Съвременният танц, или свободата да изразиш себе си

Съвременният танц, или свободата да изразиш себе си

© Георги Петков



В края на ноември танцовата компания Stream Dance представи пред публиката на Фестивала на оперното и балетното изкуство (ФОБИ) в Стара Загора пилотния си проект IN-BETWEEN. Идеята и хореографията са на Ангелина Гаврилова и Филип Миланов.


Филип Миланов е основател и артистичен директор на Stream Dance. От 2012 г. е част от трупата на Балет "Арабеск" като солист. Като изпълнител работи с български и чуждестранни хореографи, изпълнявайки роли в над 40 заглавия на танцови и театрални постановки. През 2014 г. дебютира като хореограф със спектакъла "EXIT", за който през 2015г. получава национална награда "Икар" за съвременен танц и пърформанс.


Ангелина Гаврилова е хореограф и дългогодишен солист на балет "Арабеск". Преподава съвременен танц в
НМА "Проф. Панчо Владигеров" от 2016г. През същата година е номинирана за "Кристална лира" за оперно- танцовия спектакъл "Севилският бръснар". С миниатюрата си "Пътят ми с теб " е селектирана за участие в Международния конкурс за съвременна хореография – Белград 2017.




Мария Касабова е един от танцовите изпълнители в спектакъла.


Какво ви провокира да създадете танцовата компания Stream Dance?


Филип Миланов: Провокира ни липсата на осведоменост за съвременния танц, за разпространението му и това, че той не присъства като наложено изкуство в България. Поканихме Ангелина Гаврилова за дебютния спектакъл на Stream Dance като хореограф, защото искаме да работим с различни хореографи, които намираме за добре развиващи се, качествени и наистина познаващи това изкуство. Има вече доста зараждащи се хореографи, работят със съвременния танц, но познаването в тази сфера е недостатъчно от страна на професионалистите. А така не можем да възпитаме и в публиката мнение и критерии да познава съвременния танц и да го отличава като самостоятелно изкуство.


Ангелина Гаврилова: В трупата дори и хореографите сме танцьори. Аз завършвам своята танцувална кариера, но Филип е в своя пик. Съвременните танцьори, които прерастват в хореографи, винаги търсят свобода за развитие. Понякога тя бива спирана и те търсят начини да продължават да се развиват като личности и като творци извън дадени структури, които не им дават тази възможност. Ако имат желание и капацитет, организират собствени трупи, студиа или компании.


Колко е трудно във вашата сфера да се изгради такава структура?


Ф.М.: В нашата българска действителност е много трудно да се създаде такъв състав, колектив от хора, а и (чисто финансово) спектакъл, особено в началото. Нужен е бюджет, при това не беден, за хореография, хубави костюми, наемане на танцьори, да се направи музиката или да се вземат права за качествена музика. Работим за това да създадем качествен продукт.


Съвременният танц, или свободата да изразиш себе си

© Георги Петков


Как намирате музиката, която е от основните компоненти при вас?


Ф.М.: В спектакъла IN-BETWEEN работим по музика на световно признат композитор – Макс Рихтер. Въпросът с правата беше изключително труден, защото те са пръснати по различни точки на целия свят и e трудно да се съберат – едно се държи в Лондон, друго в Холандия, трето в Щатите.


А.Г.: Много времеви ресурси са необходими да намериш хората и да обясниш какво искаш, тъй като композиторът задължително изисква представяне на идеята, която се гради върху неговата музика. Тъй като тя не е създадена специално за тебе, а я ползваш. Може композиторът да има други виждания. Трябва да представиш своята концепция, която да одобри, да й даде цена. Доста е трудно на частните компании да стартират своята дейност. Особено що се отнася до танцьорите. Защото в България истинските качествени танцьори за съвременен танц са доста малко. И сме благодарни на хората, които работят с нас, тъй като са на много високо професионално ниво, съгласяват се да репетират в тежки условия и в странни часове на деня, за да можем да създадем един спектакъл.


А доколко танцьорите сте отворени към стила "съвременен танц"?


Мария Касабова: Изключително важна е отдадеността, любовта към това, което правиш, защото ресурсите, с които разполагаме, са ограничени и откъм времетраене. Понякога репетираме в 10-11 часа вечерта, когато работният процес е приключил. Имаме мобилизацията и желанието да се развиваме, защото Ангелина и Филип много ни дават. Сигурно е трудно, но каквото черпиш, те гради като човек, гради те като организъм, като едно цяло. И ти предлага възможността да се докажеш, да запознаеш хората с това, което обичаш и искаш да покажеш на света. Изкуство, което не се цени толкова много в България.


Ф.М.: Ние с Ангелина сме късметлии, че работим с хора, които са отдадени на това изкуство и за тях е без значение дали репетираме в 10 сутринта или в 2 през нощта.


Съвременният танц, или свободата да изразиш себе си

© Георги Петков


Въпросът по кое време ще се работи не е ли характерен за всеки творец, независимо в коя област е?


А.Г.: Много хора не намират своето място в живота и се занимават с неща, за които не са призвани. Това не се отнася само за България. И тогава те няма да дойдат в 2 часа. Но когато имаш нужда да правиш нещо, за тебе не съществува време и място.


Ф.М.: Още повече, че Stream Dance сме новосъздаден колектив и двамата с Ангелина сме работили като хореографи по различни проекти, но в новата структура сме на година и половина, а първият ни спектакъл излезе преди година и два месеца. Оттогава имаме още един проект - Linkage, обучителна програма за полупрофесионалисти и непрофесионалисти, която се стреми да допринесе за съвременния танц, да вкара повече лица в него, да събуди интереса и да ги накара да продължават да се занимават с това изкуство. Предстои неговото второ издание. С Ангелина ще направим и нов проект – продукт за професионална сцена, за фестивали.


Съвременният танц, или свободата да изразиш себе си

© Георги Петков


Със сигурност много хора не са гледали IN-BETWEEN, какво да очакват?


А.Г.: Ново, но и познато. Не като движение или структура, а на емоционално ниво - познато за всеки човек. Защото един човек в живота си и в социума, в който живее, среща различни хора. Има различни връзки с тях. И между отделните личности и същности се случват различни неща. Е, възможно е и да не се намери емоционално. Но смятам, че може да въздейства и като идеи, и като хореография, и като музика.


Ф.М.: Спектакълът е насочен към обществото, към социума и към връзките между различните хора. Връзките в семейството, извън семейството, с близкото обкръжение, с по-далечното обкръжение. Спектакълът е доста широко насочен към публиката, тъй като всеки може да открие тези връзки, в които участва и в реалния си живот.


М.К.: Развитието на спектакъла и градацията много ми харесват. И моята интерпретация като танцьор, и откъм човешка гледна точка. Като организъм и като характер винаги се развиваме от самото начало – ембрион. Разгръщането като личност, като структура, самият спектакъл също градира по този начин. Следователно създаваме и връзките между хората. Всеки намира път за себе си и изход, защото всеки живот има и изход.


Изграждате силен образ на жената


М.К.: Като жена е доста истинска. Самият хореограф е изтъкнал моята лична връзка – партньора, с когото танцувам. На моменти доминирам, но всъщност дори и пред обществото да съм доминаторът, аз съм малко или много отдадена на тази връзка, защото съм зависима от любовта, от другия човек. Експресията ми допада. Той като танцьор ми допада. Ценя възможността, че мога да споделя и емоциите си, и таланта си едновременно.


В IN-BETWEEN участват: Мария Касабова, Елизабет Якимова, Петя Колева, Валери Миленков, Стефан Вучов


Идея и хореография: Ангелина Гаврилова и Филип Миланов

Ключови думи към статията:

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 2088 Неутрално

    Ако има кой да ги гледа, нека да изразяват себе си, няма лошо. Всичко е въпрос на търсене и предлагане.

  2. 2 Профил на voxy
    voxy
    Рейтинг: 812 Неутрално

    артистите изразяват образа, който играят, не себе си, а тайната на съвременния танц - по-изкусен и по-секси

    -voxy
  3. 3 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 2088 Неутрално

    артистите изразяват образа, който играят, не себе си, а тайната на съвременния танц - по-изкусен и по-секси
    —цитат от коментар 2 на voxy


    "Съвременният танц, или свободата да изразиш себе си", това е заглавието. Или нещо не съм разбрала?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK