Откъс от "Черно - бял роман" на Марион Пошман

Издателство "Парадокс"

Издателство "Парадокс"



В рубриката "Четиво" "Дневник" публикува откъс от "Черно - бял роман", с автор Марион Пошман, предоставен от Издателство "Парадокс"


"Черно-бял роман" от германската писателка Марион Пошман, специална гостенка на тазгодишния Софийски международен литературен фестивал, от утре, 20 декември, ще бъде по книжарниците. Тя го представи на живо пред многобройна публика по време на шестото издание на фестивала през изминалата седмица.


Романът залага на ярките контрасти, заложени в самото заглавие и в сюжета. На преден план се противопоставят Германия срещу Русия, човек срещу природа, реално срещу фантастично, свое срещу чуждо. Но интерес предизвикват най-вече техните сиви зони.




"Както е известно, сивото бе основният цвят на Източния блок. Устойчиво и неопределено, сивото беше еднакво подходящо за прибори за храна и за бетонни сгради, цели улици и обширни парадни площади. Това обстоятелство придаваше на цвета дори и в минимални мащаби нещо посвоему монументално."


Млада жена предприема пътуване към "стоманеното сърце на Русия" – Магнитогорск, този митичен град в Урал, роден върху чертожния лист и построен на два континента. В някогашната забранена зона се намира най-големият металургичен комбинат в света, гордостта на Сталин. Героинята посещава баща си, електроинженер на нов промишлен обект, и се подлага на своеобразен експеримент на монотонността, докато Русия се изправя пред нея не просто като емоционално, а като метафизично предизвикателство.


Антон Вермут се е променил, дъщеря му го усеща незабавно. На работната площадка цари парализиращо бездействие, изолацията на малката група германски специалисти, еднообразието и безмълвният гигантизъм на снежния пейзаж създават постоянно усещане за нереалност и безсилие, което доминира мислите и чувствата. В повсеместната сивота цветовете се губят, а с тях изчезват и формите.


Стари рани се отварят – миналото не може да намери покой в този град-герой от Вторатасветовна война, излял стоманата за всеки втори танк и всеки трети снаряд, пратен по войските на Вермахта. Всеки един от немската група е кармично свързан с Русия под някаква форма, всеки по различен начин се опитва да противостои на руския бяс, да запази менталната си и физическа цялост, но не всички успяват.


Марион Пошман (15 декември 1969 г.) е немска писателка и поетеса. Израства в родния си град Есени в Мюлхайм ан дер Рур. Между 1989 и 1995 г. следва немска филология, философияи славянска филология (в Бон и Берлин), през 1994 г. също и драматургично писане в Университета по изкуствата в Берлин. Прави своя прозаичен и лирически дебют през 2002 г., когато почти едновременно излизат романът "Къпане при буря" и стихосбирката "Затворени камери".


Живее и работи в Берлинкато писател на свободна практика. Член е на Немската академия за език и поезия, на Майнцката академия на науките и литературата, на Свободната академия на изкуствата в Хамбург, както и на германския ПЕН-център. Пошман е автор на пет стихосбирки, четири романа, новела и сборник с есета, за които получава над 30 литературни стипендии и отличия. Сред тях са наградите "Петер Хухел", "Ернст Майстер", "Вилхелм Раабе" и "Клопщок", както и три номинации за "Немската награда за книга" (включително за "Черно-бял роман" през 2005 г.).


превод Милен Милев
художник Дамян Дамянов


Читателите на "Дневник" могат да се възползват от 10% отстъпка от цената в Ozone.bg при въвеждане на код Dnevnik10. Поръчай книгата с безплатна доставка тук


Откъс от "Черно-бял роман" на Марион Пошман


Беше ли това нощ, от която да се страхуваш? Жици, опънати над града, опънати от този град до следващия, през цялата страна, чак до най-отдалеченото кътче. Светлинки пламваха, прозорци ставаха жълти и черни, и пак жълти. Пътища, изпълнени с огромни светулки, се виеха напред, в тънка нишка покрай бреговете, разпръсват се из широките степи, събират се в гъмжащи маси там, където трябваше да се намират Москва, Новосибирск, Владивосток. Острови от светлини леко се тресяха, свиваха се малко и отново се разтягаха, трепкаха в ритъма на издигащия се въздух, трепкаха като жабешки гушки, меки, нежни купчини от звезди. Земята през нощта.


Електрификация. Турбини се въртят като облаци, святкат и гърмят. Планетни предавателни кутии като черни слънца се забиват в угарта, орат земята, вършеят сламата. Гигантски черни слънца извозват житото в недодяланите си коли, нижат се по продължението на хоризонта. Да се натовари слънчевата колесница, за да се достигне стандартната позиция на небосвода, слънчевата колесница, впрегната в услуга на човека. Електрификация плюс съветска власт.


Жужащи кабели свързват канцелариите една с друга. Изпращат се гласове по телефона, грапави и неясни като пясък. Товари с пясък пъплят от единия до другия край на страната, странни, необикновени хронометри, които съхраняват прахта от стари документи, шумоленето на административни актове, на евтини списъци и формуляри, грапави като пясък гласове, дрезгаво плъзгащи се в монотонното бръмчене на далекосъобщенията, между тях металически се чернеят отделни думи, малки редички от букви на кирилица, сякаш написани една след друга на пишеща машина с изсъхнала лента.


Стадата намаляваха. Стадата губеха все повече глави, оставащият добитък линееше, мършавееше. Цялото намаляваше, отделното намаляваше, намалялото се разпределяше върху по-големи планови квадрати, можеше евентуално да се увеличи, но не задължително. Тревожни стада изяждат величието на страната, повече място се равнява на по-малко съдържание. Теорията на множествата при селското стопанство.


Масите се върнаха обратно на старта. Газопроводи положиха змейките си. Сондажни кули пробиваха вечния лед. Електроцентрали никнеха като гъби след дъжд. Блата затъваха. Градове изчезваха под язовири. Химически заводи, железопътни трасета, пристанища, построени от каторжници. Стада от каторжници, тайна теория на множествата. Процеси на сушене. Процеси на напояване. Пренасочване на топли течения. Реки.


Новонанесени реки на географската карта, реки, издълбани в земята като бразди. Реки променят течението си, обръщат го наопаки. Безкрайни редици от домино плочки побутнати започват да падат. Огромни мащаби. Смехории. Географски области се местят от изток на запад, от север на юг, сменят местата си като парчета от пъзел. Студени фронтове покриват империята със снежни човеци, с образи на утопията.


Първа петилетка:
Принудителна колективизация на селското стопанство
Беломорско-балтийски канал
Металургичен и въгледобивен комбинати в Кузнецкия басейн
Завод за автомобили в Нижни Новгород
Тракторен завод в Челябинск
Магнитогорски металургичен комбинат


Най-големият стоманодобивен завод в света, упорито изтръгнат от земята с голи длани. Десетки хиляди работници живеели в палатки, примитивни землянки, бараки. Покривали къс от земята със завода, покривали голата земя, за да не бъдат те самите покрити от нея. Радостта от труда. Произволността на радостта от труда. Радостта от труда. Наградени от народния комисар с три тона ябълки. Три тона ябълки, през зимата. Прави по четвърт ябълка на човек. Традицията на теорията на множествата.


Беше ли това нощ, от която да се страхуваш? В Магнитогорск заводът се пробуждаше. В град Есен Круп фон Болен унд Халбах седеше в своя кабинет. Във "Вила Хюгел". Това, което фамилията Круп е успяла да изгради в течение на няколко поколения, гигантоманска Русия е създала за няколко години. Агломерационен завод. Доменни пещи. Конвертори. Сименс. Мартинови пещи. Валцови станове. Станове за стомана. Телоизтегляне. Леярни. Повърхностно обогатяване.


Стандартна конструкционна стомана. Въглеродна стомана. Студен вискозитет. Релси, валцовани стоманени профили, обикновени профили. Ламарина и ламаринени ленти, топло- и студеновалцовани. Стандартни детайли, шайби, болтове, винтове, гайки. Арматурни мрежи. Армировъчна тел.


С избухването на войната автоматите за производство на пирони преустановяват работа. Магнитогорск започва да доставя стомана в Челябинск, тракторния завод. Магнитогорск произвежда танкова стомана. Круп модернизира Дебелата Берта. Круп строи самолети. Хора се втвърдяват като стомана "Круп". Стават ръчни гранати. Бойни патрони. Панцерфауст.


Изкуството да водиш война в сравнение с изкуството да приготвяш храна. Събира се старо желязо. Никакво производство на тенджери, кастрони или прибори за ядене. Къде се варят картофи, зеле, цвекло? Из въздуха се носи вряла каша, цвеклото оцветява в червено краищата на облаците, зелки се търкалят ненужни в полето. Премахват се картофите, на кого са притрябвали картофи, сурови картофи, можеш да ядеш брезови листа, първите пъпки, ресите. Дърветата не разцъфтяват, зимата се удължава, врагът се обърква. Остъргваш със зъби тревния слой, обръщаш почвата, подготвяш я.


Безкрайността на страната като объркване на врага в случай на нужда. Танкови колони попадат във всеядни гори. Войскови части замръзват в снеж на пустош без запаси, цели роти биват смилани от алчната степ, погълнати от калта. Безкрайността на страната – нищо друго, освен огромен казан. Една черна дупка, водеща към нищото. Дреболии.


По този начин приключва превъзпитанието на новия човек. Работник от ММК става прототип на воина-освободител върху паметника на Съветската армия в Трептов парк, Берлин. Миниатюрни версии на Магнитогорск се появяват в Сталинварош, Унгария. Нова Хута, Полша. Айзенхютенщат, ГДР.
Градове, кръстени на собствената си участ.
Азбест. Пласт. Никел. Енгелс. Маркс.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на MP
    MP
    Рейтинг: 254 Неутрално

    В българския език глаголните времена излезли ли са от употреба?

  2. 2 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11905 Любопитно

    Няма ли противопоставяне и на мъж срещу жена?

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK