Изложбата на Ян Фабър, или артистът като престъпник

Ян Фабър в едно от превъплъщенията му.

© Иван Димитров

Ян Фабър в едно от превъплъщенията му.



Днес от 18.00 в "Софийски арсенал - Музей за съвременно изкуство" (САМСИ) ще бъде открита изложбата на Ян Фабър "Не може да се избяга от изкуството." Белгийският художник е един от най-значимите визуални артисти на своето поколение. През 2008 г. той става първият художник, поканен да направи голяма самостоятелна изложба в Лувъра. На пресконференция тази сутрин кураторът на изложбата Йоанна де Вос даде повече подробности за събитието, а Ян Фабър ще присъства на откриването тази вечер.


Изложбата в САМСИ включва рисунки, фотографии и скулптури. Представен е и запис на част от пърформанса "Изкуството ме предпази от затвора", който Ян Фабър изнася в Лувъра през 2008 г. Основните теми на произведенията са идентичността на артиста и смисълът на изкуството. В "Не може да се избяга от изкуството" за пръв път са обединени рисунки от подготвителния етап за изложбата в Лувъра.


В "Изкуството ме предпази от затвора" Ян Фабър отдава почит на Жак Месрин - френски гангстер, издирван дълго време от властите и обявен за "враг номер едно" във Франция. В Лувъра пърформансът е с дължина 4 часа, в които артистът създава гонитба с посетителите и представителите на медиите в Лувъра, обявен от него като "най-голям, най-скъп и най-охраняван затвор във Франция". Във видеото от пърформанса е показано как Ян Фабър се заиграва с известни куратори и критици.




В серията от рисунки "Бягството на художника" на всеки автопортрет Фабър е изобразен в различен външен вид, а най-отличителното са колиетата на врата му, които най-често включват религиозни символи.

© Иван Димитров

В серията от рисунки "Бягството на художника" на всеки автопортрет Фабър е изобразен в различен външен вид, а най-отличителното са колиетата на врата му, които най-често включват религиозни символи.


Колкото до въпроса защо е избран тъкмо гангстерът Жак Месрин, самият Фабър казва: "В живота си винаги съм имал два избора - да стана добър художник или добър гангстер." По време на пресконференцията в САМСИ кураторът Йоанна де Вос изтъкна, че пърформансът не отдава почит на насилието, а по-скоро на жаждата за живот и на различните видове идентичност на съвременния артист.


"Затворът е по-скоро тялото, а целта е то де бъде използвано за създаване на изкуство и по този начин да бъде освободено", коментира кураторът. Актът на освобождаване се осъществява и чрез различните идентичности, които Фабър използва - той не престава да се дегизира, да сменя маските и костюмите си при всяко ново събитие.


Темата за бягството винаги е била важна за Фабър. "Невъзможно е да ме "заключите" в рамка, да ме поставите в една категория, като театрален художник, или визуален артист, или литератор. Аз съм един човек-движение", казва той.


В изложбата са включени и скулптури от восък на римския бог на промяната Янус.

© Иван Димитров

В изложбата са включени и скулптури от восък на римския бог на промяната Янус.


Серията от рисунки "Бягството на художника" също показват този аспект от творчеството на Фабър. На всеки автопортрет той е изобразен с различен външен вид, а най-отличителното са колиетата на врата му, които най-често включват религиозни символи.


В изложбата са включени и цитати на Фабър от дневниците, които той води от 70-те години на миналия век. В тях той пише както за личното и интимното, така и за своя подход към изкуството и за изкуството изобщо.


Тази година Фабър подготвя специален нов проект за Венецианското биенале, чийто куратор отново ще бъде Йоанна де Вос.


"Не може да се избяга от изкуството" се организира по покана на Надежда Джакова, която завежда филиала САМСИ, и става възможна благодарение на подкрепата на Кралство Белгия в София.

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на rwn
    rwn
    Рейтинг: 757 Неутрално

    Хм, чак сега виждам новината за тази изложба.
    Интересни артисти кани Джакова. Спор няма.
    Трябваше някой от пърформансите му да покажете и тогава щяхте да надминете дори и това, което се случи с небеизвестната нова класичка на изкуството, Ода Жон :)

    Тук разбира се медиите спят зимен сън, макар и да е вече пролет.

    Човека го разследват за сексуално насилие, а Джакова решава да го покани. Ей това се казва да имаш доверие на артист...

    Иначе, ето какво се пише за него по западните медии:

    Belgian Artist Jan Fabre Is Accused of Sexual Harassment by 20 Former Members of His Troupe

    https://hyperallergic.com/461224/jan-fabre-metoo-accusations/





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK