Излезе "Орбити на социалистическото всекидневие" от проф. Иван Еленков (откъс)

Ранни институции и нормативни предписания как да изглежда победният строй. Съюзът на художниците в България

Излезе "Орбити на социалистическото всекидневие" от проф. Иван Еленков (откъс)

© Издателство



Откъсът от научното изследване на проф. Иван Еленков "Орбити на социалистическото всекидневие" е предоставен от издателството "Сиела". Книгата е част от поредицата на Института за изследване на близкото минало – "Минало несвършено". В нея се проследяват политиките и последиците на организационния обхват на масите, отнемането на собствеността, формирането на непосредственото обкръжение и корупцията в Народна република България.


Ранни институции и нормативни
предписания как да изглежда победният строй


Съюзът на художниците в България




Той е средищна структура в институционалния порядък за облик на всекидневието в посоченото време. Няма собствена история и откъслечните препратки към нея през други сюжети го свързват повече или по-малко с едрия мотив за гражданската и моралната драма на отделния творец, без това да казва нещо конкретно за миналото на организацията и нейното място в политическото устройство на социализма. Първият ѝ устав от 10 декември 1944 г. я определя като "масова, професионална организация с културни цели"; нататък редовно биват приемани нови или се внасят изменения на съществуващи уставни точки през 1946 и 1947 г., докато се стигне до устава от 28 февруари 1948 г., където вече ясно бива посочено как главните цели на Съюза са "със средствата на изобразителните изкуства да сътрудничи най-активно на народната власт за осъществяването на социализма в нашата страна; да работи за прогресивното развитие на изобразителните изкуства, като съдействува щото българските художници, борейки се с безидейността в изкуството, срещу упадъчното буржоазно формалистично изкуство в каквато и форма да се намира то (модернизъм, импресионизъм, натурализъм и пр.), и укрепвайки своето професионално майсторство, да създадат високохудожествени творби на социалистическия реализъм".


Тук е откривана драмата и такава после неизменно е възпроизвеждана от различни страни през последните едно-две десетилетия. Отвъд нея обаче документно засвидетелстваното съюзно съществуване се показва изпълнено с деловитост и кипящо от колективната енергия на организираните членове, въвлечени по силата на уставната дисциплина в почините на новия живот с всичката им символна еуфория и символен терор. Силно умалявайки размаха и значението на постоянно правеното, дискурсивната прозрачност на уставните положения спира изследователския поглед до участта на отделния художник и прави незначителни мястото и заслугите на тази творческа организация за построяването на социализма в нашата страна; тежкият корпус на общите художествени изложби пречи да се вижда всекидневната художествена промишленост и същинския обем на нейната планова и свръхпланова продукция, изпълването с нея до краен предел очите на хората, имали участта да живеят тогава, и предизвиква подценяване политическата ефективност на постоянното ѝ въздействие. Поведена от логиката на институционалните действия, една история на Съюза на художниците в България нататък следва да опише подробно и величината на това производство, съществен дял от тежестта на самата политическа система.


Трето и Пето постановления на Министерския съвет от декември 1948 г. задължават всички държавни инстанции, учреждения, предприятия, всички просветни, културни и обществени организации, без изключение, чрез Комитета за наука, изкуство и култура да се обръщат
към Съюза на художниците относно външната украса, вътрешното оформление и цялостната нагледна издържаност на всички акции с видно политико-обществено, стопанско и културно значение. За точното разпределение на поръчките предвид големината и с оглед тяхното художествено естество, за поименното им възлагане съобразно дотогавашните прояви и доказаните възможности на дадени творци, Правилникът за приложение на Третото министерско постановление от юни 1949 г. предписва да бъде изграден в рамките на организацията постоянен Стопански съвет. Открито задачите му се представят за "идейно-творчески", но той е структура преди всичко от делови порядък; всичко вършено извън личната отговорност на всеки съюзен член по отношение на Общата годишна художествена изложба подлежи на разглеждане и санкция от него. Документният поток от първата половина на 1950-те показва заседанията му, провеждани през ден, три пъти, когато е нужно и четири пъти седмично, при приемани средно 10–12 решения на заседание. По тях се сътворява обликът на целия видим символен и вещен свят през първите години на социализма у нас – от настолни "релйефчета на Димитров и Сталин" през разработката на проекти за жакардови одеяла "с фигури от сегашния бит на народа", през художественото оформление на опаковката на произвеждания у нас отпреди 9-ти септември сапун "Фужер" според новото му название сапун "Нева", до тежките грижи на решенията за въздигане на паметници из цялата страна.

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2005 Неутрално

    Поредна илюстрация как са се уреждали въпросите на културата в продължение на толкова години и както се вижда и до днес, не малко от хората които са живеели като мишчица при сиренце, продължават да леят сълзи по онова време, когато можеш не можеш, щом си в съюза, всичко ти е ОК.

  2. 2 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2316 Неутрално

    Института върши прекрасна работа по"Незабравата".
    Добре е да се чете, да се мисли и да се знае за да не се повтаря!

  3. 3 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 1939 Неутрално

    Изключителната понятийна натовареност, и сложният, заплетен в собствената си несмилаемост, насечен наратив на уважаемия автор, пораждат резонация на озадаченост в забуксувалото в опитите си да си преведе текстовото изложение на разбираем език и осмисли неговата идейна дискурсивност, читателско съзнание, което поражда рефлекция на изявена отегчителност и остър дефицит на любознателен интерес и читателско внимание.

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  4. 4 Профил на alcek
    alcek
    Рейтинг: 212 Неутрално

    Изключителната понятийна натовареност, и сложният, заплетен в собствената си несмилаемост, насечен наратив на уважаемия автор, пораждат резонация на озадаченост в забуксувалото в опитите си да си преведе текстовото изложение на разбираем език и осмисли неговата идейна дискурсивност, читателско съзнание, което поражда рефлекция на изявена отегчителност и остър дефицит на любознателен интерес и читателско внимание.
    —цитат от коментар 3 на Боян Таксиров


    Хах,не бих могъл да го кажа по-добре! И изобщо да го кажа... :)

  5. 5 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 3900 Любопитно

    Отделът "Пропаганда и агитация" при ЦК на БКП се грижеше всичко да бъде по сталински!Промиването на съзнанието започваше още от детските години......Подобни практики днес са характерни за сатрапски режими като Сев.Корея,Турция и ....."браЦка"Расия!

    До истината се достига с познание!
  6. 6 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1562 Неутрално

    Институт за изследване на близкото минало - "Независима изследователска институция, посветена на изучаването и критичната оценка на близкото минало."
    Основни партньори и донори: Фондация „Америка за България“, Тръст за гражданско общество в Централна и Източна Европа, Институт „Отворено общество“
    Значи, индиректно, фондация "Америка за България" е издала книга. Пълно с внушения и без много факти. Ще трябва да се видят и други откъси, но не вдъхва доверие.

  7. 7 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 3900 Любопитно

    До коментар [#6] от "Лео":

    Да разбирам ли че демагогията на комунизма Ви е била близка?Или че внушенията на едни днешни "драскачи"спонсорирани от хора близки до "Библиотекарския"са истина?Хората написали тази книга просто са изложили фактите....който може да мисли и чете(не буквално) разбира смисъла......

    До истината се достига с познание!
  8. 8 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 938 Неутрално

    До коментар [#6] от "Лео":
    Кое от казаното не е вярно? Кое е вярното? .- това са аргументите, които трябва да използваш. Като ни занимаваш с това - кой спонсорира института и изданията му, ти издаваш позицията на БСП/ДС, че престъпленията и деформациите на комунизма не трябва да се изучават, а всеки който спонсорира изучаването им, е чужд агент. Стига с тези деформации на истината, които продължават вече 75 години! Самият ти начин на мислене е достоен да бъде включен в продължението на книгата: Рецидивите на комунизма 30 години след неговия крах.

  9. 9 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1562 Неутрално

    До коментар [#7] от "Messerschmitt":
    До коментар [#8] от "авторът":
    "Тук е откривана драмата и такава после неизменно е възпроизвеждана от различни страни през последните едно-две десетилетия. Отвъд нея обаче документно засвидетелстваното съюзно съществуване се показва изпълнено с деловитост и кипящо от колективната енергия на организираните членове, въвлечени по силата на уставната дисциплина в почините на новия живот с всичката им символна еуфория и символен терор."
    Това ли са фактите?
    Ето факти:
    "Трето и Пето постановления на Министерския съвет от декември 1948 г. задължават всички държавни инстанции, учреждения, предприятия, всички просветни, културни и обществени организации, без изключение, чрез Комитета за наука, изкуство и култура да се обръщат към Съюза на художниците относно външната украса, вътрешното оформление и цялостната нагледна издържаност на всички акции с видно политико-обществено, стопанско и културно значение."
    И днес, ако правиш нещо голямо се обръщаш към някой, който е утвърден, а не използваш случайни хора на "пазарен" принцип.
    Документална книга, издадена от партията и документална книга, издадено от фондацията няма как да са "независими", щото, както се знае у нас, който плаща, той поръчва музиката. Точка.

  10. 10 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4725 Весело

    До коментар [#3] от "Боян Таксиров":

    Бояне да не си работил в Комитета по култура?!

    klimentm
  11. 11 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 1939 Неутрално

    До коментар [#10] от "klimentm":

    Не, стори ми се трудно за четене и импровизирах.

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK