Хореографът Шамел Питс: В България намерих страхотни партньори

Хореографът Шамел Питс: В България намерих страхотни партньори

© Merry Ann/Фото Корпус



Световна премиера на третата част от "Черната серия" – "Черна дупка", ще направи в България респектиращият с професионалната си биография майстор на съвременния танц Шамел Питс. За целта е избрал театър "Азарян", а денят понеделник (24 септември). Поканата към американския хореограф и преподавател в Juilliard School, а и техен възпитаник, в Harvard University, и в други престижни световни центрове е замислена още преди 3 години в Йерусалим от арт мениджъра на Ðerida Dance Center Атанас Маев. Явно неслучайно преди дни Центърът спечели наградата на Столичната община за ярки постижения в областта на културата за 2018 година с платформа за съвременен танц, "Aerowaves". Сега проектът е съвместен с Берлин и Ню Йорк. А в изминаващата седмица Шамел ръководи едноседмичен уъркшоп. Спектакълът ще е цялостният завършен продукт: мултимедия, хореография, звук, костюми. Вече се знае, че за да видят пърформанса ще пристигнат професионалисти от различни страни.
Следващото представяне на проекта на голяма сцена е в Националния музей на Израел в Йерусалим (един от 10-те най-големи в света) на 11 декември.


А горещата новина е: Рикардо Жануарио (Бразилия), от екипа на Шамел Питс, след поредната репетиция, желае да се върне догодина в България и да работи по собствен проект.


Имате най-високата награда от най-престижния университет Juilliard School за изключителност в танца. Какво значи да си `изключителен` от гледна точка на изпълнителя?




- Да, спечелих наградата "Марта Хил" за "excellence", когато завърших Училището. Спечелих я с много упоритост, труд, отвореност към моите колеги. Включени бяха всичките ми сензори. Предимно – с усилена работа. Чудесно си я свърших, затова тогава се зарадвах на отличието, но на този етап съм по-заинтересуван от нещо друго, което е над тази перфектност. Отличието е близко до перфектното, а всъщност правя много грешки. От тях се уча и се поправям, и съм твърде смел в предлаганите идеи на спектаклите, за да мога да създам композиция която е красива, интимна, има различен вид, и е много по-силна от единствено "перфектното". С разнообразие от цветове извън и над "отличното".


Всъщност, забелязването и коригирането на грешките не е ли гаранция за развитие?


- Да, това е нещо, което те тегли напред. Искам да съм смел и да се чувствам добре с възможността да се проваля.


А кога имате чувството за провал? Кое считате за провал?


- Провалът за мене е като батут: паднеш – отскачаш. Може да се разгледа и в контраста – печеля-губя, успех-провал, отлично-лошо. Тези опозиции създават йерархия. А това, което ме интересува и искам да създам, е по-широк отвор на пространството, където да стават нещата. За да могат хората да задават въпроси за случващото се, да слушат, да се учат, да чувстват, и то да има своето въздействие върху тях.


Може ли всичко това да се изрази, предаде и внуши чрез движението на тялото?


- Абсолютно.


До каква степен е необходима музиката? Какво е нейното място: съпътстваща, контрапункт, допълваща, развойна?


- За мене музиката е партньор, който може да помогне да се играе с ритъма, с времето, с пространството. Помага да бъде засилена и да се кондензира средата, която се създава.


Хореографът Шамел Питс: В България намерих страхотни партньори

© > Снимка: Архив Derida Dance Center


Т.е. музиката и танца ги мислите и създавате едновременно ли? Работите заедно с композитора или му подавате само основни идеи? Какъв е процесът?


- Нямам предварително музиката, но когато я открия, знам че е точната – тази, която искам да използвам. Чувствам, че това е точната музика. Бих го сравнил с процеса на готвене на храна. Понякога има точно една съставка, която знаеш че трябва да е вътре, но я усещаш когато вкусиш приготвеното.


С определени ли композитори работите или си ги намирате по пътя?


- В "Черна дупка" много от музиката е оригинална – на композитора Сиван Якобовиц. Той живее в Ню Йорк, срещнахме се посредством общи приятели. Но всъщност се свързахме чрез "гага" – движенческия език. Като композитор има разбиране за движението, понеже е посещавал "гага" класове. "Гага" за нас беше връзката, подейства ни като лепило. Това лято бяхме в Берлин, Сиван също беше там, в неделя вечерта – преди представлението ни в четвъртък – изпитах сериозен блокаж с музиката за спектакъла. Събрахме се, направихме си "гага" клас, движихме се заедно и това отпуши блокажа. Същата вечер той написа голямата част от музиката. Допълнителната музика която намерих е аранжирана от друг мой приятел, колега от Джулиард, името му е Зен Джеферсън (Zen Jefferson). Към 3 през нощта звъннах и на него по телефона за помощ (и той беше в Берлин). Също ми съдейства да намеря звуци и музикална среда, които да използвам. Даже много добре си паснаха с вече създадената от Сиван и това, което имахме като движенчески материал за "Черна дупка". Зен казва за себе си че по професия е артист, който създава звукови колажи – art DJ. Той специално в петък пристигна в България, ще аранжира музиката и на живо по време на представлението.


Колко подготвена трябва да е публиката? Залагате на първичната публика или на по-интелектуалната?


- По-скоро за всеки, отворен да преживее нещо непознато, зареждащо с енергия, цветно, красиво. За всеки, който има интерес и иска да бъде докоснат от представлението, та дори за тези, които и не предполагат че имат способността да бъдат досегнати от въздействието на танца.


Правите ли уличен театър?


- В една от версиите на "Черна дупка" планираме така да направим пърформанса, че публиката да е много близо. Отблизо да влезе в изпълнението, а не с дистанцията, която се създава в типичния театър, както е тук в момента, в НДК, където ще ни гледате от разстояние. Искам да присъединя публиката. Дори когато създавам сценични представления, ме интересува как да направя такава атмосфера в тях, че тя да се чувства по същия начин, толкова обзета и близо до изпълнителите, все едно е на улицата, и е попаднала там случайно. "Черна дупка" е подходяща и за хора, които се интересуват от уличен театър, и които ходят по нощни заведения, тъй като могат да почувстват близостта между творбата и себе си, без да го има това разделение зрител-изпълнител.


Кажете повече за движенческия език "гага"?


- Създаден е от Охад Нахарин, който е артистичен директор на Batsheva Dance Company в Израел, Тел Авив. "Гага" е силно свързан с това да слушаш какво тялото ти иска, преди да му кажеш какво да прави. "Гага" е място, където можеш да споделиш своята страст за движение, да предизвикаш своята издържливост, да слушаш своите слаби места, за да можеш да срещнеш и силните си страни. Място, където ние всекидневно се научаваме да минаваме над тези лимити. И място, в което се срещаме с вътрешното си усещане за ритъм. А и място, където можем да бъдем игриви, умеем да се смеем на себе си, и не взимаме нещата прекалено на сериозно.


Това ли е методът, по който преподавате на студентите си в Джулиард и Харвард?


- Да, това преподавам всеки ден.


Хореографът Шамел Питс: В България намерих страхотни партньори

© > Снимка: Архив Derida Dance Center


А защо се местите в Бразилия, темперамента им ли Ви привлече?


- Живях там два месеца и бях повече като резиденция, отколкото като преместване. Беше заради Мирел Мартинс – партньорката, с която създадохме втората творба от трилогията – "Черно кадифе". И двамата имахме идеята за този дует, а също и да докараме "гага" в Бразилия, тъй като никога не го е имало в тази страна. Успяхме. И всяка година продължаваме да го правим.


Черният цвят толкова често присъства в заглавията Ви, защо?


- Това със сигурност не беше планувано в началото. Но в процеса на създаването, се оказа нужно за тези три представления. Полагам усилия да разбивам негативните стереотипи, които се създават около думата черно, цвета черен. Усилията ми са да споделя многото цветове през черния цвят.
В "Черната серия" всички отделни представления в трилогията имат свое заглавие, но думата `черен` е обща. "Черна кутия" – е моето соло; "Черно кадифе" – дуетът ми с Мирел Мартинс и "Черна дупка" е триото Тушрик Фредерикс (Южна Африка), Джой-Мари Томсън (САЩ), Рикардо Жануарио (Бразилия), което предстои да ви покажем. Разработва се темата за това което е вътре в нас, между нас и около нас.


От физична гледна точка обаче черната дупка точно обратното – носи много безнадеждност


- Не съм съгласен. Черната дупка е едно от красивите неща, които ние още не разбираме напълно в космическата система. Когато започнах да работя по процеса "черна дупка" тръгнах да си правя и разследване, да чета книгата "Смърт от черна дупка" (Death by Black Hole: And Other Cosmic Quandaries, Neil deGrasse Tyson, 2007). Чрез Нийл деГрас Тайсън открих колко тайнствена и невероятна може да е черната дупка, когато погледнеш извън всмукателната ѝ сила и негативните неща около нея. И все пак, нашето незнание създава един вид страх и се налага негативизъм спрямо черните дупки, без напълно да ги разбираме. Това е прекрасно, мистериозно и вдъхновяващо от гледна точка на философията и на науката. Когато нещо е малко страшно, непознато или мистериозно тайнствено то е черно. Което е лошо и негативно. А аз имам интерес да споделя нещо различно от това разбиране. Ако се вгледаш малко по-дълбоко и се вслушаш малко по-внимателно ще усетиш и ще преживееш нещо по-различно, по-прекрасно и по-позитивно спрямо думата "черна дупка".
Творбата ми, въпреки че е вдъхновена от космическия феномен на черните дупки, не се занимава с обяснение на научната теория зад тях.


Хореографът Шамел Питс: В България намерих страхотни партньори

© Merry Ann/Фото Корпус


Освен че са черна серия, имат ли нещо в съдържанието, което да ги обединява, или всяко едно е различно?


- Смятам че има връзка. Въпреки че са самостоятелни творби, като съдържание са различни, все пак маркират моя развой, прогрес като хореограф – развитието ми, това което исках да споделя да разкажа в началото, в средата и в края на този процес.


Специално ли избрахте танцьорите да са от Бразилия, Африка, Щатите, с различна националност?


- Връзката с танцьорите е построена на взаимния ни избор – всеки е избрал другия. Аз избирам тях, но и те мене.


В България ще е световната Ви премиера на "Черна дупка", радостен факт.


- За мене е чест. В България имам страхотен партньор – Атанас Маев и Derida Dance Center. Те са чудесни партньори и домакини, ние си сътрудничим, заедно решихме да доведем творбата и тук да направим нейната премиера. Това е най-правилното решение, знаем и го чувстваме от нашия екип. Още повече, че театърът буквално изглежда като черна дупка.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK