Министерството на културата преговаря с Лувъра за остров на изкуствата в Созопол

Министерството на културата преговаря с Лувъра за остров на изкуствата в Созопол

© Велко Ангелов



Съвместен проект за остров на изкуствата край Созопол и център на археологията и подводната археология в бившето военноморско училище там - за това Боил Банов води разговори с директора на Лувъра Жан-Люк Мартинез, който ще посети Музея на София на 11 декември, казва министърът на културата в интервю за в. "24 часа".


Подобен проект, но от друг характер се подготвя и със световния център за съвременни изкуства в Париж "Жорж Помпиду", допълва той. Става дума за интерактивна библиотека за изкуство и култура във фоайетата на НДК.


Засега няма подписани официални споразумения по тези проекти. На последната си среща Жан-Люк Мартинез и Боил Банов на шега поставили подписите си на салфетка, но "все пак салфетката трябва да премине и на лист хартия", допълва българският министър.




Банов обяснява, че проектите в Созопол, за които му предстои разговор и с френския министър на културата, засягат конкретно острова Свети Кирик и Юлита, където се намира бившето военноморско училище - паметник на културата. Това е малкият остров, свързан с вълнолом от северната страна на града, който допреди няколко години беше недостъпен за туристи. Идеята е мястото да се превърне в "световен остров на изкуствата, на музеите". Археолог от Лувъра вече работи в Созопол дългосрочно.


Там щяло да има и съвременни изкуства, за което имало достатъчно помещения - "стари сгради, бивши общежития, които през социализма бяха казарми". "Те са еклектика с всичко на острова, което е било по царско време, както и с древните останки там", допълва той.


Според Банов всичко, което археолозите откриват и конкретно покрай съвместния проект с Центъра за морска археология към Университета в Саутхемптън, трябва да бъде представено подобаващо. Това ще провокира посещения не само на туристи, но и специалисти и ценители, смята той.


Освен това след двете реализирани изложби в Лувъра - на тракийските царе и "Първото българско царство", министерството има договорена и трета - "XV - XVIII век", която предстои през 2020 г.


Междувременно Банов замисля и интерактивна дигитална библиотека съвместно с "Жорж Помпиду", която му харесала във фоайетата на центъра за съвременни изкуства в Париж. Неговата идея е нейно подобие да се реализира във фоайетата на НДК. В нея посетителите ще могат да имат достъп до световната база данни за изкуство и култура, която ще включва и българските постижения в сферата на археологията, театъра, киното, модата и археология. Подобно място има и в Милано, допълва министърът, който смята, че целта на такъв вид библиотека е да привлича посетителите заради специалното съдържание, което предлага, но и в същото време да даде тласък на дигитализирането на българските фондове.


"Не можем да се гордеем само с това, че тука е имало траки и Рим", казва още Банов и изрежда няколко големи чуждестранни институции, с които си сътрудничи по различни поводи. Има дългосрочен договор с Ермитажа, от където догодина в България ще гостуват мечът и пръстенът на Кубрат и с който ще бъдат осъществени още изложби и обучения на куратори. По подобен начин се работи с "Жорж Помпиду" и музея "Гети" в САЩ, допълва той.


"Искам да задам перспективи в културата и изкуството, които са дългосрочни, неотменни", допълва министърът и обяснява, че с тази поредица от дългосрочни споразумения иска да постигне "среда, в която българският творец - утвърден или прохождащ, да има усещането, че може да отиде много напред, че има визия за развитие и може наистина да бъде част от световната култура не само на думи."


В интервюто той коментира още и приемането на нов закон за киното, както и включването на текст за компенсиране на чуждестранните кинопродуценти с връщане на ДДС. "За да се направят такива облекчения, трябва да има идентична инвестиция и в нашето кинопроизводство. Нужнда е и комисия (...), която преценява дали филмът има качества. Не могат да се дават пари за всяка глупава продукция."


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на xali
    xali
    Рейтинг: 8761 Неутрално

    Хубав блян, но за Созопол е много работа. Да пуска обявата за съфинансиране.

  2. 2 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8968 Любопитно

    Без Лувъра и без командировки в Париж, никой наше музейче не може да прокопса !

    karabastun1@abv.bg
  3. 3 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 3475 Весело

    С кой "Лувър" преговарят? С този на Веждю ли или с истинския? Няма отърване.

  4. 4 Профил на rwn31589484
    rwn31589484
    Рейтинг: 292 Неутрално

    Огромните проблеми в сферата на съвременното изкуство в България са няколко:

    1) Липсата на традиция. Разбирай, всичко се започва от А и Б.

    2) Липсата на добри преподаватели (това да се разбира като липса на световно признати артисти, които да преподават, или поне, такива, завършили добри училища на запад) и съответно липсва добро образование в областите на изкуствата. Остарели методики за преподаване, остарели начини на приемане на студенти, остарели начини за изпитване и оценяване, остарели медии, през които се "насочват" студентите да се изразяват. не знаене на чужди езици от преподавателите и съответно, това гарантира невъзможност за качествен обмен на знания и практики с утвърдени артисти и академии извън страната.

    3) Голям ресурс се отделя, финансов и интелектуален, за да се "продава" античната или най-много, средновековната история на България навън. И съответно, това е изкуството, което се продава. Траки, мечове, златни съкровища...

    4) Липсата на публика. Комбинация от 1 и 2 , но също така и наслоенията от СОЦ-а също оказва влияние. Консервативно общество с консервативни разбирания, не приемащи лесно "чуждото" под каквото и да е форма. Лесно се скандализира публиката.

    5) Липса на пари. Липса на колекционери. рафинирани колекционери, с вкус и идеи за това, какво всъщност правят, когато купуват или подкрепят едни или друг артист или галерия.

    6) Затворена и много, много малка среда.
    Критици, доколкото въобще ги има, са забравили какво значи да си критик.
    Кураторите го карат по лесния начин, тоест, по инерция, никакви усилия да се откриват нови имена, извън една академия и извън една галерия, просто, каквото дойде.
    И артисти, също така, каращи го по инерция. Един институт, една академия, една галерия. добре, де, 2-3 галерии. Основно преподаватели в академията, разчитащи на връзките си покрай службата. Най-вече, изложби на разменни начала с други академии.
    Затворен и поречен кръг.

    7) Медии, в които се въртят все едни и същи имена. Не чак толкова много. Мързел, незаинтересованост, но и липса на журналисти, които да им се занимава с това. Това пак е свързано с пазара. Твърде малак и с публиката, твърде малка.

    Като следствие, кадърни хора немалко, но те за кратко се опитват да направят нещо и бързо зарязват сферата. Най-малко, защото не си струват нервите, всичко е окупирано и най-вече, защото не искат да умрат от глад.

    Нямам рецепта нито решение.

    Идеята за Созопол е добра, но се съмнявам дълбоко, че някой от държавната администрация и от министерството на културата има необходимия капацитет за да направи една такова нещо от нулата и то да не е е някаква бутафория.

  5. 5 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 3038 Неутрално

    От кога процесът на преговорите е Новина????
    В моите учебници Новита-та се описваше по доста различен начин....

  6. 6 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 2902 Неутрално

    Дано да стане!

    На агитката не отговарям! А на бивши и настоящи доносници хептен!
  7. 7 Профил на асен георгиев
    асен георгиев
    Рейтинг: 819 Неутрално

    този избраник на библиотечния сарай бълва пара в свирката и нищо повече! бла-бла-бла!

  8. 8 Профил на georgi_ww
    georgi_ww
    Рейтинг: 622 Неутрално

    Само туй му е кусурът на Созопол - няма музейче...или каквото и да е там

  9. 9 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1667 Неутрално

    Културата на министерството стига до плюскане в изложбени зали!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  10. 10 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 2154 Неутрално

    ".....Жан-Люк Мартинез и Боил Банов на шега поставили подписите си на салфетка, но "все пак салфетката трябва да премине и на лист хартия", допълва българският министър."

    Друг път се подписвайте върху менюто за банкета - от мен да го знаете!

  11. 11 Профил на Дедо Крум
    Дедо Крум
    Рейтинг: 685 Неутрално

    Близнашки дръпна за ушите комунистическото внуче, назначено най-напред за директор на театър. Сетне Рашид го натъкми, тоз пък да вземе да гепи за ... талията Петрони, па и Помпиерът си го дундурка, та ето го сега пореден мераклия за френски салфетки, Лувъри и договори на чашка. Ама знаете ли, че златото в Панагюрище в момента е копие? Никой не знае, кога ще се върнат оригиналите и къде са. Мълчат като риби там. Преполагам , че и в Казанлък и в НИМ е същата картинка. Обаче "боилът"( ама какво смешно име, що не направо "везир") дърдори на едро, като му гледам олоеното лице, брадясало като на пладнешки разбойник- пияндурник, се посещам за хлъзгавото бегане по тъч-линията: - А бе, другарю Банов, Дворецът, паметник на културата, национална галерия, свещено средище на духовност и идентичност на българската култура, да не би да е частна и шатра за кетъринг- плюскане ? Как така някой си ще си прави частни банкети за стотина души , правейки на балами обществото? Какъв министър си ти? И слизането на сто и двайсет души, барабар със сервитьорите, да пикаят и да повръщат долу в малката тоалетна, задръствайки коридора и пушещи в предверието на двореца, и то ли е изкуство?

    Дедо Крум




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK