Какво очаква за туризма си Пловдив от това, че е столица на културата

Какво очаква за туризма си Пловдив от това, че е столица на културата

© Георги Кожухаров



По предварителни оценки 2 милиона души ще посетят Пловдив, който е Европейска столица на културата заедно с Матера в Италия, твърди кметът на града Иван Тотев. Това е двойно повече от обичайния туристически поток в града.


Според Тотев данните, които получава община Пловдив, сочат за внушителен ръст на броя на нощувките в града през последните години. През 2011 г. те са около 240 хил., през 2016 г. са се удвоили и са около 500 хил., а през 2018 г. вече са над 600 хил. "Това е без апартаменти, квартири и други настанявания. И без някои от хостелите", казва Тотев. Тук не се включват и имотите, които се отдават под наем чрез електронни платформи като Airbnb.


Кметът на Пловдив Иван Тотев.

© Георги Кожухаров

Кметът на Пловдив Иван Тотев.




"Което означава, че голяма част от нощувките може да не плащат данъци", коментира Тотев.


Предварителните оценки на община Пловдив


Според него данните от туристическите и информационните центрове показват, че през 2017г. в града за пръв път са реализирани 1 млн. посещения на хора, които са преминали през музеи или туристически информационен център. Тотев обяснява, че голяма част от тези туристи са "преминаващи" и идват в Пловдив за един ден, без да нощуват. През 2019 г. община Пловдив очаква между 1 млн. и 1.5 млн. подобни туристи.


"Нощувки очакваме някъде около 750 хил. Това би било голям успех за нас, тъй като означава три пъти да увеличим броя им от 2011 г.", твърди Тотев.


Данните на Националния статистически институт за цялата област Пловдив показват увеличаване на нощувките в последните 7 години. През 2011г. те са 669 хил., през 2017 г. нощувките са 1.03 млн., а за 2018 г., като се изключи месец декември, за който още не са излезли данни, нощувките са 996 хил.


Ръст бележи и пазара на имоти, които не влиза в официалните статистики. Според платформата AirDNA, която дава данни за пазара на имоти в Airbnb, в момента в Пловдив са активни 731 места за настаняване, които се отдават от 523 домакини. През 2014 г. местата са били повече от десет пъти по-малко – 65.


По-добри услуги вместо очаквания


Иво Проданов

© Личен архив

Иво Проданов


Иво Проданов е собственик на ресторантите "Хемингуей" и Memory, сладкарниците Dolce Fellini и два хотела в града. Като човек, който от 28 години е в този бизнес, той предпочита да няма големи надежди към "Пловдив 2019", за да после няма и разочарования. "Човек не бива да си поставя параметри по очакванията, които се отразяват в пресата. Да взима повече персонал, да отваря повече стаи. По-добре да се подготвим за по-добри услуги", казва той.


Покрай откриването на "Пловдив 2019" в ресторантите на Проданов е нямало повече клиенти от обичайното. "Няма как оборотите да станат по-големи два или три пъти", обяснява той. В същото време двата му бутикови хотела в центъра на града, които по принцип са ангажирани на 60-70% от капацитета си, по време на откриването са били пълни на 100%.


Според него сега, през януари, след откриването няма туристи, които да са дошли в града специално за "Пловдив 2019". "Те ще започнат да идват през март месец, когато започва туристическият сезон", коментира той. Но не пропуска да изтъкне, че резервациите за лятото са повече от всяка година досега и че неговата прогноза е за 100% заетост през най-силните месеци юни, юли и август.


Чуждестранните туристи


По негови думи едно от основните очаквания е ръст на чуждестранните туристи. И докато до момента българските туристи са представлявали около 65% от всички гости на града, той смята, че тенденцията ще се обърне и през 2019 г. чуждестранните туристи ще бъдат около 60%.


Хотелите на Проданов са посещавани редовно от групи чужденци от по 10-15 души, част от които се връщат всяка година. "Всички се надяваме тенденцията да продължи след края на 2019 г. Да дойдат, да видят", завършва той.


Друго наблюдение на Проданов е, че в последните години фестивалите оказват голямо влияние върху бизнеса. "Пловдив стана вътрешно туристическа дестинация на българите. И те са добри клиенти", твърди той.


Тони Симидчиева е собственик "Одеон", който получава наградата за "Най-добър семеен хотел за 2018 г." от Българската хотелска и ресторантьорска организация. Тя не е учудена, че през откриващия уикенд в Пловдив е имало "тълпи от хора". Но отбелязва, че по принцип януари е най-слабият месец и всичко е насочено към българските туристи. "Не може едно откриващо събитие да бъде притегателно за туристи от цял свят", коментира тя.


Положителните тенденции


Също като Проданов и тя е на мнение, че засиленият интерес към Пловдив ще започне през месец март. За нея основният въпрос е дали ще се повиши ръстът на туристи от 2018 г., но според нея това ще си проличи към месец април. Според нея през последните години потокът на туристи в града видимо се увеличава. "От няколко години се работи в тази посока и това се усеща", отбелязва Симидчиева. А когато в Пловдив има голямо събитие като концерт, целият регион го усеща.


Тази положителна тенденция се забелязва и в заведенията и е видимо, че градът е посещаван от повече чужденци. "В Пловдив петък и събота всички хотели са пълни предимно с българи", твърди Симидчиева. А от две години в нейния хотел започват да отсядат и чужденци, които обикновено остават за по една седмица.


По нейни думи засиленият интерес към Пловдив може да бъде забелязан и по стъпването в Пловдив на големи вериги като Raffy и Victoria. А в пловдивския артистичен квартал "Капана" много хора, които не са от Пловдив, отварят нови заведения. Според нея може да се говори и за завръщане в града на млади хора от чужбина.


Мнението на Симидчиева е, че положителните тенденции в града са "нещо, което ежедневно се случва, върви и се усеща от всеки". За нея "Пловдив 2019" оказва голямо влияние, като фокусира вниманието върху града, рекламира го, а крайната цел е той да остане като популярна дестинация за туристите. "Друг е въпросът, че трябва да има какво да им се покаже", завършва тя.


Никола Николов се занимава активно с "Посткултурната сцена" на долния етаж на заведението "Петното на Роршах". "Заедно с Александър Секулов (бел. ред. собственикът на "Петното на Роршах)" преди 3-4 години успяхме да я концептуализираме и да я превърнем в единственото място за ъндърграунд независима музика в Пловдив", разказва той.


Никола Николов

© Георги Кожухаров

Никола Николов


Оттам води началото си и платформата "Посткултура", през която се организират събития с разнообразни изпълнители. А екипът на платформата е и съорганизатор на Wrong Fest.


Развитието на "Капана"


Никола има наблюдения върху "Капана" от повече от десет години, когато започва да посещава квартала, защото по думите му там е могъл да се среща с хора, занимаващи се с неща, които намира за стойностни. Той е на мнение, че в последните години "Капана" се развива, защото дава достъп до различни видове култури – от хенд мейд културата, през изложби на местни или чуждестранни художници и се стигне до културата на крафт бирите, която не е съществувала преди 10 години.


Никола е реалист и не намира нищо неочаквано в това, че "Капана" се развива по-скоро като развлекателен квартал, отколкото като квартал на изкуството и занаятите. "Аз лично не виждам това като нещо лошо", казва той. За него всичко зависи от посетителите на "Капана", а средностатистическият човек има нужди и той търси да ги задоволи по някакъв начин. "Нещата трябва да бъдат оставени да се развият по естествения си начин. В даден момент "Капана" може да стане квартал на изкуството и занаятите, но този момент не е сега", отбелязва той.


Посещаемостта на събитията


"В последната година отбелязваме ръст между 30 и 35% на посещаемостта на събития, които сме организирали и преди това със сходни маркетингови стратегии за тяхното рекламиране", твърди Никола. Той отдава това на фокуса върху Пловдив, както и на работата с публиката, която развива вкуса си вследствие на повечето и по-разнообразни събития, до които тя има достъп.


Като положителен пример Никола дава концерта на постпънк групата The Black Swells по време на откриващия уикенд на "Пловдив 2019". "Преди една година те свириха при нас и на концерта присъстваха 58 души, а сега на концерта имаше 102 души", коментира той.


Според него положителната тенденция в "Капана" ще продължи, тъй като събитията, които се правят там, са все по-добре организирани. Като най-важно ще бъде кое пространство предлага по-добрия артистичен продукт. "За мен 2019 г. ще е логично продължение на предните 2 или 3 години", казва той.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK