
Две хиляди и първа година отдавна е минало, но "2001: Една одисея в Космоса" (познат на български и като "2001: Космическа одисея" и "Една одисея в Космоса през 2001 г.") все още изглежда като филм за бъдещето - от космическите разходки и специалните ефекти до притесненията на човечеството на прага на ерата на изкуствения интелект. Монументалното произведение на Стенли Кубрик навършва 50 години днес - и без него нито научната фантастика, нито културата в цялост биха били същите.
"Одисеята" далеч не е първият научнофантастичен филм, нито първият филм за Космоса, но, както го описва Стивън Спилбърг, е "големият взрив" на научната фантастика. Показан за пръв път на 2 април 1968 г., една година преди първият човек да стъпи на Луната, филмът е най-значимото влияние върху космическия жанр, както го познаваме днес - от "Междузвездни войни" до "Гравитация".
На времето "Одисеята" разделя публиката и критиката - според мнозина историята на Кубрик и Артър Кларк е неясна и дори скучна. "Огромно постижение като операторско майсторство и специални ефекти, "2001" няма драматичен заряд, а съспенсът идва едва във втората му половина", пише например "Варайъти", според които филмът няма да остане в историята на киното. Това отразяват и наградите "Оскар" от следващата година, където Кубрик прибира единствената си статуетка за филм - за специални ефекти.
А те в отсъствието на днешните технологии са наистина исторически - от движението при нулева гравитация до космическите интериори и екстериори, "Одисеята" е забележителна за времето си с научната точност, а всичко е заснето пред камера. Кубрик е ангажиран с всяка стъпка от процеса, включително ефектите и дизайна на корабите. Проучването за филма конкурира лунната мисия, ще каже по-късно специалистът по ефектите Дъглас Търнбул през "Гардиън". За психеделичния край екипът изобретява нова камера, гигантска машина, която 24 часа в денонощието работи по заснемането на гигантски картини, осветени отзад. Заснемането на няколкото минути отнема месеци. "Бях нает за 9 месеца, които се превърнаха в 2,5 години", спомня си Търнбул. Бюджетът възлиза на космическите за фантастичен филм тогава 10 милиона долара.
"Одисеята" остава в историята и със саундтрака си, в който космическите кораби се въртят в орбита под звуците на валсовете на Рихард Щраус. Книгата на Артър Кларк със същото заглавие излиза година след филма, макар той да е базиран на по-ранния му разказ The Sentinel. Кубрик обаче разчита на визуалния разказ, а диалогът на екрана е сведен до минимум.
През 1968 г. мнозина, включително влиятелният критик Роджър Еберт, отбелязват, че Кубрик отделя повече влияние на машините, отколкото на собствените си герои, които изглеждат "дървени" и недоразвити, добивайки значение чак в последния половин час (въпреки това Еберт му дава висока оценка). "Филмът на Кубрик се проваля на човешко ниво, но в мащабите на Вселената е триумф... Филмът е просто извън мащабите на човешките грижи. Корабите са перфектни, лишени от идентичност машини, които се носят из Космоса от планета на планета." В светлината на сблъсъка между астронавта Дейв Бауман и неговият бордови суперкомпютър ХАЛ 9000 това изглежда повече от преднамерено - особено гледано от днешния ден.
На първите прожекции на "Одисеята" зрители често напускат салона, но младежите скоро припознават във филма отлично психеделично изживяване според изпълнителя на главната роля Кир Дълеа. "Някакъв зрител в Сан Франциско се беше втурнал към екрана с крясъци "Това е Бог!". Затова компанията започна да го рекламира като "най-големият трип". Сигурен съм, че и аз съм го гледал напушен", казва Дълеа пред "Гардиън".
Днес "2001: Една одисея в Космоса" се смята за един от най-добрите филми на всички времена и продължава да озадачава публиката с енигматичния си край. Дълги години Кубрик отказва да демистифицира не само него, но и тайните на специалните си ефекти и отклонява покани да покаже минимоделите на корабите, ползвани във филма. Сега обаче филмовият музей във Франкфурт отбелязва годишнината с голяма изложба от архивите на Кубрик, с много скици и оригинални обекти от филма, посочва ДПА.
Николай Теллалов
Рейтинг: 434 Неутралновсъщност филмът е заснет през 1967-а, но премиерата се забавя
властта ражда паразитивелик филм
никога не ми омръзва да го гледам
показваше бъдещето, както бе възможно, ако не бе разрушителното печалбарство и политиканство на управляващите
Роси
Рейтинг: 7638 НеутралноКогато си купих книгата, не можах да я оставя, на един дъх я прочетох.
selqnin
Рейтинг: 2106 НеутралноСтенли Кубрик- един от най-големите режисьори в киното за всички времена!!!
Николай Теллалов
Рейтинг: 434 Неутрално"влиятелният критик Роджър Еберт, отбелязват, че Кубрик отделя повече влияние на машините, отколкото на собствените си герои, които изглеждат "дървени" и недоразвити, добивайки значение чак в последния половин час. "Филмът на Кубрик се проваля на човешко ниво, но в мащабите на вселената е триумф... "
властта ражда паразитиуви, повечето критици търсят под трактора теле, след което се цупят защо тракторът няма цицки...
Николай Теллалов
Рейтинг: 434 НеутралноДо коментар [#2] от "Роси":
властта ражда паразитисъщото
само че книгата е романизиран сценарий. Бях изненадан, когато го научих
за съжаление, останалите Одисеи не впечатляват толкова, въпреки че заслужават гледането. Кларк твърде се отплесва по мистики с напредване на възрастта си.
Jalis Ironhammer
Рейтинг: 1331 НеутралноГолям филм наистина. От него и от "Дюн" почерпи ха вдъхновение за да създадат Между звездни воини.
Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.princess_x
Рейтинг: 1308 НеутралноДо коментар [#6] от "rwe33471675":
Но Дюн е един от най-скучните и некачествени филми.
princess_x
Рейтинг: 1308 НеутралноДо коментар [#1] от "Николай Теллалов":
С повечето филми на Кубрик е така; с повечето големи филми - в тях винаги се откриват нови пластове и нюанси и не остаряват.
трафоПОСТ
Рейтинг: 563 НеутралноВ този филм няма една секунда филмово време, която да не е гениална.
„Ако целенасочено се опитате да се провалите и успеете, какво сте постигнали – успех или провал?“ Иво ИвановSS
Рейтинг: 2974 ВеселоЕдин от най качествените фантастични филми ...
Jalis Ironhammer
Рейтинг: 1331 НеутралноДо коментар [#7] от "princess_x":
Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.Съжалявам че не ти е харесал. Режисьор е Дейвид Линч, а той макар и изключителен професионалист си има свой стил и често поляризирани мненията на зрителя. По същия начин се чувствам спрямо Дарън Ароновски например. Великолепен творец, но често намирам филмите му трудни за гледане.
Николай Теллалов
Рейтинг: 434 НеутралноДо коментар [#7] от "princess_x":
властта ражда паразитии мен ме поразочарова предвид несъответствията (опростяването) на книгата;
"Децата на Дюн" беше значително по-добре
Николай Теллалов
Рейтинг: 434 НеутралноДо коментар [#11] от "rwe33471675":
властта ражда паразитиЛинч е добър, но екранизацията на Дюн е претупана.
Е, признавам, имаше няколко много добри сцени.
Изгуби се обаче тревогата на Хърбърт, Линч е смени с патос.
и пак, според мен екранизацията на Линч не е същият кошмарен провал, каквито са екранизациите на Соларис!
Jalis Ironhammer
Рейтинг: 1331 НеутралноДо коментар [#13] от "Николай Теллалов":
Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.Ако имаш предвид филма с Клуни, да съгласен съм.
Николай Теллалов
Рейтинг: 434 НеутралноДо коментар [#14] от "rwe33471675":
властта ражда паразитиами и този на Тарковски е провал
до сцената с отравянето с течен кислород вървеше добре, после започнаха пукнатините и накрая - тряс, на малки парчета. Това ми беше впечатлението.
Чак по-късно научих, че Станислав Лем е бил бесен на такава интерпретация.
впрочем, както Клуни, така и Банионис визуално са добри попадения за ролята.
Мисля, че романи като Соларис изискват екранизиране в сериал, за да сполучат.
същият Тарковски се изгаври с "Пикник край пътя". Ами не му е научната фантастика полето за изява, така мисля.
Но ако на теб ти е допаднало, лошо няма. Аз видях други послания в романа.
princess_x
Рейтинг: 1308 НеутралноДо коментар [#11] от "rwe33471675":
Знам, че Линч е режисьорът, но филмът, който съм гледала доста отдавна, ми се стори твърде долнопробен и кич.
penetrating
Рейтинг: 5610 НеутралноДо коментар [#15] от "Николай Теллалов":
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertСталкер е велик филм, не е дословна екранизация на книгата :)
А Кубрик е също велик, не знам дали Одисеята е най-големия му филм, но определено е в първите три.
Николай Теллалов
Рейтинг: 434 НеутралноДо коментар [#17] от "penetrating":
властта ражда паразитив Сталкер играят едни от любимите ми руски актьори... но колкото пъти съм пробвал да вникна в посланията на Тарковски, толкова пъти не съм успявал.
Очевидно се разминавам с неговите визии.
Виж, "Андрей Рублев" - това му го признавам, впечатли ме.
penetrating
Рейтинг: 5610 НеутралноДо коментар [#18] от "Николай Теллалов":
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertОсвен него и Сталкер: Огледалото, Жертвоприношение, Носталгия. Всичките му филми са поезия в образи. Може би само Соларис е малко не на нивото му наистина.
Росен Радославов
Рейтинг: 1437 НеутралноДо коментар [#1] от "Николай Теллалов":
в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sandoНякой друг напушен го е сравнил с "Междузвездни войни" и "Гравитация".
..............Сигурен съм, че и аз съм го гледал напушен", казва Дълеа пред "Гардиън"...............
Росен Радославов
Рейтинг: 1437 НеутралноДо коментар [#14] от "rwe33471675":
в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sandoИ стария "Соларис" е същата работа.
Явно някои романи не могат да бъдат екранизирани, но пък "Одисея 2001" хич не е от лесните.
Николай Теллалов
Рейтинг: 434 НеутралноДо коментар [#19] от "penetrating":
властта ражда паразитисрам не срам, но нямам спомен да съм ги гледал
Николай Теллалов
Рейтинг: 434 НеутралноДо коментар [#21] от "Росен (Путлер капут)":
властта ражда паразитивсе се надявам някой истински фен на Лем да се пробва, този път успешно.
При Лем има страшно много неща за дивно филмиране. Непобедимия например (след "Непростимо" си помислих, че командирът на звездолета би могъл на е Клинт Истууд, казах го на жена си, тя предложи за ролята на Рохан оня ирландеца... тю... беше играл Александър Македонски...
(няма да гледам в уикито, разваля ми паметта тая леснина!)
или Кибериада! Цял Шрек съчиниха и направиха, а Трурл и Клапауциус толкова ли са сложни?!
Колин Фарел, сетих се. Мисля, че става за Рохан.
Николай Теллалов
Рейтинг: 434 НеутралноДо коментар [#20] от "Росен (Путлер капут)":
властта ражда паразитис Гравитация търпи сравнение.
В полза и на двата.
Росен Радославов
Рейтинг: 1437 НеутралноДо коментар [#23] от "Николай Теллалов":
в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sandoЛоши новини. Виж колко човека сме писали тук.
След 20-на години имената "Кларк", "Лем", "Стругацки".......няма да говорят нищо никому.
"Идиокрация".
http://zelka.org/details.php?id=71406
klimentm
Рейтинг: 3592 НеутралноДо коментар [#23] от "Николай Теллалов":
klimentmХаресваш ли Дан Симънс и неговия Хиперион?
klimentm
Рейтинг: 3592 НеутралноДо коментар [#19] от "penetrating":
klimentmГледал ли си нещо на Звягинцев?
Николай Теллалов
Рейтинг: 434 НеутралноДо коментар [#26] от "klimentm":
властта ражда паразитиО, да, небезрезервно, но много го харесвам!
Николай Теллалов
Рейтинг: 434 НеутралноДо коментар [#25] от "Росен (Путлер капут)":
властта ражда паразитиМалко вероятно е.
Но новините наистина са лоши.
Идиокрация е хубава сатира, но не мисля, че глупостта се предава по наследство.
Тук повече играят мемове, не гени.
penetrating
Рейтинг: 5610 НеутралноДо коментар [#22] от "Николай Теллалов":
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertВсъщност той няма много филми, първия е май "Иваново детство" който е много награждаван, но аз не го приемам съвсем като другите и това е всичко от него. Не са му позволявали да снима в СССР...
penetrating
Рейтинг: 5610 НеутралноДо коментар [#27] от "klimentm":
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertЛевиатан - хареса ми :)
Росен Радославов
Рейтинг: 1437 НеутралноДо коментар [#29] от "Николай Теллалов":
в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sandoИмах предвид идиотизирането на обществото като цяло.
Не генно, както е в "Идиокрация".
Идиотизирането е факт.
Росен Радославов
Рейтинг: 1437 НеутралноДо коментар [#29] от "Николай Теллалов":
в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sandoЕдно време го гледах като комедия повече, отколкото сатира.
Сега го гледах като трагедия-прогноза. Мрачна прогноза.
Николай Теллалов
Рейтинг: 434 НеутралноДо коментар [#32] от "Росен (Путлер капут)":
властта ражда паразитиЗасега все още не е необратимо...