Балетната премиера "Дон Кихот" открива Фестивала на оперното и балетното изкуство

Балетната премиера "Дон Кихот" открива Фестивала на оперното и балетното изкуство

© Георги Петков



Краят на ноември и началото на декември – времето, в което старозагорци, и не само, очакват ФОБИ – Фестивала на оперното и балетното изкуство. Тази вечер, 27 ноември, се отваря завесата на 49-ото му издание. Домакините Държавна опера - Стара Загора, са се подготвили, както винаги, сериозно – ще открият и ще закрият с премиера в двете изкуства, при това в различни формати, макар че, ако съдим по рамката, акцент е балетът.


Довечера публиката ще гледа най-новия им спектакъл - "Дон Кихот", а на 8 декември от 19 ч. Софийската опера и балет ще закрие с "Лешникотрошачката". Последният ден обаче ще има две постановки. От 16 ч. ще ни представят премиерно камерна опера – "Процесът Мерилин Монро" на един от големите живи австрийски композитори Роланд Баумгартнер. Публиката от миналата година вероятно го помни с откриващата премиера на друга негова мюзикъл-опера в последна редакция на композитора - "Сиси – душата на императрицата".


Неслучайно фестивалът се открива с балетната трупа. Тя вече се превърна в еталон за професионален модел как се създава самостоятелен балетен състав със собствена физиономия. За две години Силвия Томова, директор и главен художествен ръководител на балета на Старозагорската опера, успя да изгради почти от нулата нова трупа с характерен облик. Тя е международна, защото 52-мата балетисти в нея са от над 12 страни от цял свят. А с последователност бе изграден такъв репертоар, че да ѝ предаде друг облик – на балетна компания, която може да изпълнява своята функция - да покрива танцувално сложни спектакли.




Балетната премиера "Дон Кихот" открива Фестивала на оперното и балетното изкуство

© Георги Петков


Пред очите ни е ярката танцова драма "Нестинарка" на Марин Големинов от миналия сезон, но "Дон Кихот" от Минкус е също един от тях. Считат го за заглавие-образец. Специална е и поканата на Томова към Аршак Голумян (Arshak Ghalumyan) за хореографията и режисурата на голямото класическо произведение, защото тя неведнъж специално го е гледала в Германия. Асистент-хореограф е неговата съпруга Красина Павлова. А двамата са солисти на Държавния балет в Берлин. Всъщност Красина е ученичка на Силвия Томова от Балетното училище в София, която след това завършва в Щутгарт и прави блестяща кариера.


На въпроса кое го кара да направи стъпка и към хореографията, въпреки че е премиер солист в такъв голям театър, Голумян отговаря: "Работил съм с много и различни хореографи и съм се учил от всеки от тях. Но чувствам, че имам какво да кажа на другата, следващата генерация. Това е моят първи класически балет. Преди това съм поставял модерен." Той смята, че с него успява да изкаже свободно мислите си. "В класиката всичко е готово: има история, музика - всичко. Мъничко може да се промени, както го виждам, в зависимост от стила ми. А при модерния всичко е както аз искам", допълва той. Голумян осъзнава, че кариерата на хората, които се занимават с балет, е кратка. "Ако искам да остана в нашия свят (а аз искам да остана, защото се чувствам задължен към новата генерация), искам да предам това, което зная, което съм учил. Ако ние не го предадем, то ще свърши с нас... Тази връзка ме заставя да помисля за бъдещето."


Балетната премиера "Дон Кихот" открива Фестивала на оперното и балетното изкуство

© Георги Петков


За съвместната им работа с асистент-хореографа Красина Павлова, която е примабалерина и негова колежка в театъра, но и негова съпруга, както и ученичка на Силвия Томова, той казва: "Тя не ми помага само тук, а навсякъде. Не мога през цялото време да следя за всичко. Танцувала е целия класически репертоар, знае и вариациите. Г-жа Томова ѝ е показала всичко, което трябва да прави. Сега Красина ми го показва на мен."


Според хореографа е важно класическите балети да се поставят по съвременен начин. "Например, преди класическият балет е продължавал 4 часа. Хората нямали какво да правят и за тях било добре да стоят в театъра да си гледат балет. Сега обаче времената са други – хората работят, имат своите проблеми и търсят по-кратки форми. Моите са двучасови, но държа да има всички картини вътре. Мисля още, че трябва да има хумор. За да може и младите, и децата да дойдат в театъра. В балета трябва да има всичко. Имам късмета да работя в Берлин, където репертоарът е разнообразен, публиките са различни: и млади, и възрастни, и такава за класически, и за модерен репертоар – виждам всичко това и се старая да го комбинирам", допълва той.


Спектакълът се е превърнал в едно много динамично и раздвижено представление с красиви костюми и декори, дело на Салваторе Русо, един от най-известните италиански сценографи и костюмографи, работил в оперните театри на Европа и Америка. Балетът е изпълнен с интересни образи, чудесни изпълнения - въобще спектакъл, който се гледа с лекота.


Балетната премиера "Дон Кихот" открива Фестивала на оперното и балетното изкуство

© Георги Петков


В ролята на Китри е примабалерината на Старозагорската опера Анелия Димитрова, която съвсем скоро стана носител на наградата "Кристална лира" в категорията "Млад изпълнител" (за ролята на Демна в "Нестинарка") на Съюза на българските музикални и танцови дейци.


А за "Дон Кихот" самата Силвия Томова казва: "Това е голям, много рисков спектакъл. Силната му страна е, че изглежда нов. Спектакъл от ХХI век. Мисля, че ще се получи прекрасен образец, който трупата може да танцува навсякъде и дълго време."


Балетната премиера "Дон Кихот" открива Фестивала на оперното и балетното изкуство

© Георги Петков


Тази година фестивалът е обявен от организаторите му като "Различният фестивал". Програмата е богата, жанрово разнообразна – основна и съпътстваща.


Балетната премиера "Дон Кихот" открива Фестивала на оперното и балетното изкуство

© Георги Петков


Освен българските оперни държавни институции – Варна (с "Джоконда" от Понкиели), Пловдив (с "Катерина Измайлова" от Шостакович), ще гостува и Македонската опера и балет - Скопие (с интересен поглед - препратка към "Севилският бръснар" на Росини в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер), както и гости от Румъния, Италия, Германия, Русия. От Люксембург ще пристигне и Ансамбъл за съвременна музика. Ще има и певчески концерт "150 години след Росини".


Във вплетената съпътстваща програма отново ще има и майсторски клас за цигулари с участието на Теодора Късметска-Сороков, професор във Виенската Прайнер консерватория, както и полезния за предприемачество и иновации клас с акцент върху изкуствата, воден от проф. Лидия Върбанова.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK