Фатих Акин изненада "Берлинале" с ужасяващ хорър

Каадър от "Златната ръкавица" (The Golden Glove) на Фатих Акин

© Berlinale

Каадър от "Златната ръкавица" (The Golden Glove) на Фатих Акин



Въпреки прокрадналата се предварителна информация за зловещото съдържание на най-новия филм на германския режисьор от турски произход Фатих Акин "Златната ръкавица" (The Golden Glove) първите зрители на екранизацията на нашумелия роман на Хайнц Щрунк останаха, меко казано, смаяни от степента на физиологична директност, която им се наложи да понесат по време на провеждащия се в момента международен кинофестивал
в Берлин.


Серийният убиец Фриц Хонка, действително живял в Хамбург през 70-те години на миналия век, е показан от Акин като отблъскващ мъж със счупен нос и разноглед поглед, напомнящ Квазимодо, който обаче напива, бие, блъска и душѝ застаряващи, бедни, беззащитни и замаяни от алкохол бивши проститутки. Лекомислено озовали се в мизерния му таван, с малки изключения, те приключват земния си път като разчленени трупове, нервно наблъсквани от психопата в специално пригоден за целта таен шкаф. По определението на самия Акин "Златната ръкавица" е жанров филм, в който излъчването на главния персонаж е вдъхновено, както от мита за чудовището Франкенщайн, така и от една определена естетика на хорор киното.


В Берлин той пламенно защити тезата си, че документалната реконструкция на физиката и поведението на истинския убиец е била на заден план за сметка на собственото му усещане за този нестандартен индивид. "Всеки човек, колкото и отвратителен да е той, има право на лично достойнство. Искаше ми се някак да покажа, че дори извергът може да има своите малки мечти. Бих предпочел свят, в който няма серийни убийци, но, искаме или не, те съществуват и живеят редом с нас" - каза той на пресконференцията си в Берлин.




Хамбург от 70-те години е ограничен само до няколко общо взето безлични улици, за сметка на почти натрапчивото концентриране в пределно неуютното помещение на "Златната ръкавица", любимата кръчма на Хонка, където той примамвал жертвите си и най-вече в отвратителното, вонящо на трупове, негово жилище, където ги убивал. Цялостното изобразително решение на филма е в мръсно кафеникава гама, внушаваща усещането за засъхнала кръв, мръсна прах и трайни следи от цигарен дим.


Все пак сложността на снимките е била голяма и усилията на младия немски актьор Йонас Даслер (само на 22 години) са изключителни. За невероятно тежката си роля той всеки ден е бил гримиран поне по три часа. В същото време, ефектът на разногледството е постигнат с помощта на специално изработени лещи с нестандартна големина, върху които оптичен специалист е рисувал на ръка. Не по-малки са били и изпитанията за актрисите, изпълняващи ролите на жертвите, тъй като в името на достоверното представяне на собствените си насилствени умъртвявания, и на тях им се налагало да стигат до трудни за издържане крайности.


Невъзможно е да се предвиди доколко бъдещите зрители на филма ще се преборят със спонтанното отвращение, което няма как да не ги обхване при срещата си с него. По-важно е обаче да се проследи какви биха били реакциите към твърде нееднозначно му послание. Парадоксално или не, засега, "Златната ръкавица" е сред най-успешно продаваните заглавия в Берлин.


Кадър от филма "Господ съществува, името ѝ е Петруния" на живеещата в Брюксел македонска режисьорка Теона Стругар Митовска

© Berlinale

Кадър от филма "Господ съществува, името ѝ е Петруния" на живеещата в Брюксел македонска режисьорка Теона Стругар Митовска


За доста по-различна защита на личното човешко достойнство става дума във великолепния филм на живеещата в Брюксел македонската режисьорка Теона Стругар Митовска "Господ съществува, името ѝ е Петруния". В него безработната 32-годишна Петруния, завършила история, но без какъвто и да е работен стаж, живее в скромния апартамент на родителите си в град Щип. Властната и доста консервативна нейна майка я следва по петите, за да й прави закуска, но най-вече, за да й урежда интервюта за работа.


След поредния отказ от страна на арогантен работодател, в деня на Богоявление, заедно с полуголите и превъзбудени мъже и без точно да осъзнава защо Петруния се хвърля в ледени води. Скокът й се оказва победоносен, тъй като кръстът попада точно в нейните ръце. Вдъхновена от победата си, тя гордо го вдига над главата си. Уви, радостта й не трае дълго. Упоритостта, с която защитава първенството си и правото да запази кръста при себе си преди да го предаде на местния свещеник, я превръщат в център на болезнено за нея внимание.


Филмът е сниман по истински случай от 2014 година. Жената, извадила кръста тогава, веднага била анатемосана от църква и институции, тъй като според тях била нарушена вековната традиция в състезанието за кръста да
участват само мъже.


Босненката Елма Татараджич и самата Теона Митевска, които се подписват под сценария като съавторки, открито демонстрират, че в конкретния случай заемат ясна страна и тя е в полза на жените, защищаващи достойнството си сред агресивно настроени мъже. Нещо повече, те посочват не особено софистицираните механизми на насилие, с които си служат силовите структури като прокуратура и полиция. Ясно е показана и безпомощността на църквата, която не успява да обедини хората около добре формулирана и разбираема за хората християнска идея.


"Когато отидохме в църквата в Щип да молим за разрешение за снимки, отговорът, който получиме, беше рязко отрицателен, тъй като "няма как да бъде подкрепен филм, в чието заглавие се твърди, че Бог е жена" – сподели в Берлин продуцентката на филма и изпълнителка на една от ролите Лабина Митевска.


Красивото попадение на екипа е в избора на изпълнителката на главната роля - театралната актриса от Щип Зорица Нушева. С първата си голяма роля в киното тя определено успя да спечели симпатиите на първите си зрители в Берлин.


Кадър от System Crasher на младата германка Нора Фингшайдт, живяла дълги години в Аржентина

© Berlinale

Кадър от System Crasher на младата германка Нора Фингшайдт, живяла дълги години в Аржентина


До този момент фестивалът показва по-скоро добро и много добро кино. System Crasher на младата германка Нора Фингшайдт, живяла дълги години в Аржентина, се оказа силно въздействаща социална драма, в която хирепчувствителната и лесно запалима тийнейджърка Бени не успява да получи точна и адекватна помощ от възрастните, призвани да се грижат за нея. От собствената й майка, до последния от поредните социални работници, всички се провалят и по хоризонтала и по вертикала. Заразителната с дивотата си, Хелена Ценгел се превърна в мярка за болезнено страдание към съдбата и преждевременните смърти на млади същества с "трудни характери".


Фатих Акин изненада "Берлинале" с ужасяващ хорър

© Berlinale


Усещане са доброта и въздушен чар остави сниманият изцяло в Монголия "Яйце" (Öndög) на китайския режисьор Ван Цюанян, вече печелил "Златна мечка" през 2007 година. Удивително е колко много този малък филмов бисер, в който една жена и стадата и живеят в безкрайната монголска степ, напомня на филма на Милко Лазаров "Ага". Случващото се, разбира се, е различно, защото вместо предчувствие за апокалипсис, тук има надежда за нов живот, но все пак, величествените пейзажи и дребните, изцяло загубени фигури сред тях, предизвикват приятни асоциации с един от най-добрите български филми напоследък.


Кадър от новия филм на Франсоа Озон "Благодарение на Бога" (Grâce à Dieu)

© Berlinale

Кадър от новия филм на Франсоа Озон "Благодарение на Бога" (Grâce à Dieu)


"Благодарение на Бога" (Grâce à Dieu), в който Франсоа Озон подлага на унищожителна критика лицемерието на висши представители на католическата църква относно сексуалните издевателства над деца, още веднъж показа влечението на режисьора към нарочно безефектното кино, докато с високобюджетния си "Г-н Джоунс" (Mr. Jones) полякинята Агниешка Холанд пак се изяви като майсторка на стабилното кино, в което политиката и жаждата за хуманност не винаги вървят ръка за ръка. А Джеймс Нортън, в ролята журналиста от Уелс Гарет Джоунс, посетил на собствен риск Съветския съюз и в частност Урайна през 30-те години и описал истината за подложеното на унищожителен глад население там, е толкова благородно умерен, колкото най- вероятно е бил и протагонистът му.


Кадър от "Г-н Джоунс" (Mr. Jones) на полякинята Агниешка Холанд

© Berlinale

Кадър от "Г-н Джоунс" (Mr. Jones) на полякинята Агниешка Холанд


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2899 Неутрално

    Акин е един от най-надценените режисьори в съвременното кино - предполагам славата му се дължи 90% на произхода в страна дето си умира по мултикулти - то.

  2. 2 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2187 Неутрално

    И тоя после ще циври, че публиката е проста и не разбира творчеството му...

  3. 3 Профил на montale
    montale
    Рейтинг: 20 Неутрално

    "ужасяващ хорър"... Павлина К. Желева днес се напъна и роди брилянтното заглавие "ужасяващ ужас".
    Вероятно си мисли че тавтологията в езика е признак за интелигентност.

  4. 4 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 2515 Неутрално

    "Невъзможно е да се предвиди доколко бъдещите зрители на филма ще се преборят със спонтанното отвращение, което няма как да не ги обхване при срещата си с него."
    Изкуството трябва да извисява, а не да опошлява, опростачва, угнетява, отвращава и ужасява зрителя. Така че тук говорим не за истинско изкуство, а за желанието на създателите да се откроят с примитивизъм и вулгарозъм, Определено няма да го гледам.

  5. 5 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3853 Весело

    До коментар [#3] от "montale":

    +++ Ха-ха-ха...

  6. 6 Профил на hhhuuunnnn
    hhhuuunnnn
    Рейтинг: 1426 Неутрално

    представата, че извратеното е арт, е много показателна за ума, вкуса и ценностите на либерлничаща Европа

    нищо не прилича повече на Работническо Дело от Дневник
  7. 7 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 3367 Неутрално

    Ох, тая политическа коректност. Имал право... има право на справедлив процес - само това. Аман от филми, стараещи се да шокират и да привличат внимание.
    Ясно е, че следващия Мастрояни няма да го има...

  8. 8 Профил на Tod
    Tod
    Рейтинг: 191 Неутрално

    Фатих Акин е име от доста години и има право на експерименти. Изкуството било да извисява... и накъде ще се извиси един платен от Путин трол? Аз не знам.. :)

  9. 9 Профил на stef
    stef
    Рейтинг: 882 Весело

    Акин е един от най-надценените режисьори в съвременното кино - предполагам славата му се дължи 90% на произхода в страна дето си умира по мултикулти - то.
    —цитат от коментар 1 на lustmord


    Тъпо и доста ограничено мнение. Филмите са му страхотни.
    Да съдиш за един творец по страната му, вместо по творбите му е доста елементарно.
    А пък да смяташ "мултикулти-то", както го наричаш за нещо лошо е мно'о патрЕтично...

    Stef
  10. 10 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 965 Неутрално

    В торент сайтовете,най-напред превеждат филмите на ужаса,а качествените чакат с месеци.
    Дано тези дето ги качват и превеждам им се случат същите неща.
    Твърдо съм против такива произведения.

  11. 11 Профил на Alex Prime
    Alex Prime
    Рейтинг: 2895 Неутрално

    Трудно ми е да си представя по темата с луд убиец какво може да се каже след оригиналното "Тексаско клане", заснето от Тоб Хупър през 70-те - истинско потапяне в крайна човешка деградация. Това повече ми прилича на воайорство и опияняване от гадостите. Но всеки има право да заснема каквито филми иска, разбира се.

  12. 12 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1436 Неутрално

    До коментар [#1] от "lustmord":

    смайваща диагноза на никому неизвестен коментатор от Дневник :)

    "Срещу стената" и "Музиката на Истанбул" определено са по-стойностни от вашият коментар, ама айде :)

  13. 13 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1436 Неутрално

    смайваща диагноза на широко неизвестен коментатор от Дневник :)

    "Срещу стената" и "Музиката на Истанбул" определено са по-стойностни от вашият коментар, ама айде :)

  14. 14 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4789 Любопитно

    "ужасяващ хорър"... Павлина К. Желева днес се напъна и роди брилянтното заглавие "ужасяващ ужас". Вероятно си мисли че тавтологията в езика е признак за интелигентност.
    —цитат от коментар 3 на montale


    Ти как би го обяснил?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  15. 15 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2899 Неутрално

    До коментар [#12] от "хм":

    И това ли ти е аргумента - Акин бил голям режисьор понеже бил известен? Псевдо режисьор прави псевдо арт кино за псевдо интелектуалци. Плоско, фалшиво и досадно. Ама ние ще му се радваме и ще го разнасяме понеже ни е примера за интегрирано турче.

  16. 16 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4789 Любопитно

    ....Изкуството трябва да извисява, а не да опошлява, опростачва, угнетява, отвращава и ужасява зрителя. Така че тук говорим не за истинско изкуство, а за желанието на създателите да се откроят с примитивизъм и вулгарозъм, Определено няма да го гледам..
    —цитат от коментар 4 на proza


    Аз бих обобщил и бих излязъл извън рамките на киното и изкуството въобще.
    Дали само желанието да се открои от другите водят някои хора до..."опошляваНе, опростачваНе, угнетяваНЕ, отвращаваНЕ на околните?
    А ако към горните определения добавим и популизма, защото и той е опит да обърнеш по-голямо внимание на хората върху себе си?
    Дали неспособността да изградим нещо рационално, хубаво, но и различно не ни кара прибегнем към най-лесното? Опростачаването и опошляването на реалността?
    В тази връзка къде стоят тук популистите в политиката?
    Те не дават нещо рационално и полезно за обществото, а само вървят по пътя който е най-лесен за да привлечеш повече....почитатели/привърженици.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  17. 17
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  18. 18 Профил на Капабланка
    Капабланка
    Рейтинг: 1318 Неутрално

    Акин е един от най-надценените режисьори в съвременното кино - предполагам славата му се дължи 90% на произхода в страна дето си умира по мултикулти - то.
    —цитат от коментар 1 на lustmord


    Да, бе!!!Какво си гледал а Акин, та да твърдиш това?И какво друго си гледал, защото трябва да имаш база за сравнение?!

  19. 19 Профил на Капабланка
    Капабланка
    Рейтинг: 1318 Неутрално

    В торент сайтовете,най-напред превеждат филмите на ужаса,а качествените чакат с месеци.Дано тези дето ги качват и превеждам им се случат същите неща.Твърдо съм против такива произведения.
    —цитат от коментар 10 на Сд


    Тук говорим за качествено, стойностно световно кино, а не онези измислици, които Холивуд вече постоянно бълва!!!И в торент сайтовете, повечето филми, които са споменати в статията, никога няма да бъдат преведени, ако изобщо бъдат качени.
    Виж, разните му там бързи, яростни и комиксгерои, наистина биват превеждани веднага.
    Ако искаш да видиш различни филми, трябва да посетиш СФФ или Киномания, но и да избираш внимателно, защото и на тези фестивали, има плява!!

  20. 20 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1436 Весело

    До коментар [#15] от "lustmord":

    критерият ми е следният:
    филмите на Акин ми причиняват размисъл, вашият коментар - само смях

    филмът "Срещу стената" наистина ме накара да се замисля за фаталното привличане, бунтът срещи скапаните и назадничави семейни порядки, вредата от наркотиците и разрушителната им сила. много ми хареса надеждата за промяна - поднесена умело. наистина си мисля, че всеки има сила да се справи с трудностите в живота си, стига да го пожелае истински.

    в "Музиката на Истанбул" ми хареса не толкова музиката (изключително далеч съм от повечето групи), колкото естественият начин на представяне на хората (както и самите хора разбира се) - истинска палитра от необикновени хора. филмът определено ме убеди, че градът е дом на крайно разнообразни по отношение на музиката си творци.

    вашият коментар просто показва някакво повърхностно отношение, дори не сте запознат с творчестовото му (подозирам), а набързо го оплюхте.

  21. 21 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4789 Неутрално

    ...Тук говорим за качествено, стойностно световно кино, а не онези измислици, които Холивуд вече постоянно бълва!!!
    —цитат от коментар 19 на Капабланка


    Гледам, че излизате в защита на този филм.
    С какво можете да го отличите като част от "стойностното световно кино"?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  22. 22 Профил на yorddj
    yorddj
    Рейтинг: 727 Неутрално

    След тази ''рецензия'' желанието да гледам филма клони към нула. Още ми държи ''влага'' един съвеЦки ''шедьовър'' поканил ме в киносалона - ''Иди и виж''! Видях садизъм с претенции за авангардно кино. Ужас!

  23. 23 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2899 Неутрално

    След тази ''рецензия'' желанието да гледам филма клони към нула. Още ми държи ''влага'' един съвеЦки ''шедьовър'' поканил ме в киносалона - ''Иди и виж''! Видях садизъм с претенции за авангардно кино. Ужас!
    —цитат от коментар 22 на yorddj


    Този филм е от 1985-а - ако наистина 34 години по-късно ви държи "влага" режисьора се е справил добре.

  24. 24 Профил на yorddj
    yorddj
    Рейтинг: 727 Неутрално

    До коментар [#23] от "lustmord":

    Има го в интернет. Пуснете си го. Ще се радвам да чуя мнението ви след това.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK