Готов ли е Матера да бъде Европейска столица на културата 2019?

Изглед от Матера

© Associated Press

Изглед от Матера



Когато южноиталианският град Матера разбира, че е избран да бъде Европейска столица на културата през 2019 г., по старинните му улици кънти радост. Хиляди се събират на централния му площад през октомври 2014 г., за да гледат обявяването на новината на живо от Брюксел, разказва "Гардиън".


"Напомни ми за деня, в който "Наполи" обяви, че са привлекли Диего Марадона", разказва Даниеле Килгрен, италианско-шведски бизнесмен, инвестирал в хотел в Матера. Той си спомня, че из града тогава се чул подобен тътен.


Еуфорията обаче бързо е заменена от чувство на безпокойство. Секретарят на най-големия италиански профсъюз в града Еустакио Николети разказва пред изданието, че след празненствата хората започнали да се чудят:


"Какво, по дяволите, ще правим сега?"




Малко преди началото на 2019 г. опасенията им се превръщат в истински страх, че голямата възможност за града ще се превърне в колосален провал. Местни организации и собственици на бизнес предупреждават, че градът просто не е готов. Рим и Брюксел са им осигурили 400 млн. евро да организират тазгодишните събития - пари, предназначени за реставрирането на сгради и поправянето на улици в място, известно със своята зашеметяваща, но разрушена красота и история на огромна бедност.


Готов ли е Матера да бъде Европейска столица на културата 2019?

© Елена Геловска


Според съюзите обаче повечето пари са останали твърде дълго хванати в лабиринтите на италианската бюрокрация и до последно не са били изразходени.


"От седемте сгради, които трябваше да бъдат домакини на културните събития, поне пет няма да са готови навреме за 2019 г.", казва представителят на профсъюзите.


Опасенията засягат и достъпа: половината от финансирането - около 200 млн. евро - е било пренасочено към изграждането на нова ж.п. линия. Гара има - построена е още през 1986 г., но няма линия. До Матера все още се стига единствено с бавна, второстепенна линия от Бари. Нейните 60 километра обаче се взимат за близо два часа, докато работата по завършването на магистралата Браданика, свързваща града със северната част на региона Базиликата, започва преди близо 40 години и все още не е завършена.


Бившият директор на туризма в Матера Енцо Ачито смята, че неглижирането на крайните срокове е било добре известно още през 2014 г.. "Всички знаеха, че с бавното темпо на италианската бюрокрация и типичните срокове на изчакване на строителната индустрия в Италия, съоръженията никога няма да бъдат завършени до 2019 г.", допълва той.


"Никога в живота си не бях виждал такава картина на мизерията."


Матера е първият южен италиански град, който е избран за Европейска столица на културата. Но, подобнo на много градове в региона, той носи белезите на високата младежка безработица, предполагаемата корупция и неясните политически маневри. През юли президентът на региона Базиликата Марчело Питела бе поставен под домашен арест от прокуратурата в Матера за предполагаемо участие в подправени договори за здравеопазване. Той отрича всички обвинения срещу него.


Подобни проблеми, често хронични за южната част на Италия, се изострят от исторически и дълбоко вкоренени трудности в град, който на практика е бил изоставен в продължение на повече от 40 години след Втората световна война. Откъснат от съвременната икономика, Матера се превръща е един от най-бедните градове в Европа, в който семействата живеят в пещери, т.нар. "Саси" (буквално камъни), издълбани от варовика, който датира още от праисторическата ера на Матера.


Готов ли е Матера да бъде Европейска столица на културата 2019?

© baba_zozolana


Степента на бедственото положение в Саси привлича международното внимание, когато писателят Карло Леви е изпратен в изгнание от фашисткия режим на Бенито Мусолини в град, близо до Матера, през 1935 г.. В книгата си "Христос се спря в Еболи", публикавана през 1945 г., Леви описва ужаса, на който става свидетел - нищожните мебели, децата голи или в дрипи, тела, опустошени от болести и заключва: "Никога в живота си не бях виждал такава картина на мизерията."

През 1952 г. италианският премиер Алчиде де Гаспери обявява извънредно попложение в Матера. Рим обявяват града за "национален позор". Жителите на Саси са евакуирани и настанени на друго място, намиращо се на няколко километра. Така Матера е изоставен и пуст до 1993 г., когато ЮНЕСКО обявяват Саси, които някога са източник на национален срам и символ на бедността и болестите, за част от световното наследство след дълъг списък от постижения, които в крайна сметка водят до неговия избор, заедно с Пловдив, за Европейска столица на културата през 2019 г..


Влак, който никога повече няма да се върне


Бъдещето на Матера след тази година остава отворен въпрос. "Това е страхът, който всички споделяме в момента", казва Николети и допълва: "Когато всичко свърши - фойерверките, културните събития и вниманието - каква ще е съдбата на Матера?"


Паоло Вери, директор на фондацията "Матера-Базиликата 2019", която отговаря за организацията на културните събития, отказва да поеме каквато и да било вина и настоява, че годината на културата ще продължи. "Ще изнесем събитията, които сме планирали", казва той. "Не можем да контролираме инфраструктурата. Не е наша отговорност. Онова, което мога да кажа, е, че през изминалите няколко години увеличихме броя на посетителите в Матера четирикратно и че в края на събитието, той ще остане завинаги в светлините на прожектора."


Николети обаче има различно виждане. През 2017 г. излиза доклад на име "Матера 2019: изпусната възможност?", в който анализаторите се опитват да предвидят бъдещето на града след събитието. Изгледите не са никак розови.


"Рискът е, че съоръженията, предвидени да бъдат завършени през 2019 г., няма да бъдат готови дори през 2020 г.", казва още Николети. Според него градът ще е изпуснал възможност да създаде работни места за хората, които всяка година емигрират в северна Италия. "Съществува рискът да изпуснем влак, който никога повече няма да се върне."


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK