Новата постановка на Явор Гърдев е свързана с известно кинодвижение от 90-те

Пиесата е създадена по филма "Празненството" на Томас Витенберг от 1998 г.

© Малък градски театър

Пиесата е създадена по филма "Празненството" на Томас Витенберг от 1998 г.



Днес от 19.00 часа в Малък градски театър "Зад канала" ще се състои премиерата на новата постановка на Явор Гърдев - "Празникът". В основата на спектакъла е филмът "Празненството" на Томас Витенберг от 1998 г. по сценарий на самия Витенберг, Могенс Руков и Бо Хансен и неговата сценичната адаптация от драматурга Дейвид Елдридж.


Драматургичното трио, написало сценария на филма, е част от кинодвижението "Догма 95", което е създадено през 1995 г. от датските режисьори Ларс фон Триер, Томас Винтерберг, Кристиан Левринг и Сьорен Крах–Якобсен. Целта на "Догма 95" е обновяване на съвременното филмово изкуство. Движението се бори с растящото отчуждение от реалността в кината и забранява ефектите и техническия финес, илюзията и предвидимостта в драматургията.


Филмът на Витенберг заживява своя театрален живот, след като драматургът Дейвид Елдридж адаптира сценария за сцената. През 2004 г. пиесата е поставена за пръв път в лондонския театър "Алмейда" с участието на младия тогава Том Харди.




В пиесата младата жена Линда неочаквано извършва самоубийство. Нейният брат близнак и по-младите й брат и сестра недоумяват защо тя е отнела живота си. Болката постепенно отшумява и няколко месеца по-късно семейството се събира, за да отпразнува юбилея на бащата. Членовете на семейството се отпускат във вихъра на празника с характерното за тях саркастично чувство за хумор, докато братът близнак на самоубилата се Линда не решава да произнесе поздравителна реч, която ще преобърне цялата ситуация.


Томас Витенберг

© Associated Press

Томас Витенберг


Преводът на текста е на Маргита Гошева. Сценографи на постановката са Свила Величкова и Елица Рангелова, а музиката е на Калин Николов. Сред актьорите, които участват в спектакъла, се нареждат: Иван Бърнев, Пенко Господинов, Анастасия Лютова, Бойко Кръстанов и Каталин Старейшинска.


Премиерните дати са днес и утре от 19.00 часа. Постановката може да бъде видяна и на 4 април.


Движението "Догма 95" е обявено с манифест, в който са включени десет правила, чиято цел е да върнат киното към неговата класическа естетика. Те са:


1. Филмът се снима на оригинални места. Не се носи декор и реквизит.
2. Звукът не трябва да бъде записван отделно от картината. Не трябва да се използва музика, освен ако тя не звучи на мястото на снимките.
3. Допуска се само ръчна, преносима камера. Забранени са релсите и крановете.
4. Лентата трябва да е цветна, специално осветление е недопустимо.
5. Оптичната обработка и филтри са забранени.
6. Във филма не трябва да има насилие с оръжия и убийства.
7. Забранен е разказът за други места и времена – действието се развива само тук и сега.
8. Не се приемат жанрови филми.
9. Снима се само във формат 35 мм.
10. Името на режисьора не фигурира в надписите нито преди, нито след филма.

Ключови думи към статията:

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Антони Де ла Реа
    Антони Де ла Реа
    Рейтинг: 634 Любопитно

    Хм, тези правила звучат наистина догматично.

    Кой, ако не аз, кога, ако не сега
  2. 2 Профил на znaya
    znaya
    Рейтинг: 603 Неутрално

    До коментар [#1] от "Антони Де ла Реа":

    Вижте филма и ще разберете, че те връщат живота на киното.

  3. 3 Профил на znaya
    znaya
    Рейтинг: 603 Неутрално

    Постановката е много хубава, както и самата пиеса. Освен с основната експлицитна и свръх-парлива тема за насилието над децата в семейството може да се гледа и политически - казват се скандални неща, правят се съкрушаващи разкрития, а влакчето си подскача с песен, тостовете си продължават, насилието на насилнике - също. Много хубаво показано насилието в хумора и шегата, дебелащината и властта, която те носят. Отново в политическата връзка точно този, който прави разкрития изглежда странно неавтентичен, неубедителен, слаб и като че гузно притихнал, в прошката, която далеч е предварила решението за обвинение.
    Заради драматургичното и сюжетно развитие все пак не си припомняйте филма непосредствено преди да гледате постановката - вижте го отново след това.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK