#7] от "abdelhaqq":

    Историята обича да си прави шеги :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  9. 9 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 868 Неутрално

    До коментар [#8] от "penetrating":

    ми аз като посетител на битака от време на време, знам какви чудатости могат да се пръкнат там, ей така, почти ex nihilo.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  10. 10 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5814 Неутрално

    До коментар [#9] от "abdelhaqq":

    Освен, ако цялата история не е заместител на "подхвърлената флашка" :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  11. 11 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 868 Неутрално

    До коментар [#10] от "penetrating":

    аз също си го помислих. но единствената ми утеха е, че навремето е било много по-трудоемко да се избработи "подхвърлена флашка", отколкото сега.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  12. 12 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5814 Неутрално

    До коментар [#11] от "abdelhaqq":

    Е, зависи какви ще са ползите :)
    Веднага се сещам за ръкописа от мъртво море

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  13. 13 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 1075 Неутрално

    До коментар [#6] от "solange":

    аз пък сметаме че баш тва дет са изочава в училиште е непузнато на мноо ора. включително и на бетона .тва са фактите пик ти си верваи че училиштето формира нещо друго освен клишета за нечетени афтори.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK