Воайори със световна слава

Габриела Каризо и Франк Шартие

© Franck Gaby, ONE DANCE WEEK

Габриела Каризо и Франк Шартие



Едно кьоше на паркинг в Брюксел за репетиционна, една обикновена каравана за сцена и... любов за вдъхновение – това е всичко, с което Габриела Каризо и Франк Шартие разполагат преди 20-на години. Тя е от Аржентина. Той е от Франция. Те са актьори, които танцуват. Или пък танцьори, които говорят. Запознали са се няколко години по-рано в известната компания Les Ballets C de la B на хореографа Ален Плател и не предполагат, че от сливането на идеите, кариерите и животите им ще покълне една от най-завладяващите компании за танцов театър.


Днес Peeping Tom е генератор за съвременна култура, с хореографии, които се дават за пример, и със спектакли, изкупувани почти моментално. В България ще ги видим за втори път (след "МАЙКА" през 2017) на 20 септември 2019 с "ДЕТЕ" в рамките на фестивала ONE DANCE WEEK, а интересът към събитието вече е сериозен. Това не е случайно, защото продукциите на Габриела Каризо и Франк Шартие, лични и универсални едновременно, успяват да си създадат фенове навсякъде по света.


Как започва всичко?




Още първият им спектакъл "Caravana" задава стандарт, който ще се превърне в запазена марка на Peeping Tom. Както подсказва името, взето от жаргонния израз, зрителите на спектакъла са едновременно и гости, и воайори. Гледайки какво се случва пред и около караваната или вътре – направо през прозорците и вратата, публиката се натъква на парадокси и сътресения в уж скучното ежедневие на една любовна двойка.


В дебютната постановка личат всички следи, които впоследствие Peeping Tom ще оставят на световната сцена за изпълнителски изкуства – декор, толкова истински и познат, че те кара да забравиш, че се намираш в театралната зала. История, която уж ти се е случвала, но в следващия момент поема неочакван обрат. Танцово майсторство, което не забавлява очите, а опровергава ума за онова, което обикновено си налагаме да мислим, вярваме или помним.


Същата каравана ще се появи 9 години по-късно в "32 rue Vandenbranden" (2009), един от най-популярните и награждавани спектакли на компанията. Действието се развива в планински заслон близо до село през зимата, където снегът и самотата са единствените спътници на малцината обитатели. Това е дисекция на желанието да промениш коренно живота си, мечтата да избягаш другаде, но да не можеш да направиш нищо по въпроса.



Peeping Tom са една от най-последователните танцови компании и по отношение на основната тематика – човекът зад маските. Това е майката извън задължителните й геройства, бащата без сили, синът без уважение към родителите. Това е семейството отвъд задръжките и регулираните отношения. В света на Каризо и Шартие нищо не е такова, каквото изглежда – и срутването на "нормалното" и "приемливото" чрез танц и психология обяснява защо компанията е толкова популярна.


Първата трилогия на Peeping Tom е създадена между 2002 и 2007г. Първият спектакъл се нарича "Le Jardin", а кабаретна обстановка и вечерно градинско парти отпращат послание, че разпиляването на времето е трагедия. Вторият – "Le Salon" – бележи пробива на белгийците на международната сцена. Спектакълът разказва за богато семейство в период на морален, физически и финансов упадък. Остарелият баща губи контрол над дома, децата, простатата и впоследствие над самия си живот. Действието се развива във фамилната всекидневна, някога богата, сега западаща и захабена.



Финалната глава "Le Sous Sol" разказва за живота след смъртта. Във вехто пространство и пясък несбъднатите мечти продължават да живеят. Заедно трите части построяват къща – метафора за изградените отношения между членовете на фамилията, които всъщност са ужасно крехки и предстои да се разпаднат. Защото всеки един от семейството обитава своя вселена на неизказаното, несбъднатото, незабелязаното от другите. В семейството на Peeping Tom също е така, само че личните преживявания на всеки от артистите са насърчени да излязат наяве.


Каризо и Шартие често казват в интервюта, че работата им е колективен резултат – всички в екипа са допринесли малко или много за сюжета, движенията или естетиката на сцената. За 20 години хореографите включват артисти от няколко континента и от различни поколения – от 5-годишни до 80-годишни. Сред тях е Еурудайк дьо Бел, мецосопрано, която се присъединява в "Caravana" (1999) и продължава да излиза на сцената и до днес.


Peeping Tom отново в Пловдив


Последната семейна трилогия на Peeping Tom съвсем скоро ще бъде затворена. Първо Франк Шартие създава психологическия спектакъл за остаряването "Баща" / Vader (2014). След това Габриела Каризо разполага непознатата "Майка" / "Moeder" в музей и родилно отделение като реакция за смъртта на собствената си майка. Двамата заедно създават "ДЕТЕ", който ще видим за първи път в България през септември в Пловдив.


Воайори със световна слава

© ONE DANCE WEEK


Световната премиера на "ДЕТЕ" предстои през април в Les Théâtres de la ville – Люксембург, а в Пловдив ще бъде едно от първите му представяния. Каризо и Шартие са подготвени сериозно по темата. Чрез различни работилници с деца - на богати семейства, със специални потребности, сираци и бежанци, хореографите изучават поведението на децата и конструират всички персонажи в спектакъла.


Очакваме драматургия с много психология, фантазии с кошмари, видения от сенките и, разбира се, впечатляващи танцови умения. Съдейки по богатата визитка на Peeping Tom, "ДЕТЕ" ще бъде постановка, за която дълго ще се говори след това.


Спектакълът ДЕТЕ ще бъде показан на 20 септември от 20:00 часа в Дом на културата "Борис Христов" – Пловдив. Билети за него могат да бъдат да намерени онлайн в системата на ЕpayGo.bg, както и на касите на Easypay. ONE DANCE WEEK се организира от фондация "ЕДНО" за култура и изкуства и е част от програмата на Пловдив – Европейска столица на културата 2019.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (10)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Kiril
    Kiril
    Рейтинг: 3033 Весело

    Следваща стъпка на дуото - слагат един голям стиропор във формата на смартфон и публиката воайорства чужд фейсбук профил.

    https://imdb.com/title/tt1279083/ - "Examined Life" pulls philosophy out of academic journals and classrooms, and puts it back on the streets.
  2. 2 Профил на KLINGON
    KLINGON
    Рейтинг: 483 Неутрално

    ... модерно "изкуство", Сър :)

    "...Срамно е ние да сравняваме силата си с такива гламавци, каквито са турците…"... из дописка на Васил Левски до в. Свобода, публикувана на 13.02.1871 г.
  3. 3 Профил на anton83
    anton83
    Рейтинг: 615 Неутрално

    Не по-високо от обувките моля.....

  4. 4 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2276 Неутрално

    В преследване на оригиналното, не винаги се стига до изкуството.
    Има един хубав израз, че изкуството, става дума за театралното, впрочем и за всяко друго, не трябва да се "навежда" към зрителя, а трябва да го накара да се "изправи" и това според мен е варно.
    Само че, като се казва да се "изправи" не се има предвид че се става, за да избяга от залата.

  5. 5 Профил на aramissss
    aramissss
    Рейтинг: 1647 Неутрално
  6. 6 Профил на anton83
    anton83
    Рейтинг: 615 Неутрално

    Начиии, кой от писалите има някакво отношения към съвременните сценични изкуства? Кой изобщо е бил на подобно представление? Кой е запознат с творчеството на тия двамцата? Дори бих попитал, колко имат някакъв досег дори до класически балет?
    За себе си ще кажа, че това не е моето. Но затова и не коментирам. Не е необходимо всеки да проектира своите престави и липса на разбиране като меродавни.

  7. 7 Профил на DS
    DS
    Рейтинг: 1186 Неутрално

    Направо да пускат :Вход свободен

    Както „Дневник” се бори с БСП, така „Работническо дело” не се е борило с капитализма"
  8. 8 Профил на motochristo
    motochristo
    Рейтинг: 1446 Неутрално

    Бая е откачено, ама си струва да се види.
    @критикарите: изпускате си любимото предаване по бТВ за невъзможната любов около Босфора.

    Кажи ми, жалко ти творенье, как се покачи тъй високо? - С пълзенье! - извика рогатата гадинка.
  9. 9 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 1188 Неутрално

    Благодаря на Дневник за прекрасното изживяване. Пъвият клип е трейлър, но вторият изглежда цялостно есе, приютило виртуозния, не бих го нарекъл танц, а някакъв извънредно оригинален начин на моделиране с тела на една по човешки авангардна арт инсталация. Един нов, оригинален прочит на символиката тръгваща от пътуващия към смъртта и спираща при живота, който остава, бурен,страстен и извечен, събран в сновната точка на пространствен контакт, така позната и толкова забравена в пороя от секс, потопил любовта. Статика и динамика в конфликт и хармония. Жалко, че съм толкова далеч от Плодив, за да видя това уникално представление.

  10. 10 Профил на Niraah
    Niraah
    Рейтинг: 531 Неутрално




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK