Симо Лазаров и как електронната музика навлезе в България

Симо Лазаров, композитор и преподавател

© Юлия Лазарова

Симо Лазаров, композитор и преподавател



Неотдавна албумът "Градът" (1985) на Симо Лазаров ми попадна съвсем случайно в YouTube чрез събиращия електронна музика от Източна Европа канал Funked Up East. От първите минути разбрах, че става въпрос за голям пропуск: композициите в него звучат съвсем адекватно на времето си, а в постоянно връщащото се към естетиката на 80-те години настояще – дори съвременни.


Симо Лазаров е роден през 1948 г. в София, в семейството на Леон Лазаров, цигулар и диригент. Свири на пиано от петгодишен и е на сцената от 1965 г., първоначално с рок групи като "Младост", а после "Везни". Насочва се към електронната музика в началото на 80-те години, която определя като съчетание на всички негови интереси. Началото на този етап в творческия му път е съпътствано с продуктивност – между 1982 – 1990 г. той има девет издания за "Балкантон".


Никога не е спирал да бъде активен музикант и композитор, като проектите с негово участие, от албуми през саундтракове и различни колаборации, са над 30. Автор е на музиката на близо 100 филмови продукции, работил е по около 80 телевизионни и театрални постановки.




Най-новият му албум е вдъхновеният от библейска легенда "Притча за Савската царица" и датира от тази пролет. Този месец той е зает с организацията на поредното издание на фестивала за електронна музика "Вселената на компютърната музика" в НБУ, който започва на 1 декември. Под това име събитието, колаборация с негови студенти, съществува от 2000 г., но води корените си от фестивал в същата посока, който Лазаров организира в Гоце Делчев през 1989 г.


Срещи на Фен клуба на електронната музика в София, Пловдив, Шумен и Бургас между 1986-1988

© Личен архив

Срещи на Фен клуба на електронната музика в София, Пловдив, Шумен и Бургас между 1986-1988


"Винаги съм се интересувал от по-технологическата част от музиката. Примерно през 1961-1962 г. сам си направих електрическа китара, тъй като беше твърде скъпо да си купя такава", разказва Симо Лазаров пред "Дневник". В този период период му попада донесена от САЩ плоча с творби на едни от първите композитори, работили в полето на електронната музика и звукоизвличането, сред които Карлхайнц Щокхаузен (1928-2007) и Лучано Берио (1925-2003). Това издание е и въведението му в различните течения на електронната музика – германската, френска и италианска школа. "Слушах плочата тайно. Тогава никой не говореше за електронна музика, нямаше интерес дори и сред приятели, които бяха професионални музиканти."


Хоризонтите му се разширяват още повече, когато учи в Прага между 1966-1967. "Точно тогава навлизаше електронния орган, всяка събота ходих на литургии, само за да го чуя на живо." Връща се в София малко преди Пражката пролет. "В Чехословакия се усещаше, че става нещо по-различно, отколкото в другите социалистически страни – имаше много по-голямо усещане за свобода."


През годините музикалното му образование включва следване в Братислава в края на десетилетието, Париж в края на 70-те, а през 90-те специализира в Мичиган, Париж и Тел Авив. Още през 70-те години започва преподавателска дейност, а от над 20 години е част от НБУ, където е директор на програма "Компютърни системи и технологии в музиката". Преподава и в Израел.


Симо Лазаров по време на презентация, в края на 80-те години

© Личен архив

Симо Лазаров по време на презентация, в края на 80-те години


През 70-те е вече наясно с творчеството на изнеслите електронната музика пред по-широка публика Tangerine Dream, Kraftwerk, Жан-Мишел Жар. "Но никой не подхождаше към това сериозно. Електронната музика изисква ежедневно отдаване, а повечето колеги не виждаха смисъл, тъй като това отдаване нямаше никакъв комерсиален аспект."


Отдаването дава резултат с откриването на Студиото за електронна музика в БНР през 1973 г., тогава оборудван със синтезатор, който го има само на още няколко места в Европа. Дори и след това, Симо Лазаров е като че ли сам за себе си на българската музикална сцена. "Имаше критика и то лоша – не бях завършил Консерваторията, а там дори все още не се преподава електронна музика. Критериите бяха непознати, музиколозите не знаеха за какво става дума."


Срещи на Фен клуба на електронната музика в София, Пловдив, Шумен и Бургас между 1986-1988

© Личен архив

Срещи на Фен клуба на електронната музика в София, Пловдив, Шумен и Бургас между 1986-1988


Популяризирането в България се случва с организирането на фен клубове на електронната музика из страната. Първият се основава в София през 1983 г., на следващата година такъв е открит в Пловдив, а впоследствие във Варна, Русе и Бургас, където често публиката е най-многобройна и изцяло от млади хора. На тези срещи Симо прави демонстрации на нова техника, представя и пуска плочи с нова музика, свири на живо, разказва за историята на течението и изразните средства. "Тогава журналистите по градовете помогнаха много за популяризирането на фен клубовете."


Срещи на Фен клуба на електронната музика в София, Пловдив, Шумен и Бургас между 1986-1988

© Личен архив

Срещи на Фен клуба на електронната музика в София, Пловдив, Шумен и Бургас между 1986-1988


Голяма част от младите, които посещават презентациите, по-късно се занимават с музика и ставали диджеи, като Симо намира определена връзка между този период и групи като "Нова Генерация" и "Клас", които са сред първите, които експериментират с електронно звучене и ню уейв естетиката.


През 1992 г., покрай първото издание на Фестивала за електроакустична, електронна и компютърна музика, излиза българското участие в поредицата компилации Looking East. В проекта той събира български композитори, които досега не са били свързани с електронните изразни средства – освен артефакт, албумът реално обединява еднократни експерименти от включените имена.


Срещи на Фен клуба на електронната музика в София, Пловдив, Шумен и Бургас между 1986-1988

© Личен архив

Срещи на Фен клуба на електронната музика в София, Пловдив, Шумен и Бургас между 1986-1988


Сега сутрините на Симо Лазаров обикновено започват със симфонична музика, сред новите албуми, които е слушал, е последният на Vangelis. Любопитен е към проектите на Иван Шопов (електронният артист зад Бalkansky и Cooh). Дистанциран е от актуалните направления на електронната музика като например техното, като прави разлика между нея и просто музика, която просто използва електронни изразни средства.


Не изключва някой ден да направи творчеството си по-добре разпространено онлайн, но не мисли, че има достатъчно интерес към дискографията му. Засега то е най-лесно достъпно в YouTube - в профила му може да откриете близо 500 видеа.



Напоследък събира спомените си и се чуди дали да не ги оформи като книга покрай 70-годишнината си, но също не е сигурен дали тези моменти ще са интересни на по-широка публика. "Но пък студентите понякога се интересуват повече от случките, отколкото наука."


Срещи на Фен клуба на електронната музика в София, Пловдив, Шумен и Бургас между 1986-1988

© Личен архив

Срещи на Фен клуба на електронната музика в София, Пловдив, Шумен и Бургас между 1986-1988


Липсва му определена централизираност в начина, по който се информираме днес и без да задълбава, има критично отношение към социалните мрежи и начина, по който повече възможности за информиране, не довеждат задължително до знание. "Студентите знаят все по-малко – технически всичко се научава, но откъм култура и история липсват наслагвания. "


Симо Лазаров не би искал да дава директни съвети или диагноза на времето.


"Но важното е композиторът да не остане единствения слушател на своето произведение. И това, което прави, да отговаря на съвременните критерии. Ако го прави, рано или късно, то ще стигне до световната сцена. Но от друга страна липсват критерии и по-широко музикално възпитание, включително в семейството."


Информация за предстоящия фестивал в НБУ може да се намери скоро на music.nbu.bg.

Коментари (35)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5445 Неутрално

    Слушахме го наравно с Жан Мишел.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4930 Неутрално

    Симо Лазера. Направо си беше, като Жан-Мишел!!!

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  3. 3 Профил на Brad Mehldau
    Brad Mehldau
    Рейтинг: 458 Неутрално

    За българските мащаби беше доста интересен, все още пазя плочата “Градът”, но никога не съм го слушал наравно с великия Жар, нека да не се лъжем, сравнение просто няма как да има. Слагайте ми минуси, ако искате :)

  4. 4 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10661 Неутрално

    Имам смътни спомени за него. Явно след 1989 е имал спад...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  5. 5 Профил на Gai-jin
    Gai-jin
    Рейтинг: 522 Неутрално

    За България беше новатор, заслужаваше повече внимание, отколкото получи. Ако му бяха дали повече възможности, може би щеше да постигне и успехи извън България.
    Но няма място да го сравнявате с Жан-Мишел Жар - нито по отношение на музиката, нито по отношение на ефектите. Съжалявам, нека да бъдем реалисти.

  6. 6 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 1840 Неутрално

    а принципно вапроса ми към музикантите е: елиектроната музика музика ли е? и зашто сега не се прави такъва музика?къде са гоямите бг банди ?

  7. 7 Профил на миро родозов
    миро родозов
    Рейтинг: 354 Неутрално

    3ма от 6 човека говорят за някви праисторически величия, аз слушам основно електронна музика 15+ години и съм на 30+ обаче тоя не съм го чувал. А на тва типче бетона ше му отговоря така - пич ходи пий две бирички на някое олигофренско чалга събитие и прочети нещо повече от вестник :) мерси

  8. 8 Профил на миро родозов
    миро родозов
    Рейтинг: 354 Неутрално

    смисъл - пичове, вие 50 годишни ли сте не мога да ви разбера. жан мишел блабла килминао луди ли сте ве хора

  9. 9 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1644 Неутрално

    "... първите композитори, работили в полето на електронната музика и звукоизвличането, сред които Карлхайнц Щокхаузен (1928-2007) и Лучано Берлио (1925-2003)."

    На "Берлио" името му е Берио.
    И те двамата няма как да са сред първите, защото електронните инструменти се появяват преди раждането им - примерно терменвокса. Включително и композиции за тях. Даже прочутият хамънд орган излиза в средата на 30-те, когато двамата са още деца.

  10. 10 Профил на marks_nazi
    marks_nazi
    Рейтинг: 225 Весело

    Нищо особенно..беше с връзки и копираше прекрасно Жар..връзките бяха за пътуванията в чужбина и закупуването на техника и албуми...

    Долу рушистите и фашистите
  11. 11 Профил на marks_nazi
    marks_nazi
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Да забравих,винаги се пишеше ИНЖ.СИМО ЛАЗАРОВ.....пълен въздух

    Долу рушистите и фашистите
  12. 12 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 5281 Неутрално

    Какво значи "електронна" музика ?!?!
    Нима има УДАРНА музика - такава извличана от класическото пиано,
    посредством УДАРИ с пръсти върху клавишите ?!?!
    Нима има ВЪЗДУШНА музика - такава извличана от
    флейти,тромпети и прочее ДУХОВИ инструменти ?!?!
    БАХ и БУКСТЕХУДЕ са си същите, изсвирени на електроорган
    и на класически орган с тръби.
    Инженер Лазаров правеше ПРЕТЕНЦИОЗНА и НЕ ОСОБЕНО
    СЛУШАЕМА МУЗИКА, която имаше фикс идеята да я прокара
    с етикета "електронна" музика, което беше СМЕШНО като
    идея и като ПРЕТЕНЦИЯ ЗА "УНИКАЛНОСТ".
    Слушал съм негови изпълнения на живо в средата на 80-те години.
    С ръка на сърцето споделям, че това бяха ПРЕТЕНЦИОЗНИ НЕЩА,
    които даже бяха НЕПРИЯТНИ ЗА СЛУШАНЕ, с голямата ПРЕТЕНЦИЯ
    за музикален "АВАНГАРД" в най-лошия му вид - НИКАКВА МЕЛОДИКА
    и посредственост на чисто музикално ниво.
    ЛИПСАТА НА МУЗИКАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ е сложило своя тежък печат
    върху цялата продукция на ИНЖЕНЕР ЛАЗАРОВ.

    От друга страна - ЕЛЕКТРОННА МУЗИКА Е ИМАЛО в България и по света
    И БЕЗ ИНЖЕНЕР ЛАЗАРОВ.
    ПЪРВИЯТ АЛБУМ НА ФСБ - от края на 70-те години, с изпълнения
    НА ЕЛЕКТРОННИ МАШИНИ е чиста проба КОМЕРСИАЛНА, ШЛАГЕРНА
    И ПРЕКРАСНА ЕЛЕКТРОННА МУЗИКА.
    Който има виниловата плоча, нека обърне внимание на ОПИСАНИЕТО
    НА МАШИНИТЕ, на които е ИЗСВИРЕН АЛБУМА.
    За съществуването на повечето от тях ИНЖЕНЕР ЛАЗАРОВ
    вярвам е научил години по-късно.
    Много са и групите от 70-те и особено 80-те години на миналия век
    които ИЗПОЛЗВАХА ЕЛЕКТРО СИНТЕЗАТОРИ, КИТАРИ и прочее електроника
    ЩУРЦИТЕ, Диана Експрес.....аранжиментите от репертоара на
    ЕМИЛ ДИМИТРОВ, ЛИЛИ ИВАНОВА - там даже от края на 60-те години
    има ЕЛЕКТРОНИКА - СИНТЕЗАТОРИ и ЕЛЕКТРОКИТАРИ.
    За БРАТЯ АРГИРОВИ и другите ПОП-ВЕЛИЧИЯ от 80-те години
    дори е излишно да говорим. Там ВСИЧКО БЕШЕ ЕЛЕКТРОННА МУЗИКА.
    ФСБ например са си ЧИСТАК "ЕЛЕКТРОННО МУЗИКОВИ" ИЗПЪЛНИТЕЛИ.
    Айде ся ще се правим на оригинални и ще си пробутваме
    МУЗИКАЛНАТА ПОСРЕДСТВЕНОСТ с "ЕЛЕКТРОННО МУЗИКОВИ" етикети.
    Айде нема нужда !!!!

  13. 13 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1959 Неутрално

    Помня го. Пунтираше Жан Мишел Жар. Жалка соц имитация.

    The best way to predict the future is to invent it.
  14. 14 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 5281 Неутрално

    Помня го. Пунтираше Жан Мишел Жар. Жалка соц имитация.
    —цитат от коментар 13 на EU defender


    НЯМА НИКАКВА база за каквото и да е сравнение между
    инж.Лазаров и МУЗИКАНТА ЖАН МИШЕЛ ЖАР.
    Жан Мишел ЖАР е с КОНСЕРВАТОРИЯ - ВИСШЕ МУЗИКАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ
    КОМПОЗИТОР и ВИРТУОЗЕН ПИАНИСТ.
    Потомствен композитор при това.
    Баща му - МОРИС ЖАР има не по-малко шлагерна музика.
    Инж.ЛАЗАРОВ е САМОДЕЕЦ МУЗИКАНТ, с претенциите за уникалност
    каквато е смешно изобщо да му се вменява, пази Боже....

  15. 15 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1251 Любопитно

    Това според мен е върха на електронната(и не само)музика.
    https://youtu.be/-aPHyLCILTc

  16. 16 Профил на taratanki
    taratanki
    Рейтинг: 272 Неутрално

    Помня го, но не съм чувал името му поседните поне 30 години, а имам претенциите да съм меломан...

  17. 17 Профил на За да останат ХОРА в България.
    За да останат ХОРА в България.
    Рейтинг: 714 Неутрално

    Инж.ЛАЗАРОВ е САМОДЕЕЦ МУЗИКАНТ, с претенциите за уникалност
    —цитат от коментар 14 на Hawaii


    Измъкнал си се от селото, но то от тебе нема как да излезе..


  18. 18 Профил на За да останат ХОРА в България.
    За да останат ХОРА в България.
    Рейтинг: 714 Неутрално

    Какво значи "електронна" музика ?!?!Инженер Лазаров правеше ПРЕТЕНЦИОЗНА и НЕ ОСОБЕНОСЛУШАЕМА МУЗИКА, която имаше фикс идеята да я прокарас етикета "електронна" музика, което беше СМЕШНО катоидея и като ПРЕТЕНЦИЯ ЗА "УНИКАЛНОСТ".....!
    —цитат от коментар 12 на Hawaii


    На простите Симо Лазаров нищо не може да обясни,..
    А на сбъркани русофоби, не постигнали нищо особено в живота си.. - още по-малко..



  19. 19 Профил на morf
    morf
    Рейтинг: 751 Неутрално

    смисъл - пичове, вие 50 годишни ли сте не мога да ви разбера. жан мишел блабла килминао луди ли сте ве хора
    —цитат от коментар 8 на миро родозов


    ПИЧ, научи корените на музиката, която слушаш. нали не си мислиш, че бозите, които слушаш от 15+ години, са се появили ей така от нищото. и не съм 50 годишен, но те водя с десетина години в слушането на електронна музика.

  20. 20 Профил на morf
    morf
    Рейтинг: 751 Весело

    Това според мен е върха на електронната(и не само)музика.https://youtu.be/-aPHyLCILTc
    —цитат от коментар 15 на Sabbath


    определено е връх! а крафтверк в софия през 2005-а си беше сбъдната мечта и огромно изживяване.

  21. 21 Профил на Pow
    Pow
    Рейтинг: 696 Неутрално

    На фона на друга електронна музика от това време ( Juan Atkins и генерално детройското техно ) това е...Абе няма база за сравнение, ужас.

    Give a man a mask and he’ll tell you the truth
  22. 22 Профил на One Hour
    One Hour
    Рейтинг: 1201 Весело

    Незначителна фигура в музиката.
    Прослушахме го навремето и отмина, като звуков оттенък. Тогава търсехме някакъв български принос във всякакви авангардни неща, включително музиката, но никой "навън " не ни отразяваше.
    Колекционирахме плочи, обикновено струваха много пари и се чакаше доста за да ги купи и внесе някой. Познат, който работеше в чужбина и ги носеше, каза тогава, че единствената българска плоча, която е видял на рафт в чужбина (Канада) била на Лили Иванова.

    Симо е бил връзкар и приказки, от рода на "..отдаването дава резултат и ми купиха синтезатор, който го има само на още няколко места в Европа. " може да минат пред някой, който наистина не познава нещата от онова време.
    Тогава му е минал номера със синтезатора, защото електр.музика не беше бунтарска, упадъчна и т.н. и партийната каса е пуснала. (Да не забравяме, че имаше съветска електронна група Зодиак и покрай научната фантастика тези неща "минаваха")

    И от кого се крил да слуша плочи? От онези дето купиха синтезатора?
    Криехме се ние с плочите по спирки на НДК, Попа, Синьо кафе и битака.
    Иначе статията цепи мрака с българизмите "саундтрак" и "колаборация", но прощаваме защото е за технологичната част от музиката.

  23. 23 Профил на Brad Mehldau
    Brad Mehldau
    Рейтинг: 458 Неутрално

    По-нагоре се споменаха ФСБ. Наистина в някои от ранните им плочи имаше инструментали, които си бяха прекрасна “електронна музика”, според всички дефиниции на опредрлението към онези времена. Нямам представа как са времево спрямо Симо Лазаров, но защо ми се струва, че го изпревариха :)

  24. 24 Профил на jazz
    jazz
    Рейтинг: 391 Неутрално

    Спомням си добре един концерт на Г-н Лазаров от средата на 80-те. Тотално (доста бездарно) подражание на модният за онова време Жан Мишел Жар и нищо общо със Щокхаузен и Берио (странно е как са споменати в една и съща статия). Той винаги е бил Инженер, а не Музикант. Да е здрав!

  25. 25 Профил на milmarcho
    milmarcho
    Рейтинг: 513 Любопитно

    1974г. работех в Радио София ,като Симо -инженер.Радиото вече беше купило един портативен синтезатор и се готвеше покупката на голям професионален синтезатор.Симо Лазаров ,явно връзкар,се беше уредил да "отговаря" за синтитата,но не беше лошо момче,даже беше" отворко"-по онова време говореше, че било модерно жените да правят анално фелацио!

  26. 26 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3875 Неутрално

    ВИИ имени Лелина

    Значи електрофикация на един фин и нов за времето си музикален уровен.

    Електрически адаптери за китари...
    Адапторът се приспособява и действа като микрофонен вход за звук от китара. На изхода изпраща сигнал за усилване и силно въпроизвеждане.

    С Дисторшън самоделно производство можеше да прихванеш, усилиш,
    изкривиш и опитомиш сигнала. Много е интересно.
    Звукът бучи, криви се, лее на талази и звучи металически.

    Имаше дърържавно соц производство на Ел. Йоники и усилватели,
    внос от ГДР.
    Имаше и западняшка електроника, но скъпа и западна.

    Западни изпълнители не смееха да припарят в соцлагера, поради конкуренцията.
    Битълсите, Камъните, Пърпалите, Емерсон Лейк енд Памперс... десетки ансамбъли, състави и съставчета кибичеха на запад, секаш вардени от Берлинска стена.
    А не беха.

    У нас имаше музикални банди Златни струни, Тангра...

    Веднъж Струните изпълняваха за студентски пролетен бал,
    Имаха западняшка техника и стил.
    Нашта банда бе начинающа и... щастлива с нов инструментариум
    от ГДР, в къщи: усилватели, барабани и особено полезна за случая Йоника.

    Случи се така, че точно преди бала, Струните се оказаха
    без пианист органист (йоникар) и западния му инструмент.

    Затова привлекоха в състава беден (по това време) студент пианист:
    Васко Кеца.
    Човек без йоника капиталистическа, без йоника социалистическа... напълно без.

    Васко дойде в къщи (на Дондуков) да види безценния инструмент
    и пренесохме йониката до Граф Игнатиев... и там се раделихме.

    Така мероприятието се осъществи пълноценно електронно
    (в сградата на Енергопроект, квартал Лозенец).

    Йониката, талантът и трудът издигнаха Васко до статута на мегазвезда.

    А Златните струни... изчезнаха по тези места
    Двамата братя водещи музиканти заминаха за Канада.
    Неводещият състав остана...

    До коментар [#12] от "Hawaii":

    Какво значи "електронна" музика ?!?!
    Нима има УДАРНА музика - такава извличана от класическото пиано,
    посредством УДАРИ с пръсти върху клавишите ?!?!
    Нима има ВЪЗДУШНА музика - такава извличана от
    флейти,тромпети и прочее ДУХОВИ инструменти ?!?!
    БАХ и БУКСТЕХУДЕ са си същите, изсвирени на електроорган
    и на класически орган с тръби.
    Инженер Лазаров правеше ПРЕТЕНЦИОЗНА и НЕ ОСОБЕНО
    СЛУШАЕМА МУЗИКА, която имаше фикс идеята да я прокара
    с етикета "електронна" музика, което беше СМЕШНО като
    идея и като ПРЕТЕНЦИЯ ЗА "УНИКАЛНОСТ".
    Слушал съм негови изпълнения на живо в средата на 80-те години.
    С ръка на сърцето споделям, че това бяха ПРЕТЕНЦИОЗНИ НЕЩА,
    които даже бяха НЕПРИЯТНИ ЗА СЛУШАНЕ, с голямата ПРЕТЕНЦИЯ
    за музикален "АВАНГАРД" в най-лошия му вид - НИКАКВА МЕЛОДИКА
    и посредственост на чисто музикално ниво.
    ЛИПСАТА НА МУЗИКАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ е сложило своя тежък печат
    върху цялата продукция на ИНЖЕНЕР ЛАЗАРОВ.

    От друга страна - ЕЛЕКТРОННА МУЗИКА Е ИМАЛО в България и по света
    И БЕЗ ИНЖЕНЕР ЛАЗАРОВ.
    ПЪРВИЯТ АЛБУМ НА ФСБ - от края на 70-те години, с изпълнения
    НА ЕЛЕКТРОННИ МАШИНИ е чиста проба КОМЕРСИАЛНА, ШЛАГЕРНА
    И ПРЕКРАСНА ЕЛЕКТРОННА МУЗИКА.
    Който има виниловата плоча, нека обърне внимание на ОПИСАНИЕТО
    НА МАШИНИТЕ, на които е ИЗСВИРЕН АЛБУМА.
    За съществуването на повечето от тях ИНЖЕНЕР ЛАЗАРОВ
    вярвам е научил години по-късно.
    Много са и групите от 70-те и особено 80-те години на миналия век
    които ИЗПОЛЗВАХА ЕЛЕКТРО СИНТЕЗАТОРИ, КИТАРИ и прочее електроника
    ЩУРЦИТЕ, Диана Експрес.....аранжиментите от репертоара на
    ЕМИЛ ДИМИТРОВ, ЛИЛИ ИВАНОВА - там даже от края на 60-те години
    има ЕЛЕКТРОНИКА - СИНТЕЗАТОРИ и ЕЛЕКТРОКИТАРИ.
    За БРАТЯ АРГИРОВИ и другите ПОП-ВЕЛИЧИЯ от 80-те години
    дори е излишно да говорим. Там ВСИЧКО БЕШЕ ЕЛЕКТРОННА МУЗИКА.
    ФСБ например са си ЧИСТАК "ЕЛЕКТРОННО МУЗИКОВИ" ИЗПЪЛНИТЕЛИ.
    Айде ся ще се правим на оригинални и ще си пробутваме
    МУЗИКАЛНАТА ПОСРЕДСТВЕНОСТ с "ЕЛЕКТРОННО МУЗИКОВИ" етикети.
    Айде нема нужда !!!!

  27. 27 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3875 Неутрално

    Демокрация и поп Музика

    Не е самодейността..
    Нещо друго пречи...

    До коментар [#14] от "Hawaii":

    Помня го. Пунтираше Жан Мишел Жар. Жалка соц имитация.
    —цитат от коментар 13 на EU defender

    НЯМА НИКАКВА база за каквото и да е сравнение между
    инж.Лазаров и МУЗИКАНТА ЖАН МИШЕЛ ЖАР.
    Жан Мишел ЖАР е с КОНСЕРВАТОРИЯ - ВИСШЕ МУЗИКАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ
    КОМПОЗИТОР и ВИРТУОЗЕН ПИАНИСТ.
    Потомствен композитор при това.
    Баща му - МОРИС ЖАР има не по-малко шлагерна музика.
    Инж.ЛАЗАРОВ е САМОДЕЕЦ МУЗИКАНТ, с претенциите за уникалност
    каквато е смешно изобщо да му се вменява, пази Боже...

  28. 28 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 5281 Любопитно

    Не е самодейността..Нещо друго пречи...До коментар [Не е самодейността..
    Нещо друго пречи....
    —цитат от коментар 27 на dnevnikar


    Нищо друго освен МУЗИКАЛНОТО БЕЗДАРИЕ не му е попречило на Инженера.
    Нима Бах се е нуждаел от титлата „Архитект Бах”,
    или Хендел от титлата „Доктор Хендел” ?!
    Или пък Елтън Джон да се е кичел с титлата „Мелничарят” Джон ?!?!
    Музикалната профанщина и некадърност не може да бъде наваксана с никакви СОЦИАЛИСТИЧЕСКИ МУРАФЕТИ за разкрасяване
    и придаване на стойност, каквато НЯМА.


  29. 29 Профил на the_fat
    the_fat
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Благодаря на господин Тодоров за матеряла който ми напомни за г-н Лазаров.Но И аз като почти всички по горе исказали се съм на мнение че за него би трябвало да се говори като за инженер а не като за музикант който се "Насочва се към електронната музика в началото на 80-те години.....или отново с повече от 20 тина години закъснение от света а и kakто по горе се спомена поне с 10 тина години след ФСБ.Според мен инж Лазаров може да е "явление" за в МЕИ -то и по есенните бригади но за музикант неможе и да става дума ,а от клипа който е презентиран неостава нищо друго освенхискокачесвтен ПЛАГИАТ на Жан Мишел .А ето някаква хронология на новаторите в този раздел ,препоръчвам на господин Тодоров да чуе някой от тези за да разбере къде е мястото на инженер Лазаров. Stockhausen, Subotnick, John Cage , La Monte Young, Steve Reich, Terry Riley, Organisation (pre-Kraftwerk), Zwei Osterei & Klopzeichen ,Klaus Schulze,Brian Eno, Kraftwerk ,Tangerine Dream.Heldon, Lard Free ,Philippe Besombes,Bernard Xolotl , Zanov ,Didier Bocquet , Maurizio Bianchi , Francesco Cabiati ,Francesco Bucherri ,Francesco Messina, Ian Boddy , Mark Shreeve,Conrad Schnitzler,Edgar Froese,Kosugi Takehisa,Syrinx,Ashra,White Noise,Alpha Wave Movement.......

    един пример :
    Alpha Wave Movement - Distant Signals
    https://www.youtube.com/watch?v=zqG6Z1DJbl4

  30. 30 Профил на Pow
    Pow
    Рейтинг: 696 Неутрално

    Аз съм роден доста след времето, когато е творил това чиче, но съм отраснал с електронната музика. Чух му траковете и ми се струват супер бездарни. За сравнение, ето електронен трак от 1985-та Model 500 - Night Drive ( https://www.youtube.com/watch?v=E5kKUtTX0yU ). Разлика от небето до земята - едното прилича на забавена габа с елементи на музика от бебе, което се е докопало до синтезатор и блъска по клавиатурата. Другото има мелодия, ритъм.

    Give a man a mask and he’ll tell you the truth
  31. 31 Профил на ekd49539279
    ekd49539279
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Не мога да разбера до кога ще се меля темата със Симо Лазаров , че е бащата на електронната музика в България , като той просто е един клавирист който е уцелил правилния момент да свири на нещо различно от познатите до момента в България инструменти . Наблегнете малко на това какво се случва на световна сцена и как се развива електронната музика , където българско присъствие се наблюдава все по-често !
    Едно и също братче .....

  32. 32 Профил на zxe32539282
    zxe32539282
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Г-н Лазаров, всеки, който е преди 1980г. роден и е фен на електронния звук е запознат с пионерите в електронната музика. Малко в повече ми дойде това, че Вие се пишете пионера на електронната музика в България и малко грозно да не споменете момчетата от Metropolis( те не пускат само текно, пускали са и electro i house, tech-house, industrial i мн. д-р.), защото г-н Лазаров, ако не бяха те да популяризират електронната музика и да създадат такава масова "приказка", която никога няма да забравя, която да вдъхнови толкова много млади момчета и момичета да станат DJ. Те г-н Лазаров саосновоположниците на ъндърграунд културата в България. Тези хора вече направиха няколко български световноизвестни DJ. Кажете вие колко DJ направихте и кои са те? С цялото ми уважение към Вас, но да не ги споменете тези момчета е изключително егоцентрично и грубо!

  33. 33 Профил на dj x2805
    dj x2805
    Рейтинг: 489 Неутрално

    До коментар [#8] от "миро родозов":

    Културните натрупвания ти липсват май :) Както се казва в статията. И аз слушам и пускам техно и хаус, но знам кой e Карл Хайнц Щокхаузен и Симо Лазаров. Ако сме били свободна държава той е можел реално да е известен извън БГ...

    www.soundcloud.com/x2805
  34. 34 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 5281 Неутрално

    Симо Лазаров. Ако сме били свободна държава той е можел реално да е известен извън БГ.....
    —цитат от коментар 33 на dj x2805


    След 1990г. сме били достатъчно свободна държава.
    Факт е, че ФСБ,например имат СВЕТОВНО ТУРНЕ
    и ПЛОЧА с ХОСЕ ФЕЛИСИАНО
    Инж.Лазаров си остана известен само на
    КУЛТУРНО-МАСОВИЦИТЕ от ДКМС.
    В МУЗИКАЛНИТЕ СРЕДИ е със значението и популярността
    на Фестивалите на политическата песен „Ален Мак” –
    нещо, което е било досадно,но го е имало.
    Каква ти „световна известност”, какви пет лева ?!?!
    Инж.Лазаров с продукцията си – нарочно не пиша „творчеството”,
    защото той такова НЯМА....та с продукцията си,никога не е имал
    никакъв шанс за каквато и да е музикална слава и известност. ФАКТ

  35. 35 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 1840 Неутрално

    До коментар [#29] от "the_fat":

    мерси за кументара дебеу. голям си. сички останали са чалгари ама ги е срм да си признаат и прет тех си. и затуй разгирват театро тука уж ква музика слушъли, кво мнении имали ..
    поздравляваме ги с туй испълнение:
    https://www.youtube.com/watch?v=FimJEpvDFY8
    само чалга! туйе наи големата музика досега.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK