"Турандот" - изненадващи решения в спектакъла на Старозагорската опера

"Турандот" - изненадващи решения в спектакъла на Старозагорската опера

© ММФ „Моцартови празници”



През новия сезон Старозагорската опера ще гостува в София с "Турандот". Това е един от най-новите спектакли на театъра, който се вписа в тематиката "новият герой – марионетката" на тазгодишния Международен музикален фестивал "Моцартови празници" в Правец. Изненадващото решение е опера с кукли и с певци. Фестивалната публика вече беше гледала опера ("Вълшебната флейта") и балет ("Лебедово езеро"), поставени само с кукли от гостуващата за първи път Марионетна опера в Линдау, Германия.


Куклите в операта на Пучини са в помощ на режисьорския замисъл, в търсене на различното. Когато преди 7 години по покана на Христина Ангелакова - артистичен директор на фестивала, Огнян Драганов за първи път идва на сцената при "Езерото", забелязва какъв прекрасен естествен декор има за "Турандот". И това вече е идея за представление по необичаен начин, сменяйки традиционното място на сцената. Идеята за куклите пък е още от 2009 година, когато присъства в Барселона на парада на огромните кукли, извадени от музея им.


Премиерата в Стара Загора беше в края на март, но на фестивала представлението беше предназначено единствено и само за конкретното място, при това със сцена с потъващи предни платформи, движещи се касета и кръг в нея.




И понеже операта е колективен труд, без екип няма заглавие, режисьорът Огнян Драганов е поканил широк международен състав – хора, с които е работил в чужбина. С Каталин Йонеску-Арборе (Румъния) имат идеи за сценографски проект за Колумбия, замислен по съвсем различен начин, но развиват идеята си в Стара Загора. Художественото осветление прави с Васко Лисичов, с когото 2001 г. работи в Скопската национална опера. В "Турандот" го взима заради уменията му на дизайнер за осветлението.


Пластиката е поверена на Хзе-Фу-Чиен от Тайван, която е с познания по традиционен китайски балет, но иначе е от балетната трупа на Старозагорската опера.


Със сопраното от Сърбия Драгана Радакович (принцеса Турандот), която пее по големите оперни театри, Драганов е работил многократно в "Аида", "Набуко" в Белград и в Колумбия, "Тоска" в Тимишоара. Поканата към ученика на Павароти Дарио ди Виетри (Италия) пък отправя на миналогодишния Моцартов фестивал, където се запознават. В момента той е един от най-известните млади белкантови тенори в света. Лирико-драматичното сопрано Цветелина Василева сега е Лиу. С баса Юлиян Константинов вече няколко пъти са гост-солисти на Старозагорската опера.


Колкото до другия "куклен" режисьор – Дарин Петков (директор на Държавния куклен театър в Стара Загора), и двамата с Огнян Драганов мечтаят да работят в съвместна продукция. Дори вече мислят ново заглавие за догодина, в по-малка форма, но пък ювелирно.


"Турандот" - изненадващи решения в спектакъла на Старозагорската опера

© ММФ „Моцартови празници”


Новост има и в режисьорското решение за края на операта. Обикновено завършва със сватба, финалът е написан не от Пучини, а от Алфано, както приказката на Карло Гоци "Принцеса Турандот".


"Наситената музикална партитура с този изтънчен драматизъм и нежеланието на Турандот да приеме нещо, съществуващо извън нейния свят, дава възможност за друго решение – разсъждава Огнян Драганов. Турандот живее в строго изграден динамичен стереотип, който включва красотата като основен елемент, градящ нейните разбирания за оцеляване, затова превръща всичко около себе си в кукли. В този свят се чувства удобно. Когато усеща любовта, разбира, че е безпомощна да оцелее – неопитна, нестабилна, в дискомфорт, не успява да устои срива на собствения си свят. Голямата студена трудна ария във второ действие толкова силно дистанцира героинята от обкръжаващото я, че дори влюбвайки се, е естествено да се самоубие. Каквото е и обобщението: страховете да напуснем нашите предразсъдъци и да живеем по различен начин се оказват пагубни за самите нас. От друга гледна точка самият Пучини е съпреживявал. Всяка от оперите му е посветена на една от неговите любови. Както в "Тоска". Хвърля мост и описва своята ревнива съпруга – властна, силна жена, която владее ситуацията, под неин натиск момичето са самоубива. "Турандот" той никога не би завършил със сватба, а би убил своята героиня, тъй като няма нито една опера, която да завършва щастливо. Не знам пък, никой не знае, може и да е искал да се опровергае. Но това е нашият край, нашето решение."

Ключови думи към статията:

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2109 Неутрално

    Амбициозно. Успех!

    A man without faith is like a fish without a bicycle.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK