Кристо и парите

Кристо на откриването на последния проект - "Мастаба" - Лондон, 18 юни 2018г .

© Reuters

Кристо на откриването на последния проект - "Мастаба" - Лондон, 18 юни 2018г .



Дневник публикува откъс от излязлата през юни книга на журналиста Евгения Атанасова - Тенева - "Кристо, Владо, Росен и плаващите кейове" (издание на "Книгомания"). Това е част от главата "Кристо и парите":


Кристо е откровен и директен, когато говори за пари. Той не заобикаля темата, не философства излишно, не омаловажава значението им, не се оправдава. Например с натъртване и усмивка казва за финансирането на "Плаващите кейове": " О, парите, това е много важен въпрос. Всички наши проекти се финансират от нас. Нашите пари, не пари на банки, наши собствени пари. Те идват от продажбата на оригиналните произведения на изкуството, които правя с ръцете си. Аз нямам помощник. Всичко върша сам – малки скици, големи рисунки, умалени модели. Продаваме ги на най-големите музеи, галерии и колекционери по света и с тези пари се плащат проектите."


При разговорите с него или при публичните му изяви никога не съм забелязала да изпитва дискомфорт, да намира противоречие между духовното и материалното в изкуството. Заедно с Жан-Клод са формулирали ясно отношението си по този въпрос. Така са установени и ангажиментите между тях за изкарването и управляването на парите, докато тя е жива.




Сега, когато е без дългогодишната си спътница, Кристо изповядва същите принципи. Екипът от съмишленици му помага да ги реализира. Има едно изречение, което Кристо обича да повтаря. Той казва: "Аз съм образован марксист и използвам капиталистическата система докрай." То трудно може да бъде разбрано от хора, които не са живели в страна с комунистически режим на управление. Такава е била България, от която Христо Явашев е избягал като студент. Държава без частна собственост, с планова икономика и равни доходи, в която да си предприемчив или наследник на имотна фамилия е опасно и наказуемо. Невръстният Христо обаче е живял и в друго време и то също е запечатано в спомените му.


Това е времето, когато в родното му Габрово фамилиите на индустриалците развивали града и търгували със света. Тогава, в средата на 40-те години собственият му баща построил малка фабрика, в която искал да произвежда препарати за обработка на текстил. Съдружник в нея била и майка му, а старите им фирмени доклади, запазени в архивите, са образцови счетоводни документи. Кристо знае и как предприятието им било взето от комунистическата власт още преди да заработи напълно. Първо им били отнети работните помещения. Година по-късно, със заповед на министъра на икономиката, семейството му било изхвърлено на улицата от пристройката към фабриката, където живеели. Напуснали я, оставяйки цялата си покъщнина.


Някъде в съзнанието на Кристо е запечатан и споменът за следващата година, която баща им прекарал в затвора. Бил обвинен, че умишлено е унищожил социалистическа продукция, защото пиян работник похабил плат по време на неговата смяна. Анани, най-големият от трите момчета, ми е разказвал как с Кристо, хванати за ръка, преминавали пред прозорците на килията, за да ги види баща им. Той и до днес никога не повдига тази болезнена тема пред брат си, страхува се да извика този спомен, за да не го разстрои.


Кристо и парите

© Издателство "Книгомания"


Обвиненият в "саботаж на производството" Владимир Явашев бил принуден да напусне родният за децата им Габрово и да отведе семейството си в друг град. Четиринайсетгодишният Христо заминал между два учебни срока, още преди да е завършил гимназията. Набеденият му родител успял да си намери работа, защото бил високо квалифициран професионалист. Семейството обаче живеело много скромно. От новия град, Пловдив, Христо пише до най-близкия си приятел Драго (Драган Немцов) в Габрово, че в града "има големи развлечения, но нямаме материални средства, та затова сега съм вкъщи – рисувам глави, етюди" (писмо на Кристо до Драган Немцов, 1951 г., Пловдив).


Младият художник още тогава имал точно и прагматично отношение към парите. Драган му изпратил 2400 лева стари пари (около 240 днешни, или една пета от тогавашната средна месечна заплата, която била 12 327 лева), за да му купи книги по изкуство и репродукции от окръжния град. Христо проучил цените на всяка книга, открил разлика в стойността им в различни книжарници и направил най-изгодния за приятеля си подбор. Изпратил му пълен отчет. Допълнил сумата със свои 295 лв. и общо за парите успял да купи 4 български книги, 3 съветски и пет репродукции. Пише му, че за всички е получил разписка с изключение на един албум, за който не могли да му издадат фактура.


Година по-късно Христо рисувал усърдно часове наред всеки ден след училище в кръжока по изкуството в Пловдив. Едновременно се подготвял сериозно за матури в гимназията. Чувствал се


отговорен и длъжен да помогне на семейството си


което било "материално недобре". Захванал се заедно с художника от Народния куклен театър Б. Ахчийски да направи художествено оформление за детска пиеса. "Ходя почти всеки ден в театъра, работата е много, а излизането на пиесата се бърза. Времето, с което разполагах извън всичко това, го използвах за рисуване, училище и пр. Знам, че ти, най-близкият и едничък приятел, ще ме разбереш, още повече, като знаеш, че ходя и на курсове" (Писмо на Кристо до Драган Немцов, 1951 г., Пловдив). Христо пише на Драго, че иска да пътува през лятото до родното Габрово, което се намира само на стотина километра, но не знае дали вкъщи ще имат достатъчно средства.


Още на 17 години, след посещение на обща художествена изложба в София, студентът знаел, че има и изкуство, което се прави не по вдъхновение: "Повечето работи са плакатни. Може би това е от бюрокрацията, която съществува не само у нас. Само бюрокрацията създава онова, което ще ти кажа по-долу: всичките картини може би с малки изключения (на по-младите) са създадени "парà да пада". В тях трябва непременно да има влакове, станове, комини, скели, нарисувани така, както се полага за дадената сума. В картините трябва да има виолетово, червено, оранжево наред с лазурносиньо. Трябва да има хубави хора, с очи "изблещени", устни красиви, тела лигави – всичко това го иска пàрата" (писмо на Кристо до Драган Немцов, 1951 г., Пловдив).


Когато през 1953 г. Христо от първия път е приет в Художествената академия в София, той не се отдава на безгрижен студентски живот. Живее скромно, настанен в столицата при близка приятелка на майка му в една стая с нейния син. Освен че рисува постоянно и по време на упражнения и в квартирата си, той винаги има и работа, близка до заниманията му, за да си помогне финансово. Един от начините бил да търси подходящи локации за филмови продукции.


Когато след трети курс тръгнал сам на път, за да не се върне никога обратно в България, Христо купил билета си с пари, които майка му взела назаем. Амбициран да не й остане длъжник, той се погрижил тя да получи негов хонорар за сценография от Кукления театър в Пловдив.


Животът на емигрант бил тежък тест за характера на 21-годишния студент.


За всичко Христо трябвало да разчита само на себе си


Семейството му в България нямало възможност да му помага финансово. В първите години те по негово искане му изпратили само малко от неговите дрехи, храна и рисунките, които му били важни, за да се представя пред света.


И в Прага, и във Виена, временни спирки, преди да достигне Париж, Христо не спирал да работи. Не се срамувал призори да товари и разтоварва камиони с щайги зеленчуци, да мие чинии, както ми е казвал: "вършех всякаква работа, нямах никого, бях съвсем сам". Макар да пише за себе си до приятеля си Драго че "е много срамежлив", постепенно, на всяко място, благодарение на академичните си умения и художнически талант, създал мрежа от клиенти. Рисувал портрети на тях и техните семейства. За първите контакти му помогнали стари емигранти – приятели на баща му. С ведрия си характер и талант за рисуване, той създал и нови полезни познанства.


В Париж му хрумнало му, че салонът на фризьорите на висшето общество – Рене Буржоа и Жак Десанж, с които случайността го срещнала, е добро място за предлагане на портретите му пред светските дами. Рисуването на техните деца също се оказало доходоносно, а и отнемало по-малко време. По този начин се запознал и със семейството на Жан-Клод. Нейната майка го поканила първо да нарисува неин портрет, а после и на цялото семейство.

Кристо и съпругата му Жан-Клод, която почина през 2009г.

© Associated Press

Кристо и съпругата му Жан-Клод, която почина през 2009г.


По това време всяка изкарана монета била разчетена – за квартира, за билети за театър, концерти и кино. Христо не жалел пари да се дообразова и навакса пропуските в познанията си. Съзнавал, че след годините в България, където допирът до световното изкуството бил внимателно подбиран и максимално ограничен от системата, това било абсолютно необходимо, ако иска да се самоизгради като творец, да се състезава за своето място в културния живот. В Париж, когато срещнал Жан-Клод, той бил беден художник. Рисувал портрети за пари, за да се изхранва, а след това неуморно експериментирал в ателието новите си търсения, специфично своето, което ще подписва с "Кристо". Новите му познати от елитни семейства били единодушни, че той знае много и излъчва интелигентност и благородство, въпреки че си броял стотинките. Дъщерята от генералско семейство Жан-Клод не случайно изоставила фамилната къща, съпруга и роклите си "Шанел", за да заживее с младия художник.


Жан-Клод казва: "Никога не сме имали пари, но не сме били бедни."


Младата двойка бързо се научава как да се справя с малкото, което има. Да платят наема, да имат за храна, за материали на Кристо. Той преценява, кога трябва да търси поръчки за портрети и кога може да откаже.


Ентусиазмът на Кристо е заразителен. Жан-Клод споделяла нищетата, преодолявали я с изобретателност, особено след раждането на сина им Кирил. Тя бързо се научила, че трябва да премълчи, когато открие опакован поредния предмет вкъщи, дори да са любимите й обувки. Веднъж, когато Кристо отказал ангажимент за портрет, който можел да плати наема за четири месеца, от устата й излязло укорителното "глупави пакетажи". Отговорът му бил толкова недвусмислен, че тя разбрала – ако Кристо трябва да избира между нея и изкуството си, не тя ще е печелившата." (Christo and Jeanne-Claude: A Biography, Burt Chernow). Макар че в началото на 60-те години неговите "пакетирани" обекти вече намират публика и почитатели в европейски галерии, Кристо отива за последен път да рисува портрети в Швейцария, за да спечели пари за пътуване до Ню Йорк през 1964 г.


Кристо и Жан-Клод сами се учат от общуването с хората на изкуството и от срещите с първите критици, колекционери и галеристи. Началните млади и наивни години в този свят с нови правила ги привикват да не повтарят грешките си. Хазяин в Париж изхвърлил складирани опаковани пакети и консервни кутии, след като Кристо и Жан-Клод просрочили плащането на наема. Случило се галеристи да не споделят за продадени работи, да не им върнат ранни творби с думите, че са унищожени. Тогава на автора и спътницата му дори не хрумвало, че трябва да имат снимка на всяко произведение, да ги предоставят на галерията със списък, да поискат разписка. По-късно през годините видели не една творба, която мислели за изчезнала, да се продава на търгове. Някои откупили обратно. Уроците от този период ги превърнали в изрядно документиращи всяко свое произведение.


Жан-Клод била не само влюбена, но и умна жена. Тя бързо схванала, че ще бъде до Кристо не само ако подкрепя изкуството му, но и ако стане част от него. Любовта, която изпитвали един към друг, енергията на младостта, трудностите, през които преминали заедно, сами, без подкрепа от семействата си, направили съюза им здрав и устойчив. Жан-Клод си извоювала правото да е не само спътник, но и сътрудник и съавтор. Полека, с женска интуиция и усет станала човекът, който освобождава твореца от по-прагматичната работа – преговори, плащания, продажби. Малките проекти станали големи, тежестта и отговорността на финансовите ангажименти – също.


Съюзът Кристо и Жан-Клод изработил свои ясни финансови принципи


Тя с гордост говори за себе си като за жена, която "не иска с парите си да купува диаманти, а да прави проекти" (Жан-Клод на пресконференция в музея Метрополитън, 2005 г.).


Изкуството на Кристо и Жан-Клод и моделът, който възприемат, за да го реализират, е странна спойка между утопично-идеалното и материално-рационалното. Проектите, които правят, по техните думи са само "за радост и красота" и "нямат никакъв смисъл", но за сбъдването им се създават цeли работещи предприятия и ясна финансова система.


Отношението им към парите е здраво изградено върху философията верую на Кристо – тотална свобода от всякакви зависимости. Изповядва я в младостта си – за малките неща, развиват я с Жан-Клод в работеща система по време на творческата зрялост. И днес, когато развива проекти за десетки милиони, Кристо не прави компромис с това.


"Нямаме никакви спонсори. Знаете това е добър бизнес за някои. Всеки проект е с авторски права, запазена марка, никой не може да го комерсиализира, нито с изображения, нито с продукти, ако някой се опита, нашите адвокати – БАМ – ще го спрат" – казва Кристо, докато "Плаващите кейове" все още се носят върху водите на Изео и казвайки БАМ, удря енергично с юмрука на едната си ръка отворената длан на другата. Звучи толкова просто, но всички се чудят как става. Кристо не пази в тайна модела им, разказва го с удоволствие като изобретател.


Откриването на "Плаващите кейове", езерото Изео, 2016 г. - авторът на книгата с Кристо.

© Калин Иванов

Откриването на "Плаващите кейове", езерото Изео, 2016 г. - авторът на книгата с Кристо.

Когато отиват да заживеят завинаги в Ню Йорк, през 1964 г., той вече има зад гърба си няколко успешни изложби в Европа, акцията на ул. "Рю Висконти" в Париж, добил е името на обещаващ артист. Поводът да пристигнат във все по-привлекателния за артистите град е поканата на Лео Кастели да участва в изложба с още трима автори в неговата популярна галерия на 77-а улица. Свободният дух на Ню Йорк допада на двойката.


Кристо не случайно натъртено повтаря: "Ние не емигрирахме в САЩ, ние емигрирахме в Манхатън, Ню Йорк"(Кристо – лекция "Градски проекти", Брюксел, 2017 г.). И двамата усещат, че в Америка ще имат повече възможности отколкото в познатата им парижка среда. Това означава да започнат наново – да преговарят с галерии, да създадат контакти, да имат продажби, за да могат да работят и живеят. Американската журналистка Барбара Роуз си спомня как в студен зимен ден в годината на пристигането им Жан-Клод я поканила на вечеря във все още ремонтиращата се къща (списание Interview, 10.03.2014 г.). С нея бил и Франк Стела. Роуз смята, че се е озовала в новия им дом по препоръка на Лео Кастели, защото говорела френски. Тогава и двамата домакини почти не знаели английски. За вечеря Жан-Клод сервирала филии бял хляб с кетчуп. Новодошлите творци обаче били толкова ентусиазирани, чаровни и вдъхновяващи, че всички им простили ужасната храна. Още тогава на присъстващите било ясно, че двамата ще бъдат част от артистичния живот на Ню Йорк, а също и че ще правят нещата по свой специфичен, различен начин.


От първите години до наши дни Кристо и Жан-Клод бранят своята самостоятелност. Не се обвързват с договори с нито една от големите галерии. За разлика от повечето съвременни имена в изкуството те никога не направили и своя собствена галерия. Не дали изключителни права на никой от мощните арт дилъри да ги представлява и така да има контрол върху произведенията, да влияе по един или друг начин на творческия им процес.


Вместо това през годините


двамата се превръщат в най-големите колекционери на своето изкуство


Кристо казва: "Това е най-голямото ни богатство". В Базел, Швейцария, имат склад – "пещерата със съкровищата", както я нарича кураторът пазител Джоузи Крафт. В нея са събрани творбите на Кристо още от ранните, направени в края на 50-те и 60-ге години на ХХ век. Вероятно съдържа повече от 1000 експоната. Имат и по-малко хранилище в Ню Йорк. Кога, какво, колко и на каква цена да продават в най-голяма степен е тяхно решение, съобразено и с това, което пазарът може да понесе. Свързано е и със спешността, с която им трябват парите, с размера на нужната сума. Посрещат колекционери или представители на музеи и търговци най-често на същия адрес в СоХо, където живеят от 1964 година.


Тук са били и всички мои срещи с Кристо. В приемната няма нищо излишно – фотьойл, канапе и малка масичка, отрупана с албуми, рисунки от проектите на Кристо по стените, няколко от ранните работи – опаковани консерви и предмети във витрини. Кристо се появява с изцапани от бои ръце и дрехи. От цвета на петната може човек да се досети, кой проект е рисувал допреди малко. Разбирам колекционерите – макар тук, в аурата на ателието, да купуват по-скъпо, за тях е вълнуващо преживяването да се запознаят лично с артистите. Това добавя друга, нематериална стойност към произведенията. Големите сделки понякога са придружени от чаша вино за тост.


Според Кристо и Жан-Клод най-добрите им работи могат да се купят именно тук, директно от студиото, защото това са нещата, които предпочитат да пазят за себе си. Артистите обясняват по-високите цени при тях, отколкото на вторичния пазар и казват, че това е защото трудно се разделят с най-впечатляващите произведения. Според Жан-Клод: "Един творец не създава шедьоври всеки ден. Така че ако търсиш нещо с не толкова високо качество, купуваш на търг.


Ако искаш по-добра творба – купуваш директно от нас. Ние държим най-доброто за себе си


(Harvard Business School, Christo and Jeanne-Claude: The Art of the Entrepreneur, Felda Hardymon, Josh Lerner, Ann Leamon, rev: August 7, 2006).


Те не обичат да продават притиснати от обстоятелствата. Имало и случай, когато спешно и отчайващо им трябвали пари. Така е докато правят "5600 кубически метра пакет" за изложението "Документа" в Касел през 1968 г. Невъзможността да вдигнат въздушната скулптура ги изправя пред нови технически решения и извънредни харчове. Необходими са спешно пари в брой, за да не се провалят. Жан-Клод с ужас си спомня, че тогава се съгласили да се разделят с произведенията на Кристо за половината от стойността им, само за да получат сумите веднага. Пожелали си никога повече да не изпадат в подобна ситуация (Harvard Business School, Christo and Jeanne-Claude: The Art of the Entrepreneur, Felda Hardymon, Josh Lerner, Ann Leamon, rev: August 7, 2006).


През годините те не само продават, но и купуват обратно творбите, които се появяват в аукционните къщи. Всички техни големи колекционери са информирани, че ако решат да се разделят с някоя от работите на Кристо, които притежават, артистите са първите вероятни купувачи. Те участват в търгове и наддават наравно с другите заинтересовани от тяхното изкуство, като на практика регулират цените на своите произведения. Докато е жива, Жан-Клод го прави лично. Тя знае кога да се състезава агресивно и кога си струва да се откаже, без да инвестира много. Участието си обяснява така: "Обикновено купуваме наши произведения от аукциони по две причини. Или първо, защото сме ги продали отдавна евтино и съжаляваме и сме готови да дадем повече, за да ги имаме обратно. Или второ, ако цената е много ниска. Няма да е добре, ако вторичният пазар се наводни с работи на Кристо, защото това ще повлияе на цените на първичния. Не бихме искали и цената да скочи прекалено високо..." – казва тя (Harvard Business School, Christo and Jeanne-Claude: The Art of the Entrepreneur, Felda Hardymon, Josh Lerner, Ann Leamon, rev: August 7, 2006).


Кристо и Жан-Клод продават произведенията си, за да могат да реализират проектите, които са на дневен ред. Затова и когато се сравнява тяхното годишно ниво на продажби с други артисти, то може да изглежда сравнително по-ниско. В повечето случаи това означава, че такова е било тяхното желание.


Когато с Кристо


говорим за уникалния им начин на финансиране


той ми обяснява – "Колекционерите са пословично лоши платци. Те искат да имат произведението щом кажат, че го купуват, но никога не дават парите веднага. Често пъти това става на вноски или с голямо закъснение"(интервю пред автора, 2014 г., Ню Йорк).


Докато са в период на получаване на разрешение или технически проби, артистите обикновено успяват да покрият разходите с приходите от продажбите. Когато подготвителният период до разрешаване на проекта се проточи много дълго през годините, набъбват и цифрите. По-активната част от реализирането на проекта обаче, изисква постоянен паричен ресурс за материали и най-вече за плащането на заплатите на стотиците наети работници, които очакват парите си в края на всяка седмица. Това се оказва едно от най-скъпите пера. Кристо казва: "На тях ние не можем да кажем, че господин още Х не ни е платил и затова и те няма да получат пари" (интервю пред автора, 2014 г., Ню Йорк). "Може би ще се учудите, но най-скъпата част от проектите обикновено е трудът, плащането на работещите. Не е за вярване, но по време на "Чадърите" дневните надници на всички бяха около половин милион долара." (Кристо – лекция "Градски проекти", Брюксел, 2017 г.).


Това е причината артистите да потърсят банките като партньор, който има доверие в тях. Да ги увлекат в бизнес взаимоотношения в подкрепа на изкуството, като запазват пълната си независимост. Още през 60-те години Скот Ходс, адвокат на Кристо и до днес, посъветвал двойката да регистрират своя корпорация, която да продава произведенията им, да подписва документите, да реализира проектите, да прави разплащания. Фирмата кръстили с българските инициали на Кристо – Христо Владимиров Явашев – Christo Vladimirov Javacheff corp, или както той я нарича CVJ corp. Регистрирали я в Уилмингтън, щата Делауер, където процедурите и условията били най-благоприятни. За всеки нов проект артистите правят нова под-корпорация със същото наименование, която действа оперативно за реализирането – подписва договори с институции, назначава служители, плаща заплати.


Така под тази форма е направена още "The Valley Curtain", "Завесата в долината" в Колорадо (1970–1972) .


Продадените рисунки за проекта увеличават капитала на дъщерните корпорации


представляват своеобразни акции, инвестиция в построяването му. Изкуствоведът Лъчезар Бояджиев наблюдава, че "Дефакто, C.V.J. превръща символичния капитал (и основен авоар) на корпорацията – таланта на Christo, в кеш, в реални пари; корпорацията "надарява" всяка рисунка с двоен статут – и на произведение на изкуството, и на финансов инструмент".


"Когато корпорацията прави проект в Германия, основаваме германска корпорация, както за Райхстага, когато правим проект в Япония и Калифорния, беше японско-американска корпорация, сега имаме италианска корпорация "Плаващите кейове" с уникална директорка – Марчела Ферари. Тази корпорация строи проекта, но парите идват от Си Ви Джи корпорацията, където пък идват от продажбите на произведения. Всякакви произведения, не само от "Плаващите кейове" от 50-те, 80-те, и разбира се рисунките, скиците, колажите на "Плаващите кейове." - обяснява Кристо. (Кристо пред медии при откриването на "Плаващите кейове", юни 2016 г., Италия).


Един от ранните им опити да мотивират инвестиции в проекта си е от 1969 г., когато опаковат австралийския бряг. Тогава в играта са въвлечени само колекционерите. Кристо и Жан-Клод продали 15 произведения на един от своите ценители на силно намалена цена и му подарили едно. "Когато имаш нужда от пари, си принуден да продаваш по-евтино" – коментира горчиво Жан-Клод и споделя, че той по-късно продал 14 от тях.


Този модел артистите променят през 1983 г., когато започват "Обградените острови" в Калифорния. Тогава


за първи път въвличат във финансирането и банките


Така във всеки следващ мащабен проект изкуството на Кристо става гаранция за получаване на кредитна линия при добри условия. Авторът обяснява, че това не е точно заем, а нещо като "стендбай кредит, пари, които при нужда могат да имат на разположение". Първият кредит им отпуска Citbank. "Това не е тайна" – казва Кристо. Той не се притеснява да назовава имената на банките, въпреки че не е длъжен да го прави. Точните бизнес отношения, разписани в договорите, по никакъв начин не се намесват и не поставят изисквания към изкуството му.


"С Julius Baer и Liechtenstein Global Trust правихме "Чадърите", Deutsche Bank партнира на "Опакованият Райхстаг", "Портите" и "Плаващите кейове" са направени с Credit Suisse. От Credit Suisse сега имаме 10 милиона долара стендбай и рентата е само 1120 долара. За една година ние заемаме пари и плащаме рента. Това ни дава свобода да не продаваме повече, отколкото искаме, за да построим проекта. И такава е историята на всички проекти. Това са чисто финансови отношения. Могат да бъдат забелязани само с факта, че имаме повече посетители от Креди Суис, дошли да видят Плаващите кейове." (Кристо пред медии при откриването на "Плаващите кейове", юни 2016 г., Италия).


Кристо говори с лекота, но всъщност убеждаването на банките да отпуснат значителни суми за изкуство съвсем не е толкова лесна задача, дори когато финансирането се иска от името на световноизвестни артисти.


Процесът винаги е придружен с аргументиран бизнесплан


Торстен Лиля, колекционер на Кристо и Жан-Клод, пръв ги нарича "предприемачи", през 80-те години. Тогава чувствителната към квалификации Жан-Клод се обижда. Все пак тя възприема неговото оправдание, че "предприемачи са хора, които имат начинание" и това я успокоило. (Harvard Business School, Christo and Jeanne-Claude: The Art of the Entrepreneur, Felda Hardymon, Josh Lerner, Ann Leamon, rev: August 7, 2006).


Години по-късно синът на Торстен, инвестиционен банкер работещ в Швейцария, им помогнал да намерят партньор за "Портите". В продължение на една година той се обърнал с искане към 23 банки. Накрая достигнал до гъвкава новаторска формула, която привлякла банка от групата на Credit Suisse. От нея получили 10 милиона долара кредитна линия. Гарант за нея били произведения на Кристо на стойност 60 милиона долара, заключени в специален депозит в Базел.


За по-голяма сигурност на банката в механизма били въвлечени и нейни желаещи клиенти. Те участвали в него с нещо като "абонамент" за част от сумата на стойност 250 000 долара. По време на действието на сделката тези клиенти получавали бонус към своите средства в допълнение към каквито и да било погашения в сметките на банката. На тях било предложено да изберат от каталог с 40 страници рисунки на Кристо и в случай на фалит на артистите по право да могат да купят желани от тях картини на 1/3 от аукционната оценка. Нещо повече, през цялото това време клиентите на банката имали възможност да станат собственици на картина на Кристо с 30% отстъпка от фиксираната през август 2004 г. стойност. (Harvard Business School, Christo and Jeanne-Claude: The Art of the Entrepreneur, Felda Hardymon, Josh Lerner, Ann Leamon, rev: August 7, 2006).


Нито един от проектите не довел до несъстоятелност артистите предприемачи. Те винаги успявали да върнат заема от банката и лихвата, независимо че понякога процесът на покриване на заема бил дълъг. За възстановяване на баланса от "Опакованият Райхстаг" им трябвали цели осем години.


Повече от 20 години след реализирането на мащабния проект


продължава и финансовия живот на творбата


През 2016 г. германският милиардер Ларс Виндхорст откупи документалната изложба за Райхстага за 10 милиона евро. Тя съдържа пълната информация за целия път към творбата – близо 400 експоната – рисунки, скици, колажи, снимки, кореспонденция. Купувачът я предостави да бъде изложена в Бундестага за 20 години. Попитах го дали за него това е инвестиция или друг вид сделка. Той ми отговори: "Разбира се, че не гледам на колекцията като на инвестиция. За мен това е привилегия да направя нещо за Берлин. Удоволствие е да помогна да се запази тази невероятна сбирка и да бъде достояние на германската публика" (интервю на автора с Ларс Виндхорст, 2017 г., Берлин). От сделката е доволен и Кристо. Той признава, че сумата е дала сериозен финансов тласък за реализирането на "Плаващите кейове" на езерото Изео. Освен част от историята на изкуството колекциите са значителен източник за финансиране на проектите.

"Плаващите кейове" - инсталирането продължава въпреки дъжда

© ЕВН България

"Плаващите кейове" - инсталирането продължава въпреки дъжда


Артистите притежават такива документални изложби за всички реализирани проекти. Те също имат своите потенциални купувачи – музеи и културни институции. Кристо е признателен, че след сериозни усилия Жан-Клод е успяла да продаде експозицията за "Бягащата ограда" на американската музейна институция "Смитсониън". Той казва, че една от задачите му преди да си отиде от този свят е да намери собственици и на документалните колекции за останалите проекти.


През 2014 г., още преди Кристо да започне проекта "Плаващите кейове", разговарях в Ню Йорк с арт дилър, предпочел да остане анонимен, който притежава произведения на артиста. Уточнява веднага, че ги е купил, "защото го харесва, а не като инвестиция". От своята гледна точка на търговец на произведения на изкуството откровено казва: "Неговият, техният модел е уникален, никой друг не прави нещата по този начин. От друга страна, това е спирачка на неговия пазар. Затова и цените са неадекватни спрямо приноса му към изкуството. Той е обогатил езика на изкуството и затова ще остане в учебниците. Новаторството му е сравнимо или по-голямо от това на Джаспър Джоунс, Роушенбърг, Уорхол, но се продава на по-ниски цени. И това не е защото е жив. Живи са и Джеф Кунс и Деймиън Хърст, които се продават много по-скъпо. Има и други, които днес продават на високи цени, но утре няма да са в книгите. В това отношение неговият модел е най-големият му приятел и най-големият му враг. Той сам слага спирачки, като не оставя продажбите в ръцете на дилърската мрежа.


Но това го прави най-свободен от всички


Може да прави каквото си иска, или да не го прави."


Според артпредприемача при купувачите на Кристо действа основно емоционалният момент. От 1999 г. до момента, в който говорим през 2014 г., растежът на цените на Кристо е горе-долу колкото инфлацията за периода, 20-30%, т.е. няма резки скокове. Тази тенденция продължава и до днес. Тоест хората, които го купуват, не го правят с цел инвестиция...


Още за модела на финансиране на проектите на Кристо, за икономиката на "Плаващите кейове" и много други истории около проекта - в книгата на Евгения Атанасова - Тенева - "Кристо, Владо, Росен и плаващите кейове".

Коментари (88)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на oos19355380
    oos19355380
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Интересен артист. Бай Ганьо естествено го мрази в червата, което винаги много ме забавлява.

  2. 2 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3459 Весело

    До коментар [#1] от "oos19355380":

    напротив , бай ти ганьо се учи да продава плаващи кейове , да завива в целофан .....

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  3. 3 Профил на gmbh
    gmbh
    Рейтинг: 1066 Неутрално

    До коментар [#1] от "oos19355380":напротив , бай ти ганьо се учи да продава плаващи кейове , да завива в целофан .....
    —цитат от коментар 2 на дерибеев


    Отлично познаване на творчеството на Христо Явашев, проектите и тяхната реализация.
    Хвала на такива почитатели на изкуството!

  4. 4 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 2990 Неутрално

    До коментар [#1] от "oos19355380":напротив , бай ти ганьо се учи да продава плаващи кейове , да завива в целофан .....
    —цитат от коментар 2 на дерибеев


    Кофти човек е Кристо, дрогарьо!
    Не иска пари от бюджета, което автоматично според прогресистите не го прави човек на изкуството.

  5. 5 Профил на WWW
    WWW
    Рейтинг: 584 Неутрално

    Дразененето от Кристо идва от това , че често журналистите , българските поне, го превъзнясат , без да има наистина за какво толкова.

    Самия Кристо май някъде казва, че от това което прави няма никакъв смисъл. Дали сами той го нарича изкуство?
    Това е вид шоу, нещо интересно, забава за хората на открито.

    От това дето го прави няма да остане нищо.
    След 10 години никой няма да го знае и да го помни.

  6. 6 Профил на Stavrogin
    Stavrogin
    Рейтинг: 963 Неутрално

    За ужаст на патреотите Кристо е най-успелият и известен българин, ама колко жалко, че не можем да го накараме да каже "аз съм българче" като Курбат, например

    Отишло едно джудже при Веско Маринов за автограф и му казало: „Г-н Маринов, пораснах с вашите песни“.
  7. 7 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3459 Весело

    До коментар [#4] от "4ort":

    това (за кофтия човек) го казваш ти , аз казвам , че бай Ганьо се учи и прави бронзова къща примерно , спонтанно възникналата ви мисъл , че Кристо се е учил от герой на Алеко си е чисто ваша . точно по другарски

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  8. 8 Профил на gmbh
    gmbh
    Рейтинг: 1066 Неутрално

    Дразененето от Кристо идва от това , че често журналистите , българските поне, го превъзнясат , без да има наистина за какво толкова. Самия Кристо май някъде казва, че от това което прави няма никакъв смисъл. Дали сами той го нарича изкуство?Това е вид шоу, нещо интересно, забава за хората на открито.От това дето го прави няма да остане нищо.След 10 години никой няма да го знае и да го помни.
    —цитат от коментар 5 на WWW


    Така е.
    Най-смущаващото при Христо е отсъствието на пропагадно-идеологическа насоченост на работите му(как си позволява), пък и родиноотстъпник.
    С две думи - самоцелни прояви. Направо, ексцентричен тунеядец някакъв.
    Съвсем правилно няма да остане нищо. Каква е файдата да го превъзнасят. Никаква.

  9. 9 Профил на Неизвестен Извършител
    Неизвестен Извършител
    Рейтинг: 1037 Любопитно

    Финансиране, пари, бизнес-планове, продажби, обратно изкупуване, финансови системи, фактури, отчети, инвестиции... та за какво беше тази статия?

  10. 10 Профил на One Hour
    One Hour
    Рейтинг: 1149 Разстроено

    До коментар [#5] от "WWW":

    Съгласен. Това не е изкуство а добавяне на атрактивни обекти към света.

    Другото по темата е, че по същество този самовлюбен опакавчик и сребролюбец няма нищо общо с България, мрази страната, българите и езика им.

    Ще отмине, като звуков оттенък заедно с варелите и платнищата си.

  11. 11 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9825 Неутрално

    Наистина добро описание на бизнес модела и целите на Кристо.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  12. 12 Профил на Чоко Боко
    Чоко Боко
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Кристо го знаем... ами кои са тези Владо и Росен?

  13. 13 Профил на korc
    korc
    Рейтинг: 2094 Неутрално

    Да правиш това което ти харесва и да получаваш признание, живот мечта, как да не го мразят?

  14. 14 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 2385 Весело

    Ако опакова картина на Майстора, ще имаме едно безценно и едно не чак хептен до там ценно произведение на изкуството в едно.
    Всеки сам да си отговори кое кое е ;-)

  15. 15 Профил на WWW
    WWW
    Рейтинг: 584 Неутрално

    [quote#8:"gmbh"][/quote]
    Най-смущаващото при Христо е отсъствието на пропагадно-идеологическа насоченост на работите му(как си позволява), пък и родиноотстъпник.
    ----

    Най-смущаващото при Христо е отсъствието на смисъл на това което прави.
    Защо трябва да се хаби обществена енергия на безмислени неща.
    Кристо е нещо като Ким Кардашиан в опаковките, известен е с известноста си.

    А че не харесва държавата където се е родил е известно, не е задължително да я харесва.

    Ние също не сме задължени да го харесваме.
    Има статия за него и ние ще го наклепаме, какъв е проблема?

  16. 16 Профил на Неизвестен Извършител
    Неизвестен Извършител
    Рейтинг: 1037 Весело

    До коментар [#14] от "balgariez":

    А как стои въпросът с опаковането на бахура в бакалията?

  17. 17 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 633 Неутрално

    Много интересно и поучително. Само едно нещо не разбрах.
    От една страна: "Всички наши проекти се финансират от нас. Нашите пари, не пари на банки..."
    От друга страна се цитира финансиране от един куп банки и дълго връщане на заеми.
    ?!

  18. 18 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2254 Неутрално

    До коментар [#12] от "Чоко Боко":

    Владо (Владимир) Явашев е племенник на Кристо и негова дясна ръка по изпълнение на проектите. Преди много години разговарях с него около половин час и се оказа изкл. свестен човек.

  19. 19 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4646 Неутрално

    До коментар [#5] от "WWW":
    Това прочетохте ли го?
    "Неговият, техният модел е уникален, никой друг не прави нещата по този начин. От друга страна, това е спирачка на неговия пазар. Затова и цените са неадекватни спрямо приноса му към изкуството. Той е обогатил езика на изкуството и затова ще остане в учебниците. "

    ---

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  20. 20 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1901 Неутрално

    До коментар [#15] от "WWW":

    Е кое е смисълът, да остане нещо, което става за пипане ли? То тогава и Сократ се е занимавал с безсмислици, и Левски, че и Ицо Стоичков. Иначе, не знам, може и да не съм прав, ама аз поне, не се сещам да е казвал някога директно нещо лошо за България. Това, че друга държава го е образовала, възпитала и формирала като художник, само по себе си говори лошо за България, ама само говори, не че той го е казал на чужбински език.

  21. 21 Профил на Иван К.
    Иван К.
    Рейтинг: 1701 Неутрално

    Човека не се чувства българин , а гражданин на света или творец НА СВЕТА , не можем и нямаме право да му се сърдим , ако точеше пари от бюджета , да го хулим или се изградил като творец тук с държавна пара да му се сърдим. Не мога да кажа , че съм впечатлен от проектите му в творческата им част като изкуство, но определено са изключително сложни за направа като организация и мащаби за проект на изкуството естествено , не за строеж на тунел под Ламанша , не се сещам за творец с по мащабни проекти. Другото важно нещо е , че прави всичко с частни дарения , а и природата се връща в състоянието,което е била.

  22. 22 Профил на WWW
    WWW
    Рейтинг: 584 Неутрално

    До коментар [#15] от "WWW":Е кое е смисълът, да остане нещо, което става за пипане ли? То тогава и Сократ се е занимавал с безсмислици, и Левски, че и Ицо Стоичков. Иначе, не знам, може и да не съм прав, ама аз поне, не се сещам да е казвал някога директно нещо лошо за България. Това, че друга държава го е образовала, възпитала и формирала като художник, само по себе си говори лошо за България, ама само говори, не че той го е казал на чужбински език.
    —цитат от коментар 20 на usero


    Да имаш някакви роднини и да не си посетиш 50 години е доста красноречиво.
    Даже и да не им звъннеш по телефона :)
    Не съм гледал интервю на Кристо за българска медии, може и да им някое.
    Но поведението му ясно покзава, че той не се интересува дори и малко от БГ.

    Не знам дали и по етнос е бългрин, а не е например от рода на еврей, германци ...
    Май съм чел нещо такова.
    Това може да обясни защо няма интерес към БГ, предците му са дошли тук, той си е отишъл. Просто място на което са живели някакво време.

  23. 23 Профил на WWW
    WWW
    Рейтинг: 584 Неутрално

    До коментар [#15] от "WWW":Е кое е смисълът, да остане нещо, което става за пипане ли? То тогава и Сократ се е занимавал с безсмислици, и Левски, че и Ицо Стоичков. Иначе, не знам, може и да не съм прав, ама аз поне, не се сещам да е казвал някога директно нещо лошо за България. Това, че друга държава го е образовала, възпитала и формирала като художник, само по себе си говори лошо за България, ама само говори, не че той го е казал на чужбински език.
    —цитат от коментар 20 на usero


    Сократ не е оставил нищо?

    Левски?
    България я има като държава благодарение на хора като Левски, които са възродили чувството на българите за отделен от турците етнос.

    СтоичкоВ?
    3/4 място на световното по футбол 1994.

  24. 24 Профил на Ivan Kirov
    Ivan Kirov
    Рейтинг: 211 Неутрално

    Той нас не ни харесва.
    Защо дрОгарите смятат, че ние трябва да го харесваме?

  25. 25 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 3146 Неутрално

    До коментар [#6] от "Stavrogin":

    За ужас, на кои патреоти...? Кристо е трън в очите на милиционерите и червената номенклатура, че е избягал и успял, въпреки тях. Кристо е трън в очите на всякакви придворни художници от типа на Светлин Русев, примерно.
    Лично аз, не му разбирам изкуството и за мен, не е интересен. Но, явно има хора, които го ценят и са готови да финансират и да плащат за негови произведения.
    Очевидно, въпросния Кристо е много практичен и земен човек. Няма превзетост, няма поза. Отстоява вижданията си...
    Сравнете казаното от Кристо и другата наша известна сънародничка Юлия Кръстева... Ами, Кристо води с много, пред фалшивата интелектуалка...

    Социалистът християнин е по-страшен от социалиста безбожник...! / Ф.М. Достоевски
  26. 26 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2254 Неутрално

    До коментар [#22] от "WWW":

    значи Кристо поддържа силен контакт с брат си Анани, известен филмов артист от НРБ. Както вече споменах Кристо е възложил на племеника си Владимир ръководството на всекидневната работа по проектите.

    Единствено е скаран със сина си Кирил (малко известен факт, че Кристо има син) , който е екстемен левичар, искащ да оправи света и смятащ баща си за деградирал буржоа.

  27. 27 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 633 Неутрално

    Да имаш някакви роднини и да не си посетиш 50 години е доста красноречиво.
    Даже и да не им звъннеш по телефона :)
    —цитат от коментар 22 на WWW


    Глупости. Този племенник Владо, за който стана дума по-горе е син на брат му - актьорът Анани Явашев. Който пък казва, че редовно ходи в САЩ на гости на Кристо и че тримата братя винаги се събират по важни поводи. С другият му брат - Стефан даже имат публикувани общи снимки.
    А преди няколко години братята водиха общо дело срещу държавата за наследствен имот.

    Да лъжеш за нещо общоизвестно е доста красноречиво. :)

  28. 28 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2254 Неутрално

    До коментар [#27] от "tamada":

    твърдението, че Кристо не се е бил връщал в Б-я също е труднодоказуемо.

    Ако не се споменава пред медиите може да се влиза и излиза без да се разчуе. Особено ако ползваш Терминал 1 на л-ще София.

  29. 29 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 3146 Неутрално

    До коментар [#22] от "WWW":

    Кристо ненавижда до дъното на душата си комунистическата България. И, донякъде има основание. За него, България е все още онази държава, която е взела всичко, което семейството му е постигнало. Какво чудно има в това...?
    Направил е своя личен избор и ние не можем да му се сърдим или да го упрекваме. Остави смешните патриотични и сантиментални подбуди. Няма смисъл от тях... България си е все още комунистическа държава. В някои отношения, нищо не се е променило... Даже и културата ни се командва още от хора, като Светлин Русев и Веждю Рашидов. Още сме на ниво Людмила Живкова, какво друго очакваш?

    Социалистът християнин е по-страшен от социалиста безбожник...! / Ф.М. Достоевски
  30. 30 Профил на CINZANO - оправете си сайта!
    CINZANO - оправете си сайта!
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Интересно четиво, но не много.

    Мома, връщай 12 и 12А!
  31. 31 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 633 Неутрално

    До коментар [#27] от "tamada":твърдението, че Кристо не се е бил връщал в Б-я също е труднодоказуемо.
    —цитат от коментар 28 на Нинов

    Всъщност Кристо винаги е казвал, че не иска да се върне да работи тук, а не че не е посещавал България. Предвид силната връзка с майка му най-вероятно след промените се е връщал да се види с роднини и да посети гробовете на родителите си. В началото на 90-те никой тук не беше чувал за него. Доста по-късно медиите го научиха покрай интервюта с брат му Анани.

  32. 32 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2254 Неутрално

    До коментар [#31] от "tamada":

    Кристо получи огромна световна популярност покрай опаковането на Райхстага преди там двайсетина години, както преди това с чадърите в САЩ и Япония.
    Необходими са десетки години докато стартира някой негов проект.

  33. 33 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1227 Неутрално

    Изключително много се възхищавам на подобни личности като Кристо. Той е отишъл в Париж с 5 стотинки в джоба и с разумна финансова дейност е успял да спечели милиони. Живял е според чергата си, имал е малко, но достатъчно. Имал е талант и идея как да го реализира. И е успял. Това е пътят на всеки велик човек - от малкото да тръгнеш, далеч да стигнеш. И го направил без нито стотинка финансова помощ от семейството или пък с шуробаджанащина - любим метод на българина. Тук дори не говорим за изкуство, а за интелигентен бизнес модел. Кристо е милионер и може да си купи най-скъпата кола и най-голямото имение по Ривиерата. Но той е творец, а не тъп балкански субект. Дай на човек пари и ще го видиш колко струва.

    Тъжно ми е, че Кристо се е отрекъл от българския си произход. Но не му се сърдя, не го обвинявам. България е отнела от баща му фабриката, България го е изгонила на улицата и България го е обрекла на глад и комунистическа мизерия. И аз да бях на негово място, щях по същия начин да постъпя. Комунизмът е бил смъртоносен за всеки предприемчив българин, който е имал талант и е искал нещо да постигне в живота си. Затова и всичките ни велики учени и творци се прочуха първо на запад, а после ние чухме за тях. И чухме, когато соц другарите пожелаеха да ни кажат.

    Иначе Бай Ганьо мрази Кристо и това е повече от логично. Бай Ганьо до обед мрази другите, а след обед мрази себе си. Ганьо гледа как един талантлив човек е успял в живота и завижда до дъното на душата си, докато яде домати и сирене върху омачкан вестник. "Защо той, а не аз? Защо Кристо е богат, а аз съм беден? Значи Кристо е лош трябва за му се отнеме богатството." Не беше ли точно така от 1944 до 1989? Не е ли така и днес? Нали точно с тези комунистически доктрини бяха отнети фабриките на индустриалците, за да "печели народът от тях". Е, народът спечели - глад, мизерия, диктатура, ДС, лагери, партийни назначения на "проверени комунисти". А, забравих - народът спечели и голям брат, който да го бие по главата след всяка грешна стъпка в идеологията. Затова Ганьо, който е живял в соца, завижда на свободния творец и предприемач Кристо. "Аз ще си запаля къщата, за да му изгори на Вуте плевнята". Точно затова самият Кристо никога няма каже една хубава дума за България. Прав е във всичко.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  34. 34 Профил на WWW
    WWW
    Рейтинг: 584 Неутрално

    До коментар [#22] от "WWW":значи Кристо поддържа силен контакт с брат си Анани, известен филмов артист от НРБ. Както вече споменах Кристо е възложил на племеника си Владимир ръководството на всекидневната работа по проектите.Единствено е скаран със сина си Кирил (малко известен факт, че Кристо има син) , който е екстемен левичар, искащ да оправи света и смятащ баща си за деградирал буржоа.
    —цитат от коментар 26 на Нинов


    Под роднини има предвид България в преносен смисъл, не неговите буквално сестри, братя и т.н.
    След като не се е показвал в БГ 50 години - това е показателно.

  35. 35 Профил на Иван К.
    Иван К.
    Рейтинг: 1701 Неутрално

    До коментар [#22] от "WWW":

    Доколкото знам , дори даваха интервю с него племиника му е дясна ръка и ръководител пректи , поне в Италия на понтоните беше така. Тоест това не е вярно, подържа контакт , но с най близките си роднини.

  36. 36 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1130 Неутрално

    Не обича Кристо България и това си е. Щом не идва официално за да го потупа батката, да го прегърне, па да си направи някое фото или кадър по ТВ-то, значи е лош и не ни обича.

  37. 37 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2254 Неутрално

    До коментар [#34] от "WWW":

    ако се покаже публично в Б-я ще го налазят медийни пигмеи от рода на Слави Трифонов, както и тъмни балкански субекти, дърпащи го да основе някое ново политическо движение.
    Братята му със сигурност са светнали Кристо, че няма файда от цялата тази работа.
    Ако иска да види нещо в страната - его Терминал 1 да кацне там с Уизеър от Франкфурт, пък те ще го чакат пред входа на пейката зад паметника на Циолковски, на която е написано с черен маркер "Тук спи ракун".

  38. 38 Профил на Radosveta Koleva
    Radosveta Koleva
    Рейтинг: 807 Неутрално

    Когато не си успял - говориш за другите, а когато си успял - другите говорят за теб.

  39. 39 Профил на krf54523578
    krf54523578
    Рейтинг: 172 Неутрално

    Интересно е как с баща в Белене фамозния Кристо отива на Запад ???? И то през 50-те години на миналия век ?! Не по-малко интересно е как през 50-те години на миналия век с такъв баща са го допуснали да следва в Художествената ? Май че разни служби са замесени в тия дела.

  40. 40 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2254 Неутрално

    До коментар [#39] от "krf54523578":

    ами Кристо от Чехия бяга през границата на Запад.

    Приели са го в худ. академия, защото е имал изкл. талант.

  41. 41 Профил на Чуден
    Чуден
    Рейтинг: 13 Неутрално

    До коментар [#5] от "WWW":

    Не само българските. и в Германия имаше новини за последната творба!
    Приемете че човека е голяма работа най-накрая!

  42. 42 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1130 Неутрално

    До коментар [#40] от "Нинов":

    По принцип в Художествената можеха да приемат само деца на наши хора, ама все пак някой трябва да изобрази успехите на социализма. Пази Боже пък, ако трябва да някое партизанско чедо да нарисува Вожда или пък да му направи бюст.

    Въпреки това, ако се съди обаче по уродливите и грозни статуи и картина явно този принцип е бил нарушен с изграждането развитото социалистическо общество.

  43. 43 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1130 Неутрално

    До коментар [#41] от "Чуден":

    Ето и една статия за него от 2016г в Телеграф:

    https://www.telegraph.co.uk/art/artists/christo-unveils-a-modern-miracle-for-16-days-they-will-walk-on-w/

    Нещата които прави Кристо наистина са красиви. Може би половин век текезарски социализъм разучи хората в България да уважат таланта и способностите на другите.

  44. 44 Профил на David Moyseev
    David Moyseev
    Рейтинг: 352 Неутрално

    Да се наричаш марксист след като комунистите са отнели всичко на семейството му е доста идиотско. Това, което е най-тъжно, е че лицето е намразило българския език и България заради комунистите. Изключително меркантилен стар пръч. С края му всичките му "опаковки" , чадъри, кейове и всевъзможни глупости ще бъдат мигом забравени.

  45. 45
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  46. 46 Профил на krf54523578
    krf54523578
    Рейтинг: 172 Неутрално

    До коментар [#39] от "krf54523578":ами Кристо от Чехия бяга през границата на Запад.Приели са го в худ. академия, защото е имал изкл. талант.
    —цитат от коментар 40 на Нинов


    Хайде на сме наивни. През 50-те години с баща, който няколко години е по-рано е бил в Белене той влиза в Художествената. С това петно в биографията си....
    А това за Чехия някаква басня. Че през 50-те години Чехословакия си е яка диктатура. Явно си се хванал на въдицата.

  47. 47 Профил на krf54523578
    krf54523578
    Рейтинг: 172 Неутрално

    [quote#22:"WWW"][/quote]

    Преди години излъчиха такова интервю. Той не говореше български, а интервюто бе с български журналист. Жалък тип.

  48. 48 Профил на krf54523578
    krf54523578
    Рейтинг: 172 Неутрално

    До коментар [#33] от "Lou":

    И като е толкова засегнат от България, че дори и български не иска да говори защо се съгласява да го натрапват на българската публика ?

  49. 49 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 2304 Неутрално

    До коментар [#5] от "WWW":''От това дето го прави няма да остане нищо.
    След 10 години никой няма да го знае и да го помни.''

    Толкова ли си сигурен? Специалистите мислят по друг начин:

    ''Той е обогатил езика на изкуството и затова ще остане в учебниците. Новаторството му е сравнимо или по-голямо от това на Джаспър Джоунс, Роушенбърг, Уорхол..''

  50. 50 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 2304 Неутрално

    До коментар [#14] от "balgariez":''Ако опакова картина на Майстора, ще имаме едно безценно и едно не чак хептен до там ценно произведение на изкуството в едно.
    Всеки сам да си отговори кое кое е ;-)''

    Това ще е случай, когато опаковката дава стойност на съдържанието.

  51. 51 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2254 Неутрално

    До коментар [#46] от "krf54523578":

    ами точно заради таквиз дървени философи като теб Кристо не иска да чуе за България.

  52. 52 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 2304 Неутрално

    До коментар [#46] от "krf54523578":

    Той е имал роднини чехи; мисля едната му баба е била чехкиня. Следователно Кристо не е 100% българин.

  53. 53 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 2304 Неутрално

    Преди две-три години бяха публикували интервю с Кристо, където той споменава, че не идва в България, защото е прекалено зает да работи по проектите си. И, че в България няма негови колекционери или предложения за нови проекти (нещо в този смисъл). Т.е. той смята, че в България няма сериозен интерес към изкуството му, защо тогава да си губи ценното време и да идва тук, където патрЕотичните ганьовци го ненавиждат?

  54. 54 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 2304 Неутрално

    ''ул. "Рю Висконти" ''

    Ха, ха, хах

  55. 55 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2254 Неутрално

    До коментар [#53] от "princess_x":

    бъкано е с международни хейтъри на Кристо.

    Не му требе да се навира м/у шамарите и на родните български такива. Особено на тази възраст.

  56. 56 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1418 Неутрално

    До коментар [#47] от "krf54523578":

    Глупости, аз съм гледал интервю с Кристо на български, за българска медия с български журналист. Той си го каза - никога не е отричал че е Българин. Подчерта че е американски гражданин, и натърти че поддържа връзки с братята си.

  57. 57 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 845 Неутрално

    Кристо има право да не се асоциира с България, заради всички мизерии на комунистите към семейството му. Никога не е твърдял, че мрази България, обаче, а по-скоро, че се чувства като гражданин на света, което е нормално за космополитен човек като него.
    Колкото до това, че нямало нищо да остане след него след смъртта му, това могат да го кажат хора, които и представа си нямат кой всъщност е Кристо и какво се случва след проектите му. Ето тук линк с всички постери, литографии и книги, които и в момента се продават и отразяват всичките му проекти
    https://www.abebooks.com/collections/sc/javacheff-christo/5f9EpCYEexamdHHpOyFJsw

    Американски музеи имат негови постери и творби
    https://americanart.si.edu/artist/christo-27236

    Името му фигурира и в редица справочници и американски и международни енциклопедии на съвременното изкуство.

    Творбите му се анализират и изучават и в доста университети и академии. Ето един курс онлайн на Кан Академи, който се занимава с Кристо
    https://www.khanacademy.org/humanities/ap-art-history/global-contemporary/a/christo-and-jeanne-claude-the-gates

    Така че, за съжаление на всички кристофоби, името и проектите му няма да се изпарят така лесно както те очакват. Другото е по-вероятно, че след смъртта на много от кристофобите, никой извън тесния им семеен и приятелски кръг няма да е чувал за тях.

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  58. 58 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 9471 Неутрално

    Талантлив човек и работлив, знае как с талант и работа пари да направи. На такъв човек защо да му завиждам.

  59. 59 Профил на vankata1
    vankata1
    Рейтинг: 943 Неутрално

    До коментар [#5] от "WWW":

    WWW казва: "От това дето го прави няма да остане нищо.
    След 10 години никой няма да го знае и да го помни."

    Аз казвам, че пресечената пирамида ще остане поне за един век. Освен това минаха много повече от 10, минаха 23 години от опаковането на Райхстага и много хора го помнят.

    Търговец на произведения на изкуството казва:
    "Той е обогатил езика на изкуството и затова ще остане в учебниците."
    В Harvard Business School са публикували статия за това какъв модел използва за финансирането на проектите си.

  60. 60 Профил на Чоко Боко
    Чоко Боко
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#5] от "WWW":WWW казва: "От това дето го прави няма да остане нищо.След 10 години никой няма да го знае и да го помни." Аз казвам, че пресечената пирамида ще остане поне за един век.
    —цитат от коментар 59 на vankata1


    Хеопсовата пирамида си стои 3-4 хил. години.

  61. 61 Профил на MrHide
    MrHide
    Рейтинг: 48 Неутрално

    Единствен и неповторим!

    Fear is the path to the dark side. Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering. I sense much fear in you.
  62. 62 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 3888 Весело

    ,,Кристо и парите,,

    Нищо лично, но да е опаковал бахур в свински черва? Ако го може ша го призная за опаковчик. Май и единственият опаковчик ша си остане

  63. 63 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 3888 Неутрално

    ,,Кристо и парите,,

    Да ние Българите сме уникални. Да накараш светът да каже, Българското розово масло е уникално и да печелиш пари от това, Бая в Ганя с мускалчетата розово масло, та да достигнеш до Явашав с неговите ,, опаковки,, и парите спечелени от тях си е направо уникум

  64. 64 Профил на krf54523578
    krf54523578
    Рейтинг: 172 Неутрално

    До коментар [#47] от "krf54523578":Глупости, аз съм гледал интервю с Кристо на български, за българска медия с български журналист. Той си го каза - никога не е отричал че е Българин. Подчерта че е американски гражданин, и натърти че поддържа връзки с братята си.
    —цитат от коментар 56 на tsyrvulan


    Аз пък гледах интервю с български журналист на език, който не е български. Никога не е давал интервю на български.

  65. 66 Профил на 4i4oti
    4i4oti
    Рейтинг: 715 Неутрално

    През онези времена имаше доста по-посдтрадали от Комунизма, но само тоя се отрече от родината, езика и народа си. По-голямо първеню не съм виждал.

  66. 67
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  67. 68 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3327 Неутрално

    До коментар [#34] от "WWW":

    "След като не се е показвал в БГ 50 години - това е показателно."

    Явно човекът знае, че в България още пъплят такива като теб, дерибеев и krf54523578.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  68. 69 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 1936 Неутрално

    До коментар [#66] от "4i4oti":

    Прав е, че се е отрекъл от "родината, езика и народа си".

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  69. 70 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3327 Неутрално

    До коментар [#66] от "4i4oti":

    "По-голямо първеню не съм виждал."

    А ти езика си още не си го научил.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  70. 71 Профил на Чоко и Боко
    Чоко и Боко
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Нека уважаваме изборът на този човек. Само той си знае каква е причината. Сигурно не му е било леко да го направи, но ...трудно решение.
    Да си пожелаем да не ни се наложи и на нас подобен избор.

    Левски до Каравелов: Дочувам, че сте решили да докарате миризливият казашки бутуш в Булгурско? Ако туй е тъй то аз с моите кунки ще ви отрежа чепките.“
  71. 72 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 1936 Неутрално

    До коментар [#71] от "Чоко и Боко":

    Защо да е трудно?
    Може да е лесно.
    Духовно е излезнал от блатото на изродите които безчинстват и помиярите, които им се подчиняват и сътрудничат.

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  72. 73 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4699 Весело

    До коментар [#66] от "4i4oti":

    Всеки е такъв какъвто се усеща и иска да бъде!
    А вий се дръжте здраво за куйрука на Аспарух!

    klimentm
  73. 74 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4699 Весело

    До коментар [#69] от "Боян Таксиров":


    Абсолютно! “ Родината, езика и народа” са въпиющи глупости в чийто име са извършени най страшните престъпления през вековете.

    klimentm
  74. 75 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4699 Весело

    До коментар [#62] от "сидер":


    За вас гербаджиите може да кандиса и да ви опакова по некой суджук!

    klimentm
  75. 76 Профил на Ivan Kirov
    Ivan Kirov
    Рейтинг: 211 Неутрално

    Имайте малко самоуважение и спрете да му лижете подгърбието.

  76. 77 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1890 Неутрално

    Колко е платил търговецът на "изкуство" Кристо за написването на рекламиращата го книга?

  77. 78 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1890 Неутрално

    Така. През 2015 година фондация Америка за България е платила на авторката Евгения Атанасова да напише биография на Кристо. Това трябва да е втора подобна реклама.

  78. 79 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4699 Весело

    До коментар [#78] от "ahasver":

    И какжо като фондацията е платила да се напише книга? Не е ли плащал папа Юлии II на Микеланджело ,Рафаел и Браманте?

    klimentm
  79. 80 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3243 Неутрално

    ВИИ Маркс имени Лелина

    НПО финансирана от Сорос?

    Пълна противоположност на патреот.
    Ни вопъл ни стон "за" бюджетно саниране на културата.

    До коментар [#4] от "4ort":
    До коментар [#1] от "oos19355380":напротив , бай ти ганьо се учи да продава плаващи кейове , да завива в целофан .....
    —цитат от коментар 2 на дерибеев

    Кофти човек е Кристо, дрогарьо!
    Не иска пари от бюджета,
    което автоматично според прогресистите не го прави човек на изкуството.

  80. 81 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3243 Неутрално

    секи 4ти км

    Втора реклама, трета, пета...
    Имеизменникът Кристо си остава имеизменник.
    По аналогично понятна причина, на Ленин и Сталин тоже гледали с подозрение.

    Друго (ще) е ако фондация Русия за България спонсорира биография на Ванга

    До коментар [#78] от "ahasver":

    Така. През 2015 година фондация Америка за България е платила на авторката Евгения Атанасова да напише биография на Кристо. Това трябва да е втора подобна реклама.

  81. 82 Профил на IE B
    IE B
    Рейтинг: 423 Неутрално

    Кристо е световно известен творец, независимо признат по цял свят. Смешно е как масово в България се пенявят за това колко му били "безсмислени" произведенията, все едно хората тук имат каквото и да е влияние. Кристо е много по-голям от България, на която не е длъжен с нищо.

  82. 83 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1890 Неутрално

    До коментар [#82] от "IE B":Гълъб, Кристо може да е творец, но не е художник! Е, на ниво архитект. Вие, снобите, си го харесвате. Радвайте му се със здраве.

  83. 84 Профил на IE B
    IE B
    Рейтинг: 423 Неутрално

    До коментар [#83] от "ahasver":

    Какви гълъби и какви сноби. Това, че си неспособен да признаеш нечии успех не означава, че човекът не е успял. Кристо е тръгнал от нищото и е постигнал световна слава и признание, милиони хора се тълпят да му видят творчеството. Завистта е голяма работа...

  84. 85 Профил на krf54523578
    krf54523578
    Рейтинг: 172 Неутрално

    До коментар [#34] от "WWW":"След като не се е показвал в БГ 50 години - това е показателно."Явно човекът знае, че в България още пъплят такива като теб, дерибеев и krf54523578.
    —цитат от коментар 68 на Norman Granz


    Има и такива, които директно казват на тоя да си гледа работата и да не ни го натрапват.

  85. 86 Профил на krf54523578
    krf54523578
    Рейтинг: 172 Неутрално

    До коментар [#46] от "krf54523578":ами точно заради таквиз дървени философи като теб Кристо не иска да чуе за България.
    —цитат от коментар 51 на Нинов


    Ти кой си, бе ?

  86. 88
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK