Димитрис Папайоану: Великият укротител е самият човек

Димитрис Папайоану: Великият укротител е самият човек

© Джулиан Момърт



Димитрис Папайоану ще представи за първи път спектакъл в България. Може да гледате "Великият укротител" на 28 и 29 септември в Дом на културата "Борис Христов" в Пловдив. Известният и признат балкански артист идва в България за 11-ото издание на ONE DANCE WEEK, което ще се проведе между 21 септември и 14 октомври. Повече за Папайоану в разговора с него, направен със съдействието на екипа на фестивала.


В България много хора свързват вашите танцови спектакли с дълбочината, естетиката, но преди всичко със сюрреалистичната сценография и магическите светове, които създавате на сцената. Други ви разпознават като автор на грандиозните церемонии на Олимпийските игри в Атина (2004) и първите Европейски игри в Баку (2015). Ако трябва да се представите - що за човек е Димитрис Папайоану?


- Не мога да се доверя на собствената си преценка. Нека приятелите и колегите ми оценят какъв човек съм. Със сигурност обаче знам, че няма нищо конкретно, което да ме мотивира и движи напред, освен самия живот. Винаги съм бил, или постепенно се превърнах, в един от онези хора, които не знаят как да живеят, ако не творят. Като дете постоянно рисувах, правех всякакви неща. Все още се изненадвам приятно, че има толкова голям интерес към работата ми.




В Пловдив тази есен ще представите "Великият укротител". Трейлърът на спектакъла разкрива внушителни декори, дървените плоскости на пода плават като вълни, оживява известна картина на Рембранд, гравитацията е предизвикана... Как започна всичко?


- Нямаше първоначална идея, а по-скоро чувство, което се породи у мен, когато чух по новините за изчезнало младо момче, студент в университета. Течеше операцията по издирването му. Разследването откри, че неговите приятели са го тормозили. Накрая тялото му беше намерено на брега на реката, но не стана ясно дали е убийство или самоубийство. Това предизвика лична реакция у мен към хората, към самия живот – това беше отправната точка за създаването на "Великият укротител".


Това е спектакъл за състраданието, за това как хората копнеят и почитат, разрушават и убиват. Най-вече това е наподобяващо сън пътуване към самия себе си, вглеждане навътре.


"Великият укротител" е времето. "Великият укротител" е човекът, който се опитва да помири всички енергии, бушуващи вътре в него – мъжката и женската, съзидателната и разрушителната, жаждата да обичаш и способността да нараняваш...



Никос Казандзакис, един от най-известните гръцки писатели и философи, посвещава есе на великия художник Ел Греко. В края на есето той пише: живей живота си така, че да оставиш на смъртта да ти вземе само торба с кости, нищо повече. Опитай се да бъдеш възможно най-плодотворен, най-щедър с живота. И пред смъртта да заявиш, че на живота си дал всичко възможно. "Великият укротител" е размишление върху тези проблеми, но все пак е и шоу.


И то доста внушително. Казвали сте в предишни интервюта, че създавате хореографии от перспективата на художник.


- Да, аз съм учил за класически художник, а не за визуален артист. Очите и ръцете ми са обучени по старомодния начин. В моите постановки се вижда, че не обръщам гръб на стандартните митове в човешката култура и еволюция. Когато видя едно тяло да се движи по определен начин, аз разпознавам или извиквам от енциклопедията на спомените например картина с Христос или "Венера" на Ботичели. Благословен съм още от дете да бъда влюбен в историята на изкуството. Макар и да съм малко старомоден.


Но пък сте адаптивен към всякакви сцени – от камерни зали до световноизвестни театри и фестивали, от древни амфитеатри до олимпийските стадиони в Атина и Баку. Имате толкова различни по мащаби продукции. Трудно ли се постига това?


- Не, не чак толкова. Експериментирал съм с възможно най-малките и най-големите мащаби. Харесват ми големите сцени, но не чак толкова. Много повече ми харесва самата възможност да експериментирам с мащаба. Предпочитам "средната категория" - като "Великият укротител", или по-малки мащаби, като в спектакъла Primal Matter. Големите продукции са добре дошли в моето минало, но не и в моето бъдеще.


"Великият укротител" е първата ви международна продукция. Означава ли това, че сте не сте достатъчно подкрепян от държавата? Изобщо как се създават такива внушителни спектакли?


- Аз съм последният човек, който може да се чувства огорчен от липсата на подкрепа в съвременна Гърция. Всъщност аз съм изключително голям късметлия. Изключение от правилото. Получих възможности, които много от моите колеги нямат за цял живот. Атина, Гърция ми помогнаха да творя по многобройни начин. Аз бях артист с активна дейност в ъндърграунда, бях добре посрещнат на официалната сцена в Драматичния театър в Атина, а след това се откри възможност да режисирам официалните церемонии на олимпийски игри.


След тези успехи получих и възможности за финансиране от частни продуценти. Винаги е трудно, защото самата работа е трудна. За всички.


Фактът, че "Великият укротител" е първата ми международна копродукция, е чест, нова платформа за изява. Това обаче не означава, че разполагах с повече ресурси, отколкото преди в Гърция. Не означава, че се добави повече финансова стойност към инвестицията, тя просто беше разпределена от различни части на света. И така, вместо проблем на един гръцки продуцент, това се превърна в проблем на много продуценти по света.


Как вашият произход, емоционалност на грък влияят на работата ви?


- В много голяма степен. Вижте, за едно хомосексуално момче е лесно да възприеме древногръцката история и цивилизация през чувствеността на статуите. Ако правите театър без думи и говорите за генерални проблеми, които всички споделяме, то трябва да се върнете назад към архетипите. Ако сте грък, тогава сте голям късметлия, защото повечето архетипи са изразени и представени в собствената ви култура. Имам предвид, че днешните гърци са щастливци да наследят цялото това богатство от други хора, древни, много по-велики и също наречени гърци. Изобщо не казвам, че сме единствените на света. Нека не става объркване.


Нашата култура, образование и традиция са богато наситени с всички тези образи, митове, философски проблеми и исторически факти, на които западният свят позовава. Ако се замислите, гръцката скулптура е най-голямата революция в изкуството за изобразяване на човешкото тяло.


Особено в областта на съвременните изпълнителски изкуства и танца човешкото тяло по естествен начин напомня на статуя. Всичко напомня на статуя – от рекламите на Келвин Клайн до картините от Ренесанса – всичко е референция към тези първи претворявания на човешкото тяло и неговите състояния. Това не е съзнателен процес. Статуите просто са там с огромното си влияние.


И античен перфекционизъм...


- Да, като демонстрация на божеството. Също както цветето. Тялото на атлета, тялото в пълен разцвет на силите е също манифестация на самото човечество, на вечността.


Защо лично не участвате във "Великият укротител"?


- Много исках, но трябваше преди всичко да завърша целия спектакъл. Процесът беше много труден, нямаше как същевременно и да участвам като изпълнител. Бях заложил моменти в спектакъла, в които да бъда на сцената, но се наложи да се оттегля. И сега много ревнувам.


Вие сте първият хореограф, създал спектакъл за трупата на легендарната Пина Бауш. Преди две седмици се състоя дългоочакваната премиера във Вутерпал. Кое беше най-голямото предизвикателство за вас?


- Стъпих доброволно в огромен капан, но беше невъзможно да откажа. Исках да опитам какво е да работиш с танцьори от такъв калибър, с хора, на които се възхищаваш от години. Най-голямото предизвикателство не беше хореографията, не беше творческият процес, нито сътрудничеството с тези невероятни артисти, а продукцията, цялостната структура, около която създаваш една нова творба. Много често в нашия бранш премиерата на един спектакъл не показва неговата завършеност и цялост, а по-скоро обещанието за тях. Много често след това се надгражда.


Този път беше много трудно, защото това не беше моя собствена продукция. Имаме още неща за вършене. Най-голямото предизвикателство беше да приема това. Трябва да призная, че не съм свикнал. През по-голямата част от моя живот аз работя, за да бъда сигурен, че на премиерата ще изляза пред публиката напълно готов. И да надграждам, но с едно ниво нагоре. Емоциите в моите творби са много крехки, затова се опитвам да ги съхраня и защитя колкото се може по-ясно.


Колкото до Вутерпал - да бъдеш поканен да рисуваш в ателие на Пикасо e смущаващо само по себе си. Нямам амбицията да бъда признат за велик, колкото е Пина. Напълно се задоволявам с интереса, който работата ми буди по света. Амбицията ми е да създавам добри спектакли, а не да се пазя от капани. Така че всичко е наред.


Днес вие сте един от най-важните изпълнители на съвременната сцена, най-известният артист от Балканите. Миналата година получихте Специална награда на Европейските театрални награди в Рим. Надали е нужно да изброяваме всичките ви постижения за последните 30 години. Какво обаче се промени за това време в света на изпълнителските изкуства?


- В момента има по-голям проблем от този, който съществуваше преди 15 или 20 години. Докато израствах, борейки се да създам и развия собствен език, ги имаше онези митове, които щяха да променят театъра завинаги. Имаше ги Боб Уилсън, Пина Бауш, Уилям Форсайт, преди това Тадеуш Кантор, Саша Валц, Кастелучи. Имаше автори от челните редици, които чупеха старото и показваха страхотни резултати, реконструирайки, а не унищожавайки това преди тях. Като да събориш стените, за да построиш още по-вдъхновяваща нова сграда върху основите на старата.


Не виждам това сега. Когато започнах, имаше възход, сега e обратното. Нещата се връщат назад. Има нова консервативна вълна в изпълнителските изкуства. Когато след премиерата във Вутерпал се появеше негативно ревю, аргументът винаги беше, че няма достатъчно танц. 40 години по-рано Пина Бауш получаваше същите обвинения в продължение на десетилетие. Как е възможно човек, който има познания по история, да напише отново нещо такова – в днешния контекст, в днешно време. Това показва консервативни настроения. Чувството е много странно.


Какво мислите за технологиите в изпълнителските изкуства?


- Технологията е инструмент. Всеки инструмент може да се използва по всякакъв начин, за да твориш. Законите на съзиданието не се диктуват от инструментите. Мистериите на композицията, алхимията на изкуството са вечни. Всяко средство е добре дошло, защото целта е една и съща – как режисираш, как композираш, какво правиш. Окуражавам всякакви хай-тек, лоу-тек, изобщо всякак тек похвати. Въпросът е какво послание отправяш, независимо дали на сцената има живи хора или холограми.


Очакваме ви в Пловдив през септември...


- Нямам търпение да съживя "Великият укротител" и да видя как ще реагира публиката. Това е най-интересното за мен. Надявам се, че на зрителите ще им хареса. Никога не съм бил в България, но имам много български приятели в Атина.


От 23 май на касите на Easypay и онлайн, в системата на ЕpayGo.bg, ще бъдат пуснати в продажба 50 промоционални билета за "Великият укротител" на ексклузивна цена от 20 лева до изчерпване на количествата. ONE DANCE WEEK се организира от Фондация ЕДНО за култура и изкуства е част от програмата на Пловдив – Европейска столица на културата 2019.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3462 Неутрално

    Това с европейски пари ли се прави?

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  2. 2 Профил на Окото на бурята
    Окото на бурята
    Рейтинг: 292 Неутрално

    За първи път от много време насам попадам на такова честно и лично, и затова интересно интервю. Големият артист се познава по това - не крие нищо от това, което има значение, включително пропаданията си.

    Човек и добре да живее, остава животно.
  3. 3 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 4058 Неутрално

    Този човек е истински гении !
    От 2003 сме приятели.

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  4. 4 Профил на bretschneider
    bretschneider
    Рейтинг: 678 Неутрално

    Гледах видеото, доста дръзко е и впечатляващо!

  5. 5 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 5038 Весело

    До коментар [#1] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    Не ,с руски!

    klimentm




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK