Иван Мудов – художникът, който рисува точки

Иван Мудов

© Личен архив

Иван Мудов



В Института за съвременно изкуство е изложено бяло платно 170 x 120 сантиметрa, което в следващите дни и седмици трябва да се изпълни с милиони черни точки. И Иван Мудов – авторът на творбата – ще работи в галерията, докато това не се случи.


Пърформативният му проект е продължение на дългогодишното му медитативно хоби. За целта той си е изградил строен ред, по чийто неизменен ход протича художественият процес. Сяда пред платното и започва с тънък маркер да прави точки на еднакво разстояние една от друга. Точка след точка, ред след ред, десетки, стотици, а накрая – няколко милиона. Всеки медитативен сеанс се протоколира в бележка до платното, на която се записват датата и броят точки, които са изпълнени.


Работата на Мудов се вписва напълно в досегашната му практика – не само като отрицание на самия себе си, но и с ироничното му посягане към класически концептуални творби и автори. "Кражбата" е запазена марка на Мудов – независимо дали буквална или преносна. И именно лекотата, с която той заимства или направо копира, го правеше и един от най-интересните български автори.




И все пак – и най-интересните автори си имат своите върхове и спадове. Не съм сигурна къде по правата ще се позиционира настоящата творба, защото тя се състои не просто в правенето-на-точки, а и в пърформативния, макар и не особено оригинален, елемент на "рисуване" на живо в галерията. Първо да видим дали Мудов ще постигне заветната си цел, която макар и да изглежда проста на пръв поглед, е доста амбициозна. За последните четири години, откакто Мудов се е захванал с това хоби, не е успял да запълни повече от няколко квадратни сантиметра.


Обсесивно-медиативното повторение е добре познат способ на концептуализма. Он Кавара и стотиците му платна с дати (които Мудов вече е цитирал в друга своя работа), Роман Опалка, който методично запълва платната си не с точки, а с последователни цифри – от едно до милиони, Агнес Мартин и още редица концептуални автори от 60-те и 70-те са се занимавали с подобна медитативна художествена дейност. Но повечето от тях са вече отдавна мъртви. На този фон работата на Мудов изглежда като приятно носталгично намигване към концептуализма, но и като не особено интересно и актуално заимстване.


От години Мудов се занимава също с ритуала на откриването на изложба – независимо дали ще бъде с "Вино за откривания" или с галерията му One Night Stand, в която изложбите съществуват само за времето на своето откриване. В настоящия проект обаче няма да има откриване. Има само начало и неясен край (колкото време му отнеме да запълни платното) и между тях всеки може да отиде на място в Института за съвременно изкуство, да наблюдава, да си поговори с художника, а защо не и да се опита да го разсее и да причини неволна грешка?


Aко обърнем внимание на контекста, в който самата работа се случва, тя има потенциала все да се превърне в особено вълнуващ и актуален коментар. В края на миналата година покрай назначението на Яра Бубнова за директор на Националната галерия, както и покрай комичния скандал с пърформанса на Ода Жон в Двореца и конкурса за проект за българския павилион на Венецианското биенале, Институтът за съвременно изкуство се превърна в олицетворение на всичко най-лошо в изкуството и в живота на българина като цяло. Изведнъж целокупната общественост изпадна в масова невроза, започнаха да се привиждат кръгове и други геометрични форми, сфери на влияние, копрупционни връзки и подмолни кроежи за – ако не глобално – то поне локално, на нашите територии, господство. В тази ситуация институтът и галерията, които така или иначе в последните години може би не са в най-върховия си период, се разклати и отвън дава индикации за отслабващи жизнени функции.


И тук идва Мудов с новата си работа, която е просто пълнеж в програмата (по негови думи). И какво се получава в крайна сметка? Един от членовете на института ще рисува точки върху бели платна, колкото галерията да не стои празна. Звучи колкото трагикомично, толкова и наистина премерено и обмислено.


С други думи – колкото и невероятно да звучи – Мудов успява отново да уцели право в девятката.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на NIKE
    NIKE
    Рейтинг: 488 Разстроено

    Това може това прави.....

  2. 2 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 765 Неутрално

    Същото е правил и Жорж Сьора, само че в произведенията му има смисъл.

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  3. 3 Профил на Напуснал Поради ОграниченДостъп
    Напуснал Поради ОграниченДостъп
    Рейтинг: 275 Неутрално

    Копирджия.

    Ами какво продава за да яде?

    Президент Плевнелиев - Трудно мога да не споделя своето дълбоко унижение като дясномислещ човек от ръководството на "Демократична България" да влезе в съюз на балотажа с Мая Манолова. Не трябва да дават оставки, а да си изберат Манолова за шеф
  4. 4 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1691 Неутрално

    До коментар [#1] от "Nikolay Savov":

    Мда.
    И това, което прави го може.
    Ама какво точно, само той си знае.

    Panta rhei....
  5. 5 Профил на venelingeologia
    venelingeologia
    Рейтинг: 1108 Неутрално

    Ню поантилизъм? Ново - ново, наливна боза!

  6. 6 Профил на Fiji
    Fiji
    Рейтинг: 2087 Неутрално

    "Един от членовете на института ще рисува точки върху бели платна, колкото галерията да не стои празна. Звучи колкото трагикомично, толкова и наистина премерено и обмислено."

    Това добре, има смисъл и послание. Но нали е художник, може ли да прави и друго освен пърформанси и провокации? Исках да видя негови произведения и нищо не открих, освен инсталации : камъни в градинката на Националната библиотека, пано на „новия” мавзолей на мястото на стария, все такива едни авангардни концептуалности.

  7. 7 Профил на motochristo
    motochristo
    Рейтинг: 1314 Неутрално

    Разликата между пернишка инсталация и пернишки пърформанс:
    Инсталация - изакваш се пред входа, след коетои звъниш на всички звънци, за да дойдат съседите да видят купчината.
    Пърформанс - същото, но в обратен ред.

    Гласуваш за прасе - получаваш кочина.
  8. 8 Профил на vstoyanov
    vstoyanov
    Рейтинг: 515 Неутрално

    хахаха. пореден случай на свръхдоза лепило

  9. 9 Профил на Октавиан
    Октавиан
    Рейтинг: 901 Неутрално

    cutting edge зверски арт, който ще се запомни и за който ще се говори. Една от най-силните изяви на иси в областта на изкуството.

    А селянката написала иронично в дописката си за "страховна невроза" и "започнаха да се привиждат кръгове и други геометрични форми" по повод на комсомолската седянка е осъдена на това да бъде себе си - завинаги. Мисля доста тежка присъда, наздраве :)

    за мен няма нищо нередно в редакцията на този вестник, като изключим, че е честно читателите да знаят, вестник с новини ли четат или сводки на политическа фондация с неясно финансиране и подизпълнител - псевдоопозиционна партия с ръководство произлизащо от тежката номенклатура на бкп, както и позиция за културата, която врагува с автентичната българска култура в интерес на други страни? Долу БКП и герберската болест! Долу комсомолската имитацията на преса!
  10. 10 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 1884 Неутрално

    Изкуство за интелектуаци.
    Плебеите не могат да го оценят.

  11. 11 Профил на Неизвестен извършител
    Неизвестен извършител
    Рейтинг: 272 Неутрално

    "Мудов успява отново да уцели право в девятката."
    Ся, не сме толкоз умен за да четем сичките пръцнати фрази за "медиативното хоби", "обсесивно-медиативно повторение", ма що па "в девятката"?
    А! Я вижте и тука кво има, ей тъй сай написала и таз статия: http://epicenter.bg/article/archive/59606/11/0

  12. 12 Профил на MyTwoCents
    MyTwoCents
    Рейтинг: 810 Неутрално

    Свят голям, шашкъни всякакви...

    @)----,--'--
  13. 13 Профил на One Hour
    One Hour
    Рейтинг: 409 Неутрално

    До коментар [#10] от "atmanpg":

    "Изкуство" на точките. В девятката...девета глуха.

  14. 14 Профил на therage_thefury
    therage_thefury
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Я, колко специалисти по концептуално (и не само) изкуство са се извъдили в тази държава... Ще кажеш, че галериите са пълни с посетители, гледат и цъкат в недоумение... А може би да отидете да видите, да се опитате да помислите, а? Поне малко? Да попрочетете... Или като с Истанбулската конвенция - джендърска му работа?

  15. 15 Профил на rwn
    rwn
    Рейтинг: 328 Любопитно

    Към Стефка, която почти винаги пише много, много добри текстове, но въпросът е, че тези текстове, понякога, са за откровено много слаби...артисти.

    И тук някакъв коментар от мен

    Харесва ми иронията в текста по-горе, към Мудов и това, което прави и не прави. Защото, запълването на дупки, понякога, може да се върши и с поставяне на точки.

    Разбира се, за да бъде въведен контекста за дупката в програмата на ИСИ, как и въобще, защо я има тази дупка... се коментират и неща, които по моя лична преценка, не им е мястото в статия за това, какво върши Мудов.

    Дали е било комично всичко, свързано с Ода Жон и Националната Галерия? Това е доста меко казано. Повече от комично беше.
    Млада жена, богата наследница(вдовица) на много известния и много по-възрастен от нея немски художник, решила да харчи пари и да се прави на преуспялата в чужбина но неоценена в България художничка. Е, лошият вкус трудно можеш да го изкорениш. А пък и ако се стремиш към него...
    Комичното беше, че Яра нямаше силата да си признае, че е сграшила и не е съобразила и се започна да защитава Ода с някакви напълно измислени и несъстоятелни мотиви и започна да украсява коктейла с някаква измислена и несъществуваща символика.

    А това с феминизма..това е направо абсурдно, при цялата история на същата тази Ода, която решава да се омъжи за там, не зная, 40 години по-възрастен от нея развратник, обичащ да прави оргии с млади проститутки и с много кокаин.
    Въобще, тази жена ми е трудно да я поставя там, където я постави Яра Бубнова.
    Тя, самата Ода също не се е поставила там. Въобще, ето това е комичното на тази ситуация.

    Мудов не ми е интересен. И няма да го коментирам . Въобще, ерзац тряваше да има в заглавието на този материал

  16. 16 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1841 Неутрално

    До коментар [#6] от "Fiji":

    Не са авангардни и още по-малко - концептуалности.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK