Тунел или амфитеатър - дискусиите около новото лого на "Пловдив 2019" (допълнена)

Новото лого (в центъра)

© Пловдив 2019/Под тепето

Новото лого (в центъра)



От тази седмица инициативата "Пловдив - Европейска столица на културата" в Пловдив има ново лого, сайт и цялостна визуална идентичност. Кампанията за популяризацията й включва още дигитална и външна реклама и ще тече до края на 2019 г., съобщи пловдивският сайт Plovdiv24.


Логото заменя стария графичен знак "Plovdiv Together 2019", но запазва основния девиз на столицата - "Заедно". Седем графични линии под формата на буквата П събират в себе си препратки към кирилицата и символи на Пловдив като Античния театър, Римския стадион, каменните сводове на Стария град, Марица и хълмовете. Автори са пловдивското студио "Пункт" в лицето на Красимир Ставрев и Георги Лазаров.


Логото е съобразено с официалния шрифт с българска кирилица на кампанията, създаден от "Фонтфабрика". Видеоклиповете пък са разработени от студио "Кламер" и режисьора Георги Манов. Сайтът е разработен от "Ай-криейтив" - Йоханнес Артинян и Иван Йонов.




След понеделнишкия си дебют обаче логото веднага породи разностранни коментари. Известният художник-плакатист Костадин Отонов го обяви за грозен и го сравни с логото на спортно събитие или фирма, която се занимава с пътно строителство. "Този нов знак е постна пица. В него нищо не е кодирано. Или пък, ако има нещо, то то е кодирано погрешно", написа той, добавяйки, че му напомня на знака на спортния тотализатор отпреди години и логото на днешна телекомуникационна компания. Коментиращи в интернет пък го сравниха още с логата на БНТ, БНР и на Спортното училище, добавя в. "Марица".


Фейсбук страницата "Пловдив в снимки" пък публикува няколко шеговити кавърверсии на знака - като слон (с коментара "Заедно в зоопарка, ако отвори някога"), коала, чадър и други. В текста към албума те пишат: "За пореден път, беше подминато мнението на гражданите на Пловдив. Отново без конкурс, без гласност, без допитване, беше натресено - в случая изборът на логото за представителството на Пловдив като столица на културата, 2019. Градът на творците, на художниците ще се представя със сноп макарони. Така ще се случи с проекта за централния площад, за мост на Марица, за Голямата Базилика, така беше за Зоопарка, за Пеещите фонтани, за спирките, за кръговото на Водната палата.... Без конкурс, скришно, потайно..."



Цитиран от "Под тепето", кметът на Пловдив (и председател на управителния съвет на фондацията "Пловдив 2019") Иван Тотев коментира, че противоречията са хубави, защото "цяла България говори за логото на Пловдив 2019". Има ли ситуация в България при представянето на графичен елемент да няма скандали, запита реторично Тотев и припомни драмата с туристическото лого на България. А качеството на знака коментира така: "Човекът/екипът, създал графичния знак, или е тотален късметлия да го налучка, или е невероятен гений да го измисли, така че всички да говорят за него."


Междувременно "Марица" потърси мнението на пловдивчани и обобщи, че логото допада и на младите, и на най-възрастните жители на града. Пред вестника пенсионираният гимназиален учител Петър Димов го асоциира с "тунел, в който влизат мечтите". Подобна асоциация - с тунел или пещера, правят и ученички в 9 клас, но разбират асоциациите, след като им е представен замисълът на знака. Пенсионерката Радка Ангелова обаче го намира за семпло.



Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK