"Да мислиш 20-и век" - лебедовата песен на историка Тони Джъд



В края на миналата седмица на българския пазар излезе "Да мислиш двадесети век" - книга с беседи между Тони Джъд и неговия ученик и последовател Тимъти Снайдер. Тя представлява едновременно история на политическите идеи и морално-философски трактат. Вероятно това е една от причините Тимъти Снайдер да определи съчинението като "разказ за живота на мисълта, но и за живота, изживян с мисъл".


Тони Джъд е един от най-видните историци и интелектуалци на времето си. Преподавал е в Кеймбридж, Оксфорд и Бъркли. Бил е професор по европейски науки в Нюйоркския университет, а също така успява да основе Института "Ерих Мария Ремарк" в Ню Йорк и в продължение на години е негов директор. Автор е на 14 книги, от които за най-важен труд единодушно е прието внушителното му изследване "След войната".


През 2008 г. Джъд се разболява от амиотрофична латерална склероза - неврологично заболяване, водещо до парализа и смърт. Въпреки това продължава да пише и публикува до самия си край. Малко преди смъртта му вестник "Гардиън" го нарича "най-живия ум в Ню Йорк".




Именно в този период се ражда и "Да мислиш двадесети век" - поради неспособността на Джъд да пише, той е посещаван редовно от Тимъти Снайдер, който беседва с него и в техния диалог се ражда книгата, която ще се превърне в лебедовата песен на големия историк.


Това е и интелектуална биография на историка и есеиста Тони Джъд, роден в Лондон едва три години след края на Втората световна война, по времето, когато комунистите разполагат своите режими в Източна Европа. Книгата също така е опит да се проследят границите на политическите идеи (и тяхната способност да се възраждат), а също и моралните провали (и задължения) на интелектуалците в политиката.



"Да мислиш двадесети век" обхваща някои от най-важните идейни ядра на политическата мисъл през миналия век: Холокоста като еврейски и германски въпрос, ционизма и неговите европейски корени, английския ексепционализъм и френския универсализъм, марксизма и неговата прелъстителност, фашизма и антифашизма, възраждането на либерализма като етика в Източна Европа, а също и социалното планиране в Европа и Съединените щати.


На премиерата на книгата в Софийския университет "Св. Климент Охридски" проф. Александър Кьосев подчерта, че въпреки сериозността на тематиката си книгата е изключително ведра и еманципираща. Друга съществена особеност е, че тя не е издържана в нито един от популярните жанрове. Проф. Кьосев подчерта и че това е втората книга на Джъд по темата (първата е "След Европа") и в този смисъл в нея известният историк се съревновава със себе си.


Но това, което най-много е впечатлило проф. Кьосев, е разбирането на Тони Джъд на проблематиката в Източна Европа. "За пръв път прочетох книга на западен мислител, която говори за Източна Европа по такъв дълбок начин. Малко западни мислители виждат, че случилото се в Източна Европа след 1989 г. е исторически прецедент с голямо значение", каза той.


В представянето на книгата участваше и доц. Даниел Смилов, който обърна внимание на факта, че в "Да мислиш двайсети век" Европа е представена най-вече като идея. Той категорично заяви, че това е едно съчинение, което с удоволствие ще препоръчва на студентите си в университета. Доц. Смилов отбеляза, че от книгата излиза, че евреите са били по-защитени в автократичните режими и техните сериозни проблеми са започнали с демокрацията.


И проф. Кьосев, и доц. Смилов изказаха комплименти към преводачката на "Да мислим двадесети век" Невяна Андреева.

Ключови думи към статията:

Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4093 Неутрално

    Интересно четиво. Интересно, и как на едно представяне на нова книга, някой не пропуска да направи изводи, за евреи, за техните проблеми...
    Ами оставете читателите първо да прочетат книгата, и след няколко месеца правете анализи.

  2. 2 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3007 Неутрално

    Фактът,че Джъд е основал институт "Ерих Мария Ремарк" ме кара да се съмнявам в творчеството му! Ремарк има идеалистично виждане за света.
    И как така според Джъд евреите са били по-защитени в автократични режими,отколкото в демократични?!

  3. 3 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9529 Неутрално

    От видео лекцията виждам много интересни идеи и коментари за времето на втората световна война и отношенията германци и малцинствата...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  4. 4 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 2842 Неутрално

    "Малко западни мислители виждат, че случилото се в Източна Европа след 1989 г. е исторически прецедент с голямо значение"

    Ако в тази книга "случилото се" в Източна Европа не е представено като руско комунистическо робство, много по-тежко от тоталитарните режими на Хитлер и Мусолини, значи не си струва да се чете. Но , ако така се представят нещата, тогава рухва цялата историческа конструкция на западните мислители по отношение на ВСВ със съответните оценки и изводи. Не личи по анонса на книгата това да е направено.
    Рекламираме чужди книги , а пренебрегваме трудовете на наши историци. Последен труд на проф. Пламен Цветков за ВСВ е петтомника "Под сянката на Сталин и Хитлер". Заслужава да се прочете , защото е писана не от западни историци, които си нямат понятие "какво се е случило" на страните от Източна Европа.

  5. 5 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3007 Неутрално

    До коментар [#4] от "tacheaux":

    Няма да се уморя да го казвам - тоталитарните режими са само комунистическите. Какъв Хитлер,какъв Мусолини...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK