Kraftwerk: гид за начинаещи

Kraftwerk на живо в галерията за съвременно изкуство Tate Modern

© Boettcher

Kraftwerk на живо в галерията за съвременно изкуство Tate Modern



Тази сряда иновативната германска група с 50-годишна история Kraftwerk гостува в зала "Универсиада", а концертът им е част от тяхното 3-D турне – цялата визия на концерта е адаптирана за гледане с 3-D очила. Това е първото им гостуване в България от 2005 г. насам.


Клишето гласи, че освен The Beatles Kraftwerk са единствената група със съизмеримо влияние в историята на музиката. Но ако The Beatles съществуват в един определен сегмент от историята, Kraftwerk с десетилетия напомнят, че може би човекът и машината, миналото и бъдещето, иновацията и носталгията могат да съжителстват.


Въпреки че от години работят по нов албум без яснота кога той се очаква, липсата му не се усеща: направеното до момента от Kraftwerk търпи интерпретации от самите членове по време на различните им турнета и винаги намира нова публика покрай постоянното им присъствие като вдъхновение за всяко идващо поколение. Това съвсем не важи само за електронната музика – приносът им в програмирането и семплирането им носи историческа роля дори в развитието на хип-хоп сцената.




Всеки от албумите им има концепция и тема, макар и не винаги съвсем очевидна или пряко назована чрез композициите и песните в нея. Основна нишка между албумите им е поставянето на ежедневни дейности (пътуването и придвижването, използването и разчитането на технологии) в един футуристичен контекст.


Създадени през 1970 г. в Дюселдорф (роден град и на друг голям иноватор в електронната музика – Карлхайнц Щокхаузен), още с първите си проекти Kraftwerk запълват една огромна празнина в германската култура. След Втората световна война Германия се оказва изолирана от влиянията на Великобритания и САЩ – нещо, което всъщност позволява на следващите поколения експериментални творци да намерят собствен глас. А така и да направят експеримента част от популярната музика.



Autobahn (1974)


Това е четвъртият албум на Kraftwerk, но първият, в който те творят осъзнато като група, а не просто като експеримент на Ралф Хутер и Флориан Шнайдер. Въпреки наличието на акустични инструменти вече е избистрена идеята каква точно електронна музика да правят като Kraftwerk – дотолкова, че ранните им записи са считани от основателите като бледо подобие на това, към което са стремели. И до днес първите им три албума не са преиздавани.


Autobahn е замислен като въображаем саундтрак към пътуване по построената между 1929 и 1932 г. магистрала между Кьолн (където проектът е записан) и Бон.


През 2013 г. Kraftwerk изпълняват албума в целостта му на осем поредни концерта в Tate Modern в Лондон.


Минималистичната обложка е на визуалния артист Емил Шулт, впоследствие дългогодишен сътрудник на Kraftwerk в изграждането на енигмата около тях. Той е и в автор на част от текста на едноименната песен.



Trans-Europe Express (1977)


Може би най-директното им обяснение в любов и вяра към Европа като място на иновация и история, преодолени кризи и трагедии.


< Europe Endless и Hall of Mirrors са отлични примери как освен експериментатори Kraftwerk могат да пишат по-типично конструирани песни, без да изгубват част от чара си.


По време на преиздаването му през 2014 г. критикът Рандъл Робъртс определя Trans-Europe Express като най-важния албум за поп музиката през последните 40 години и първопричината за революцията в електронната музика през следващото десетилетие.



The Man Machine (1978)


Ако Trans-Europe Express е звуков портрет на настоящето, с The Man Machine те гледат право в бъдещето -включително чрез утвърждаване на "роботския" си имидж. Албумът е с огромен принос за развитието на предстоящото навлизане на ню уейв и синт-поп жанровете – в него може да открием много елементи, които впоследствие артисти като Гари Нюмън, Depeche Mode, Human League и други заемат и превръщат в иновативна поп музика.



Computer World (1981)


Kraftwerk навлизат в 80-те години с албум, в който продължават да изследват футуристичната тема, но с още по-малко референции към миналото – както личи и от самото заглавие.


До края на десетилетието те издават само още един албум - Electric Café (1986), последван от още по-голямата творческа тишина, прекъсната чак през 2003 г. от появата на Tour de France Soundtracks, последния им до момента студиен албум.



3-D The Catalogue (2017)


Идеалната подготовка за концерта тази сряда е всъщност лайв албумът от моментното им турне, съдържащ актуалните аранжименти на песни от всички периоди на групата от появата на Autobahn насам.


Компилацията е и напомняне, че въпреки променливият състав през годините 71-годишният основател Ралф Хутер държи духа на Kraftwerk напълно жив.


Билетите за концерта са на цени 69 лв. (правостоящи), 79 лв. (седящи), 99 лв. (VIP). Те могат да бъдат купени от мрежата на Eventim в цялата страна.

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 3200 Неутрално
  2. 2 Профил на One Hour
    One Hour
    Рейтинг: 1021 Неутрално

    Попресилиха с Бийтълс.

    Така и не разбрах толкова години, що за "концертна" група може дя е това.

    Мерси, за 100лв. няма откривам "творческата" им тишина а ще си купя 2-3 аналогови плочи на истински музиканти.

  3. 3 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1374 Любопитно

    Една от най-великите групи на всички времена,а не би било грешно,да се каже и най-великата!Неуместно обаче е сравнението им с бийтълс-за разлика от тях творбите им не са сладникаво-анални,а истински празник за душата.Като например тези шедьоври
    https://youtu.be/jYMIkq3NIgE
    https://youtu.be/4YPiCeLwh5o

  4. 4 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 749 Неутрално

    "The Beatles съществуват в един определен сегмент от историята..."

    Поп музиката им може и да съществува само в определен момент, макар няма как да отречем огромното влияние, което е оказала на следващите поколения музиканти. Но Бийтълс освен с музика повлияват и с множеството звукозаписни методи и техники създадени за тях или станали популярни чрез техни албуми. Дори само иновациите на Кен Таунсенд да вземем пак е достатъчно. Методи, които се ползват и до днес.

    "След Втората световна война Германия се оказва изолирана от влиянията на Великобритания и САЩ..."

    А това пък е голяма глупост. Точно обратното е - Германия се възражда благодарение на парите от плана "Маршал". Не само в икономиката - кажи-речи всичките им големи медии са създадени в първите години след войната именно с американски пари. И до днес над 80% от прожектираните филми в Германия са американски - процес, който започва веднага след войната. През 60-те и 70-те немците бяха най-големите фенове на филмите с каубои и индианци - то беше цяла субкултура в Западна Германия, и не само заради книгите на Карл Май. Това го имаше дори в ГДР - филмите с Гойко Митич. Без въобще да броим джинсите и Макдоналдс. Първият европейски ресторант на Макдоналдс се появява в Холандия през 1971 и само няколко месеца след това вторият е в Германия. В останалите европейски страни идват по-късно - във Франция едва на следващата година, а в Швеция - след две години през 1973.
    Трябва ли да припомняме, че дори Бийтълс започват да стават известни извън Англия именно в Германия - със свиренето си в клубовете на Хамбург? Нима не знаете, че най-популярните немски групи появили се през 70-те и 80-те пееха на английски: Скорпиънс, Бони М, Модърн Токинг?
    Ама то има тонове изписано и изговорено за американизацията на европейската култура. Как може да пишете подобни измишльотини?

  5. 5 Профил на motochristo
    motochristo
    Рейтинг: 1118 Неутрално

    До коментар [#4] от "tamada":

    "След Втората световна война Германия се оказва изолирана от влиянията на Великобритания и САЩ..."

    Аз го разбрах по-скоро като "изолирана опт новаторските стилове и техники във Великобритания и САЩ", в което има известен смисъл.
    Ама вероятно тази неяснота се дължи на това, че част от статията е превеждана от някой, който не е слушал Крафтверк внимателно.
    Нещата не са черни или бели.

    Кажи ми, жалко ти творенье, как се покачи тъй високо? - С пълзенье! - извика рогатата гадинка.
  6. 6 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1374 Любопитно

    До коментар [#4] от "tamada":

    Повечето албуми на Крафтверк имат по 2 варианта-немски и английски
    https://youtu.be/zWSkwvvfmco
    https://youtu.be/5ybQWD6N6Zo
    https://youtu.be/qBGNlTPgQII
    https://youtu.be/JKHfSwoALYE

  7. 7 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 749 Неутрално

    Аз го разбрах по-скоро като "изолирана опт новаторските стилове и техники във Великобритания и САЩ", в което има известен смисъл.
    —цитат от коментар 5 на motochristo


    Няма много смисъл. Чуй изпълненията с флейта при Крафтверк от 1970 и после чуй Джетро Тъл от предни години! Приликите са много. Дори обложката на първия им албум е повлияна от Анди Уорхол и конкретно неговата обложка с банана за албума на Velvet Underground от 1967.

    През 60-те групи в цял свят експериментират с психеделик рока и електронни инструменти. Разликата е, че после едни от тях завиват към прогресив, други към твърд рок, а Крафтверк раждат техното. И да кажем, че Западна Германия по това време е била изолирана е огромна глупост. Ми то даже България не беше изолирана, въпреки политическия режим, за който всички знаем колко стегнато държеше културата.

  8. 8 Профил на motochristo
    motochristo
    Рейтинг: 1118 Неутрално

    До коментар [#7] от "tamada":

    +, но все пак ми се струва доста опростенческо да се казва първосигнално "не е така" само на базата на единични примери. Типична бългаска черта, впрочем.
    Копирането на готови по-модели няма нищо общо с музиканите иновации.
    Цитат в потвърждение:
    "Чуй изпълненията с флейта при Крафтверк от 1970 и после чуй Джетро Тъл от предни години! Приликите са много. Дори обложката на първия им албум е повлияна от Анди Уорхол и конкретно неговата обложка с банана за албума на Velvet Underground от 1967."

    Кажи ми, жалко ти творенье, как се покачи тъй високо? - С пълзенье! - извика рогатата гадинка.
  9. 9 Профил на Mатематик
    Mатематик
    Рейтинг: 390 Неутрално

    Това според мен е върхът на електронната музика :

    https://www.youtube.com/watch?v=_MXBS0rIRcM

    "We should not have to choose between bigots of the left and bigots of the right."
  10. 10 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 749 Неутрално

    +, но все пак ми се струва доста опростенческо да се казва първосигнално "не е така" само на базата на единични примери.
    —цитат от коментар 8 на motochristo


    Че аз ако трябва да изредя само най-известните примери ще излезе материал, колкото за пет статии. Щото само те са десетки. Но какъв ще е смисълът да повтарям вече предъвкани неща? Нека се самоцитирам: "Има тонове изписано и изговорено за американизацията на европейската култура." А специално за Германия и Австрия е всеизвестно, че в продължение на десетилетия заемаха централно място в американската външна политика и американизацията беше целенасочен процес като част от денацификацията. Дори само "Amerika-Haus" да вземем за пример - първите са отворени в края на 40-те, последните са затворени едва през 2007, а някои само са преименувани. Примерно бившата "Amerika-Haus" в Дармщадт сега се казва "John-F.-Kennedy-Haus".

    И като си говорим за примери - на базата на какво авторът твърди, че Германия е била изолирана от американско и английско влияние? Щото, ако моите многобройни примери са "опростенчество", то неговото неподплатено твърдение какво е?

  11. 11 Профил на jore31
    jore31
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Днес очакваме да ни отвеят тиквите със своя 3Д каталог !!!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK