Пловдив 2019: Инфраструктура липсва, концепцията необратимо се отдалечава от първоначалната идея

На разположение на събитията за фестивалната година е единствено завещаната ни от древните римляни сцена на Античния театър

© Велко Ангелов

На разположение на събитията за фестивалната година е единствено завещаната ни от древните римляни сцена на Античния театър



"Дневник" продължава да публикува мнения на участници в движението "Реформи в културата". Този текст, написан от Манол Пейков, събира позиции, изразени от експерти на първата среща на движението в Пловдив на 16 юни.


През 2019 г. Пловдив ще бъде домакин на най-важното културно събитие за страната ни от началото на новото хилядолетие - инициативата "Европейска столица на културата".


Пловдив спечели тази титла преди четири години в състезание с още седем български града. Журито беше впечатлено от смелите идеи на пловдивския екип, най-вече – за културата като трансформиращ фактор и двигател на социалната кохезия в проектни клъстери като "Махала", "Капана" "Тютюневия град" и "Адата".




Кандидатурата беше гражданска инициатива и в началото бе направлявана от гражданска фондация, тя беше и представена пред европейското жури от независим граждански екип. За жалост през изминалите три години и половина от спечелването на титлата


подготовката на "ЕСК 2019" бе постепенно и безвъзвратно узурпирана
от груби политически интереси


В резултат на това подготовката на това ключово за страната ни събитие се оказва в момента иззето от ръцете на гражданите и експертите и поето от политически фигури, които го управляват според собствените си крайно ограничени представи за културен мениджмънт по формулата "който плаща, поръчва музиката". Ситуацията с гражданското участие е катастрофална: към днешна дата нито един от членовете на двата презентационни екипа, спечелили титлата (в два кръга – през 2013 и 2014 г.), вече не е част от подготовката на събитието. Преди година членовете от гражданската квота на управителния съвет на фондация "Пловдив 2019", участвали в подготовката на кандидатурата от самото зараждане на идеята, бяха принудени да напуснат вкупом.


Онова, което обаче истински тревожи всички и за което движението "Реформи в културата" се чувства задължено да алармира, е следното:


Пловдив като европейска столица на културата е пред провал


Остават по-малко от шест месеца преди началото на събитието, но градът е напълно неподготвен за домакинството на този най-престижен форум. Той все още не разполага с необходимата културна инфраструктура дори за нормалното си функциониране дори и в една напълно обикновена година, а какво остава за свръхнатоварена фестивална година като следващата! Като изключим наскоро ремонтираната зала на Драматичен театър – Пловдив (която няма да бъде ползвана за нищо друго освен за нуждите на въпросната институция), този 350-хиляден град, чието население се очаква почти да се удвои през 2019 г., разполага с една-единствена зала с малко над 500 места – тази на Дом на културата "Борис Христов". От няколко години насам тази зала е ангажирана за месеци напред и няма свободни дати, дори при, общо взето, напълно регулярния градски културен календар за 2016, 2017 и 2018 г.


Междувременно планът за належащия ремонт на концертната зала, който се обсъжда от години насам, продължава да трупа прах на нечие бюро. Залата на ДНА – единствената в Пловдив с капацитет за събития с над 150 и под 500 души, е занемарена и не може да приема никакви събития в сегашния си вид. Все още никой не се сеща да проведе разговор с военното министерство за осъществяване поне на козметичен ремонт, който е абсолютно належащ и със сигурност не би бил непосилен за събитие от такъв мащаб. По всичко личи, че обещаната подвижна зала за събития, която бе дискутирана многократно от екипа на фондацията и е заложена в апликационната книга, също няма да бъде построена.


В резултат на подобно държавническо мислене, на разположение на десетките (а може би стотици) предвидени специално за фестивалната година събития е единствено завещаната ни от древните римляни сцена на Античния театър (поне през по-топлата част от годината). Само че преди около година тя бе облицована с нова и съвсем неподходяща изкуствена настилка (съветите на специалистите бяха грубо пренебрегнати), поради което закрепването на тежки оперни декори е практически невъзможно. От своя страна специалисти по танцово изкуство твърдят, че в сегашния си вид сцената е опасна за танцови представления.


Пловдив няма и нито една изложбена зала, която да отговаря на изискванията на която да било голяма международна изложба за климатизация и контрол на влажността на въздуха. След дълги размишления общината реши единствената по-представителна изложбена зала в града, тази на Дружеството на пловдивските художници, да бъде разрушена и построена наново. Поради липсата на време това ще се случи без задание. Въпреки това новата зала няма да е на разположение на града през идната година.


Знаковият централен площад на Пловдив
също няма да бъде ремонтиран навреме за домакинството


Преди почти пет години бе обявен международен конкурс по всички правила за създаването на нов облик на площада; той бе спечелен (през септември 2011 г.) от португалското архитектурно бюро "Фора" с един смел, интересен и иновативен проект. Между 2014 и 2018 г. градските власти тихомълком погребаха проекта, след като надлежно купиха правата върху него от португалското бюро. Пловдивската общественост така и не научи (и по всичко личи, че няма никога да научи) какви бяха мотивите за това решение. След дълго протакане в края на 2017 г. бе обявена поръчка за козметичен "инженеринг" на площада (смяна на настилката), която впоследствие бе обжалвана в съда. В резултат на всичко това Пловдив ще посрещне 2019 г. със стария си площад, който напомня повече бойно поле, отколкото център на европейски град.


Да обобщим. Пловдив няма къде да посрещне големи международни изложби, нито мащабни оперни, танцови или театрални спектакли. Той не е град, който е готов да посрещне предизвикателствата пред една европейска столица на културата.


Няма къде да помести и церемонията по откриването, която по традиция се посещава от цяла плеяда европейски депутати, министри, президенти – обичайно над 1000 гости. (Като изключим инженерно недомислената и твърде непредставителна зала "Колодрума", чието построяване струваше на настоящите управници на града почти колкото цялата организация на ЕСК 2019 накуп и към момента е практически необитаема и се ползва едва по няколко пъти годишно.). Да прибавим към това и тревожния факт, че и новата изложбена зала на Дружеството на художниците се подготвя на тъмно, без архитектурен конкурс, по проект, който никой не е виждал и който не е представян за обществено обсъждане.


Най-страшният проблем на пловдивското домакинство обаче не е инфраструктурата. Той е в подмяната на съдържанието на проекта от апликационната книга, с която бе спечелена кандидатурата.


Има многобройни свидетелства, че


концепцията на настоящия екип за събитието
трайно и необратимо се отдалечава от първоначалната идея


Идеята за културата като двигател за социална промяна в най-голямото ромско гето в Европа е почти изцяло загърбена. На своя скорошна сесия общинският съвет привидя твърде много рискове в това "да посрещаме европейските си гости в гетото". Междувременно след масирания пожар на четири ключови сгради в Тютюневия град преди малко повече от година по-голямата част от тази централна за кандидатурата на Пловдив градска зона е отцепена и труднодостъпна. Много от знаковите сгради в квартала са в отчайващо състояние, с разнебитени и рушащи се фасади, с махнати покриви. Така е от години и няма никакъв знак, че някой в Пловдив работи по тази тема.


Що се отнася до клъстера от артистични намеси на остров "Адата" – следва да споменем, че само допреди няколко месеца все още никой от организаторите на ЕСК 2019 не беше се свързал с английската собственичка на 80% от територията на острова. Дано това междувременно се е случило.


Последно, но не на последно място: редно е да отбележим, че към момента хората от екипа на ЕСК 2019 не са успели да привлекат нито един спонсорски лев. Ако не броим рекламните бартери, разбира се.


По всичко личи, че замисълът на настоящите организатори на събитието е да заместят потушената и задушена гражданска енергия с няколко впечатляващи концерта на водещи международни изпълнители, които да вдигнат необходимия шум в медиите и да задоволят страстта на тълпите към зрелища. И толкоз. До следващото домакинство.


Когато преди четири години пловдивският екип спечели правото да бъде първият български град, който ще се превърне в Европейска столица на културата, един от най-често повтаряните мотиви при представянето на кандидатурата беше: "За нас по-важно е не какво ще се случи през 2019 г., а как ще се събудим на 1 януари 2020. Ще е нараснало ли самочувствието ни на културни мениджъри? Ще бъдем ли по-мъдри, по-зрели, по-опитни? Ще успеем ли да поставим Пловдив на културната карта на Европа?"


А когато 1 януари 2020 наистина настъпи, какви ли въпроси ще си задаваме?

Коментари (10)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на gl_avatar
    gl_avatar
    Рейтинг: 1208 Неутрално

    Метро за Пловдив - сериозен съм,
    И града ще дръпне още повече.

  2. 2 Профил на T
    T
    Рейтинг: 303 Неутрално

    .. Има си хас плювачите от центъра на София (редакцията на тия дописници") да не нададат вой, преди да се задавят в собствената си злъч"!
    Стига завиждайте, Градът ( Пловдив!) си има собствен стил и културен облик и колкото и да се задушава от финансовата примка, затегната наказателно от Шопия, ще се справи! Да Ви припомня как хората ценят истинското - преди дни, взеизвестния СТИНГ направи 2 концерта в Пловдив (и никъде другаде) и подмина "напудрената Столица" като малка гара!И другият път , като правите кандидатура, подобна на "Европейска столица на културата", да не забравите да поканите пак "София и Югозападния регион", че то столицата по мафия и корупция и далаверки вече отесня и пределите далеч след Банско-то, другите и те чакат да се "облажат"!

  3. 3 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 2336 Неутрално

    Цялата им работа е такава на майните. От толкова айляк са забравили как се работи.

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  4. 4 Профил на gembirdkz
    gembirdkz
    Рейтинг: 803 Неутрално

    До коментар [#1] от "gl_avatar":

    Абсолютно съгласен!

  5. 5 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2893 Неутрално

    "Пловдив 2019"- историята на един предизвестен провал, за съжаление...

  6. 6 Профил на Bramasole
    Bramasole
    Рейтинг: 3953 Неутрално

    Благодарности към г-н Пейков, че ни запознава с проблемите на Пловдив във връзка с инициативата "Европейска столица на културата". Ще прочетем ли отговори от Министерството на културата и от Община Пловдив? Съмнявам се.
    Кметът Тотев е спокоен, защото отново ще бъде изборът на ГЕРБ за следващите местни избори, както вече се разбра от изказване на Цветанов. Предполагам, че ще се премине на пряко договаряне с избрани компании, вместо обявяване на общ. поръчки, като се мотивира с недостига на време. През м. г. кметът Тотев беше временно отстранен от поста си именно по обвинение в злоупотреба с подобно фин. нарушение за зоопарка.

    "Човек не се дави, като падне във водата, а като остане там” - Едуин Луис Коул
  7. 7 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 1007 Неутрално

    Направо се чуда с този неадекватен кмет и администрация, как Пловдив оцелява. Явно са толкова некадърни, че дори не могат качествено и своевременно да унищожат културните традиции и атмосфера на този специален град.

  8. 8 Профил на uasi
    uasi
    Рейтинг: 255 Неутрално

    От Пловдив съм и за съжаление, в последните 2-3 години се убедих какви меко казано, олигофрени работят в Пловдив 2019, няма да изпадам в подробности, но типично по български са назначени хора, които олицетворят на 100% "криворазбраната цивилизация" в случая "криворазбраната културна столица". Мисля че едни 20 - 40% от бюджета беше разпределен в Столипиново за различни културни меропрятия...
    Даже бяха викнали някакви културнуи гурута от друга страни да опипат почвата в циганския квартал, като накрая били изключително доволни, че никой не ги нападнал и ограбил. Без коментар.

  9. 9 Профил на Емо
    Емо
    Рейтинг: 621 Неутрално

    Няма значение, че нямаме нито коцертна зала, нито оперна сграда, нито изложбена зала. Важното е, че имаме колодрум на световно ниво (и цена). Ще предоставим на художниците и музикантите да карат пистови бегачи, ако си донесат велосипедите, разбира се.

    И на мен не ми харесва нашествието на чужденци. Но няма да пиша злобни параноични глупости срещу тях, защото така най-вече ще изложа себе си.
  10. 10 Профил на Дидо
    Дидо
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Хехе, метро :-)
    Те тука ремонтират (не изграждат) улици със скоростта на изграждането на метрото в София, не ми се мисли какво ще е ако почнат да строят метро.
    Една от причините да се преместя от София в Пловдив беше точно избора за европейска столица на културата и ползите, които води това със себе си.
    За съжаление повечето от нещата описани в статията са верни. Като цяло се прави нещо по въпроса, Пловдив се развива, но не колкото и както трябва.

    На Пловдив му трябват хора, които да са социално ангажирани. Не че няма такива, напротив, има много кадърни хора тук, но поне към момента некдърността и алчността в общината и институциите пречат на това развитие.
    А също или може би най-вече нехайството на хората от случващото се.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK