България е от лошите примери в международен доклад за авторските възнаграждения

България е от лошите примери в международен доклад за авторските възнаграждения

© Цветелина Ангелова, Капитал



България е сред негативните примери в годишния световен доклад на Международната конфедерация на общностите на автори и композитори (CISAC) за събраните авторски възнаграждения през 2018 г. заради неефективното прилагане на частното копиране, посочва "Мюзикаутор".


"Частното копиране е важен сегмент от компенсациите за авторите, но растежът му е ограничен от липсата на правно прилагане дори в страни от ЕС като България и Словения", се казва в доклада на CISAC, публикуван днес. Поради това има вероятност на страната да бъдат наложени санкции за неприлагане на европейското законодателство, посочват от българската организация.


От "Музикаутор" припомнят още, че България е от малкото държави от ЕС, която, въпреки че формално е разписала световната практика за частното копиране, не го прилага изобщо. "Държавата доброволно губи свежи пари, с които да се подпомогне развитието на културата у нас", допълва организацията. Миналата седмица тя внесе предложения за промени в Закона за авторското право, с които това може да се промени.

Извън това докладът показва положителни тенденции. В световен мащаб приходите от частно копиране са скочили с 28,4% на годишна база и вече достигат 342 млн. евро през 2017 г. Събираемостта от частни копия е нараснала със 151% от 2013 г. насам, сочи докладът.

Компенсациите от дигитални права са се увеличили почти три пъти - с близо 166% за последните 5 години. Тенденция, която се подсилва от бума и нарастващото потребление на видеострийминг услуги. Въпреки това приходите са далеч под реалното използване, констатира докладът, защото едва 13% от авторските възнаграждения на творците идват от дигитално използване.




Телевизията и радиото остават най-сериозните ползватели на музика с 40,8% дял от събраните авторски възнаграждения. И тук се отчита ръст с 3,2% въпреки натиска върху тарифите от телевизионните оператори, отбелязва още документът.


Европа е с най-високи приходи от авторски възнаграждения – с 4,349 млн. евро, или 52% от световните приходи. На второ място идват САЩ и Канада със скок от 7,2%, или 2 123 млн. евро.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ohg30520577
    ohg30520577
    Рейтинг: 699 Неутрално

    Пo всичи параграфи сме лош пример!
    Няма област, в която България да не е от лошите примери!
    Нйма да се учудя, ако след време започнат да плашат децата с България, и хората по света да се обиждат на българин!
    Какво беше казал Дядо Вазов:
    Не народ, а.....?

  2. 2 Профил на ivan_ko9
    ivan_ko9
    Рейтинг: 1025 Неутрално

    Пак сме сред на-най, и отново отрицателни.

  3. 3 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 1493 Неутрално

    Пo всичи параграфи сме лош пример!Няма област, в която България да не е от лошите примери!Нйма да се учудя, ако след време започнат да плашат децата с България, и хората по света да се обиждат на българин!Какво беше казал Дядо Вазов: Не народ, а.....?
    —цитат от коментар 1 на ohg30520577


    Съвсем не сме толкова "лоши". Човек започва да мисли така , когато няма достатъчно капацитет, а го обливат с целенасочена пропаганда. Стар трик, с който и майка си да намразиш, могат да те накарат.

    "Счастье для всех, даром, и пусть никто не уйдет обиженным!"
  4. 4 Профил на Подлизурко
    Подлизурко
    Рейтинг: 690 Гневно

    И колко 'автора' има в праволапачите 'Мюзикаутор"?
    Както и няма прозрачност на кой и колко авторски изплащат гореспоменатите рекетьори не без помощта на държавата.

    - Четири крака - да, два крака - да! :)
  5. 5 Профил на KRAFTWERK
    KRAFTWERK
    Рейтинг: 804 Неутрално

    До коментар [#4] от "Подлизурко":

    На мен ми вземат 30 %

  6. 6 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9611 Неутрално

    Европа събира два пъти повече от САЩ и Канада? Невероятно...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK