Ромео Попилиев, театровед: Трябва да се подкрепя рискът

Ромео Попилиев, театровед: Трябва да се подкрепя рискът

© "Личен архив"



Проф. Ромео Попилиев е театровед и ръководител на сектор "Театър" в Института за изследване на изкуствата при БАН. На три пъти получава наградата на "Икар" за най-добър критически текст през 2002, 2006, 2012г. Автор е на няколко книги, последната от които е "Цензурата по времето на комунизма или режимът на забраняване-позволяване".


На прага на новата година Ромео Попилиев коментира пред "Дневник" какво ще запомним от българският театър през 2018г.


Кои за Вас са трите най-важни български постановки за 2018г.? И защо?




- От театралните спектакли най-вече бих отбелязал: "Неодачници" на М. Горки в Народния театър, реж. Иван Пантелеев, "Дивата патица" от Х. Ибсен в Народния театър, реж. Крис Шарков и "Животът е сън" от Калдерон, реж. Дина Маркова в "Червената къща". Те успяват да концентрират както един събран и интензивен театрален изказ, така и да оставят значително място за коментар на видяното.


Кои са българските събития за годината в театъра, които сякаш останаха незабелязани?


- В този твърде медиен живот изглежда нищо не може да остане незабелязано. Но по-горе отбелязаните заглавия останаха сякаш и сравнително по-незабелязаните.


Кои събития получиха прекалено голямо внимание?


- По принцип това са някои от т. нар. "комерсиални" спектакли. Те обаче идват набързо и тутакси отшумяват.


Как се развива българският театър? Можете ли да откроите някакви видими тенденции за изминалата година?


- Все по-малко ще могат да се отбелязват тенденции за каквото и да било. Тенденцията указва някаква постоянна посока за сравнително по-продължителна единица време. Но възможността за разгръщането на подобни деления от време вече отмина.


Как театърът достига до нова публика? Прави ли се нещо целенасочено в тази посока?


- Не. Всичко се оставя на значението на количеството читател/зрител. Новата публика идва въпреки каквито и да било целенасочени усилия.


Бихте ли казали, че има положително развитие по отношение на публиката?


- И положителното развитие е въпреки всичко. И като че ли колкото по-малко е, повече се забелязва. Но това обстоятелство не бива да успокоява.


Какво очаквате с нетърпение през 2019г.?


- По-голямо търпение към изкуството, а следователно и вглеждане в него. За което обаче се изисква съответното време, а може би и ресурси: материални и духовни.


Ако зависеше от Вас, какво щеше да се промени в театъра през 2019г.?


- Да се подкрепя рискът. В случая какъвто и да било риск от такъв риск не съществува. От друга страна това не изглежда много демократично. Защото срещу подкрепата на индивидуалната свобода винаги ще се изправят привържениците на равенството. Либералното в изкуството е обратно пропорционално на същото в икономиката.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1280 Неутрално

    "... какво ще запомним от българският театър през 2018г."

    Професионалният театър просто бледнее пред аматьорския, представян от наште политици.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  2. 2 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3007 Неутрално

    "Да се подкрепя рискът."

    Рискът трябва да се подкрепя навсякъде, не само в театъра и изкуството. Всъщност именно рискът движи икономиката и прогреса.

    Но рискът с твои пари, а не с държавни - щото като ги загубиш там не боли, данъкоплатците ще пият една студена вода.

  3. 3 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3196 Неутрално

    В последният абзац Ромео греши. Противоположното на индивида е колектива,а не равенството.

  4. 4 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3196 Весело

    До коментар [#2] от "realguru":

    Стига общи приказки. Кажи заслонът на Черни връх държавата ли да го издържа или всеки,който го ползва да си плаща?
    Може да се направи аналогия и с театъра,(изкуството)...

  5. 5 Профил на Паро
    Паро
    Рейтинг: 394 Неутрално

    Господин професор, с подобни алабализми и без капка конкретност допринасяте единствено за отговора на въпроса - "Защо в България има малко театър и много театроведи?"

  6. 6 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 3141 Неутрално

    През последните десет години съм ходил само на две театрални постановки. Нямам намерение да гледам некадърни псевдоавангардни постановки на комплексирани режисьорчета, чието новаторство се изразява в крясъци, вулгарни гротески, събличания и мърляви актьори в развлечени костюми, взети сякаш от вехтошарски магазин. Нито опошлени от същите некадърници класически пиеси, превърнати в пародия. Наскоро моя позната гледала постановка, в която Фауст бил представен като педофил. Така че гледайте си пиеските и не ни занимавайте с псевдотворчеството си.

  7. 7 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2098 Неутрално

    За съжаление интервюто е общи приказки. Кои са комерсиалните спектакли, привлекли твърде много внимание? Какви са примерите за "събран и интензивен театрален изказ" в "Дивата патица" и другите споменати пиеси? Защо, според Р. Попилиев, в българския театър в момента не могат да се откроят тенденции? Интервюто оставя впечатлението, че интервюираният е нямал какво да каже, което го обезсмисля.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  8. 8 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2098 Неутрално

    "Да се подкрепя рискът."Рискът трябва да се подкрепя навсякъде, не само в театъра и изкуството. Всъщност именно рискът движи икономиката и прогреса.Но рискът с твои пари, а не с държавни - щото като ги загубиш там не боли, данъкоплатците ще пият една студена вода.
    —цитат от коментар 2 на realguru


    Дори в САЩ не се прави театър със "свои" пари. Разходите и съответно рискът се поемат от частни донори, но в България тези, които биха могли да спонсорират постановка със свои средства, не се интересуват твърде от театрално изкуство. А и няма адекватни данъчни облекчения за меценатство, та да се заинтересуват.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK