"Буревестникът" и социализмът (втора част)

Горки

© Портал

Горки



Продължението на статията на Тони Николов, публикувана в портала "Култура", е за последния период от живота на Горки, когато писателят става "витрина на режима" на Сталин. Първата част засяга и отношението му към революцията, болшевиките и Ленин.


През 1928 г. Горки чества в Италия своя 60-и юбилей. Получава поздравления от Хърбърт Уелс и Стефан Цвайг, от Томас Ман и Джон Голсуърти. В СССР юбилеят на "Буревестника" минава на пълни идеологически обороти – пропагандната машина тръби по клубове в градове и села за основополагащата роля на Максим Горки по изграждането на социализма.


А пък той живее в самота, зад граница. Кормилото на властта обаче вече се поема от Йосиф Сталин, който решава, че трябва да си го върне "обратно", за да заздрави властта си чрез неговия авторитет.




Провежда се истинска "спецоперация", и то с участието на лица, внедрени в неговия кръг. Горки се съгласява да се върне "за малко", да види "строителството на социализма", преди да склопи очи.


Всичко е грижливо подготвено. Когато на 28 май 1928 г. влакът от Берлин спира на първата руска жп станция, хилядна тълпа скандира името на писателя: "Горки! Горки!". На Белоруската гара в Москва го чака още по-голяма маса народ, отнасят го на ръце до отреденото му жилище. Старият писател е просълзен и разчувстван от народната любов. Подготвено му е специално пътуване по "строежите на социализма" – Курск, Ростов на Дон, Владикавказ, Казан. Той остава силно впечатлен от "организацията на труда" и най-вече от "чистотата".


И се случва невероятното. Горки, който има критично око към Ленин, неочаквано приема Сталин като човек, победил революционната анархия и въвел "ред в държавата". Всяка държава, разсъждава Горки, е по-добра от анархията, защото е "култура". Тя е обратното на онзи "хаос на селото", който винаги е бил особено плашещ за писателя. Така той започва да приема "всичко" – дори робския труд в лагери като "Соловки" или на безсмислени гигантски строежи като "Беломорканал".


Така се стига и до следния панегирик на Сталин от страна на "Буревестника", който се чете днес с горчиво неудобство:


Непрекъснато и все по-бързо расте в света значението на Йосиф Сталин, човек, който най-дълбоко е усвоил енергията и смелостта на своя другар и вече десет години достойно го замества на трудния пост на вожда на партията отлично организираната му воля, проницателният ум на велик теоретик, смелостта на талантлив управник, интуицията на истински революционер, който умее тънко да се ориентира в сложността на качествата на хората – това го постави на мястото на Ленин.


Да допуснем, че Максим Горки е бил привлечен от харизмата на диктатора – той не е единственият, паднал в клопката на Сталин. Ала следват казионни редове във възхвала на ГПУ /Държавно политическо управление - бел.ред./ и лагерната система, от които дъхът на човек просто спира:


Приетата от ГПУ изправително-трудова политика, сведена до единна проповед за спасителната правда на социализма и възпитанието чрез полезен труд, още веднъж блестящо оправда себе си. Тя се оправдаваше и по-рано в многочислените трудови колонии и комуни на ГПУ, но тази система за "изковаване" на хората за първи път се прилага така смело, в такъв широк обем.
Пролетариатът диктатор още веднъж получи неоспоримото си право да заяви: "Боря се не за това, за да убия, както го прави буржоазията, а за това да възкреся трудовото човечество за нов живот; аз убивам само тогава, когато вече няма възможност да се изтръгне от човека стародавната му привичка да се храни с плътта и кръвта на хората".
("Правдата на социализма", 1934 г.)


Това вече е съвсем друг Максим Горки, много по-различен от някогашния "босяк" Алексей Пешков. Съветската власт заселва писателя в огромния дом, принадлежал някога на милионера Рябушински. Осигурена му е огромна прислуга (от щата на ГПУ) и множество "литературни секретари", в качеството на живи микрофони. Неговият син Максим също е приобщен към "чекисткия елит". По нареждане на Сталин на Горки вече не се изплащат хонорари, а му се открива "отворена банкова сметка", от която може да тегли неограничено пари – колкото иска и когато пожелае. Той започва да колекционира скъпи вещи и изкупува цели колекции, вкъщи носи някакви особено скъпи и ръчнобродирани копринени халати, подобно на емира на Бухара.


Слуховете за този нов Горки се разнасят сред емиграцията и предизвикват бурни реакции. Писателят Евгений Чириков го обявява за "Смердяков на болшевишката революция", а Зинаида Гипиус твърди, че с всичките си нови придобивки той не е нищо повече от "прекупвач на крадено".


В същото време творбите на Горки (в строго фиксиран от властта канон) стават общозадължителни за новия "социалистически реализъм". Общозадължителна е и оценката на Сталин, че "Сърцето на Данко" на Горки е работа, по-силна от "Фауст" на Гьоте. При стария писател ходят на поклонение, той е "витрината на режима".


Ето как поетът Владислав Ходасевич описва залеза на Буревестника:


Накратко, той се превърна в пълната противоположност на онзи възвишен образ, заради който реши да се помири със съветската власт. Съзнаваше ли той целия трагизъм на това – не мога да кажа. Вероятно – и да, и не; вероятно – защото го съзнаваше, се стараеше да скрие това и от себе си, и от другите с помощта на нови илюзии, на нови възвишени измами, които той така обичаше и които в края на краищата го погубиха.


В този смисъл Максим Горки е наистина трагичната фигура на епохата; именно той е огледалото на болшевишкия социализъм.

Ключови думи към статията:

Коментари (65)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3695 Неутрално

    Г-н Николов, статията е недовършена. Можехте да опишете края на сталинисткия писател - удушен с възглавница.

  2. 2 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 1667 Неутрално

    "той започва да приема "всичко" – дори робския труд в лагери като "Соловки" или на безсмислени гигантски строежи като "Беломорканал"."

    Поредната история на човек, продал спорния си талантец за облагите от ръката на един престъпен човеконенавистен режим.
    И у нас по байтошово време бе пълно с такива лакеи-венцехвалци, наречени "работническо-селска художествено-творческа (прогресивна) интелигенция".
    Вижте само партийния секретар на Народния театър Стефан Данаилов (Ламбо-Шкембо) как със сълзи на очи (шедьовъра му на актьор) хвалеше правителството на Орешарски/Станишев/Доган/Сидеров от трибуната на НС !

  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  4. 4 Профил на gmbh
    gmbh
    Рейтинг: 1217 Неутрално

    До коментар [#3] от "Веселин Дечев":

    ""Аз не мога да разбера и до ден днешен какво против имат някои хора срещу Сталин.""
    ""Ми пращал ги по лагери! Естествено, че ще ги прати! Власта е определила посока...""

    Посоката на властта я видяхме и дано никога не се връща. Властването на властниците е дълга тема, другото не подлежи на смислен коментар - "такива бяха времената", нали?

  5. 5 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3568 Неутрално

    До коментар [#2] от "balgariez":

    айде продължи и със синчетата на същите сега .

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  6. 6
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  8. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  9. 9
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  11. 11 Профил на korc
    korc
    Рейтинг: 1810 Неутрално

    Горки е употребен от Сталин като салфетка за да си избърше ръцете. Театъра по посрещането е съпроден с построяването на "потьомкини села", като за царско величие. В един от нашумялите процеси, съдят лекари за смърта на сина на Горки.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  13. 13 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 633 Неутрално

    До коментар [#12] от "Norman Granz":

    Е кво, не съм ли прав??

    Съболезнования към всички либераст-толерасти за евроатлантическите ви ценности!
  14. 14 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3795 Неутрално

    До коментар [#4] от "gmbh":

    "Ми пращал ги по лагери! Естествено, че ще ги прати! Власта е определила посока...""
    =======
    Крайния резултат е важен. ....
    Независимо как отиват голямо количество хора от точка "А"....до точка "Б".
    Днес само мотивите са по различни. ...

    Bukalemun
  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  16. 16
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  17. 17
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  18. 18 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3116 Неутрално

    До коментар [#12] от "Norman Granz":Е кво, не съм ли прав??
    —цитат от коментар 13 на Веселин Дечев



    До коментар [#13] от "Веселин Дечев":

    Всъщност си прав! Сталин е бил подходящ управник за РУСНАЦИТЕ.

  19. 19 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 633 Весело

    До коментар [#17] от "eti mehter":

    Те и преди 1989 обявяваха всеки, които не е съгласен със социализЪма, че е за лудницата. Тогава това беше единствено втзможният строй, окончателно победил, безалтернативен и тн и тн. Да не ги изброявам-сега репертоара по адрес на НАТО и ЕС е абсолютно същия. Дори певците са същите.

    Съболезнования към всички либераст-толерасти за евроатлантическите ви ценности!
  20. 20 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3795 Весело

    До коментар [#16] от "Веселин Дечев":

    Онези хора(свръх богатите) , въобще не ги вълнува какви ще са предпоставките ,да се местиш от една точка към друга !
    За тях най важното е това да се осъществи. ....

    Bukalemun
  21. 21 Профил на bez_ime2
    bez_ime2
    Рейтинг: 1518 Неутрално

    Аз не мога да разбера и до ден днешен какво против имат някои хора срещу Сталин.Вие смятате ли, че при Сталин има циганин с 50 висящи дела на свобода? Или постещане на нелегали по границата с плюшени мечета?Ми пращал ги по лагери! Естествено, че ще ги прати! Власта е определила посока, ти не я следваш-влизаш във война с властта. Властта е казала да се ървинпо един път. Ти се правиш на интересен. Ма цялата държава ли ще се занимава с теб и какви заболявания ти са се пиявили в ареста внезапно или заетостта на адвоката ти????
    —цитат от коментар 3 на Веселин Дечев


    Ти нормален ли си? Що не емигрираш в КНДР, там е само за хора с твоето мислене...

  22. 22 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4233 Неутрално

    До коментар [#14] от "eti mehter":Ами крайният резултат е една индустриализирана държава, с модерно комасирано земеделуе, ядрени оръжия и влияние по целия свят.От бедна кална селска монархия.
    —цитат от коментар 16 на Веселин Дечев


    И затова ли до 1999 година внасяха жито и царевица от САЩ ?!?!

    Защото бяха с "модерно комасирано земеделие" ха-хааааа

    При условие, че "бедната кална селска монархия" - Царска Русия

    си е задоволявала изцяло нуждите от селскостопанска продукция

    без внос от САЩ !!!!

  23. 23 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3392 Неутрално

    До коментар [#19] от "Веселин Дечев":

    " ...преди 1989 обявяваха всеки, които не е съгласен със социализЪма, че е за лудницата."

    Това е въведено точно от Сталин - или "психушка", или ГУЛАГ.

    И описано от Солженицин.

    Но ти на кораба освен евтини порно списания от пристанищата, едва ли похващаш друга "литература".

    😆😆😆😎

    Сталинист да критикува социализма - а като ти кажа, че си за лудницата, възразяваш...

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  24. 24 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1318 Неутрално

    До коментар [#16] от "Веселин Дечев":
    Очевидно сам показваш, че си за лудницата, както допусна по-горе един колега. Погледни какви държави с какви ресурси и население и с каква прокуция, а не с експорт на суровини, са пред Русия и се замисли. А оръжието е за запазването на властта на един човек, който няма път назад, заедно с придружаващите го олигарси.

  25. 25 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 2061 Неутрално

    На времето, много отдавна, по неволя изчетох някои от по-старите произведения на Горки. Ширпотреба, при това на ръба на безумната скука. За по-новите му не ми се мисли. А това нещо "Сърцето на Данко" сме го учили в училище. То даже не е ширпотреба, то е беподобен кич, революционна чалга, безвкусица, както само руснакът може да я създаде. Жалко за изгубеното време.

  26. 26 Профил на bez_ime2
    bez_ime2
    Рейтинг: 1518 Неутрално

    Не знам защо училища у трябва да носят името на този човек?!

  27. 27 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9611 Неутрално

    Спецоперация :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  28. 28 Профил на b_52_strato
    b_52_strato
    Рейтинг: 809 Гневно

    Нактоявам мода да не допуска - никога! - коментари като №3!

    Забранявам на бокулизачи и комуняги да четат постингите ми!
  29. 29 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1737 Неутрално

    [quote#22:"Hawaii"][/quote]

    На Русия е било сериозно износно перо. От друга страна и населението доста се е увеличило.

  30. 30 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9611 Неутрално

    Някого убиват физически, други духовно като го купуват :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  31. 31 Профил на Vendome
    Vendome
    Рейтинг: 478 Неутрално

    До коментар [#3] от "Веселин Дечев":

    Прочети Рибаков.

  32. 32 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2478 Неутрално

    Суетата, любим грях на сатаната.

  33. 33 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7727 Неутрално

    Горки не се е ''справил'' с биографията на Сталин!

    karabastun1@abv.bg
  34. 34 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2478 Неутрално

    До коментар [#3] от "Веселин Дечев":

    И какво те кара да вислиш, че на теб ще ти се размине посещението на душегебката на НКВД, ако имаш късмета да заживееш при сталинизма. Готов ли си да откриеш какво значи произвол. На стариниста Горки не му се е разминало, произволът на теб ли ще ти цепи басма? Знаеш как е "лес рубят, щепки летят", за делото на лесоруба - бъди готов.

  35. 35 Профил на Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Рейтинг: 2145 Неутрално

    Има нещо особено в руската интелигенция. Дори когато е голям талант, в т.ч.и разобличавали безумната комунистическа система, в краят на животът си те се обръщат към крайно реакционни позиции. Вземете например и Солженицин.

    Според мен се дължи на великоимперската идея която е фундамента на руската душевност. Покажете на руският интелектуалец, че Русия става велика, ако ще и с цената на робският труд в ГУЛАГ, че ще владее другите народи налагайки господството си със сила и той е готов да се откаже от демократичните си идеи. Това впрочем използва и Путин, "Крым НАШ!" и стадото тръгна след него.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  36. 36 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2478 Неутрално

    До коментар [#35] от "Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП":

    Абе има напредък, все пак Путин остави песнопоеца си Солженицин да умре от старост, не като Сталин.

  37. 37 Профил на gullwing
    gullwing
    Рейтинг: 701 Неутрално

    До коментар [#35] от "Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП":

    Браво за коментара!

  38. 38 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 6913 Неутрално

    Горки ми Горки,

    И на тебе ти светиха маслото тия, които хвалеше!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  39. 39 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 3507 Неутрално

    До коментар [#16] от "Веселин Дечев":

    Да се чуди човек, как все още не си хванал чантите и не си се преселил в тази невероятна държава...?!? :)

    Социалистът християнин е по-страшен от социалиста безбожник...! / Ф.М. Достоевски
  40. 40 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3838 Неутрално

    До коментар [#35] от "Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП":Абе има напредък, все пак Путин остави песнопоеца си Солженицин да умре от старост, не като Сталин.
    —цитат от коментар 36 на blondofil


    Твърде много са му "песнопойците" на Путин, та изпуска да вземе мерки на време за всеки.
    "Песнопоеца" Скрипал май пак го изпусна......ама за една бройка да се погрижи както трябва за него.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  41. 41 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2090 Неутрално

    До коментар [#3] от "Веселин Дечев":Ако сериозно мислиш това, което пишеш, ти си директно за лудницата.Ако го пишеш, за да дразниш нормалните хора, си за игнориране.
    —цитат от коментар 12 на Norman Granz


    Мечтата на всеки нощен пазач невъоръжена охрана в склада за маслини е един ден "ъ се рацъкат раотите" и той да стане пазач на картечната вишка в коцлагер за имигранти, цигани, евреи, гейове и либерасти

  42. 42 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2090 Неутрално

    До коментар [#3] от "Веселин Дечев":Ако сериозно мислиш това, което пишеш, ти си директно за лудницата.Ако го пишеш, за да дразниш нормалните хора, си за игнориране.
    —цитат от коментар 12 на Norman Granz


    ПС. и след изпитателния срок да го повишат в разсилен към крематориума, където да си сваля златни коронки от труповете

  43. 43 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3110 Неутрално

    До коментар [#2] от "balgariez":

    Интересно е и друго-как децата на тези апологети се нагодиха към новото време и вършат същото като родителите си,само,че за друг поръчител.

  44. 44 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3110 Весело

    До коментар [#3] от "Веселин Дечев":

    Разбира се,че при Сталин нямаше посрещане имигранти с мечета!То Имигранти нямаше,имаше Емигранти!Които застрелваха на границата!Нали се сещаш-от "хубавото" не се бяга!Май не ще да било много хубаво.Виж,американци,французи или дори поляци,не съм чул да ходят в Русия.Докато в САЩ е пълно с малки Одеси и Москви....

  45. 45 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3110 Весело

    До коментар [#35] от "Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП":

    Руснаците са дълбоко комплексирани хора.Усещащи неннужността и и присмеха на всички,които са по-успешни от тях и живеят по-добре.А,това е огормната част от Земята,май без Африка.По какъв начин иначе да се докажат?!Контролират такава част от Земята,а нищо не са дали ка света,нищо не са създали.Всичко им е крадено.Как де не си комплексиран?!

  46. 46 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 951 Неутрално

    Нактоявам мода да не допуска - никога! - коментари като №3!
    —цитат от коментар 28 на b_52_strato


    Защо .... какво не е вярно в коментар # 3 :-) на различните еволюционни етапи са ефективни разни системи на управление ... представи си как ще се приложи демокрацията в племе канибали при въпроса : " какво ще вечеряме тази вечер ?! "

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  47. 47 Профил на objektivist96
    objektivist96
    Рейтинг: 1771 Неутрално

    Аз не мога да разбера и до ден днешен какво против имат някои хора срещу Сталин.Вие смятате ли, че при Сталин има циганин с 50 висящи дела на свобода? Или постещане на нелегали по границата с плюшени мечета?Ми пращал ги по лагери! Естествено, че ще ги прати! Власта е определила посока, ти не я следваш-влизаш във война с властта. Властта е казала да се ървинпо един път. Ти се правиш на интересен. Ма цялата държава ли ще се занимава с теб и какви заболявания ти са се пиявили в ареста внезапно или заетостта на адвоката ти????
    —цитат от коментар 3 на Веселин Дечев

    ===========================================================================
    "Лоботомия (от гръцки λοβός лобос „лоб, кора“; τομή томи „режа“) е неврохирургическа операция, вид психохирургия, позната още като левкотомия. Състои се в прерязването на снопчетата от вътрешномозъчни нервни влакна, които свързват основата на главния мозък с челната мозъчна кора.
    Предписва се при лечението на психични разстройства (а понякога и на други) като основна процедура в някои западни страни за повече от две десетилетия. Въпреки общото ѝ признание, тя има сериозни странични ефекти. Докато някои пациенти показват симптоматично подобрение с операцията, подобренията са постигнати за сметка на други увреждания. Балансът между ползите и рисковете допринасят до спорния характер на процедурата..Целта на операцията е да се намалят симптомите на психични разстройства и е признато, че това се постига за сметка на личността и интелекта на дадения индивид. След операцията спонтанността, отзивчивостта, самосъзнанието и самоконтролът са намалени. Дейността е заменена от инерция, а хората са оставени емоционално затъпени и ограничени в своя интелектуален обхват."

  48. 48
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  49. 49 Профил на bez_ime2
    bez_ime2
    Рейтинг: 1518 Неутрално

    [quote#46:"dark'star"][/quote]

    Искаш да кажеш, че Русия е още в робовладелския строй като стадий на развитие?

  50. 50 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3695 Неутрално

    ...:Е кво, не съм ли прав??
    —цитат от коментар 13 на Веселин Дечев

    Дали си прав? Ти си си един елементарен извратеняк.
    Така е, в СССР-то на корекция подлежали всякакви хора - и цигани, и крадци, и писатели, даже и самия Пешков - Горки накрая го коригирали.
    Между другото накрая се оказа, че между източноевропейците са най-върлите расисти и ксенофоби, с което шашваме западноевропейците. И леко ги плашим.

  51. 51 Профил на Димитър Карабахчиев
    Димитър Карабахчиев
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Колкото и да се вторачваме назад в историята на Човечеството, трудно е да намерим ВЕК, който да не е "поправил" обществено-съзнателно, стопански и занаятчийски /или както сега го казваме, научно-технологически/ предходните столетия... Тук някой маркс-ленин-сталинец може да ме захапе с "тъмната ретроградност и ступор" на западното християнско средновековие, а и с други географ-хисторичарски справки и "диалектически" опорки. Днешният образован ГРАЖДАНИН на съдбовния ни 21.век обаче, трябва да е напълно наясно, ЧЕ не дребните актьори, като Че Гевара, червените кхмери, или кубинският пушач на голема риволуционна пура, анголските партезани и т. н., а Кремлин-болшевик-чекисткият комюнистически ИМПЕРЛЪК -втежни и върна назад ДЕМОКРАТИЧНОТО и ВЗАИМОСПОМАГАТЕЛНО, тъй да го наречем, движение на Глобуса ни към усъвършенстване. Особено след Втората световна война... Максим Горький се явява в световната литература и хуманитарна Хранителница ЗА ОЧОВЕЧАВАНЕ именно като "Пешков". В смисъл на талантлива "пешка", придвижена ловко от пост-рашимперската и тоталитарната власть на чекистките "съвети", за да вдигне "смелчашкото индивидно сердце на Данко" над ... КОЛЕКТИВА от робски и закрепостени /напълно лишени от частно-собственическа и пазарна СВОБОДНОСТ!/ рашки и "под"-рашки ... пешки. И под-пешки. Рашкият и сесере-чекисткият "опит за вразумяване и очеловечаване" на над 7-милиарното ни Чилячество ПРОПАДНА. Сега въпросът е, КАК по-скоро да убедим "нео-риволуционната тълпа", че Максим Горки НЕ Е афторът "на всички времена", а най-обикновен рашки селкор на ВОСЕсерето. При тва, търгаш с краснобуржуйни наклонности... Впрочем, Тони Николов добре се е справил в такова убеждаване.

  52. 52 Профил на nik_77.
    nik_77.
    Рейтинг: 772 Неутрално

    Отдавна, отдавна гр. Горки в Русия си върна старото име Нижни Новгород. Отдавна, отдавна проспект "Горки" в Москва си върна старото име Тверски проспект. Но тук, в България, в София по-конкретно, няма как 36-то училище, именуващо се "Максим Горки" да върне старото си име "Генерал Иван Колев". Просто няма такава възможност. Властите, от които зависи, се страхуват. Още навремето, когато общественици са поставили пред тогавашния кмет Софиянски въпроса за връщане на старото име, той ги отпратил с думите - "Нека не дразним руското посолство"!? Ало, сегашната власт, руското посолство няма да ви се обиди, щом в самата Русия са детронирали "буревестника". Или ще се обиди. Генерал Колев не беше ли разгромил казаците в Добруджа?

  53. 53 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2276 Гневно

    А в София има училище на името на "Максим Горки" и учителите не разрешават да се прекръсти на името на българския герой генерал Колев.

  54. 54 Профил на nik_77.
    nik_77.
    Рейтинг: 772 Неутрално

    Никой не ги пита учителите. Това е проблем на общинските власти. Сигурно някои учители ще ги заболи за "буревестника", но не зависи от тях.

  55. 55 Профил на nik_77.
    nik_77.
    Рейтинг: 772 Неутрално

    И още нещо. Неведоми са пътищата съдбовни. Антикомунистът, какъвто би трябвало да е по определение Софиянски, козирува пред руското посолство, а Валери Симеонов, който бил от комунистически род, според Блиц, пуснал статийката в навечерието на скандалната сбирка на СДС, да не би да се коалират с него, та, Валери Симеонов бил от комунистически род. Което не пречи с негово дарение да се извае паметник на генерал Колев в Добрич.

  56. 56 Профил на Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Рейтинг: 2145 Неутрално

    Виж,американци,французи или дори поляци,не съм чул да ходят в Русия.
    —цитат от коментар 44 на yanne


    А малцината които се подлъжат да отидат набързо осъзнават грешката си и се махат. Дори когато им е осигурен живот на принцове за да ги използват за пропаганда. Депардийо например, пълен алкохолик но дори руската водка не успява да го задържи. Чета че и Сноудън нещо почва Русия вече да не му харесва.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  57. 57 Профил на васил козарев
    васил козарев
    Рейтинг: 380 Неутрално

    Възпитателната система на Макаренко около труда, си има своите успешни резултати.
    Като оставим идиологиèските разправи с инакомислещите, мнението ми е, че извършилите противообществените деяния трябва с труд да се превъзпитават.
    А Сталин си е противоречива личност. Периодът, през който управлява, трябва да се разглежда исторично, без пристрастия. Въпреки всичките си негативи, той е държавник, още от първия ден се захваща да гради държавност. Вярно, тоталитарна и прекалено централизирана, но от разрухата, в която се намират Съветите през '24та изгражда един от двата световни хегемона. Има един руски сериал- "син отца народов"- за Василий Сталин, да се изгледа.
    Един интересен факт е, че "Тихият Дон" на Шолохов минава цензурата с намеса на Сталин. Дори в младините си е пишел поезия.

  58. 58 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4643 Весело

    До коментар [#57] от "васил козарев":

    Тъй ,тъй,навремето ни учеха че маймуната е станала човек поради труда! така е и със "системата Макаренко"! Колкото до филма за сина на сталин,той е една долнопробна боза!

    klimentm
  59. 59 Профил на васил козарев
    васил козарев
    Рейтинг: 380 Неутрално

    До коментар [#58] от "klimentm":

    Ашколсум! Да живеят Авенджърите, Капитан Америка, Капитан Македония и все филми по комикси! Алилуя!

  60. 60 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2842 Неутрално

    Е, какво чудно има с Горки. Преобразяването на селския мужик в лумпен пролетарий е специалитет на болшевишката диктатура.


    До коментар [#35] от "Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП":

    Много точни наблюдения. Да добавим, че дори една антипутинска "икона" като Навални страда до дълбок крим-нашизъм, националистически транс и антиукраински бяс.

  61. 61 Профил на Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Рейтинг: 2145 Неутрално

    Възпитателната система на Макаренко около труда, си има своите успешни резултати.
    —цитат от коментар 57 на васил козарев


    То и на немските концлагери на входа им е пишело " Arbeit macht frei" /Трудът те прави свободен/ Толкова ги е освобождавал, че човек бързо се е освобождавал от тялото и духът свободен е политал към небето. Толкова за ползата от принудителният труд.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  62. 62 Профил на Binko Georgiev Binev
    Binko Georgiev Binev
    Рейтинг: 651 Неутрално

    До коментар [#3] от "Веселин Дечев":


    Аз не мога да разбера и до ден днешен какво против имат някои хора срещу Сталин.Вие смятате ли, че при Сталин има циганин с 50 висящи дела на свобода? Или постещане на нелегали по границата с плюшени мечета?Ми пращал ги по лагери! Естествено, че ще ги прати! Власта е определила посока, ти не я следваш-влизаш във война с властта. Властта е казала да се ървинпо един път. Ти се правиш на интересен. Ма цялата държава ли ще се занимава с теб и какви заболявания ти са се пиявили в ареста внезапно или заетостта на адвоката ти????
    —цитат от коментар 3 на Веселин Дечев


    имало е / самият сталин е бил просто грабител на инкасатори
    така е финансирал партията

  63. 63 Профил на Цайко
    Цайко
    Рейтинг: 1478 Неутрално

    До коментар [#46] от "dark'star":

    Нямаш представа колко си прав. Ако правилно разбирам съветския човек е слязъл от дървото малко по-късно от останалите хора, което и налага да бъде дисциплиниран посредством вещеви доволствия, летни лагери, продължаващи и зимъска.

  64. 64 Профил на dolna4erti4ka
    dolna4erti4ka
    Рейтинг: 1128 Неутрално

    И други нормални хора се продават.Депардио имаше добри роли ,но се алкохолизира,надебеля накрая стана за смях-взе руско гражданство.

  65. 65 Профил на nik_77.
    nik_77.
    Рейтинг: 772 Неутрално

    Там е работата, че на руснаците трудно се хваща края в кой момент, кой държавник, политик, творец и пр. е правилен. При Хрушчов Сталин бе масов убиец, при Брежнев - добър държавник, баща на народите, справедлив, но с отделни грешки. При Горбачов и Елцин, не просто масов убиец, а психопат. При Путин - пак баща на народите, справедлив и грижовен... Показателен е цитираният тук сериал "Синът на бащата на народите", въртян безспирно по субсидираните от Русия телевизии. Сериалът не е боза. Направен е много добре. Руснаците са майстори на киното. Особено, когато вмъкват пропагандна нишка. Та, синът на бащата на народите Василий Сталин е представен като мъжко момче, справедлив, всеотдаен, родолюбец, честен, кипящ срещу несправедливостта. А бил леке отвсякъде, впрочем. Зависи как ще го представиш. Характерно е обрисувано обкръжението на Сталин. Самият той - леко уморен, излъчващ добродушие и мъдрост. До него Ворошилов - наш мужик, доброномерен и всеотдаен, Будьони - пак наш мужик. Че даже дават измисления иначе епизод как с картечница прогонил дошли да го арестуват по чистките. Няма такова нещо. Не е документиран нито един факт на някаква съпротива при десетките и стотици хиляди арести. Та, до там. Берия - злобар. А Хрушчов го правят на маймуна. Да. А преди това /по горбачово време/ пък направиха филма за свалянето на Хрушчов. Тогава Хрушчов бе представен като уморен, но още излъчващ енергия кален боец на партията, честен и всеотдаен. А свалилите го сталинисти Брежнев, Суслов, Малиновски /уж човек на Хрушчов, а предател/, Семичастни и пр. - маймуни. И с Горки така. И никой не се намери в града, носещ името му, да протестира защо пак е Нижни Новгород. В Русия линията се следва неотклонно. Тук ще протестират, ако върнат името на 36-то училище.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK