Творби и размишления от Атанас Пацев в последна за годината изложба

Борис Димовски и Радой Ралин, 1977 г.<br />маслен пастел върху хартия 70 х 82 см, <br />частна собственост

© Софийска градска художествена галерия

Борис Димовски и Радой Ралин, 1977 г.
маслен пастел върху хартия 70 х 82 см,
частна собственост



Творби и размишления" от Атанас Пацев се открива днес от 18 ч. и ще бъде последната за тази година изложба в Софийската градска художествена галерия, съобщиха от там.


Портрет на Рада Александрова, 1978 г.маслени бои върху платно 100 х 82 см, собственост на Георги Войнов

© Софийска градска художествена галерия

Портрет на Рада Александрова, 1978 г.маслени бои върху платно 100 х 82 см, собственост на Георги Войнов

Кураторът Красимир Илиев събира някои от знаковите творби на художника и публицист, живял между 1926 и 1999 г., с които успява да представи по малко от всички обстоятелства, белязали творчеството му: Осемнадесетгодишен участва в партизанско движение; Следва в в Художествената академия между 1944 и 1949 г., когато тя е арена на драстични промени; Пътува във Франция и Италия през 1963 г., когато се сблъсква със съвършено различеното усещане за свобода; Срещу изложбата му през 1968 г. са организирани нападки, които го пращат "в лагера на непослушните интелектуалци с партиен билет" – при Радой Ралин, Борис Делчев, Веселин Андреев и при художници като Любомир Далчев и Генко Генков.


"Неприемливият експресивен пластичен език, експериментите с перспективата, броденето из табуираните полета на еротичното, бунтарският текст "За безтегловността", публикуван в брошура към изложбата му от 1968 г., са част от забравената днес съпротива на Пацев срещу неписаните правила за правилно поведение в едно общество със строга йерархична структура", се казва в представянето на експозицията.


Портрет на Кирил Петров, 1976 г., маслени бои върху платно 140 х 95 см, собственост на националната галерия

© Софийска градска художествена галерия

Портрет на Кирил Петров, 1976 г., маслени бои върху платно 140 х 95 см, собственост на националната галерия



Макар да е положил усилия в композициите, най-значимите му постижения си остават в портрета. "Пацев схваща човека срещу себе си не като някой, когото иска да опознае, а като инструмент за познание на собствената си душа", пишат от галерията. Посетителите ще могат да видят една от неговите композиции, съставена от девет квадрата, които могат да сменят местата си и да се завъртят, като според доц. Валентин Илиев комбинациите за промени са 95 126 814 720.


Цялостно изложбата представя Пацев като личност, разтърсвана от "упойващи мечти" и драматични съмнения, чувствени радости и свръхболезнени преживявания.


В изображенията си той влага голяма част от напрежението между вярата в комунистическата идеология и изконно присъщото му бунтарство. Прави го и в текстове, като от 1980 г. почти до смъртта му той изписва 94 тетрадки с непубликувани досега, трудни за разчитане дневници.


Пейзаж, 1974 г., маслени бои върху платно 49 х 63 см, частна собственост

© Софийска градска художествена галерия

Пейзаж, 1974 г., маслени бои върху платно 49 х 63 см, частна собственост


Изложбата, която продължава до 25 януари, ще представи каталог и две съпътстващи лекции. Едната е на 15 януари от 18 ч. с Калин Николов по повод книгата му "Атанас Пацев – преодоляване на невъзможното", а втората - на 22 януари от 18 ч. с Красимир Илиев за творбите и дневниците на Атанас Пацев.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK