Кой е изобразен на статуята без глава от Рупите

Част от екипа на разкопките до откритата статуя.

© Archaeologia Bulgarica

Част от екипа на разкопките до откритата статуя.



Римска статуя беше открита в края на миналата седмица по време на археологическите разкопки край село Рупите. На това място в древността се е намирал римският град Хераклея Синтика. Статуята, чиято глава липсва, е на мъж в цял ръст, облечен в тога, и е датирана от I-II век сл. Хр. Изработена е от качествен бял мрамор и в оригиналния си вид е била по-висока от човешки ръст, около 2.40 м, каза пред "Дневник" ръководителят на разкопките доц. Людмил Вагалински.


Според него по всичко личи, че на скулптурата е изобразен значим жител на Хераклея Синтика. Една от работните хипотези е, че това е бил агонетът (организатор на спортни събития) Тиберий Клавдий Бакхий. Предположението се базира на открития в близост до статуята цялостен надпис от същия период, в който се споменава името на знатния римлянин.


Пред "Дневник" доц. Вагалински коментира, че докато не бъде открита главата на статуята, не може да се каже със сигурност кой е изобразен на нея, но той не изключва възможността това да е дори римски император. Друго значимо откритие на разкопките е надпис с управниците на града, според който Хераклея Синтика е бил сред най-значимите центрове в района наред с Тесалоника (днешен Солун).




След откриването на статуята тя внимателно е почистена от полепналата по нея пръст.

© Archaeologia Bulgarica

След откриването на статуята тя внимателно е почистена от полепналата по нея пръст.


Археолозите изследват района от повече от две десетилетия, а тази година Министерският съвет е отпуснал 100 хил. лв. за продължаване на разкопките. Находките ще станат част от експозицията на Историческия музей в Петрич.


Доц. Вагалински изтъкна и все по-голямото значение на медийната платформа "Archeologia Bulgarica", която включва сайт в интернет, страница във "Фейсбук" и видеоканал в "Ютюб". Проектът беше създаден през лятото на тази година и има за цел да популяризира дейността на археолозите в България. "Хората са жадни за такава информация", каза доц. Вагалински. Той изтъкна, че една от публикациите в платформата е била видяна от 150 хил. души.


Според него на дейността на "Archeologia Bulgarica" се дължи и повишеният интерес на хората към разкопките на Хераклея Синтика. За една година броят на посетителите на обекта се е повишил двойно и сега е 150 души на ден.

Ключови думи към статията:

Коментари (38)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10486 Весело

    От училище знам, че много статуи са били правени така в римските провинции. Поради времето, необходимо за изработка и далечните разстояния (бавно пътуване на вестта) смяната на владетеля не е позволявала толкова бърза реакция за подмяна на статуята му. Затова се е изработвала само новата глава и се е слаала на вече готовата статуя.
    Това намалява и разходите по промяната на управлението :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  2. 2 Профил на zyb18561487
    zyb18561487
    Рейтинг: 1265 Неутрално
  3. 3 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1921 Неутрално

    Ясно е само, че не е нашия Кой, заради килограмите...

  4. 4 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1982 Весело

    До коментар [#3] от "НеКой":

    Изглежда управниците в древността са били доста по-слабички ...

    Предразсъдъците са за ограничените.
  5. 5 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2504 Неутрално

    Щом е организатор на спортни състезания, няма начин и да е водил местния букмейкърски пункт за залози. Нищо чудно някой ядосан римлянин да му е счупил главата, че го ментят с печалбите. Или е дело на варвари. Най-уязвимите места за рушене на статуите от древността са били ръцете и главата. На Афродита от време оно липсват красивите ръце и цял свят така я знае. Дори са се опитвали да ги реставрират, но винаги неуспешно. На стани богат имаше много интересен въпрос "какво е държала в ръцете си богинята"?

  6. 6 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4281 Неутрално

    Най-вероятно принадлежи на някой градски магистрат, много мразен от местното население. Да се намери торса в такова идеално състояние, говори за това, че след смъртта му, главата е нарочно отделена от статуята, която пък е погребана под площада, за да могат гражданите постоянно да вървят върху нея, "тъпчейкия"...

  7. 7 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 3147 Весело

    Волен Сидеров?
    —цитат от коментар 2 на zyb18561487


    Ако беше Сидеров, щеше да е наметнал савецкото знаме.

  8. 8 Профил на zaki
    zaki
    Рейтинг: 344 Неутрално

    " късноримска статуя "....... "датирана от I-II век сл."

    Дневник, късноримска статуя не може да е датирана от 1-2 век след
    Хр. Под Късноримски период се разбира 4-5 -ти век , евентуално с доза условност последната четвърт на 3-век / грубо казано управлението на император Диоклециан/.
    І и ІІ век са време на началото /първият император Октавиан Август вярно започва управлението преди новата ера, но управлява и поне двадесетина години от 1-ви век на новата ера/ и разцвета на римската империя.
    Не е зле да правите справки преди да пишете , а пък ак някой "археолог" ви е казал подобно нещо, направо е задължително да напишете кой е, та да могат без забавяне да му анулират дипломата. Независимо къде е издадена. Дори и югозападния университет би трябвало да го направи.

  9. 9 Профил на razor
    razor
    Рейтинг: 783 Весело

    От училище знам, че много статуи са били правени така в римските провинции. Поради времето, необходимо за изработка и далечните разстояния (бавно пътуване на вестта) смяната на владетеля не е позволявала толкова бърза реакция за подмяна на статуята му. Затова се е изработвала само новата глава и се е слаала на вече готовата статуя. Това намалява и разходите по промяната на управлението :)
    —цитат от коментар 1 на penetrating


    С развитието на технологиите, процесът е усъвършенстван и значително ускорен - смяна на снимката на стената (тухлената и виртуалната).

  10. 10 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1707 Весело

    Иманярите вече са продали главата

  11. 11 Профил на razor
    razor
    Рейтинг: 783 Неутрално

    До коментар [#3] от "НеКой":Изглежда управниците в древността са били доста по-слабички ...
    —цитат от коментар 4 на Нефертити


    А и политическата коректност е изисквала да бъдат изобразявани с телосложение на древногръцки герои.

    Подобна коректност я има и по-късно - например в средновековните портрети, на които владетелите и ктиторите са изобразянвани с телосложение на ангели и светци.

  12. 12 Профил на razor
    razor
    Рейтинг: 783 Весело

    От училище знам, че много статуи са били правени така в римските провинции. Поради времето, необходимо за изработка и далечните разстояния (бавно пътуване на вестта) смяната на владетеля не е позволявала толкова бърза реакция за подмяна на статуята му. Затова се е изработвала само новата глава и се е слаала на вече готовата статуя. Това намалява и разходите по промяната на управлението :)
    —цитат от коментар 1 на penetrating


    Въпросът къде е главата е безпредметен. Редно е сега да се сложи главата на актуалния владетел :)

  13. 13 Профил на voodoo_child
    voodoo_child
    Рейтинг: 590 Неутрално

    не открих във ФБ страница Archeologia Bulgarica, която е спомената в статията....моя ли е грешката?
    ______
    + за колегата penetrating , пост 1

  14. 14 Профил на tall_ship
    tall_ship
    Рейтинг: 380 Весело

    ......ми то е ясно, че е древен македонски велможа, къде се хвърлят на римски благородник.....

  15. 15 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 2037 Неутрално

    150 души на ден посещават това място и това е само началото. Земята ни бъка от старини и трябва да ги пазим и показваме, защото те носят пари. Другите имат Версай и Капитолият, а ние имаме Сердика и много други римски поселища. Всеки показва това, което има , а нашето не е никак малко.

  16. 16 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3927 Неутрално

    Статуята е голямо археологическо откритие и е разкошна като изработка. Големи майстори да били скулпторите на древността. Сякаш фигурата е отлята , а не оформена с чук и длето от камъка.

  17. 17 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 3992 Неутрално

    До коментар [#13] от "voodoo_child":

    https://www.facebook.com/Archaeologia-Bulgarica-811557715855220/ .

    Девойката най-вдясно на първата снимка е много добър презентатор на разкопките. На мен лично ми харесва, като я гледам и слушам. :-) Новото поколение археолози настъпва и това е добре.

    Бих се радвал, ако се направят по-задълбочени разкопки на римската крайпътна станция и късноримска крепост Карасура близо до гр. Чирпан. Преди години немски екип копаеше там, заедно с български помощници, но резултатите бяха публикувани само на немски. А това място е ключово, за да се разбере миналото на гр. Чирпан и околностите му (родът на баща ми е от този край и затова имам сантимент към него).

    Цензурата не е страшна. Страшна е автоцензурата и манипулацията. (моя мисъл) | Най-лесно се управлява беден и прост народ. (управленски принцип у нас в годините на прехода, а може би и от по-рано)
  18. 18 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 3992 Неутрално

    Апропо, името на главния археолог на Хераклея Синтика не е ясно как се изписва в действителност - Вагалински или Валагински. Нека редакторът на статията да направи справка и да се придържа към единия от двата варианта.

    Цензурата не е страшна. Страшна е автоцензурата и манипулацията. (моя мисъл) | Най-лесно се управлява беден и прост народ. (управленски принцип у нас в годините на прехода, а може би и от по-рано)
  19. 19 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1277 Неутрално

    ДОБРЕ ,че са били по тези земи разни хора та да има история сега с която да се фукаме.
    Сега ако се наложи да оставим нещо...

  20. 20 Профил на voodoo_child
    voodoo_child
    Рейтинг: 590 Неутрално
  21. 21 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10486 Весело

    До коментар [#9] от "razor":

    Много вярно :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  22. 22 Профил на errata
    errata
    Рейтинг: 1210 Неутрално

    До коментар [#1] от "penetrating":

    Освен това по време на ранното християнство често са чупели глави на подобни "езически" статуи (подобно на ИДИЛ сега). Римските императори по принци са били обожествявани, таке че и на тях не им се е разминало. Така че главата е счупена или от християни или от варвари (по-вероятно първото).

    "Да, България"
  23. 23 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10486 Неутрално

    До коментар [#22] от "errata":

    Съгласен :) Аз наистина не съм специалист в тази област, нямам дори обща представа. Всичките ми неподредени "знания" са от училище и от романите

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  24. 24 Профил на errata
    errata
    Рейтинг: 1210 Неутрално

    До коментар [#23] от "penetrating":

    Аз също плюс научно популярни филми и книжки. В тубата са качени много (на английски).

    "Да, България"
  25. 25 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10486 Неутрално

    До коментар [#24] от "errata":

    :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  26. 26 Профил на dds27557755
    dds27557755
    Рейтинг: 347 Неутрално

    До коментар [#22] от "errata":

    Най-вероятно статуята е пострадала при някое от силните земетресения, които са се случили в района. Все още могат да се видят падналите арки, разкопани в Хераклея Синтика, както и тези от базиликата в Сандански. Колкото до това дали Балканите са били провинция на Рим, след 2 в. почти всички римски императори, с едно две испански и понтийски изключения, са родени в Сремска Митровица, Ниш, Охрид или Скопие, т.е. са балканци. Така че, може да се приеме, че Италия е била периферия на империята.

  27. 27 Профил на MP
    MP
    Рейтинг: 279 Неутрално
  28. 28 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 2096 Неутрално

    "Пред "Дневник" доц. Валагински коментира, че докато не бъде открита главата на статуята, не може да се каже със сигурност кой е изобразен на нея"

    Що? Да не би да се надява да го познае?
    Вероятно заедно са гледали гладиаторските битки, или са пили разредено с вода вино?
    :)

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  29. 29 Профил на edin slep
    edin slep
    Рейтинг: 727 Неутрално

    До коментар [#1] от "penetrating":

    Съобщение е стигало от Палестина до Британия за 30 часа

    preklara rara
  30. 30 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1695 Неутрално

    Волен Сидеров?
    —цитат от коментар 2 на zyb18561487


    Той не е без глава, а без мозък.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  31. 31 Профил на xali
    xali
    Рейтинг: 5072 Неутрално

    "Главите" са в Гърция, поне в музеите им има избор :-)

  32. 32 Профил на 3sehtues
    3sehtues
    Рейтинг: 9 Весело

    Доц. Вагалински като шеф на Археологическия музей обича да рекламира собствената си медийната платформа "Archeologia Bulgarica".

  33. 33 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10486 Неутрално

    До коментар [#29] от "edin slep":

    Нямах представа. С пощенски гълъби ли?

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  34. 34 Профил на errata
    errata
    Рейтинг: 1210 Неутрално

    Доц. Вагалински като шеф на Археологическия музей обича да рекламира собствената си медийната платформа "Archeologia Bulgarica".
    —цитат от коментар 32 на 3sehtues


    Лошо няма.
    Поне хората се опитват да популяризират науката.
    Аз се подписах на канала им в тубата.

    "Да, България"
  35. 35 Профил на edin slep
    edin slep
    Рейтинг: 727 Неутрално

    До коментар [#33] от "penetrating":

    В римската империя е имало две пощенски служби - частна и държавна. Поддържали са гъста мрежа от пощенски станции, така че спешните писмени съобщения са можели да се предават с огромна скорост. Писмата с най-висок приоритет са пътували с галопиращи конници, които са сменяли през няколко километра конете с отпочинали, а и жокеите са се сменяли.

    Освен това са имали и други методи за предаване на по-прости съобщения, но документите са пътували по пощата.

    Римските пътища са били добре поддържани, охранявани и основните пътни артерии са били по възможно най-краткия маршрут - била на планини, а не ниското. Като изключим робството - това е била една високо развита цивилизация. В Северна Африка (римските колонии) са намирани хирургически инструменти, които почти не се различават от съвременните, включително за раждания. В самия Рим е имало 8 етажни блокове (за бедните). И както в нашата цивилизация - богатите са си живеели добре, бедните д.г.д. ...

    preklara rara
  36. 36 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10486 Неутрално

    До коментар [#35] от "edin slep":

    Много интересно решение. Чел съм за него, но за 19 век.
    Все пак е малко нереално дори с гълъби или честа смяна на конници. Гугъл дава време с кола по магистрали без забавяне на границата от 51 часа за Йерусалим до Лондон за 4900 км :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  37. 37 Профил на Mai-ski_17.
    Mai-ski_17.
    Рейтинг: 844 Неутрално

    "Кой е изобразен на статуята без глава от Рупите?"

    Тялото е на Цецка, а главата на Бойко.
    Може и да е обратно.

    Аз съм за реалистично гледане на проблемите. Без политика.
  38. 38 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 1944 Неутрално

    Много е вероятно главата да са я откинали някои от първите християни - те са били много крайни на тема "да не си правиш идоли". В такъв случай трудно ще я намерят - обикновено са ги разбивали на парчета или са ги хвърляли в реки (където за тия години толкова наноси са се образували, че даже археолог няма да я познае).

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK