
© Роджър Балън
Роджър Балън е водещо име в художествената фотография и има защо. Естетиката, философията и посланията му минават далеч отвъд документалистиката или предварително декорирания сет. Сюжетите се подреждат пред обектива му така, че да излязат от конкретния си визуален контекст и да оформят метафори за човешкото съществуване и гранични състояния.
Ретроспективната изложба на артиста "Архетипи" е именно разказ за тези състояния на разрухата, отчуждението, абсурда, участта, отстъплението, двусмислието и подсъзнанието. Разделена между Националната галерия/"Квадрат 500" (13 ноември – 13 януари) и Градска художествена галерия - Пловдив (14 ноември – 5 декември), ретроспекцията включва 200 черно-бели фотографии на Балън от седемте му серии, направени между 1982 и 2014 г.
Артистът изгражда светове, снимайки в изоставени пространства в Йоханесбург, Южна Африка, маргинални общности, които живеят под критичния минимум за оцеляване. Изкуството му обаче е много повече психологическо и философско, отколкото документално и социално.
© Роджър Балън

© Роджър Балън
Изображенията на Роджър Балън се запомнят лесно и остават в съзнанието на зрителя дълго след като ги е видял. Фотографиите са провокация към ума, която иска да ни изправи лице в лице с онова, с което се страхуваме да се срещнем. Нашите кошмари, безизходица и падение се отразяват в изкуството на Балън, което обаче подсказва и изходът от тях. "Светлината идва от тъмнината", често казва артистът и вярва, че пътят към спасението е в челен сблъсък с най-големите ни рани, неудобства и представи. Представите за себе си, за околните и за света наоколо са представи, които Роджър Балън поставя под въпрос. Кое е реално и кое нереално? Кой си ти и какъв е смисълът да си тук? Има ли смисъл извън теб? Тежат ли внушенията, които сами си налагаме?
По тези и други въпроси, свързани с изкуството му, фотографията и етапите, през които преминава фотографията, Роджър Балън ще изнесе две лекции. Първата е на 14 ноември от 20:30 часа в СКЛАД (ул. "Екзарх Йосиф" 16) в Пловдив, а втората – на 15 ноември от 18:00 часа в "Квадрат 500". Лекциите ще се проведат на английски език и са с вход свободен.
© Роджър Балън
Роджър Балън е в музейните колекции на МoМА (Ню Йорк), "Тейт Бритън" (Лондон), музея "Виктория и Албърт" (Лондон), Пушкинския музей (Москва), центъра "Помпиду" (Париж) и много други. Той е от последните от неговото поколение, който снима черно-бяла аналогова фотография. Отнася се със съмнение към съвременното изкуство и неговата стойност – било то художествена или финансова.
Смята, че целта на изкуството е да дава на хората възможността да разширят собствените си представи за себе си, отношението си към света и значението, което сами изграждат в него.
"Изкуството не трябва да подсилва онова, което хората вече знаят. И не трябва да е просто декорация в хола ви. Затова Джеф Кунс е един от най-продаваните артисти в света. Той дава на хората добри усещания за тяхното детство, да гледаш Попай Моряка по телевизията, когато си на 8 години, това връща назад хората към добрите стари времена. И колкото повече хора се чувстват така, толкова повече те издигат изкуството на този човек на по-високи нива и тогава то се превръща в социално-икономическа причина, за да купуваш изкуството, тъй като то се превръща в инвестиция. Превръща се в стока и губи връзката си с първоначалния си смисъл. Думите са друг защитен механизъм. Ако можеш да дефинираш една идея с думи, тогава можеш и да се отървеш от нея. Можеш да я опаковаш и да я сложиш в супермаркета. Но ако изкуството е неопределимо, то е по-влиятелно в подсъзнанието, което не може да реши какво да прави с него, така че го обръща и преобръща, опитвайки се да влезе във взаимодействие с него. Знаете, "Това е щастливо" или "Това е красиво" – въпросът е приключен, можем да отидем да гледаме мач. Така че една творба трябва да носи това качество – да не е толкова лесно определима. Ако е твърде лесно да я дефинираш, значи тя не ти въздейства."
Широката популярност за Роджър Балън идва и от сътрудничеството му с популярната южноафриканска група Die Antwoord, които определят фотографа като свой вдъхновител и гуру – фигурата, която ги е накарала напълно да преосмислят изкуството и посланията си. "Когато видеоклипът на Die Antwoord - I Fink U Freeky се появи преди няколко години, цяло едно ново поколение се запозна с тъмния гений на Роджър Балън, влиятелният фотограф, който го сърежисира", казват VICE. Артистът впечатлява аудиторията с тоталното преобръщане на представите за това кои сме ние в началото на 21 век, кое е красиво и кое грозно, кое ни прави готини и адекватни и кое ни закопава в патетиката на собствената ни незначителност. Видеото достига до над 109 милиона гледания в YouTube, а Балън продължава колаборациите си с Die Antwoord и до днес.
Архетипите в изображенията на Роджър Балън могат да бъдат разпознати навсякъде по света. Те са по-скоро еволюционни, а не културни архетипи. Такива, които се отнасят до инстинктите и несъзнаваното, отколкото до принадлежността ни към дадена култура и традиции. И докато едни биха правели паралели между Южна Африка и България, други – между силата на художествената фотография срещу славата на портретите на популярни личности, а трети – как толкова крайно изкуство се възприема и харесва от хиляди млади хора по света, остава въпросът какво може да ни даде ретроспективната изложба и присъствието на Роджър Балън в България. Въпроси, отговори, повод за размисъл, вдъхновение или смелост да не спираме да търсим силата на изкуството като сила, която създава промяна.
© Роджър Балън
Откриванията на "Архетипи" са в Националната галерия/"Квадрат 500" на 13 ноември от 19:00 часа и в Градска художествена галерия - Пловдив, на 14 ноември от 18:30 часа.
НеКой
Рейтинг: 1300 НеутралноНещо мъжеството липсва.
Значи е модерен, според някои.
conventi0nal
Рейтинг: 487 НеутралноНатоварен човечец..... много "арт"
Deaddark
Рейтинг: 2841 НеутралноДо коментар [#1] от "НеКой":
Нинджа е много повече мъжкар от днешните гелосани пухкави принцчета, с дебела черна очна линия и гланц за устни. Йоланди Висер е много повече жена от силиконовите мутанти с устни от патешки до маймунски гАз и цици като вкарани под кожата дини.
Сд
Рейтинг: 694 ВеселоПловдивчани не обичат такова мрачно изкуство.
Те харесват да седнат на кафене на главната и да се радват на живота.
Лео
Рейтинг: 1120 НеутралноКъде е споменатата още във второто изречение "естетика" в творбите?
tsvetko_51
Рейтинг: 1927 НеутралноВсеки мложе да прави каквото си иска, стига да не роечи на другите и след като има кой да му плаща, нека си снима човека. На мен не за пръв път ми се струва, че не малка част от изкутвото, при това във всички сфери, не само в тази, си е откачена работа.
Един вампир броди из Европа
Рейтинг: 2866 НеутралноТова е по-скоро като за Хилъри, тя си пада по тези неща -- как го казахте, предизвикателства към разума?
Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
grayeagle
Рейтинг: 741 НеутралноДо коментар [#3] от "Deaddark":
https://www.youtube.com/watch?v=8bdeizHM9OU
Абсолютно. Даже има и голям грях- провокира и е интересен, на фона на доста скучната среда.
5149mich
Рейтинг: 1136 НеутралноАз обичам културата, но и бахура!
Един вампир броди из Европа
Рейтинг: 2866 НеутралноПрекрасно е, но защо ли ми напомня Янукович, Баневи и Азис? Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
smarty_v
Рейтинг: 571 НеутралноАрт, рийш ли. От показаните снимчици не личи, че не са взети от нечий намерен телефон на улицата.
Deaddark
Рейтинг: 2841 НеутралноДо коментар [#9] от "grayeagle":
До коментар [#11] от "zyb18561487":
Дайте класиката им:
https://youtu.be/8Uee_mcxvrw
Yomega
Рейтинг: 739 НеутралноВ интервюто си за Капитал преди време Кристо Явашев каза:
"Едно от удоволствията на това да си артист е да правиш това, което искаш. Всички наши творби, мои и на Жан-Клод, са напълно безполезни, абсолютно безсмислени, никому ненужни. Светът може да живее и без "Завесата в долината" или без "Бягащата ограда". Ние не правим нищо добро или лошо, всички тези морални дискусии са напълно излишни."
:)
Та няма лошо и с Роджър Балън. Но нямаше нужда да олепят един куп сгради в центъра с плакати в стремеж да градят 'съспенс' за събитието...все лепенето на непозволени места е незаконно.