Kraftwerk: гид за начинаещи

Kraftwerk на живо в галерията за съвременно изкуство Tate Modern

© Boettcher

Kraftwerk на живо в галерията за съвременно изкуство Tate Modern



Тази сряда иновативната германска група с 50-годишна история Kraftwerk гостува в зала "Универсиада", а концертът им е част от тяхното 3-D турне – цялата визия на концерта е адаптирана за гледане с 3-D очила. Това е първото им гостуване в България от 2005 г. насам.


Клишето гласи, че освен The Beatles Kraftwerk са единствената група със съизмеримо влияние в историята на музиката. Но ако The Beatles съществуват в един определен сегмент от историята, Kraftwerk с десетилетия напомнят, че може би човекът и машината, миналото и бъдещето, иновацията и носталгията могат да съжителстват.


Въпреки че от години работят по нов албум без яснота кога той се очаква, липсата му не се усеща: направеното до момента от Kraftwerk търпи интерпретации от самите членове по време на различните им турнета и винаги намира нова публика покрай постоянното им присъствие като вдъхновение за всяко идващо поколение. Това съвсем не важи само за електронната музика – приносът им в програмирането и семплирането им носи историческа роля дори в развитието на хип-хоп сцената.




Всеки от албумите им има концепция и тема, макар и не винаги съвсем очевидна или пряко назована чрез композициите и песните в нея. Основна нишка между албумите им е поставянето на ежедневни дейности (пътуването и придвижването, използването и разчитането на технологии) в един футуристичен контекст.


Създадени през 1970 г. в Дюселдорф (роден град и на друг голям иноватор в електронната музика – Карлхайнц Щокхаузен), още с първите си проекти Kraftwerk запълват една огромна празнина в германската култура. След Втората световна война Германия се оказва изолирана от влиянията на Великобритания и САЩ – нещо, което всъщност позволява на следващите поколения експериментални творци да намерят собствен глас. А така и да направят експеримента част от популярната музика.



Autobahn (1974)


Това е четвъртият албум на Kraftwerk, но първият, в който те творят осъзнато като група, а не просто като експеримент на Ралф Хутер и Флориан Шнайдер. Въпреки наличието на акустични инструменти вече е избистрена идеята каква точно електронна музика да правят като Kraftwerk – дотолкова, че ранните им записи са считани от основателите като бледо подобие на това, към което са стремели. И до днес първите им три албума не са преиздавани.


Autobahn е замислен като въображаем саундтрак към пътуване по построената между 1929 и 1932 г. магистрала между Кьолн (където проектът е записан) и Бон.


През 2013 г. Kraftwerk изпълняват албума в целостта му на осем поредни концерта в Tate Modern в Лондон.


Минималистичната обложка е на визуалния артист Емил Шулт, впоследствие дългогодишен сътрудник на Kraftwerk в изграждането на енигмата около тях. Той е и в автор на част от текста на едноименната песен.



Trans-Europe Express (1977)


Може би най-директното им обяснение в любов и вяра към Европа като място на иновация и история, преодолени кризи и трагедии.


< Europe Endless и Hall of Mirrors са отлични примери как освен експериментатори Kraftwerk могат да пишат по-типично конструирани песни, без да изгубват част от чара си.


По време на преиздаването му през 2014 г. критикът Рандъл Робъртс определя Trans-Europe Express като най-важния албум за поп музиката през последните 40 години и първопричината за революцията в електронната музика през следващото десетилетие.



The Man Machine (1978)


Ако Trans-Europe Express е звуков портрет на настоящето, с The Man Machine те гледат право в бъдещето -включително чрез утвърждаване на "роботския" си имидж. Албумът е с огромен принос за развитието на предстоящото навлизане на ню уейв и синт-поп жанровете – в него може да открием много елементи, които впоследствие артисти като Гари Нюмън, Depeche Mode, Human League и други заемат и превръщат в иновативна поп музика.



Computer World (1981)


Kraftwerk навлизат в 80-те години с албум, в който продължават да изследват футуристичната тема, но с още по-малко референции към миналото – както личи и от самото заглавие.


До края на десетилетието те издават само още един албум - Electric Café (1986), последван от още по-голямата творческа тишина, прекъсната чак през 2003 г. от появата на Tour de France Soundtracks, последния им до момента студиен албум.



3-D The Catalogue (2017)


Идеалната подготовка за концерта тази сряда е всъщност лайв албумът от моментното им турне, съдържащ актуалните аранжименти на песни от всички периоди на групата от появата на Autobahn насам.


Компилацията е и напомняне, че въпреки променливият състав през годините 71-годишният основател Ралф Хутер държи духа на Kraftwerk напълно жив.


Билетите за концерта са на цени 69 лв. (правостоящи), 79 лв. (седящи), 99 лв. (VIP). Те могат да бъдат купени от мрежата на Eventim в цялата страна.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK