Откъс от "Европейките султанки на Османската империя" на Анна Бъкстон

Издателство "Изток Запад"

Издателство "Изток Запад"



В рубриката "Четиво" "Дневник" публикува откъс от "Европейките султанки на Османската империя", с автор Анна Бъкстон, предоставен от Издателство "Изток Запад"


Две години след излизането й на английски, на българския книжен пазар се появи книгата на Анна Бъкстон "Европейките султанки на Османската империя" – увлекателен труд, който ни превежда през най-суровите години от историята. История, която сме свикнали да свързваме с имената на мъже – владетели, поробители и войни. Този път обаче гледната точка е различна. В главната роля са нежните спътнички на султаните, станали майки на децата им и изиграли немалка роля в управлението на Османската империя. Анна Бъкстон ги изважда от студената сянка на миналото, за което в края на книгата искрено й благодарим.


"Европейките султанки на Османската империя" е пътуване с начална точка края на 13 век. Оттогава редица византийски, български и сръбски принцеси се омъжват за владетелите в империята. Някои от тях запазват религията си и лишават децата си от възможността да бъдат султани. Други приемат Исляма и се превръщат в най-важните жени в османското семейство. Вълнуваща е съдбата на българката Тамара Шишман, поискана от султан Мурад I (първият, който използва тази титла) за жена в името на мира на двете страни.




Изпращането й в харема е прието като саможертва. Българската църква я включва във всички молебени, а народът й посвещава народни песни и безброй легенди. Няма други български принцеси, споменати толкова често във фолклора ни. Още имена на султанки изскачат едно по едно от страниците. Мара Бранкович, Нилюфер Хатун, Теодора Кантакузина. Всяка от тях внася по малко от своята европейска култура, език, мода и религия в Империята, кореспондира с монарсите на Европа и оказва влияние върху водените от османците войни.


Следва периодът, в който султаните започват да избират съпруги измежду робините в харема, за да избегнат феодални въстания и да осигурят силна приемственост. Тук се появява фигурата на украинката Хюрем Султан – любимка на Сюлейман Великолепний. Нейната власт е огромна – тя успява да промени изцяло системата за наследство в Империята, да се освободи от статута на робиня и да се отърве от всичките си врагове в името на живота на децата си.


Следващата значима султанка е Кьосем, чиято власт върху Империята продължила почти 39 години. Тя била първата, която управлява съвсем сама, а не чрез влияние върху съпруга и синовете си. Следват още и още жени с европейски корени, които иззад стените на османския двор налагат своите виждания за политиката, културата, музиката и архитектурата.


Подробностите около съдбите им споделя Анна Бъкстон, а вие сте тези, които ще решите дали те са имали късмета или злощастието да станат султанки. Доближете се до историите им и се вдъхновете от силата и куража им. Несъмнено ще останете изумени и очаровани.


Анна Иванова Бъкстон е родена и отраснала в Бургас. От 1980 година тя живее във Великобритания. Завършила е Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий", след-дипломна квалификация в "Colchester Institute" и магистратура в "Anglia Ruskin University". След успешна кариера в британската образователна система, тя се оттегля, за да се посвети на творческа дейност.


Читателите на "Дневник" могат да се възползват от 10% отстъпка от цената в Ozone.bg при въвеждане на код Dnevnik10. Поръчай книгата с безплатна доставка тук


Откъс от "Европейките султанки на Османската империя" на Анна Бъкстон


Целта на тази книга е да разкаже историите на голям брой жени от европейски произход, които са играли значителни роли в управлението на Османската империя. Някои от тях са управлявали Империята за дълги периоди от време.


Моят интерес към тази тема се разрасна по времето, когато изследвах Османската история в контекста на първата книга, която написах – "Тамара Шишман и Мурад I". Тогава ми станаха ясни какъв голям брой европейки са влезли в османския харем и изключително важните роли, които някои от тях са играли в Империята.
В началото на Османската империя султаните са търсели бракове с принцеси, станали първите султанки, за да се докажат пред народа и съседите си като равностойни партньори на балканските царе.


Доказателство за това са доста бракове, най-вече с византийски, български и сръбски принцеси. Османски съпруги в началото на империята стават византийките Аспорша Хатун, Теодора Кантакузина, българката Тамара Шишман, сръбкините Оливера Деспина Хлебянович и Мара Бранкович. Всички тези принцеси са сключили брак в официални сватбени церемонии – в родината си, в османските земи или и на двете места.


Впоследствие, когато Османската империя става доминиращата сила и вече е асимилирала най-близките си балкански съседи, чиито принцеси досега вземали за съпруги, нуждата от династични бракове отпаднала. Тогава се появява традицията султаните да си намират партньорки из средите на наличните наложници – всичките робини.


Причината за това е била, че жените, живеещи в Империята, са били свободни – туркини, хри­стиянки и еврейки, те не можели да стават робини и наложници. Като свободни жени, те трябвало да сключат официален брак със султаните. (Точно по тази причина новоосвободената бивша робиня Хюрем Султан убеждава Сюлейман Великолепни да се ожени за нея – като свободна жена тя нямала вече право да живее с него без брак.)


Наложниците са били робини, стигнали до харема, след като са били отвлечени от семействата си от нападащи пирати и армии. Те произхождали от различни краища на Европа. Някои от тях са италианки/венецианки, други са византийки – гъркини, украинки, французойки, сръбкини, грузинки и т.н. Дори има и една българка, която не е трябвало да бъде в харема като робиня.


Животът им заслужава проучване по няколко причини: за начините, по които те стават любимки на султаните, за въздействието, което оказват върху тях и империята, и политиката ѝ, за начина им на живот, култура и мода, както и поради взаимоотношенията, които те са поддържали с Европа.


Някои от тези жени са запазили влиянието си не само по времето, през което се били главните партньорки на управляващия султан, но и тогава, когато синовете им ставали султани и те се заемали важната позиция на Кралица Майка/ Валиде Султанка. Някои от тях като Нурбану Султан, Сафие Султан, Хатидже Турхан Султан и особено Кьосем Султан са прекарали 20–40 години начело на Империята. Например Кьосем, партньорката на Ахмед I, става Валиде Султан по време на управлението на синовете си Мурад IV и Ибрахим І, и после става Старша Кралица Майка (Büyük Valide Sultan) по време на господството на внука ѝ Мехмед IV.


И въпреки че са живеели затворени в харема, те са успявали да упражняват огромно влияние върху ръководството на империята. В техните истории ще разберете как са го постигали.


По това време не е имало официални брачни договори. Всяка жена е била приемана за "съпруга", щом е получила собственост, с която да издържа себе си и децата си. По-късно те са получавали също пари – заплати, определени въз основа на тяхната важност в очите на султана. Някои от тях също са преминали през сватбени ритуали и церемонии. Живели са в голям лукс, облечени в коприни и брокати, носели са невъобразимо красиви бижута – някои от тях могат да бъдат все още видени в музея "Топкапъ" в Истанбул.


Въпреки това дните им са били изпълнени с тревоги – имало е заплахи срещу тях, срещу султаните и срещу децата им. Имало е епидемии от чума и други болести, въстания и конспирации в двореца – всички те са можели да отнемат статута им и да подкопаят властта им. Живели са живот, пълен с несигурност!


Някои от тях са били обичани от народа – като Хатидже Турхан Султан, други като Хюрем Султан са били мразени. Народът смятал Хюрем за вещица, която омагьосала любимия им султан – как иначе биха си обяснили факта, че той нарушава няколковековната традиция, за да се ожени за нея – робинята!? Любовта, както и омразата са били в основата на начина, по който някои от султанките са умирали – някои са умирали в леглата си, други като Нурбану Султан и Кьосем Султан са умирали от насилствена смърт – били отравяни или удушавани. Злополучната Ирина, най-голямата любов на Мехмед Завоевателя, е била екзекутирана пред Улема (Съвет на ислямските духовни лица), за да може Мехмед да демонстрира любовта си към исляма чрез убийството ѝ.


И докато размерите на харема по времето на първите султанки са били сравнително малки, по-късно неговите жителки са увеличили броя си значително. По времето на Кьосем Султан 3000 жени са живели в него. Това също изисквало да има голям брой жени-администраторки и работнички в харема. Броят на евнусите се е увеличил, както и техните отговорности и власт. Черните евнуси са били с напълно премахнати полови органи и затова са били поставяни да отговарят за харема. На белите евнуси са премахвали само тестисите и те са работели предимно в османската администрация.


Много от султанките са използвали еврейки търговки, които като свободни жени са можели да влизат и излизат от харема и да осъществяват връзките им с външния свят, както и да ги представят в международни преговори с политици и посланици.


Особено ме интересуваха тези султанки, които бяха внесли своята европейска култура, езици, мода и дори религии в сърцето на Османската империя. Някои от тях са кореспондирали с много от монарсите на Европа по времето на живота си и са упражнявали влияние и понякога натиск върху войните, които османците са водели срещу европейските държави.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (32)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10006 Весело

    Интересно четиво :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  2. 2 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4022 Неутрално

    жените, живеещи в Империята, са били свободни – туркини, хри­стиянки и еврейки, те не можели да стават робини и наложници. Като свободни жени, те трябвало да сключат официален брак със султаните.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    Б Е З Ц Е Н Н О

    Ха-хааааааа
    Ква стана тя, бре таваришчи.
    Не бяхме ли всички "РОБИ" в Османския султанат ?!?!?!
    Три или колко бяха там "СИНДЖИРА РОБИ",
    стенещи и робуващи,
    безнадеждно чакащи БАЙ ИВАН от СЕВЕР да ни "ОСВОБОДИ"
    ха-хаааааааааааа

    ОтидЕ та се не видЕ най-сочната ОПОРКА НА РУСНЯЦИТЕ

    За "РОБИТЕ" и "РОБСТВОТО" ха-хаааааааааа

  3. 3 Профил на ralita68
    ralita68
    Рейтинг: 960 Неутрално

    Вчера ми се случи да обяснявам на един чугун нещо такова. И понеже нямаше абсолютно нищо в кратуната, освен онова което му е било набито като малък, повтаряше само „ ами кланетата....”, „ами кръвния данък”..... Неспасяеми простаци!

  4. 4 Профил на ebf52574941
    ebf52574941
    Рейтинг: 356 Неутрално

    ...Ха-хаааааааКва стана тя, бре таваришчи.Не бяхме ли всички "РОБИ" в Османския султанат ?!?!?!... ха-хаааааааааа
    —цитат от коментар 2 на Hawaii


    Напълно си права сладурано!
    От къде накъде да вярваме на народните песни, като:
    „КРАЛИ МАРКО ОСВОБОЖДАВА ТРИ СИНДЖИРА РОБИ“
    ( https://liternet.bg/folklor/sbornici/bnt/1/30.htm )
    Още повече, че тези песни са БЪЛГАРСКИ !
    Истината ни казва Анна ИВАНОВА Бъкстон – родена в Бургас.

    До коментар [#3] от "ralita68":

  5. 5 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4022 Весело

    От къде накъде да вярваме на народните песни, като:
    „КРАЛИ МАРКО ОСВОБОЖДАВА ТРИ СИНДЖИРА РОБИ“
    ( https://liternet.bg/folklor/sbornici/bnt/1/30.htm )
    Още повече, че тези песни са БЪЛГАРСКИ !
    —цитат от коментар 4 на ebf52574941


    Ха-хааааааааааа

    Хииииииииииииииии

    Ами, че КРАЛИ МАРКО е СУЛТАНСКИ ВАСАЛ, ма !!!!

    КРАЛИ МАРКО се е бил РАМО ДО РАМО СЪС СУЛТАНЯ, мари !!!!

    Какви "три синджира роби" , къв СУЛТАНСКИ ВАСАЛ да ги "освобождава",

    кви пет рубли ?!?!?!?!?!

  6. 6 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 727 Неутрално

    До коментар [#2] от "Hawaii":

    Хайде стига с глупостите.. Едно е да си живуркаш в харема ...и друго на полето или в града.. християните в Османската империя може да са били по добре от селяните в Русия , но със сигурност много по зле от селяните в Западна Европа.

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  7. 7 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4022 Весело

    До коментар [#2] от "Hawaii":Хайде стига с глупостите.. Едно е да си живуркаш в харема ...и друго на полето или в града.. християните в Османската империя може да са били по добре от селяните в Русия , но със сигурност много по зле от селяните в Западна Европа.
    —цитат от коментар 6 на angevins


    Едва ли са били "много по-зле" от селяните в Западна Европа ?
    Дори е било ТОЧНО ОБРАТНОТО.
    Селяните в Западна Европа са били
    ПОДЛЕЖАЩИ НА ЗАДЪЛЖИТЕЛНА ВОЕННА МОБИЛИЗАЦИЯ КРЕПОСТНИ
    които при МНОГОБРОЙНИТЕ ВОЙНИ СА УМИРАЛИ КАТО МУХИ
    по бойните полета, оставяйки в селата си жените и децата
    да превиват гръб и да работят за трима по полята и нивите.

    Селяните в Османския Султанат НЕ СА ИМАЛИ това "ЩАСТИЕ",
    ами са си живеели и умирали в дълбока старост в родните си
    села и семейства !!!!
    НЕ Е МАЛКО, от гледна точка на чисто човешкото ЩАСТИЕ и
    НОРМАЛЕН ЖИВОТ

  8. 8 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 727 Неутрално

    До коментар [#7] от "Hawaii":

    СЛЕД 17 век в Европа си имат професионални армии...

    Като цяло не мисля че християните са живеели добре . били са обект на религиозна дискриминация . Или това викаш няма значение.

    И не не съм русофил и не харесвам Путин, но изкривяването на историческото минало заради политически интереси много ме дразни...

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  9. 9 Профил на ralita68
    ralita68
    Рейтинг: 960 Неутрално

    До коментар [#6] от "angevins":

    Това може да се проектира във всяко време. Става въпрос за класово разделение, не за верско или етническо. Нима мюсюлманите селяни в Османската империя са живели различно от християните. И те са били крадени, рекетирани използвани, че и (О, ужас!!!) от българи чорбаджии и българи хайдуци!

  10. 10 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4022 Неутрално

    До коментар [#7] от "Hawaii":СЛЕД 17 век в Европа си имат професионални армии...Като цяло не мисля че християните са живеели добре . били са обект на религиозна дискриминация . Или това викаш няма значение. И не не съм русофил и не харесвам Путин, но изкривяването на историческото минало заради политически интереси много ме дразни...
    —цитат от коментар 8 на angevins


    Исторически безспорен факт е, че в Османския Султанат
    е имало голяма религиозна търпимост към религиите.
    Точно поради тази причина, прогонените от Западна Европа
    и най-вече от Испания ЕВРЕИ са били приети в Осм.Султанат
    и са намерили там своето място да живеят спокойно
    и без да бъдат тормозени от когото и да било.
    Впрочем, точно поради тази причина е и голямата верска търпимост
    която българите имаме към различните от нас.
    Българи, турци, евреи и всякакви са живеели заедно
    безпроблемно и без каквито и да са вражди и противопоставяния
    през всичките столетия, в която българските земи са били
    част от Осм.Султанат.
    През това време БЕЗ ПРОБЛЕМИ СА СТРОЕНИ НОВИ ЦЪРКВИ.
    Такава екстра е била НЕМИСЛИМА през периода
    НА КОМУНИСТИЧЕСКОТО ВЛАДИЧЕСТВО - 1944 - 1990

  11. 11 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 727 Неутрално

    До коментар [#10] от "Hawaii":

    евреите от край време са били толерирани в ислямския свят когато в Европа са ги тормозели.

    и църкви започват да се строят едва през 19 век след модернизирането на Империята и то под натиск на Англия и Франция.

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  12. 12 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4022 Неутрално

    До коментар [#6] от "angevins":Това може да се проектира във всяко време. Става въпрос за класово разделение, не за верско или етническо. Нима мюсюлманите селяни в Османската империя са живели различно от християните. И те са били крадени, рекетирани използвани, че и (О, ужас!!!) от българи чорбаджии и българи хайдуци!
    —цитат от коментар 9 на ralita68


    Това за селяните от всякакъв етнос и религия е точно така.
    Само, че НЕ Е ИСТИНА внушаваната от ЧЕРВЕНО-РУСКАТА ПРОПАГАДНА
    ОПОРКА за "ЛОШИТЕ И КРАДЛИВИ ЧОРБАДЖИИ"

    ЧОРБАДЖИЯ е ОФИЦЕРСКИ ЧИН в ЕНИЧАРСКИЯ КОРПУС

    Впоследствие с него са наричани БОГАТИТЕ И ВЛИЯТЕЛНИ БЪЛГАРИ.
    Чорбаджиите - това са МЕСТНИТЕ ПЪРВЕНЦИ.
    ВЛИЯТЕЛНИТЕ ХОРА по места.

    ЧОРБАДЖИЯ - това НЕ Е ТИТЛА и НЕ СЕ НАСЛЕДЯВА.
    Бащата може да е ЧОРБАДЖИЯ, децата му, може и ДА НЕ СА.
    Ако не са предприемчиви и влиятелни, те вече НЕ СА ЧОРБАДЖИИ.

    ЧОРБАДЖИЯТА НЕ Е ИМАЛ РОБИ, като аристокрацията
    и помешчиците в ЦАРСКА РУСИЯ, например.
    ЧОРБАДЖИЯТА е използвал труда на НАЕТИ И РАБОТЕЩИ
    СРЕЩУ ВЪЗНАГРАЖДЕНИЕ РАБОТНИЦИ-РАТАИ
    Ако ратаят не е бил доволен от заплащането
    и от ЧОВЕШКОТО ОТНОШЕНИЕ НА ЧОРБАДЖИЯТА към него
    той си е отивал веднага и е отивал при ДРУГ РАБОТОДАТЕЛ
    Това си е било ЧИСТА ПРОБА КАПИТАЛИЗЪМ що се отнася
    до НАЕТАТА РАБОТНА СИЛА.

    Не е било рядкост предприемчиви ратаи да се замогнат
    и на свой ред да забогатеят и да се превърнат в чорбаджии.

    ЧОРБАДЖИЯТА НЕ Е ОГРАБВАЛ НИКОГО,
    доколкото НЕ Е ИМАЛО законовите предпоставки да го прави.
    ТОВА НЕ Е ПОМЕШЧИКЪТ и КРЕПОСТНИТЕ МУ В РУСИЯ

  13. 13 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4022 Неутрално

    евреите от край време са били толерирани в ислямския свят когато в Европа са ги тормозели.
    —цитат от коментар 11 на angevins


    Евреите НЕ СА БИЛИ ТОЛЕРИРАНИ в ислямския свят.
    Просто са живели с равните права и свободи на всички други
    етноси и религии в Османска Турция.
    В Европа и ЕвроАзиатска Русия са били ТОРМОЗЕНИ,
    ДИСКРИМИНИРАНИ и ПРЕСЛЕДВАНИ, по религиозен признак.
    Не навсякъде, но в повечето места.

  14. 14 Профил на ralita68
    ralita68
    Рейтинг: 960 Неутрално

    До коментар [#12] от "Hawaii":

    Напълно съгласна!

  15. 15 Профил на васил козарев
    васил козарев
    Рейтинг: 411 Неутрално

    До коментар [#2] от "Hawaii":


    Хайде малко попрочети литература и публицистика от периода преди да пишеш. Или и Ботев е "товарищ"?
    -"Тогава мнозина казваха: "По-добре беше Сленцето да изгаснее, отколкото да замлъкне Евтимевият език!" Съжалявам те, о църкво, съжалявам те поради това неочаквано разорение! На теб говоря, търновска славо! От каква на каква се превърна! [...] А свещениците, уви, и люде и множество тълпи страдаха на открито; те нямаха нито молитвени домове, нито пък се ползуваха- подобно на нечестивите от законни правдини"
    Йоасиф Бдински в края на 14в.
    Ето ти още един рАшист, подкопавал най-нагло святата османска власт в името на Путинизма...
    Или да вземем фолклора- Крали Марко и три синджира роби- народа си го е казал, по какъв начин се чувства.
    Ама някои глупаци не правите разлика между духовно робство и такова като социално-икономически отношения. Защото българинът, християнин, да не може да погледне в очите безпросветния читак, с бесово съзнание, не е отношение между равни.

  16. 16 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4022 Весело

    Или и Ботев е "товарищ"?
    —цитат от коментар 15 на васил козарев


    Ха-хаааааа
    Не знам "товарищ" ли е Ботев, но
    "РОБЪТ" Христо Ботев, със ЗАПЛАТАТА на БАЩА СИ -
    "РОБЪТ" Ботьо Петков е могъл ДА УЧИ В ЧУЖБИНА !!!

    "РОБЪТ" Христо Ботев, облечен ПО ЕВРОПЕЙСКАТА МОДА
    С КОСТЮМА и ПАПИЙОНКАТА, е могъл ДА СИ ВЗЕМЕ ШАПКАТА
    и БЕЗ ДА СЕ ОБЯСНЯВА НА НИКОГО ЗАЩО и КЪДЕ ОТИВА
    И БЕЗ ДА ИСКА РАЗРЕШЕНИЕ ОТ НИКОГО !!!!!!!!!!
    ДА ПЪТУВА КОГАТО СИ ИСКА В ЧУЖБИНА.
    Екстра, НЕПОСТИЖИМА ЗА ТОГАВАШНИТЕ "СВОБОДНИ" ха-хаааа
    РУСКИ МУЖИЦИ,
    Екстра НЕПОСТИЖИМА и ЗА БЪЛГАРСКИТЕ "СВОБОДНИ"
    ТРУДЯЩИ СЕ за времето от 1944 та чак до 1990 година !!!!!
    когато ТУК ИМАШЕ ИЗХОДНИ ВИЗИ и КРЕПОСТНИЧЕСТВО,
    пардон ЖИТЕЛСТВО, което си е същото, преведено на БЪЛГАРСКИ !!!

    Тогавашния МУЖИК В РУСИЯ не е могъл да отиде ДО СЪСЕДНОТО СЕЛО,
    ние окайваме "РОБИТЕ" като ХРИСТО БОТЕВ ха-хааааааааааааа

  17. 17 Профил на ebf52574941
    ebf52574941
    Рейтинг: 356 Неутрално

    КРАЛИ МАРКО е СУЛТАНСКИ ВАСАЛ
    —цитат от коментар 5 на Hawaii


    Скъпа, съгласен сън с тебе. Започнал съм коментара си с:
    „Напълно си права сладурано!“
    Не трябва да се има никакво доверие на песни
    измислени от българския народ.
    Първо защото са български.
    Второ защото не са от Анна ИВАНОВА Бъкстон.

    https://liternet.bg/folklor/sbornici/bnt/1/30.htm

    До коментар [#5] от "Hawaii":

  18. 18 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 1975 Гневно

    Няма такава титла султанки или принцеси в Османската империя! Дори и турците не пишат подобни глупости! Във "Владатели на Османската империя" се говори за османски принцове но не и за принцеси още по-малко султанки!
    И другата глупост как принцесите на балканските държави сключвали бракове със султаните едва ли не както със християнските владетели! Няма такова нещо и те го разбират че принцесите им са обикновени наложници в харема и затова тази пазарна практика се прекратява, не случайно няма и един такъв брак на принцеса на западен владетел или на Руската империя със султан!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  19. 19 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4022 Весело

    "По-добре беше Сленцето да изгаснее, отколкото да замлъкне Евтимевият език!" На теб говоря, търновска славо! От каква на каква се превърна! [...] Йоасиф Бдински в края на 14в.Ето ти още един рАшист, подкопавал най-нагло святата османска власт в името на Путинизма...
    —цитат от коментар 15 на васил козарев


    Душа,
    ЙоасАф Бдински се казва.
    Подледният ВИДИНСКИ Митрополит.
    С уточнението, че СЛЕД ВЪОРЪЖЕНИЯТ СБЛЪСЪК
    с Османските войски, ВИДИНСКОТО ЦАРСТВО е ПОБЕДЕНО !!!
    Представяш ли си МИТРОПОЛИТЪТ на ПОБЕДЕНОТО ЦАРСТВО
    ПОБЕДИТЕЛИТЕ ДА ГО ОСТАВЯТ ЖИВ И ЗДРАВ ?!?!?!?!?!
    Че даже да има РЕДКИТЕ И СКЪПИ ТОГАВА ХАРТИЯ И МАСТИЛО
    БЕЗПРЕПЯТСТВЕНО ДА РЕДИ горенаписаните нещица ?!?!?!

    НЯМА ЛАГЕРИ, НЯМА БЕЛЕНЕ, НЯМА ДС !!!!

    Не ни разплаквай с подобни тъжни редове, писани в наистина
    ТЪЖНОТО ВРЕМЕ, когато Българските царства са били
    ТОКУ-ЩО ПОБЕДЕНИ В ПРЯК ВОЕНЕН КОНФЛИКТ !

    Авторката на статията и аз говорим за последващите времена.
    Времената когато В БЪЛГАРСКИТЕ ЗЕМИ СЕ ВЪЗЦАРЯВА МИР !
    За тогава говорим !

  20. 20 Профил на васил козарев
    васил козарев
    Рейтинг: 411 Неутрално

    До коментар [#19] от "Hawaii":

    Ти говориш със задника си, където е и мозъка ти...
    И понеже си доста глуповат, ти го казвам, че "робство" не е като обществени отношения, но понеже си елементарен, разбираш понятията първично.
    Простотията ти си пролича с написаното за Ботев. Ако имаше малко акъл в тенекията, която имаш за глава, щеше да си замълчиш. Но понеже, глупакът срама няма, понаписа едни словесни диарии...
    Ама едим Софроний какво "равенство" описва в "Житие и страдание"... но то трябва да си чел, че и да мислиш трябва да можеш...
    Или пък ботевото "Примери от турското правосъдие" от времето, когато "по българските земи се възцарява мир"...
    Ма виж и Левски какъв рАшист е бил, че не си е гледал "възцарения мир", ами тръгнал да комитства и пълни главата на народа с простотии...
    Но и на тъпаците не ви е лесно...

  21. 21 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2351 Неутрално

    В книгата си "Морският ястреб" Рафаел Сабатини разказва подобна история. Сър Хенри Оливър, богат английски благородник и земевладелец е поробен от испанци благодарение предателството на брат си. Окован е на галера, където само калява тялото си и придобива сила. Впоследствие галерата е нападната от алжирски пирати и сър Оливър със смелоста си става техен човек. Приема исляма и става дясна ръка на пашата Асад. И тук се сблъсква с жена му Фензиле, италианка, с амбиции да постави сина си начело на управлението и богатството на Асад. Почват интриги и прочие. Дали са били нещастни робини или хитри използвачки, биха разказали самите жени от харемите. Дали има писани хроники през тия времена. Истината е, че не са били голи и боси, нито гладни. Традициите на мисюлманите забраняват много неща, но специално по тънката част са били Н1 в световен мащаб.

  22. 22 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3479 Неутрално

    Причината за това е била, че жените, живеещи в Империята, са били свободни – туркини, хри­стиянки и еврейки, те не можели да стават робини и наложници. Като свободни жени, те трябвало да сключат официален брак със султаните.
    ========
    Причината за това е в Исляма.......
    Става дума за истинския Ислям..... не за провокационните му импровизации от типа ИД.........
    Нека поне тази книга вразуми картотекираните анти турски тролове, че не всичко е така както ни го обесняваха по времето на соца.....

    Bukalemun
  23. 23 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3479 Любопитно

    До коментар [#18] от "Julian Mall":

    И другата глупост как принцесите на балканските държави сключвали бракове със султаните едва ли не както със християнските владетели!
    =========
    Напротив......!
    С вълнение чакали да се свечери и да имат шанса да са избраници на Султана......
    Правели какво ли не за да му родят син, че после и евентуален престолонаследник.......

    Bukalemun
  24. 24 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3479 Любопитно

    Тук се появява фигурата на украинката Хюрем Султан – любимка на Сюлейман Великолепний. Нейната власт е огромна –
    =============
    Личната любовна драма между тези двамата е много добре отразена в писмата които е писала Тя към Него.....
    Борбата между любовта и имперските задължения е преминавала от леки молби в драматични полемики.......
    В тия писма се забелязва как нито Тя е била робиня, нито той Султан.
    И Двамата са воювали...... Той на бойното поле, а Тя в Харема.....
    Нямали право на нито едно поражение понеже враговете и на двамата са били безпощадни......
    Една интересна любовно социална връзка, изпълнена с приключения и рискове......

    Bukalemun
  25. 25 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 1975 Неутрално

    Причината за това е била, че жените, живеещи в Империята, са били свободни – туркини, хри­стиянки и еврейки, те не можели да стават робини и наложници. Като свободни жени, те трябвало да сключат официален брак със султаните.========Причината за това е в Исляма....... Става дума за истинския Ислям..... не за провокационните му импровизации от типа ИД.........Нека поне тази книга вразуми картотекираните анти турски тролове, че не всичко е така както ни го обесняваха по времето на соца.....
    —цитат от коментар 22 на eti mehter


    Ха-ха -ха, още една опашата лъжа! Единственото вярна е че в империята ловът на роби е бил официално забранен но неофициално всеки правоверен е можел да отвлече неверничка в харема си! А ако е имало някакво неподчинение на неверниците жените и децата им е можело законно да се вземат за роби!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  26. 26 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 1975 Любопитно

    До коментар [#18] от "Julian Mall":И другата глупост как принцесите на балканските държави сключвали бракове със султаните едва ли не както със християнските владетели! =========Напротив......!С вълнение чакали да се свечери и да имат шанса да са избраници на Султана......Правели какво ли не за да му родят син, че после и евентуален престолонаследник.......
    —цитат от коментар 23 на eti mehter


    Да бе направо са се биели да станат наложници в харема! Затова и след Баязид не знам друг султан да е вземал християнска принцеса в харема си!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  27. 27 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3479 Неутрално

    До коментар [#26] от "Julian Mall":

    Да бе направо са се биели да станат наложници в харема!
    ======
    Стигало те е и до такива моменти, че и по жестоки.......
    Сипвала се е и отрова в храната.......
    Но многобройните евнуси служели точно за да предотвратяват такива инциденти.......
    Имало е и състезания..... коя ще е най жизнената ханъма в харема.....
    Например....... чупенето на орехи със зъби, е бил много важен критерий, че "освен красива и приятна, е и здрава и жизнеспособна".....
    Умствените качества също......
    Веднъж когато една испанска Контеса е била избраницата на Султана, Той е забелязал, че тя се е чувствала все още пленница....... и не по желание в Харема.......
    Натъжен, Султана е заповядал да я пуснат да си върви...... със специален Ферман и печат, гарантиращ, че въпросната Контеса се връща при родителите си неопорочена от Султана...... който в последствие признава, че тъжни най вече за загубата от интелектуалните И качества........

    Bukalemun
  28. 28 Профил на theduloclan
    theduloclan
    Рейтинг: 1383 Неутрално

    А в книгата "Европейките султанки на Османската империя" има ли глава и за Бойко Борисов? Все пак и той е част от харема на Ердоган...

  29. 29 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4022 Весело

    Най-смешният способ на защитниците на
    РУСКАТА ОПОРКА, че сме били "РОБИ"
    е позоваването на ПЕСНИ и БАБИНИ ДЕВЕТИНИ.
    Как не се сетихте за ЕМБЛЕМАТИЧНИЯ АВТОРСКИ ФЕЙК
    "Балканджи Йово" ?!?!?!?!
    НАПИСАН от СТЕФАН ВЕРКОВИЧ 1860 г.
    преработен по-късно от Пенчо Славейков.

    Интересно, че подобен "шедьовър", за съчиняването на който
    е нужно ОСОБЕНА УМСТВЕНА НАГЛАСА, се е появил
    само и единствено на български език.
    Аналози на гръцки, румънски, албански, сръбски.....и прочее езици НЯМА

  30. 30 Профил на васил козарев
    васил козарев
    Рейтинг: 411 Неутрално

    До коментар [#29] от "Hawaii":

    Каква "руска опорка", куха манерко, като за "робство" се говори преди Освобождението, бе?!
    Ама, ти не вдяваш, като ти се обяснява, че фолклора и литературата показват патоса на народа. То, според морален и интелектуален кастрат като теб, може и Пайсий да е путлерист.
    Ти, който си с пещерни разбирания, да ми ръсиш акъл за народното творчество, не върви.
    Гърците, пиле шарено, безУмно, ако не ти е известно , винаги са били с по-различен статут, а сърби, албанци, босняци, са в переферията на Балканите. Докато при нас е ВРАТАТА между Османците и ЕВРОПА, следователно тук натиска е най-силен, тук са и важните им крепости, тук е похлупака на османският милитаризъм. Пък с целия си слаботоков капацитет се чуди що само в нашия фолклор го има тоя мотив. Ама, аман от формени илитерати, дето съвсем простички неща не вдявате, а си напъвате празните мяхове върху по-сложни проблеми.

  31. 31 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3479 Любопитно


    Следващата значима султанка е Кьосем, чиято власт върху Империята продължила почти 39 години. Тя била първата, която управлява съвсем сама, а не чрез влияние върху съпруга и синовете си.
    =========
    Никога не е управлявала официално, но влиянието и върху Султаните е било изключително......
    Родена през 1590 година под името Анастасия, Hatun Kösem Sultan има спорно минало преди да постъпи в Харема. Румелийка или босненска, тя е жена на Ахмед I...... и майка на Мурад IV.
    Подпомагала е четирима Падишаха, кой от кого по некадърни и злощастни...... Сваляла е Султани и поставялa на тяхно място други, с цел престижа на Империята да не е подронен......
    Останала вдовица на 27 години и забелязала зараждащата се криза в Султаната , Кьосем е принудена да даде управлението на 11 годишния Мурат. По големия му брат Ибрахим е слабо характерна личност с постоянен страх да не го убият..... а и имал още един порок......бил е без чувствен към жените, което по ония времена е било най голямото НЕ за един кандидат Султан......
    Днешните историци я виждат като търпелива и мълчелива фигура в тогавашното управление на Империята.......
    Ако Hürrem Sultan е върха в женската хегемония, то Kösem е постоянството в управлението на Империята......

    Bukalemun
  32. 32 Профил на rorikabc
    rorikabc
    Рейтинг: 671 Неутрално

    Има предположение че синджирите с робите са сърби, словаци, словени , унгарци , ...Йово, Йован, Йована е сръбско име .
    Турците са се държали със страхопочитание към българите. Българите ич не са си поплювали. Ако в България живеем в търпимост се дължи на българите , не на турците .

    А , да и какви турци?? От кога има турци и Турция ?????
    То нема и гръци.
    Отоманите са се родили под Цариград а там са били мизите. Това са предимно местни племена. Отоманите са били нещо като днешните ИДИЛ-ци. Разбойници от кол и въже. По някое време столица им е бил Одрин .
    А за сравнението със Западна Европа - верно че са живели по зле българските селяни , не са попадали под инквизицията и не са ги горили на клади , не са гладували та да предприемат кръстоносните походи от глад . . Не са си изхвърляли нощните гърнета през прозореца като в Париж и Париж е вонял на километри през средновековието . Папата се извини за катарите = българи.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK